11 Mayıs 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

11 Mayıs 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

Almanya he yapmak istiyor ? İki tarafın zafer yolu Bu harbin ıeyıındı Al- manya ve İngilterenin kendileri için nihat za- feri kazanmak hususun- da takip ettikleri yol ve sistem nedir, İngiliz- ler Akdeniz harbini ka- Lınırhı- vaziyet ne o- ? aa a— | L : ETEM İZZET BEİNCE F Ankaradan: — Avrupa harbi kaç yıl sürecek ::ıu zafer hangi tarafın ola- Muhakkak ki günün sunllerin- den bizi de budur, Almanya; bu kısa süreceğini ve yıldırım muvaffak olacağını tah- ederek girmişti. Fakat, geçen ftemmuz ve ağustosunda adalarına karşı yapılan İ.lıxmılınım muvaffak ola- Fiz: TTT hava bir O vakittenberi Almanya Yıpranma harbinin içine sürük- kumiş bulunuyor. Amerikanın bü- HLT f t £ ',l iğî! iliç Dit İş Bhzce, İngilterenin bugün yap- Bik l-uıı.g Almanyayı Avrupa 'asından taşırmamak, mümkün ""ı- kadar - iktısadi ablukanın din £| Setçevesi içinde tutmak, kendisi- hayati addetmediği hedefler yorulmasına ve yıpran. bilhassa dikkat etmek, varziyetini iktisap edinci- 'dar da rahat rahat hazırlan- ve Amerikan yardımından Zeniş ölçüde faydalanmaktır. muvaffak olduğu takdirde VErtti x A',â' lebileceği gibi; deniz larını da tahakkuk safha- | SON TELGRAF EN ıoıı 'ı'ıı.ıııuı.nı VE HABERLERİ VEREN AKŞAM GAZETESİ İNONU Şehitlerinin hatırası taziz edildi Vatan için ölen Türk çocukları- nın mezarına çelenkler kondu Bozöyük 11 (Hususi) — Iraklılar, İngi: liz kadın ve İngiliz bankaları yat yapmıyacak Kahire 11 (A.A.) — Bildirildi - ğine göre, Irak'ta — mubasamat başladığı zaman Bağdatta bulunan İngiliz kadın ve çocuklarının hep- gi Basraya nakledilmişlerdir. Bun. lardan buyıü bir kısmı şimdi de. Uevum 5 inei € ) Holandalı ! tay yareciler hü- cumlara işti- rak etmiye başladılar Londra 11 (A.A.) — BBC: Evvelki gece Manhtim ve Lud. wigshafen'e yapılan hücumlara Holandalı tayyareciler de iştirak etmişlerdir. Winsghafen, Alman kimya sanayiinin en meşhur mer- kezlerinden biridir. ea Süveyş Kana- lına bir hücum yapıldı Kahire, 11 (AA — BBL: Düşman tayyareleri" Süveyş kanalı mınstakasına hücum etmişlerdir. Mı- gar müdülaa nezaretinin neşrettiği teb- Buna .ş den itibaren havada üstün- edebil n sokacak, hat im ruhunu ila- ETEM Üstadın «Sen de seveceksin» Okuyucularımız «Bir cinayet Zaman göreceklerdir. ki, bu her biri Türk edebiyatında Tap, mülmlaz bir mevki ke- BIR CINAY Bir tez, yı tal CiNAYET DAVASI İZZET BENİCE'nin, Edebiyatımızda Hakikt Bir Merhale | Olan eserlerinden Biri.. Bu harikwlâde nefis edebi romanı bir kaç güne kadar tefrikaya başlıyacağız. Ve bir yeni çığır açmış bulu man romanları içinde, bu ki- eni bir hayat görüşü, bir ruh min yepyeni senlezidir. Yüğe göre, hasar pek ehemmiyetsizdir. Yasanca zaylat yoktur. D.CA. faaliyete < (Devamı 5 inci Sahifede) Ü geçmiştir. BİR KAÇ GÜNE KADAR isimli tefrikası sona eriyor davası» m takibe başladıkları esen, Btem İzzet Benicp'nin başlı başına bir kıymet olan zanmıştar. ET DAVASI Türkün maküs talihinin yenildiği İnönü meydan muharebesinde şehit düşen kahramanların batıralarını tebcil için İnönü Şehitli- ğinde yapılacak ihtifale iştirak edecek heyetleri hâ- mil trenler bu sabah şehrimizden geçmiş; İnönü ova- sında tam Şehitliğin önünde durmuşlardır. çocuklarına a- | teş ettiler mi? | irak namına tedi- | den dulmuş, bir erkekler de kahi tecılerı dağ- lık arazide mukavemete 'devam ediyor | Almanlar Yugos- lavyada 5 fırka bu- lundurmıya mec- bur kalıyorlar Nevyork 11 (A.A.) — Nev- york Times gazetesinin Bu - dapeşteden aldığı bir telgrafa göre, Sırp komitacıları, Al - man ve İtalyan — kıt'alarına karşı mukavemete devam et. mektedir. Bu komltacılar, Ka- radağda, merkzi ve cenubi (Devamı 5 inci sayfada) Alman tayya- resi düşürüldü Londraya yapılan büyük hava akımı | Landra, 11 (A.A.) — Alman tayya- | releri dün gece Londra üzerinde bü- yük bir hücumda bulunmuştur. Hasar ve insanca zayiat hakkında — henüz kat'i mulümat yoktur. Bilinen şey, yab Yiz 33 Alman tayyaresinin düşürüldü- Züdür. Haber verildiğine göre, mayıs ayı- mat fik doküz gecesinde, cem'an 91 Alman tayyaresi / İngiltere — üzerinde tahrip edilmiştir. Bu rakam, — nisan ayında İngiltere üzerinde tahrip edi- | len düşman tayyarelerinin adedinden 1 fazladır. Bu sa—ba’lî(adı- köyündeki ko- runma tecrübesi Denemenin mu- vaffakiyetle yapıl- dığı tasbit edildi Bu sabah Kadıküy kazasında bir pa- Bif müdafas tecrübesi yapılmıştır. Tacrübeyd tam saat 19'a beş kala çalan alârm düdüklerile başlanmış ve sokaklardaki halk sığınaklara, evlere gekilmişlerdir. Bu ara bütün ekipler kısa bir müd- det içinde yerlerini almışlar ve iskele civarında, Altıyolağzında, Gazhanede, Kurbalderede çıkan mefruz yangın- ları söndürmeğe çalışmışlardır. En- kaz temizleme kolları da mefruz bom- baların tahribine uğrayan binalardaki enkazı sür'atle temizlemişlerdir. Çayır Civarına İndirilen mefruz paraşülçü- ler imha ve esir edilmişleridir. Tocrübede Vilüâyet Beferberlik Mü- dürü B. Ekrem ile Kadıköy kaymaka- mi Kmal Cenap, Emniyet âmiri muh- telif Tamatakaları gezerek — ekiplerin çalışmalarını kantrol etmişler ve mü- kemmel bulmuşlardır. Denemenin devamı müddetince va- pur, tramvay ve emsali vesaiti nakliye işliyememişlir. ödemek Üze yürüyerek gelmişler, eceyi (Deyamı $ inci sayfada) Dün gece Lon- dra üzerinde 33 “Şehitlik ve civarı yakı, uzak yerlerden otobüs, kamyon, araba ve atlarla gelenlerle daha dün gece- çok köylü ihtiyar, genç kadın ve yaman şehitlerimize şükran borçla- uzük köylerden saatlerce yayan Ruzvelt çar- şanba günü mühim bir nu- tuk verecek Azmerikan donanma- sınakliye gemile- rini himaye edecek Nevyork 11 (A.A.) — Nevyork 'Times gazetesinin Vaşington mu. habirinin öğrendiğine — göre, B. Ruzvelt, çarşamba günü Paname. rikan İttihadı toplantısında söy- Hyocoği nutukta harp malzemesi nakleden vapur kafilelerine harp gemilerinin refakat etmesi veya etmemesi lâzımgeldiği hakkında sarahaten vaziyet alacaktır. Mu- habir diyor ki: (Devamı 5 inci Sahifede) Bingazi limanına bir taarruz yapıldı Kahire 11 (AA) — BBC: R. A. F. kuvvetleri, Bingazi li. manına muvaffakiyetle müthiş bir hücum yapmışlar, mü- him hasarlar müşahede edilmiş - tir, (Hasta bakıcı hemşireler kurs- ları yarın açılıyor Kayıt müddeti ayın On yedisine kadar. uzatıldı Yardım Sevenler Cemiyeti İstanbul Şubesinin teşebüsile şehrimizdeki tek- Mil hastahanelerde açılacak olan gö- nüllü hastabakıcı kurslarına yazılmak istiyn genç kız ve kadınlarımızın mü- racaatları gün geçtikçe artmaktadır. Yardım Sevenler Cemiyeti bu sabah yaptığı bir tebliğle ilk, orta, lise ve Yüksek tahsil görmüş bayan ve kıza n müracant müddetini 17 mına kadar takdit etmiştir. ler her gün saat 14-17 ara- sında Halkevlerile Parti merkezlerin- de kabul olunmaktadır. bastahanele- dimcı hemşire 4 çocuk sandal- dan denize düş- tü ve kurtarıldı Gezmeğe çıkan ço- cuklar sandalda şakalaşmışlar Kızıltoprakta Bağdat caddesinde ©- furacı 16 yaşında Ali İle kardeşi Or- ban, Refik ve yine Orkan isimlerin- deki 4 çocuk, Fenorbahçede Hüsnü a- dında birinden bir kayık kiralıyarak gezmeğe çıkmışlardır. ikat çocuklar sahilden açıldıktan biraz sonra sandalda şakalaşmıya baş- r ve sandal Balkanlarda Yaziyotobakış Bulgarlar Cenubi Sır- bistan'da katliâm yap:- tırmışlar lav talebe de Almanya'ya sevk İtalyan Kralı Ar- navutluğa geldi Atina Elğimiı ve memurları av- det ediyorlar Reuter ajansı Kudüsten şu ha- beri veriyı Orta gari tar Yugoslav mahi haberlere — nazaran bistanda — bulunan —Bulgar ma- kamları yeni rejime muhaletet güsterdiklerini bahane ederek be- lediye reislerini, papasları, mu- allimleri vesalr gerbest —meslok erbabını kaliâğm ettirmişlerdir. (Devam 5 inci sahifode) Trenle gidecek İstanbulluların | nakline başlandı Sırasını geçirenle- rin de sevkine mü- saade olunacak Kendi arzülürile - Anadoluya güt- mek istiyen —vatandaşlardan — trenle #evkedileceklerin gönderilmelerine bu. günden itibarn başlanmaktadır. İlk kafile bugüo saat 14,30 da hususl bir trenle Haydarpaşadan hareket e- Beceklir. Bu kafilede Gebzeden İzmile kadar olan yerlere gidecekler bulunmakta- dır. İkinci kafile de yaçın yine hususl bir trenle Adapazarına hareket ede- gektir. Ayrıca bu alkşam vapurla Karadeni- ze Ge bir kafile gidecektir, Diğer taraftan ellerinde meecani bi- detleri olduğu halde şimdiye kadarki gevkiyata — yetişememiş — bulunanların maüteakip kafilelerle gitmelerine mü- gasde olunması kararlaştırılmıştır. vezielare öi Zehirligazlere karşı maske tev- ziine başlandı Memurlar taksitle maske alacaklar Ankaradaki maske fabrikasında i- moal edilen zehirli gaz maskelerinden gebrimizdeki —resml dairlere tevzlala başlanılırıştır. Bazı dalrelere sandılk- Jarla gaz müskeleri gelmiştir. Bu mas- keler memurlara ve allelerine dağıtı- dacak ve bedelleri taksitle alınacaktır. Taksitleri dairelerin muhasipleri ma> aşlardan muntazaman keseceklerdir. Diğer vilüyetlerde de yakında ayni gekilde tevzinta başlanacaktır, Diğer taraftan halka da taksitle ma- ke satışı için 'tetkikler yapılmaktadır. Hususi müesese ve Ücarethanede Ça- hşanlarla bu gibi yerleri kefil güste- zenlere Kızılayca taksitle maske satı- dacaktır. İhtiyarın ölüm sebebi anlaşıldı Kasımpaşada Samanviran ma- hallesinde oturan İbrahim ismin- de bir zengin ihtiyar geçen gün evinde ölü olarak bulunmuş - ve ölümü şüpheli görülerek — ceset morga kaldırılmıştı. Dün yapılan otopside İbrahimin ani hir kriz neticesinde öldüğü an- laşılmış ve gömülmesine izin ve- rilmiştir. EGE DENİZİNDE VAZİYET. 10 mayıs tarihli ve 339 sayılı İ- talyan resmi tebliğine göre, Eğ- riboz cenubuna ve Mora şarkına düşen (Andres, Einos, Termia) a- daları İtalyanlar tarafından işgal edilmiştir. Bu adalar da Siklad grupuba dahildirler. Ege denizindeki adaların, Al- manya ve İtalya arasındak tak- sim tarzı manidardır. Türkiye sa- hillerine karşı ön safta bulunan (Taşoz, Semendre, Midilli, Sakız) adalarını - Almanlar İşgal ikinci plânda kalan Siklad yını — İtalyanlara — bırakmışlardır. Almanların müstahkem bir ada o- lan Rodosa kuvvetle yerleşmeleri, buradaki hava ve deniz üssünden | l ARP VAZ Kıbrıs ve Girit, İngilterenin Şarki Akdenizde iki mühim istinat nok: tasıdır. Bu adaları mihver kuv- vetlerine kaptırmamak lâzımdır Yazan: EMEKLİ KURMAY SUBAY istifade etmeleri kuvvetle mub- temeldir. İtalya, Korent kanalı ile veya Girit ile Mora arasındaki Kitera adası arasındaki geçit sayesinde Öniki ada ile muvasalasını tekrar temin etti. Çoğu müstahkem olan bu adaları artık himaye edebile- cektir. Türkiye sahilleri istisna edilirse (Devamu 5 inol Sahifede) Üç tahsildar kayıp Beşiktag belediye tahalldarlarından Nazmiden sonra Şile, Beykez tahsik . Garları da ortadan — kaybolmuşlardır. Bunlara araştırmalarına - ehemmiyetle devam edilmektedir. Nazminin zimme tine 160 İira para geçirip Anadolya kaçtığı tahmin olunmaktadır. Haliç sahillerinde tesis olunacak Sa- Haliç sahillerinde tesiz edilecek e- lan sanayi mahalleleri hakkında ya- pılan tetkikler bitmiş ve bu mahalle- Jerin mıntakaları belediyece kat'iyetle tesbli ve tasdik olunmuştur. .ya kadar uzanan takriben 24 bin met- 7e murabaalık saha yalmız «küçük sa- mayi> e, Ayvansaraydan Eyübe kadar imtidat eden 52 bin metre murabba- KISACA Fi S Gittiğimiz yol Basler Nachrichten isimli bir İsviçre gazelesi, ortaya bir ta- kım tehlikeli tahmin ve iddialar attı. Bu gazetenin yazısını, dün- ya ajansları her tarafa yaydı- lar, Berlinin bitaraf siyasi müşa- bit mahfillerine atfen yapılan bu meşriyata göre, san 24 saat- tenberi, dünya vaziyoti vahim- Teşmiştir. Buradaki 24 saat kay- dını, şu dakikada 48 sant, hattk 72 saat yapmak Vâzım. Çünkü, Bren'li meslekdaşın o yazısı yazdığı dakikadan şimdi- ye kadar, et az 72 saat geçmiş bulunuyor. Bu gazete, dünya vaziyetinin vahimleştiğini iddia ederken, bir takım sebeplere dayanıyor. Bunlar arasında, Egedeki Türk- sahillerine yakın adaların, Sik- Jad adalarının ve nihayet «Si- | Bu plâna göre Halattan Ayvansara- | nayi mahalleleri alık saha sorta #anayb € taheis olum- muştur. Eyüp iskelesinden itibaren — Terkos Köprüsüne kadar olan sahildek! mü- erseseler buralara kendileri fihtim yaptırdıkları takdirde yerlerinde ka- İTacaklardır. Diğer taraftan Dökmeciler caddesile İslâm Bey enddesi ve Dere tokuğula- Tasındaki sahâanın gayri sıhhi olduğu binsenaleyh hiç bir İnşaat yaptırılma- ması kararlaştırılmıştır. sam» n Alman ve İtalyan kuv- vetleri tarafından işgali de var. Makale muharriri şu mütale- ayı da ilâve ediyor: Bu adâla- rın işgali, Türkiyenin hareket serbestliğine engel olabilirmiş!. Biz, bu mütaleayı müphem hareket kiki mana nedir?. Türkiye, bir hareket arilesinde — değildir. Türkiye, çok emin bulduğu bir milli politika yolunda metin adımlarla ilerlemektedir. İstik- balin müphem olduğunu takdir ederek, ona göre hazırlanıyor, bütün imkân ve vasıtalarımızı vatan müdafaası için teşkilât- landırıyoruz. Her türlü ihtimali gözönüne alıyor ve hiçbir ted- birde kusur etmiyoruz. Eğer, mevzuu bahis gazete, 'Türkiyemin bir tesir altında ka- gini, Ürkeci mxhııııkı istiyorsa, kendisine, yanlış k çaldın, ahbap, demekle ıkıırı ederiz, t