13 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

13 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

© SALTANATIN No. 181 Salih Pş. kabine Ziya ŞAKİR riyasetini kabul etmekle büyük cesaret göstermişti Padişah Vahdettin, Salih Paşanm bu fikrini derhal tasvip etmekle mü- lâkatı neticelendirmişti. Bir sast kada ' devam eden bu mil lâkat hitam bulup ta Salih Paşa sa- raydan çıkar çıkmaz; meclis reisi Ce- lâlettin Arif Beyin saraya geldiği ve huzura çıkmak istediği haber verilmiş ti. Vahdettin; meclis reisini yine ilti- fatla kabul etmiş; bu ziyaretten mak- sadın ne olduğunu derhal hissettiği için, Celâlettin Arif Bey huzura gi- Ter girmez: — Bitti.. bitti... Çok şükür, mese- le halledildi... Kabinenin teşkilini, Salih Paşaya teklif ettim. O da, ka- bul etti. Arkadaşlarını harırlamağa gitti. Bu meselede asıl memnun ©- lunacak bir gey varsa: Salih Paşa meclis ile tam bir jtilâf halinde bu- unacağını bildirdi. Dedi. Celâlettin Arif Bey, padişahm bu tebşirinden büyük bir memnuniyet | hissederek, vaziyeti bildirmek İçin saraydan sevinçle avdet etmişti. Ve o anda da, Ankaraya şu telgraf çe- kilmişti: Heyeti Temsiliyeye Makamı sadaretin, Bahriye Nazırı Salih Paşaya tevcih kılındığı maruz- dur. Bu telgrafı, Meclis Reisi Celâlet- tin Arif Beyin, (Mustafa Kemal Pa- şa) ya çektiği diğer bir telgraf ta- kip eylemişti. * Kabine buhranı, bu suretle hite- ma ermişti. Vükelâ heyeti, gu su- e a etmişti: Hariciye Nazırı: Ipke. Harbiye Nazırı: Ipka Bahriye Nazırı: (Vekâleten) Sa- Hih Paşa Maliye Nezareti: fik Bey Nafıa Nezareti: fik Bey Şürayı Devlet Riyaseti: (Vekâle- ten) Abdürrahman Şeref Bey Maarif Nezareti: (Asaleten) Ab- dürrahman Şeref Bey Evkaf Nezareti: Esbak Şeybislâm Ömer Hulüsi Efendi Adliye Nezareti: Celâl Bey Ticaret Nezareti ve Defterhane Emaneti: Ziya Bey. Salih Paşa, böyle müşkül bir za- manda kabine riyasetini kabul et- mekle, cidden büyük bir cesaret gös- termişti. Bu zat, bu cesurane hare- keti ile büyük bir buhrana sed çek- tiğine ve bu suretle de memlekete faydalı bir hizmet gördüğüne kani- di. Fakat; saraym ve Irgilizlerin va- siyetlerini inceliklerile görenler; pa- dişahın Salih Paşayı sadaret mevki- ine getirmekten maksadın hüsnü ni- yete istinat ettiğine ve Damat Ferit Paşa tehlikesinin de geçtiğine kani değillerdi. Ayni zamanda Salih Paşanm 8a- mimiyetine dair beslenen fikirlere| de bir sarsıntı gelmişti. Çünkü;| (amali milliyeyi tatmin edecek bir! kabine) istiyenler, Salih Paşanın meclisteki milliyetperverlerden Ode birkaç meb'us alacağını ümit etmek- telerdi. Halbuki Salih Paşa meclis- ten hiç kimseye müracaat etmeden ve hatti, hariçten alacağı zevat hak- kında da (Felâhı Vatan Grupu) ile temas ve müzakereye lüzum görme- den, eski kabine erkânından bazıla- rını ipka etmiş, diğerlerinin yerine de kendiliğinden bazı zevatı seçmiş- (Vekâleten) Tev (Asaleten) Tev-| ti. Bunun için bir kısım meb'uslar, Salih Paşa Kabinesine vermek fikrinde değillerdi. Ayni zamanda bazı gazeteler de Salih Paşa Kabinesini — zamanın icabatma göre — kâfi derecede kuv- vetli görememekte; ve (bilhassa (Meb'usan Meclisi ile itilâf ettikten İsonra kabinesini teşkil edeceğini va- | İdettiği halde, bu vadini ifa etmedi-.| inden dolayı) kendisini tenkit eyle- | mektelerdi. | Saraym gizli siyasetine vâkıf ol- mıyan (ikinci smıf, muhslefet rile sası) na gelince; bunlar da vaziyetin yalnız açık kısmını görmekte: — Salih Paşa Kabinesinin bir kr. sım azası, eski kabineden İpka edil miştir. Diğerleri de mütebellir birer kanaat sahibi değillerdir. Onun için faal ve müteşebbis birer varlık gös“ teremiyeceklerdir. Şu halde, eski hamam, eski tas demektir... Rıza Paşa Kabinesini Babifliden kaçıran esbap ve avamll, ortadan kaybolma- mıştır. (Arkası var) Mühim bir mektup Bir kariimizden gelen ve yazıları. mızm iki mühim noktasına temas eden bir mektubu hulâsaten deree- diyoruz: 1 — 2/5/936 tarihli tefrikanızda bildirdiğiniz Tasan Çavuş hainini © zaman Edremit merkez ve takip! müfrezesi kumandanı olan Mülâzım Kâmil Bey halen yüzbaşıdır) mal- yetindeki müfrezesile kovalıyarak Ayvacık istikametinde takip etmiş. | Ihsan Çavuşun Avcılar köyündeki! Cemali Beyi şehit ettiklerini haber alır almaz mumaileyh Kâmil Bey, bütün gece cebri yürüyüş yaparak Edremite bir saat mesafede Zeytin- W köyünde İhsan Çavuşu avenesile birlikte yakalamış ve yarım saat müsademeden sonra İhsan Çavuş Çingene Yusuf ismindeki bir arka- daşile birlikte yaya olarak kaçabil- miş ve.diğer elebaşlarından Çerkez Yahya Çavuş ve'Falk' gibi çerirleri kısmen yaralı veya maktul olarak ele geçirmiş ve hattâ bıraktıkları on beş kadar atı Kuvayı Milliyeye tes- lim etmiştir. Mumaileyh bilâhare bu hainin peşini bırakmamış ve Ay- vacığa kadar takip etmiştir. Ve ni- hayet çaresiz kalmca arkadaşı Çin- gene Yusuf, Ihsan Çavusu öldürerek kendisi mumaileyhe teslim olmuş ve bu suretle Edremit ve civarı hain- lerden temizlenmişti. 2 — 4/Mayıs/936 tarihli tefrika- nızda yazıldığı gibi Yenice köyünde- ki silâhlar Dramalı Rızanım emrile yakılmamıştır. Yalnız Dramalı Rı- zanın korkaklığı yüzünden vaziyeti iyice kavrıyamıyan Edremit müfre- zesi kumandanı Kâmil Beyin emrile o zaman Biga Askerlik Şubesi reisi olan Yüzbaşı İzzet Bey tarafından bizzat yakılmıştır. Şöyle ki: Anza- vur avenesinin tekrar meydana çik- ması üzerine Miralay Kâzrm Bey ta- rafından civar Kuvayı Milliye mer- kezlerine emirler verilmiş ve yar dımci kuvvetler sevkedilmişti. Sev- kedilen bu kuvvetler henüz yelişe- meden Anzavur Bigaya saldırmış ve Hamdi Beyi malim veçhile şehit et- mişti. Bundan sonra Yenice köyüne doğru ele geçirmiş olduğu iki adet topla hücum eden Anzavur, alessa- bah İlerlemeğe başlamıştı. Edremit. ten yüz kadar müfrezesile gelen Kâ- mil Bey Yeniceye ancak gece yarısı yetişebilmişti. Bu suretle sabahle - yin takriben bin kadar mevcudile Anzavur, Yeniceye doğru ilerlemeğe başlaymcn Dramalı Rıza ve maliyeti kaçmağa başlamıştır. Bunu gören diğer Ivrindi müfrezesi ve diğer müfrezeler geri çekilmişler ve Yeni- ce köyünde yalnız Edremit müfre- zesi ve başlarında cesaret ve mert- liğile tanmmış olan Mülâzm Kâmil Bey kalmıştı, Mumaileyh bundan sonra yarım saat kadar daha mlida- İfaa ettikten sonra ve sırf bu kadar mühim bir eslihayr Anzavur baini- nin eline terkedilmemesi kaygusu ile orada şaşırmış bir halde bulunan ve ne yapılacağını bilemiyen Yüzbaşı İzzet Beye işaret ederek pek çok fe- dakârlıkla ele geçen bu silâhları is- temiyerek yaktırmıştır. Şurası muhakkaktır ki, sırf sulta- lih olarak iki saat daha evvel yeti- şemiyen Binbaşı Muhtar Bey vak- tinde yetişebilmiş ve mevcut birlik- lerin emir ve kumandasını deruhde etmiş olsaydı bu akıbet bu şekilde tecelli etmiyecek ve yüzlerce maki- neli tüfek, binlerce tüfek ve cephane berhava olmıyacaktı. Eskişehir Akarban Ali İtimat reyi İ TAN Abone ve ilân şartları: Türkiye için Dışarı için Tünik ük İİ Bir ayık 3 9. iyilk Sigortalı abone şartları Yillik Altı aylık 1700 900 Dân için Müncılık Şirketlerine müracaat edilmelidir. Küçük ilânlar doğrudan doğ ruya Idaremizce almabilir. Küçük ilânların 5 satırlığı bir defalık 30 kuruştur. 5 satırdan fazlası İçin satır başına 5 kurus ulmur. Bir defadan fazla için ye kündan “ 10 kurus indirilir. İstanbul Harici Askeri Kıtaatı İlânları MİLLİ MÜDAFAA VE-| KALETİNDEN : Cümhuriyet kara ve deniz ordusunda kullanılmak üze- re 1455 sayılı « Askeri me- murlar kanununa ve buna aid talimatı hükümlerine uygun olarak aşağıdaki şart larla yedinci sınıf (“Askeri Bareme göre 30 lira maaşı asli” Askeri adli hâkim alı- nacaktır. 1 — Hukuk mektebini en aşağı eyi derecede bitirmiş olmak, 2 — İhtiyat zabiti olmak | 3 — 35 yaşından yukarı olmamak 4— Başkasına geçer Hastalığı ve vazifesini gere- gi gibi yapmağa mani olabi- lecek vücut ve akılca - bir a- MEMLEKET MANZ ARALARINDAN: Tirede MEMLEKETTE Kütahya belediyesi ekmek fiatinde tenzilât yaptı Kütahya, (Tan) — Belediye, ekmek fiyatlarını tetkik etmiştir. Çıkari- lan üç nevi ekmeğe yeni narh koymuşlur. Birinci, ikinci nevi ekmeklerde yirmişer para, üçüncü nevide bir kuruş tenzilât yapılmıştır. Ekin vaziyeti. nin iyi olması, belediyeye yeniden tenzilât imkânlarmı vermektedir. Bele- diye, piyasa ve ekim vaziyetini yakmdan takip etmektedir. Merzifonda elektrik ucuzladı Merzifon, (Tan) — Elektrik fiyatları ucuzlamıştır. Kiloyatm 25 kurusa verilmesi ve her abonenin asgari İki kilovat yakması mecburiyeti üzerin- de yapılan tetkikler son bulmuştur. Yen! karara göre, elektriğin kilovatı, 20 kuruşa indirilmiştir. Kilovat fiatınm 16,5 kuruşu fabrikaya, 3,5 kuru- şu da belediyeye aittir, Elektrik kumpanyası bundan sonra uzun vadeli ödemelerle tesisat yapmağı da kabul etmiştir. rızası eğe e Tam teşkilâtlı bir Aşkeri| TEKERLERİ de müayene etti- rilecektir, i 5 — Yanbancı ile evli ol mamak 6 — Şeref ve Lin ele muhil bir suçtan mutlak e) rette bir cürümden dolayı! üç ay veya daha ziyade hap-: se mahküm veya böyle bir suçtan takip altında bulun- mamak. 7 — Sarhoşluk, kumar- bazlığı adet etmiş kumar oynatmış ahlâk ve sairece hâkimliğe yaramayacak bir) * hal ile dile geçmiş olmamak ve bunları polis tahkikatiyle tevsik etmek, 8 — Nufus kâğıdı sureti ihtiyat zabit terhis tezkeresi. 9 — Diplomanın tasdikli sureti muhtasar hal tercü- mesi, 10 — Bu şartlar dahilinde isteklilerin vesikalariyle dörder adet de Fotoğrafla- riyle birlikte bir istida ile en geç 15 Mayıs 936 günü- ne kadaren yakın Askeri Komutanlıklara veya As- kerlik Şubelerine müracaat etmeleri. (677) (2370) İN Hali tasfiyede bulunan TİCARET VE SANAYİ Muğlada at yarışları başladı Muğla, (Tan) — Bu hafta şehrimizde özel muhasebe tarafımdan ilk- bahar at koşuları yapılmıştır. Koşular taylarla tahammül, sürat ve üni- formalı zabitana mahsustu. Geniş koşu alanını bütün Muğla halkı doldur- muştu. Koşuya saat 14 te başlandı. Tay olmadığından bu koşu yapd- madı, Diğer koşular çok iyi oldu. Birinci, ikinci, üçüncü gelenlere para mükâfatları verildi. Yukarıki resim koşuları takip eden kalabalığı gös- teriyor . | Beyoğlu Vakıflar Direktörlüğü ilânları Satılık Vakıf Mahlül Mallar: Değeri Pey parası BE KalL. 1081 10 82 00 Kasımpaşada Tahta kadıdere- boyu caddesinde eski 10,17 ve yeni 36-21.21-1 sayılı bostandan müfrez 591 metro 25 santim arsanın tamamı. (682) atik. Tophanede Firuz ağa hacı kılıç 8-10 No.lr köşe başında 3277 68 'Türk Limited Şirketi Tasfiye Me- murlarından : Sicili Ticaret gazetesinin 15-4-936 tarih ve 2807 sayılı nüshasında 29-1.986 tarihinde tasfiyesine karar verildiği tescil ve ilin edilen 20236 sicil numarasma kayıdı “TICARET VE SANAYI TÜRK LİMİTED ŞİR- KETİ" nde alacak vesair hukuku o- lanların bir sene zarfında tasfiye me murlarımın (bulunduğu (Galatada Mahmudiye caddesinde 43 numaraya evrakı müsbitelerile birlikde mü- râcaatla alacaklarını kayıt ve isbat etmeleri lüzumu ilân olunur, (o 3409 ZAYI — Istanbul Lisesinden 25-90-1984 tarihinde aldığım Lise şehadetnamemi kaybettim. Yenisini alacağım eskisinin hükmü yoktur. 1333 doğumlu Hakkı oğlu Mustafa Kemal, 23,97 * 18,25 metro iki yüzlü 443 metro 44 santim arsanın ta- mamı, 2559 cedit. Tophanede Muhittin fenari çu- kur cuma tabancacı sokağında 3 sayılı 114,48 metro arsanın ta- mamı. 696 atik.” Tophanede Firuz ağa hacı kılıç çıkmazı sokağı 17 No.da 72 metro 36 santim arsanın tama- mı. 2326 cedit. Yukarda yazılı mahallerin şahsm mülkiyetleri peşin para ile ve on beş gün müddetle açık arttırmaya çıkarıl- mıştır. Üstermesi 15 Mayıs 936 Cuma günü saat on beş- te Komisyonda yapılacaktır. İsteklilerin yüzde yedi bu- çuk pey akçelerile Beyoğlunda Vakıflar Direktörlüğü Mahlilât kalemine miiraraat avlemeleri, (2297) Cümhuriyet Alü “TAN, Konyada bir eve yıldırım düştü Konya, (Tan) — Şiddeti ve sü- rekli yağmurlar yağarken şehire bir, yildirim düşmüştür.: Bu yıldırım, Ticaret Odası Memurlarımdan Ah- medin Altinçeşmedeki evine isabet etmiş, yatak odasının tavanını yar karak içeriye girmiş ve elektrik te- sisatı vasıtasile saate gitmiştir. Sa- at paramparça olmuştur. Ölen, ya ralanan yoktur. A Sinop Halkevinde Sinop, (Tan) — Halkevinde sene başmdanberi her hafta cumartesi geceleri alle toplantıları yapılacak » tır. Tesis edilen bando takımı Sinop- ta alâka uyandırmıştır. Gösterit ko- lu her ay milli bir piyes hazırlıyarak temeli etmektedir. Daktilo kurşun- dan çıkan talebelerin şehadetnamele Ti Vükamkiy bin, İSALE açilan A, B kurslarında oküyanlâ” rm imtihanları yapılacaktır. Halke - vi Dıranaz adında bir dergi çıkar maktadır. Bir bekçi hırsızlık i yaparken yakalandı Erbaa, (Tan) — Çarsı Bekçisi Abdürrahman gece saat 11 de Bak- kal Şükrü Ulusoyun dülkânma gir- miş ve mendili yere sererek diledi di eşyalardan seçmek suretile hır» sızlık yaparken dükkân sahibi tara- fından görülerek cürmü meşhut ha linde yakalanmıştır. Bu adamım da” ha evvel birkaç dükkândan da ma nifatura ve hırdavat eşya çaldığı evinde yapılan araştırma sonundö anlaşılmıştır. o Hırsız yakalanarak zabıtaya teslim edilmiş ve hakkmda kanuni takibata girişilmiştir. * Merzifon, (Tan) — Açık bulu nan belediye doktortuğuna ilâveteB Hükümet Tabibi Hakkı Kentel ge tirilmiştir. * Merzifon, (Tan) — Havalar gü” zel gitmektedir. Ekin vaziyeti mu- cibi memnuniyettir. Bu yıl bolluk olaca”r kuvvetle ümit edilmektedir. Daha şimdiden arpa ve buğday bi” şaklanmıştır. Bu vaziyet, geçen yil mahsulsüz bitiren köylüyü sevindir” mektedir. * Merzifon, (Tan) — Münhal bu lunan kaza müddelumumiliğine ge adliyecilerden Mustafa tayin edi” miştir. Yeni müddelumumi i vazifesi ne başlamıştır. ZAYI — 24 mumerolu maaş cüzdi” nımm tatbik mühürünü zayi ettin” Yenisini yapt eskisini? hükmü yoktur. Nimet tıracağımdan akm Heye İİ Istanbul Birinci Iflâş - Memurl&” ğundan : Kapalı çarşıda Çuhacı b*” ni kaşısnda 3 numaralı dükkân” da Saatçı Istipan Bekyan hakkınd” ki iflâsm kaldırılmasına mahkef ce karar verildiği ilân olunur. (22945) ZAYI — 679 numerolu hüviyet Gİ danımı zayi ettim. o Yenisini ak İ ğım eskisinin hükmü yoktur. doğumlu Mehmed oğlu Seref.