12 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

12 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

12 HAZİRAN 1935 ÇARŞAMBA Yarı - sıyasal H ai ; Fraı'.;%zı-Sovycl Ru.—'_val anlaşması Hüdise artık eskidi. Barışın bölün- | mezliğine inanan bu iki büyük memle- ket, barışr korumak — için bir anlaşma yaptılar. Şüphe yok ki, savaşsonrası diplomasisi zencirinde, bu hâdise, en kocaman halkalardan — birldir. 1914 de beraber ve biribiri için savaşa giren “Çar Rusyası” ile “Fransız Üçüncü Cu- Mmurluğu”, 1918 denberi, biribirinden, i- ki düşman kadar uzak düşmüştü. Yıl- larca, Üçüncü Cumurluk, “Çar Rusya- *” nın yerine “Sovyet Rusye” ütrn gel- miş olmasını hazmedememişti. Fakat Almanyada nasyonal sosyalizm'in erki ele alması, iki eski dostu tıpkı 1914 de- ki kadar yanyana getirmeğe yetti Bu anlaşma, birçok dedikodulara yol açtı. İngilterede hoş görülmediğini hesaplamak güç değildir. Almanya ise, bu anlaşmanın — Lokarno'yu anlamsız kıldığını göstermeğe çalışmaktadır. Bizim, şimdi üzerinde durmak iste- diğimiz, bu anlaşmadan çok, onun bir e- #i olan “Sovyet Rusya - Çekoslovakya” anlaşmasıdır. Bunun da kaynağı alman Hnasyonal sosyalizminin — başarığında &- rayabiliriz. Ama - yalnız bunda değil. buna bir de Almanya - Polonya dostlü- funu ve Polonya - Çekoslovakya anlaş- mazlığını katmalıyız. Görülüyor ki, Almanya - Polonya Gostluğu, kendi Üzerine Fransa - Çe- koslovakya - Sovyet Rüsye kombinezo- Bunu çekmiştir. Son gelen uzun telgraflarda, Sovyet Rusya - Çekoslovakya anlaşmasının sı- yasal alandan ekonomik ve kültürel a- lanlara da geçirileceğini, bem de bunun dgeniş bir ölçü üzerinden yapılacağını anlatıyor. Bu büyük anlaşmada Çekosiovakya halkası, bizce asıl bu iki son bakımdan yani ekonomi ve kültür bakımından ö. hemlidir. Sovyet Rusya, ikinci beş yıl- lık plânı ile, üretim araçlarını yoluna koymaktan, yoğaltım — indüstrisini ge- nişletmeğe geçmişti. Tam bu sırada Fransa ve Çekoslovakya gibi biri kredi diğeri de genelce indüstri bakımından ileri kurumda iki memlekete koyu bit Bıyasal dostluğa girişmesi konuşumuz Ve dostumuz Sovyet Rusya için, sryasal menevralar arasında ele geçitilmiş son de-- <e önemli ekonomik kazançlardır. Fransa - Çekoslovakya - Sovyet Rus- ya anlaşmasının sıyasal ve sücl önemli- liği araştırılırken bu noktanın gözden kaçırılmaması ve barış korunulabilirse, bundan doğabilecek sonuçların araştır Pılması doğru ve yerindedir. Burhan BELGE ——— Yeni Bakan ve yeni genel ispekterin dedikleri (Başı 1. ci sayıfada) Bına gelmiştir. Bakanlık ileri gelenleri eski bakan tarafından yeni bakana tanr tılmıştır. Yeni bakan, kendisini — kutla- yan bakanlık ileri gelenlerine: “— Büyüklerimizden aldığım emir Üzerine Kültür Bakanlığına geldim. Ya- pacağımız umumi program üzerinde ça- hşaca ğım.., demiştir. Daha sonra kendisini kutlayan gaze- te aytarlarına da; *— Büyük Şeften aldığım emir üze- tine Kültür Bakanlığına geldim. Henüz bakanlık erkâniyle tanıştım. Tebriki- nize teşekkür ederim. Gene görüşürüz.,, | demiştir. Eski bakan B. Abidin Özmen bakan- bk gından ayrılmadan önce bakan- hik iteri gelenlerine sağlıcamış ve ken- dilerine: “— Kültürümüz ilerliyor, Bu husus- ta yapılması lâzımgelen birçok işler var- işler daha iyi gider, ben de iyi görürsem memnun olurum ve her geldikçe sizleri de ziyaret ederim,, demiştir. Bakanlıktan ayrılacağı sırada kendi- Sini gören gazete aytarlarına da: "— Birinci Umumi Müfettişliğe ta- Yin edildim. İki üç güne kadar İstan- Bula hareket edecefim. Orada husust İslerimi gördükten sonra yeni vazifemir basma gideceğim.,. demiştir. TÜRKİYEDE Anks ra'da dün yapıldı Dün Ankarada ilk sivil kon- kur ipiki Türkiye atlıspor kulübü yapmıştır. Bu konkura saat on yedide — başlanmıştır. Konkuru görmek üzere başkan tarım baka- nı B. Muhlis Erkmenle öteki ba- kanlarımız. ve kor diplomatik- le Ankaranın kibar halkı bu kon- kuru heyecanla seyretmişlerdir. Konkura iki binden fazla se- yirci gelmiştir. Konkur üç türlü idi: 1 — Bayanlar için, 2 — Baylar için, 3 — Binicilik okulu talebeleri için, Bayan ve baylarımız bu ilk konkurda, umudun üstünde başa- rı göstermiş ve seyirciler tarafım- dan cok alkışlanmışlardır. r " Batazsinesi ULUS İLK Konkura başlanırrken Konkura giden bayan ve bay- lar o derece biribirine yakın ba- şarı göstermişlerdir ki yargıç ku- rulu bu ilk konkurda derece ayır- mağa imkân bulamamışlardır. 3 Binici bayan ve bayların isim- leri şunlardır: Bayanlar: Nilüfer Çifçi, Gi- sella Gottfried, Mebrure Cemil, Mansi Fabricius, Irmard Titz Baylar: Tevfik Kıvılcım, Ab- durrahman Hun, Sait Akif, Blars Reka, Talebeler: Mehmed, İzzettin, Sefer, Ali Reşid. Bu konkurda binicilik okulu talebeleri türklüğün kanında sak- x olan asil binicilik ruhunu hak- kiyle göstermişler ve bepsi biri- MA BDRMAEKİL Soldan sağa ve yukardan nşağıya doğru: men, Şükrü Saraç, Cemil Uybadın; konku rdan sonra; kadın üyelerden biri atlar.. KONKUR iPiK birinden yüksek sonuçlar almış- lardır, Hele bu parkurun 130 olması da engelin güçlüğünü kendiliğin- den gösterir. En yüksek başarı gösteren atlar arasında arsıulusal usüle göre engel yükseltilmesi yapılmış ve talebelerden Meh- med, çok elegan bir binişle bera- ber en yüksek başarıyı göstere- rek önce 160, sonra 170 den üç sı- rığı yanlışsız atlayarak konkuru kazanmıştır. Halkımız bu konkurdan büyük bir zevk duymuş, gençlik arasın. da binicilik ruhunun yayılmasın- da etke bu gibi konkurların sık sık tekrarı arzusunu izhar etmiş- tir. Konkuru hazırlıyanları, bu *” başarıdan dolayı, kutlarız. Seyircilerden bit grup; BB, Muhtıs'E- binicilik okulu talebesinden biri atlarken ; başka bir talebe atlarken ; erkek üyeler- den biri atlarken, ( SAYIFA 3 Hava tehlike: karşı (Başı 1. inci sayrfada) Bu toplantıya çok kalabalık bir halk yığını gelmiş ve bir defada yüze ya - kın hava tehlikesini bilen üye yazıl - ne mıştır. Kurum merkezine baş vuran - lar çoğalmaktadır. Halk yurtseverli - ğini canlı bir surette göstermektedir. Yıllık yükenlerden başka halt v. « gi- bi eşya veren yurdseverler de — vardır. Ayrıca uramlarda bu iş için örgüt ye- pılmıştır. ... Zile, 21 (A.A.) — 2 sinin genel merkeze gönderdiği paralar- la Zile adlı bir uçak alındığı genel mer kezden şuğbeye - bildirilmiştir. Uçak 30 ağustos bayramında Zileye gelecek ve ad konma töreni burada yapılacak - tır. « ... Çankırı, 11 (A.A) — Hava tehlike- Si için ilbayın başkanlığındaki toplantı devam ediyor. Bugüne kadar hava teh likesini bilen üyelerin yıllık yükenleri üç bin lirayı geçmiştir. yısı her gün artmaktadır. ... Diyarbekir, 11 (A.A) — Hava kuru- muna yardım için bugün Halkevinde il- bayın başkanlığında büyük bir toplan- ti yapılmıştır. Bu toplântıya gelenle- rin bepsi hava tehlikesini bilen Üüye ya- zılmışlardır. Toplantıda yazılan yıllık verit iki bin lirayı geçmiştir. Her gün üye yazılmasına Gdevam edilmektedir. Bu iş için halk çok büyük ilgi göster - mektedir. le tayyare şuğbe- Üyelerin sa- ... Mersin, 11 (A.A) — Bugün şehri büyük bir toplantı yeri olan Yoğurtpa zarında C, H. Partisi tarafından binler ce halkm bulunduğu bir miting yapık mıştır. Başbakanın değerli söylevi © kunduktan sonra hava tehlikesini an « latan çok ateşli söylevler — söylendi. Halk büyük bir istekle hava tehlike « #ini bilen üye yazılmaktadır. Şimdi « ye kadar olan yüken on bin liraya yak- laşmıştır. İki gün önce Üye yazan ku- rula kendiliğinden baş vuran bir ayak satıcısı — 20-30 liradan başka olmıyan kapitalinin on lirasını vererek yüksek bir vatanseverlik göstermiş ve bu iç « tem ilgi herkesin gözünü yaşartmıştır. ... Uşak, 11 (A.A) — Şehrimizde ha - va tehlikesini bilen — üye yazılmasıma başlanmıştır. Yurddaşların Üye yazıl- maları büyük bir hızla devam ediyor. Perşembe günl bir hava mitingi yapı - lacaktır. Bu yolda çalışma ilçelere ve köylere kadar yayılmıştır. ... İnebolu, 11 (A.A.) — Hava tehlike- sini bilen üyeleri yazmak için ilçebayın başkanlığında on kişilik bir çalışma ve propaganda komitesi kuruldu. Halkımız hava kurumuna üye yazılmaya devam etmektedir. Bugüne kadar yazılanların yükenleri tutarı bin lirayı bulmuştur. veş * Maraş, 11 (A.A.) — Hava tehlike- sini bilenler kurumu — ilbayın başkan- lığında toplanarak bu işin büyük fay- dalar verecek şekilde başarılması için kararlar verdi. ... Afyon, 11 (ALA.) — Ilbayın baş kanlığında partide ve tecim odasında toplantılar devam etmektedir. Halkevi tarafından hava tehlikesi ve yardım yolları Üzerinde hazırlanan konferans serisinden ikincisi verilmiştir. Afyon ilinin her köşe ve bucağında çok canlı bir yarışla herkes Üye yazılıyot ve ya- zilanların sayısı hergün artıyor. Hava kurumu yurdsever yurddaşlarla dolup boşalıyor. « Cumuriyet merkez, İş, Emlâk, Sü- mer, Ziraat, Osmanlı bankaları direk- törleri, dün saat onda türk hava kuru- mu merkezinde toplanarak bankaların- da ve bankalarına bağlı çalışan işyar ve işçilerin her ay aldık- ları paranın yüzde ikisini hava tehlike- sini önlemek için kuruma vermelerini karar altına almışlardır: kurumlarda ıi G n .