20 Nisan 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Kim! der ki: — Dertlerimi sizaramda yakarım! Kimi der ki: — Sevinelmi onsuz teneffüs edemem! Ve kimi de der ki; — Ben maden ocaklarında çalışmak, günde yetmiş kuruş kazanabilmek Için yedi kat yerin dibine inmek niyetile ve Vandan kalkıp Zonguldağa | gittim. Fakat maden ocaklarmda tütün içmenin kat'iyyen memnu olduğu- nu öğrendim, Ekmek paramı çıkarmak için yerin dibinde çalışmağa razı Idim, fakat beş altı saat bir tek sigara İçmeden yaşıyabilmeme imkân yoktu kl... benim ekmek parası dediğim paranm yarısı sigaraya yordu... Yıldız işlerine merak salan âlim: . — Rengi, kokusu, tadı, tuzu olmadığı halde “ses” denilen hâdisenin bile havada kaybolmadan dolaştığını ve radyo antenlerinin kurdukları pusuya masıl düştüklerini düşünün! Hergün hepimizin nsıfkutru boyu- muzdan büyük bir duman küresinin ortasında yürüdüğümüzü ve bu ma- vi haleyi şehrin sokaklarında dolaştırdığımızı gözünüzün önüne getirin. Getirin ki, dünyamızm, asırlardanberi içilen sigara dumanlarından müte- Şekkil ve Zuhalinkinden çok daha büyük bir hale çevrili olduğuna Mmanabilesiniz!.. Şaire gelince şöyle der: — Ah!.. Ne olurdu burnumuza bir pervane, ayaklarımıza bir kuyruk takmadan gökyüzüne çıkabilseydik! Ne olurdu yeryüzü toparlak olmasa da oradan sigara dumanların nasıl kutup kutup, yer yer gökyüzüne sızdığını seyredebilseydik... “Değmez” mi dersiniz? Fakat o kıldan ince kılıçtan keskin dumanın muhteşem Tondra metrolarını “bu vagonda s«iga- ra İçilir, burada sigara İçilmez!” diye ortasından ikiye bölmesine ne buyrulur?.. HMİ BEDRİ RA Spor sahasında İlk devre lik maçlarında Topkapı Anadoluyu 4-1 yenmişti. Dün bunun tamamile aksi oldu ve Anadolu Top- kapıyı 4-1 yendi. Yine ilk devre maçlarmda Eylip Vefayı 2-1 mağlüp etmisti. Bu sefer de Vefa Eyübü 3-1 yendi. İstanbulspor ilk devre maçlarında T'ilâli ancak 3-2 yenebilmişti. Halbu- ki dün Hilâl, İstanbulspora 4-0 ye- rliği, Bilginizi Yoklayınız Sorular — Naftalin ne vakit ve kimin ta- rafından keşfedilmiştir? — (Dük dö Raylıştadt) kimdir? — (Neşonal Galleri) nedir? — (Nemrut) ile (Karun) nelerin timsalidirler? — Por-Artür muhasarasında Pet- İstanbulda Maliye teşkilâtında esaslı değişiklik Istanbul maliye teşkilâtmda ha - pılacak tadiller. Şimdiki müdürler ve mürakipler teşkilâtı kaldırılacak, Istanbulda ye- niden ve geniş salâhiyetli bir def- terdarlık kurulacaktır. 2 — Bina ve arasi vergilerinin ha - siranda maliyeden vilâyet hususi ida resine geçmesi dolayısile Üç yüze ya kın memur da maliye kadrosundan vilâyet hususi idaresine geçecektir. 3 — Maliye şubeleri, İstanbul mül ki teşkilâtma göre kaza ve nahiyele- re uydurulacak, bir kısım şubeler kal dırılacaktır. Istanbul, Usküdar, Beyoğlu tahak kuk ve tahsil müdürlükleri mmtaka- larmda halen 40 tahakkuk, 40 tahsil baş memurluğu vardır. Bina ve ara- # vergileri hususi idareye gecince bu şubelerin işi.azalacak ve mülki teş kilâta da uydurulunca şübelerin yer İeri de değişmiş ve sayisi azalmış © Jacaktır. Şubelerin yeni şeklini tesbit eden komlayon, milrakip Raşidin başkan - lığında son töplantılarmı yapmakta» âır. Yalniz Istanbul mıntakasmda yir mi tahakkuk, yirmi tahsil şubesi var- dır. Bunun yarısı kaldırılarak on ta hakkuk,on tahsil şubesine indirilecek tir. Üsküdar ve Beyoğlu mmtakalarm daki şubelerin bir kısmı kaldırılacak ve bütün Istanbul, Uskildar, Beyoğ- lunda yirmi tahakkuk, yirmi tahsil şubesi bulundurulacaktır. Şubelerin kaldırılmasile hiçbir me mur açıkta kalmıyacaktır, Esasen bir kısım memurlar hususi idareye geç - mektedir. Şubeleri lâğvedilen memur Nüfus hareketleri Nüfus kütükleri ıslah ediliyor Nüfus kütüklerinin “eski olması, ölüm, doğum, evlenme, boşanma, na- kil gibi hareketlerin vaktinde kütüğe geçmemesi, takip edilmemesi dolayı- sile devam edegelmekte olan şeklin, ilmf istatlatik esaslarından çok uzak olduğunu meydana koymaktadır. Devlet, bir taraftan tamamile ista tistik esaslarma göre son sekiz 8e- ne içinde birçok para sarfederek nü- fus sayımr'yapmıstır. Şimdi de nü - fus kütüklerini ##laha kârat vermiş- tir. Nüfus kütükleri ıslahmm 936 mali İyılr içinde yapilmasi çok muhtehel- dir, Bu iş yapılırken, elde mevcut me murlar kifayet etmiyeceğinden mual- limlerden, okur, yazar münevverler deri istifade edilecektir. Bu suretle nilfus kütükleri tamamile yenileştiri lecek ve ondan sonra bütün nufus ha reketleri vaktinde ve istatistik esas- larma göre yürütülecektir. Ayni 28- manda bugünkü nüfus şubelerinin lahma da lüzum görülmektedir. Bil - hassa Istanbul nüfus şubeleri gerek kadro ve gerek bulundukları binalar uzaktır. Bu, bütçe işi olduğundan tah sisat ayrilabildiği takdirde nüfus gu- beleri genişletilerek tahsili olgun me- | murlar almacaktır. Muallimlere verilen zehirli gazdan korunma dersleri Bir müddettenberi lise ve orta- mektep kimya ve fizik muallimlerine verilmekte olan zehirli gaz kursu bu aym yirmi dokuzunda sona erecektir. Gelecek ay başından sonra kursa ye- ni programla başlanacaktır ve-bu s6-| fer ecnebi ve ekalliyet mektepleri muallimleri de kurslara devam ede- dolayrısile ihtiyacı karşılamaktan çok | j aalonun cu Kıs# BİP zamanda açılma Türkkuşu İstanbul şubesi hazırlıklar yapıyor Mayısta açılacak olan” İstanbul Türkkuşu hazırlıklarma devam edili yor. Öğrenildiğine göre, Türkkuşu plânör ve paraşütçülük şubelerini ih- tiva edecek ve memlekette uçuş $po- rupu kuracaktır. Müessesece, temin olünacak muallim, paraşüt “ve sair Tüzumlu malzeme gençlerin istifade. #ine arzedilecektir. Fili, yardımcı ve fahri olmak. üzere iç nevi azası bu- lunacak olan Türkkuşuna, günlük va- Tife ve işlerinden birkaç saat ayıra- bilen ve istenilen evsafı haiz bulunan her genç yurttaş dahil olabilecektir. Kayıt işlerinde fasl aza yazılabil- mek İçin tahsil görmtş gençler tercih edilecek, bu arada mektep talebesi o- Jan ortamektep ve liseli talebe de ka- bul olunacaktır. Ancak, eldeki tali- matnameye göre, Türkkuşuna gire- ceklerin sıhhatlerinin ve vücut teşek- küllerinin normal olması, ahlâkı ve mill! karakterinin tam ve yaşınm 18 ile 35 arasmda bulunması şarttır. Dersler, teşrinlevvelden haziran sonuna kadar her Türkkuşu milesso- sesinde muntazaman verilecek, umu- mi uçuşlar, temmuz, ağustos ve eylül aylarmda İnönündeki sahada yapıla- caktır. Türkkuşlarmı bitiren gençler, j gösterdikleri kabiliyete göre, daha İyüksek ihtisas mekteplerine gönderi- teceklerdir. İstanbul müzelerinde açılacak üç yeni salon Istanbul Müzeler İdaresinin yeni faaliyet programı içinde Üç büyük | sı da vardır. Bunlardan birisi Tür | ve İslâm asarı müzesi içindeki hali | salonu, diğeri bütün müzeler idaresi Ilk devre maçlarma göre hiç de Fişmiyen Beykoz - Süleymaniye macr oldu. Çünkü 1-1 Berabere kalmış ©- lan bu iki takım dün de 1-1 berabere kaldılar, Tik devre maçlarında Galatasarayı 6-1 gibi büyük bir farkla yenmiş olan Fenerbahçe, dünkü mühim maçı an- cak 1:0 kazahabildi. İlk haftaymda F verbahçe sayısız goller kaçırdı ve İkinci haftaymda fena oynadı. ropavloak Amiral gemisile batıp ölen meşhur Rus ressamı kimdir? Dünkü Soruların cevapları $— Avrupalıların bildikleri #k Çin ressamı kimdir C — (Ças-Fu-Hing). Üçüncü asır da gelmiş olan hu ressam budistlerin birçok mabetlerini resimlerile süsle- miştir. 8 — Kloroformu keşfeden kimler- il di ik devre maçlarında Beşiktaş Gü- | “5 ylortorm, İRSI senesinde he. neşi 2.1 yenmişti, dün 2-0 yendi. Gü- men hemen ayni zamanda Fransada neş bu sefer daha iyi oynadığı halde Subeyran, Almanyada Libig tarafın- lar, kalan şubelere verilmek-suretile o şabelerin kadroları kuvvetlendiri. lecektir. Muamelâtı çok olan nahiyelerde I- kişer tahakklik ve tahsil şubeleri ku- rulacaktır, Komisyon yakmda katl İraporunu maliye vekâletine göndere- İ cektir. Göçmenler için yeni ve mühim tedbirler alındı eeklerdir. Bunun için Maarif Müdür. | tarafından tasnif ettirilerek vücude sert bir oyuna dayanamadı. Hakemin | her türlü sertliğe cevaz verdiği bu | “maçta Beşiktaşım galibiyeti mukad. | derdi. Futbol seyircisi Dün Taksim stadmda yapılan iki mühim maç, aşağı yukarı on bin se- yirei toplamıştı. Stadyomun dört ta- rafı ağız ağıza dolu İdi. Dört birine! #mıf takımm yapaca- Bı maçların, halkm blytik rağbetine mazhar olduğunu, dünkü maçlar bir defa daha gösterdi. Yazık ki, bu seyirci adedini artır. mâkta mühim âmil olacak güzel bir stadımız yok. Yakışır mı? Dün Taksim stadmda yapılan bir maç emasmda yere dişmliş bir fut- bolcünün kafasna tekme atmak, top gilmiş vaziyette iken hasma yumruk vurmak, dönmüş giden bir sporcu arkadaşa kafa ile toslamak gibi spor- cuya yakışmıyan çirkin hareketler ve dan keşfedilmiştir. 5 — Kakaodan ilk istifade eden Avrupa memleketi hangisidir ? C — Ispanya. S — Şopen'in ük hocası kimdi ve hangi millettendi 9 C — Çek Zivni $ — Kristof Kolomb Amerikayı keşfettiği seyahatine kaç gemi ile çikti ve isimleri na izli ? o—U ! Kapitane, Pinta, Nina, AA İİİ Hakova köşesi bunlara kayitsiz kalan bir hakem gördük. Futbolümüzl düzeltmek için Avrupadan, İngiltereden antrenörler getiriyoruz. Fakat karşısındakini mer hametsizce, İnsafsizca sakatlamağa çalışan futbolcüleri kolundan tutup sahadan çıkarmaktan vazgeçtik. Böy- lelerine hiç olmazsa bir ihtarda bu - hunmak için hakemleri de Avrupadan mı getirelim? 'Bu bize yakışır mı? Bugün 800 turist geliyor 'Bugln Hmanımıza Atlantik ve Mon | golya adında iki İngiliz seyyah ge misi gelecektir, Vapurlarda İngiliz, Alman ve Amerikan olmak üzere se- kiz yüz kadar seyyah vardır. Bunlar Istanbulda Iki gün kadar kalacaklar No, 7: Makoa'rim genç sol açığı Rayh Ayasofya ziyaretçileri Ayasofya müzesinin ziyaretçileri bu aylarda her zamankinden fazlâ- dır. Yapılan bir istatistiğe göre her gün müzeyi ziyaret edenlerin adedi üç dört yüzü bulmaktadır. Müzeler idaresi iki Haziranda bir umumi ista ve şehrin birçok yerlerini gezecek- Uedir tistik yaparak bu yıl tekmil müzeleri gezenlerin adedin! tesbit edecektir. Türkiye ile Romanya arasındaki | göçmen nakliyatı anlaşması müzake- yıl, Türkiyeye almabilecek olan göç- menlerin miktarı evvelce tesbit edil- miş olduğu için, bu miktardan fazla göçmen alımmıyâcaktır. İki hükümet arasmda hazırlanan itilâfnameye gö- re, Romanyadan göçen Türklerin mülkleri Romen hükümeti tarafından satm alınacaktır. Fiyatların ne öla- cağını şimdiden kestirmek mümkün değilse de, her halde şimdiye kadar satılan kısımdan yüksek olacağına şüphe yoktur. Dobricenin Türklerle meskün olan yerleri birkaç bölgeye ayrılacak ve İlk defa nakilleri münasip görülen mıntakalardaki Türklerin mülkleri, teşkil edilecek komisyonlar vasrtasi- ondan sonra milik sahipleri sevkedi- letektir. Nakilleri kararlaştırflan mm. takalar haricinde kalan Türklerin mülklerini hususi şahıslara satma- maları için tedbirler alınmıştır. Bu tedbirler, Romanyadaki Türk emlâ- Kinin kıymetten düşmesine mâni o- lacak mahiyettedir, Mal ve mülkünü elden çıkardıkları halde Türkiyeye i gelemiyerek orada (kalmış bulunan | Türklerin vaziyeti de nazarı dikkate (almmıştır. Sayısı yüz binleri bulan Dobrice Türklerinin bir mevsimde nakil ve iskânları imkânsız olduğu için, orada daha bir iki sene beklemek mecburi yetinde kalacaklar zarar görmeme- leri de temin edilecektir. Romanya dan göç edebileceklere alâkadar ma- kamlarca tebligat yapılmadıkça, iş ve güçlerile iştigal etmeleri ayrıca bil dirilecektir. İspanya Kralının oğlu geldi Ispanya Kralı On Dördüncü Alfon- sun üçüncü oğlu Prens Alfons dö Burbon dün sabah karısı ile beraber şehrimize gelmiş ve Perapalas oteli- ne İnmiştir. Prens bugün Romanya vapurile, Atinaya hareket edecektir. releri neticelendirilmek üzeredir, Bu| le, hilkümet namma satm almacak ve | diğü alâkadar mekteplere birer ta- müm gönderecektir. Halk kurslarına da yakında başla- nâcaktır. Bu kurslara lise ve orta- mektep kimya ve fizik hocası olup ta kursa devam edenler muallim ola- caklardır. Yeni halk kursları halkevi veya halk fırkası salonlarile mektep getirilmesi için uğraşılan mesküküt salonü, üçüncüsü de metrik bir hal- de bulunan muhtelif kıymetli eser. lerden vücude getirilecek ve Topka- | pi saraymda açılacak salondur, Üçün cti salonda yüksek kıymeti haiz Ro- men, Selçuk ve Biazns devriyelerine | salonlarında verilecektir. Iktımat Vekâleti, memlekette dam- gasız ve yasak ölçülerin kullanılma- ması için yerinde tedbirler almıştır. yanak ölçü kullananlar derhal müd- del umumiliğe verileceklerdir. Yasak ölçüler şunlardır: 1 — Metro sistemine göre, yapıl- mış olmıyan ölçü Aletleri. 2 — Metro sistemine göre yapıl- miş olup üzerlerinde eski ölçülere gö- re, taksimat ve işaretler bulunan öl- çü âletleri, 3 — Damgasız ölçü Aletleri, 4 — Çinko, kurşun gibi sağlığa za rarı dokunabilen maddelerden yapil- mış olan biri kubbeli, işaret çivisi ye- rine saç kulaklı ve kenarile biribirine muvazi bir müstevide bulunmıyan â- kıcı ölçüleri. 5 — Dipleri ve kenarları çeklerile bayağı ağaçtan yapılmış ka- ba hububat ölçekleri, 6 — Tartılar: A — Kurşun kalay, çinko gibi yu- muşak maddelerden yapılmış olanlar. B — Herhangi bir yüzünde büyük- çe ler, delikler bulunanlar, yahut, böyle göz ve delikleri macun, çinko; ve kurşun gibi maddelerle doldurul- muş olanlar, C — Altı girintili, çıkmtılı ve tor- na İle oyulmuşlar, ' T — Teraziler; A — Ağaç kollu teraziler, B — Kollardaki menşurlarla açı- lacak yerde, kefeleri kollara İp, tel, zincir veya halka İle bağl: olanlar, € — Topuzlu bir çengelle kola ası- Ik kantarlar, Bü nevi ölçü ve tartı Aletlerinin ü- zerlerinde damga bulunsun, bulun- düzgün olmıyan madeni hububat öl-|” ait paralar vardır. masm, kullanılması, almıp satılması yasaktır. ÖOlçülerin senelik musyenelerine devam eğildiği şu günlerde bütün mın takalarda kontrol faaliyetleri artırı!- mıştır. İstanbuldaki Ben Basat ölçü ve tartı yolsuzluğu tahkikatı üzerin de vekâlet teftiş heyeti reisi fezele- kesini vermiştir. Mesele, birkaç gün içinde inzibat meclisinde görüşülecek ve alâkadar memurlar hakkında son kat'i karar verilecektir. Hitlerin yıldönümü © kutlulandı | Alman devlet reisi Hitlerin kirk Küçük Haberler * Italyan Ticaret odasının toplantısı — Italyan Ticaret oda Rün Kaza Ditalyada senelik top?” Sını yapacaktır. Bu arada İ talyan tlcaret münasebetleri d rüşülecektir. Türk - Italyan muvakkat anlaşmasının milddeti bu akşı? cektir. * Kammerer gitti — Tokyo © & ğine tayin olunan Fransanın © Türkiye bilyülk elçisi Kammerf Akşam Parise hareket etmiştir: elçi, Ponse bu ayın sonlarınd? leketimize gelecektir. * Profesör Bakster — Bizi” raylarmı meydana çikarmak 993” dile şehrimizde hafriyat yapn fesör Brkster bazı işlerinin ta lânmasi için Türkiyeye hareketi tiktirmiştir. Profesörden MÜZE, daresine gelen mektupta kendi ancak mayıs bidayetinde Türki? gelebileceği ilâve edilmektedir. * 28 Nisan bayramı filmi — film kumpanyası, vilâyete istida ile 23 nisan bayrami yı almayı teklif etmistir. Bu İsti lâyetçe muvafık cevap verilirs€ Nisan bayramı ile o hafta yapi muhtelif toplantılar ve mersi füme çekilecektir. Güneş tutulacak Hağiranin 29 uncu günü Güne tulacaktır. Hdise, İstanbulds Ül iyi, görülebilecektir. Bu itibarls “8 rupanm birçok köşelerinden b; gelecektir. Romanya Akndamisi l sından ve astronomi rasathi J İrektörü Domithinin reisliği üç kişilik bir heyetin Istanbulu Sİ İret etmesi muhtemeldir; Mi kâleti, gümrüklere yazdığı bir ty re İle, bu heyetin beraberinde #Ğİ receği tarassut alât ve vesaitinifğ simsiz geçirilmesini istemiştir. Ayasofya mozayikleri üzerinde tetkikat Ayasofya mozayikici, & kikatta bulunan Amerikalı mü gır Profesör Vitlumor'un iki mi Avrupadan, şehrimize gelmi | Bu iki zat. hemen.Ayasofya ae giderek tetkikat yapmış ve ne Üzerinde çalışılarak mey karılacak mozayiklerin yerle, bite başlamışlardır. Profesör mor Mayıs ayı başında şehri leçek ve sonra beraberce esaslf kiklere başlayacaktır. | Yasak ölçü ve tartı aletleri Bunları kullanan ve alıp satanlar; müddeiumumiliğe teslim edilecekler Ne Dersini Şehre girerken” Tenzilâtlı tarifeler Devlet Demiryolları şimdiye ka- dar içecek su nakliyatı için bir ten- ziltli tarife tatbik etmekteydi. Yalnız. tenzilât tam vagonlara aittir. Bü 8Y dan sonra tatbik edilecek yeni tadi- lâtla bu tenzilt bir vagonun üçte iki- sini kiralayanlara veya bu kadar üc ret verenlere de teşmil edilecektir. Bundan başka yalnız Kayaş - Etime- sut istasyonları arasında tatbik edi- len tenziltiı kayda ve fidan tarifesi bütün Devlet Demiryolları şebekesi- ne teşmil edilecektir. p temiz şehir methalini de bu kurtarmak lâzımdır. talik edilen seyler dei kat temizliğin sözü geçen kası yoktur. Biz böyle düşürüyoruz. Siz ned