15 Haziran 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

15 Haziran 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

Günün Meselesi Ekmek N arhı Nasıl Tesbit Edilmeli ? Ofis yeni sene mahsulleri idrâk edilinciye kadar elinde ihtiyal Almanya İle . Ka Ticaretimiz Yeni Bir Anlaşma Akdi için Müzakere- lere Başlanacak Yeni bir ticaret anlaşması akdi için pok yakında Almanya ile hü- kümetimiz arasında müzakerelere başlanacaktır. Hâlen mer'i bulunan anlaşma müddeti yakında nihayele ercceği için ihracat tüccarları yeni anlaş- manin akdini alâka ile beklemek- tedirler, Diğer taraftan Türkiye - İsviçre fücaret anlaşması müzakerelerine Ge önümüzdeki hafta içinde baş- lanacaktır. İsviçre ile iş yapan başlıca tacirlerimiz yeni antaşma- da bulunmasım itedikleri kuyıd. lar hakkında Ticaret Vekâletine mütalealarını bildirmişlerdir. Hüi Turfanda Frenk Üzümü ve Şeftali Şehrimize turfanda —olan dün bol miktarda frenküğümü ile bir iki parti karpuz getirilmişlir, Frenküzümleri kilosu 30-40 ku- ruştan satılmaştır. Geçen hafta ilk turfanda par- tsi gelirilen şeftali de 2 gündür bollaşmıştır. Perakende kilosu 20 kuruşa sa- tılmaktadır. San yağmurlar çileklerin mütem bir kısmını bozduğundan birkaç Bündür piyasaya hiç çilek gelme- mektedir. Mısırdan Gelecek Mallar Mısırın - Beharer — vilâyetinde hummayi kallai hastalığı çıkmış olduğundan bu mıntakadan gele- cek malların menşe şehadetname- lerinin tasdik edilmemesi alâka - aarlara bildirilmiştir. aa ee No. 8 — Peki amma, ya © bana ateş ederse?, — Sen budala bir herifsin. Omun da tabancasında kurşun yok. Seni tabanca ile tehdid etse bile aldı- rış etme! Haydi şimdi yürü' Seni bekliyar. Sarı Yanis tekrar otomobilinin yanına geldi. Şoföre rumca bir « kaç şey söyledi. —— İKİNCİ KISIM Polis taharriyat dairesi müdür muavini Meredit'niz çalıştığı yer, Löndra emniyet müdürüğü ser - vislerini “ihtiva eden Skotland Yard binasında değildir. - Vithel semtinde ayrı bir dairede otur- | maktadır. Meredit hakkında neler söyler- mez, Moselli siz kasanızın anah - takdirde gayet müstakir — bir vaziyet hasıl olacaktır. Beledi- “yenin bu hususta bir karar ver- mesi muhtemeldir. İlk Mahsul Buğday Mersinden Gönderilen ilk Parti Yolda Satıldı Bu sene cenub vilâyetlerim:zde yetişen ilk buğday mahsulü va - purla Mersinden şehzimre ge- tirilmiştir. Bu ilk parti buğdaylar daha yok- da ikeni 4 kuruş 10 paradan satıl- miştir. Son yağmurlar buğday ve arpa mahsullerimiz üzerine iyi tesir yaptığından bu seneki buğday re- koltesinin fazla olacağı tahmin e- dilmektedir. Hafta içinde orla Anadoludan Gâ ilk parti yeni buğday mahsu - lümüzün — şehrimize - getirileceği anlaşılmaktadır. Diğer taraftan Trakya mıntaka- | Tarman yeni yıl İlk arpa mahsulü de evvelki gün Tekindağında sa- Taşa çıkarılmıştır. Bu mahsul me- Tazimle kilosu 32 kuraştan satıl- maştır. HibiinELe İzmirde Bir Tramvay Duvara Çarptı İzmir 15 (Son Telgraf)— Vat- man Hasan Ertan idaresindeki 14 sayılı iramvay arabası- Güzlepe yokuçundan sür'atle inerken ray- dan çıkmış, yedi metre kaldırım üzerinde ileriledikten sonra Ne- «ibin evinin bahçe duvarına çasp- miş, düvari kismen — yıkmıştır. Tramvayda az miklarda yolcu var- d. Yokcular büyük bir heyecan Beçirmişlerdir. Hattf tramvay bi- letçisi, kendistni tramvaydan ata- cak olmuşsa da vakit bulamamış- tır. Nüfusca zarar olmamıştır. Hâ- dise hakkında tehkikat yapılıyor. dite müracaat etseniaz, hiç mezsiniz. Bu zat kasa hırsızlarım- dan birini çağırır ve gözünüzün ö- nünde kasanızı açtırır. Siz de hay- rette kalırsınız. İngiltereye gel- miş, fakat Jkameti arzu edilmiyen bir adam var değil mi? Hakkında kanun! takibat yapmağa da im- kân yok. Hemen Meredit'e müra- Caat edilir. Bu zat bir yolunu | bulur ve © adam hemen o gün hu- gdud harici edjlir. Hem de kanunt şekiller dabilinde... 3 mart akşamı Meredit kendi min en emektar adamlarından biri Tedit şakacı bir adam olduğu için uluorta kanuşurdu. Onun için za- bırakmazdı. Öteki de mütevekkil, boymunu büker, sadecr dinler, hiç itiraz etmezdi. Fakat kendisine verilen vazıdelerde de l kadar şaşmazdı. olan Mansus ile konuşuyordu. Me vallı Mansus'a söylemedik lâkırdı İkalktı.. dan «Hatay vilüyetimiz: di- | ye bahsedeceğiz. Gazetele- | rin verdiği malümata göre, Ha - | taydan 8 kadar meb'us çıkacak ve Türkiye Büyük Millet Mceli- vine iştirak edecektir. Hatay vilâyetinin - merkezinin Antakya olarak tayin edilmesi çek muhtemeldir. Yıllar süren bir esaret ve has retten sonra, Hatayın anavatana iltihak edecoği günlere kavuş - mak, bizim için, en mes'ud bir bayramdır. Doktorun Evine Kim Girmiş ? . Seyyar Satıcı Hasanın Mahemede Anlattıkları Türk Hatay büyük Türk Cum- ki ay evvel Kumkapı Nişan - huriyetinin beoliğinde, özünde, casında doklor stajyeri Kena- sinesinde — yaraşırdı. — Nitekim nanan evine, geceleyin, gire- vek, bazı ev eşyasını çalmaktan suçlu yine Kumkapı Nişancasın - da, Hadımodaları sokağında bilâ- numaralı evde ikamet eden sey- yar satıcı Arabkirli Sadık oğlu Hasan ile, suç ortağı Şekibin du- Tuşmasına asliye birinci ceza mahkemesinde başlandı. Davacı doktor stajyeri Kenan Toahkemede şunları söyledi: *— Hâdise gecesi, Hasan benim dışarıda bulunmamıdan ist'fade e- derek, evime gelmiş, yıkık bahçe duvarından atlamak suretile bah- çeye girmiş. Odanım kapısını da bir maymuncukla açtıktan sonra içeriye girmiş ve odada bulunan 50 Bira kiymetinde paltomla, bir arkadaşımın emanelen — bırakmış olduğu pardesüyü ve bazı ev eç- yasını çalmıştır. Hasan çaldığı bu eşyayı ertesi günü arkadaşlarından Şekibe'ye satmıştır. Hasanı hâdiseden bir iki sene evvel, Abdullah isminde bir zat bana tanıştırmıştı. Kendisine e- Timden geldiği kadar iyilik yap - cümün ve istiklâl, birlik aşkının Be eşsiz bir varlık olduğunu bir kere daha görerek göğrümüz ka- barıyar. BURHAN CEVAD Kadıköy - Haydarpaşa Hattı Yeni Tarife Bugün Tatbik Ediliyor Kadıköy ve Haydarpaşa arasın- daki yeni tarifenin tatbiki bugün-| den itibaren başlanmıştır. Yeni ta-| rife Haydarpaşadan kalkan ve gelen tren tarilelerine uygun bir şekilde tesbit edilmiş ve günde- lik seferlere bir kaç posta daha ilâve edilmiştir. Bilhassa cumar- tesi ve pazar günleri bu hattaki izdihamın önüne geçmek için ilâ- ve seferleri de ihdas edilmiştir. üaü tım. İşe yerleştridim. Sönra - hiç 3 —| vtanmadan, sıkılmadan bana nan- Toprak Ib'hıhmllerı Hörük yüşü, Tlyünet el Ofisi Hasan kendisine isnad - edilen suçu inkâr ederek dedi «Üç yıldanberi Kenanın © de yâüp kalkıyondum. Kendisin den beş lira alacağım vardı. Hâ- dise akşami eve gittiğim zaman bu parayı istedim, vermedi. Bana: — Param yok, dedi. — İstersen sana paltomu vereyim, bunu bi- risine rehin bırak, ondan 5 lira al, Kenanın verdiği paltoyu Şeki- be götürdüm ve bana Vâzım olan beş lirayı ondan aldım.. Diğer suçlu Şekib ile âmme şa- hidlerinin de mahkemeye celble- ri çin duruşma 7 temmuza bırs- 'Toprak mahsulleri ofisinin lâğ- vedilmesinden. sarfınazar olunması | üzerine idare için yeni bir kad', hazırlanmıştır. Bu kadroda teftiş heyeti teş - kilâtı kaldırılmıştır. Müfetlişlere yyeni ülçü ve ayarlar kadrosunda olduğu gibi «murakıbr ismi ve » rilmiştir. Ofisin umum müdür Vekilliği- me de idare meclisi reisi Raşid ta- yin olunmuştur. — Malive Teşkilâtına irecek Memurlar n Gi f Kemalpaşada Bir Maliye Vekâleti; maliye teşki- Ci t Iâtrna ahanacak olan memuzlar için! lnaye! her 6 ayda bir imtihan açarak bun-| — İzmir 15 (Son Telgrai)— Ke - Jarı seçmekte iri. malpaşa kazasında bir .ol..," K len yeni bir karar- | TMuştur. Fırımcı Nazif oğlu Vahid, ı.m'.îı.îî'.',îmiî,:". | biçakla kahveci Rıfati yaralıya - hnacak her nevi maaşlı ve ücretli | TAk öldürmüştür. Katil tutulmuş, Mmemur.yetler için 3 ayda bir im- | *Slyeye venilmişti.. tihan açılması muvafık görülmüş- | — Bir İhtıyınn Ölümü Gür. İzmir 15 (Son Telgraf) — Ballı- Haricden maliye meslekine gir- | kuyu mahallesinde 407 inci so- mek istüyenler bu imtihanları bek-| kakta 5 numaralı evde oturan tü- Tiyeceklerdir. fekçi Adem isminde Gl yaşında Hiç bir şehir ve kazada maliye teşkilâtina bu imtihanlar bari - cinde memur alınmıyacaktır. Çeviren: MUAMMER ALATUR — Sen mi? Sen budalanın biri- sin be! Şu kadar senedir seni a - dam edeyim diyc - uğraşıyorum. Nafile, nafile... Meredit yirmi seneden fazla yo- lis hizmetinde çalışmakta olan za- vallı Mansus'a acır gibi baktı: — Nafile, nafile. . Dedi, yirmi sene değil, sittin sene çalışsan, yi- ne bu işin ehli olamıyacaksın ves- 'O akşam Mansus, bir kaç defa yemin ettikten sonra: — Ne yapayım, aradım, ara dim, hiç, hiçbir şey bulamadım, dedi. — Hiçbir şey bulamadın mı? Ta- biü... İşe yaramaz bir adam ol - duğunu başka türlü nasıl isbat edeceksin? Meredit birdenbire yerinden Tanmasını bilirsin. Ne yapayım ben senin gibi adamı? — Seni polis diye bana veren- lerin Allah belâsını versin... — Bu kadar kızmayınız şefim, 'ben yive polisimdir, merak etme- yiniz. duğu gibi yuttu. Hiç sesini çıkar- selâm... Ne zekân var, ne hile kul- Mansus bütün bu hakaretleri ol- madi. Zaten cevab vermesine de lorla Güzellik ' Olmaz! Ben Vereceğim — | ün, adliye — kuridorlarında genç bir kadının iki kişiyi vurduğunu yazmıştık. Bu- gün bu meraklı hâdisenin tafsi- lâtımı veriyoruz: Kundura boyacısı Ali, bundan | bir iki şene evvel, tanıdığı, henüz on yedi, ön sekiz yaşlarında bu- Junan Ayşeyi seviyor ve onunla evlenmek, Ayşe ile mes'ud bir yuva kurmak istiyordu Ö —BON TEL Tünelin nündeki Dükkânlar İstimlâk Edilerek Burası Bir Meydan Haline Konacak — | Tünelin Galatadaki binası kar- pısına tesadüf eden bütün dük - kânların bir an evvel yıktırılarak burasının sür'atle bir” meydan haline getirilmesi kararlaştırıl. - mıştir, Esasen evvelce Nafia Vekületi tarafından bu hususta hazırlan -< mış bir plân meveud olduğundan bu plânlar şehircilik mütehassısı Prost tarafından tetkik olunmak- tadır. Elektrik, tünel idarelerinin Be- lediyeye devri muamelesi ayba- şında tekemmül etmiş bulunacak ve bilâhare de dükkânların istim- Mki işine geçilecektir. Aynıca buraya modern bir «tü- nel hanı» yapılıp yapılmaması hak-) kında da Prost yakında bir karar verecektir. b a ğlen Genç adam Ayşeyi anasından, babasından istedi. Fakat kızın ana gı da, babası da bu izdivaca mu - vafakat etmediler. AH onu zorla almağa karar ver-| di. Ayşeyi ölümle tehdid etmekten | suçlu kundura boyacısı Alinin du- Tuşmasına dün Üçüncü sulh ceza mahkemesinde devami edildi Dürkü duruşmada dinlenen şa- hidler, suçlu AN lehinde söz söy- lediler. Muhakeme, bazı hususatın müd- deiumumilikten sorulması için bu! ayın 26 sına talik edildi Davacı Ayşe, mahkemenin ka - | arını yanlış anladı. Suçlunun be- Taet ettiğini zannetti. Mahkeme- den çıktıktan şonra, Abye yak - laştı: — Mahkeme sana ceza vermedi. Beraet ettin! Senin cezanı ben vereceğim!.. dedi ve cebinden çı- kardğı beyaz taplı Bursa bıçağı ile onu boynunun sol tarafından ve karısı Ümmügül» ü de sırtın - dan yaraladı, Yaralılar derhal imdadı sıhhi e- tomobilile tedavi için hastaneye Bgönderildiler. Suçlu kadın tevkif edildi. /Mıhkı-e Senin Cezanı| Vermedi, Senin Cezanı! KISA POLİS HABERLERİ * Çiçek pazarında İsak adında te iken merdivenden düşerek ya> ralanmıştır. * Şoför Fehminin idaresindeki otomobil. Haydarpaşada — baytar mektebi önünden geçmekte iken Mustafa oğlu Mehmed adında bi- Tine çarparak mühtelif yerlerin- den yaralamıştır. * Kuledibinde oturan Torosun| idaresindeki motosiklet Beyoğlur da 6 yaşında Kirkor adında bir ço- cuğa çarpmış, yaralamıştır. | Öir Felek adında bir sürücünün ÖLÜM ÇENBERİ ZABITA ROMANI I vakit kalmamıştı. Tam © sırsda kapı açıldı, taharriyat dairesi şefi içeriye gindi. Bütün pok.leri deb- getlen korkutan bu adam, sadece Mertdite birşey — söyliyemiyordu. | Marsusu orada görünes muavini- 'ne sordu: — Her halde Sarı Yanis hakkın-| da yeni bir haber var galiba! — Şimdiki halde birşey yok. Ben de şu Mansus denilen adamı bu işin takibine memur etmiştim. Fakat elinden ne geldiyse yaptı- ğana eminim. Taharriyat dairesi müdürü Siz | mevk'ine girecek olan iş nizam - İş Nizamnamesi Bugün Tatbik Mevkiine Giriyor Halbuki İstanbulda Birçok Yerlerde Mü- messiller Halâ Seçilmemiştir Bügünden —itibaren — mer'iyet nameti için işçi mümessilleri se- Çimi sona etmiş bulunmaktadır. Yapılan istatistiklere Hazaran İstanbulda — 2.000 iş yeri bulun- düğü — tesbit " edilmiş — olduğu halde çimdiye kadar ancak 500 iş yeri seçimini bitirerek mümes- silleri bildirmiştir. Nizamname REŞAD FEYZİ | VĞ bugünden itiberen mer'iyete gi - | ——— — 3 receği içön seçim içın konulan müd- Me'm. detin uzatılmasına imkân yoktur. Seçimlerini yapmıyan yerler için yeni bir karar alınması mühte - meldir, —— Paçavralara Talib Var Son günlerde Almanya ve Fran- sadan yapılan taleblerle memle - ketimizden fazla miktarda paçav Ta istenmektedir. Bu sebeble ih- Yacatçı firmalar paçavra topla - maktadırlar. Taleblerin fazlahığın- dan paçavra fiatları da yüksel - mişti; idaresindeki yük araban Kasımpa- şoda Kulaksızda $ yaşındaki Se- vim adında bir çocuğu muhtelif yerlerinden yaralamıştır. e Avadis adında bir gencin i- daresindeki motosiklet — Lâlelide Mehmed oğlu Hâsanı başından ya- ralamıştır. vi Fenerde Müftüali mahalle - sinde oturan Akif adında biri he- nüz anlaşılamıyan bir sebebden çı- kan kavga neticesinde ayni semtle oturan Maksud ve kızi Fatmayı başından yaralamışlır, uzun ba- caklarını uzattı: — Benim sizden istediğim şu- | dur, dedi, Sarı Yanis Kadogan par- | 3h civarında bir konak kiralamış. Benim bikdiğime göre, bu ada - mun hususi hiçbir meşgalesi yok- tur. Bunun için Londrada yerleş- mesinin esbabını anlamak istiyo- rTum. Londranın sisli havası sıh- hatine de dokunuyormuş. Öyle ise ne diye koca bir konak kiralıyor. Bu iş bana biraz muammalı gö - Tündü. Pekâlü gidip Balkan mem- Jeketlerinden birinde oturabilir. İyi ata bvindiğini, iyi silifh kullan- diğını, mükemmel bir tayyareci elduğunu da öğrendim. Biraz de- gil, adamakıllı dikkatli almak mecburiyetindeyiz. Mansus şefinin bir göz işareti üzerine odadan çıktı. Meredit ya- Ahanesinin kenarına oturarak ce- binden paketini çıkardı, bir sigara yaktıktan sonra: (Memurların Maaşı Ç Değildir, B.1 Memur ların Maaşı Yüksektir ir meb'usumuz, yeni llythıııııı müzakeresi rasında şunları söylüya — 42 bin memura 120 milyı lira veriyoruz. Her mem sati 200 lira düşüyor. Bu para zim için çoktur. Vasati misbet Hirayı aşınamalıdır. Bu sözler, fikir olarak doğru- dür. 200 liralık vasati j yüksektir. Fakat, bu yüksekliği vücuda getiren küçük memi Tan maaşı değil, büyük memurl zan maaşıdır. Türkiyede memurların — aldıkları tedkik edersek, görürüz ki, ekse- riyet az maaş olan memurlarda- — dir, Yine bir mebusumurun Bü; Müllet meclisinde söylediği gibi, — bazı dairelerde, bir kısım yüksek memurlara baş döndürücü zamlar yapılmıştır. bu zamlar, böyle bir maaş ve büdce —mukayesesinde! küçük memurların aleyhinde bir — not teşkil ediyor. Çünkü, vasali Takkam 200 liraya çıkıyor. ğ Belki, umumi büdceye göre, maaş fash yüklü — olabilir. fakat, bu demk, Türkiyede memura çok maaş veriliyor demek değildir. Vasati rakkamı yükselten, işa- vet ettiğimiz zamlardır. Bu gün 25 lira asli maaşı olan bir memur 75 lira alır. Vergiler kesilince, eline 60 lira geçer.. Dü- şümünüz ki, 25 lira asli maaş sahib elmak, bir çok fazilikâr Türk memurları için bir ideal, bir kış- mı için de bir hayaldir. Sonra, ele geçen 60 liranın, Keçinme endeksine göre, iştira kes biliyetini $iz düşünün.. İstarbul sıhhi müesseseler mu- hasebecisi Sırrı Baranın ruhuna ihal edilmek üzere 17/6/939 ta - Tihine müsadif cumartesi güni ikindi namazım müteakib Aks:- ray Valide camiinde Hafız Moc * tarafından mevlüdü. şerif, ekunz- caktır. Eş ve dostlarile istiyen z- vatın gelmeleri. Birimizin Derdi Hepimizin Derdi 3 PiT i f ; j E[!îı j — Şimdi, dedi. burada kimse yök- Açıkca konuşabiliriz. —Sarı — Yanise neden bu kadar alâka göse — terdiğinizi bana söylerseniz. çok memnun kalacağım. Sir Core müstehziyane gülüm- sedi: — Neden mi alökz gösteriyo - Tüm Hiç telâş etme aziz dostum. — Benim alâkam sırf mesleki bir sa- ikadan #barettir. Hayatları alelâ- delikten çıkan insanlara — karşı” bende ötedenberi böyle bir merak vardır. Bundan başka Sarı Yanie sin bize bir müracsati de almüuş « tur. Oturduğu konağın hususl bir. telefon hattile polis — tantralına bağlanmasını istiyor Biz kendısi- ne şehir telefonu — vasitasile de pekâlâ polis merkezlerimizle kö- nuşabileceğini bildirdik. Fak hususi telefon hattı çekilmesinde israr etti. Galiba vatandaşların - — dan bazıları adamcağızı öldürme- Be karar vermişler.