10 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

10 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Uzak Şarkın " Habeşistanı" Japonya ile Rusyanın taksim edemedikleri Mogolistan kimindir ? MOGOLISTANA, JAPONYA VE RUSYADAN EVVEL, ÇINLILER SAHIP ÇIKIYOR! Bugün üç devletin kendilerine efendi olmak istedikleri Mo gollardan muhtelif tipler ” “Times” den: | Son haftalar. zarfında Dış Mogo-| listanm ve Mançuryanm hudutlarm- | daki hadiseler daha ( sıklaşmağa ve daha tehlikeli olmağa başladı; bil hassa daha şarkta Japonlar tarafın- dan idare edilen Amur ve Ussuri ne- hirleri havzalarda gerginlik çok de rin endişelere yol açmaktadır. Haki- | katen buradaki durumun endişeleri bertaraf eden yegâne ciheti hadisele- rin taaddüt etmesidir. Her biri bir harp sebebi olabilecek olan bu hadi. seler, şimdiye kadar Urga ile Hsin-| king arasında sadece diplomatik pro- testolara sebebiyet vermiş ve Tokyo ile Moskovada itiraz ve öfkeli sesle- rinin yükselmesini intaç etmiştir. Ta bii, Uzak şark steplerindeki arbede- lerin arkasında Japonya ve Rusya vardır. Japonyanm Mançukuo devle- tindeki rolü herkesçe malümdur. Tok yo dış bakanlığının bile pek karışık olarak tavsif ettiği dış Mongolistan- daki Sovyet nüfüzünün tesir ve gü - mulünü gözden geçirmek faydalı o- lur. Daha geçen gün, Stalin, icap et-| tiği takdirde Japonyaya Mogolistanm istiklâlini korumak için Rusyanm ifrata kadar gitmeye hazır olduğunu söyledi, Mogolların istiklâlinin ne dereceye kadar doğru olduğunu kestirmek güç tür. Dış Mogulistanm tarihçesi pek karişikter. On sekizinel asrın bidayetinde Go- bi kenarında mukim kabileler impa- rator Kangğinin hakimiyetini tanıdı lar; fakat o tarihten itibaren hiçbir zaman ne İç, ne de dış Mongolistanm Bakinleri kendilerini Çine bağlı ad- detmediler.. Netekim 1911 de Mançu hanedanı sukut eder etmez Mogollar derhal istiklâllerini ilân ettiler, Son iki asır zarfında Mançu hanedanmmn fena idaresinde sayıf düşen İç Mogo- listan, bu istiklâl gayesinde muvaf- fak olmadı, fakat dış Mogolistan ge- rek Rusyadan gördüğü müzaheret ve yardım, gerekse coğrafi vaziyetinin &skeri faaliyete müsait olmamasm- dan bilistifade Çinden mustakil kal- maya muvaffak oldu. 1919 da Rusyanın dahili kargaşalı- karşı Diş | ğr istanı ihlâk teşeb- neral Hsü - Çenk Urgaya girdi, “Yaşıyan Budâ,, İsmi verilen rahibi hapsetti ve dehşetle hüklim sürmeye başladı. Nihayet, ki- zilordu bu hunhar Generali yakala- Yıp idam etti ve Dış Mogolistanda 8seYİş temin edildi. Yaşıyan Buda, €ski mevkiine iade edildi, fakat elin- den kuvveti alındı. 1973te ölünce, lamalar yeni bir başrahip seçmekten menedildiler. Sovyet esası çerçevesin de yeni bir kanunu esasi yapıldı. Ve Mogolistan halk cümhuriyeti vücuda ) geldi. Ve Mogol istiklâli tahakkuk et- İmiş oldu. Fakat Çin elân Mogolista- İnm Çin topraklarından madut oldu- Zunu iddia etmektedir, hattâ Sovyet Rusya bile Rus mümessillerinin Mo- golistan halk cümhuriyeti kanunu esasisinin kaleme almmasma yardım ettikleri sene Çin İle aktettiği bir an- laşmada, Mogolistanın Çin toprakla- rından olduğunu tanrmıstı Hakikatte mil başına bir kişirlen az insan isabet eden ve 1.000.000 mu- jrabba mil arazisi olan bu yük: lâ, siyaseten ve iktısaden Sovyetle- rin hakimiyeti altındadır. Fakat Sov- yetler Mogolları gok iyi idare etmek» tedirler.. büsline sevki Sovyet Rusya, Dış Mogolistanm İ- yi bir pazar olabileceğini ve Rus en- düstrisinin sadece Mogol madenlerin- | den değil, yün, deri ve kürklerinden fistifade edilebileceğini düşünmekte- dir. Japonyanm dış Mogolistanı ele geçirmek istemesi de ayni istifadele- ri temin edebileceğini düşünmesin- den ileri gelmektedir. Moskova ve Tokyoda kılıç şıkırtılarmı, donmuş steplerde makinalı tüfekler aksettir. mektedir, Çindeki Japon ordusunun yüksek kumanda heyeti Dış Mogolis- tandaki Sovyet nüfuzunu yok etmeye karar vermiştir. Son hudut hadisele- İtu. Elde edilen neticeler de, İları yerine geliyor, ÖĞÜTLERİ RE KN Voronof aşısı Pek de çok zaman geçmedi, gâze- teler bütün tafsilâtiyle yazmışlardı a ma, okuyucularımızdan biri, ya o va- | kit okumamış, yahut unutmuş olacak ki, benden “Voronof aşısı nedir?,, di- ye soruyor. Başka okuyucularımız a- rasında da bunu unutmuş olanların bulunabileceğini düşünerek cevap ve- riyorum. Bu aşıya İnsanların ezeldenberi ar- kasından gittikleri — belki de ebedi leşmek arzularmı yerine getirmek i- çin düşünülen çarelerden biridir. iste çalışan Rus “hekimi Voro- | of, hadım ağalarınm çabuk ihtiyar- ladıklarına dikkat ederek, ihtiyarla- manın da badımlığa benziyebileceği- ni düşünmüş ve daha 1910 yılmda, ihtiyarlıkta insanları gençleştirmek Için insan yumurtası aşılamaya çare- ler aramağa başlamıştı. ikin, bir yerden çıkarılıp başka bir yere aşılanacak yumurtaları ya- şatmak için çareleri uzun yıllarca a- rayıp bulmuş, sonra da — her tecri- beye önceden hayvanlar üzerinde başlamak lâzım olduğu için — 1917 yılında ihtiyarlamış, zayıf, korkak, miskin kalmış koçlara, tekelere genç hayvanların yumurtalarını aşılamak- la işe başlamıştı. Böylece aşılanan o ihtiyar ve miskin koçlar, tekeler bir 4z zaman içinde gençleşmişler, tüyle- ri gelişmiş, kavgacı olmuşlardı. Bu tecrübelerinden kuvvet almca, teerii- benin bir de aksini yaparak kuvvetli İ koçların yumurtalarımı çıkardı ve ne- tiçelerin aksini görünce daha ziyade kuvvet aldı, Bunun Üzerine aşısını insanlara tatbik etmeyi düşündü. Fakat ihtiyar insanların halırı için genç insanlar. dan hiçbiri en kiymetli saydığı bir parçasını veremyeceğinden, hayva - nat silsilesinde insanlara en yakın an şempanze maymunundan aşı almak hatırma geldi. Bundan #önra olarak gidecekleri — yeniden genç-| Muğlanın um Sabah uyandığım zaman, Toros eti. silesinin Yılanlı dağ eteklerine bel veren Muğlayı, yağmur içinde bul- İ dum. Otel diye tıkıldığım bu han bo- zuntusunda, yedi yerinden bereli eski bir kadın eteğinden yapılmış perdeyi kenara çektim. Pencerenin bir buçuk metre ilersinde bir duvar şahlanmış ün görüşü kesmiş. İşte, Muğla da gördüğüm ilk manzara bu oldu. Küçücük odamm bakımsızlığı yetiş miyormuş gibi ikide saç mangal hi- zaya girmişlerdi. Yanlışlığa kurban olarak düştüğüm bu yerden dar ken- dimi sokağa attım ve ilk işim yakın- İda bir çayhaneye uğramak oldu. Bak tım, karşıda bir otel levhası görünü- yor ve burası hiç de benim yattığım yere benzemiyordu. Vakit öğleye doğru yaklaştıkça yağmur hafifliyor ve Muğla kendini gösteriyordu. Şehrin asıl güzel taraf- ları beş altı sene içinde ilâve edilen kısımdadır. Eskiden buraları mezar - lıkmış., Şehir halkı yalnız -yamaçt. vtururmuş. Eski Muğla gene ayni yerlerde istirahat ede dursun, yeni ameliyatın nazik taraflarını hallet- mek kalmıştı. Onlar da bulunduktan sonra, 1920 ya başladı. Dört.yıl İç İhtiyarlarm sayısı eli : gn ayl pu 5 pek hoşa gidecek şeylerdi. Aşılanan- ların kuvveti ertiyor, şişmanlıkları kendi kendine eriyor, dökülmüş saç- gözleri daha iyi gürüyor, damarlarındaki tansiyon, ihtiyarlık alâmeti olarak artmış ol- duğu halde aşıdan sonra ezalıyordu. Sözün kısası aşılanan ihtiyarlar genç leşmişlerdi. Fakat aşılanmış olanlardan bazıla- rının gençlik hayatında ifrata gitme- leri doktorun neşesini o kırdı Sonra da aşiyı verecek maymunlar pek pa- halı olduğundan ve pek güç bulundu- gundan aşı yapmak gittikçe zorlaştı. Onun için başka hekimler — rncak pek dolgun kese sahiplerinin harci o- lan bu yeniden gençleşmeyi ucuzlat- mak üzere — erkek tavşanlardan aşi almayı düşündüler, Şimdi onlar uğra şıyorlar. En iyisi şüphesiz, genç insanlardan aşı alarak ihtiyarlara aşılamak ola-| caktır. Fakat her tarafta, bu iktisa- di buhran zamanında gençler kendi- lerine bir iş bulmak için ihtiyarların bir an önce gitmelerini bekliyorlar, Ihtiyarları (o gençleştirmeye (hangi genç adam razı olur? Lokman HEKİM ma —— ni korumak için harbe hazır olduğu düşünülürse, Fakat iki taraftan biri harp istememektedir. Bundan dola -| yıda Dış Mogolistanm bir ikineli Habeş meselesi doğurmıyacağı ümi- | dini vermektedir. Lehistan, Rusya ile anlaşmak istiyor Daily Telegraphdan: Salâhiyettar makamların iddiala: Irma göre, Rusya ile Polonya arasın- daki münasebatı iyileştirmek için Sovyet Rusya tarafından yapılacak | herhangi bir teklifi Polonya memnu- niyetle karçılıyacaktır. Hattâ “Tem- pe,, bile iki devleti böyle bir yakm- laşmaya davet eden bir başmakale yazmış ve Fransiz efkârı umumiyesi- nin bir Sovyet - Leh dostluğunu mem nuniyetle karşılıyacağını beyan et- miştir. Polonyanm Almanya ile anlaşması Üzerine Moskova ile Varşova arasın- da hasıl olan gerginlik kısmen zail olmuş, son giinlerin hadiseleri Po- Muğla düz oyaya doğru © yor. Es ki hükümet binasından gayri, halke- yılında insanlar Üzerinde aşı yapma | Yi; hastane, mektepler, vali “konağı, mektepler ve daha yeni yapılmış bir- Dİ lemiş. Halkevinin önünde bir” par. maklık içindeki meydan, çamlara gö mülmüş park, sesli sinema binasiyle ilk girene Muğla çok cazip görünü- yor. Gece elektrikle pırti parıl ol- müş bu geniş caddeleri yorgun argın | geçerken pek beğenmiştim. Fakat Muğla işte hep bu etraf, içerilere gir- diniz mi,yani eski Muğlaya adımımızı attınız mı, bu geniş caddelere inat, daracık sokaklar. Biribirinden tefriki gayrikabil girift bir çarşı. Elden ele kahve uzatılacak kadar yakm penoe- reler. Hep bu şekilde dağ eteklerin. den yükseklere kadar tırmanıyor. Muğlayı güzel bir şehir olarak tak- dim etmeğe hazırlanan bu yeni geniş caddelerle modern inşaatın meydana Muğlanın Çi Kongreye davet Altmordu Spor Klüp Genel Sek- İdare heyetimiz, gördü, zerine 26 Nisan 956 pazar güni 15 te Klüp binasında fevkalâde bir kongrenin toplanmasını kararlaştır- dığından Üyelerimizin aynı günde | Klüp merkezine gelmeleri, Muhtelit mahkemelerde Muhtelit Türk - Fransız mahkeme- si reisi Asser ile azalardan Gandolf, Jodon ve mahkeme kâtibi umumisi nisanm 14 ünde Brentlizi yolu ve Çel- yo vapurile şelırimize geleceklerdir. kamları, Mösyö Barthou tarafmdan teklif edilen şark paktı meselesinin şimdilik canlandırılmasının aleyhinde ve vasiyetin buna müsait olmadığı kanaatindedirler. Lehistan, yeni paktlarm vücuda getirilmesini de - lonya ile Almanya arasmdaki müna» sahatım dağiamesini intar atmistin Gil amet makklnvem İvenraklam dini Eski Muğla i yeri ve yiyecek 10-4- 988 le yeni M arasındaki büyük farkl En büyük noksanlardan biri, temi ilmen yea il ek ea lokantası bulunm umi görünüşü gelmesinde eski vali Salil İGbk himmeti olduğunu İ Simdiki belediye reisi de Gir, ## zamanda şehre iki mezbaha kazandırmıştır. büyük noksanlardan biri şehrin temiz yatacak yeri lokantası bulunmamasıdır Muğla otelde nekadar faki tada dâ o kadar geride ka En iyi yiyecek yeri olar İ edilen ahçı dükkânı, bir ha: İne sığınmış ve cidden çok J dir. Öğle yemeğini burada ye İler yüzlü şakaklarına inr bir garsonla karşılaştım getirişinde bir de selâm Nihayet, dayanamadı, başladı. “— Ben büyük adamları | Buradan geçen Bay Mahm Bay Refik Şevket, hepsi de lâmımı alırlar... Vali ve bel si de her zaman kabul eder mahkeme reisi bir türlü alı mem neden?., dedi. Anladım ki, adamcağız bi sız... Fakat, lâkırdıların | esiyetie söylüyor ki. İns HnitEMSRS El. AŞ Jtar: | — Nasıl, mahkeme reisi aldı mı? — O, gayet ciddi: — Hayır, daha bir türlü Fakat, ben almcaya kadar k selâm veriyormuş. beni de bir adliyeci sanı Muğlalı bir arkadaş, şeh mühim eksiğinden bahsett man bana şu cevabı verdi: — Yakında Fethiye ve A: İları açılırsa, şüphesiz bunla | resina bakılacak! ' Dask amlık parkı Roma sefiri geld | Roma sefirimiz Hüseyin dün sabah şehrimize gelmiş trenile Ankaraya gitmiştir. Ragıp, Ankarada dört, beş g cak ve İstanbula döndükt tekrar Romaya avdet edece Maria Müllerin d geceki konseri Tanınmış Alman devlet #opranosu Mariya Müller, saat on dokuzda Tötonya A! bünde konserini vermiş, t büyük bir kalabalık bulunm natkâr uzun uzun alkışlanm Bir Japon profesğ geliyor Japonya Üniversitesi Pro: İden Ko. Ji - O - Kabobirh