15 Şubat 1942 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

15 Şubat 1942 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

— paratorluğunu — amlaşma mı, yoksa bilükis Mihve, “İKİ BAŞLI Taarruz Veya | ! TAM TERSİ | — ilkbahar —yaklaşırken | Avrupada geniş ölçüde | bir siyasi faaliyet başla- dı. Bu faaliyet neticesi itibarile ya bütün Av- rupayı barbe sürükliye- cek, yahut da Almanya- kendi göbeğini | kesmek mevkiinde bıra- | kacaktır. sanam Yazan: ETEM İZZET BENİCE | Tğlkbahar yakınlaşırken Avru- poda siyasi faaliyet geniş ölçüde arttı. Berlinde Alman Dövlet Şefi | Romanya Başvekil ve Başkuman. danınm - ziyaretini, Norveç Baş. vekilinin mülâkatırı kabal edi- yor, İspanya ve Portekie iki taraf Devlet Reisleri ve Hariciye Nazır. darı arasında vükun gelen bir an. | Taşmayı ilân ediyotlar, Amerika | ve İngilterenin Vişi ile olan mü- masebetleri her an daha gerginle. şiyor. Bütün bu faaliyetlerin içyüzüne vükıf olmak güçtür. Fukat, iki ih- timal üzerinde durulabilir: | & — Almanyanın ilkbaharla be. | Taber bütün cephelerde taarrıza geçmesi ve bu taarurda Balı Av. Yupasını da yedeğine alması, b — Almatıyanan bütün faeli- yetlerine rağmen tam tersine bir metice ile kargılaşması gerek Ras. ya, gerek Amerika - ve İngiltere karşısında kendi göbeğini kendi eli ile kesmek mevklinde kulması. ;::—ım de İngiliz Orta ş= Mmuuı çökertmek. tek başına Ve bir çırpıda y.pııı'ı mesi imkârsızdır. Kendisi Doğu Ve Orta Avrupadaki bütün insan | kaynaklarını Rusya karşısında se- | ferber hale getirebilirse İngiliz | İmparatorluğuna karşı ayni za. manda mücadele için de Batı ve | Cenup Avrupası devlet ve insan kaynaklarını topyekün ayaklan. dırmak zorundadır. Böyle bir va- ziyetin husulünde kat't ve nihai neticeye vüsıl olabilmek teşehbü. Sü ile bem Rus cephesinde, hem Akdeniz ve Afrika cephesinde ta. arruz topyekün bir. hamle halin- de başlıyabilir, Ancak bu bir arzu ve tasavvur. dür, Fül haline çıkabilmesi için herşeyin başında Vişi - İspanya- | PortekizinşAlman itüfakına gir. | mesi ve derhal harbe bazır olması | lüzımdır, Vişi, İngillere ve Amerika tara- | fandan Mühvere yardım iddiası ile itham edilmesini durmadan ya. Tanlamaktadır, İspanya . Portekiz arasında ilân edilen anlaşmanın Mihvere iltihak ve beraberce har- be girmek fikrinden mülhem bir | rin tazyikine boyun eğmemeyi ve tarafsızlığı her hususta muha, fazayı sağlıyan bir anlaşma mı ol- duğu henüz belli değildir. İspan. Ya yorgundur, Portekiz kendi ha. Hindedir ve iç durumu He İagiltr. (Devamı 3 üncü Sahifede) FEEESR iri tarıyacak, âsi maceralarını o cekşiniz. de Hik defa ekuyacağan! memaya dikkat ediniz! Önün İçia yazm başlıyacak olaa Kovuk Palüs'in Manştaki büyük deniz harbine ait müfemmim tafsilât 3 Alman kru vazörüne600 | İngiliz tay- iyaresi hücum etmiş! | 'sis âmil oldu,, diyorlar ! Loudra, 15 (A.A.) — İngiliz basmı, Alman gemilerinin ka. çışım mecn maksadile bütün tedbirlerimin alınıp alınmadı- ianı sormaktadır. Almamların, | bu gemileri kaçırmak için u- zun zamandanberi fırsat kol. ladıkları biliniyordu. Birkaç defa çıkmak istedilerse de İn- giliz hava kuvvelleri karşı. sında bu harekete girişemedi. der. Bununla beraber, Alman- ların Brest'de ve sabil boyun. ca takviye ettikleri hava defi tertibatı, İngiliz tayyareleri. nin işli ıllçlqıldııırdıı Leningrad bölgesinde Alman askerleri Hitler; 9883 ye- ni Subaya de- (meçte bulundu Belrin 15 (AA.)— Führer, ka va ve hava orduları yeni Jarile, doniz harp namzet suk larına Sporpalasta bir demeçte bulunmuştur. (Devamı 8 üncü Sahitede) Erem LA Hırvatistanın yeni Berlin sefiri Berlin 15 (AA)— Horwetista. nin yeni Berlin sefiri doktor Bu. vak Bay Hülere itmistnamesini | takdüm c'—m'şür KOVUK PALASIN ARI! Bir gün, belki on beş, belli yinmi Kün sonra, bakacakımız ki Ko- Vük Palarıa pek a€aip, pek Csrarengiz sahibi sizl re ömür!... ne hemen Allah rahmet eşlesin! Demeyin, çünkü zamanın bu en tuhat #damiyle asıl ölümünden — sosra karşılaçacak, öklük'en sonra onu daha Vakat bü- mezara — girdikten — sonra öğrene- OVUK PALASIN ESRARI Yarın başlıyacak olan yılın bu en acaip, en Barip, en fuhaf romsni için Tomanm mutarriri Osman Cemal Kaygılı göyle diyor: — İğin daha garibi, daha tuhafı ga di bu römünı yazan ben oldur Humn halde bu çeşit ve bu tipte bir romani ekuyucularımla birlikte ben | esrarını — kaçirm Yarın Başlıyoruz YUNANISTANDA | Salamin ve | Heraklion | Bambalandı! İngiliz tayyareleri Si- cilya adasınada bü- | yük akınlar yaptılar | Londra, 15 (ALA.) — İngiliz tay- | yareleri, Sicilya adasındaki askeri : (Devamı 3 üncü Sahifede) | | | Amiral Darlan | Tunus ve Fas umumi Valilerile görüştü Viyi 16 (AA.)— Amiral Dar. dan Tunus utmumat? Valisi Amiral | Mateva ve Fan/uminat Vele Gek MACASSAR BOĞAZINDA Yeni bir Ame- rikan muvaf- fakiyeti Bombardım tayyareleri iki büyük Japon ge- misini batırdılar Vaşington, 15 (A.A.) — «B. B.C.> 12 Amerikan ağır bem- bardıman tayyaresi, Seleh a. dası yakmındaki — Macassar boğazmda yeni bir muvalfa. kiyet elde etmişlerdir. Bu tay- yareler bir Japon gemi kafi. lesine — hücum etmiştir. — İki büyük Japon gemisi tam İsa. bet alarak batmışır. 13 milyon do- | Sumatrada - "lara malolan Müttefikler va: krova zör! ziyetehâkim | Bir Amerikan harp 10 Japon tayyaresi- gemısı dün tam kad- ! nin indirdiği para- ro ile filoya katıldı l şütçüler imha edildi ! Nevyork 15 (AA.)— 13 milyon W Lendra, 15 (A.A.) — Japonlar dolara malolan yeni bir hafif kru. | Singapuru almak için bülün kuv- mkü cumartesi günü A. | vetlerini kullanırken Amerikalı filosuna katdımışlır. Bu | ve Avustralyalı alaylar Fekmenk | n dam kamuflajla, | Hindistanma çıkarılmaktadır. Bil. | erikan barp ğ hassa Cavn ve Sumatra adalarına | , (Devamı 9 üncü Sahifede) I HARP: VA YETI Singapurla Yeni Zeland'a arasındaki tâbiyeler | ( Yazan: İ. 8. Eski Bükreş Ateşemiliteri / | Yazısı ikinci sahitemizdedir | SİNGAPURDA ;—*—— tngılızler gerıw SÜNÜN bir müdafaa ııç'NDEN attına çekildi. KANAL | macerası Nizamettin Nazit Fosifik harbi başlaâdağı günden- beri Atlas Okyanusundan ilk defa olarTük evveli gün mühim bir ha. ber geldi. Öylesine —mülüm bir haber ki Bizgepor'un sukutü dahi bunun yanmda bir umuml heyecön mev- Züu sayılamdaı. Gnüyzenav, Sarnhorst ve Prens Öjen adlı üç Alkman zarkılmı İle bi kaç torpidodan mürekkep bir man #ilosu Mang ' Kanalıni zor” [ yıp geçmiş ve Şimal Denisine açı- Su hazineleri hâlâ İngilizleri nelinde! Londra, 15 (A.A.) — Dün öğle yakti Singapur radyosu bir defa daha işitlmiştir. Şehrc 8 kilemet. (Devamu 3 üncü Sahitede) erin bir mukabil taarruzu! Londra, 15 (A.A.) — Singapur harbinin yedinci günüdür. Röyte. | ro göre İngiliz tankları harekete (Deyamı 9 üncü Sahitede) ! laçok Heligoland'dak; Alman — de- miz üssüne varmışlır, (Devamı 3 üncü Sahifede) | ——— — — —— —— z SON TELGRAF EN SON TELGRAFLARI VE HABERLERİ VEREN AEKŞAM GAZETESI cephesinde bir köyde ka rlar arasır da beyaz ünifarmalarile Herliyen bir Alman kolu SOVYET TEBLİĞİ Leningrad'da 1 günde 32 mev ki geri alındı Almanların yeni ihti- yatlarla yaptıkları hü cumlar püskürtüldü Moskova, 15 (A.A.) — Resmi #bliğ bildiriyor: Sovyet kıt'aları garpışmıya, düşmanı geri atmıya ve ilerlemiye devam etmişlerdir. Gayriresmi kaynaktan öğrenildi. | ğine göre, Rus piyadesi Lenin. gradın şimali garbisinde Rus sü- €Devamı 3 üncü Sahitede) S APRR * Karlı bir sahada silâh elde bekliyen bir Fin nöbetçisi TiCARET OFiSi Sermayesi 10 milyon Hraya çıkarılıyor Memleketimizin muhtaç olduğu | maddeberden stok yaparak bunla. T ıııııuııııdn piyasaya çıkaran ti- n 3 üncü Sahitede) Bîrınanya’ da muharebeler şiddetlendi ! Rengon 15 (A.A.)— Birmanya. da Paan ve Martsbanda muha. rebeler tekrar — şiddetlemmişlir. Hirtl! kuvvetler şidkletle dayan. amışlardır. Salvin nehri ağzına bir çok takviye kuvvetleri * çıkaran Japonlar, Martabanı almağa mu. vaffak olmuşlardır. FİLİPİN Adalarında GASUSLAR DÜELLOSU İltisat Vekili Sırr; Dey bu sa- bahki ekspresle Ankaradan şeh. rimize gelmiştir. Vke'| istasyom da alâkadarlar tarafından karşı. lananış ve İslatbul tarafına ge- çerek evine gilmiştir. VEKİLİN BEYANATI B. Sırrı Day kendisile görüşen bir muharririmize şunları söyle. öniştir: İstanbula — Vekâlete bağlı | teşekküllerin umumi fzaliyetini zalar gec . NO »o İs : M j İktısat Vekili Bu Sabah Geldi İstanbul larında istihsalât sür'atle artırılacak Vekil yarın Sümer Bank müesseselerinde tetkikler yapıp akşam Ankaraya dönecek Gezeteye gönderilen evrak iade edilmez. İneboluda Büyük Bir Yangın Felâketi ! Ticaret Odasile bir çok evler, mağa- fabrika- fetkik etmok üzere geldim. Ya- rın sabah Sümer Bank fahrika. larını gezerek faalsyici yakından tetkik edeceğim. Bugünkü dünya şartlarına göre fabrikalarımızda isthisalâtı azami hadde çıkanmak prengipimizdir. Yarın akşam An karaya döneceğim.» Şehrimizdeki hususi fabrika ve imalâthanelerde de istihsallt sür. atle arttırılacaktır. Vekil bunlar. * la da yarın meşgul olacaktır. e yandı! Kastamonu ve Küre itfaiyeleri — İneboluya gönderildi. Tevkif- hane ve Cezaevi tahliye edildi İnebaly 15— Gece Ticaret O. dasında bi yangın çılımıştır. A. teş sür'atle büyümüş, hava çok sert ollduğundan derhal etrafa si. rayet etmiştir. Bir çok evler, ma. gaalar, dükkânlar ve maruf tüc. carlardan Çolakların — ticaretba. besi, bir hamam ve bir eczano la. mamen yanmıştır. sabahki tram- vay kazası Bu sabah saat onda Lâlelide bir tramvay kazası olmuştur: Vatman Ahmedin idaresindeki Yedikule . Sirkeci tramvayı Li Siden Merken karşıya geçmek istiyen on yaşırdla Hamdi ismin. de bir çocuğa çarpımlş ve çocu. | ğun bir ayağı ile kolu yaralan. | maştır. Yaralı çocük hâstaneye kaklırılmıştır. İ Çorapçı ve ——— | Çorapçılar ne | diyorlar ? Dekumacılar, Yüzmacılar, Trikotaj- | Çılar ve Çorapçılar Cemiyetinin yallık | kangresinin dün sabah yapıldığını ve idare — hey'etl ile hesap — raporlarımnın kabul edildiğini yazmıştık, Bu husue- | ta aklığıma mütemmim malümata göce raporların kabulünden sonra kan- | gre Onskaşalı bir hava içinde devem | etmiştir: Ateş geç vakte kadar devam etti tarifeleri bu sa- Bir Cemiyet İçindeki İkilik ! lar Dokumacılar ce- miyetinden ayrıldılar Uzun münakaşalardan sonra; bunların ayrı bir teşkilât kurmaları kararlaştırıldı ! nasında boşlamaştır. | çemiyeti Kumunk mecturiye'indeyir Kastsmonu ve Küre itfa saşt'21,10 da imdada çağırılmış lardır. Yanıgın sahasının yakınında bur Tuman cezaevi boşaltılmıştır. Mab. kümlar yangının sündütülmesi işinde kullanılmakladır. — Bunâ rağmen yangın geç vakle kadar devam elmiğtir, bah başladı Yolcu tren seferleri: cağım dün haber reket saatleri tadilâtı bu sabahtan itiharen başlamıştır. Hu myan. da Toros ekspresi 8,20 yerine 10,25 de hareket etmektxe, Konya treni de 1115 de kalkmaktadır. Ankara ekspresi saat 19 yerine 18 de ha- reket edecektir. Pazartesi, çar. (Devamı 3 ümcü Sahifede) Trikotajcı- — Münkaşalar; cemiyet mizün Hi yeni Cemiyetler Kanum yeni başlan yazılışının - okunması en Bu meyânda çorapçılardan B. Zeki Devran kongrede söz alarak demiştir. b — «Biz çorapçı ve — teikolajcilar, karmuş olduğumuz kooperatifin yanı başında bir çerapçılar ve nler Dekumacılar Cemiyetinden ayrıtmak istıyoruz 2 (Deyâamı 3 üncü Sahifede)