25 Şubat 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

25 Şubat 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

6 — SON TELGRAF — 25 ŞUBAT 1641 dt ee - ÜYÜK TARİHİ BÜYÜK HARPTE DÖNEN DOLAPLAR Leymın Paşa, Türkiyedeki vaziyetinden şikâ- yet etmekle beraber, ileri sürerek ayrılamıyacağını da bildiriyordu Türkiyede bulunan Alman as - | heri heyetlerinin &ik sık, Alman. | yaya, Türkiye ordularının ve Tür- kiyedeki askeri vaziyetin iç yüzü hakkında raporlar — gündermesi, nihayet Kayser Vilhelmin bu zi- | “yaretine vesile hazırlamıştı. Bilhassa Leyman Fon Sanders: «Türkiye ile yaptığımız heyeti askeriye kontratlarının tama - men feshile Almanyaya celbi - | :ıııdm başka kurtuluş yolu yok. İ Tarrındaki — raporunu Prusya harbiye nezaretine gönderdiği ta- Tihten sonra, İmparatorun Çanak- kale seyahatine çıkışı çok mani - | dardı. Maamafih, Prusya barbiye na- zarı (Fan İştayn) o sırada İstan- bulda bulunan Leyman paşaya yaz- dığı bir telgrafta: «Raporunuz tetkik edildi. İm- paratoru istikbal ediniz.» Denilmesile Almanyada Leyman | paşanın raporuna lüzumundan faz- :“WWMW Leyman paşa her ne kadar: e— Ben, şu vesile ile, taham. | mül edilmez bir şekil alan memu- | riyetimden çekilmek sgretile bu zzlırap verici vaziyetten kurtula - bileceğimi ümit ediyorum.» Sözlerile Türkiyedeki vaziyetin- den gikâyet ediyorsa da, mukavelei askeriyeyi ileri sürerek bir türlü varifesinden uzaklaşmak isteme- diğini de hatırlamak lâzımdı. Zaten 14 kânunuevvel 1918 ta. rihine kadar muteber olması ica- beden askeri mukavelenamemiz, İmparatorun Çanakkale ziyareti esnasında Enver paşa ile Prusya | harbiye nazırı Fon (İstayn) ta - raflarından tekrar yenilenmek su- retile imza edilmişti. Leymlân paşa ile Enver arasın - daki gerginlikler hiç de düşünül. memiş, gözönünde — tutulmamış- 'tı. Bu mukaveleye göre Leyman Fon Sanders yine Türk ordusunda çalışma küzere Türkiyede kalı - Zaten Prosya harbiye nezare < tince anun - her nedense . Türki- yyede kalması istendiği de belliydi. | j Körün istediği bir gön; allah verdi iki göz | (3 ümcü sahifeden devam) Komşulardan iki üç şahit dinle- niyor, Şahitler, yalnız, evde bir gü- Tültü, döğüş olduğunu duymuşlar. | Adamın başında — nkanlar akarak eczaneye gittiğini görmüşler.. Kadının suçu sabit — görüldüğü için üç gün hapse, 25 lira para ce. zasına mahküm ediliyor. Mahke - meden çıkarken kendi kendine söy- leniyor: — Şimdi doğru hukuk mehke - mesine gideceğim. Yarından tezi yok ayrılacağım.. Ondan sonra in- şallah sürünecek.. Haline sokak - Jarda hoşhoşlar gülecek.. Beni çok. arayacak amma, yağma yok!.. Eski pabuçlarımı bulur. günü aat Çarşınında aleni müzayede surecile sa- tılmasına karar verilmiş olan (Lorent) markalı elektrikle işiyen yeni bir rad- yo ile (13) tahla sandalye, bir beyaz pirinç semaver, bir demir karyola, mü, teaddit kadın entari ve iç çamaşırları, işlemeli karyola örtü ve elekleri, ya- tak ve yorgan, kahve — takımları. Ba talip olanların imezkür gün- de Gebae Çarşısında müzayede yerin- de hazır bulunmaları ilân | dığına canlı dir misa! olarak gu No, © | askeri mukavelesini | Artık Alman askeri heyeti süb hun akdine kadar Türk ordusu vazife görecekti. Bu mukavelenin yenilenmesi vesilesile güya arada- ki ihtilâflar bertaraf edilmiş ola- çaktı. Almanların iddiasına göre, En. | ver her işi kendine maletmemiş, her kumandana kendi hudut ve salâhiyeti dahiline vazifesini yap mak imkânlarını vermiş olsaydı, bu ihtilâfların hiç biri bu derece uzayıp gitmiyecek ve birçok kol- ordularımız ve fırkalarımız peri- gan olmuyacaktı. Bu derece ihtilâflı bir anlaşma- Ban sonu nereye varacağını vükelâ meclisinde düşünen bir fert olma. muhavereyi zikretmek kâfidir. İki şahsiyetin fikir ve görüş sa- basında çarpışması yüzünden bu memleket az mı zarar görmüstü? Bahsetmek istediğimiz muha - vere çu idi: © günlerde Babıâlide bir kabine toplantımı yapılıyor. Birkaç gaze- teci Babıâliye sokuluyor. Enverin © Kgün tenezzülen kabine müza - keresine iştiraki dolayısile, kori - dorda dolaşan Hayri Bey vükelâ içtimama girip girmemekte müte- reddit. O sırada Talât paşayı zi - yarete gelip kendisine biraz bek- demesi — bildirilen bir meb'usla Hayri Bey ayakta hızlı hızlı ko - nuşuyor: — İçtima başladı. Zatı devle . tiniz neden girmiyorsunuz? — Bir dostum gelecek de onu bekliyorum. — O, ne bahtiyar bir dost, beye- fendi! Kendisini burada bekliyor. Sunuz. — Açıkça girmek istamiyorum. — Bugün mühim bir müzakere var galiba — Öyle ya. Enver paşa hazret- lerinin geldiğine bakılırsa... Hayri Bey gülerek sözüne de- vem ediyor; — Evet.. Mühim bir mesele mü zakere edilecek. Alman askeri he yetinin mukavelelerinin — teedidi meselesi. CArkası var) RADYO 25 Şubat 1941 Saat 18.00 Program ve memleke' #at ayarı. | — 2808 Müzik: Cazband (Pl) 1830 Konuşma (Çiftçinin saati) 1845 Müzik: Çiftçinin saati . Ka- radeniz Oyun havaları, 19.00 Müzik: Amar kuarteti - Ça- lanlar: L, Amar, Enver Kapelman, | İzzet Nezih, Mes'ut Cemil, 1. Hayda: Tarlakuşu. 2. Sehubert: Ölümünden sonra bulunmuş bir kısımlık kuartet, 1930 Memleket — saat ayarı ve ajans haberleri. 19A5 Müzik: Radyo fasıl heyeti. 20.15 Radyo gazetesi, | — 2046 Müzik: Radyo küme heyeti | klâsik program, 2130 Konuşma (Hukuk ilmini yayma kurumu adına Kocaeli meb- | usu Salâhattin Yargı: «Devlet za. bılasına karşı borçlarımız. ) | — 2145 Müzik: Radyo Salon orkes- trası (Vialonist Necip Aşkın ida - | gesinde) 2230 Memleket saat ayarı, ajans haberleri; ziraat, esham - tahvilât, | kambiyo - nukut borsası (Fiat). 2245 Müzik: Radyo salon arkes- trası programının devarm. 2300 Müzik: Dans müziği (PL) 5/23.30 Yarınki program ve | Şehir tiyatrosu TEPEBAŞI DRAM mmmı&wmıiwwmuwwmıım Askeri tetkikler Almanyanın İlkbahar-| da tatbik edeceği harp!| plânı nasıl olabilir ? | le geçirmedikçe, Akdenizde — bir | zafer temin edemez. Akdeniz me- | selesinin düğümü (Cebelüttarık)- dır. Almanya diğer geçitler üze - rinde, meselâ farcımuhal olarak, | | Malta geçidine hâkim olsa da bu | hâkimiyet çok sürmez; İtalyadan almak istediği İtal, donanması İngiliz donanmasına dayanamaz ve netice İngiliz zaferile nihayet bu- lur. Lâtin âlemi, gittikçe ingiltere | tere ve Amerikaya meyletmekte - | dir. Artık Akdenizde bir Alman hâkimiyeti, Brenner plânile be- raber tarihe karışmıştır. İngiltere ve Atlâa denizi Almanyada petrol ihtiyacı bir | Kâbus halini almıştır. Eğer Al - manya, toprak hırslarına kapıla - rak Selâmik istikametinde inmek gafletinde bulunursa, Ramanya - daki petsol kuyuları haflalarca, aylarca yanacak ve bu, Alman er- dularını mezara teşyi için emsal- siz bir âyin olacaktır, Almanya İm- giltereyi mağlüp etmek için harbe | ancak altı ay daha dayanabilir. Yeni plâna göre Atlas denizinde de Mmuharebeyi kabul edecektir. Harp plânma fNâve edilen yeni harekât sahgesi Aflas denizidir. Atlas denizindeki muharebe, A- merikanın büyük yardımma mâni olmay istihaf ediyor. Bu maksatla 300 - 350 kadar denizaltısı, muhte- lif üslerden Atlas denizine açıla- cak ve ticaret gemi kafilölerine bücum edeceklerdir. Bu sayede, İngilterenin aç ve malzemesiz bı- rakılması temin edilecek ve isti - lâsı mümkün olacaktır. Almanyayı bu emele sevkeden büyük bir sebep vardır: İngiliz ti- ceret gemileri zayiatı, tonaj itiba- rile yeni yapılan ticaret gemile- | rinden fazladır, Fakat bu mesele, Atllas denizinin iki tarafında an- laşılmış ve sanayi seferber edilmiş- tir. Gemi inşaatını tezyit tedbiri kâfi görülmediğinden, tcaret ge mi kafilelerini müdafaa - edecek muharip refakat gemilerinin, dest- royerlerin inşası da artmuştır. Ni- hayet bu kafilelerin müdafaasına icabında Amerika donanması da iştirak edecektir. Amerika — suf kendi menfaatleri bakımından At- las denizi muharebesinin kaybe - net, geçen harp İngiltereyi abluka için demizaltıların kâfi gelmediğini göstermişlir. O zamanki şeraite | göre İngilterenin vaziyeti bugün daha kuvvetli ve daha sağlamdır. Nihayet, denizaltı tehlikesi de havacılıktaki terakkiyat sayesin - de kasmen bertaraf edilmiş de - | mektir. Amerika ağır bombardı- man ve büyük nakliye tayyareleri | yapmakta ihtisas kazanmıştır. Bu tayyareler, bir zaylat yermeden koca Atlas denizini geçerek İngil- | tereye vasıl olmaktadırlar. Bu se- beple İngiltere aç ve malzeme - siz bırakılamaz, Görülüyor ki Almanya harbi de- nizlere intikal ettirmeğe mecbur edilmiştir. Bu İngiliz zaferinin en doğru slâmetidir. İngiltere iki bü- yük kandamarile yaşıyor. Bi Akdeniz - Hint denizi veya Ümit- * burnu yolile insan ve yiyecek kay- naklarına bağlı damar, diğeri At- las denizile Amerika harp sanayi- ime bağlanan damar Brenner harp plâmnda birinci yani şark dama - rının koparılması esas tutulmuştu. Tikbahar plânında iye şark damarı | ihmal edilmemekle beraber gerp, | yani Atlas denizi damarı istihdaf edilmiştir. Her kisinde de yeni birşey yok- tur. İngiliz sevkulceyşi geçen harp- ten mülhem bu plânlar hakkında wukuf ve tecrilbe sahibidir. Alman- ya zaferi kaybetmiştir; bütün bu mütal büküm verebiliriz: Mağlüp olacağını anlıyan Al - manya, mağlübiyet yollarını zatmıya çalışıyor. îîstanbu! Asliye 5inci | hukuk hâkimliğinden: Hazineye izafetle İstanbul Mu- | hakemat Müdiriyetinin Beyoğlun- | da Kamerhatun mahallesinde Ça- tıkkaş sokağında 7 No, da Necmet- | eylediği 6/11/ | tin aleyhine İStih: 930 tarih ve 997/2663 numaralı ve 521 lira 46 kuruşun maa faiz ve masarifi muhakeme, ücreti vekâ- | det tahsili hükmünü havi Hâmın ikametgâhı meçhul bulunan müd- deialeyh Necmettinin uhuku usul muhakemeleri kanununun 141 inci ve müteakıp maddeleri mucibince bir ay müddetle ilânen tebliği ten- sip kılmmış olduğundan Necmet « tinin ilânın ferdasından itibaren mezkür müddet zarfında Turuku kanuniyeye tevessül etmediği tak- dirde ilânin kesbi kat'iyet edeceği dilmesine asla razı olamaz. Niha- ilân olvnur. 937/2563 KONO" DA DAT NNUN NU AAA ÜLAL TT T! TÜRKİYE CUMHURİYETİ i Ziraat Bankası Kuruluş Tarihi: 1888 Sermayesi: 100,000,000 Türk Lirası d Şube ve Ajans adedi: 265 TZirat ve ticariher nevi banka muameleleri irant Bankasında kumhbaralı ve #2 50 Hirası bulunanlara senede 4 N B H 1000 5ö0 Göz Doktoru Nuri Fehmi Ayberk Haydarpaşa — Nümune — hastanesi Göz Mütehassısı İslanbul Belediye karşısı, Saal (3 ten sonra, Tel 21813 KISMINDA Bu akşam saat 20,30 da MEŞALELER 5 Z 160 KAT Para Biriktirenlere 28.800 Lira İkramiye Veriyor ihbarsız tasarruf hesaplarında en © defa çekilecek kur'a ile aşağıdaki plâna göre ikramiye dağıtılacaktır. Liralık sonra haklı olarak | 1- GENÇLİK 2 - GÜZELLİK 3-SIHHAT İşle yüksek bir kremde aranan bu. meziyetlerin hepeini size KREM PERTEV Temin Edebilir. 1.— KREM PERTEY: Bir tuva- let müstahzarıdır. İnoş bir Hina ve yapılışındaki husu- giyeti itibarile yüzdeki çizgi ve buruşuklukların teşekkü- lüne müni olur. Dertyi gene ve gengin tutar, KREM PERTEV; Bir güze- K vasıtasıdır. — Genişlemiş mesamatı / sıkıştırarak - eild- deki pürtük ve kabarcıki giderir. Çil ve lekeleri izal Teni mat ve geftaf bir lesini besliyerek — kuvvetler: dirir. Kuru cildler için yağlı ve yağlı cildler için yağsız bususi tüp ve vazoları vare dır. Fatih Sulh 3 üncü Hu- |kuk Hâkimliğinden : Bakırköy Emrazı Akliye ve Asa- biye hastanesinde tahtı tedavide bulunan hasta Mehmet Baygölün hacrile şifayap oluncıya kadar bi. Tümum umuru vesayetini ifa et - mek üzere Sofular Akarçeşme kar- gısında 121 numaralı hanede otu- Tan karısı Sare Baygülün vasi ta . inine 17/2/941 — tarihinde karar | verildiği ilân olunur. — 9417292 ALHAMBRA ?! î;t. Asliye 2 nci Tica- ret Mahkemesinden: Hazine tarafından Albert Ge- | ron, Leon Mizrahi ve Bank Komer- ciyale İtalyana aleyhlerine mah - kememizin 35/410 No, lu dosyasile ikame eylediği kazanç vergisinden müteyellit 13745 lira 30 kuruşun tahsili davasının cari muhake . Tmesinde: Harine tarafından ikame edilen davanın 19/7/939 tarihinde veddi- ne karar verilmiş ve işbu karara ademi kanaatle Hazine vekili tara- fından temyizen tetkiki talep edil- Tiş olup gerek ilâm ve gerek tem. Yiz lâyiha suretleri müddeaaleyh- | lerden Galatada Kuledibinde Şark hanında kamisyoncu Albert Ge - Ton'a tebliğ edilmek üzene gönde- | Filmiş ise de ikametgiâhının meç. buliyeti hasebile bilâ tebliğ hdı edilmiş olduğundan hukuku U. M. K.nun Mi, 142 inci maddeleri mu-- | €ibince ilkm ve temyiz lâyiha su- retleri mahkeme divanhanesine asıldığı tebliğ makamına kaim ol- mak Üzere lân olunur, — 35/410 e DÜDÜ ÜÜĞ İLÂN Gebar Sulb Hakak Hükimliğk -Darıca Taşliman Çimenlo Fabrikası yyarındaki kahvehanede ikamet etnek- te iken mâktulen vefat etmiş olan kah- veci Ahmet oğlu Murtafa mamu diğer Ahmet oğlu Mehmet Rasihin varisleri mevcut ise ilün tarihinden itibüyen üç | Her gün kişede Çocak Temsüleri için | BZ bilet verilir re ikri eşağı düşmiv Sahip ve Başmuharriri: Elem İzset Benice 55 Xeşriyat Direklörü: Cevdet Karabilgin | «SON TELGRAF» MATBAASI — | DİKKAT: Hesaplarındaki Daralar bir sene içinde 80 liradan iye çıktığı takdirde & 29 fazlasile verilee ir. Kur'alar senede 4 defa: ! Eyifi Ve 1 Haz'ran tarihlerinde çekilecektir. ay rartında ve müleveffada alacuk ve | borçları olanların da vermiki ile bere- ber bir ay içinde mahkemeye müra. onatları Medeni Kanunun 534 ve 561 1 Birincikânun, 1 Mart Baş, Diş, Nezle, Grip, Romatizma Nevralji, Kırıktık ve Bötün Ağrılarının Derkal Kesee kcabinda. günde 3 kaşe akesbili. TAKLİTLERİNDEN SAKININIZ HER YERDE PULLU KUTULARI İSRARLA İSTEVİNİZ : ESKİŞEHİR Şeker Fabrikası Müdürlüğünden : Prezoci, Ternacı, Tesviyoci ve Dökümcü Uslaları almacaktır. Filii askerlik hizmetini yapmış olan taliplerden İsta: bulunanlaf ! veraiklerile Birlikte Bahçekapı Taş banda üçüncü katta İstanbul Bürüt mnuna ve ta bilirler. verilecektir. T. İş Bankası 1941 Küçük Tasarruf hesapları eski mukavelesinden görülerek pey sürülmesi Jâzımdır. Fatih biricni Sulh Hu- kuk Hâkimliğinden : lacak davası için gönderilen zaptı | davaya gösterilen adreste bu nam- da bir kimse olmadığı gerek mah. keme mübaşiri ve gerekse zabıta ta- hzafından yapıları tahkikattan anlaşıl- mış ve keydiyet 15 gün müddetle gezete ile ilân edilmiştir. Son Celse olan 25/11/940 tarihinde tarafeyn gelmediklerinden — dosya her iki tarafın müracaatına kadar mua . meleden kaldırılmıştı. Bu kerre harine vekili tarafından yenilenen dava Hazine vekilinin talebi üzeri- | ne 15 gün müddetle ilünen tebligat | €i madelerine tevfikan ilâm olunur. 'Tereka No: G/L ifasına ve mahkemenin ” 12/3/541- | #sat 10 a talikine karar - verilmiş dakiler doğruca Eskişehir Şeker pılacak imtihan neticesine göre 25 Hiradan 8 llraya kadar yevmiy€l, İkramiye plâmı «”7ü ee el L » Fabrikasına — müracaat odtf Bir Mütercim aranıyor Maliye Vekâletinden : Almancs ve Franmacaya hakkiyle vükif ve törkçesi kuvvetli aranmaktadır. 300 Hira olan kadro Ücreti kazanan talibin llyakat dereceli Te birden veya tedricem verilecektir. Yüksek tahafli olanlar tercih — oli Talip olanların imtihan için müsbit evrakiyle birlikte 5 Mart 841 tarihine İstanbulda Maliye Teftiş Hey'etinde Maliye müfettişliğine müracuatları. ( İkinciteşrin tarihlerinde ya- Antalya Orman Müdürlüğünden: 1 — Alanya kazacının Tesbihli — Haabelen — Karabeler — ormanmın 1040 yılları tahammülleri yektinu olan 1974 metreküp çam escarı ile bu orti kabili imâl bulunan 66,589 met mi gün müddetle ve kapalı zarf usulü ile sahılığa çıkarılmıştır. -Yalnız bir ihtilâf zuhuruna meydan verilmemek için meekür 66588 metreküp er 1900 küp emval het Satış 331 tarihine müsadif Çarşamba günü aat 15 de Antaiya * 1160 MEVLÜD Sevgili babamız ve en büyü * #ümüz Fethiyeli Ali Haydar VOF kanın ruhuna ithafen, şubatın yife Mi altıncı çarşamba — günü saât ikide, Göztepe istasyon camiind Mevlüd kıraat olunacağından, k disini seven dost ve ihvanının teş” rifleri rica olunur. Oğlu 'Türkiye İş Bankası memurlarındı Sabahaddin Volkan (Köprüden vapur: 13.15) olduğundan bermucibi karar ve saati mezkürda mahkemede hi zır bulunmadığı ve tarafındar Bir vekil göndermediği — takdir davanın gıyabında bakılacağı makamına kaim olmak üzer olunüz. . G