12 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

S ON ALTINCI YIL. No: 4983 12, HAZİRAN 1935 ÇARŞAMBA Pari>, 11 (A.A.) — Finans bakanı bu sabah Fransa neri'yi kabul ederek bankuası direktörü B. Tan- spekülüsyona karşı alınacak tedbirler hakkında görüşmüştür. Her yerde 5 kuruş B. Arıkan kültür Bakanı oldu Gündelik Yazımızdaki yeni kelimeler : Kavranmı mefbum - egemenlik nakimiyet - asığ monlaat - kınav faaliyet - sonuç — netice - genlik — ve- fah - erek — maksad - düzey — seviye kapasite — kabiliyet. HALK İÇ Bir halk hükümetinin en büyük ülküsü halk için çalışmaktır. Biz halk deyince bütün türk ulusunu anlarız. Yeni Türkiye'de sosyal veya ekonomik hiç bir sınıf farkı tanınmadığı ve gözetilmediği için, halk kavramı, bütün yurddaşları kendinde toplamıştır. Halktan kuvvet alan ve ulusun kendi ege- menliğinden doğan bir hüküme- tin halk için çalışması kadar no- mal bir şey olamaz. Fakat halk için çalışmanın da, her çalışma gibi kendine göre bir tekniği, bir usulü vardır. Bu tek- nikte, şaşmamak, bu usulde aldan- mamak, güdülen hedefe çabuk varmak için ilk şarttır. Halkım da bugünkü ve yarınki, geçici ve de- vamlı asığları vardır. Halk bile çok kez kendi hakikiğ asığları ile görünüştekilerini kolay kolay a- yırd edemez. Onun için demagok lara kapılarak aldanır, ve kendi- ne ciddiğ ve candan hizmet eden- leri biraz geç ve güç tanır.. Bu ba- kımdan halkı da, kendine yapıları hizmetin şekli ve usulü üzerinde sık sık aydınlatmak çok lüzumlu- dur. Her kınav, her girişit başlan- gıcında daima bir sıkıntı ile kar- şılaşır.. Hele bunlar biraz da pa- ra ve emek istiyen işlerden olursa, verimli sonuç gerçekleşinceye ka- dar üzüntü devam eder. Bununla beraber biraz düşünmek, - biraz beklemek bizi yapılan şeylerin fay- daları üzerinde aydınlatmak -için yeter.. Hele işler ötedenberi halk için çalıştığı sayılmaz izleri ile belli olan bir hükümet tarafından yapılıyorsa bunların biraz zaman sonra hem tek tek her birimize, hem de bütün ulusa fayda ve gen: lik getireceğine şüphe edilemez. Bir plân ve bir program ile hare: ket eden bir hükümet giriştiği işleri başardığı gibi, verdiği sözleri de tutar.. Hükümetimiz, yurdda şu veya bu fabrikayı kurarken, en büyük erek'i vatandaşın kazancı nı ve genliğini sağlamaktır. Şim- diye kadar yabancılar tarafından sömürülmüş olan bir ulusu ilkönce onların ekonomik bağıncından kur tarmak gerekti.. Bu bir savaştır ki, ilk günlerinde biraz emek ve katlantı ister.. Fakat bir kere iç pazarlarımıza egemen — olduktan sonra genişlik ve ucuzluk, ve bun- ların sonucu olarak ulusal geçim düzeyimizde yükselme yüz göster- meğe başlar.. Çünkü halk için ya- pılan şeylerden her vakit ve yal- nız halkın faydalanması pek tabi- iğ'dir. Hükümetimiz hayatı ucuzlat- mak ve büyük halk yığınının alım kapasitesini artırmak — yolundaki kararlarını birer birer gerçekleş- tirmektedir. Ekonomik buhranın bütün uluslara ağır yükler yükle miş olduğu bir zamanda bizim bunlardan bir kısmını atabilmek- Hiğimiz, hükümetimizin plânlı ve çok tedbirli çalışmasından ve iş- lerinde her şeyden önce halkın gerçek ası*larını göz önünde tut- masından ileri gelmektedir. Zeki Mesud ALSAN B. Abidin Özmen birinci genel ispekter. liğe ve Kültür Bakanlığına da B. Saffet Arıkan atanıldı Birinci genel - ispekterlik öde- —— vini üstüne al- ması için Baş- bakan İsmet İn- önü tarafından yapılan önerge- yi Kültür Baka- nı B. Abidin Öz- men büyük bir kıvançla kabul etmiş ve bu a- tanma hakkın- daki kararname Bakanlar kuru- lundan — çıkmış- tır. di B. Abidin Öz. men'in Birinci Genel İszpekter. liğe — atanması dolayısiyle açı- lan Kültür Ba- kanlığına C. H. Partisi Kamutay Grupu Asbaşka: nı ve FErzincan saylavı B. Saffet Arıkan atanmız tır. Yeni Kültür Bakanı dün işe başlamıştır. Yeni Bakanla yeni genel ispekterin dedikleri Yeni Kültür Bakanı B. Saffet Arıkan Bakanlar Kurulu toplantı- sından sonra eski bakan B. Abidin' Özmen'le birlikte Kültür Bakanlı- (Sonu 3 üncü sayılada) Moskova elçiliğine kimin atanacağı belli değil Gerçinlediğimize göre, Mosko- va elçiliğine atanacak izet hak- kında yapılan oranlar doğru de- gildir. Bu iş hakkında daha bir karar verilmemiştir. Yeni Kültür Bakanımız &. Saffot Arrkan Arkadaşımız resimei R. Saip taralır [ Yeni Genel ispekter B. A. Özmen Türk Dili Araştırma Kurumu Genel Mer- kez Kurulu toplantılarına başladı Türk Dili Araştırma Kurumu- nun genel merkez kurulu, kılavuz komisyonunun burada bulunan ü- yeleri ile birlikte, kılavuza gelen önergelerin gözden geçirilmesi işi- ne başlamıştır. Ötey gün öğleden sonra kurum merkezinde başkan B. Saffet Arı- kan'ın başkanlığında - toplanıla- rak yeni çalışmaların yolu görü- şülmüş ve işe başlanmıştır. Ku- rum merkezi bu toplantıya dar geldiğinden Atatürk Anadolu Ku- lübündeki kendi dayresini gene bu çalışmaya vermek kayrasında bulunmuştur. Dün de sabahtan Anadolu Kulübünde toplanılarak önergelerin gözden geçirilmesine devam edilmiştir. Toplantılar her- gün sabah saat ondan on iki bu- çuğa ve öğleden sonra iki buçuk- tan altı buçuğa kadar sürecektir. Dün akşma üzeri toplantıda bulu- nan üyeler çıkarken Kültür Ba- kanlığına giderek yeni Kültür Ba- kanı ve kurumun başkanı B. Saf- fet Arıkan'ı kutlamışlar ve yeni ödevinde de iyi başarılar dilemiş- lerdir. Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyor. Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen 5 er koli- melik listeleti de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazcte ar- tık bu kelimelerin osmanlı calarım kullanmıysacaktır YİRMİ SEKİZİNCİ LİSTE 1. — İfşa etmek — Gizaçmak İfşaat — Gizaçı (Sonu 2 İnci- sayıfada) C. H. Parti C.H.P. Grupunda Çiftçi borçlarını taksitlendirme kanu - nu Başbakanımızca izah edildi | 1931 yılma kadar olan borçlar 15 yılda yüzde üç üremli taksitlere bağlanacaktır. Grupu dün saat 15 te Antalya Saylavı Dr. Ce mal Tuncanın başkanlığında toplandı: Başbakan İsmet İnönü türk çiftçisini daha çok korumak için | hükümet tarafından hazırlanıp Kamutaya sunulan larını taksitlendirme kanunu lâyihasını izah etti. Bu izaha göre 1931 senesi sonuna kadar çiftçilerin borçları, 15 senede öden- mek üzere 74 3 üremli taksitlere bağlanacaktır. Başbakanın bu izahı parti grupunca alkışlarla onaylandı. çiftçi borç- Hava tehlikesine karşı Yurddaşlar büyük ilgi gösteriyorlar “Adana Milli Mensucat Fabri- kası Limitet Şirketi,, fabrikanın a. dını taşıyacak bir uçak satın alın- ması için Türk Hava Kurumuna elli bin lira veritte bulunmuştur. Kİ I Antalya, 11 (A.A.) — Bugün İlbaylıkta yapılmış olan ilk top- lantıda şehrimizden 150 den faz- | la yurddaş “hava tehlikesini bilen | üye,, yazılmıştır. Bunların yıllık yükenleri ilk adımda 2174 lirayı tutmuştur. Yardım devam etmek. tedir. v Erzurum, 11 (A.A.) — Bugün ilbayın başkanlığında halkevinde yapılan toplantıda hava tehlike- sini bilen üyelerin yazılmasına başlanmıştır. Bu toplantıda hava kurumu üyeleri, hükümet ileri ge- lenleri, şarbaylık - ve halk partisi başkan ve üyeleri ile birçok teci- merler bulunmuşlardır. Yardım işinde çok heyecanlı bir yarış var- dır. ei Isparta, 11 (A.A.) — Türk ha- va kurumu İsparta şubesi tarafın- dan halkevi salonunda hazırlanan toplantıya ilbay başkanlık etmiştir. (Sonu 3. cü sayıfada)