8 Ağustos 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

8 Ağustos 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

yi MEMLEKETTE TAN Her Yıl Olduğu Gibi Bu Yıl da Şaraplık Üzüm Alınacak İzmir, (Özel aytarımız bildiriyor) — İnhisarlar idaresinin bu yıl şarapçılık için yaş üzüm mübayaa etmiyeceği rivayeti bura- daki ve bilhassa Bornuvadaki bağcıları çok haklı bir endişeye düşürmüştü. Alınan haberlere göre, İnhisar idaresi her yıl oldu- ğu gibi bu yıl da Ege mıntakasından şaraplık misket ve siyah üzüm alacaktır. İnhisarlar idaresinin Alsancakta tesis ettiği şarap fabrikasın. | da şimdiden hazırlıklara başlanmış, mütehassıs İstanbuldan bu- raya gelerek bilfiil işe başlamıştır. Halı ihracatını İzmir, (Özel aytarımız bildiriyor) — Daha ucuz gümrük tari- fesi tatbik etmek suretile halılarımızın yabancı ülkelere ithali | imkânlarının aranması için, alâkadar tacirlerin noktai nazarları Bakanlıkça sorulmuştur, Bugün, Türkofiste halıcrlarla diğer alâkadarlar bir toplantı yaparak faydalı tedbirleri görüşmüşlerdir. Tespit edilen noktai nazarlar bir rapor halinde Bakanlığa gönderilecektir. Çoğaltacağız Şarapçılığımı- zın inkişafı için Tekirdağ Ozel aytarımız yazı. yer; “Beş yıldır yer tutan şarapçılı ğımız günden güne ilerliyor. raplarımızın iyi evsafta ve kalite itibarile dış piyasalarda değerini arttıracak şekilde yapımı gerekli olacağına göre, şarap âmillerimizin özel surette imal ettikleri şarapla- rın da fabrika ayarında olması lâ- zamdır. Halbuki bazı ömiller, buna önem vermedikleri için şaraplarımız kıy- metten düşüyor. Piyasada değerini muhafaza edemiyor. Bunun için, buradaki şarap fabriaksının bir o- kula şekline sokulması ve müsteit gençlere okulada staj göstererek birer sertifika verilmesi çok fayda- kı olacaktır. Genel direktörlüğün, bu okuladan çıkacak genç uzman- ları çalıştırmak | şartile müsaade vermesi meseleyi halletmeğe elve- recektir. Bu yol, şaraplarımızın hem evsaf, hem de dışarı piyasa - larda kazanacağı kıymet yönünden | birçok faydalar doğuracaktır. Fab- AN HAKYERLERİ Cami merdivenlerini Kirleten Koço * “Yenicamiin merdivenlerini | ve | 3 kirlettiğinden dolayı | verildiği yazılan Koço - nun duruşması dün, Birinci Sulh Ce- £ada neticelendirilmiş. ve Koço'nun bu işi, dini tahkir mahiyetinde gö- rülmediğinden yalnız terbiyeye üy- mıyan bu hareketinden dolayı 7 gün hapsine karar verilmiştir. Koço'dan ayrıca 10 lira da para cezası alma- caktır. * Sivrihisar tapu kayıtlarında de- ğişiklikler yaptığı iddiasile Ankara Tapu memurların Seyit Sinan'ın Ağır Cezada muhaktmesi yapılmak- ta idi. Ağır Cezanın işlerini gören İkinci Ceza Mahkemesi dünkü du - tuşma sonunda Seyit Sinan'ın bera- etine karar vermiştir. * İstanbul, Edirne ve diğer bazı yerlerde mübadillere tefviz edilmiş mallar üzerinde sulistimaller yaptık- ları iddiasile on sekiz suçlunun Ağır Ceza Mahkemesinde duruşmaları ya- pılmaktadır. Dün de Ağır Cezaya vekâlet eden İkinci Cezada, suçlular sorguya çe- kilmişlerdir. Eski İskân Müdürlerin- den Nazmi, arandığı yerde buluna - madığından kendisine tebligat yapıl- mak için duruşma başka bir güne bi rakılmıştır. ——— Doktorlar arasında Ormanı Tutuşturan Çocuk or Aranıyor! Deli mi, Dokt Kemerburgazda elbise pârası ha- #ırlamak için kömürcülük yapmak istiyen ve Akpınar fundalıklarını tutuşturan Hasan üç gürdenberi Sa- siyer * jandarma o kumandanlığında bekletilmekte ve akli müvazenesi - in bozuk olup olmadığı hakkında sıhhi bir müsyeneden geçirilmesi için bir doktor aranmaktadır. Çocu- ğun, hâlâ, muayenesi yapılmamıştır. Jandarma komutanlığı bu muayene- yi bugün yaptırabilirse suçlu, tah - kikat evrakile birlikte İstanbul Cu- muriyet müddeiumumiliğine teslim olunacaktır. Kadın yüzünden bir cinayet Evvelki gece Paşabahçede kadın meselesinden ağır bir yaralanma ol- muştur: Öğrendiğimize göre, Paşabahçe - de Cam fabrikasında amele çavuşu Veli ile rakı fabrikasında Alinin ev- veldenberi bir kadın yüzünden ara- İsrı açıktır. İki rakip evvelki gece yine karşılaşmışlar ve tekrar kav - gaya başlamışlardır. Kavgada Ali, Veliyi biçakla karnından ağır suret- te yaralamış, Veli de durmamış Ali- yi göğsünden biçaklamıştır Kavgacı oyarairlar, hastahaneye kaldırılmışlardır. Tahkikat sürmek - Fundalığı tutuşturan Hasan sademede Alinin idare ettiği otom? bilin çamurluğu ve taksi metresi rılmıştır. o Tahkikata Çorumda Peçe Kalkıyor Çorum, (Özel aytarımız bildiriyor) — Çorumda peçenin kal- dırılmasına karar verilmiştir. Bundan böyle çarşaf giyilmiyecek- tedir, başlanmı$ * © Nuruosmaniyede terzi meddinin çırağı Mehmet, ustasının dükkânda bulunmadığı bir sırada rihanın bir enstitü haline sokulma- sı, Marmara ve havzasında yapılan şarapların temizliğini de temin e- decektir. Başarılması kolay olan bu tar, © Fatihte Saraçhenebaşında 15908 maral: evde oturan seyyar komisyo” yardım teşkilâtı Etibba Odası Yönetnim Kurulu,E- tibba muhadenet cemiyetinin âzaları Niza « tir, İl bunu bir yayımla bütün işyarlara bildirmiştir. Ekmek 8 Kuruşa indi 'M. Kemal Paşa, (Ö fiyatları bir hayli düşti ytarımız bildiriyor) — Buğday ve un çin Şar Yönetim kurulu 9 kuruş olan ekmek narhımı 8 kuruşa indirmiştir. Pazara bol miktarda buğday gelmekte ve kilosu 3,25 kuruşa kadar satılmaktadır. Alacak Yüzünden Cinayet Adana, (Özel aytarımız bildiriyor) — Evvelki gün burada bir cinayet işlenmiş, bir işçi hakkını vermiyen elçibaşıyı dört yerinden bıçakla ağır surette yaralamıştır. Kuzucuklu Mahmu- dun çiftliğinde çalışan Mardinli Ahmet, eski patronu Hamitten alacağı olan 25 lirayı birçok defalar istediği halde alamamıştır. Alacaklı ile borçlu evvelki gün kanlı fabrika yolu üzerinde kar- şılaşmışlar, Ahmet, sustalı bıçağını çekerek Hâmidi dört yerin- den ağır surette yaralamıştır, Yaralı memleket hasanesine kal- dırrlmış, kaçan katil, bir dere içinde ele geçirilmiştir, Erzurumda Hayvan-Sergisi Erzrum, 7. A.A. — Dün Erzrumda bir hayvan sergisi açılmış- ür, Sergi, üç gün halka açık olacaktır. Köylülerle Başbaşa Çankırı, (Tan) — Halkevi köycülük şubesi çevredeki köyleri dolaşmış, köylülerle görüşerek dertlerini dinlemiştir. Bu arada sıhhi muayeneler yapılmış, öğütler verilmiştir. Köycülük şubesi, köylünün hükümetteki yarı kalmış her türlü işini takip edeceğini bütün köylülere bildirmiştir. N du ile Gençlerbirliği 3 imkânın tetkikini Inhisarlar Genel direktörlüğünden bekliyoruz.., A Aİ Adapazarında Tenis ilerliyor Adapazarı, (Tan) — Adapazarı İdmanyurdu Çark gezi yerinde çok mukemmel bir teyis kordu yapmış gençleri gösteriyor. KÜÇÜK TELGRAF HABERLERİ * Adapar: (Tan) — İdmanyur- arasmda bu hafta oynanan maçta İdmanyurdu 1 galip gelmişi * M. Kemalpa dur Halkevi koruma: (Tan) — Bur- altında çalı şan Yıldırımspor kulübünden beş ki- şilik bir bisiklet trupu Bursadan bu- raya gelmişlerdir. Gençler 26 günlük bir turneye çıkmışlardır. Trup, Su- sığırlık yolu ile Balıkesire gitmek Üzere kentimizden ayrılmışlardır. * M. Kemalpaşa, (Tan) — Cey- han ilçebaylığından buraya atanan yeni ilçebayımız Hayri Ee kentimi- Z€ gelerek yeni ödevine başlamıştır. * Merzifon, (Tan) — Hava Ku- rumu için çalışmalar devam etmek- tedir. 58 köy mümessilleri Merzifon- da toplanmışlar, 1362 lira taahhüt et- mişlerdir. Şehrimizden şimdiye ka- dar 1470 liralık taahhüt yapılmıştır. Yekünu 5754 lirayı bulmaktadır. * Merzifon, (Tan) — Gümüşhacı köyünde, inhisar idaresinde bir yan- gın çıkmıştır. Merzifon itfaiyesinin Yardımı ile ateş genişlemeden sön- dürülmüştür. © Çorum, (Tan) — Sıcaklık göl Evde 30 zu bulmuştur. Buna rağmen geceleri çok soğuk olmaktadır. İ verilecektir. arasındaki yardımlaşma şekli üzerin- de bazr tetkikler yapmaktadır. Etibba Muhadenet cemiyetinin hâ- len 300 üyesi vardır ve bu üyelerden birisi öldüğü takdirde Etibbâ Muha- denet cemiyetinin hazırlıyacağı bir sirkülerle üyelerden toplanan yardım paraları ölen doktorun silesine veril- mektedir. Şu hale göre, Etibba Mu- hadenet Cemiyeti üyeleri bir nevi hayat sigortasına bağlanmışlardır. Bu güzel ve hayırlı yardım şekli üze- rinde 2300 ü aşan üyeleriyle Etibba odası da ilgilenmiş ve kendi âzaları arasında da bunu tatbik etmeyi dü- şünmüştür, Oda yönetim kurulu, geçen kon- grede bunu müzakereye koymuş ise durulmamış ve bu hususta bir karar verilmesi Birinciteştin köngresine bırakılmıştır. Bu imesele üzerinde ayrıca incelemelere devâm olunmaktadır. Büyük bir tecim ve endüsiri müzesi kuruluyor eşe İSA ARKAYA ya Taşınması içi | ir. Yoksa. toprak, mğzarcilâra veril ne bu ay başında başlanacaktır. 1s- tanbulun ihtiyacını karşılamak için müzenin buradâ bırakılması yolunda» ki müracaatlere bu çihetin aygıca tet- kik edildiği bildirilmiştir. Oğrendiği- mize göre, şehrimizde büyük bir te- cim ve endüstri müzesi kurulması ka rarlaşmıştır, Ekonomi Bakanlığı bu iş üzerinde bazı etütler de yaptırmak tadır. Müze, Türk tecim ve endüstri- sinin canlı bir meşheri olacak, Balkan İarın en büyük daimi nümune sergisi haline getirilecektir. Müzenin, Çıra - ğan sarayında kurulması çok muhte- meldir. Bu takdirde, diğer mühim ser gilerin de burada kurulması mümkün olabilecektir. Alemdağı yangını tahkikatı Alemdağı yangını tahkikat dün Üsküdar kaymakamlığı tarafından bitirilmiştir. Araştırma ve tetkiklerin | verdiği netice, yangının oradan ge- ir sigara a- merkezin- İki gün kadar devam eden bu bü- yük fundalık yangı Alemdağındaki devlet ormanlarını da tehdit etmiş ise de kaymakamlığm aldığı tedbir- ler ve Usküdar temizlik amelesi bol vesaitle yaptıkları yardımlar sa- yesinde bu tehlike bertaraf edilmiş ve tek bir ağaç dahi yanammıştır. Tahkikat evrakı bugün ilbaylığa de bazı sebeplerden dolayı üzerinde | 935 umumi | 80 lira kıymetindeki terzi makinesi- ni çalmış ve çarşıya götürerek İsti- pan isminde bir makineciye satmış» tar, Mehmet yakalanmış, makine alın- mıştır. © Beşiktaşta Akaretlerde Hristo- nun yapısında çalışan ameleden Hay dar, Mustafa ve Hüseyin sıvacı W$ - tası Mustafayı dövdüklerinden ya - kalanmışlardır. * Dün saat 14,5 da Bayazrtta elek trik şirketi yanında şoför Alinin i- daresindeki 2066 numaralı otomobil ile Kâmilin idaresindeki 2305 numa- ralr otomobil çarpışmışlardır. M Mezar kazıcılarla Belediye arasındaki anlaşamamazlık Mezar kazıcılar ile Belediye arasın» da bir anlaşamamazlık çıktığını dün yazmıştık. Bu hususta Evkafta alâ - kadar kimselerle görüştük. Bize veri- len malümata göre Evkaf mezar kazi cılarına bafiri kubur olarak senet ver miş, bir ani temini için kazacak. miş değildir. Fakat mezarcılar senet- | lerde gösterilen yerlerin tapularını çı kartmışlardır. Ve bü duruma göre mâl sahibidirler. Halbuki Evkafta yıl larca bunlarla uğraşmış, aleyhlerine dava açmış ve bir sonuç elde edeme- den mezarlıklar belediyeye geçmiştir. Bunun üzerine Evkaf tâ bunlarla uğ- raşmayı belediyeye bırakmıştır. Her iki dairenin ididası da birleşmekte ve bu işte 6 mezar kazıcısının 20 küsur varisleri haksız görülmektedir. Bu » nunla beraber bunların ellerinde de tapu senetleri vardır. Genel nüfus sayımı bürosu Genel nüfus sayımı ilbaylık mer- kez bürosu kurulmuştur. Büroya İs- tanbul İl Kurultayı Üyelerinden Suphi, Mektupgu Osman, Uray Mu- amelât Direktörü Zühtü, Harita Şu- beler Direktörü Galip memur edil - mişlerdir. Bunlar, komisyon halinde galışacaklardır. Aydın, İsparia Emniyet memurlukları Beyoğlu Merkez Memuru Hida - yet Koçak, Aydın Emniyet Memur- İuğuna tayin edilmiştir. Hidayet Ko- çak, dün vazifesini bırakmıştır. Ye- | rine merkez birinci komiseri vekâlet etmektedir. Öğrendiğimize göre, Aydın Emni- yet Memuru Şükrü de Isparta Emni- Yet Memurluğuna tayin olunmuştur. cu Ziya zabıtaya baş vurarak & hanede oturan kiracısı Nuri ve Fat | manın.bir battaniye ile bir caketini çaldıklarını ileri sürmüştür. Suçlu * lar, yakalanmışlardır. 9 Hisarda Kızıl Sebze sokağındi 2 numaralı evde oturan Şakir zabf © taya müracaat etmiş, denizde balf avlarken Saim ve onun kardeşi Ali" nin attıkları taşlarla. yaralandığıM ileri sürmüştür. * Şoför o Mehmed'in otomobil köprü üstünden geçerken Nezir #* minde birine çarparak yaralarıştfi Nezir hastaneye (kaldırılmış, şofö” yakalannıştır. Asi zabitler burada yerleşiyorlar Gegen mart ayı içinde Yunanis # tanda çıkan isyandan sonra toprak * larımıza sığınmış olan Yunan 78“ bitleri burada yerleşmişler ve günlerde ailelerini de İstanbula get” tirtmişlerdir. il İaüryağ armgorlau. minde... bulunart | şısı Zizilos'da Yünanistandan geti tiği silelerile birlikte şehrimize mişlerdir. Yangınlardan korunmak içi Belediye tiyatroların yangından #9 runması için bir talimatname ya, t. Bu talimatnamede tiyatrolara 5 ik perde konması gibi bazt tedbir Gö releri gösterilmekte idi, Fakat, darlarca bu talimatnamede tatbik İM kânı görülmemişti. Bunun üzerine b4 lediye bu talimatname üzerinde ör iklikler a karar vet Bu tadilâr e m bitirile * cek ve önlmüzdeki mevsim tatbik geçilecektir. Çocukların diş bakımı Türk diş hekimlerinin çocuk esi” geme kurumu merkezinde açi diş dispânserine dalmi bir asistanı başka şehrimizde tanımış diş bi lerinden 15 kişilik bir heyetin kararlaşmıştır. Kurum idare he) Kültür direktörlüğüne baş mekteplerde dişlerinin tedavisi Dar ken fakir çocukların dispansere Ky, derilmelerini dilemiştir. Mektep releri, çocukları mektepler açılıff dispansere yollıyacaktır, a fındık ve taze Son günlerde Mısıra mühim > darda taze meyve ve taze fındık derilmeğe başlanmıştır. No, 81 YOSMA! Etem İzzet BENİCE Diye, yatak odasından çıktı. Sonra, birden geriye döndü: — Az kalsın, Tufandan aldı - ğım paraları da çantanın içinde götürecektim.. Dedi, çantasından çektiği beş elli liralığı komodinin gözüne attı; — Burada dursunlar.. Yarın , Acele ediyordu. Bu acele ile ve,. kafasının için- den konuşa konuşa apartman ka pısını kapadı. — Yosma, gün gelecek, kur» tulacaksın... Diye merdivenleri indi. — Çok geç kaldım ama, kim- seye çaktırmadan bu geceyi sa- Muşturabilirsem mesele yok., 4 Diye de apartmandan çıktı! Belli idi ki, üzülüyordu, korku- yordu, özgenliği daralmıştı, bir an önce gitmek için ivediyordu. Pangaltıya giderken Araba hızla Pangaltıya doğ » ru gidiyor ve.. Gizli apartman » nında kılığını değiştiren genç kadın kafasını arabanm kadife yastığına yaslamış düşünüyor - du, — Bu çıkışlar benim için çok tehlikeli, Bir kötü rastlama, bir terslik bütün plânlarımı alt üst edebilir. Canımı dişime alıp çıkı yorum. Fakat, başka ne yapabili rim?. Babalık pari istiyor. Parrrra, Önun bu gözü doymaz- lığını bir mesele çıkarmadan ya tıştırmak gerek, Biraksam, bir daha yanına uğramasam belki hiç bir şey olmaz, beni bulamaz. Fakat, bundan da çok korkuyo « rum, Bir tutarsa dediklerini mü param parça edebilir. Rezil olurum, bütün gizli tuttuğum ta raflarımla meydana çıkabilirim? umudlarım söner, hayallerim yı- kılır, İyisi mi onu parasız bırak- mamak, iyi kullanmak lâzım. Yi ne para ile, şunla bunla, kanıyor da beni bırakıyor. Ö yüzden işi- mi yürütüyorum, Ya, eskisi gibi €ve gelmiyorsun.. Diye de gü -| rültü çıkarsaydı ne olurdum?, O vakit hiç bir şey yapmama im - kân kalmaz, bütün kurtuluş yol - larım kapanırdı. Şimdilik plâ - nım verdiğim amaçlar yolunda ilerliyor, rahatım, memnunum. Ama, bunu böyle yürütebilmek için ne zorluklar çekiyorum, ne | sıkıntılara giriyorum? Bu gece gösterdiğim cüret bile her türlü zorluktan üstündür, Kendi kendime de şaşıyorum. Nasıl yerine göre bütün bu in - celikleri, zorlukları bir arada evi rip çevirebiliyorum. Benim ne par, Öldürebilir, yüzümü gâ bir şeyim. Fakat, istediğim va - kit en yüksek okumayı yapmış - larla bir olabiliyorum. Şeytanın bile aklına gelmiyecek kurnaz - Irkları gösteriyorum. Şimdiye kadar hiç bir işimde falso verme dim. Hepsi tıkırında gidiyor. E- ger sonuna kadar böyle götüre- bilirsem ondan sonraşı içinde mesele kalmıyacak. Demek ki, bütün bu başarıkları ortaya ko- yabilmem için yaradılışımda, ze kâmda, ruhumda, hâfızamda bir üstünlük var, Gazete okumam da çok faydalı oluyor. Önları o- kumam, bana her gün için bir çok yenilikleri öğreten bir okul- luk hizmetini yapıyor. Gazete ilgimi arttırıyor, bilmediğimi öğretiyor, zihnimi açıyor, fikri - mi yükseltiyor, kafamın boşlu - Zunu gideriyor, konuşmamı in- celtiyor, düşüncelerimi düzelti - yor. Bunlardan başka yurdun i- çinde, dışında ne var ne yok, ne- yüksek bir okumam var, ne dejler oluyor,her şeyi bildiriyor. Bunları bilmek insanın kofluğu- nu gideriyor, her yerde her $e - kilde konuşabilmek için birçok imkânlar veriyor, zekâyı terbiye ediyor. Şoför Pangaltıyı geçerken sor du: — Nerede duracağız?. Bu soru genç kadını düşünce- lerinden ayırdı. — Biraz daha ileride. Dedi. Dışarıya baktı: — Öo.. Çok kar yağıyor! Ve,, Kendi kendisine söylen - di: — Görünmeden apartmana girmeliyim ve,. Böyle gece çik - malarını da pek seyrek yapma- kıyım. Araba Ösman Beye doğru iler lerken onün da kalbinde sızıyan, korkudan artan bir çarpma var- dı. Fakat, kendi kendisini tesel- li ediyordu? — Moruk dufmaz. Yatıyor. Beni aratsa bile yatak odamı ki- Titledim. İçeride uyuyorum nurlar. Yalnız sokağa çıktı hizmetçi biliyor, Onunla d& tan anlaştık. Bu gece böyle çer, çi örme lere Yosmanın sabahladığı vE vi * kü, heyecan, merak içinde döndüğü gecenin gündüziy" Doktor baygın, ateşler içi uyuyordu. Bir aralık göz! açtı, — Güney. Güney:. Sevgilim.. Karıcığım! Diye inledi ve.. Ön çala Hasta bakıcı doktorun yaf dı, Marika da odadaydı. DE... kırk derece ateş içinde böYİ€” — Güney.. Güney. Diye inler ve onu yanmâ8 iğ | mek, ateşli avuçlarının. , LArkast vard