7 Temmuz 1941 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1941 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

FOT g b B K ati —) AMi NS L İA Ki AA AA CZ TÜY SIKLET Amerikan Ajanslarının ha- ber verdiğine göre orta ve ha- fif tayyare imalâtı İngiltere- ye, ağır tayyare yapılması da American ordusuna tahsis ©- lunmuş. Amerikanın Sovyet Ka Tei &e ürinde, aı iyor ki siklet sınıfı da oplara Iııu'kiı-' lacak! KADINLARIN ——H—— MODASI Bir arkadaşın yazdığına göre, kadınlar arasında ye- meni modası çıkmış.. Haki- katen, bazı bayanların baş- larına sardıkları garip bezler üdet yemeniden farksız.. Ta- rih tekerrürden ibaret, der- lçr. Modalar da öyle.. Hanım ninelirimizin modasını, şim- diki Bob - Stil bayanlar tek- rar ediyor. Madem ki, yemeni modası | çıktı veya ihya olundu; gö- rürsünüz, az sonra allı yeme- nim, morlu yemenim şarkısı da tekrar piyasaya düşer. GÜNÜN KELLASI Alman tebliğleri basitleri ve fevkalâdeleri ile hep bü- yük muvaffakıyetlerden bah- sediyorlar. Rus tebliğleri de muvaffakıyetli mukabeleler- den. Fakat her ikisinde de filân şehre vardık, filân istih- kmı aldık; filân şehirden kov- duk, filân istihkâmdan i püskürttük.. gi kıyor bakıyor, yahut okuyor okuyor da yine: — Günün muamması.. yor. Hakikaten ben bu yeni — tip harp tebliğlerinden bir şey anlıyamıyorum, bilmem siz anlıyabiliyor musunuz?. Herhalde bu da bir yeni barp “edebiyatı nev'i! -ENSPEKTÖR VE MÜFETTİŞ Dil meseleleri bana da me- rak olmıya başladı. Bazı ga- zetelerdeki mesi gi- bi, ben de herkesin dil yan- Tışlığımı çıkarmıya uğraşıyo- gum. B — Belki bana, kendi gözün- deki arpacığı görmüyor, âle- min gözünde mertek arıyor, diyeceksiniz.. Ne derseniz, deyiniz. Bir yanlış düzelten arka- daş ta, Şirketi Hayriyenin Köprüdeki iskelelerinden bi- fık kullanılmıyor, müfettiş M.ıdiyıı'." İyi, hoş amma, ya, bu mü- essese teftiş, müfettiş nedir, AHMET RAUF Edebi Roman: 113 .KOLKOLA Müellifi: Nizamettin NAZİF — Biraz dolaşalım. — İstersen ktyak evine gidelim, « — Ne var orada? — Sporcular... — Oteldekllerin nev'inden mi? — Bayır hayır. — İnanayım mı? — Sahicidir bunlar. Dağa yal- Bız spor yapmak için gelmişlerdir. — Öyle ise gitmiyelim, — Neyet — Aralarında bizim işimiz ne? — Son bilirsin, Fakat otele gi- Gip kısılmanın manası var mı? — —© da doğru amma, ne de olsa bir koltuğa yaslamak müm. Yahut bir yat Bak sen hele. Haa | Kesme | Şekeri Bazı bakkallar ellerin- deki fazla kesme şe- kerleri saklıyorlar mı ? Bazı btakalların ellerinde bulu- nan fazla kesme şekeri satmıya. rak sakladıkları şüphe olunmuş. tur, Bu hususta tahkikat yapı - lacaktır. Toz şeker — satışları da son günlerde — artmıştır. Fakat stok çok bol ve ihtiyartan faz - ladır. Şeker fabrikslarımızda ye. ni kampanya yılı için hazırlık. lara devam olunmaktadır. 500 TON KESME ŞEKER GELİYOR Adana, Mersin yolile şehrimize getirilmek Üzere beş yüz ton kes. me şekerin vagonlara konduğu buradaki alâkadarlara bildirlmiş- tir. Bunlar şhrimize gelince Şe. ker Şirketince satılacak ve bazı bakallarda bulnmıyan kesme şe. keri bollaşmış olacaktır. KÜÇÜK HABERLER VİLÂYET ve BELEDİYE: * Şehrimizin muhtelif semt ve| mahallelerinde kazılmakta olan sığınak ve siperlerin, 2 aya kadar İ mutlaka ikmal edilmiş olması lâ- zim geldiği alâkadarlara — tebliğ edilmiştir. Son günlerde Üskü- dar kazasında siper inşası için ciddi bir faaliyet sarfedilmekte- dir. Mahkümların siper kazma ameliyesinde, gündelikle çalış - tırılmasına yakında başlanacak- tır. * Yapılan bir istatistiğe naza. ran harf (nkılâbından — bugüne kaadr Millet mekteplerinde oku- yup diploma alanların - sayısı 3 milyonu bulmuştur. TİCARET ve SANAYİ: — Birliği, Yerli hakkındaki tetkik. lerine devam etmektedir. Bu se- neki serginin gayesi, harp içinde milli endüstrinin, — ihtiyaçları ne suretle karşıladığını tebarüz e. tirmekten ibaretti Sergiye Sü . merbank fabrikaları, — İnhisarlar İdaresi, dokuma fabrikaları işti. Tak edecektir. ** Toprak Mahsulleri Ofisi ça- liştrmiakta olduğu İstanbul de . ğirmenlerinde birikmiş kepek ve müsketi satmağa karar vermştir. MÜTEFERRİK: * Muşuün Kızılağaç köyünden Müstafa oğlu İrfanın — karısı 17 yyaşında Muhubet annesinin bülün. duğu Kirtakamı köyüne giderken köpeklerin hücumuna — uğramış, bindiği at ürkmüş ve kadını ka. yalıklar üzerine atmıştır. Muhu- | bet hurdahaş bir vaziyete gelmiş | ve ölmüştür. *W Bursada en iyi koza yetişti- ren Yenişehirli Akuf köyünden Emin karpuzun 77 kilo 700 gram kozası, Bursada yapılan koza bay. Mamında müzayedeye çıkarılarak müstahsili teşvik İçin Koza Koo. peratfleri Birliği tarafından ki . kosu 12 Uradan satın alınmış, bu suretle köylü müstahsil 1160 lira lile İzmire götürülen — Trakya kazanmıştır. * Savarona yatının hizmet ha rici zamanları Kanlıca koyunda geçirmesi muvafık görülmüştür. Bunun temini için Koyda, icabe. den tesisat yapılacaktır. min benden bukadar çabuk usa. nacaklarını hatırıma getirmemiş. tim. — Senden usanana kim ayol? Nüzan, dellkanlıyı arkasından itti. — Haydi.. Yürü. Yürüsene ayol. Naci, yükü ağır ve takali kal. mamış bir katır gibi, itildikçe iki adım atıp durarak çamlıklan çı « kınca birdenbire çevikleşti: — İstikamet otel! - diye ba . irdi . Kim daha evvel giderse konyak paralarını vermekten kur- tulur. — Eber koşmaktan vaz geçer. sen, koluma girer, bana sokulur- san konyaklrı — ismarlamayı ben Anadolu yakası sayfiyesi Anadolu yakası sayfiye evleri hakkında sarih malümatınız. var mu?, Size birkaç rakam ve misal söylesem, mübalâğa ettiğime ina- macaksınız. Anadolu yakası için, artık bir sayfiye mahalli demek, bence doğru değildir. Çünkü, say- fiye mahalli, vatandaşların umu- miyetle yaz için gidip oturdukları übhavası güzel yere tabir olunur. Halbuki, Anadolu yakası sayfi- ye evleri çok zengin bir vatandaş zümresine has ve münhasır bir hale gelmiştir. İki yaz evvel, dört aylık mevsim için 300 lira istenen üç odalı bir ev, bu sene 700 liradır. Asfalt üzerin- de ve deniz tarafında, bir yaz ge- çirmek üzere ev tutahilen bir va- tandaş, tahir enizse, bir lord ol- malıdır. Bu, neden böyledir?. Bu semtteki evler, hakikaten, bu de- rece fiatla kiraya verilirse, nor- mal bir icar muamelesi mi yapılı- | Hâdise, o kadar ayan ve beyan ki, en küçük bir iza- izum hissetlirmiyor, Eğer, bu civarda, küçücük bir arsanız, veya bir kulübeniz var- sa, istikbalinizi temin etmiş sa- yılırsınız. Piyangonun vâdettiği servetler, Anadolu yakasında bir arsa sahi- binân malı yanında ne kadar zayıf kalıyor. Asıl piyango, Anadolu yakasın- da evin ve arsası olanlara çıktı.. REŞAT FEYZİ Askeri okullara a- hnacak talebeler İnir tenin — Tabip, — Dişçi, Kimya, Eczacı, Hukuk ve Öğret- men sınflarına — alınacak hoyli, meccani, askeri talebe — kaydına 15 temmuzda başlancaaktır. Kayıt ve-kabul şartnamesi şu- belere, lise müdürlüğüne ve as- keri hastanelere — gönderilmiş « tir, Diğer taraftan — Konya askeri orta okulunun her üç sınıfına ta- lebe alınmasına devam olunmak- tadır. Kayıtlar 10 ağustosa ka . dar devam edacektir. Hastabakıcı Hem- şireler okulunda Aksaraydaki leyli ve meccani Kızılay hastabakıcı / hemşreler mektebine yeni talebe kayıt ve 18 - 25 yaş arasındaki Orta Tmmek- tep mezunu bayanların alındığı bu mektebin tahsil müddeti üç yıldır. Mezun olanlar arasından Ziyaretçi hemşireler de yetişti - rilecektir. İnhisarlarda yeni tayinler İnhisarlarda yeni nukil ve tayinlere devam / olummaktadır. Bu meyanda 'Teftiş Hey'eti Reisi Rahmi Mürükabe Bey'eti izalığına sakledilmiştir; Me- | mürin Şubesi Müdürü Tahşin Eti Bank Teftiş Hey'eti Reişliğine — geti- rilmiştir. İztanbul Tülün Fabrikası Müdürlü- Büne Samsun 'Tütün Fabzikası Mü dürü Saminin, Tettiş Hey'eti Releliği- me Levazım Şubesi Müdürü Talâtın, Zat İşleri Şubesi Müdürlüğüne Borsa Başmüdürü — Cemâlin — tayinlerinden bahsedilmektedir. Vekâlet İnhisarlar Mürakabe Hey'- eti Reisi Hürrem Şeren de Ankaraya gitmiş ve vazifesine başlamıştır. Diğer taraftan memur ücretlerinin | Barem Kanununa ve yeni Teşkilât Ka- nununa göre İntibakları — faaliyetine başlanılmıştır. — Olmaz. Benim istediğim o - lacak. — Peki, senin dediğin olsun. Gir koluma, Otelin alt katında, şimdi, ışık- lar çoğalmıştı. Pencerelerden bi. rine alnını dayamış bir adamı Em- niyet Direktörüne benzetince Na. cit — Artk elddi olalım... - dedi . — Kimden çekiniyorsun? — Bir dostumu bekliyorum. O kadar ileri kafalı bür adam de - gildir. — Öyle ise bahsi kaybediyor . sun. — Veririm — konyak paralrını korkma! Otele girdiler, Hakikaten Em. niyet Direktörü yemek salonunda kendisini beklemekte idi. Yüzün- den bir hayli sabırsızlandığı an- laşılıyordu. — Sizi çok beklettim mi? — Hayır... Şikâyetim yok. Fa, kat mülhiş bir merak içindeyim. — Neye? Direktör, elinde tuttuğu kartı M dür BEĞAAU Leyli meccani ta- lebe imtihanları | Kayıt ve kabul şartları peyder- pörasız kayit ve kabul talimatnamesi şehrimize tebliik alun-nuştur. Bundaki şartlar gunlardır. «Yaşi (birinci snıf için 15 — 19, | ikinci sınıt için 16 — 20, üçüncü sınıf için 17 — 21) olmak, Orta okuldan pek iyi derecede me- 4 zan bulunmuş / olmak, lise - sınıfları Mmüdavimlerinden veya Öğretmen O- kulları meslek sınıfları gündüzlü ta- lebesinden olanlar için sınıfını pek iyi 'veya iyi derecede geçmiş (llselerin ikinci ve Ü, dan Öğretmen — Okul musllln sınıflarına girecekler, verildikleri o- kullarda meslek — derslerinden — imti- hana tâbi tutulurlar.) Öğretmen — okullarına girmek — İstl- yenler metun oldukları veya — kayıtlı bulundukları okullara müracaat ede- ceklerdir. Mutlu bir gün zun Hatay'a giriş yıl dönümü kutlandı İskeöderun 7 (Hususi) — Kah- raman Türk ordularının Hataya girişlerinin yıldönümü günü o- dan 1 temmuz günü şehrimizde büyük tezahürat yapılmıştır. Şe. hir baştanbaşa bayraklarla süs « lenmiş, Halkevinde bir toplantı | yapılarak nutuklar — söylemiştir. Akşam bir balo verilmiştir. Satılığa çıkarılan mescitler Evkaf Umum Müdürlüğü eski, harap mescitleri salmağa başla. | mıştir. — Şehrimizdeki bu kabil meseltler de tesbit olunmaktadır. Bu suretle Ankarada — Kavaklı mescidi mülkiyeti 200 liraya, Ka: | zakâya ihcası meseidi 280, Sülük- | lü mescidi 150, İncipınarı mescidi 250, Kesikbâş mescidi 250, İlıca mescidi 280, Ağapınar * mescidi arsası 30; Karadibek meseidi 150, Şekerpare mescidi 100, Mahtnut aği' mescidi 100 liraya — satılığa çıkârılmışlardır. Satışlar — yarın yâpılacaktır. Lâlelide Ordu Göddesinde, Yeşiltu- Tumba sokağında 1 numarali — apartı- manin boya işlerinde — çalışan boyacı uslası Servet, pencerçleri — boyarken, müvazenesini — kaybederek apartiıma- nn beşinci katından yere düşmüş ve derhal beyni — parçalanarak feci / bir süretle ölmüştür. Diğer taraftan AlI adında 15 yaş- larında bir çocuk, — sokakta — bulduğu bir talebeye all iramvay püsosunun uzattı: — Senihayı sorarsam bunun ba. na verilmesini söylemişsiniz. — Evet... Bir şey mi var? — Mühim bir kuşu kaçırttık ga- Tiba, — Mevkuflar bir şey mi söyle- diler? — Hayır... Hatta ikisi ohu ta . nimadıklı — Ya üçüncüsü? — © henüz kendine gelemedi, — Heriflerin inkârı Senihadan şüphelenmek için kâfi bir sebep. — Ben de öyle sanıyorum. Zira kadının bir alâkası olmasaydı, bun. ları sormazdı. — Onlarla birlikte seyahat et- mekte olduğu muhakkaktır. — Nasıl bir kadın bu? — Rivayetine bakılırsa bir kız. Sarışın. — Muhteşem bir endamı var. Enfes bir şey. Direktör, cebinden birkaç resim | çıkardı. | — Bunlardan birine benziyor | Naci, bunları birer birer göz - | den geçirdi: | , .. . . | Gününmeselesi: Kahraman ordumu- |Koşulara girecek hay- | saat 15 —< ADLİYE v POLİS3— Lâlelide bir boyacı pencereden düşüp beyni patlıyarak öldü 15 yaşında bir çocuk tramvayda sahte paso kullanmak suçilo Acliyeye verildi | trol pey tebliğ edilmiye başlandı Ortaokul ve Liselere leyli, meccanf ftalebe kabulü için talimatnameler ha- | zırlamıya — başlanmışlır. Bunlardan | Kız ve Erkek Muğllim — Mektepletine )A Bütünlemeli — talebanin — müracaati kabul — edilmiyecektir. — Öğretmenler kurulu 11 Ağuslosta toplanarak mü- racsat €den tülebenin vaziyetini tete kik edecek ve lielerde 5 ortaokullar- dâ 3 namzet söçerek bunların fişleri- ni imzalıyacaktır. — İstenilen — şartları haiz namzet — bulunmadığı takdirde keyfiyet bir zabıtla tesbit edilerek Ve- killiğe gönderilecektir. Muhtelif akul- larda namzedin birisi kız — falebeden olacaktır. Namzedin dosyast 15 Ağuztos ak- gamına kadar postaya verilmiş ola- caktır. Veklilikçe Öğretmen Okuluna kabul edildiği okullara tebliğ - odilen falebe, bir taahhüt senedi tanzim et- tirip kabul edildiği okula götürecek- tir. Bu yıl Müzllim Mekteplerine rağ- bet çok fazladır. Diğer mektepler için müsabaka ve — müracaat — tarihlerini peyderpey yazacağız. At yarışları vanların kay- dına bugün başlandı 13 Temmuz pazar günü başlın yacak at yarışlarına iştirak ede- | cek hayvanların kayı'lrına bu - | gün Sultanahmetteki aygır depo- sunda başlnmıştır. O gün hândi- kap koşusuna girecek hayvanla- rın ve perşembe günü de diğer yarışlarda koşacak — hayvanların kayıtları yapılacaktir. Organizasyon heyeti her sene aşlıyan yarışların bu yıl saat 16 dâ başlamasını karar. laştışmıştır. Ba türetle koşular, güneşin en kızgın Zamânında ya. pılmiyacak ve serine kalacaktır. Demiryolları, ilâve. trenleri on: göre Hazırlıydtaktır, e Bir motör bozuldu Soral adırda 'zahird yüklü bir motör düh Burgaz açıkların. da ansızın bözülmüş ve akıntıya büliklenmek tehlikesine maruz bülünduğu bir sırada Donizyuııı.' rının Kalamış vapuru tarafından yedede slınarak Burgaz adasına Zötürülmüstü —— -a. üzerindeki resmi değiştirecek kullan- |. miya başlamıştır. Dün Beyazıttan bindiği bir Harbiye tramvayında da pasoyu kullanmak istemişse de kon-| memuru pasonun — vaziyetinden şüphelenmiş ve dikkatli bir muayene neticesinde Üzerindeki resmin değiş- tirilmiş olduğunu uolamıştır. Ali, yakalanarak karakola götürül. müş ve hakkinde s&hte paso kullan- mak suçundan bir zabit tanzim ödile- Tek Adliyeye verilmiştir. — Bir gruptan büyütülmüş ve- sikalara benziyor bunlar, ivet, grup dâ işte bu. “Naci, ona da bir göz attı: — Bu, benim verdiğim vesim... * dedi - bir tane de valizimde du- ruyor. le dersiniz? Senihaya bene zeyeni olmadığına kani misiniz? — Tamamile, — Ya buna ne buyurursunuz? Bu sual dudaklarından cıkarken Direktör cebinden de dörde bü - külmüş bir kâğıt parçası çıkar - miş ve gence uzatmıştı. Naci taş. Ta eczacılarının sulfata sardıkları tarzda bükülmüş olan bu kâğıdı açınca, içinde kül rengi fle kirli beyaz arasında bir toz bulundu. ğunu gördü. Burmuna götürmek istedi. Direktör mâni oldu: — Birak! Zehirlenirsin. — Nedir bu? — Halis erotn. — Eh... Bunu kullananlar der- hal zehirleniyorlar mı? — , — Böyle kullanırlarsa zehirle- nirler tabil. Fakat, bereket vensin IFUTBOL birinciliği Türkiye F. birinciliği müsabakaları An- karada başlıyor Bu yılki Türkiye Futbol birin- ciliği müsabakalarının 12 tem « muz cumartesi günü Ankarada icra olunması kararlaştırılmıştır. Mü. sabaklara Ankara, İstanbul, İz- mir, Eskişehir bölvelerinin 1540. 1541 mevsimi bölge birincileri olan Gençlerbirliği, Beşiktaş, Al- tay, Demirspor kulüplerile Sey. han, Samsun ve Balıkesir. grup- ları birincileri, Kayseri Sümer. spor, Trabzon İdmangücü ve Ko cacli Gölcük deniz — fabrikaları Spor Gücü takımları iştirak ede. ceklerdir. Eleminasiyon usuliyle yapıla- cak müsabakanın ilk günü, maç. lardan evvel yedi takım sahaya çıkıp halkı selâmlıyacaktır. Bu merasimi en kıdemli kulüp olan Beşiktaşın kaptanı idare edecek- tir. KUR'A ÇEKİLECEK Bu maçlar kur'a usulile tan - zim edilecektir. Ve 12 temmuz cumartesi gönü: 1 .2 ve 3 .4 nu- maralı takimlar. 13 temmuz pazar günü: 5 . 6 numaralı takımlar ve 1 - 2 galibi ile 7 numaralı takım. 14 temmuz pazarlesi günü: 34 galibi jle $ - 6 galibi takımlar kar. sikışacaklardır. 15 temmuz salı günü de 1 -2 ve T nin galibi ile 3.4 ve 5.8 nıh galibi 'arasında final maçları yapılacaktır. Talebe Pavyonu İzmir Fuarında açılacak olan «<Talebe pavyonu» için Tüzümlu | olan eşyalrın mübayaasına şeh. rimiz Maarif Müdi iğü memur edilmiş ve mübayaalara başları. mıştır. d şğenle Eminönü Halkevinde yaz mev- simi için bir «Deniz. Spor Kulü bür tesis olunmuştur. Bu kola mensup olan kız Ve etkekler haf. İ tanın muayyen gühlerinde ayrı grüplar halinde Kalamışı” gide. Tdk yüzme talimleri yapmağa başlamışlardır. Kız denizeiler grupuna Cum - buriyet Kız Lişeşi terbiyel bede niye muallimi Bayan Mübec nezaret etmektedir. İstiyen kız ve celikanlılârımız Eve kaydo .« Tunup bu falimlere iştirak edebi. leceklerdir, Dişçi tekâmül kur: su bugün açılıyor Üniversite Diş Tababeti mek « tebinde her yıl olduğu gibi bu yıl da *Tekâmül kurslarıs açıl - Ması — kararlaştırılmıştır. Bugün açılacak olan kursta ilk ders pro- fesör dok Ziya tara, fından verilecektir. Yuttaş: Bir lokma ekmükten ne çıkar? demiyolim, Lokmalar bir araya gelince kilo, kilolar bir araya ge- Tince de anbarlar dolar. Ulusal Ekonoml ve Arttırma Kurumu ki satanlar bunu tebeşire, yahut una karıştırıp veriyorlar da. — Pekülâ... Bunu bana göster. mekten maksadınız? — Bayan Senihanın - odasında buldum. — Sahi mi? — Yatağında, Yastığının altın. da, — Ona alt olduğunu ne ile isbat edebiliriz? — Yatağından — çıkmış olmazı kâfi bir delildir. — Olamaz. Kız gittikten sonra koymuş olabilir, — Olamaz amma... Böyle bir müdafan ileriye sürülebilir. Bu sırada Nâzan'ın şakrak bir kahkaha attığı duyuldu. Naci ba- gini çevirince kız: — Senihayı bu kadar sevdiğinizi tahmin edememiştim... - dedi . onun böyle ilâçlar saktığını he . pimiz biliriz ayol, — Ne dedin? — Hakikati söyledim. Nişanlı- ma her akşam böyle iki paket ve. Tizdi, ÇArkası var) bi | |Halkevi denizcileri P:’olifi N Japonya'nın “dil kat,, politikası Yazan: Ahmet Şükrü Rus - Alman harbi - başli dünyanın dikkat ve alâkası jafi ya Üüzerinde toplanmıştır. japonya bu harp karşısında bir vaziyet alacaklır?. Üçlü tin hükümleri icabı Alman, müttefiki olarak Rusyaya harp ilân edecek mi?, Yoksa, | çönlerde Sovyetlerle imzalanan dostluk paktının kümleri icabı bitaraf mı kalâğ tır?, On gündenberi, japon let adamları ve askerler, bu lere cevap teşkil edecek olaj ziyetin tayini için sık sık & etmekte idiler, Bu içtimalı sonra nâh: evvelki gün | Başvekil, diğeri de Hariciye zırı tarafından iki beyanat dı. İki devlet adamının, bu | nat ile, japonyanın harp kar; daki vaziyetini tayin etmektel dukları bildirilmekte ise de, | kikatte beyanat, bugünkü şaff altında bu vaziyetin tayin ed miyeceğini ve japonyanın şifi lik bir «dikkat ve intizar. pül kası takip edeceğini anlatmı Prens Kottoye tarafından nen sözler çok müphemdir. B Kil, japonyanın manizlara Tityot vermeden yürümekte d ğunu, vaziyetin gittikçe dahl yade karıştığını söylemiş ve ları ilâve etmiştir: — Jjaponların daima kendi naatlerine görehüküm vereci rinden eminim, Goçirdiğimiz günlerde japonlar kendileri kuvvetlerinden — ve kendi menbalarından başka hiçbir. güvenmiyeceklerdir. İtimada Yık başka birşey yoktur. Hariciye Nazırı da şu sö söylemiştir: ğ İntibarm şudur ki gözl zin önünde ve dünyada bilhi Çinin şarkında fevkalâde hid etmektedir. Bu beyanatı da, Matsuokânın sözlü d& japon vaziyetinin tatsihil ziyade şimdilik bu tavzihin lamıyacağını anlatmaktadır. kat herhalde bir nokta tavafi etmektedir: Japonya, derhal £ yaya karşı harbe iştirak eti cektir. Yani şimdilik Alman$ ayak uydurmak miyetinde dö dir. Rusyanın iki senedenberi ponyaya karşı takındığı tavır önüne getirilecek olursa, japonl nın bu fırsatı kaçırmak iston ceği tahmin edilebilirdi. R: 23-ağustos 1939 da — saldırm paktını imzaladığı zaman, gö Almanya ve gerek — japonya münasebetleri pek gergin idi. cak paktın imzası üzerine münasebetler — düzeldiği bi Rusyanın Japonya ile münasel leri gergin kaldı. Üçlü pakt zalandıktan sonra da Rusyi Uzak Şarkta japonyaya karşi ziyetile, Avrupada — lAlmanj karşı vaziyeti arasında bir İf gözetti. Almanyaya karşi mahalı davrandığı halde Ü Şarkta japonyaya herhangi konsesiyon yapmaktan çeki Nihayet birkaç ay evvâl, Mü | vada imzalanan pakt bile Japd ya Çin üzerinde bir koi yermemektedir. —Rusya, Kay - Şeke yardımdan vazgeçi tashhüdüne — girişmemiştir. böyle olmakla beraber, japo man bugün Çin bataklığı içinde mülmüş bir halde olduğu da tulmamalıdır. japonya bu bataklığından iki şekilde kul bilir: ./ 1— Rusyanın, İngilterenin * Amerikanın yardımlarını etmek svretile 2— Gerek bu devletlere rek Çine karşı Almanyanın dımını tmin etmekle, japonya ikinciyi temin et Almanya, İngiltere ve Rusyf barp halindedir ve japonyı harbe girmeğe davet etmel Bundan başka Nankin, hül tini tanımakla Çin meselesindi vaziyetini tasrih etmiz oluy! manya Çin meselesinde jaP gibi bareket edeceğini anlatı! Fakat bu yoldan yürüyerek defe varmak için japonya, |/ tere ve Rusya ile ve belki Ğ merika ile bir muharebeyi almalıdır. Filhakikâ bunun cesinde galip gelirse, set (Devamı 5 incl