21 Temmuz 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

21 Temmuz 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

ÜçT)evlet Adamı Bir V-Arada İdi, Görüşülecek Şeyler Mühimdi " Çandarlı Âilesi Devlet İçinde Devlet Kurmuş, Fakat Ne Olur Ne Olmaz Diye Müteyakkız idi Nihayet, zabit vak'ayı —olduğu gibi anlatınca; subaşının verdiği ilk emir şu oldu: — Kesin hancı ile bekçilerin kafasım!. Zavallıların kafaları uçmuştu. — Sipahilere emir verin, şimdi yola çıksınlar.. Bütün Anadoluya geçen sahilleri tutsunlar. Anado- luya tek kişi geçmiyecek., Geç- mek istiyenlerin kellesini vursun- lar.. Haydi arş!. Bu emir üzerine yüz ath akıncı sipahi dolu dizgin takibe başla - mışlardı. Sahiller kordon altına alınıyordu. Subaşı; tamamile işi anlamıştı. I Handa kalan adam ikinci Meh - mede Manisaya haber götürüyor- du. Subaşı birer atlı da Edirneye ve Bursaya yollamıştı. Takib çok e- zici ve kırıcı idi. * B Gökçe; gece karanlıklarını De- miri ile yırtarak Gelibolunun sa- hil köylerinden bir Rum köyüne geldi. Daha sabah olmamıştı. A- ladı. Sabah olur olmaz Rum ka- yıkçılardan birinin yanına yakla- Şyvak, pazarlığa başladı. — Çorbacım. Beni atımla karşı sahile götürür müsün?. — Başüstüne ağam!. — Ne vereceğiz!. — Bir düka altını.. — Peki amma çabuk ol, — Başüstüne ağam!. Gökçe, sabah ağarırken Marma- ranın duru suları üzerinde binbir hayale dalmış, Anadoluya geçi - yordu. Ardında bıraktığı fecaat Tevhasının perdesi açıldığı zaman kopacak kıyametin gürültülerini kulakları işitiyar gibiydi. Fakat; ne de olsa galebe ken - disinde idi. Sahilden yakasını kur- farmış Anadoluya geçiyordu. Demek, daha subaşının adam - ları buralara yetişememişti. Bir kere denizi geçip Anadoluya ayak atarsa kendisini bakalım kim tu- tabilirdi. Maksad güç ve kuvvet yetişmez şu kahhar deryayı aş * maktı. Gökçe; Anadolu sahillerinden bir yere çıktı. Rum kayıkçıya bir yerine iki düka altını verdi. Atına binip palasını eline aldı ve kayıkçıya dönerek: — Bana bak çorbaeı, sakın beni görmüş olma emi?. Çorbacı bu suale verecek cevap bulamamış, şaşkın, şaşkın yolcu- sunun yüzüne bakıyordu. Biraz evvel çok yumuşak konuşan bu adam ammada sertleşmişti. Gökçe; sözlerini tekrarladı: — Bâöna bak çorbacı, takın beni görmüş olma emi?, — Baş üstüne ağam.. — Baş üstüne demek küfi gek mez... İşidirsem sonra kelleni ve köyünü yok bil! Gökçe; atını Anadolu dağlarına sürdü. Monla Hüsrev ile Karaca Paşa; biraz daha hasbihal ettiler. Çok geçmeden Zagnus paşa gönderilen baber üzerjine alelâcele geldi. Üç erkânı devlet bir araya gel- ' mişti. Görülecek ve görüşülecek . geyler mühimdi. Zağnus Paşa; * Molla Hüsrevin tavsif ettiği gibi biraz oynakça adamdı. O Fakat; Halil Paşaya olan mer- butiyeti eâli idi. Çandarlı ailesi vlet içinde bir devlet teşkilâtı Je ne olür ne olmaz kaydile dai - ma müteyakkız bulunurdu. Üç vezir biraz şundan bundan konuştuktan sonra; Karace Paşa ciddi bir tavır takmarak Zağnus Paşaya hitaben: — Paşa birader, bu devletin hali nice olacak?, Diye söze başladı. Zagnos zeki bir adam olduğundan derhal işi kavradı. Ve Karaca Paşa tarafın- dan alelâcele çağırılmasının se - beblerini anladı: Hele; Monla Hüsrevin mecliste buhunuşu büsbütün işin ciddi bir konuşmiya müncer olacağına de- İKltlet ediyordu. Yazdı SAMİ KARAYEL Zagnos Paşa; tereddüd etmeden ve işlere vükıf bir vezir kurnazlı- ğile mukabele etti: — Ne'olacak Karaca birader? | Halil Paşa bizleri aldatır durur.. Etendimizin hayat ve mematın - | dan malümattar değiliz... | Deyince; Monla Hüsrev oturdu- | ğu yerden harekete gelmişti. Zag- nos Paşanın bü derece yüksek bir | cesaret göstermesine hayran ol - muştu. Demek, Karaca Paşanın Zagnos Paşa hakkında söyledik- leri doğru idi. (Devamı var) Makineye Verirken: Avam Kamarasında Çemberlayne Hücum Londra 21 (Hususi) — Müuhaliflerle selesi hakkında hükümefe şiddetli hücumlarda bulummuşlar, hüküme- tin vaziyeti iyi idare edemediğini ve İngilterenin prestijini düşürdü- tından indi. Sabahı beklemeğe baş-| bünü ileri sürerek, beyaz kitabın tetkikinin geri bırakılmasını istemiş-| lerdir.. Hükümet namına verilen cevapta beyaz kitab siyasetini mu- vaffakiyetsizliğe uğratmak için tertib edilmiş bir hareket karşısında bulunulduğu söylenmiştir. Siyasi mehafilde, Başevkil Çemberiyn'in son siyasi hâdiseler dola- yasile yapılan bütün bücumlara mukavemet edeceği, Çörçil ile Edeni kabinesine almıyacağı ve iktidar m veküni de terketmiyeceği söyleniyor. İsveç Jimnastiğini İcad Eden | Adamın Yüzüncü Yıldönümü Stokholm 21 (AAJ < yapmışlardır. Almanyayı 1400 sporcu temsil etmekte idi. Şehir bir hafta bay larla donanacaktır. Öldürülen Gümrük Memuru ) — Gerek Polanya mahksz kamatı, Pestelaa hâdisesini ehemmiyetsiz göstermektedirler. Varşove 21 (A İsveç şairlerinden ve İsveç jimnastiğinin zmucidi Ling'in ölümünün yüzüncü yıldânümü münasebetiyle mumal- leyhin hatırasım tebcil etmek maksadile ve dünyanın her tarafından gelmiş olan 8300 genç delikanlı ve kız, Stokholm stadyomunda Kral ve Kraliçenin ve 30000 seyircinin huzurile hep birden bir spor tezahürlü Muhafazakârlar Filistin me- ©. gerek Danzig mâ- | Salâhiyettar mahafil, Polonya hükümetinin ancak şimdiki tahki- kattan sonra harekele geçeceğini ve icab eden tedbirli ireddüd etmiyeceğini beyan etmektedir. Dünkü gazlelerde Siyamlıların Çinlilere Yardımı | ise hakkında hiçbir mütalea yoktur. | | !Hatayda biyede Yerli Mallar Sergisi 1 inci Yerli mallar sergisi ev velce verilen karara nazaran ya- rin saat 16 da açıalcaktı. Vali ve Belediye reisi Lâtfi Kırdarın ri- yasetinde teşekkül eden Sergi ko- | mitesi bu seneki serginin şimdiye kadar açılmış olan bütün sergile- re faik olması için yapılmasına başlanan geniş hazırlıkların ikmal edilebilmesi için dün vendiği ararla serginin küşad tarihi-. ni bir kaç gün için tehir etmiştir. Bu seneki sergiyi Başvekil Dok- tor Refik Saydam açacak, mera- simde İktisad Vekili Hüsnü Çakı Masrif Vekili Hasan Âli Yü Adliye Vekili Fethi Okyar, sayla larımızdan bir çoğu, Vali ve Bele- diye reisi Lütfi Kındar ve daha bir çok kimseler bulunacaktır. Satye - Yolsuzluğu Maznunlardan Üçü Henüz Serbest Bırakılmadılar (1 inci sahifeden devam) Nira kelaletle dün bir refikimizin yozdığı gibi öğleden evvel değil akşam tahliye edilmişletdir. Bu suretle dokuz mazn lan Deniz- bank Umum Müdürü Yusuf Ziya Öniş, muavinlerden Tahir Kev- 'keb ve binalar servisi şefi mühen- | dis Kasım Neş'et'den başka diğer mevküflar serbest bırakılmışlar- dır. Hâdise bugünlerde mahkeme- ye intikal edecektir. —t Hazırlıkları (1 inci sahifeden devam) Artık hiçbir yerde eski Hatay bay- rağı görülmüyor, her taraf Türk ve Parti bayraklarile tezyin edil mektedir. Dün şebrimizde Cumhur meydanında Ebedi Şef Atatür! heykelinin dikilmesi münasebeti- le merasim yapilmış, halk büyük tezahüratta bulunmuştur. Büyük bayramda Yapılacak şenlik prog- ramına nazaran, merasimin büyük bir kısmı heykelin önünde yapıla- caktır. Büyük Millet Meclisi heyeti için eski devlet relsinin oturduğu Har- köşk hazırlanmıştır. Heyet 26 temmuza kadar Hatayda kala- cük, Reyhaniye ve Kırıkhana gi - decektir. Kışlalardaki Fransız bayrakla- rı da yarın indirilecektir. Halk de- rin bir cüşu buruş içindedir. et vi ttihazdan İt- —a e— ——— TEŞEKKÜR Oğlum Hamdi Kızılayın düçar olduğu hastalığının — tedavisinde büyük bir sodakat göslteren ve bu Chung - King 21 (A.A.) — Siam'daki Çin ticaret odası reisi B. Yi-| sebeble muhakkak bir ölüm teh- Kwang-yen, tayyare ile Hong-Kong'dan Chung-King'e gelmiştir. | likesinden kurtaran Haydarpaşa Mümaileyh, 3 milyon dolar getirmiştir. Bu parayı Siyamdaki Çin-| Nümune haslanesi — etibbasırdan liler, Çin davasına müzaheretlerinin bir nişanesi olarak göndermiş-| Çocuk Mütehassısı - Doktor Bay Bİr Tayyare- Düştü, 6 Kişi Öldü Berne 21 (A.A) — Viyana - Zürih hattında işleyen bir tayyare Constance yakınında yere düşerek parçalanmıştır. Tayyare içinde bu-. |lunan 8 kişi telef olmuştur. Tayyarenin pilotu, İsviçre tayyarecilik â-| — leminin en gözde şahsiyetlerinden olan yüzbaşı Walter Aekerman idi. Yugoslavya Kendisine Güvenir Belgrad 21 (A.A.) — Yugoslavyanın umumi siyaseti hakkında mu- | detmememi zayettim. Yenisini a- talenlar serdeden Samcuprava gazetesi yazıyor: «Bizim dahili ve harici siyasetimizin esas prensibi, dahili ve hari- ci sulhtür. Tzvelpvitch hükümeti, en vahim ihtilâtların mevcud oldu- ğu bir zamanda büyük bir kiyasetle beynelmilel prestiji muhafazaya muvaffak olmuştar. Bırri ile asistanı Bayan Bedia ye hemşinre Bayan Cahideye karşı aleni şükran ve minnettarlığımın muhterem gazetenizle neşir ve ih- Yâğını rica 6di Annesi: Rifkiye Kızılay A. hayat lisan ticaret lisesinden 926-027 senesinde aldığım şeha - dacağrmdan eekisinin hükmü yok- tur. Celâl Kemal ZAYİ 1910 senesinde Kadıköy Dam- Yugoslavya, ber türlü nifaklardan azadedir. Yugoslav vatandaş-| dösiyon Fransız mektebinden al- larının kendi nefislerine ve devletlerinn, kuvvetine itimadları vardır. diğim sertifikamı kaybettim. Ye- Hiç bir maceradan pervaları yoktur ve sükün içinde gündelik işlerile| nisini alacağımdan eskisinin hük- meşgul olabilirlar, Fransa 8 Harb Gemisi Yaptırıyor Paris 21 (İususi) — Hükümet iki yeni kruvazör İle altı denizaltı gemisini tezgâhs koymağa karar vermiştir, Kruvazörler 32 mil sür'atte olacaklar, üçer tarette» 182 milimetrelik dokuz topla mücehhez bulu- Ve nüfuzuna malik olduğu eihet- | TeCaklerdir. Tahtelbahirler sekizer yüzer tonluk olacaktır. mü olmadığını bildiririm. Cudiye Korçay Hekimi Dr. Ahmed Akkoyunlu 'Taksim .- Talimhane Palas Pazardan maada her g 18 den sonra, 'Tel: 40 Bayram ( inci sahifeden devam) Başkumandanı General Brauhiş'- in Hitlere itidal tavsiye ettiği söy- lenmektedir. 100 FRANSIZ TAYYARESİ | — İNGİLTEREYE GİDECEK Paris 21 (Hususi) — Bu hafta İngiltere üzerinde uçuş yapacak olan 100 Pransız - bombardıman tayyüresi için program hazırlan- miştir. Filolar evvelâ Londra üzerinde uçacaklar, İngilterenin garb sa- hilini takiben Liverpöla gidecek- ler ve Gal memleketleri üzerin - den uçtuktan sonra Fransaya dö - neceklerdir. — Fransiz tayyareleri Londraya hücum — manevraları yapmaktadırlar. Bu esnada İngi- liz müdafaa tertibatı da Düşman tayyareleri gelmiş gibi harekete geçecektir. Her iki tarafın bu ma- nevraları hakkında hazırlıyacağı Taporlar iki memleket erkânıhar- biyeleri tarafından tetkik edile - cektir. YRANSIZ - TÜRK ERKÂNIHAR- BİYELERİ ARASINDA TEMAS- LAR Paris 21 (Hususi) — Fransız - 'Türk ve Fransız - Leh erkâmhar- biyeleri arasındaki —müzakereler müsaid bir şekilde inkişaf etmek- tedir. Sovyet Rusya ile anlaşma hasıl olduğu — tükdirde Türkiye hükümeti ile askeri anlaşma dâ- ha ziyade tevsi edilecektir. Bu su- retle Yakın Şarkta Boğazlardan Süveyş kanalma kadar mihver devletlerinin muhlemel bir teca- vi karşı askeri bir baraj vü- cude getirilmiş olacaktır Evvelke vali iken Cebelüttarılı zaptı gayri kabil bir kale haline getirep İngiliz Denizaşırı kuvvet- leri umumi müfettişi General lron- zid ile yapılan müzakerelerde müs: bet netice vemiştir. General Leh istihkâmlarını, huduttaki — harb üslerini ve Polonyanın cenubunda Midland - Ontario - 21 (AA.)— Ontario muhafazakârlarının şe- fi albay Drew, siyasi bir toplantı- da şu beyanatta bulunmuştur: Kanadanın nazikâne ve fakat son derece kat'i olarak Japonyaya açıktan açığa İngiltere aleyhine müteveccih bir şiyaset kabul et | mesi takdirinde Kanadada yerleş- | miş olan bütün Japonların der- | hal ihraç edileceklerini söylemesi | iktiza eder. j İNGİLİZLERE YENİ YENİ MÜŞKÜLÂT Londra 21 (Hususi)— Pekin - den bildirildiğine göre, Japonlar Tiyençinden geçen Yey-Ho neh - rini seyrüsefere kapatmağı düşün- mektedirler. İngiliz vapurları bu nehirden Çin ordusuna silâh ve mühimmat taşıyorlardı. Büyükdere Halkevinde Konser Büyükdere Halkev! dün gece sast 2130 Ga Parti tiyatro sah- nunda F. Talay tarafından Halk- evi başkanı A. Turhanın idare - sinde tanbur ve viyolonsel ile ala- turka ve alafranga iki konser ve- rilmiştir. San'atkâra piyanist — madam | Stella refaket etmiş, her ikisi de DAHİLİYE MÜTEHASSISI . giddetle alkışlanmışlardır. Divanyolu 106 Konserde Büyükderenin yerli | — Muayene saatleri: Pamar hariç het ve yabancı bütün sakinlerile Ci - | — gün 2.5 - 6, Salı, Cumartesi 12 - 35 vardaki yüksek orman ofisi me- . — tıkaraya, 'Tek 1398 zunları ve peofesörleri bulunmuş lardır. TECETA B Ratip Türkoğlu Ziraat Bankasından aklığım ve | MA SöNelie YULa eli srası , iginde üç bin kuruş muhteviyatı | Suayene saati: Öğleden sonra 14-20 olarn 17698 numaralı hesabi cari ö n defterini kaybettim. Yenisini ala- cağımdan eskisinin hükmü yoktur.|Dr. Murad Rami Aydın Tophanede Necatibey cad- | “Taksim - Talimhane, Tarlabaşı | desi Gecekuşu sokağı No, caddesi No. 10 Ürfa aprt — |d , MOSKOVAYA ALMAN ASKERİ 'Kanadadaki Japonlar | Çıkarılacak mı? | şehri işgal etmişlerdir. Çinliler - iyi teçhiz edilmiş olan silh fob- Tikalarını gezmiştir. | Generel yarın Londraya döne- cektir. İTALYANLAR KÖRLERİ DE ORDUYA ALIYORLAR Roma 21 (Hususi)— Yeni bir ka-| nun lâyihası mucibince amalar - | dan mürekkep bir kıt'a teşkil edi- lecoktir. Bunlar tayyare dafi Ba- | taryalarında istihdam olunacak- tır, Tecrübelerden anlaşıldığına göre, körlerin kulakları sön dere- €e hassastır ve bunlar yaklaşan tayyare motörlerinin seslerini da- ha evvel işitmekte ve seslerin isti- kametlerini de tayin etmektedir - ler. 18 yaşından 50 yaşına kadar amalar tayyare dinleyici radyola- | rında ve gemilerde istihdam edi- loceklerdir. HEYETİ GİTMEDİ Moskova 21 (Hususi) -- Buraya bir Alman askeri heyetinin geldi- ği hakkındaki haberlerden selâ - hiyettar mehafil ademi malümat beyan ediyarlar. AFRİKADA BÜYÜK SAHRA Ü- ZERİNDE DE MANEVRALAR YAPILACAK Londrâ 21 (Hususi) — İngiliz fayyare filolarının Afrikada Bü- 'yük çöl üzerinde bomba ernklaht manevraları yapmalarına karar verilmiştir. Fransız hava nazırı Vuilmen bugünlerde Londraya ge- lecek, manevralârın plânı tesbit edilecektir. 500 kilo ağırlığındaki bombaların İngiltere ve Fransada | tecrübe edilmeleri tehlikeli gö - rülmüştür. Afrikadaki manevrala- va Fransız tayyareleri de içtirak edecektir. Bundan başka Salzbüri civarın- da tanklara karşı dafi topların tecrübeleri yapılmıştır. Beş tan- ka karşı yapılan Bu teciübe de tankların beşi de tahrib edilmiş - | tir, Gülleler tanklarin kalın zırh- larını delmiştir. MÜSTAHKEM BİR MEVKİ DAHA İŞGAL EDİLDİ 'Tokyo 21 (Husus)— Japon fi- kosu Haynan adasının garbında stratejik ehemmiyeti olan bir nok- taya mühim miktarda asker ça - karmışlardır. Japonlar şiddetli bir muharebeden sonra — müstahkem peyce zaylat vermişlerdir. TOKYO MÜZAKERELERİ NETİCESİZ KALABİLİR Londra 21 (Hususi) — Siyasi | mehafikle Tokyoda Tiyençin me- selesi hakkında yapılan müzake- reler netiçesiz kalsa bile, İngil - terenin Uzak Şarkta menfaatleri- rü müdafaaya azmetmiş olduğu söylenmektedir. İ mast münasebetiyle Akba Kitabevi Her Ulsanda kitab, gazete ve mecmu- mekteb kitablarını, kırtasiyeni- Dr. Hafız Cemal ” e — Almanya Manevralar-Londra dan Endişe Ediyor Balkanl ( inci sahifedet | ziyeti ve demokrasi olan münasebetleri üz€ dınlanmıya muhtaç bir * mamış gibidir. — Yuzo müşlerek müdalaasını. * inkişafını, muhtaç oidak” yardımlarmı ve nın ikmalini de hiç şül ra mülâkatları temine yf cak ve mihvercilerin YWf hakkında esasen kırılmış ? türlü ümidleri bütün bi düşmüş olacaklır. — | Yugoslavya Kral Nati | zada bulunduğu bu &ı gar Sobranyası reisi Muşanof'un da orada BW ve İngiliz devlet ricali İt ve mali müzakereler yar” fiyeti de hiç şüphesiz © | verici bir mahiyet ifade * dir, Bulgar Başvekili Köseivanof'un Hitlerle fının Bulgadlar hesabirti selim şeklinde tecelli sonra Londra — müza Bulgarlara gerek siyasi mali ve iktısadi bal faydalar getirmesi ku' | edilebilir. Ancak, yine ki bütün bu faydaları K nm anahtarı yine Bulgi nin elinde bulunuyor: kan - birliği olmak üzett sulh cephesi Bulgaristi samimi bir hisle mü mütehassis bulunmakta V kan - birliği içindeki y kendisine açık bulund dır. Bulgaristanın nrazi W ni yamana ve dostluk terkederek bu yerini ahtf hakkak ki Bulgar milletifi bal yolu üzerindeki en kürlı ve en emin adı! edecektir. ETEM İZZET HALKEVLERİN KONSER VERİLEC | Beyoğlu Halkevinden? Evimizin ar şubesi Kt kanı kıymetli san'atki bay Seyfeddin Asal, dilerimizle bestelediği lerini Avrupanın muçiteli larında çalacaktır. Memleketimiz için tihâr olan bu hareketi kımiza — ürzeder, ğ programı takib eylemelt ederiz. Prograni 25 temmuz 939 salı 21,30 da Hilversum radi 29 temmuz 939 cut saat 13,10 da Budapeşt€ sunda, akevlerind Beyoğlu Halkevinden! D — Hatayın Anavataf e » 939 pazar günü saat 17 Ö de bir toplantı yapılı 2 — Lozan gününün münasebetiyle 24 temmlli zartesi günü saat 17 de bir toplantı yapılacaktır: 3 — Arzu edenlerin 107 teşriflerini rica ederiz. Üsküdar İcra Memur açık artlırma ile paray >mesine karar verilmiş © muhtelif düğe ve Kırıli 28/71/939 cuma günü sâ8* 4 Üsküdar Duvardibinde VW zarında açık arttırma H) caktır. Muhammen K 96 75 ini bulmadığı tak arttırmaya — bırakılaraâf cuma günü saat 11-12 de ği ni mahalde açık arttırmMf | Tacaktır. İsteklilerin YY lerde satış mahallinde ğ hanacak memura mür Hastalarını akş