February 28, 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

February 28, 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

karada Bugün i ebli EN SON TELGRAFLARI VE HABERLERİ VEREN AKŞAM GAZETESİ Dost İngiliz Hariciye Nazırı Mister Eden ile Ankarada Yapılan Meis'i işgal kâfi değildir!. man işgal ve istikbali y- handa hayırlı bir merha- le addedilmek lâzımdır. hngiltere Akdeniz- de tam tlığını temin etmek için bu adaları Bahardan önce kâmilen ele geçirmek — ihtiyacın- dadır.. ——— Yazan: ETEM İZZET BENİCE İngiliz Harbiye ve Bahriye Ne- | zaretlerinin müşterek bir tebliği Meis adasının işgal edildiğini ha- ber verdi. Meis adası İtalyan ist- lâsı altında bulunan eniki adadan biridir ve Anadoluya en yakın olanıdır. Hattâ, Bodrum ve Fethi- yenin buran dibindedir. İngiliz tebliğinden — öğrendiğimize göre burası İtalyanların deniz tayya - aŞ SAA İA İngiliz Hari ciye Nazırının Ankarayı ziyaretine ait resimler Mister Eden bugün Türk ve ec- Bulgaristanı İstilâya ha - zır Alman Kuvvetleri Karfırtınalarından bu teşebbüs bir müddet geri kaldı Fakat Bulgaris- tan sivil Almanla- rın istilâsı altında Solfya, 28 (AA.) — Röyter muhabirinin bil- dirdiğine göre, Çarşamba günü başlıyan kar fırtı naları, Alman kut'aları- ÇDevamız b inel sayfada) Görüşmelerin Neticesi Bu Tebliğ ile Belli Olacak OTOBÜSÇULERINMRCAATI ta yolcu Tramvaylar gibi ayak- taşımak ,müsaadesini istiyorlar | Malzeme ve Benzin pahalılığı otobüslerin şimdiki istlap haddinde kâr bırakmıyor ünlerde — gehrimizin muhtelif da işliyen Gtobüslene; — fazla ındığından dolayı Belediye me- kesilen cezalar çoğalmış- eleciler — Eyüp bat- büsçüler günde bir Odun kömürü ile işleyecek kaç defa cezalandırılmışlardır. rinden mezkür halta günde 50 liru oçu za kesilen olobüsçüler de — olmuşlur. (Devamı 5 imci Sayfada) | Kibrit İnhisarı ;Romanyadan ka- nebi gazetecileri ile görüşecek otomobiller! | vak getirtiyor | İngüterenin Moskova| | Bir isviçre firması | İnhisar İdaresi bir releri için üs vazilesini gören ı_dı- lardan biridir. İşgalin ne şekilde Ankara 28 (Hususf muhabiri €ereyan ettiğini tafsilâtı ile bil. iyoruz. Herhalde, kıtaatımız ta- ralından., — tabiri kullanıldığına Güre, hava ve deniz bambardıma- zuni müteakip karaya ihraç olu- man kıtaat adanın iş- Bal altına alındığı anlaşılıyor. Bu, eniki adanın umumiyet itibarile işgali yolunda hayırlı bir merhale addedilmek lâzımdır. Yine bu sü- tunlarda, bir münasebetle teba- rüz ettirdiğimiz gibi; İngiltere Şarki Akdenizde tam rahatlığımı temin etmek ve arkadan vurul - mak, rahatsız edilmekten kurtuk mak için, bahardan önce bu ada- ları kümilen ele geçirmek ihtiya- cındadır. Bu adalara, Suriye, Hayfa, Mi> Sır istikametlerine veya İtalyan genelkurmayınca tayin çdilecek hedeflere üzere 150,000 den fazla asker tahşit ıııı-::ı' Bundan manda; bu adalar deniz ve hava üssü baline sokul- amuş ve bir bayli emekle tahkim olunmuşlardır. Fakat, İtalyan do- İtalyaya bu n hizmet fırsatını vermemiştir. An- cak, şimdi Almanya, Akdenizdeki İtalyan vazifeleri üzerine elkoy- mak niyetindedir. Ondan bekle - diği hizmetleri onun, iflâsle me- #icelenen kabadayılığından sonra, 'Sir defa da kendisi tecrübe etmek azminde görünüyor. Bu itihbarla, (Devamı 5 inci Sayfada) “— —| Yeni Bü! Tun A Tütöriçesine a Boyunda Türk Orduları Yazan: M. SAMİ KARAYEL BU ESKRİN İÇİNDEKİ BAHİ: " — Balkanlarda — Aydımollu Ce- Bulgar ve Sirplar üzerine hareketi — Venedik. Rodor iz deniz muhârebeleri — Umur mizden) — Reisicumhurumuz Milli Şet İsmet İnönü dün akşam saat | 18,30 da Büyük Britanya Hariciye Nazırı Eden ile Genel Kurmay | Başkanı General Sir Jap Dill'i kar bul buyurmuşlardır. İki saat de - | vam eden bu mülâkatta Haricıye | Vekili Şükrü Saracoğlu ve İngiliz Büyük Elçisi hazır bulunmuşlardır, Başvekilimiz doktar Refik Say. daxm da, misafirlerimiz şerefine dün- Ankarapalasta bir öğle ziyafeti vermiştir. Dün akşam İngiliz Büyük Elçisi tarafından Büyük Elçilik bina - gında İngiliz Hariciye Nazırı Eden imparatorluk Genel Kurmay a (Devamı: Winci sayfada) Milli Şefimiz * Misafirlerle iki| Saat konuştu Ankara 27 (A-A.) — Reisicum- hur İsmet İnönü bugün saat 18.30 da Çankayadaki köşklerinde Bü - yük Britanya Hariciye Nazın Ani. hony Eden'i, refakatinde Büyük Britanya — İmparatorluğu Genel Kurmay Başkaenı General Siç Johm Dill ve Büyük Britanyanın Ankara Büyük Elçisi Sir Hugh Knatehbull Hugessen olduğu halde kabul bu- yurmuşlardır. İki sgat devam eden bu mülâkatta Hariciye Vekili Şük- vü Saracoğlu hazır bulunmuştur. İSLERDEN — BAZILARI: Beyin İmpa- İngiliz imparatorluk Genelkur may Başkamı General Coa Dil Mareşalim izle beraber Arnavutluk Cephesinde Askeri vaziyet İtalyan tayyareleri bir Yunan adasını bombaladılar Atina, 28 (AA) — Resmi Yunan tebliği: Mahalli mahdut faaliyet. — Bir | Güşman mütrezesi eteşimiz altında e- aldık. | br zaylat — vermişlir. — Esirler Tayyarrelerimiz muvaftakıyeli faali- yette bulunmuştur. Atina, 28 (ALA.) — Yunan sözcüsü, Güşman tarafından — mukabil — taarruz yapılmadığını süylemişlir. Bütün cep- hede İlalyanlar halen müdafaa — vazp- | iyetinde bulunmak ladırlar. Atina, 28 (AA.) — İlalyan tayyare- | leri Ege denizinde bir Yunan adasına Bücum etmişlerdir. Hasar ve telefat yoktur. Çin Hindista- nı ile Siyam barışamıyor Japonların mem- leketi terk etme- leri bildirildi Şanghay, 28 (A.A.)— ja> ponyanın Hanoideki kon- solosu, Hindi Çinide bu- hınan - japonların derhal tahliye edilmeleri hakkın- da talimat almıştır. Çün- kü Çin Hindistanı ile Si- yam arasındaki sulh mü- zakerelerinin yakında in" kıtaa uğrıyacağı — zanner dilmektedir. (Devamı: $ imel sayfada) Heybelide feci bir deniz kazası Bir su motörü battı makinist Dün akşam saat 1980 da Hey« bellada açıklarında feci bir deniz kazası olmuştur: Büyükadada oturan ve Palan so- kağında 7 numarada suculuk ya- pan aslen Nevşehirli Yorgi oğlu boğuldu Katıcıoğluna ait «Zafer» motörü Çubukludan su alıp Büyükadaya getirirken Heybellada önünde bat- mış ve içinde bulunanlardan kâp- | tan Mehmetle makinist Ekrem de. (Devamı & inci Kayfada) vi — Seliri Ankaraya gitti' İngilterenin Moskova Büyük El- çisi Sir Stafford Gripps dün öğle- | den soönr Moskovadan Yeşilköye gelmiş ve | ) Ankarada bulunan İngiliz Hariciye Nazırı Mister Eden'e mülâki olmak üzere dün akşamki trenle Anka- raya gitmiştir. Sir Statford Gripps gazteecilere bulunduğu beyanatta demiştir ki: «— Memleketinizde nekadar ka- lacağımı bilmiyorum. Fakat dö . nüşte, İstanbulda birkaç gün ka- lacağım.. İtalya, İspanya- nın borç İis- tesini hazırlıyor Dahili harpte 1000 - top ve 700 |tayyare vermişler Londra 28 (AA) — Stefani e- jansı, İtalyan hükümetinin, İspan- ya müuharebesi zamanında General Franko'ya verilen malzemenin bir listesini hazırlamaktadır. İspanya.” nın İtalyaya borcu, 24 taksitle 8- denmek üzere, 61 milyon İngiliz lirasına baliğ olmaktadır. Listede | 2000 top, 100 nakil vasıtası, 700 tay- | yare ve büyük miktarda diğer harp | malzemesi vardır. Çabalamou kaptan! Bizim cevubu garbi Anadolu sabillerinde, İtalyanların yıllar- dir fuzüli olarak işal edegeldik - leri bir ada vardır: Meis adası.. İngilizler, bu adayı 25 şubatla adasının rolü» ismile yazdığı bir tetkik makalesinde şüyle diyor: «— İlalyanlar, adayı Türk top- raklarında elde etmeyi düşündük- leri köprübaşı — mevzüne — iskele elarak kullanmak istiyorlardı. Bizim mahutla bu mevzuu ko- muşuyorduk da: — Öyle amma, dedi, İtalyanlar senelerce, beyhude yere mütema- diyen iskele bazırlamışlar.. Çün. kü, ortada ne İtalyan gemisi, ne de gemi yürülecek kaptan var.. .. İktısat Vekâletine bir teklif yaptı dirildiğine göre bir İsv at Vekâletine müracaatte bulunarak bugün kul. Janılmakta olan otomobillere hu- susi bir cihaz takıldığı — takdirde otomobillerin odun kömürile işli- yebileceğini, bu suretle de mühim miktarda benzin tasarruf ediğebi- leceğini söylemiştir. Alâkadarlar kömürle işliyebilecek bu kabil oto- mobillerin sür'atlerinin ne olaca. ğını ve bir mahzur olup olamıya - Te firması İ cağını tetkik etmektedirler. ÇERÇEVE eksperini Bükre- şe yolladı Kibrit imali için Kibrit ve Çak. | mak İnhisarının elindeki mevcut J l.:h':ı. ağacı stoku - sarfiyatın İaze sebebile - tar, İnhisar, Bmııı==: yeniden Kavak ağacı getirtmeğe karar ven. miş ve bu münasebetle eksperle - rinden B. Serveri Bükreşe yolla « mıştır, Romanyadan kâfi miktarda kibe ritlik kavak ağacı getirtilebile « cektir. Bir adam arıyorum!!! İsmail Hakkı Baltacıoğlunun (Yeni Adam) da güzel bir fık- rasını okudum, O, bir adam armı- yor ve aradığı adamın vasıl- larım zincirliyor. Ben de bir adam arıyorum; ve İsmall Hakkı — Baltacıdğlu gibi, aradığım adamın vasılla- rını zincirlemek istiyorum. Aradığım, şöylesine bir adam: Kimse ona inanmadığı vakit, © kendisine inanabilecek kadar kuvvelli olsa. Herkes ona inan- dığı vakit de, kendisinden şüp- heye başlıyacak kadar zaafı ta- nasa... Nazizmanın, bütün kuruları midesinde toplamak hırsında bir kurt olduğunu ve büyle bir kurtla arkadaşlığın mümkün ol madığını bilse.. Demokrasya- lara zıd düşünenlerin bile md emellerini gerçekleştirmek için Demokrasya zaferine hizmet- ten gayri çare kalmadığını tak- dir etse.. olüm, fakat yanlış hesabın da (basük badelmevt) siz bir yıkım oldu- Kunu sezse... Adetlerin gide gide diği, mesafelerin aka akı madığı, saatlerin işliye işliye varmadığı bir zemin üzerinde, insan ve kâinatı sımsıkı tahdit etmiş bir üstün hüküm ve hâ- kim yaşadığını duysa... Boğaziçinin mahsun bir gü- zel, kübikacı inşaların mağ - rur bir çirkin olduğunu çaka- cak kadar zevk... (Bir çok ap- tallar) — tarzının Türk — ila- de — dehâmma — uymuyacağımı NECİP FAZIL KISAKÜREK görecek — kadar — bilgi.. — so- ğan gibi gömlek Üstüne göm. lek giyinizcesine kire — batmış imsanlara cevap — vermemenin Ve davasını iftira ve kak pazanlıkla kazanmaktan baş « ka çare kalmayınca, nefsinine — Yalan söylüyorsun!!! Nidasını duyacak kadar ahe Bundan sonra © adama, bir (Radyolin) diş macunu - ile Mahmutpaşa) dan hazir. aline maş bir kat elbise yeter.. NOT — (Akbaba) gazetesi sahibi Yusuf Ziya Ortaç'ın (Son Telgraf) da bana ilk ce- vabını neşrettiği tarihten iles risi müstesna elmak üzere, O güne kadar yazdığım sadece ( fam mutabıkı olarak, Yusuf Zi- ği i olduklı ı ve bir gün hesabımı yerecek- leri hain maksatların emrinde hedefi teşkil odenlerle, o hedes fe tamamen uzak — ve ayrı bir münada boy gösterenler ara - sındaki zemin farkım, — şahis şahıs niyetler ve ükabetler belli elsun diye kaydediyorum. Dün bir mecliste mutavassıt dostla. rın delâletile Yusuf Ziya Ortaç ve aramda vüki karşılaşıma neticesi tesbit edilen bu hakik kat, (Tasviri Efkür) ın bu sas Bahki tavzihini aydınlacaklır.