29 Aralık 1940 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

29 Aralık 1940 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

SAYISI KURUŞ SAYI « 1370 Fakat nasıl? Hitler behemehal muzaffer olacağını askerlerine vüde- diyor. Fakat bu zaferi ne- rede, me zaman ve masıl ta- hakkuk ettireceğimi söyle - miyor.. —H aa Yazan: EVEM İZZET BENİCE Günün en muammalı sunli ça- dur; — Almanya bu harbhin içindea Basıl çıkacak?, Hitler kendi telükkisine, kendi düşünüş ve plânma göre muzaffer Çıkacağı kanastimdedir. Bunu her vakit — böyle — söylediği — gibi Nocl — gecesini beraber ge - girdiği Alman kulaatına da töylemiştir. Ancak, Alman dev- let şefinin bu hanaatini muhafaza | ttmesi herkesin kalası içinde kıv- | Yılan istifhamları aydınlatmıya kâ- Ü gelmemiştir. Çünkü, Hitler ne- Tede, nasıl ve ne zaman muzaffer olacağını söylememiştir. Hüdise lerin müstakbel seyir ve iakışafımı takip edenler için de esasen gü - hün muammalı suali halini alan | üğüm moktası budur, yapacağı, ne Yapmak istediği bu çekilde bir Sual mevzuu değildir. Davası açık, Kidiş yelu açıktır. Enönce Akde - | hizde, Afrikada İtalyayı mağlüp | etmek istiyor. Yananistan da Ar- huvutlukda İtalyan takatini kesi- Yer, Bu hareketi İngilterenin ka- Ta ordularını çeğaltınası ve Av - Tupayı lemizleme hareketi takip #decektir. Bumun için de İngilizler durmadan ve vakit kaybetmeden havada, karada, denizde uuac akta devam etmektedirler. Fa- kat, Almanyanın ne yapacağı mok- faşına gelince muhakeme şaşırı « Yor ve istifhamlar biribirimi takip ediyor: e— İngiliz adalarını istilâya te- Şebbüs etmekle mi iktifa edecek? b— Balkanlarda ve Şarkta her hangi bir ihtilâta sebebiyet ver- e— Hayat ve maden maddesi bulmak için Şarka mu teveccüh #decek?. d— Harbi dünyaya m yaya - tak?. Bütün bu istifham soruların - dan başka ayrıca bir soru mevruu | da şudı | — Acaba Almanya bir yıldırım harbi için mi hazırlanmıştı?, Şim- di harp yıpratma harbi şeklini al- | dığına göre takati buna kilayet edecek halde miçlir?. Herhalde, en kıt'i hükmü za - Peyan tarzı verecektir. Fı ai ve iz'an yolu ile, Almanyanın | harp için takatini muhalaza et - | imesi şartına mevallük olarak mu- harebeyi umumileştirmek hedefr- ne doğru gideceğini tahmin etmek | mümkündür. Harbin umumileş - Mmesine hiç şüphe yok ki Alman - | yanın Şarka tevecetih etmesi se- bep olacak ve büyük kara ordu - ları mücadelesi Japon - Alman orduları arasında cereyan edecektir. Buna mukabil Alman- 'ya da en büyük dehşeti Sovyet ve | İngiliz hava filolarının faaliyetin- de bulacaktır. Bunun böyle olma- ması tek çareye bağlıdır. O da, Almanyanın istediği her maddeyi | Sovyet Rusyanın kendi ihtiyacın- dan kesip Almanyaya vermesi ve her türlü iktısadi yardımı yap - masıdır. İ Sovyefler dast veya müttefik ha- | linde bumu yapmadıkça Almanla - Tin Dahassa iktesadi ablukanın te- #iri altında Avrupa kıt'ası üze - rinde her türlü bayat ve maden maddesinden mahrum olarak mah- Pus ve mücerret bir halde yaşa- miya devam . etmeleri — ve sa- dece İngiliz adalarını istilâ gibi Tolefon: Başınuharrir: 0627 — İdare Müdürü: 23300 İstanbul Nurusemaziye No, 54 Avlonyaya doğ- ru ileri hareket devam ediyor Yunan matbuat Na- izırının Türk-Yunan münesebetleri (hakkındaki ıözloı-l;ı | Arnavutlukta 50 İtalyan tay- İyaresidüşürüldü Atina 29 (AA) — Öğrenildiğine göre, şimdiye kadar İngiliz tayya- veleri, Yunan hava kuvvetleri ile yaptığı iş bırliğinde 50 İtalyan tay- yaresi düşürmüşlerdir. İngilizler 8 muharebe ve 4 avcı tayyaresi kaybetmişlerdir. Avlonyaya doğru Atina 29 (ALA.) — Yunan hü - (Devamı ve diğer telgrajlar $ inci sahifeda) Bardiya önünde son vaziyet Tobruktada Italyanlar hazırlıklarda bulunuyor. Kahire 29 (AA.) — İngilizler, | Bardiya garbindeki mıntakayı te- mizlemektedir. Bardiya önünde İngiliz kıtsatının. hazırlığı durmaksızın devamş edi - | yor, İngiliz topçusu fasılasız faa- ltyette bulunmaktadır. Tobruktakı İtalyan askerf hazır- lıklarının hummalı suzette devam Çin Hindistanın- da neler oluyer? Fransız askerleri isyınî çıkarma ğa kılkmışlırâ Saygon 29 (ALA) — Havas ajan-! #ına göre, Fransız Hindiçinisi u - mumi valisi General Deku, ko münistler tarafından tahrik edil- meje başlanan Koşinsindeki kıtaa- ti teftiş için Saygona gelmişlir. Bazı anlarda isyan hereketi ciddi bir mahiyet almışsa da, şimdi her | ettiği öğrenilmistir. Dün Paşalimanı önünde, üç ki- | | ginin denize dökülerek dalgalar e- rasında bir müddet çabaladıktan sonra boğulmalarına ramak kal- | mişken büyük gayretlerle kurtarıl- malarile önüne geçilen mühim bir deniz kazası olmuştur. Hâdise şu- | dur; | Kırıguncukta oturan Hüsamet- | tinle arkadaşı Todori, vapura daha | epey vakit olduğu için, saat o0 | beş raddelerinde, köprüden ka - | yıkçı Ahmedin sandalına binmiş- | ler, Kuzguncuğu gitmek üzere ye- | İn çıkmışlardır. Yolculuk, Üskü - ı dara kadar korkulu, fakat vuku - at geçmiş, lâkin, hava, gittikçe & Şiddetini arttırmış, daha ciddi teb- | Gkıbeti şüpheli bir tasavvur pe- (Dewvasasi 6 mcı saylada) likeler /başgöstermiş, bir aralık | sandal, fırtudadan gu almağa baş- Motörlü vasılalarda havaları tarassut Paşa limanında bir deniz kııı_ a Üç kişi, dalgalar ara- sından kurtarıldı |Bir vapur amelesi de ambara düşerek ehemmiyetli surette yaralandı şey intizama avdet etmiştir, Ka lamıştır. Tam Paşalimanı önünde Üstüste gelen bir iki dalga san- | dalı doldurmuş ve sandal batmış- | tır, Todori ile Hüsamettin ve san. dalcı Ahmet, bir anda, suyun Üs- tünde kalmışlar, bir yandan dal- (Devama 5 inci sahifede) BEKLEDİĞİNİZ Polis hafiyesi romanları serisinden Eller Yukarı Yarın çıkıyor Müvezzilerden Arayınız (15-20 ikin arasında En Son Telgrafları Ve Haberleri Veren Akşam Gazetesi ci kânun yapılacak korunma denemesi Gündüz ve gece iki tecrübe ya- || pılacak; gündüz için 10, gece | için 2 tatbikat meydanı ayrıldı Tecrübeler esnasında sun'1 yangınlar çıkarıla- cak, şehir havai tenvir f İkincikânunun — on beşi ile yirmisi arasında şolu enüde yapılacak olan hava tehlike - sine karşı pasıf korunma de - nemesi hakkında, vilâyet se- | ferberlik mödürlüğü tarafın - dan bir talimatnar-» hazırlan- maktadır. Kazalarla deneme - lerde çalışacak ekiplerin şef- lerine gönderilecek olan bu ta- Timatnamede, alarm işareti ve- rildikten sonra nasıl faaliyete Keçilip nasıl çalışılacağı anla- tılacaktı Yakında bütün taksiler her gün işliyecek Hususi otomobillerin şlemesine de müsaade edilecek Koordinasyon heyeti tarafından benzin sarfiyatının azaltılması hak- kında alınan tedbirler meyanında bulunan, şebrimizde bir gün tex, (Devamı S inci sahifede) İtalyanların gerip talihi Bizim mahut arkadaşla komu - şuyorduk da; — Şu İtalyanların garip talihi- ne bak.. Diyerek devam etti: Arnavutlukta yel yaptırdı - lar, Yunanlılar yürü; Arnı yutlukta top, tank, makineli tü - fek yığdılar, üç Yunan tümeni bu- munla teçhir edildi. Trablusa dün- ya kadar kamyon götürdüler, he- | men hepsi ile şimdi İngilizler Mı- #ırdan cepbeye asker ve silâh ta- gayorlar!, Hakikaten garip talih. Tevekkel — Kim hazırlar, kim yer koll işeklerile aydınlatılacak ı Deneme yapılacağı gün, bi- | » öğleden evvel, biri de ortalık| karardıktan sonra iki hücum ye müdafaa tecrübesi yapıla- caktır. Denemeler için, gün - düz on, gece de iki tane tatbi kat meydani tayin edilmiştir. Gece — taarruzunun - tatbikat meydanlarının Sirkeci garı ile Tophane rıhtimi olması muh- temel görülmektedir. Gündüz taarruz ve tecrübe- sinde Fatih, Beyoğlu, Eminö- (Devamı 5 inci sehifede) ir Âkif Dün, şairin mezarı ba- şında toplanılarak hatırası tâziz edildi Merhum şair — Mehmet Âkifin ikinci ölüm yıl dönümü münase- betile dün merhumun Edirnekapı dışarısında şehitlikteki kabrinde bir ihtifal yapılmış, — Üniversiteli | gençler ve kendisini - sevenlerden mürekkep — büyük bir kalabalık merhumun mezarı başında top - lanmışlardır. (Devamı 5 inci sahifade) ASKER GÖZİLE CEPHELER Arnavutlukta tabii manialar * Arsavutlak cephesinden gelen haj berlere göre, Bimaraya giren Yunan Kuvvetleri gehrin şimal batısından Ave lonyaya değni ilerilemektedir. Şimalde kar fırtınaları içinde bir kaç mevzi de zaptedilmiştir. Ohri gölünün batısrında Elbasana doğrü ilerilemeler almaz.. iş Dememişler, , kaydedilmiştir. (Devama 5 inci sahileda) geçen yıl blânço- porlar da tetkik ediliyor ip ve Başmuharriri: EYTEM İZZET BENİCE YIL: 4 Ege'de seylâp âfeti İzmir havalisinde 7Oköy sualtırda! Sular ondan fazla köprüyü ve şoseleri tahrip etti. Emirâlem mıntakasından tren geçemiyor Kızılay derhal İzmir (Hususi) — Manisa ve Me-| nemen ovalarını basan sular 70 parça köyü istilâ etmiş, başta Kı- rıklar köyü olmak üzere Manisanın dört köyü su altında kalmıştır. Tahlis işine büyük bir ehemmi - yetle ve derhal başlanmış, bu liyet, sandallarla uzun zaman de- vam etmiştir. Vali sel mıntakasına gitmiş bu- Tunmaktadır. Bergama ile Eğrigöl arasındak! büyük köprüden başka, bu civar da 10 kadar köprüyü sular tahrip etmiş, şoseler bozulmuştur. Ber - “Etibank,, ın su tetkik edildi | Diğer iktisaai teşek- küller hakkındaki ra- Ankara 29 (Hususi muhabiri - mizden) — Başvekil doktor Refik Saydamın tiyaseti altında teşekkül ederek devlet sermayesile işleyen (Devamı 5 inci sahifede) faaliyete geçti gama da iki gün tamamen tahliye edilmiştir. İzmirle Bergama, Dikili ve M memen arasında muvasala kesil bulunmaktadır. Emirâlem mıntakasında demir yolu üzerinde iki buçuk — metre yükseklikte bir sel akıp gilmekte- dir. Bu yüzden, tren münakalâtı da durmuştur. Kızılay teşkilâti hemen faali - yete geçmiş, seylâp mıntakasına giyecek ve yiyecek maddelerile çe durlar gönderilmiştir. Şimdiye kadar, viş Gumhur Reisi.nin çay ziyaletleri Reisicumhur İsmet — İnönünün Ankarada, Çankayada Büyük Mül- let meclisi azasına vermekte ol « dukları ziyafetler büyük bir sa « mimiyet içinde devara etmektedir. Bu samimi toplantıları, büyük rütbeli askeri ve mülki memurlara verilecek çaylar takip edecektir. HKY elindeki y İstanbul tacirlerinin apağılara el koydu hükümet Bu yapağılar, değer fiatile, hükümetçe satın alınacak Ankara (Huzusl Muhabirimizden) — Mült korunma kanununun verdiği sa- | dühiyele İstinaden, hükümelçe, yalnız İstanbulda bulunan yapağı ihracat ta- cirlerinin soklarının — tesbiti evrien karara a kararname resmi ga- zetelerde neşrulunmuştur. Karammame-| 5e göre, kasabbaşı namil maruf yapağı cinsi müstesna olmak Üüzere, elk ÇERÇEVE Büyücüye göre NECİP FAZIL KISAKÜREK Eski çağların, (Nostradamus) isimli meşhur bir sihirbazı var- dır. İnsan zekâsının, fethetmek bususunda en taşgın ihtiras ate- gile yandığı gaibi aydınlatmak iddiasında bir büyücü.. — Pek meşhur olan ba adama ait, gü- (ya aynlle zuhur etmiş kehanet- ler anlatılır. Hem de cilt cilt kitapla-. Bir takım - yıldız. hesapları, büyücülük tertipleri ve daha bilmdin velerle gaibi keşfetmek san'atına ne din, ne ilim, ne de akıl zaviyesinden kıymet ver- menin mümkün olmadığını kay- dederek bu meşhur sihirbaza #it bir hikâye anlatalım. Hikâ> yeyi bir dostumuzdan dinledik. Güya (Nostradamus) bun « dan yüzlerce sene evvel 19! dünya savaşını haber vermiş. Bu harpte Cermenler grupunun harbi kaybedeceğini, bir takım inkılâplar ve yenilikler olaca- ğinı söylemiş. Fakat harbin famı manasile bitmiyeceğini, inde yapab sioku bulunan - tecirler, etoll miktarlarmı ve cinslerini — önümüzdeki €uma günü akşamıca kadar bir beyane mame ile İstanbu taka Ticaret Müdürl lerdir. Kararnamenin ikinci maddesinde beku “yanname vermeğe morbur olan İstane (Devamı 6 ıncı sayfada) Yik halinde 21 sene derinlerde yaşıyacağını, 1939 da tekrar patlak vereceğini; ve 1442 se nesine kadar her an bir derece daha artan bir şiddetle devam edeceğini iddia etmiş. Büyücüye göre, garip bir a sabi cümleye malik bir adam Cermenlerin başına — geçecek, enları derleyip toparlıyacak, ae teşe sürecek ve en büyük mil- Jetlerden bir kaçımı birer vu « ruşta yere serecekmiş. Netlce. de bu adam ve gerisindeki Cer- men bütünlüğü, kara “orduları bakımından rakipsiz bir hale gelecek; denizlerin içinden çık- miş efsanevi bir yeni zaman gcanavarı gibi bütün insanlığı tehdit eden belâyı hangi mille- tin yenebileceği, çapraşık bir dava olacakmış. Belâyı yenmek ve temizlemek şerefi »ihayet bir millete nasip olacakmış! Hangi millete? Balkanlarda, Asyalı ve sarıklı bir millete... Büyücünün yüzlerce sene ev- welki kılıklara göre teşbis ettiği millet acaba hangi, Meşhur büyücüyü, büyücülük saçması içinde dehâ sahibi göse terecek bir gün doğabilir,