21 Mayıs 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

21 Mayıs 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

2 — SON TELGRA — 21 Maryıs ısı ADİSELER D İN KA Bi AEci İA 'RADYODAKİ HALK TÜRKÜSÜ Ankara — Radyosu, şarkı, meydanlılar, — Cil $ lar, Sultanselim, Eyüp Vezir- tekke mal bulu- nanlardı. Galatasaray, Altıncı Dai- re, Firuzağa gibi birinci s- nıf koğuşlara stajiyer efrat yetiştiren meşhur Fethiye de yardı. MISIR ÇARŞIS VE TAMİRİ bu çarşıyı tamir etmesine ra- zı değilmiş! Çünkü, çarşı, ta- mir edildiği takdirde, eski motifleri, san'at kıymeti bo- SİNEMA e JARTİSTLERİ DE-; Amerikada bulunan Fran- #1z sinema artisti Şarl Boyer karışarak, yedi arkadaşiyle birlikte, Amerika Cümhurre- isi Ruzvelte bir mektup yaz- müş! Şarl Boyer ve arkadaşları siyasi meselelere müdahale â- işlerdi TİCARET ve SANAYİ: VİLÂYET ve BELEDİYE: Almanya- ya ihracat Fazla mal sevkiyatile borcumuz 4,5 milyon liraya indi Son günlerde Almanyaya 'hra- catımız gittikçe artmaktadır. Bu yüzden klirig hesaplarında Al . Manyaya olan 17 milyon liradan fazla borcumuz 4,5 milyon liraya inmiştir. Diğer taraftan Almanyaya ye- niden mühim miktarda tıbbi <za siparişi verilmiştir. Alman firma- ları bu siparisleri kısa bir zaman. da yerine getirme”*» hazır olduk. larım bildirmişlerdir. Y Yakında Hindistandan jüt çuval gelecektir. * Gümrüklerde bulunan 2000 sandık çayın çıkarılması hakkın- | da beklenen müsade gelmiştir. * Ticaret Vekâleti İngiltere ve Almanyaya satılacak miktardan fazla tittikler için müsaade verm miştir. * Piyüsada kalay ihtikârı mev. cut olduğu tesbit edilmiştir. Bu ihtikâr etrafında Fiat Mürakabe Bürosu takibat yapmaktadır. İh. tikârı yapanlar parayı aldıktan bir müddet sonra kalayı teslim ettik- lerinden cümü meşhut yapılama- maktadır. 650 kuruşa kadar sa « tılmak suretile yapılan bu kalay ihtikârı etrafında çok sıkı takibat yapılmaktadır. *& Dün, Reşadiye altını 2740 tan, külçe halinde altın da 347 den sa. tılmıştır. * Bir Rumen firması Belediye- ye müracaatle Belediye Fen İda- Tesile Elektrik, Tramvay ve Sular İdarelerinin ihtiyacı olan malze. meyi tedarik edebileceğin! söyle. miştir. Belediye bu idarelerin ih- tiyacı olan malzemeyi tesbit et - mektedir. ile temasa girişecektir. * Salkımsöğütten Türbeye ka. dar olan yollarla — Sultanahmet meydanı, Yenipostane - Yerlimla- lar Pazarı yolları bu yıl aafalta tahvil olunacaktır. MÜTEFERRİK; * Balatta Mescit sokağında o- turan Koço, Cibalide doğramacı Vasilin dükkânına misafir gitmiş. tir. Sahbet ederlerken Koço, bir. denbire yere düşmüş, ölmüştür. Adliye hekimi Enver Karan, Ko. çonun kalb durmasından öldüğü- 'ne rapor ve gömülmesine ruhsat ir, * Tahtakalede Hasırcılar cad - desinde Niko oğlu Damyanidisle kardeşi Andona ait 40 numaralı kuru yemişçidükkânının Üst ka. tında kızgın tenekede — kavrulan nohutlar tutuşmuştur. Yetişen İt. faiyece, ateşin etrafa — sirayetine meydan verilmemiştir. 4 Afyon mübayaatı — badema yalnız Toprak Mahsulleri Ofisi ta- rafından yapılacaktır. * Sarıyer 14 üncü tlk okul mu- zllimi Bayan Seher İzgi vefat et. miştir. Ucuz kükürt tevzi- ALK Filezofu Mantık Eski Bulgar meb'usan meelisi zeisinin nasıl ve meden İstifaya mecbur kaldığı, son gelen ajans tolgraflarının delâletile daha iyi aydınlanmış bulunmaktadır. Meğer, bir kısım Bulgarlar, Se- lüniğin, mühim bir kısım Make- danyanın, yine bir kısım Arnavut- luk arazisinin kendilerine veril- mesini istiyorlarmış.. Son Balkan hâdisesi neticesin- de, bu düşüncede olan bazı Bul- garlar, kendilerini kâfi derecede tatmin edilmemiş telükki etmiş ve bu yüzden hasıl olan ademi mem- nuniyetlerini de izhara başlamış- lar.. İşte, bu gayrimemnunlar ara- sında bulunan eski Sobranya reisi Lagolotof da, mihverin cımrile is- tifaya mecbur edilmiştir. Balkan hâdselerinin nasıl baş- Tayıp, nasıl bittiği meydandadır. Değil Bulgaristan, İtalyanlar bi- le, Arnavutluk daj kememişti. Almanya geldi, imdatlarına ye- tişti, asker, malzeme hareadı. Kah- | raman YunanlilarIn döğüştü. İ Bu noktada akliselimi ve man- | tiği olan herkes, şöyle düşünecek- tir; Almanya, bazı milletlere borçlu mudur ki, uğraşacak, — çalışacak; sonra, herkese bol keseden arazi dağıtacak?. Küçük bir mantık ve muhake- me, hâdiseleri hakiki veçhelerile göstermeğe kâfidir. zannediyoruz. REŞAT FEYZİ atına başlanıldı Ziraat Vekâleti, bağ sahiplerine her taraftaki Ziraat Bankası şu - beteri tarafından ucuz kükürt tev. zi edilmesini — kararlaştırmıştır. Banka — şubelerine mal stokuna başlanmıştır. $0 kiloluk bir çuval kükürt bankadan müstahsile 707 kuruşa verilecektir., ——— Maraton koşusuna girecek atletler geliyorlar Önümüzdeki pazar günü Bur . sada yapilacak olan Türkiye Ma- raton koşusu birinciliği müsaba - Kasına girecek olan birçok mın - takaların atletleri şehrimize gel. meğe başlamışlardır. Bunlar ve şehrimizden koşuya iştirak edecek olan atletler bugünlerde Bursaya gideceklerdir. Ziraatciler için ye- ni talimatname Ziraat Vekâleti, Ziraat Müdür ve muâllimleri ile mücadele me- murlarının vazifelerine dair olan çok eski bir talimatnameyi lüğ « vetmiş ve yeni bir — talimatname hazırlıyarak Vilâyetlere gönder, miştir. Yeni talimatname bilhassa mücadele memurlarının bugünün şartlarına göre çalışmalarını te . min etmektedir. Vilâyet talimat - nameyi alâkadarlara tebliğ etmiş- tir. cak yen Şişhanede yapila- iinşaat 17 ev istimlâk Beyoğlu Belediyesinin Şişhane yokuşundaki cephesinin karşısına tesadüf eden binanın istimlâk e- dilerek bakil vasıtalarsın buradan gaha serbestçe — geçebilmelerine imkân verilmesi kararlaştırılmış. tır. Lunapark. denilen geniş arsada İleride bir tiyatro — binasr ve bi Maliye Şubesi binası inşa edile . cektir. Bu binaların plânları ha- zırlanmıştır. | Şişhane Meydağnüdün — Galata kulesine giden ön metre arzındaki | Memleketin otom o- bil lâstiği ihtiyacı tesbit ediliyer TTicarot Vekâleti alâkadarlara bir tamim göndermiş, her mıntakada. ki otomobi! lâstiği ihtiyacının tes. bitini büldürmiştir. Alâkadazlar bu husustaki listeleri Vekâlete gön - derdikten sonra memleketin bü- tün lâstik ihtiyacı anlaşılacak ve hariçten gelen mallar buna göre | mıntakalara tevzi olunacaktır, edilerek Ga- | data Kulesi civarı açılacak Büyük Hendek cuddesinin ilk Be- tediye sokağına kadar olan kısmı 17,5 metre olarak inşa edilecek, bu Suretle burada 17 parça emlâk is. timlâk edilecek ve Galata kulesi. nin etrafı da açılacaktır. İlk Belediye caddesile Meşruti- yet caddesini vasleden Müellif so- | kağı halile brrakılacak ise de tro- tuvarları yayaların geçmi ortası da otomobil durağı: redilerek vessiti nakliyenin mü- | Turünü menedecek şekilde kade- | * meli olarak yapılacaktır. —Z. - Lâstik ihtiyacı (Güzel bir hareket Bazı hayır severler ziyafet paralarını cemiyetlere veriyor Son ünlerde hayir sever va - görülmeğe başlanmış- a, yoksullara Yardırma Cemiyetine ve diğer teşekküllere müracaat eden bazı hayır sahip - | leri, aralatında vermeği karar . laştırdıkları hususi ziyafetlerden vaz geçerek ziyafet baralarını bu cemiyetlere teberrü etmektedir - V —— APLİYE ve POLİSF— Kız kaçırmıya kalkışan evli ve beş çocuk sahibi bir kayıkçı! Sütlücede bir kayıklhanede vukua | gelen hâdisenin Sütlicede Betül isminde bir kı. m kaçırmak istediğinden dolayı 2 inci Ağız Ceza mahkemesince 4- &y 20 gün hapse mahküm edilen İlyas ismindeki kayıkçı gencin bu cezası Temyiz — Mahkemesince nakzolunmuştur. Dün bü davaya nakzen bakıl « mıştır. Halen Yakacıkta oturan Betülün vekili avukat Cemil dün- kü celsode şunları söylemiştir: «— Betül 25 yaşında, bir şehit askerin masum kerimesidir. Suçlu İlyasa gelince kayıkhane işleten ve memleketinde evli, karısı ve beş çocuğu olan bir sandalcıdır. Betülün evi, Sütlücedeki kayık - hanesinin karşısında bulunması dolayısile genç kızı orada görmüş ve âşık olmuştur. Fakat evli ol - ması hasebile bir de Betülle ev - lenmesi mümkün değildir. Kaldı ki aralarında içtimai bir seviye farkı da vardır. Bunun için İlyas bu kızı zorla arzularına rametmeğe kalkarak yapmadığı cebrü şiddet, göstermediği tehdit kalmamıştır. Üstelik bir kere de ayni hateket- ten dolayı Sekizinci Asliye Ceza Mahkemesinde bir ay hapse mah- küm olmuştur. Kendi behimi zev. ki için bileklerine sarılıp 30 met. re kadar uzakta bulunan kayık - hanesine sürükleyip böyle pâkda- men bir genç kızı kirletmeğe kal kan bu adamın görülüyor ki mak. öliçün kararı bozuldu sadı pek zâhirdir. Temyizin iddiası yersizdir. Bunda teşebbüs nakıs zü.lhıdı bir kaçırma suçu aşikâr. kar. € Binaenaleyh kararı sabıkta 1s - rarı ve nakız kararına uyulmama. Sınt talep ederim.» Neticede dava nakza uyulup u. yulmaması için dosyanın tetkikine ! kalmıştır. I —— beler için kurslar Lisan derslerinden ikmale kal . mış olan talebeleri hazırlamak ü- zere şehrimizdeki muhtelif Hal . kevlerinde fransızca ve ingilizce kursları — açılacaktır. İlk olarak Şişli ve Beyoğlu Halkevlerinde faaliyete geçilecektir. Mevsimin ilk patlı- can ve bamyası Mevsimin |lk turfanda patlıcan ve bamyesi Mersinde Reşit ve Ka. zanlı köyünden İbrahim isminde iki bahçe sahibi tarafından yetiş. tirilerek Mersin Sebze Hâline ge- tirilmiş ve bamye 100, patlıcan da 120 kuruştan satılmıştır. Yakında turfanda yaz sebzelerinin bol mik- tarda Mersinden şehrimize gön . derilmesi beklenmektedir,. Yeni şehir klübü Belediye; açılacak bu teşekkülün nizam- namesini hazırladı ' Belediyece Taksim gazinosunun arka kısmında kurulması karar. laşan Şehir Klübünün nizamna - mesi hazırlanmıştır. Nizamname Belediye Reisliğinin tetkikinden de geçöcek ve bundan sonra klüp kurularak faaliyete geçilecektir. Klübe âza olacaklar için bazı şartlar konmuştur. Buna göre Be- lediye ve diğer bazı daireler, te- şekküller, cemiyetler erkânı klü. bün daimi, tabif âzesı sayılacak - lardır, Klübe yalnız âzalarla bun- Tarın getirebilecekleri misafirler | ecek ve bunlara bazı menfaat- ler temin olunacaktır. Yeni İstanbul Ha- vacılık mümessili Türk Hava Kurumu — İstanbul acılık mümessili tayyareci Bay mi Yümnünün Havacılık kamp Müdürlüğüne tayin edilmesi üze. Tine İslanbul Havacılık Mümes . | silliğine de emekli albay Bay Mü- hi nir tayin edilmiştir. Bay Savmi İstanbul şubesinde bulunduğu müddetçe gerek Türk- kuşüunda ve gerekse — Havacılık mümessilliğinde yüksek çalışma. lerile tanınmış ve Türkkuşu üye. lerine yaptığı iyi muameleler ile üyelerin çalışmalarını bir kat da- ha arttırmıştır. Denemelerde mu- vaffakiyet gösteren kazalar Bütün kazalarda ayrı ayrı yapı- | lan hava denemelerinin kritiğini 1 | yapmak üzere bugünlerde vilâ . | yetlerde hakemlerin ve kayma - | kamların iştirakile umumi bir top- dantı yapılacaktır. Denemelerde en | çok muvaffakiyet gösteren kaza. ların kaymakam ve diğer idare ümirleri takdirname ile taltif edi. leceklerdir. Yeniden 500 çuval kahve çıkarılıyor Vilâyet, Ticaret Vekâletine mü- raçaat ederek gümrükte bulunan ve Ticaret Ofisine devrdilmiş olan $00 çuval kahvenin biran evvel çıkarılmasına müsaade edilmesi ve bunlardan İstanbula — ayrılacak miktarın bildirilmesini istemiştir. Vilâyetin kahve tevziatını üzerine | aldığını duyan bütün mücssase ve esnaf hergün müracaat etmekte- dirler, Ekmek fiatınd ihtikâr yapanlar! Bazı Lokanta, birahane ve iş - kembecilerle kebapçılarda yüz dirhem ekmeğin 4 kuruşa, 50 dir. heminin de 2 kuruşa verilmek su. Tetile kilosunun 14,75 kuruş yerine 16 kuruşa satıldığı görülmüştür. Beledyie Reisliği bunun men'ini ve bu şekilde hareket edenlerin ihtikâr suçile tecziyelerini kay - makamlıklara tebliğ etmiştir. Edebi Roman:66 KOLKOLA Müellifi: Nizamettin NAZİF — Bu, onların en büyüğüdür. — Kıza kaç yaş verirsin? — — Daha çocuk 0... Rivayete ba- karsan adama üşıkmış. — Öyle bir hali var mı? — Vardır. Ben inanırım. Bu yaş. 'ta kızlar, kır saç gördüler mi da- yanamazlar. — Karısı kaç yaşında — kadar var! — Otuzluk. Amma zarif bir ka. gındır. Üçüncü çocuğunu geçen ”| sene doğurdu. Görsen henüz yir- misinde sanırsın. Fakat bir gül ile bahar olmaz — derler a--- Herifin gönlü bu kızda, Kadın gebe iken | daktilosu ile işi pişirmiş. Geçen yaz Fioryaca birkaç defa kolkola görülmüşler. Kadın boşanmak is. fedi. Araya girdiler, Bu da bir da- ha o kızla konuşmıyacağım diye vaitler yaptı. Hatta kızı daktilo. luktan koğdu. — Yaaa... — Telâüş etme! Daktiloluktan koğdu amma, Talimhanede yedi odalı bir apartıman döşedi ve ora- da kızı bir prenses gibi yaşatıyor. — Kadın maceranın bü kıstnını öğrenemedi mi? — Henüz bilmiyor.<Amma bu gidişle günün birinde... Kim bilir.. — Vapurda başka tanıdığın var mı? — Hayır. — Şu önümüzde oturanlara ne dersin? Nacinin gösterdiği bu dördüncü gift kırk beşlik, çok zayıf bir ka. duınla ellilik bir erkekten terekküp ediyordu. Kadının koyu kara saç- ları vardı ki sağ tarafındaki iki parmak kabalığında bir meche, | hotozumnun yanına tuğ takmış bir saraylı havası veriyordu. Koyu ka- Ta gözleri, üzerine ışık vurmuş ka- ra kehrüba gibi ışıldıyordu: — Pek ateşli bir hatun... . diye mırıldandı. Naci - — Erkek pek romantik. Hiç ko. nuşmuyorlar. — Sakın karı koca olmasınlar. — Ummam. Bu vapurda karı ko- caya rastlamak çok defa bir mu. cizedir. — Âşık mıdırlar dersin ? — Hem de pek derin. — Bu yaşta? — Asıl aşk başı bu değil mi? — Haklısın. Belki bunlar, genç- liklerinde — tanışmış bir çift. Bir çift ki tesadüflerin oyuncağı ol - muşlar, birleşememişler. —Erkek bir başka yola, kadın bir başka e- ve düşmüş ve şimdi... Rezzan güldü: — Ve şimdi, kadın evi boşlaya. bilecek cesareti, erkek de ona yak- laşmanın yolunu bulmuş. — Mesele yok. Ya şu karşıda. kiler? — Hangilerinden bahsediyor . sun? — Merdivenin sağında oturan- lar? — Erkekte bir külhanbeyi hali yar. — Kadının da her tarafından bâ. yağılık akıyor. — Amma sevimli, — Ona bakarsan erkek de to- Paç Bibi bir delikanlı, — Galiba büradaki en uygun gift âe onlar... — Fakat bilir misin Rezzan.. Şu Adadaki hamalı hâlâ unutamıyo. rüm. — Zekâi Bey... — Fvet, dostumuz, Şuna bir iyi- lik yapabilir miyiz? — Değer şüphesiz. Yaşamış bir erkek. — Bana öyle geliyor ki onu A daya saplıyan hatıralar içinde en hâkim olan şey, aşk olmalı. — Mümkün. Basit bir kumarbaz olsaydı, bir iki tavla partisine ye- tecek parayı reddetmezdi, — Dönüşte Adaya uğrıyacağız ya, şunu bir soruşturuverelim, — Adaya uğrıyacağımız nere. den belli? — İstanbula dönünce birgün A- | daya gitmez miyiz Canım? Zaten bir iki ay sonra nasıl olsa Adada bir eve ihtiyacımız olacak. — Şimdiden bir yer tedarik e. deriz. — Bak bu güzel, — Hoşüna gitti ha? — Tabül... Yalnız bir fikrim vat, bilmem bu senin hoşuna gidecek mi? — Söyle bakalım, — Zekâi Beyin köşkünü kira. lamak mümkün olursa, — Ben kiralık ev istemiyorum. Bir köşk satın almak istiyorum. — Daha iyi ya... Zekâl Beyin eski köşkünü satın alıverirsin. Şu adamı hamallıktan kurtaralım. | sıl karşılıyaca! lipi halinde çıkmıştı. Valizleri ellerin. de, koşarak bir otomobile daldık. ları zaman Rezzan sordu: — Acaba otel Termalde bizi na- — Güler yüzle şüphesiz., — Deli demiyecekler ya? »» — — Ne münasebet.. Tedaviye gel. miş bir çift hasta... Rezzan onun sözünü kesti: — Acaha bizden başka oraya gidoen var mı? — Vapurdaki çiftlerle orada ran. devumuz varmış gibi burun bu- vuna geleceğimize emin ol, Fara, za,.. Na zade idi 0? — Tantunzade... Oh... Ona e . minim, — Beyaz mecheli kadınla kaval- yesi de her halde arkamızdan gel. mektedirler, (Arkam Var) DIŞ CA Yazan: Ali Kemal S Eski müttefiklör a1 değilse kalemle kavgaya Bini görmek de bu harbin ceği hallerden olacak. Vişi sası artık galip tarafın yapmak suretile kendini biyetten kurtarmak ü ) müşken Fransan.n bir sene ff Jine kadarki de bu yüzden karşılaşacağı Müşkülâtı gözönüne dir. İki taraf arasındaki mün ler ergeç ne hal alacak?, Bufi mek için çok beklenmiyeti Fakat şimdiden muhekkak keyfiyet her iki taraf arasll üttefiki İngil ki yeni ne kadar birikmiş GEN lıklar, inflaller varsa br ne meydana konacağıdır. harpten kalmış, ondan 01 senelerinde toplanmış bir fuk vardı ki bunu her iki isler istemez gösterdiği BF ketle uzun zaman örtmeğe tilar, Fakat bunu iyid latan, hikâye ve fıkra şekliniğ dürülmüş nice şeyler vi mizah yazılar nidan, karikatöf laurndan en ağırbaşlı sütur gar geçmiştir. Runlardan birini Nevil Çetf layn Avam Kamarasında dâ Tatnıştı: — Mecburi askerliği İntili kabul etmelidir; diyordu. kıt'asında müttefik Fransaffi cak bu suretle yardım edil Göçen seferki harpte olduğu olmuyacak, Artık o eski hill unutturmak lâzım.. gibi bil file bu fıkradan birine mekten kendini alamıyan kil şuna işsert etmek istemi Sözde geçen harpte bir. kumandanına sormuşlar ki tere o harbe daha ne vakte dayanır diye. O da cevâp ki tek bir Fransız neferi ki kadar. Fikra tuhaf uydurül İngilil pek meşhür olmuş Fransızların arasını öyle ciddi makaleler ve şeklindeki propagündadan bu kabil fıkraların daha çab yılacağı da tabiidir. Fakat bunu İngilizler de mamiş. Onların da dolayısi v * ha ciddi bir cevabı vardır? — Köşke geçen harpte AY kıt'asına asker çıkarmasa: yorlar. Bundan ne fayda dildi?. Bütün küvvetimizi rak bir gün Almanyaya dan doğruya vurmak için h saydık. Deniz hâktmiyeti eli değil miydi?. Alman donamiif felce uğratır, ondarı sonra G manyaya ihraç hareketi yağ nu vururduk. Harp zatefi sürdü. Keşke başka taraf fürlü cepheler açarak receğimize ordumuzu İng İ toplıyarak yetiştirseydik Almanyayı da mağlüp & Fakat öyle yapmadık, F başından sonuna kadar kıt'asında asker bu —mecbur kaldık. Niçin?. Paris üzerind yürümesine #i labilmek üzere copheyi için. İşte bunun gibi m Fakat bundan sonra acabü söyliyeceği çok lâkırdı © Çünkü iyi zamanlarında Tinin ne kadar kusurunu l ses çıkarmamışlarsa dıktan sanra bütün biri gınlklar ortaya konur, D#” tan sonra bir daha barışmak ği olacak? Pek eskiden de İngiltere öyle canciğer Gillermiş. — Avrüpa mağlüp Fransa yine o kıv'9 A Jibi ile - yenen ile yenilet Z daki fark baki kalmak üzeff raber olmağa razıdır. OnUf ceği şey. Kıt'a haricindeki tereye gelince; o da Fi birbirine yanbaktıkları hatırlıyacak demektir. Ş