18 Haziran 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

18 Haziran 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 5

Üv VAA İÇİNDEKİ HADİSELER Amerikadaki Alman konsolos. larının ve turist acentalarının ipatılması hakkında Ruzvelt ta- Ttlından verilen emirden sonra, İki memleket münasebetlerindeki Üerginliği o kadar arttırmıştır ki, aksamki Londra gazeteleri iMorika ile Almanya arasındaki iyasi münasebetlerin inkılar ih- alini birinci sahifelerinde neş> Şttmişlerdir. İngiliz gazeteleri bu İyasi münasebetleri esasen kesil- Ütiş addetmektedirler. Amerika ile Almanya arasında şeklen harp ilân ğ Hilmemiş ise de, harp hali fiilen b 1 etmiş bir haldedir. tancester Gördiyan» diyor ki: merika harp ilân edecek de - Üldir. Bu teşebbüs Hitler'e aittir. Bu hafta büyük hâdiselere intizar | Mülebilir.. ALMANYA NE YAPACAK? Vaşingtonda Amerikanın karar- Na mukabil Almanyanın cevap 0- itak diplomatlarını çekip çek - Aööyeceği ve Almanyadaki bütün imerikan memurlarının hareket- tini talep edip etmiyeceği so -« Tuşturulmaktadır. İtalyada Amerikan tebaasının İncakları hakkında bir emirname esredilmiştir. Bu emirnameye gö- te, İtalyada oturan İtalyanlar ve yedieminler de dahil halde Amerikan tebaaları. atta bulunmuyacaklardır. an tebaasının İtalyadaki Alacak ve emlâkları — üzerindeki İksarruf hakları da hükmen iptal ll $İMALİ FRASA SAHİLLERİ TAHKİM EDİLİYOR Hür Belçika radyosunun verdiği Bir habere göre, Almanya Şimali fansaya 200,000 -Belçikalı işçi tmiştir. Bu işçiler Almanlar İhrafından sahil boyunca İnşa e. İltmekte olan istihkâmlarda kul- tilmaktadır. BELÇİKA KRALI ESİR UAMELESİ GÖRÜYORMUŞ Holandadaki bir esir kampın- ih Cenvbi Afrikaya — kaçmağa Blduğu İksel civarında esir vaziyetin- (e bulunmakta olduğunu söyle - Fillötir. Kral Almanlarla anlaşma- b daima reddetmiş ve memleketin ma sadık kalmıştır. Bu olara göre Belçika Almanla. altında bulunduğu için, eketi idareye salâhi - ar değildir. Almanlar ise hü- 'ndarın kendilerile işbirliği yap- tasını istemektedirler. SOLLUM MINTAKASINDA 'YENİ MUHAREBE l Libyada İngiliz kıt'aları Ka . iZ20'ya kadar bir baskın hareketi P-— kalayeni (1 4gel Sayfadan Devam) İtvemet ve mukabil tanrruzla ce- Vp verdiler. Hattâ cenup cepbe- A'sin merkezinde taarruza geçe Ntk bazı mevkileri geri aldılar. Ültciliz . Hür Fransız cephesinin Bam ve Beyruta müteveccih olan İthahları kuvvetldir. ve ileride Bu itibarla merkezde cenuba Mtlemış olan Fransızların vaziye- herhalde tehlikelidir. İraktan ilerliyen kuvvetler de ni ikna ve hulül tedbirleri kul- haıyorlar; fakat bu suretle zaman İüybetmek İngillere için zararlı Üacaktır. Suriyede Almanlar o “tadığı için İngiltere ciddi harekât K Fransayı kendi aleybine har- sokmaktan çekiniyor; — fakat tiyenin zamana tahammülü İçktur. Ya sulh yolile veya harp> bir an evvel halledilmesi lü- Tnd 2 LİBYA CEPHESİNDE: İibya cephesinde, uzunca bir tvwıu devresleden sonra İngi- TMukabil taarruzu başladı. İn- lizler Capuzzo kalesini aldıkla- , Alman ve İtalyanlar da İngi- faarruzunun dürdurulduğunu :?_nulülngîlhuıkıwlpı_— adiğini iddia ediyorlar. Halfa: tennem geçidi Almanların elin- dir, Bu İngliz mukabil taarruzu- İ mahdut hedefli olduğunu tah- * A edebiliriz İngilizlerin maksa- Tobruk kalesi hizasına kadar “”S'nk kale ve limanı muhto- ' bir taarruzdan kuntanmaktır; —U*lb T buna muvaffak olurlar- N.l:ıı_». cephesinde — vaziyetleri Na kuvvetli olacaktır. İngilicler . E — — RDPDYVAZİYETİ Amerikadaki — Alman Konsolosluklarinin — ve Turist acentelerinin 10 Temmuzdan — evvel ka- patılmasına karar verik- mesi, ika ile Ak manya arasındaki siyasi münasebetlerin kesilme- sine doğru atılmış bir adım telâkki edilmek- tedir.. yapıfılardır. Almanlar ve İtak yanlar Tobruk cephesinden alelâ- Cele takviye kuvvetleri almışlar- dır. Henüz teyid edilmemiş olmak. la beraber Kapuzzo'nun mütte - fikler tarafından — işgal edildiği söylenmektedir. Halen devam et- mekte olan muharebeler Sollum - Kapuzzo » Halfaya müsellesi için- de cereyan etmektedir. Bu ileri hareketin — inkişafları hakkında şimdiden birşey söylen- Alman tebliği, İngilizlere çok tank zaylatı verdirildiğini büldirmek - tedir. RÜR HAVZASINA HAVA 'TAARRUZLARI İngiliz tayyarelerinin son gün- lerde Rür sanayi mıntakasına hü- cumları sıklaşmıştır. Evvelki gece İngiliz bombar - dıma tayyareleri Rür ve Ren'de bilhassa Kolonya, Duseldorf ve Duisburg'daki hedeflere taarruz etmişlerdir. Tayyareler şehirler- den ayrıldıkları vakit birçok yan. gınlar devam ediyordu. Bolonyadaki doklara da hücum edilmiştir. Yedi İngiliz tayyaresi kaybolmuştur. lman tebliğinde şöyle denll . mektedir: «İngiliz tayyarelerinin gündü - zün Alman körlezi ve işgal altın. | daki arazi üzerinde uçuş teşeb- | büsleri düşman için ağır zaylatla akim kalmşıtır. 15 İngiliz tayya- resi hava muharebelerinde ve ha. Dün gece düşman garbi Alman- yanın müteaddit yerlerine infi . lük ve yangın bombaları atınış - tır. Müteaddit sivil ölmüş veya yaralanmıştır. İskân mahallele - rinde bir miktar evin harap ol « duğu veya hasara uğradığı bildi- rilmektedir. Bazı endüstri ve şi- mendifer tesisatı da müteessir ol. aştur ingilizler Saydayı nasıl zaptettiler ? (1 inci Sayfadan Devam) Beir eöilen Pranser subayları, muha- rebe etmedikleri takdinde, Almamyada Coir bukuman akraba ve allelerine fe- malık yapılacağı — söylendiği için harp Yirecek sıkanlası vardı. taarruza geçmekle Almanlardan evvel davranemışlardır. Zira Girit hanbi ve sonraki devrede Alman- ların Libyada boş dunmadıkları, Misir ve Süveyge taarruz için ba- zi hazırlıklarda bulundukları ma- lürdur. Bu itibarla İngilizlerin ta- arruza geçneesi muvafıktır; fakât muharebenin (kinci günü İngiliz- lerin 60 tank gaybettikleri doğru ise, Alman - İtalyan müdafaası çok kuvvetli demektir. Taarruzun muvaffak olması şüphelidir. 3— ALMANYA NE YAPACAK? Fransayı harbe sürüklemeğe muvaffak olam:yan, buna mukabil Amerikanın harbe hazırlandığını gören Almanya gerek askeri ha- rekât ve gerekse iktısadi takat ba- kımından yeni kararlar vermek mecburiyetinde kalmıştır. Herkes merakla birbinine şu evali socu- yor?, Şimdi Almanya ne yapscak? Almanya bizim düşüncemize gö- re şunları yapabilir: 1— Şarki Akdenizde, Libya cep hesinden Mısır ve Süveyşe taartuz, 2— Garbi Akdenizde Cebelüt- tarıka doğru hareket, 3$— İrlanda veya Britanya adı- sın: istilâ, 4— Sovyetler Birliğine taarruz. Baştan ikisi İngilterenin Akde- niz yolunu kesmeğe yarar, fakat Almanyayı nihaf zafere ulaştıra- maz. Üçüncüsü çok güçtür. Belki önce İrlandayı İstilâ etmek ister. Dördüncüsü ilkkısadi mecburiyet- ten doğacaktır. Bay Hitler Avru- payı ithalât olmaksızın beslemek istiyor; Sovyet Rusya onun — (lk | külleşmektedir. Bunların geri ile ŞEHİRDEN - MEMLEKETTEN - BÜTÜN DÜNYADA, HABERLER SON Habeşistan'da İngilizlerin bir muvaffakiyeti Kahire 18 (AA) — Ortaşark umumi! karargâhının tebiğline gö- re, Libyada — Kapuzzoya yapılan baskın harekâtı devam etmekte. dir. Habeşistanda Lâkeri'nin garbın- de düşmanın dümdar — mevzileri İşgal edilmiştir. 200 esir alınmış, 4 top, 20 mitralyöz iğtinam edil- miştir. Düşman 150 ölü bırakmış. tır, Assab mıntakasında altı subay daha teslim olmuştur. Robin Moro (1 inel Sayfadan Devam) kında nihal bir karar verilecektir. ——— Sollum tepesinde ( iaci Sayfadan Devami vetlerinin Sollumdaki kayalık te- pedeki vaziyetleri gitlikçe müş- münakalelerinin kesilmesi ihti- mali vardır. Sollum - Halfaya « Kapuzzo müsellesi içinde muha- | rebeler devam etmektedir. Pazar günü öğleden sonra baş- lıyan hücum iki koldan yapılmış- tır. Halfaya geçidinin cenubunda- ki hücum tanklarla yapılmıştır. Kazanılan saha mahdut olmak- la beraber, Mısrda büyük bir se- vinç uyandırmıştır. General Vayvelin her iki cephe- de harekâtı idare edecek kudrette bir kumandan olduğu yeticesine yarılmaktadır. Mısra mütemadiyen malzeme ve mühimmat gelmektedir. Şimdiye kadar gelen bu malzemenin kâfi miktara yaklaştığı kanaati vardır. Çöl harbinde en iyi metörlerle mücehher Amerikan tayyareleri- nin mühim rol oynadığı bildiril- mektedir. Suriye Harbine Bir Bakış (1 inel Sayfadan Devam) kuvvetleri Merceayun ve Kunay- tra bölgelerinde şiddetli mukabil taarruzlarda bulunmaktadırlar, Mütlefikler bu iki bülgeye takvi- ye kuvvetleri — göndermişlerdir. Merceayun şimdi Fransızların ele iörindedir. Diğer yerlerde, İmparatorluk kuv- yetleri, iyi vaziyettedirler. Sahll bo- Yunca, fagiliz kolları, Sayda'nın tak- riben 3 kilemetre ötesinde ve Şarkın- da bulunmaktadır. Ve Jeezin'i de $ ki- lometre geçmişlerdir. Daha Şarkla mültefik —kuvvetler, Mmevzilerini sağlam suretle tutmakla- dır. BEYRUT TANLİYE EDİLİYOR. Ankara Radyo Garetesinin verdiği malümata göre, İngilizler, Viş — kuve vetlerinin Suriyede mukabil taarruza geçmesinden endişeli görünmemekte- dir. Bununla beraber Fransızların Merosayun'u istirdat ettiğini itizaf e- diyorlar. Fakat Sayda'yı ele geçiren İngilizler Sayda'dan sanra — durmayıp ileri hareketlerine devam ettiklerini, hattâ Beyrutün tahliyo edilmekte ol- duğunu da haber veriyorlar. MÜZAKERECİLER ESİR EDİLİYOR. Kudüsten — bildirildiğine göre, Bir müshası elde edilen bir emir, Vişi kuv- | vetlerine, gürüşmeler için — ilerliyecek ber üniformalı eşhas grupuna ateş a- çılmasını emretmektedir. Vişi kıt'ala- rıma, görüşmelerde bulunmağa teşeb- büs eden her gah sağ olarak esir al- maya çalışnaları da emredilmiştir. | Tramvaylarda yolcu Hafaya'nın Şarkında şid- detli bir tank hücumu Kahire 18 (A.A.) — Dün ak- şam gelen haberlere göre Hal. faya mıntakarında pek şid » detli bir tank hücumu olmuş. tur, Tanklar ve diğer zırhlı nakliye vasıtaları şiddetli hü- cum ve mukabil hücumlara geçmişlerdir. İngiliz tankları Halfayanın cenubunda bir çe- virme hareketinde buluna « rak Halfaya, Sollum ve Ko . puzzo kalesinin teşkil ettik - leri müsellese varmışlardır. Kahireden bildirildiğine gö- ve; İngilizler şimdi Mısırda büyük makyasta tank ve diğer nakliye vasıtalarına malik - dirler. Fransız Hava Nazırı Beyrut 18 (A.A.) — Hava Na. zırı Gencral Bergere Beyrut'a var- miş General Dentz ile görüşmüş- tür. ADTRERAM PD LÜ GRAERAR Suriye sahillerinde ( tnci Sayfadan Dovam) sara uğratılmış, infilâklar vukua gelmiştir. Sahil açıklarında donanmayı mu- hafaza için devriye gezen tayya- | reler, taarruza gelen birçek Al- man — tayyarolerini — önlemişler, bunlardan birini denize düşürmüş- lerdir. Birçoğunun da hasara uğ- ratıldığı muhakkaktır. Üi Almanyaya hava baskınları (1 inci Sayfadan Devam) yaresinin düşürüldüğü ve 10 İn- Bildiz. tayyaresinin kaybolduğu anlaşılmaktadır. Yapılan müteaddit gündüz hü. cumlarında en aşağı iki gemi tah- rip edilmiştir. Gündüz. hücumları son haftalarda artmaktadır. Hava muharebeleri şimdi hep Alman üsleri üzerinde — cereyan ediyor. Pazartesi gecesi Kolonya, Dusel- dort, Duisburg üzerine geniş mik- yasta taarruz edilmiş ve sınai he. defler bombalanmıştır. Yedi tay- yare dönmemiştir. Son altı günde İngiltere üzerin- de Alman hava faaliyeti gayet ha- fit olmuştur. Bu yılki deniz bayramı (1 âncl Sarfadan Devam) ları yapılacağı gibi gece de Moda koyunda demirliyecek bir vapur- da muhteşem bir verilecek. tir. Baloda büyüklerimizin de bu- lunacağı haber alınmıştır. Gündüz Taksimde yapılacak me- rasimin de çok güzel olması için her türlü tedbirler — alınacaktır. Bu merasime bütün — denizciler, deniz mektepleri talebeleri iştirak edecekler ve sonra büyük Türk denizcisi Barbarosun mezarına da çelenkler koyacaklardır. Gece de. nizde büyük bir fenar alayı da ter- tip edilecektir. miktarı azaldı Tramvay yolcuları san günlerde çok azalmıştır. Bu yüzden — arabalardaki | seyahat te rahatlaşmıştır. Tramvay İ- daresi yöz mevsimi !çin tarifede yeni- den tâdilât yapmak için — tetkiklerde butunmaktadır. — Yazlığa ve Anadolu- ya gidenler dolayısiyle yolcu miktarı- Din azaldığı tahmin edi seltilmiyecek Bundan bir müddet evvel tünel üe- retlerinin artacağı hakkında bir şayla çıkmış ve hattâ idarenin, bunun için Vekülete de müracaat — ettiği bildirli- Miştir. Halbuki alâkadarlar nezdinda yaptı- #ımız tahkikatta bunun doğru olma- dığını öğrendik, Tünel fiztleri bugün Büçş esasen yüksek görülmektedir. | sahilleri boyunca YERAMRRP PP Nİ Almanya Amerikayı Zelzele mınşakasında Kanada Başve- ilint f —| selerde ve faaliyet, müdafaa mer- kilinin Ameri-| :'9de ve teliyet müdata ka seyahati Princeton 18 (ALA.) — Amerika., da kısa bir seyahat yapmakta o- lan Kanada Başvekili B. Macken- zie Kinge bugün Princeton Üni . versitesi tarafından fahri doktar- kuk payesi tevdi edilmiştir. B. M. King bu münasebetle ta- lebelere hitaben bir nutuk söyli. yerek demiştir ki: «— Kanada ile Amerika en iyi ve mükemmel komşular gibi bun- dan böyle yanyana yürüyecekler- dir. Aramızda fikir, gaye ve mak. sat birliği vardır. Geçici yeylere müştere kolarak muhakkirane ve ebedi şeylere yine birlikte şeikat- le bakmaktayız.. Müteakiben asketi vaziyeti göz- den geçiren Kanada Başvekili, söz. lerine şöyle devam etmiştir: anın uzun ; ilerledikçe Kap yolu ile Ortaşarka harp levazımı göndermek güçleş- mektedir. Düşmanla, bizi mecbur ettiği yerde ve mecbur edildiğimiz şekilde döğüşmemiz bir zarurettir, Ortaşarkta dayanmaklığımız ve Ortaşark için döğüşmekliğimiz lâ- zımdır. Beyrut tekrar bombardıman edildi Beyrut, 18 (A.A.) — Dün gece Bey- rut tayyareler tarafından bombardı- man edilmiştir. Son gelen — haberlere göre; Fransız kuvvetleri düşman kuv- vetleriyle temaş halinde bulunmakta- dırlar. protesto edecek (1 Hai Sayfadan Devam) Amerikadaki Alman konsolosluk- larının kapatılması kararı üzerine, Alman hükümetinin Almanyada- ki Amerikan ahvaline karşı mu. kabil tedbirler alacağını, konso - losluklarının kapatılmasını şiddet- le protesto edeceğini söylemiştir. Ticaret Vekâleti (1 imel Sayfadan Devam) rarı verdikten sonra hububat sa- hipleri beş gün içinde bir beyanna. me ile ellerinde bulunan mahsu- lün miktarını hükümete bildirt- ceklerdir. Vekâlet alacağı mah . sullerin bedelini peşin para ile ödeyecektir. Değirmenlerin ancak bir senelik ihtiyaçlarının fazla - sına el konacaktır. On müessese Saklıların çalışlarılmaları askerlik ka- munu ile mened'lniş ve bu gibileri çalışlıranlar hakkında şid- detli ceralar konulduğundan Dk ağız- da 10 müessese hakkında kanuni taki- bala başlıyarak bu mücsese sahipleri Örfi İdare Komutanlığına verilmişler. dir, Bu müemseselerde — yakalanan ve askerlikle alâkaları olduğu tesbil edi- len memur ve - İşçiler de Örfi İdare çalıştırılmanı (1 incl Sayfadan Devam) 'Tamamen yıkılan bu gibi bina. lardan olan alacaklar tamamen terkin edilecek, yerli halka tevzi edilen, muhacir mülteci ve naklös hünan şahıslara tahsis edilmiş ara- ziden olan Hazine — alacağı 1943 mali yılı başına kadar tecil olu. nacaktır. Binaları tamamen veya kısmen yıkılmış olanlar oltı ay içinde mü- Tacaat edeceklerdir, Kanlı kavga Kadıköyünde Körler sokağında 15 numaralı odun deposunda ça - lışan Sabri Aglı ile Şahin Koca kavgaya tutuşmuşlar, Şahin eline geçirdiği taşı Sabrinin başına vu- rarak yaralamışlıtr. Yaralı tedavi altına alınmış, Şahin hakkında ta- kitbata girişikmiştir. 5 —SON TELGRAF — 18 Amerikada yeni ve sıra tedbirler (Başmakaleden Devam) D— Nazi ve faşist ajanlarım li- manlara, fabrikalara orduya, do- nanmaya, bankalara sokmak - ve istenildiği anda bütün bu müesse- Harbin çıkmatındanberi Ameri- kada mihverin bu faaliyeti eksil- memiş, artmıştır. Ruzvelt ancak, M üncü ayda ödünç verme ve ki- ralama kanununu çıkartabilmiş ve yine ancak 21 inci ayda fevka- “lüde hal vaziyetini Amerika efkârı umumiyesine sindirebilmiştir. Bu- ma rağmen; Alman ve İtalyan a- janları ümitlerini kesmemişler ve bilhassa Amerika bankalarında gerek kendi adlarına, gerek anlaş- tıkları devletler adına biriken pa- ralarla propaganda, sabotaj, efkârı umumiyeyi kazanına hareketleri- me devam etmişlerdir. Bu hareketleri — ve faaliyetleri önlemenin en ceczri tedbiri her- şeyden önce mihver hesabına ça- Tışanları parasız bırakmaktı. Ame- rika bankalardaki mihver — ve mihverle işbirliği yaptığımı kabul ettiğini tahmin ettiği devletlere ait bütün paraları bloke ptmekle bu tedbiri almıştır. 19 temmuzdan itibaren İtalyan ve Alman konse- koslarını faaliyetten meneylemesi hususundaki kararı ise; bu birinci tedbiri tamamlayıcı karardır. Çün- kü mihver elemanlarını yalnız parasız birakmak - kâfi değildi, memleketten çıkartmak da lâzım- dı İşleri daha ziyade ticaret ve seyahat münasebetlerini idare ve idame etmek olan konsolosların ve konsolosluk memurlarının bu suretle memleket dışına çıkmala- rı Amerikadaki nazist ve faşist elemanları da hiç şüphesiz parasız bıraktığı gibi; başsız da bırakacı ve bu suretle Amerika hükün kendi memleketi içinde, kendi a- Teyhinde bol bol para harcıyarak ve siyasi imtiyazlardan istjfnde ederek teşkilât ve tahrikât yapan anasırdan kurtulmuş - olacaktır. Amerikanın aldığı bu müselsel tedbirlerin Almanyada uyandır- dığı hiddet ve kin derecesi ne e- Tursa olsun; görülüyor ki Amerika bunların hiçbirisine aldırmaksızın emniyet tedbirlerini merhale mer- hale alıyor, kaleyi içten fethetme- ğe matuf mihver gayretlerini ön- lüyer ve ayni zamanda Amerikan efkârı umumiyesini yüzde yüz son tedbir Amerikan eli ile mih- verin kalbine atılmış ve hedefini bulmuş bir oktur. ETEM İZZET BENİCE Basın birliği haysi- yet divamı Retsliği Birkaç gün evvel yapılan kon- grede intihap edilen Basın Birliği Haysiyet Divanı dün Cumhuriyet Müddelumumisinin ve Vilâyet Hu- kuk işleri Müdiriyetinin iştirakile toplanmış ve Reisliğe Refik Ah. met Sevengili seçmiştir. çe ş Mülki idarede (1 imcl Sayfadan Devam) müfettişliklerin devamı, ilgası ve- ya taaddüdü hususunda ne fikir beslemekte olduğuna ve Türkiye. nin birçok vilâyetlere ayrılara€ devam edegelen bugünkü idaresi yerine hususl idareler hukuk ve vaziteleri baki kalmak üzere yeni teşekkül lüzumuna kanaat bulu- nunp bulunmadığına dair Dahi - liye Vekiline tevcih edilmiş bir sual takriri vardı. Takririn okun. masını mütcakip kürsiye gelen Da. hiliye Vekili Faik Öztrak bu mev- zular üzerinde — hükümetin öte- şdenberi meşgul olduğunu ve nite- kim bütçe müzakereleri esnasında da ayni hususları hükümet adına Başvekil izah etmiş olup kendisi. - ni bugün bu izahata ilâve edile- cek bir fikçi olmadığını ve şim - dilik böyle tedbirlere, tevessül e- dilmenin jmünasip olmıyacağını izah etmiş ve Grup heyetince Da- hiliye Vekâletinin bu izahatı tas- vip olunmuştur. Ruznamede başka bir madde ol- madığı için riyasetçe celseye ni- hayet verilmiştir. ZAYİ — Balı Askerlik Şubesinden almış olduğum ankeri terhis tezkeremi #ayi ettim. Yenisini alacağımdan eski- sinin hükmü yoktur. aS7 Mustafa Yamakoğlu Mevsim sebzeleri Kırk türlüsü yapılan patlıcana dair Şimdi tam mevsiminde olduğu- muz için, biraz patlıcandan bab- setmek yerinde olur. Derler ki, patlıcanın Ülk vatanı Hindistandır. Sanekrit men hemen bütün milletlerin di- linde patlıcana verilen isim bir- birine benzer, Acemler Bazincan, Araplar Elbadincan derler. Patlıcan yavaş yavaş Hindistan dan garbe, Avrupaya yayılmıştır. Araplar İspanyada iken İspanyok dar bu sobzeye Elbercana derler miş. İspanyadan Fransaya geçince adı Oberjin olmuş. Yani aşağı yu- karı patlıcanın ismi değişmemiş- tir. Yalnız patlıcanın garpte — yeni tanındığı zamanlarda, adını ilk değiştirenler İtalyanlar olmuş ve patlıcana «Aşk elması» ismini ver- mişlerdir. Gerçi bicim bostan pat heanları da büyük öir elma gibidir amma, on beşinci asırda İtalyan- ların patlıcanı aşk elmasına ber- zetmelerinin başka bir hikmeti vardır. Bu da patlicanda yuzde 0,38 çinko bulunmasıdır. Gidala- Tımız arasında çinko erkeklere aşk duygusu veren bir maddedir. Bu duyguyu uyandırmakla meş- hur olan Kuşkonmazda da yüzde 0432 çinko vardır. Gıdalardan aldığımız şekerler hemen adaleye geçerek onu ha- rekete getirirler. Karaciğer yedi- iimiz şkeri alır, depo eder, Şeker halinde lâzsm oldukça vücudümü- ze yavaş yavaş bırakır. Fakat bu müuamelenin temin edilebilmesi - çin çinko lâzımdır. Patlıcanın iyodu da vardır. Sar- mısakta daha fazla ise de insan bir oturuşla bol sarmısak yiye- mez, Fakat bir haftada meseld bir kilo patlıcan yiyebilir. Malümdur ki, patlıcanın bizde kırk türlü yemeği yapılır. Sanm- sakla bir araya gelmesine mâni o madığı için, ikisinin &yodu güzek- liğe de yardım eder. Bu sebepten İmambayıldı patlıcan yemekle rinin en beğenilen bir çeşitidir. Patlıcanın bir hususiyeti vita- minlerinin kabuklarından ziyade, etinde olmasıdır. Kabukta C vita- mini vardır. Fakat içindeki vita- minler, bilhassa B 2 vitamini çok kıymetlidir. Bu vitamin hiç bir sabzede bu derece mebzul değil- dir. Diğer bir iyiliği de yağda kay bolmamasıdır. Gerçi patlıcan tek başına insa. ni besliyetnez. Hazmının güç olu- gu da iştiği yağların neticesidir, Patlıcan yemeklerinin içinde dolması da lozzetli olur. Yalnız bu lezzetine rağmen, gıdal hiçbir kıy- meti yoktur. Çünkü patlıcanın vi- taminli olan iç tarafı alınır, yerine yüne vitaminsiz olan pirinç konur, Pirinç malümdur ki Çinde ve Japonyada en çok sarfedilen bir gıdadır, bir yiyecektir.” japonlar bir zamanlar pirincin kabuklarını da çıkardıklarından, yenilen büs- bütün beyaz pirinçten «Beribeti» denilen bir hâstalık çıkmışı kü pirincin vitamini kabuğunc; kalmıştır. Pirincin bir tek mezi- yeti şeker olacak maddelerden bir goğunu vermesidir. Fakat pinire cin terkibindeki şeker olacak maddelerin vücude gıda olabil- mesi için vitaminler bulmak li- zandır. Pirinç bundan mahrum> dur. Bu sebepten pirinç insaaı bes- lyecek gıda sayılamaz. İnsanı şiş- manlatması da pirinçten değil, ya- ğındandır. Hulâsa, patlıcan dol- ması yapıldığı zaman, gida bakm mndan patlıcana yazık edilmiş olur. Patlıcan dolmasın; hiç yeme- meli, demamek için az yemelidir. Bir meziyeti varsa, o da kıra gi- dildiği zaman, hşzır yemek olma- sıdır. Patlıcan yemeklerinin en mak- bukü patlıcanlı <ebap, İmambayıl- dı ve yoğurtlu patlıcan kızartma- sıdır. Yoğurdun üç vitamini ile be- raber, yoğurtlu patlıcana diyecek yoktur, Hele üzerine maydance #kmek unutulmazsa.. Taşla yaraladı Kadirgada doğramacı Emi: mazında 13 numarada oturan Ây- şe Gül ile-ayni mahallede oturan Zehra dün dedikodu — yüzünden kavgaya tutuşmuşlar, Zehra yere den aldığı büyük bir taşla Ayşeyi gçenesinden yaralanmıştır. Yaralı — tedavi allına — alın - mış, suçlu kadın yakalanmıştır.