8 Aralık 1942 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

8 Aralık 1942 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 1

Va rlık Vergisi Ilân edilmek günlerinde.. —— Belki ağır, belki halif fakat her kazanan va- tandaş bu vergiyi 'vere- cektir. Ancak bu mü- masebetle şu hakikatı gözönüne koymak iste- riz : Severek ve sevince rek tediye birinci duygu şartı olmalıdır.. — - ETEM İZZET BENİCE Varlık vergisi İslanbulda ve Aukarada da bugün yarıg ilân edilecek. Hemen dcaret ve ka- zanç erbabının hepsi merak - ve beyecanla bekliyor: — Acaba benden ne alınacak?, Heyecan için bir şey diyeme- yiz; sahiplerine sittir. Fakat, me- Tak yerindedir. Kanun, şirketler vesa're gibi teşebbüs dışındakiler bakkındaki takdir ölçüsünü tahak- kuk komisyonlarının — vicdan ve bilgilerine terketmiştir. Komisyo- nun tahakkuk - ettirdiği vergiler itirazsız olacağına ve on beş gün içinde ödeneceğine ve aksi halde emval ve emlâkini vergiye mah- sup edip geriye kalarımı ödemek için iş kamplarma gitmek esası teşkil edeceğine —göre pok tabli olarak gelecek vergi — yekünunu merak etmemek elde değildir. Fakat, bu verginin gayesi: a — Harbi, kendi gayrimeşru kazançlarına fırsat sayanlar, b — Çok kazandıkları, vurgun- da kazandıkları halde devlete he imen bemen hiçbir şey ödemiyen- der., den gerektiği nisbet ölçüleri iç'nde devlet payını almâk oldu- ğuna göre meşra servet ve ka- zanç erbabınin herhangi bir mera- ka kapılmasına lüzum yoktur, Kö- misyonlar bu gibileri tesbit etmiş bulunarak tahakkuklarını yürüte- ceklerine göre diğer mükellefler sadece meşru kazanç ve servetleri nisbetinde devlele bir kereye mahsus olmak üzere islenilen yar. dımım Ha vaziyetimde kalacaklar. dır. Herhakle komisyonların vur- guncu milyoocerlerle alın teri kar. gılığı servet — yapmış bulunanları tam anlayışlı ve tam vicdanlı bir tefrika tâbi tutacağından aslü şüp- he edilemez. Hem, berşeyin başında bu ver- giyi ağır veya hafif ödeyecek her kazançlı ve servetli vatandaş &e- verek ve sevinerek üdemeyi birin. ci vatan ve vicdan borcu bilmeli. dir, Zira, bilinmek ve takdir edil- mek lâzımdır ki bu dünya hereü- merci içinde dünya cenneti halia- de yaşadığımız bu memleketin sağlık ve selâmet'ni idame etmek yine bu vatan çocuklarının her sahadaki feragat ve fedakârlığına bağlıdır. Harp içinde bulunan mil- letler, değil kazançlarının bir kıs- anım, servetlerinin tamamını dev- let emrine terketmiş hakledirler. İngillere ve Amerikadaki tedkik- det nden dönen gazeleci arkar Stalingrad'da ve merkezde Alman karşı taarruzlariyle muharebeler şiddetlendi Sovyet kaynaklarına da bakılırsa, şimdi teşebbüs yavaş yavaş Almanlara geçmiş bulunuyor Moskova, 8 (AA) — Sovyet gece yarısı tebliği: Sfalingrad ve merkez cephesin- de Alman mukavemeti artmakta- dir, Rus küvvetleri yine ayni isti. ikamette ilerlemişlerdir. Stalingrad şehrinde, fabrikalar mahaleyerinde küçük gruplar ara- sındı çarpışmalar olmal.tadır, Bir kaç Alman grupu imha edilmiştir. Stalingradın cenup batısında Rus kıtaatı vaziyetini düzültmiştir. AL man kanşı taarruzları geri atılmış. tır, Merkez cephesinde Rjev'in bas tısında çarpışmalar şiddetleamiş 'tir, Üki noktaya nüfuz için yapı lan Alman teşebbüsleri boşa çık- maştır. Vekki Luki kesiminde Almanlar bir noktaya girmeğe muvuffak ol. öncüleri bir Rus köyüne giriyor Hindistana karşı yeni bir hareket mi Yeni Delhi, 8 (A.A.)— Hin- distan . Birmanya hududun- da çerpışmalar şiddetlenmek. te ve keşif faaliyeti olmakta- dir. YENİ GİNEDE HAREKÂT YAVAŞLADI Melbourne, $ (AA.) — Ye e adasında, Buna Goöna çevresinde çarpışmalar yavaş- Tamş bulunmaktadır. Havna faaliyeti gitgide art- maktadır, Dün 21 düşman av uçağı tahrip edilmiştir. Tunusda harekâtta bulunan bir Amerikan dev tayyaresi Şimali Afrikada kat'i ) dakikalar yaklaştımı? BSinci ordunun da anbean yeni taarruzu bekleniyor Tunusta Teburba yakınlarında şiddetli çarpışmalar başladı buşındanberi hiçbir kalkınma ted. birinden geriye kalmıyarak ve büyük bir erdu besliyerek halktan KDevanı Sa: 3, Sü: 3 de) AYARI TAMAM vÜĞAYET ZARIFTİR. VADO ACVATIC müşlarsa da, sotradan yapılan kar. gı taasruzlar neticesinde buradan atılmışlardır. Bu kesimde 800 Al- man öldürülmüş'ür. (Devama Sa; 3, Sük 7 de) Varlık Vergisi Ankarada ve diğer yerlerde mükellef- lerin isimleri ilân edilmek üzere Ankara, 8 (Telefonla) — Yur- dun her tarafında kurulan Varlık vergisi dahakkuk — kom'syonları çalışmalarıma devam etmektedir. Komisyonlar vergi mükelleflerin. den almacak parayı tesbit etmek- tedirler, İzmir, Bursa, Adana, ve Mersin- deki — komisyonların - hazırladığı listeler b'r iki güne kadar maliye şubelerine asılacaktır. Ankaradaki komisyonun hazır- Yadığı Histe de perşembe günü ilân edilecektir. Bu vilâyetlerin — harle'nde kı Tan yerlerde de Histeler bu hafta içinde bitirilecek ve pazartesi gü- Dü her yerde listeler asılımş ola- caktır. Diğer taraftan bazı şehirlerde bir öki firma iflâs talebinde bu- lunmuştur. Bu taleplerin vergi tahsilâtı ari- fesinde olması h'le yolile vergi- den kaçınmak — olduğu zannedil- mektedir. Bu cihat ehemmniyetle (ıhhi edilmektedir, l VAZİYET ) Japonyanın harbe girişinin yıl- dönümünde vaziyeti nedir ? Günün bir mevzuu da Japot- yanın dünya harbine — katılışmın yıldönümüdür. Filvaki Japonya dün, Pörl Harbur limanında Ame- rıkan deniz buvvetlerine baskın yapmık süretile harbe katılmış ve Avrupa hzebi h doğrusu Mâzımsa, Japonya üçü pokti imzaladığı zaman — Avrupa harbi dünya harbi hali Pözl Harbur baskını ra, Japonya deniz hâkimiyeti: le alârak dört beş ay gibi kısa bir zımanda anavatından dört beş misli fazla araziyi ele geçirmişler, kendi sınaf ihtiyaçlarına kifayet edecek hem maddeler ele geçir . müişlerdie. Beykozda bir köylü parasına tamaan iple boğularak öldürüldü İki katil derhal yakalandı Evelki gece Beykoz civarmda Buzhane köyü ormanlarındı iple boğulmuş bir ceset bulunmuştur. 'Yapılan tahkikat neticesinde bu cesedin, Mustafa adında hâli vak- ti yerinde bir köylüye at olduğu anlaşılmıştır. Bir cinayet karşığın- da bulunan alâkadarlar, tetkikle. rini gen'şletince Mustafanın pı. gasma tamaan bu feci hale getiril- ı Beykozda diğini tesbit etmişlerdir. Bir gece evvel maktul Musfata ile Beykozda gezdikleri anlaşılar Musa Yıldırım. ve Ahmet .:.Hq adlarındaki köylüler yakalınmış- lardır. Bu iki köylü, Mussafıyı ma tamaan öldürdüklerini etmişlerdir. Musa ve Ahmet teve Kif olunmuşlardır. bir hırsız çetesi yakalandı Bu çetenin şimdiye kadar 4 çiftlik ve 14 ev soyduğu tesbit edildi Beykoz bölgesine üç aydanberi | musallat olan bir hırsız şebokesi dün jandarma — tarafından yaka- lanmıştır. Şebekenin elebaşısı Süleyman isminde bir gençtir. Beş mürekkep olan bu çetenin çiftliği arabacısı Mehmet ve Lâz Kadri isminde iki de yatağı bu- dunmyaktadır. Şebeke şimdiye kadar 14 ev, 4 | çiltlik soymuştur. Bir gün evvel | de: Yakköyünde 29 numaralı Ay- genin, 35 sumaralı Eminenin ve Faakt harp devam ettikçe, çok yayılmış olan Japonların vaziyeti de güçleşmiştir. Şimdi Japonlar üç düşmanla boy ölçüşmek vaz'yetindedirler: Biri beş milyonluk Çin ordusu, ikincisi Cenup Pas'fikteki Ameri. kan deniz ve kara kuvvetleri, ü- çüncüsü de şimdi Hindistanda Ge- neral Vavel'in kumafıdasında ha- zırlanmış olan yarım milyonluk ordu... Japonya şimdiye kadar bu cep- helerdeki düşmanlarındın hiç bi. rini mağlüp etmiş değildir. Bilâ- kis düşmanları kuvvetlenmekte ve bu sebepten kendi ikmal işleri de güçleşmektedir. İşte Japonya (Yazsı Sa; 3, Sü; 5) da 41 inci okul üğretmeni Müşerrefin evini soyduktan sonra Paşabahçe- deki Ziraat çifiliğini soymuşlar. dır, Bu sırada hâdiseden haberdar #lan jandarma İşe olkoymuş, 24 saat içinde hem — şebekenin ele- haşısımı, hem avenesini ve hem de yataklıklarımı ele geçirmiye mu- vuffak oluuştur. Şebeke yakalanır ” yakalanmaz soygunculuklarını itiraf etmiş ve bütün — çaldıkları malları çıkar- Yarın Sabah Bir “İkdam,, gazetesi alınız Kâğıt siparişlerinin vak. tinde yetişmemesi yüzünden bir müddettenberi başka bir matbaada ve daha küçük kıt'ada basılan «İkdam, re- fikimizin — yarın — sabahtan itiberen tekrar büyük hae- mile ve günün en son ve en döğru bütün haberleri, mu- tad makale ve fıkralarından başka her sımıf okuyucuyu alâkalandıracak yazıları için- de toplıyan dolgun münde- recatla çıkacağinı memnuni- yetle öğrendik, Yarın sabah bir «İkdam» almanızı tavsiye ederiz, müttalik Kuverlert yani bir darbe indirmek için hazırlanmaktadır. 'Topçu düetlesu, devamlı bir Sü.. rette olmaktadır. DAKAR ÜS OLARAK KULLANILABİLECEK Londra, 8 (AA) — Dakar'ı müttefiklerin bir üs olarak Gul . lanabileceklerini ve el konulmuş Fransız gem'lerinin serbesiçe ha - reket edebileceklerini General Eisenhover, dün bildirmiştir, Londra; 8 Ç(A.A.) — Teburba yakınlarında çarpışmalar devam etmektedir. Hava fanliyeti —fazla olmuştur. İtalyanın cenubunda ve Sicilya- da hava alanları bombardıman e- dümiştir. Tunus açıklarında iki mihve uçağına taarruz edilmiş ve bunlar tahrip olunmuştur. Bizee- te dokları ve tesisleri şidderli bir surtete bombardımana tâbi tutuk muştur, SEKİZİNCİ ORDU HAZIR Kahire, 8 (A.A.) — Libyada, Halifaks'a göre İngiltere müs- temlekelerinden bir kuruş dahi kazanmıyormuş Baltimere, 8 (A.A.) — Burada, Amerikan halkına hitap eden, İn- gikeren'n Amerika Büyük Elçisi, M, Halifaks, Britanya İmparator. luğunu şiddetle müdafaa etmiş ve demiştir kiz «Müyonlarca insana yaplığımız geylerden ift'har duyuyoruz. Bri- tanya, müstemlekelerinden — bir kuruş bile — varidat lemin etme- | mektedir, ——— Çamlı faciası Çöküntü altından şim- diye kadar 63 ölü ve 10 ağır yaralı çıkarıldı Zooguldek, © (Hususl) — Kömür Havzasında çok mücasif Gi gezu Toclar © alduğunu bildinm'ştim, Şindiye ka- Gi öğrendiğime göre: Çarlı kömür ocağında grizer — iştali neticesinde büyülk bir çöküntü olmuş ve ocuk içerde çalışım AMelelerin — üze Tibe yıkılmıştır. dzişleri / dertal / faaliyete a Sa; 3, Sü. 7 de) Milli Mudafaaya fevkalâde tahsisat fAnkacı, 8 (Telefonlap — Milli" Müdafaı sht'yaçlarını" kançılamak üzere 1942 mali yılı bütçesine 60 milyon lira tahsisat verilmesine dair kanuna ek kanun lüyihası Bü. 'yük Millet Meelisine verilmiştir. Meelis; lâyihayı tetkik için Büt. çe Encümenine göndermiştir, Şileden kömür yük'le limanımıza gelmekte olan Mustafaya mit 80 tonluk motör dün akşam Beykoz önlerinde fırtınaya tutulmuş, az | sonra batmıştır. Gemide bulunan mürettebattan 6 kişi, sahilden yetişilerek kurta- rılmışlar, Mehmet oğlu Halit adın- dak! tayfa boğulmuştur. yapılmaktadır, c ÇEVE Bu harbin Türkiyo zaviyesin. den üç ilkbaharı geldi ve geçü; tiklâl cepbesi olarak tayin etmiş- tir.., Hürriyet ve istiklâl safına iti. Madı tam... Harp ancak Balkanlar istikametinde inkişaf ederse onu cezbedebilir.. Fakat inkişaf garbi Avrupa istikametinde.. - Vay, de- mokrasyaların c kuvvetli ordusu baş aşağı geliyor... Hayret, ibret, fakat herşeye rağmen ittilak ve taahhüt mefhumuna sadakal.., Ve az çok eniniyet... İkincisi, 1941 ilkbaharı: Harp garbi Avrupadan sonra Balkanları nişanlamış ve Girit a- dası istikamet.nde okunu çekmiş- tir.. Âzami baddine fırlıyan ne- zaket ve hassasiyet... Vaziyet Tür- kiye için hemen hemen bir Çoldu bitti) ifade etmekte... Bu vaziyet- ten misilsiz bir politika kiyasetile sıyrıltş., Sıfıra indikten sonra bir- denbire yükseldiği müsahede edi- len emniyet mucizesi., fasmin eekeri nuh: hanit diyor ki: € Kömür yüklü bir motör battı Mürettebatından altı kişi kurta- rıldı bir kişi boğuldu Bu fecl kaza etralında tahikikat | * karaya hareket edecektir. Dört ilkbahar İNGİLİZ ASKERLERE 'TECRÜBELİ DEGİL Locdra, 8$ (AA,)— Delly Mall güzer ' yüzbeşi Vizlele yavein-ti zişif iken a Güzel San'at ar Umum Müdürü Abideler Jüris'nin her ayın ilke cumasında yaptığı mutat toplanık sında bulunmak üzere şehcimize gelen Güzel San'atlar Umum Mü- dürü Tevfik Ararat bugün Af« NECİP FAZIL KiS4 ".KLBEI Üçüncüsü, 1942 ilkbaharı: Türkiyenin ema'yeti her an t6 nnııdı.. Şark istikametine mihe harp — müzminleşmekte.. Tüıhıviı aacak bir geçit macerafi ihtimaline karşı hassasiyet, fakat devanılı emn 'yet.. Dördüncüsü, 1943 ilkbahacı; Demokrasyalar safmmda tam şah» lanma.., Bütün Afrikadan tasliye edilen, şark cephesinde çenesine kadar toprağa çivilenen ve yalıız Avrupa çuvalı iç'nde siünsike kiye şülilen Mihver... Hüküm: Harbin en kısa, en kaba ve amdr mi çizgiler içinde Türkiye hesas bına terkip ediliş nden çıkarılacak hüküm şudur ki, 1943 iİlkbahazın da Avrupa cenup doğusundaki vas ziyet, üç ilkbaharın temsil ettiği mezaket ve hassas yete bin kere taş çıkartakilir! Şu farkla ki, 1943 ilkbaharında Türkiyeyi, hassasiyetle emniyet | €n yüksek hisselerile karşılamak | © tstidadındadır,