1 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

1 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Ziya ŞAKİR Fransız askeri Türklerin harikulâde cür'etine çok hayran kalmıştı Arkalarma (bağladıkları kayık lar ve mavnalarla karşı sahile doğru hareket etmişler.Akbaş limanında de olan itilâf devletleri harp ge sızca dolaş iskeleye sedasız karaya çıkmış» lar.. Yerlerde sürünerek nöbetçi ne- ferlerine yaklaşmışlar... Bunları bir lede bağlamışlar. Ondan sonra arın bulunduğu binayı sar- ..Bir anda içeri dalmışlar.Uğ- radıkları bu cüretkârane baskını korku ve hayret içinde kalan müfre- ze efradını — en küçük bir hadiseye meydan vermeden teslim almışlardı. O dakikadan itibaren müthiş bir faaliyet başlamıştı. Birkaç sant zar- fında sekiz bin tüfek, beş bin san- dık cephane, üç yüz mitralyöz ka - yıklara ve mavnalara taşmmıştı. Va zife aşkının yüksek ilhamiyle coşan bü kahramanlar vazifelerini o kadar büyük bir sessizlik ve intizam için- de yapmışlardı ki; İtilâf Devletleri- nin harp gemilerindeki İngiliz (ve Fransızlar; hiçbir sey duymamışlar- dı, Ortalık ağarmağa başlarken yi « ne derin bir süküt içinde, sahilden açılmışlardı. Birkaç saat sonra da, büyük bir zafer ve muvaffakıyetle, Lüâpsekiye gelmişler; sahile çıkmış- lardı. Sahile çıkan ve adedi otuzu aşmıyan bu kahramanlar arasında, deponun muhafızı olan F kerlerinden yirmi kişilik kafilesi de vardı. Derhal en yakında bulunan Fran- sız mümessiline teslim edilen bu Fransız askeri, Türklerin gösterdik- leri bu harikulâde cür'etten ve bil- bassa — esir edilmelerine rağmen — kendilerine karşı gösterilen nazikğ- be muameleden hayretler içinde kal- muşlardı. Bu büyük hâdise, bir anda hem cephelere ve hem de Anadolu içle-| rine yayılmıştı. Her taraf coşkun bir sevinç içinde çalkanmıştı.... Fa» kat İstanbuldaki İngiliz ve Fransız Karargâhları meseleyi haber alır al- maz fena halde hiddetlenmişler; Kuvayı Milliyeyi bir türlü ortadan kaldıramıyan (Babrâli) yi şiddetle protesto etmekle beraber; (61 inci Fırka Kumandanı, Miralay Kâzım Bey) in de derhal İstanbula getir- tilmesini istemişlerdi. Ve ayni zâ- manda Bandırmaya da iki bölük İn- giliz askeri göndererek kasabayı iş- gal etmişlerdi. Fazla olarak ta se- kiz parçadan mürekkep olan bir İn- giliz filosu Bandırma limanma ge- lerek açıkta demirlemişlerdi. Onda: sonra di Bandırmada bulunan Ko lordu Kumandanı Yusuf İzzet Paşa- ya bir nota vererek Akbaştan alı- nan silâh, cephane ve mitralyözle- rin derhal iadesini talep eylemişler- di, Balikesir Kuvayı Milliye merkezi, derhal kararını vermişti. (Susığır- lik) civarına derhal büyük bir milli üsera müfreze sevkedilmekle beraber, İn-| giliz notasına şöyle bir cevap rilmigti: (Silâhların iadesi mevzuubahs 0- lamaz. Çünkü onlar, milletin malt- dır. Milletin de şimdi bu silâh ve cephaneye ihtiyacı vardır.. Eğer ortada protesto edilecek bir mesele varsa, o da mütarekename ahkâmı- »a külliyen mugayir olarak Bandır- manın İngiliz askerleri tarafından işgal edilmesidir... Bandırmaya Ççi- karılan İngiliz askerleri derhal ge- ri çekilmezse, Kuvayı Milliye müf- ve- rezeleri derhal ilerliyecek ve oBan-| dırmayı cebren tahliye ettirecekler- dir... Bu hususta vukua gelecek müessif bâdisatın kâffesi de, Ban- dırmayı işgal emrini verenlere ait- tir.) İngilizler, bu tehdit karşısında derhal yelkenleri suya indirmişler; (MN kuvvetler tarafından, Ak- baş deposundan cebren alman &i- Jâhlar, ahalinin ellerinden kâmilen geri alınmıştır. Buna binaen Ban- dırmayı işgal eden İngiliz askeri kuvvetinin de bu işgali temdit ede- rek artık burada daha ziyade ika» metine lüzum kalmamıştır.) Diye bir beyanname neşrettikten sonra, çekilip gitmişlerdi. İngiliz müfrezesinin bu suretle ç6- kitmesi, Kuvayı Milliyenin mmnevi- yatınm artmasma ve halkın da Ku- vayı Milliyeye bir kat daha emniyet ve muhabbetle sarılma büyük bir tesir hâsıl etmişti, Artık herkes, aha derin bir sevinç içinde idi. Fa- ç çok sürmemiş; acı bir felâketle neticelenmişti. İngiliz müfrezesini, in Kuy ayı Mil liye üzerinde hiçbir tesir göstere- meden çekilmek mecburiyeti karşı- sında kaldığı gün, İstanbulda şu ka:| rar verilmişti: Her ne pahasına olursa olsun, bu silâh ve cephaneleri imha etmek... | Bu kararın tatbikine (Anzavur) memur edilmi; sür'atle harekete| geçm için de saraydan sureti mahsusada (İzzet Bey) inde bir| Çerkez gönderilmişti. Eğer Anza- vur bu işi başarabilecek olursa, kendisine (miri mirân) rütbesi ile (paşa) lık unvanı verilecekti Ahmet Anzavur bu hizmet tekli- fini, çılgmea bir siirur ile kabul et- mişti, Ve kalbini yakan kavuran İbüyüklük hırsmı tatmin için, artık her şeyi göze alarak sür'atle hazır. ltklara girişmişti. Anzavur bu hazırlıklarla uğra- şırken, Kuvayı Milliye müfrezeleri de boş durmuyorlardı. Sahile yakın bulundukça tı içinde olan silâh ve cephaneleri, içeri çekmeğe çalı- sıyorlardı. Bunlardan büyük bir kısmı, Ham- di Beyle arkadaşlarının nezareti al- tında, (Yenice) köyline ve civarın- daki köylere naklettirilmiş; bunla- rm muhafazasile o havalide asayişi ve inzibatı tesis etmek için her ta-| rafa Hamdi Beyin kumandası da| küçük müfrezeler ye: ği Hamdi Beyin oraları bu suretle Kuvayı M nin rabıt ve zaptı altı na 4lması, e havalisinde de- rebeyi gibi yaşi (Kara Hasan) ın hiç işine gi erhal bir Kuvayı Milliye aleyhtarlığı baş göstermişti. Kara Hasan, İstanbuldan aldığı emir üzerine gizliden gizliye hum-| malı bir faaliyete geçen Ahmet An- zavura haber göndermiş; ittifak)| teklif etmişti, Anzavur, Kara Ha- sanm bu teklifini pek büyük bir se- vinçle kabul eylemisti. Artık bu iki fesat kuvveti birleştikten sonra Gâ- İmam denilen şerir ortaya çi- mış; Kuvayı Milliye aleyhinde siddetli bir propaganda başlamıştı. Anzavurun hazırlıklarından ohe- berdar olmıyan Hamdi Bey, Kara Hasanı, yalnız sanmış; ve bu azılı şeririn bir felâket doğuracağını an- lamıştı. Onun için, ansızm Bigaya gelmiş; Kara Hasanla arkadaşlarını bir hamlede tevkif, ve hapsetmişti Kara Hasanm ifi, civar köy- lerdeki taraftarlarma bir korku vermişti. Bunlar, derhal Gi İmama Anzavura haber gönder "işler; emri altına girdiklerini bil- dirmişlerdi. Bu suretle Ahmet Anzavurun si- lih kuvveti, bini geçmişti. Zaman ve vaziyet, Ahmet Anza- vura fevkalâde müsaitti. Yunanlı - lar, bütün cephelerde şiddetli taar- ruza geçmişlerdi... Anzavur bu fır- satı kaçırmak (İstememiş; tam Za- manında her tarafa hareket emrini vermiş; (20 Şubat 336) gecesi, Bi- ga kasabasına hücum etmişti. (Arkası var) amam aa İstanbul İkinci İflâs Memurluğun- dan : Beyoğlunda İstiklâl caddesi 83 No.da oturmakta ve Botot Diş SU ve macunu müstahzerati ile meşgul bulunmakta olan Zare Kuçumyani if- lâsı 20-4-938 tarihinde açılıp tasfiye- nin adi şekilde yapılmasına karar ve rilmiş olduğundan : 1 — Müf İalacağı olanlar ve istihk: İsinda bulunanların alacaklarını ve istihkaklarını ilândan bir ay içinde| İkinci İflâs dairesine gelerek kaydet tirmeleri ve delillerini (senet ve def- ter hulâsaları vesaire) asıl veya mu- saddak suretlerini tevdi eylemeleri. 2 — Hilâfıma hareket cezai mesuli- yeti müstelzim olmak üzere mülflisin borçlarının ayni müddet içinde ken- dilerini ve borçlarımı bildirmeleri. 3 — Müflsin mallarını herne si- fatla olursa olsun ellerinde bulun- duranlarm o mallar üzerindeki hak- ları mahfuz kalmak şartile bunları aynı milddet içinde daire emrine tev- di etmeleri ve etmezlerse makbul mazeretleri (bulunmadıkça cezai mesuliyete uğrayacakları ve ruçhan haklarından mahrum (kalacakları. 4 — T-5-986 tarihine müsadif per- şembe günü saat 16 da alacaklıla- rım İlk içtimaa gelmeleri ve müflis ile müşterek borçlu olanlar ve kefil- lerinin ve borcunu (tekeffül eden salr kimselerin toplanmada ( bulun- mağa bakları olduğu ilân olunur. (22638), ? | Haşmetlü Aşk Hazretleri yazısı, Gü Türkiye için Dışarı için Lin Kk Unk Bir aylık : 150 70 .— . s 6 . “ 1 çile 28 İlân için İâncılık Şirketlerine müracaat edilmelidir. Küçük ilânlar doğrudan doğ ruya idaremizce alınabilir. Küçük ilânların 5 satırlığı bir defalık 30 kuruştur. 5 satırdan fazlası için satır başına 5 kurus alınır. Bir defadan fazla için ye- kündan 6 10 kuruş indirilir. — BULMACAMIZ| 1 2 3 4$9 6 7 8 9 t0n SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI : 1—Son günlerde ölen mühim bir adem (10). | 2 —Koku (4), Geri vermek (4). 3 — Ahirette bir köprünün adı (5). Ordeğin arkadaşı (3). 4 — Komşu bir devlet (4). Gevşek değil (4). 5 — Şart edatı (2). Güç (3). 6 — Rabit edatı (2). Az soğuk (5). 7 —Bir içki (4). 4). 8— Vezir (4). Büyük anne (4). 9 — Çok lezzetli (5). Aslmm sevgi- Disi (5). 10 —Tir (2). Bir denizimiz (3). 11 —İrisin arkadaşı (6). Mastar & datı (3). DÜNKÜ BULNACAMIZIN'HALLI 1 — Sigorta (7). An (2), 2—iri (3). Et (2). 3 — Gizli (5). Atlas (5) 4 — Çal (3). 5 — Raiç akçe (8). Ça (2). 6 — Ak (2). Islak (5). 7 — Alçı (4). $—Et (2). Esenkal (7). 9 —Atlı (4) Kola (4). 10 — Çatal (5). 11 —islâk (5). Lâla (4), Kemiğin içindeki! YENi NEŞRİYAT Sağlık topu Spor yazıcılarmdan Fuat Pura sa- halarımızda tatbikmda mühim fay- dalar temin edilen (Sağlık topunun) nasıl oynandığını ve sıhhate olan faydalarını gösterir güzel bir eser vü cude getirmiştir. Okullarımıza, klüp- lerimize, sporculara tavsiye ederiz. Perşembe Gazetesi — Perşembe- nin 57 inci sayısında herkesi alâka- dar edecek mevzularda yazılar var- dır. İbrahim Alâeddinin Okumuş - lar Okumuyor adlı makalesi, Naci Sadullahm Tramvaydan Zehirli ze açık mektubu, Münir Süleymanm zide Sabrinin Hicran Gecesi isimli edebi romanı ve daha birçok güzel yazılar ve resimlerle intişar etmiş- tir. Tavsiye ederiz. ALENİ TEŞEKKÜR Sevğili o valdemizin cenazesinde bulunan ve tesssürümüze bizzat ve telğraf ve mektulpa İştirak eden dostlarımıza ayrı ayrı teşekküre teessürümüz mani olduğundan bu hususda gazetenizin tavassutunu ri- ca eyleriz. Safiye Hüseyin Elbi, Doktor İsken- der Ulman, Doktor ü Nesime Müksdder Dölen, Mühendis Harun Ülman, Hüseyin Elbi, Mükad- der Dölen, Memleket manzaraları: Şirin Amasyanin güzel bir görünüşü MEMLERE İLE Balıkesirde yeni tabakane binası kısmen yandı Balıkesir, (Tan) — Şehir dışımda modern bir tarzda yaptırılmış olan tabakhanelerden birinde evvelki bece yangın çıkmıştır. Tabakhane bek- çisi, derhal itfaiyeyi haberdar etmis, ateş binanın bir kısmını yakdıktan sonra söndürülmüştür. Yapılan tahkikat, yangının kazan #ltmda bıra- kılan odunların ateş alması yüzl den çıktığını göstermiştir. İtafiyenin vaktinde yetişmesi, yangın sirayetine ve büyümesine mâni olmuştur. Malatya vilâyet meclisi dağıldı Malatya, (Tan) — Vilâyet umumi meclisi toplantılarını bitirmiştir. Yeni yıl bütçesi 923,000 lira olarak tesbit edilmiştir. Kültür kadrosuna li muallim ilâve rek her ilçede birer mektep açılması tesbit edil - miştir, Kol inşaatına 29,000, mektep İnşadtına 13,000, lira ayrılmış, has- tane binasının tamamlanması için de 50 ni hastane binası önümüzdeki sene t tahsisatla B. in lira tahsisat ayrılmıştır. Ye- amlanmış olacaktır. Bu seneki den bir mektep inşasma başlanacaktır. Orduda dörtkatlı büyük bir bina çöktü, beş yaralı var! Ordu, (Tan) — Ziraat bankasının ardiye olarak kullandığı dört katlı beton bina fazla zahire konulması yüzünden çökmüştür. Enkaz altında dört amele kalmıştır. Bunlar ceset leri ancak ertesi gün çıkarılabilmiş- tir. Ölenlerin dördü gümrük hamalla- rından Erzurumlu Arif ve Şahin, Gü müşhaneli Hasan, ve Karahisarlı Mehmettir, Beşin-isi ise, Mehmet ismide fakir bir ihtiyardır. Bir İngiliz mütehassısı- nın araştırmaları Kayseri, (Tan) — Bir İngiliz asarı atika mütehassısı şehrimize gelmiş- tir, Müze, cami ve medreseleri ince- ledikten sonra Kültepede iki gün kal mıştır. Dönüşte kelelerle eski şehri de gezerek Tarsustaki hafriyatı gör- mek üzere şehrimizden ayrılmıştır. Eskişehirin plânı Eskişehir, (Tan) — Atatirk hey- kelinin Kripele yaptırılması karar- laşmıştır. Kripel, bugünlerde şehri- mize gelecektir. İmar plânı da Yan- sene yaptırılacaktır. Şehrin imarı için esaslı hazırlıklara başlanmış - tır. 1Mayıs FERAH SİNEMADA Türkçe NİŞAN TÖRENİ Rados Eşrafından Ratip ağazade | merhum Bay Vasfinin kerimeleri Bayan Mediha ile genç elektrik mü- hendislerinden Bay Zekinin nişan töreni yapılmıştır. Tarafeyne saa-, detler dileriz, KAN LEKESİ Çöken Unanm iki tarafında bulu- nan ardiyeler, görülen lüzum üzeri - ne tahliye edilmiştir. Umumi zarar miktarı henüz kat'i olarak tesbit edilmemiştir. Binanm birinci katında 150,000 ikinci katında 60000 içüncü katında 30.000 kilo zahire t& şiyacağı evvelce tesbit edilmiştir.Ka za esnasmda, bu miktardan fazla mal mevcut olup olmadığı henüz ma lüm değildir. Tahkikata devam edil. mektedir. ve ziya. Kayserinin adı değişiyor mu? Kayseri, (Tan) — Kayseri Vilâye- tinin adı değiştirilerek Erciyeşe çev- rilmesi muhtemeldir. Halkevinin bu hususta lâzimgelen teşebbüslerde bulunduğu haber verilmektedir. Şeh rin, Erciyeş ismini alması herkesi sevindirecektir. İki çocuk damdan düşerek öldü Kayseri, (Tan) — Sıvas kapısı mahallesindeki evlerin damları üs- tünde oynamakta olan İki çocuk damdan yere düşerek ölmüştür, 1 Mayıs Türkçe Sözlü Heyecan ve helecanmızı muhafaza etmek lâzımdır.Facia ve dehşet dolu büyük film. GARDAŞ Almanca muazzam operetile birlikde bugün matine- lerden itibaren başlıyor. Ayrıca en son Paramount Dünya haberleri, “TANİ Murat suyu üzeri bir köprü Iâzi Blâziz hususi muhabiri yor: Çemişgezeğin en önemli Murat Suyu üzerinde bir pılmasıdır. o Fakat, ohş&P rünün bile 50 bin liradan ye muyacağı hesaplandığında çidi temin etmek üzere, |! kamk tedarik edilmesi iudur. Bu suretle, ilçenin P tiysolar Kölaylıkla kar lacaktır, yi Yoksul çocuklar işi müsamere veri Adapazarı, o (Tan) — öğretmenler evi tarafında” yoksul ve kimsesiz çocuk runmasına harcanmak ÜZ salonunda dün akşam bir W verilmiştir. Çok takdir k& iğ müsamerede (Tirtıllar) piya edilmiş, ayrıca monologlar WE rakısları yapılmıştır. İzmit vilâyet meclisi) İzmit, (Tan) — vrayef meçliei ik toplantısı Hümi yin başkanlığında yapı J geçen yıl yapılan ve bu işleri birer birer izah et encümen İntihabatı yapi Nd lere tazim telgrafları çekil yel lâyet meclisinde dört kadı? dır. IT Küçük Haberle” 4 * Zile, (Tan) — 1750 GE li eseri olan halk kütÜPl açılan Halkevi salonun "> daireye nakledilmiş ve İadesine arzolunmuştur. * Zile, (Tan) — HA Başkanı Fuadin vilâyet ©” lisi dalm? encilmenine el seçilmişlerdir. si mi mış ve idare heyeti Ü: Torlst miştir, Antalya ihtisas bim * Sıvas, (Tan) tanesine 23 üzerine idare heyetinden pey”) * Zile, (Tan) — çebay Tümer, Zehra, * Sivas, (Tan) — seyi de Bandırmada m okulu himaye heyeti, mb kabt tevzi etmiştir. nn ve Halkevi Başkanlığın P“ kolu 85 aza ile yeni teşk Onur, Kâzım Kaleli, Mi sas Mahkemesi Müdâelu” tar. fakir ve kimsesiz Bugün iPE Sineması 2 büyük film ipi 00 ASMADA Ülyg, ROBERT TAYL KP JEAN PAY Fransızca sözlü M. &* N filmi 2-NiN Sa JEAN KLERE JENN aşk ve mus!