12 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

12 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

—— 12-6.815 4 YARININ , Z) BÜYÜKLERİ Resim Yapmasını Öğrenelim ! Bu noktaların arasını doldurursanız yan taraftaki resimler meydana çıkar, ( Güneşin Çocukları | UTARİT Utarit: — Güneşten uzaklığı milyon, —arzımızdan asgari YUzaklığı 92 milyon, azami uzak- liğı 208 milyon kilometre, Kut- Tü arzımızın yüzde 37 si. Hac- TMr arzımızın yirmide biri. Ha. Tareti sıfırdan yukarı 200 dere- ce, Dağları 4 bin, $ bin metre. n etrafında seyri 88 gün. ve gündüz müddetleri ma- Tüm değil, Hava yok, yahut pek az. İnsanlar için yaşamak kabil değil. Güneşten az sonra batar, &z evvel doğar. Peyki yoktur. ZÜHRE Zühre: — Güneşten uzaklığı tog milyon, arzımızdan en aşa- Bi 42, en yukarı 258 milyon ki- e. Kutru arzımızın yüz- de doksan altısı, Hacmı arzımı- Zin onda dokuzu. Harareti arzı- Mızdan dört defa fazla. Güne- Şin etrafında devri 225 gün. Başka hususiyetleri malüm de- Bi URANÜS Uranüs: — Güneşten uzaklı- & 3,000 milyon, arzımızdan en fşağı 2850 milyon, en yukarı 3150 milyon kilometre. Kutru Arzımızdan dört defa büyük. Hacmı arzımızdan 63-defa faz- a. Harareti çok yüksek, Mer- kezi hâlâ gaz halinde. Güneşin #trafında devri 84 sene. Kendi Mihveri etrafındaki devir müd- eti malüm değil, Hava çok ke- Sil. İnsanlar yaşıyamaz. Dört i vardır, Metih: — Güneşten uzaklığı 228 milyon, arzımızdan en aşa- &t 78, en yukarı 278 milyon ki- Kutru arzımızın 0.54 ü. l'îlnııx arzımızdan altı buçuk a küçük. Harareti arzımız - ü_"l az. Güneşin etrafında dev- Ti 687 gün. Gece gündüz müd- Ş::iqığıyukmırmngibi. ha va oldukça temiz, tazyik da- az, İnsanların orada yaşa- TMası mümkün. —Ağaç olması z':rl;neL Deimos ve Fobos ıda iki mini mini peyki Nardir, MÜŞTERi Müşteri: — Güneşten uzaklı. ğt 777 milyon, arzdan en aşağı 672 milyon, en yukarı 927 mil- kilometre. Hacmı arzımız- gdan 1295 defa fazla. Hararet, sathında çok yüksek. Güneşin etrafında devri on iki sene. Ha- raret yüksek, Hava gayet ke- sif. Teşekkül halinde bulundu- ğu için insanlar yaşıyamaz. Do- kuz peyki vardır. Üçünü 1610 da Galile keşfetmiştir. En so- nuncusu 1914 te fotoğrafla keş- fedilmiştir. ZUHAL Zuhal: — Güneşten 1500 mil- yon, arzımızdan en aşağı 1350 milyon, en yukarı 1650 milyon kilometre. Kutru arzımızdan dokuz buçuk defa fazla. Hararet çok yüksek, Güneşin etrafında devri 29 sene, 6 ay. Gece, gün- düz müddeti $ saat. Hava çok kesif, Teşekkül halinde olduğu için insanlar yaşıyamaz. Etra. fında küçük küçük sayısız par- çalardan mürekkep üç halkası, etrafında on tane peyki vardır. En büyüğünün — adı Titan'dır. Kutru 4 bin kilometredir. ARZ Arz: — Güneşten — uzaklığı 149,500,000 - kilometre. Kutru 12,732 kilemetre. Hacmı 1 mil- yon 83 bin 260 kilometre mikâ- bı. Kilo hesabile 61 rakammın arkasında 23 adet sıfır. Hara- reti Büyük Çökde zait 52, Sibir- yada nakıs 72, Dağları Himala- yada Gavrizankar 8,840 metre. Güneşin etrafında devri 365 gün, 5 saat, 48 dakika. Bir pey- ki vardır. NEPTÜN Neptün: — Güneşten uzaklı. ğı 4500 milyon, arzımızdan en aşağı uzaklığı 4350 milyon, en yukarı uzaklığı 4650 milyon ki- lometre, Hararet derecesi çok yüksek. Merkezi hâlâ gaz ha - linde. Güneşin etrafında devri 165 sene. Hava çok kesif. Te - şekkül halinde - olduğu için is- kânı gayri kabil, 1846 da Le- verrier tarafından hesapla keş- fedilmiştir. İŞUNDAN, BUNDAN| inadcı sigara Eğer babanız siğara içiyor ve sigarasını da kendisi sarıyorsa, kendisine deyiniz ki: — Ellerinize aynadan baka - rak sigarayı sarabilir misiniz? Günde yirmi, belki daha faz- la sigara sardığı için bunu kolay sanır. O zaman — babanızı aynanın karşısına oturtunuz. Elile göz- leri arasına bir gazete, yahut bir mukavva tutunuz. Fakat o su - retle ki aynadan ellerini görebil- sin, Sigara paketi ile sigara kâ- ğıtlarını ellerine veriniz. Baka- lım, ellerine aynadan bakarak sigara sarabilir mi? Ne yemek yiyor? Buoyun, yemek yiyenleri taklit ederek oynanır. Patates yiyen adamla don - durma yiyen adamın hareketle- ri ve yüzünün ifadesi biribirine benzemez. Çorba içenle makar- na yiyen arasında da fark var - dır. ki oyuncular sıra ile ne yediğini anlamağa çalışırlar ve söyler- ler. Bilen oyuncu bir puvan ya- zar. Her oyuncu bir defa taklit yapar. Kim çok puvan yazarsa, oyunu o kazanır, Okuduklarımız, Duyduklgrıf;ı*ı_z 5 Beyaz avcı olabilmek, bu mertebeye çıkabilmek için Afri- kada bir insanın hayatı yirmi o- tuz kere tehlike ile göz göze gel- mek mecburidir, Buraya yüksel- mek hakikaten çok az beyaz in- sana nasip olmuş bir mevkidir. Bugün beyazlar arasında Afri - kada kendine — büyük bir isim yapmış olan — Roger Courtney sayılabilir. Daha henüiz on do - kuz yaşındayken İngiltereden çıkan bu genç, meteliksiz oldu- ğu halde Afrikanın şark sahili- ne ayak basmış ve Victoria'da altın ararken — hayatını ancak bir yağmur kurtarmıştır. Onu ölüme terketmişlerdi Yerlilerle bir gün altın arar- ken Roger birdenbire müthiş bir sıtmaya tutulmuş, doktor ve mualeceden yüzlerce kilomet - relerle mesafe uzakta bulunduk ları için Afrikalıların tedavi u - suülüne — boyun eğmeğe mecbur kalmıştı. Bir kaç gün içinde son derece fenalaşan zavallı Ro- ger'i yabani Afrikalılar, çadır - da ölmesin diye, açığa çıkara - rak yakıcı güneşin altıma bıra - kıvermişlerdi. — Bu halde, ateşi son dereceyi bulmuş ve ölüme bir kaç adım kalmışken, müthiş bir yağmur onun hayatını kur - tarmağa kifayet etmişti. Kalbi kuvvetli olduğu için yağmur ©- na bir ilâç gibi — tesir etmiş ve birdenbire tekrar canlanmıştı. Ölümden kurtuluyor fakat Ölümden bir mucize kabilin- den kurtulan Roger henüz ba - caklarında — yürümek için bile çok az dermanı olduğu bir za- manda yavaş yavaş kendini güç hal ile ağaclık bir yere atabil - mişti. Burada biraz daha kendi- ne gelmis fakat bu sefer de ken- disine çok yakın bir yerde iki kudurmuş filin ağaçları, sazla- rt yararak kendisine doğru hi cum ettiklerini görerek büsbü - tün şaşırmıştı. Fillerin patırtısı ona o kadar dehşet veriyordu ki bir ân için kaçmağı düşünmüş, TAN —— 13 FAYDALI BİLGİLER BUGUNKU PROGRAM İstanbul 1830: Jimnastik. Bayan Azade Tarcan. 18.50; Hransızca ders. 19.20: Dans musi- kisi, (Plâk) 19.30: Haberler. 19.40: Bayan Halide - monolog. 20: Konferans, 20.30: BStüdyo orkestra konseri. 21: Radyo caxz Ve tango orkestrasları. San. Emine İhsan. 21.30: Son haberler. Borsalar, 21.40: Ba- yan Ateş (San), 22: Plâk neşriyatı . Bükreş 13-15: Plâk ve duyumlar. 18: orkestrası, 19; Duyamlar. 15 Bözler. 20.20: Yin devamı. 20: ni musiki, ZI Tonik eserlerden,. 2145: Enesco tarafın. dan piyano konseri. 22: Radyo orkestra- sı, 22.30: Duyumlar. 23.80: Konser nakli. 23.1$5: Almanca ve İransızca — duyumlar. 23.35: Konserin devamı. Moskova 1730: Gürcü —musikisi, 18.30: Opera parçaları, 20.30: Bdebiyat, 21: Şarkılar. 22: Çekçe yayım. 23.05$: İngilizce. 2405: Almanca. Budapeşte 2L10; Filharmonik takım taralımdan konser, “Beethoven,. — 23.20: h 23.40; Çingene musikisi. 24: Macarlstan üzetine ingilizce gürler. 1.05: Duyumlar. Belgrad 21: Hafif Bavalar. 21 21.50; Plâk. 22: Radyo piyı kılar ve popüler konser. 2 2320; Radyo orkestrası . Varşova 20.30: Sehumanı'ım şarkılarından. 20.50: L Konferans. 22.30: Şar. Duyumlar. Repor 10: Salon müsikisi, 21 Duyuml; honin — könseri, 22.30: Edebiyat. 22 Polonez — şarkıları. Spor duyumları. 23.10: Küçük orkestra konseri. Hamburg 21: Duyumlar, 21.1$: — Ulusal yayım. “HANBSA,, 21 Köylü programı 22: Film revüsü, Hafif müzik. KUDURMUŞ FiL SÜRÜLERİLE BOĞUŞAN ADAM Onu Ölümün Kucağına Bırak- mışlardı. Ölüm Muhakkaktı... fakat geriye döndüğü vakit ü - çüncü bir filin onun yolunu kes- mekte ve üzerine — hücum için hazırlanmakta olduğunu göre - rek büsbütün afallamıştı. Bir ân içinde hummalı beyni vaziyeti kavradı. Bunlar alelâde fil değil, insan kanma susamış, kudurmuş bir fil — sürüsüydü. Bunlara henüz zihninde karar verirken yolunu kesen filin dört ayak i kalkarak üzerine hü- cum ettiğini görür görmez oto- | matikman tüfeğini omuzlaya - rak kudurmuş filin tam kafası- na isabetli bir endaht yapmıştı. | Kocaman bir bina gibi yere dev- rilen hayvanla birlikte ağaç ve sazlar da yere serilmişti. Fakat işte asıl bundan sonra ormanda müthiş bir patırtı başladı, Ku - duran diğer filler — delirmiş bir halde bağrışıyorlardı. İlkönce gördüğü iki fil de üzerine hü - cum etmek için hazırlanıyorlar- dı. Zavallı Roger her taraftan filler tarafından sarılmış bulu - nuyordu. Kaçaçak bir yol vardı Tüfeğini ikinci defa omuzla - yan Roger ikinci fili de cansız olarak yere sermişti. Bir dakika için üçüncü filin hücumuna mâ- ni olan bu isabetli atış sayesin de kuduran üçüncü fili yere yı - kılan filin üzerinden atlamak ü- | di: - -e Münih 20: Akşam müziği. Sözler. 21: Duyum- lar. 21.15: Karışık ulusal müzik. 23: Du« yumlar, 23.20: Sözler. 23.30: Program arası, 26: Sehubert şarkıları Breslau 21: Duyumlar. 21.15: Genç nesil yayı aSi Duyumlar haftası. 22: Şen İ © Du- 'Lob der — Arbelt., 23: yumlar. 23.30: Operet müsikisi. SİNEMALAR TIYATROLAR! * İpek : Altın — Şeytan maskeli Kadın. * Melek ; Salli — İçimizden birisi. * Elhamra : Ne Sevimli — General Yenin zehirli çayı. # Sümer: Garp cephesinde kanlı hücümlar — Niçin sevdim, * Tan : Aşk beldesi. * Şık : Ben bir casustum — Kara Çaylak. * Yıldız: — (Kadın Asla Unutmaz) (Şarlo Asker). * Saray : Kimsesiz — Kukaraça, * Asri * Dudaklardan gönüle — Fırtına, * Alkazar : Tarzan ve eşi — Deniz altında cehennem. * Alemdarı Daktilo evleniyor ve Dağların kızı. * Milli : Volga sahillerinde — Coş- kun, * Hilâl: (Altı Karılı kral) (İstiklâl uğurunda). * Kadıköy Süreyya : Aynanın sırrı — Deniz altı ejderi. Batakhane göl- İ ) Filler boğuşa- rak saldırdılar. zere durduğu vakit iyi bir nişan alarak yere sermeğe muvaffak olan Roger — bundan sonra da tehlikenin bertaraf ve vetrafını saran fil sürüsünden kurtulmak imkânı olmadığını görerek esa- sen yorgun oldufundan büsbü- tün ümitsizliğe düştü. Kacacak yol, ancak, yere ser- diği fillerin üzerinden atlamak- la kabil olacaktı. Bu da onun boyundan daha yüksek bir mâ- | niayı aşmak demekti. Güç hal ile birinci filin üzerinden aşan Roger ikinci filin üzerinden a - | şarken, arkasından fil sürüsü - nün ağaçları, sazları kökünden cıkararak havalara atmakta ol- duğunu görüyordu. Ölüm muhakkaktı; fakat Fillerin üzerinden aşarak or- mandan kayalık bir yere çıkmış olmasaydı, Roger için ölüm mu- hakkaktı. Kayalıklar arasında saklanan avcı hatıratında: “E- ğer bu manzarayı görmüş olsay- dmız, tüyleriniz ürperirdi. Yir- mi kadar kudurmuş fil, ormanı beni bulmak için altüst ediyor; yerdeki otları, ağaçları bile sö- küyorlardı. Talimli asker gibi üçer üçer, manga kolu halinde öyle ince bir tarama yapıyorlar- dt ki ormanda kalmış olsaydım alum yüzde yüz muhakkaktı.,, iyor. * Kadıköy Hâle: Otuz günlük Pren- ses. * Halide ve Arkadaşları : Beşiktaş. Suat parkta (Bir avuç ateş). NÖBETÇİ ECZANELER Bu gece nöbetçi eczaneler — şunla: Sirkecide Ali Rua — Çenberlitaşta Gedikpayada Asadoryan — Cibalide Necati — Şehzadebaşında — İsmail Hakkı — Aksırayda Serel Celâl — Samatyada Erofilos — Sehremininde D, Hamdi — Karagümrükte Kemal — Büyükadada Si- natvi Rıza — Heybelide Yusul — Bakır- Merker — Kasımpaşada Merker öyde Halk — Kadıköyünde Sıa- eşiktaşta Nail — Galatada Ka- Taköy — Taksimde Della Suda — Tak- simde Erctuğrul — Yenişehirde 8. Baru- nakyan — Şişlide Nargileciyan — Eyüpte Hikmet eczaneleri. e LİMAN HAREKETLERİ Dün limanmıza şu vapurlar gelmiştir: Ayvalıktan Saadet. Karabigadan Antalya, Bartından Bartın, Mudanyadan Kocaeli. Dün limatımırdan giden vaparlar şun- lardır: İzmite Ayten, Mudanyaya Tayyar, İskenderiyeye İzmir, Karadenize Tari, Bugün Hmanımıza şu vaptırlar gelecek. tir: Mersinden Duralapınar, Bandırmadan Bandırma, İzmitten Ayten, Mudanyadan Tayyar. Buçün Himanmmızdan — gidecek vapurlar şunlardır: Karabigaya Bartın, Ayvalığa Bandırma, Izmite Güzel Bandırma, — Ma- danyaya Âsya, Bartma Antalya. z; DAVETLER Pazar tarli maçları Istanbul mintakası Futbol beyetin den: 16-6-1935 Pazar günü yapılacak ter fi maçı: Beşiktaş Şeref alanında : Beylerbeyi - Fener Yılmaz saat 16, 30 Hakem Supbi. Yan hakemleri Ek- rem Ersoy, Feridun Kılıç. MURACAAT YERLERİ Deniz Yolları acentesi Telefon — 42369 Akay (Kadıköy iskelesi baş me- murluğu) Şirketi Hayriye, Telelon Vapurculuk Şirketi merker acen- tesi, Telefon Şark Demciyolları müracaat ka- lesi, Sirkeci Telefon Devlet Demiryolları — müracaat kalemi Haydarpaşa. Telefon 43132 44703 22925 23079 42145 ITFAİYE TELEFONLARİ İstanbul itafiyesi 24222 Beyoğlu itfaiyesi 44644 Kadıköy itfaiyesi 60020 Yeşilköy, Bakırköy, Büyükdere, Üsküdar itfaiyesi 60625 | Paşabahçe, Kandilli, Erenköy, Kar- tal, Büyükada, Heybeli, Burgaz, Kı- nalr mıntakaları için telefon santra- hındaki memura (yangın) kelimesini ıö.vlcııuk kâfidir. HASTANE TELEFONLARI Cerrahpaşa hastanesi. Cer- rabpaşa 21693 Zeynep Kâmil — hastanesi, Üsküdar, Nuh kuyusu, Gün Doğumu caddesi 60179 Haseki kadınlar hastanesi. Aksaray Haseki cad. 12 24553 Beyoğlu Zükür hastanesi. Firuzağa 43341 Gülhane hastanesi. Gülhane — 20510 Kuduz hastanesi. Çapa 22142 Emrazı akliye ve — asabiye hastanesi. Bakırkir — Reşa diye kışlası 16..60 Etfal hastanesi. Şişli 42425 Haydarpaşa Nümüne hat- tanesi G0LÜZ ÇABUK SIHHI YARDIM TEŞKİLATI Bu numaradan imdat oto. mobili istenir, Teşekkür Aziz kardeş ve anamız — Nazlı Ar- dahanın Ziyât felâketinde büyük a- Cımıza iştirak ve bizleri telgraf ve mektuplarla teselli eden dostlarımıza ayrı aytı teşekküre kederlerimiz im- kân bırakmadığından kendilerine şük nranlarımızın iblâğına sayın gazete- nizin tavassutunu dileriz, Merhumenin kardeşi — Oğlu Nebihe Vefâi Avukat Vedat Ardahar Kızı Sara Yüreğiroğlu Damadı Dr.Celal Yüreğiroğla Teşekkür Sevgili zevçim, Türkofis Başmü şaviri Ali Muhtar Ekendizin ölümü dolayısile gerek bizzat cenaze me- rasiminde bulunmak suretile ve ge- rek yazı ile kederime İştirak etmek lâtfunda bulunan bütün arkadaş ve dostlarına ayrı ayrı teşekkür — etme- ğe kederim mani olduğundan alenen beyanı teşekkürü bir vazife ederim, 44998 Merhumun zevcosi A, Muhtar Ekendiz telekki —