24 Mayıs 1942 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

24 Mayıs 1942 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

'TELGRAF istanbaal Telgraf 6 Aylık: 3 Aylık 150 400 YA HEP Şırk coplıoılııılo ee YA HİÇ! !Ruslar Kerç'i | Sovyetler bunu , mu yapıyorlar ? Harkof bölgesinde ce- reyan etmekte ve sonu- na yakalşmakta olan muharebenin zannedik | diğinden çok daha geniş | ölçüde olduğu anlaşılr yor. Sovyetler bu müse- deleye büyük mikyasta | Ba kuvvetler sürmüşlerdir. ETEM İZZET BENİCE Ankaradan: | Ukryasa cephesindeki boğazlaş- Mt ilikdbaharın en kanlı ve en bü- yük çarpışmızı - halimde devam ediyor, Maroçal Timeçenko'nun faarruzu sanıldığından çok daha büyük ebemmiyette olmmuş ve ge- B'ş ölçüde harp vasıtaları, ins: kümeleri kullanılmıştır. Balbuki, Harkol istikametinde buşlıyan bu taarruz ilkönce daha ziyade Kerç'de başlıyan Alman | faarrazanu şaşırtmıya matuf bir hareket sayılıyordu. Maksadın bu | olmadığı ve Sovyef taarrazunun €en az milyonluk bir ardırya d: yandığı harekâtın seyri içinde kaşılmaş bulunuyor. Binlerce tank, binlerce tayyare ve en medemi Rus barp vasılaları bu taarruza İştirak etmişlir. Mücadele geçen yılın en kahlı ve büyük ölçüdeki kat'i neticeli " karşılaşmalarından biri mahiyetindedir. Akmanların bu taarruzla beklemedikleri bir sürpriz karşısında kalmış olduk- lazı muhakkaktır. Alman Basko. mutanlığı Sovyet taarruzumu dür- | dürmak, Tümoçenke — ördüsunun | külli kuyvetini çerber içine al- | mak ve geriden vurmak için her | todbire haşvurmuştur. Henüz mü- | cadele neticelenmediği için hangi | taralfın kazançta, hangi tarafım kayıpla olduğunu tayin etiniye | imkân yoktur. Şimdiki halde, her | iki taraf da durumun kendi lehin. de olduğunu iddia eylemekle ve son haddiyle propaganda yap- moktadır. Yaharz muhakkak olan tek şey, hiç beklenmedik bir an- da cenupta tahşit edilmiş balunan Wi taraf külli kuvvetlerinin kat'i | neticeli bir meydan nurharebesi- ne tutuşmuş — ve neticeye doğru yakınlaşmış — bulunmasıdır. AL manların Kafkasya yolunu ken- dilerine açmak için bu bölgede 2,000,000 huk bir erdu, 2000 tay- yare, 10,000 tank tapladıkları kat'i mahiyetli haberler arasındadır. Ancak, Sovyetlerin de bu bülge- de kışı boş geçirmedikleri ve Ma- Teşal Timoçenko'nun kumandası | altında büyük bir taarruz erdusu hazırladıkları gün gibi aşikür - Tarak meydana çıkmış bulunuyor. Belki, bu bülgedeki Sovyet ordu- su da 2,000,006 a yakındır. Yine günlerdenberi karşılıklı tank mu- harebeleri devam — etliğine ve tanklar arasında kütle halinde mücadele yapıklığına göre bu bölgeye yığılan Sovyet tankları- mın da adetçe Almanlarınkinden geriye kalmadığı anlaşılıyoc. Tay- yare durumaunun da böyle olduğu muhakkak, Filhakika, harbin umumi neti- cesi hakkında kat'i bir kanaat ile- riye sürmek için hevüz vakit çok erkendir. Harkof muharebesini (Devamı 3 üncü Bahitede) “Admira,, karşı hazırlıklar Bugün Şişli - Beyoğluspor Şeref stadında karşılaşıyor Mektepliler spor şenliği çok muntazam oldu, birincilik Haydarpaşa Lisesinde (YAZISINI DÖRDÜNCÜ | kim etmektedirler, | kabil kücumları — geri atılmışlır. taarruri hareket- | den çıkarılmış | bıraktıklarını | (tebliğ ettiler | lbkançiüe Rurlara Göre: Almarların cenahtan | çevirme teşebbüsleri | neticesiz. kaldı — | Lomdza, 4 (AA.) — den çarpışmalar hakıkıada Sovyet | omutanlığının neşretiiği bir tebliğde şunlar yazılıdır: Ruslar aldıkları mevzileri tah- Düşman mu- Bazı bölgelende (Devüma 3 üncü Salığfede) —— Alman Ziraat Nazırı kabine- l ZĞ ll Londraya göre: Bunun sebebi Alman- yadaki gıda vaziyeti- nin bozuk olmasıdır Londra, 4 (AA.) — BB.C. Nazi partisinin başlıca şahsiyetle- rinden Dare Ziraat Nezarelinden çıkarılmıştır. Berlin resmi madı- filleri bunu; sıhhatinin bozulması üzerine iztilinin uzatılması şek yeni bir iekişafa deliklir. Ve Al- map balkının gıda vaziyetinin ye- miden, chddi bir surette bozuldır. ğu sızada vukubulmuş olup köy- Tüleri teskin teşebbüsünden baş- ka bir şey değildir. -Almanyada | İngilterede İmparatorluk Bayramı Bayrak çekmekten başka merasim yapılmıyacak ' Londra, 24 (A.A.) — BB.C: Bugün Brilanyanın başlıca milli bayram günlerinden biri alan «İm- | paratorluk günüsdür. Fakat bu yal milli bayrağın dalgalandırıl- masından başka merasim yapıl- mıyacak ve bütün İngiliz halkı bu bayram günümü zafer için ha- raretle çalışmak azmile tes'id ede- cektir. Hayfadan Yunanis- tana un gön dorildi Kahine 4 (A A.)— Sturbong isimli bır İsveç gemisi' 1815 ton unla cumartesi sabahi Hayfadan Pireye hareket etmiştir. Bu üne dar Yunan halkının — yardımina gümektedir. Dağıtma, parasız ve Ahtayaçlara göre yapılacaktır. Beynelmilel Kırılhaç murah- basları tevelatı kontrol edecek- lerdir. Takımına SAHİFEMİZDE OKUYUNUZ.) | alelâcele Berline döndü Londra, 4 (AA.)— BB.C: Hitler dün şark cepbesindeki karargâhından alelâcele Ber- line dönmüştür. Bu hususta yapılan resmi bir beyanatta dönüşe sebop olarak bir ce- maze merasiminde buhunmi arru ettiği gösterilmektedir. | | Yzüke noguıa |Çan-Kay- Şek |acele yardım bekliyor Bir haberde, Japonlar Fuçay'a ye- niden asker çıkarmı- ya teşebbüs ettiler Vişi M (AA)— Çan-Kay-Şe- kin acele olanak yarlıma ihtiş | ©: olduğu söylenmektedir. YENİ BİR ASKER ÇIKARMA | TEŞEBBÜSÜ | . Londra 4 (AA)— BBC. Ja- | yonlar Çinin düğü sahlindeki | Tuça yakınlarına ve ikinci defa kanaya asker çıkanma teşebbü- günde bulunmuşlerdır. Çurding M (AA)— Çin td> Bi Batı Yunnanda Çinliler Ten- € a 3 üncü Sahifede) e ? İLord Halifaks 15 günz tatil yapacak Vaşington 24 (AA.)— İngllte- renin — Vaşington — büyük elçisi Lord Halifaks, Röyter ajansının Mmuhabirine Ağustos ayında mem leketine gideceğini tahmin etti- Hinl söylemiştir. Lord Halaks, 15 gün tatil yapacak 3 hafta ça- lıçmalarına devam edecektir. SABUN | Nevileri | Yeni bir nizamnama yürürlüğe girdi BSabuncuların bundan sönra - mal edecekteri sobunlar için ha- Zırlanan yeni bir nizamname mer'iyete gizmslir, Bu nizamnayeme göre, sabım- Jar seri (sodyamlu) ve yumı (Polasıyam ) olmak ücere Çamaşır neli ve potasyomlu (Atap sabumu) Kssmlarına tef Tik olunmustur. (Devame 3 Öneli Sahifede) Barardadmmasda Ekmek kartları Kaybedenlere Ha- ziranda verilecek Vilkyetten tebli olunmuştur: 1— Ekmek kartiarnı zayettik- lerinden bohisle vilâyet ve kaza diaşe bümalarına müracaatler te- vahi etmektedir.. 2— Ekmek kartlarımı zayeden- lere meyis ayı zarfında kart ve- | rilmiyocesi — ve ziya keyfiyetli U tevsik edenlere müteakip ay | kart verileceğinden sayın halkm mamzın kal » muhafazada iti- 'na göstermeleri ve aksi takdirde müracaatlerinin 'af olunamıya- l cağı tebliğ olunur, îxksaray Kazası KURBANLARI İnfilâk neticesinde yaralananla: rın sıhhi durumları iyileşiyo: Caf kazada pekit güşen Pertevnaym 'da weğden oğlu Muslafa (Ön arada sağdan birinci, kesketli) Liser$ çalebelerinden Hümeti (Ön eırs- Üçüncü) ve «ymi kazada yaralamarak Cerrehpeşa Hastahanesinde te- alman Perlevnâyal Liotot 4 üncü menif P Şuk ai takbelerinden Nazif meklep bahçesinde arkadaşları arasında... BEvvelki gün Aksaray tramvay depesu önüne kazacn düşen top mermisinin —#mfilâkı neticesinde ölen Pertevniya) Hsesi talebesin- den 295 numaralı Hamdi Ülkü, Alesarayda marangoz Mehmedin oğlu Erdoğan, Aksarayda Kemal paşa caddesinde 22 yaşında Maz- har Yelmen ve yine Aksarayda (Devamı 3 üncü Sahitede) * . * Pariste on kişi daha kurşuna dizilmiş! Londra, 24 (AA.) — BB.C: 5 gün evvel bir Alman askerinin üöldürmiye teşebbüs edildiği iddia- sile dün Pariste 10 rehine kurşu- na dizilmiştir. Eğer 8 güne ka- dar müteşebbisler —bulunmazsa duha 10 rehinevin İdam edileceği bildiritmiştir. Eski tüfeklerini hatıra olarak saklı Wi Pransız askeri de kur- Diğer taraftan Berlin Flarme- nik orkes'rası Lion şehrine gel- diği zaman Fransız halkı müma- Yişlerde bulunmuştur. Bu seböple tevkifler yapılmıştır. MEKSİKA Mihvere yarın harp ilân ediyor EKongroye teklif edi- locek karar budur Vaşnigton U (AA.)— Meksi- ka hükümetinin mihver hükü- metlerine pazartesi günü — harp ilân etmesi beklenebilir. Geceleyin res Mantek kabik nesi ile 3 saatlık hir görüşme | süştır. Kabine; kongreden, | vere harp ilâm edilmesini istiye- ceklir, Bulgaristanda tevkifat 5000 kişiyi buldu Londra 24 (A.A.)— B.B.C. Bul- garistanda —mihver polilikasına karşı halk arasında büyük bir hoşnutsuzluk vardır. Şimdiye ka- dar — yapılan tevkifalın — say 5000 1 geçmiştir. Bunların arasın | cuş bulunmaktadır. da her sınjftan şahsiyetler mey- | İzin almadan araştırma yapan polis İki sene, iki ay hapse mahküm edildi İzmir, 24 (Telefonla) — Resmi müsaade almadan arastırma ya- pan İkiçeşmelik merkez bomiser muavini İhsan mahkemeye veril- miş ve iki yıl, iki ay, bir gün hep- se mahküm edilmiştir. Ayni merkezde müstahdem Raif isminde bir polis de pirinç tev- zi işinde rüşvet aklığında 25 ay hapse mahkünı olmuştur. Bunla- rın her ikisi de tevkif olummuş- lardır. Diğer taraftan Turan yağ fabri. kasında sebepsiz olarak işini bı- radan 5 amele de mahkemeye ve- rilmişlerdir. İtalya harekete geçiyor mu ? Lamdra 4 (AA.)— Öğrenikli- ğine göre, Frensiz hududurdu mühün miklarda İtalyan askeri bulunmaktadır. (ORO PURO) | tercümesi |ve (PARA) (Gençlik) gazetesi san iki sayır sındanberi, edebiyat ve flkie he- yatımıza fövkalâde bir veslka te. min etmek bakımından çok güzel bir teşebbüse ginişmiştir. Bu filkir ve san'at gazetesi, üstad arkadı- şamz Necip Facıl Kısakürek'in (Paro)- piyesi yüzünden, memle- ketimlide ienile meçhur, fakat ekemâle meçhul olan (Oro Puro) adlı Halyanca cecri, aslından, ter- ADevamı 3 üncü Sahitede) | 50 GENCE İŞ » VERİLECEK Eminönü Halkevinin —Nurwos. maniya — medresesindeki işsirlere iş bulma ve kurtarma yurdu bul- duğu işlere yerleştirmek üvere 16 yaşından yırkarı olmak şartile elli kişi aramaktadır. Bunlara 90 - 120 | kuruş arasında yevmiye verilecek ve ayrıca yatak ve yemekleri de temin olunacaktır. T hir Nadı Ateş Puqkuruyor'- İstanbulun imarın- da tarihi hatalar “Hümanist eserler meydana çıkarılıyor, Türk ve İslâm eserleri yıkılıyor mu ?,, Tarih ve Edetiyat Üzerimmleki tek kökderi ve bu bahisler etafındakı de. vin vukufu ile göhret bulmuş bir geke ve mustülleimde, bize gu iddleda bu- kundu: İstanbulda haşlıyan imar haceketle. #i projelerin fenman kat'iyetmdeki hü- kümleriyle mezarlikları ortadan — kal. derirken, bir çak medreve, lemüm, va. bü, Kervansaray, çeşmeyi yok eder. ken mezâr taşlarımı bulundukları yer de muhkafazaya — gaşre büş ve yetei HBir hareket oluyor... Hatlü bu . işlerde © kadar ileri gidillyor ki imssma imar iginde, araya katıları bir çot timanla. tin sinsi bir fasliyotle çalıştıtıları, ga- Pi yeleri tibariyle Bisans ve Lâtin ever. derinin topruk akında kaken kıcım'arımı meydana çıkamnıya — uğraşlıklar, bile farkolunuyor. Bu mülakea bizi hayi! düçündümülü. İmar işinde gizice Çalışan ümanisile- rin mevcudiyetini kabul elmek!... Bu- Bu, bir türlü aklımız almıyordu. Bir tesadür. Visi “üstat Tuhir Nadi fle karşilaştirdi. Tahir — Nadtalin, bu —.. Pevann 3 üncü Sahifede) Bakkallar MNIJ * da tevzıat Salıya başlıyor Her şahsa yarım kilo pirinç, 100 gram Turyağ, 100 gram Beyaz Peynirverilecek Gida maddeleri — tevzlatına salı gününden itibaren — bakkallarda başlanılacaktır. Bu hususla laşe mütlürlüğünün tebüği şodur: Bölge iaşe müdürlüğünden: 1— Hakka tevzi olunmak üzere bakkallara verilen pirinç, tur ya- B ve beyaz peynirler 26/5/042 salı gününden itdbaren şehrimiz- deki bütün bakkallar tarafından halka tevzi olunacaktır 2— Her şahs ekmek karneleri- min mayıs ayı yazılı köçesin! kes- firmek Suretile kendi nahiyesi dahilindeki bakkallardan şarım kilb pirine 100 gram tur yağı, 100 gram bevaz peynir alacaktır. 3— Pirincin perakende kilosu Demokrasia- larda hava örçil'in son nutku, İngilir- lerce, nekahat devresini bi- tirmiş bir hasta hakkında tabur €u raporust'veren dokleran müj- desi kadar tesirli kaçtı. Hastanın ayağa kalkması, has- talığın yenilmesi demek olduğu- na göre, artık demokrasyalır, doğrüu veya yanlış, erken veya Beç, bünyelerini tehdit eden Mih- ver hastalığının yenilme devresi- ne girdiğine kanidirler. Bu kanaatin - ki ben de o kana- ate mensup olanlardanım - sadece birez vakitsiz ve mübalâgalı te. zahürlerinden biri, harplen sonra Almanyaya tatbik edilecek şart- ları şimdiden ortaya dökmek te- mayükünde okunuyor. Kimisine güre Alman milleti, bütün bu olanlardan, bitenlerden mes'ul değildir. Alman milletine, harpten vonra, lâyık olduğu hayat hakkı verilmeli; (Versay) ahdi- min buünalher şartları bu millet bakkında bir daha tatbik edilme- melidir. Cezalandırılması ve yok edilmesi gereken sadece (Naziz- ma) şeklidir, Temayülün bu kısımı, müthiş bir İngiliz istihzasından başka bir huşusiyet ifade etmemekte,, Bi- raz daba ileriye gidilse, İngilizle- ı 68 tur yağın perakende kilosu 165, beyaz peynirin perakende b (Devamı 3 üncü Sahifede) 'İrax ve İran'a uzanan ılıııtlarııııız Ankara 23 (Telefonla)— Dis iyarbakır - fak damiryolunun 160 kilometrelik 9k kısmı bitirilmişe tir, Efzg - İran hudud hattının | ©ir Lısmı da Hhale edilmiştir. De- | mizyolu Kozlu kömür havzasına ( da yaklaşmaktadır re çektirilen ıztıraplar yüzü suyu hürmetine, Alman milletinin mü- sadece istihza ve propaganda... Kimisine göre de, (Nuzizma) şekli derecösinde, bu şekli betrim- #iyen Alman milleti de mes'uldür. (Versay) ahdinin bunaltıcı şarte İara bile, harpten sonra bu millet tatbik edilmesi gereken şart! göre ancak bir cennet iklimini şexgeveler, Bu milleti, hatasını bir daha tekrar etmemeci için, fam mönasile silâhtan, silâh vücude gelirmek imkân ve istidadından sıyırmak, sadece iktsadi sahada aç bırakmamak Jüzimdır. Her meyse; demokrasyalar har- bi kazamacak olursa, Almanlara, Alman milli idare şekline ve Al. man milletine ne korkunç şartlar İşin alâkalarmıya değer tarafı, gerçeklten — demokrasyala- rin, artık zaferi mütearifeleşmiş bir iman halinde benimsemiye başlamalarrudan ibaret. Bu jmanın yegâne dayanağı da, mların Sovyet Rusya sapla- a sonra, demokrasyala maddi ve manevi sahalarda üstüse te bindirilen ve henüz ortaya çır karılmıyan büyük kuvvet stoku; ve Mibver küvvetinin Sovyet Rusya steplerine içireceği san kan Demokrasyalar, bazı tezahür cilveleri müstesna, esas bakım- dan haksız değildir. â