11 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11, HAZİRAN 1935 SALI Koma, 10 ÇA.A.) — Sardenya'da Ku- ra gömleklilere bir söylev veren Musolini “gınır aşırı genoy.., dan bahsederek bu ge- noyun Kara gömleklilerin ateşile yanacak bir heyülâ olduğunu söylemiştir. Adımız, andımızdır Her yerde 5 kuruş Gündelik F.R. ATAY Bu betkemizdeki kelime karşılıkla- # Sınat & Musibet — Haykıtı « Feryat — Dölen — Azim. Menderes adını gördükçe yü- reğiniz sızladığımı — hatırlarsınız. Susuz Anadolu'da bu güzel ve bü- yük nehir, hastalık ve yıkım kay - nağı idi. Cumuriyet hükümetinin bu yıl başladığı büyük bayındırlık #şlerinden biri de, Menderes çift - çilerinin kanını ve alınterini kur - tarmaktır. Cumuriyet hükümeti için başlamak demek, başarmak demektir. Asırlardanberi — Anadolu'nun belini büken iki azgın sınattan bi- K sısuzluk, ikincisi su idi. Susuz- huk yüzünden açlık ve göç, su yü- zünden açlık ve malarya! Anado - hu köylüsünün rengi susuz yerler- de verem sarısı, sulak yerlerde #tma sarısı idi. Anadolu medeniyet savaşında gumuriyet devrinin en büyük ese- ri,hiç şüphesiz, su olacaktır. Çorak istep topraklarının bile su- suzluktan nasıl kurtarılabileceği « ni biliyoruz. Beton barajlarımız - dan biri, Ankara yakınlarındadır. Yeraltı ve yerüstü sularına düzen verildiği zaman, türk tarlası çat - lak yüzü görmiyecektir. Geçen yıl Antalya ovalarrnım ku- rumuş bataklıkları ile yeni su ka- nallarını dolaşmıştım. Bu kıyılar- da bir büyük medeniyetin 30 dan fazla site'si, su düzeninin - bozul - ması yüzünden yıkılıp dağılmıştır. Su düzeni kurulan her toprak parçasında ise, halk ve sağlık, ot | gibi bitiyor. Anadolu'nun su davası demek, kanal, baraj ve orman demektir. Anadolu'da orman bozmak - de - mek, baraj yıkmak, kanal - dol - durmak demektir. Bugünkü or- manlarımızı kereste kaçağı vur - guncularımın elinden kurtaraca - *ğız ve halkı yeni ormanlar türet - meğe zorlıyacağız. İşte gene bugünlerde yağmur yağmıyan yerden, “— Su! — su!,, haykırısı yağıyor. Ancak, cümuri- yetin Aateşte dövülmüş döleni, memleketin bü derdini giderecek- tir. Anadolu medeniyet yapısmın harcı su ve kültür'dür. Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyot. Türki- yede çıkan gazete ve dergile re her gün verilen 5$ er keli- , melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. YIRMİ YEDİNCİ LİSTE L — Vecibe — Düşerge Örnek: Türk hava kurumu- na yardım etmek başlıca dü- şergelerimizdendir. & — Tefrika — Bölem —Feuille - ton Örnek: Son romanınızın ga- zetede kaç bölem tattağanı söyler misiniz ? &B — Tehrika (nifak anlamına) -— ÂAyırga Örnek: Halk arasına ayırga (Sonu 2. inci sayıfada) — ——— ——— ——— Dün Tarım Enstitüleri karşısında temeli atılan süzgeç yapı - ları bittikten sonra her ankaralının günde 150 litre harcaya bileceği kadar su bollanacaktır Dün Ankara'da çok önemli bir kurumun temelini, Büyük Başba- kanımız ve onun değerli arkadaşı Ray Çetin Kaya, elleriyle attılar Başbakanımız, temefe konan kâğıdı Tmralıyor. Temeli atılan kurum, Ankara'ya fizik ve şimik bakımından duru suyu, bol bol verecek olan süzgeç “apılarıdır. Başbakanımız temel atıyor Uzun incelemelerden sonra Çubuk suyunu bir barajın arkasın- da hapis edip döşenecek borular - la — dün temeli atılan — süzgeç- lere getirmek ve oradan Ankara şehrine dağıtmak kararı alındık tan sonra, ilk iş. olarak, “Çubuk barajı,, kurulmuştu. Bu barajın vemetaı aüi kara hazırdı. Başbakanımız, temel atılacak alana geldikten sonra, bir sun - durma altında duran kurum ma ketine doğru yürümüş ve orada suyun nasıl temizlenip nasıl şeh - ğgini anlatan bir uzma. Genel DŞ re veril nın verdiği izahları Parti Söylevi dinliyenler sularını temizledikten sonra şehre koyuvermek için lüzumlu olan üs. tü kapalı havuz ve depolarin te - meli de'dün atılmıştır. Modern Ankara'nın güzelle - şip gelişmesini ve bundan dolay: da bütün ankaralıları yakından ilgilendiren bu temelatma töre ninde - diyebiliriz ki » bütün An Bayındırlık bakânımız temel atıyor Kamutay toplaııtısında Kamutay dün Nuri Conker'in başkanlığında toplanmıştır. Baş- kan Kars saylavlığına seçilen Fu- ad Köprülünün ândiçeceğini söy- lemiş ve yeni saylavlarımız alkış- lar arasında andiçmiştir. General Sıtkı ve Fuad köprülünün saylav- lık raporları kabul edildikten son- ra İç Bakanımız B. Şükrü Kaya -4z almış ve demiştir ki: “ — Sayın arkadaşlar, Ka - mutayın geçen celselerden birin- de Adliye Encümeni mazbataları okımurken mazbataların birinde zabıtai adliye vazifesini gören jandarma hakkımda bazı sözler buldum. O sözlerden mülhem ola- vrak Büyük Meclisin — teessürüne iştirak ederek ayrıldıktan sonra dosyayı aldım, okudum ve çalış - tım. Büyük Meclise maruzatta bu- lunmak istiyorum, müsaadelerini dilerim. (Sonu 6 ıncı sayıfada) Çağırı Kamutay Büdce Komisyonu bugün saat 10 da toplanacaktır. ... Kamutay Finans Komisyonu bugün saat onda toplanacaktır. Ü- yelerin bulunması, * R 4 Kamutay İşyarlar kanunu sü- resiz komisyonu bugün Parti gru- pu toplantısından sonra üyelerini toplantıya çağırır. Sekreteri Bay Receb'le — birlikte dinlemiş ve Kamutay'da görüşme konusu olan bayındırlık kanunla- rı dolayısiyle biraz geciken Bay Ali Çetin Kaya gelince Bayındır- hk Bakanlığı yönetgeri Bay Arif su komisyonu adına söylevini ver miş ve ondan sonra da kurağın te- mel'ue konacak olan anı imzala.. : rak temelin ilk harcını Basbaka- nımızla Bayındırlık Bakanımız ellerile yerine koymuşlardır. Bu sırada erkinlik marşı çalıyordu. Tören bittikten sonra hazır bulu- nanlara büfeden şerbetler ve pas- talar sunülmuş ve herkes çok de gerli, çok hayırlı bir iş için yapı - lan bu toplantıda bulunmuş ol - mak şerefini yüreklerinde düya - rak sevinçle ayrılmıştır. Bayındırlık Bakanlığı yönet « geri Bay Arif, söylevinde Anka - ranın su işini şöyle anlatmıştır: (Sonu 3. cll sayılada) Kronik. Görey ve kamığası Yeni kelimeler: Görey — Manzara — Karmaç — Halita — Harca « Masraf — Başatlık » Hüâkimlik. Görey bir Kamuğası" dır. Bu şu demektir: Bahçenizi is - tediğiniz biçim duvarla çevire- mezsiniz. Pencerenizin önüne key- finizce balkon çıkamazsınız. Eğer, bir süs olarak, geyik boynuzları yahut Siyam suratları hoşunuza gidiyorsa, bunları yatak odanıza koyabilirsiniz: Fakat sokak kapı- nızın üslüne asamazsınız. Çünkü Bir şehrin göreyi, ev, bahçe, külübe, garaj, pençere, tarasa, balkon ve boyaların bir karmaç'ıdır. Şu halde bir şehir, en başta, artistlerin — eseridir: — Artist-şe- hirci, — artist - miymar, — artist - Mühendis veya hep birden büyük sanatın emri altında! En çıplak bir istep parçasın- da, herkese zevk verecek köşeler yaratılabilir: Ankara'da Güven- lik Anıtı bahçesinde dolaşınız. Yeryüzünün en güzel parçası da kolayca öldürülebilir: Bağaziçi'n. de iki tarafınıza bakınarak ge - Zzinıntiz. Ve pahalı olan çirkinlik- tir: Güzel ucuz'dur. Bütün kakmalar, oymalar, işlemeler, hep- si, düz yapamayanların sırtı- mıza yüklediği lüzumsuz. h a r- e a'lardır. Düz renk, renkli çiçe- ğin onda bir parasına çıkar. Ar- tist, bir şehire kazandırır. İlim gi- bi, sanat da ekanomiktir. Hepsi kolay, yalnız bir şeyin güç olduğunu söyliyelim: Göreyin bir kamuğası olduğunu kabul et- mek ve kendimiz de içinde olarak, bütün şehir ve memleket üstünde zevk Ve sanatın başatlığına bo- yun eğmek! Herkes fikrinde olduğu gibi, zevkinde de özgürdür: Kamuğası ile karşıtlanıncıya kadar! Ankaranın su davası kotarılmıştır KMDN üAC4 EARRELA N a