2 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

> 7 GÜNAŞIRI Stadyomda... * Geçen gün, Finlandiya takımı ile bizimkilerin güreşini seyretmek için Taksim Stağyomuna gittim, En pahalı ve en rahat yer balkon. Eski banklar ve portatif bahçe sandalyeleriyle döşenmiş... Seyircilerin bazıla- rı — sportmenlik hasebiyle olacak — bu sıraların dayanılâcak yerlerine oturmuşlar, ayaklarını oturulacak yerlerine dayamışlar, yüksekten daha iyi görmeğe hazırlanıyorlar... Temizce bulduğum bir çift iskarpinin ya- mına sıkıştım, Manzara hiç güzel değil. Karşımızda çepçevre eski kışlaların sıvaları dökülmüş duvarları var. Arasıra bu harabelerin loş kovuklarından bir baykuş sesi duyuluyor. Uzaktan, bu güreşçilerin en kuvvetlilerinin elinde didiklenmiş kadar üstü başı parça parça bir işçi, ucundan yakaladığı bir sırayı sürüklüyor. Saat altı... Henliz maçın başlıyacağına dair bir işaret yok... Ringin üstünde üç dört kişi uzun çıtaları minderin kenarına gürül tü ile mahlıyorlar. Eğer sik sık dolaşan satıcılar olmasa fena halde can sıkılacak... Bere- ket versin ki bunlar Stadyoma bir Kâğıthane halini veriyorlar. İçlerinden biri, bir elinde bir teneke kutu, bir elinde bir gazoz kasası bağırıyor! — Hazır lop!... Gazoz!... Hazır lop!... Gazoz! Hazır lopu merak ettim. Meğer bir nevi sandoviçmiş. Bir buyan çağır- dı, bayat francalayı küçük, beyaz dişleriyle çeke çeke yemeye başladı. Merde şık bir genç, havaya kaldırdığı gazoz şişesini yavaş yavaş ağama boşaltıyor... Dudaklarım kenarlarma biriken küçük su kabarcıkların zevkle seyrediyorum. İçimde mazi canlanıyor, kendimi bir köy düğününde sanıyorum, Şuraya bir hasır serilip hep birden üstüne bağdaş kursak fe- na olmıyacak!... Nihayet maç başladı. Yenilmekten fazla bir kaza olmasından korkuyo- rum. Bana ring kırılacak, minder sökülecek gibi geliyor. Bereket versin ki yalnız bir Iki defa kontakt oldu, lâmbalar söndü, fakat beşer onar daki- ka fasılalarla hemen yapıldı. Maçı biz kazandık, Benim içimde sevinç yerine bir üzüntü var. Kalaba- bğa karışıp sürliklenirken düşünüyorum; — Sporda hâlâ dedelerimizin yağlı güreş devrini yaşıyoruz. Güreşçi- lerimizin sağlam kollarımdan başka ne varsa hepsi iğreti... Finlandiyal- lara karşı çıkaracak bir büyük Mustafamız, bir Çoban Mehmedimiz var, diye öğünelim, Fakat, asri bir spor teşkilâtimız var diye değil! ORHAN SEYFİ Timarhanelik dünya Bir Amerika mecmuasınm verdi - ği bir habere göre, bir İngiliz dok- toru resmi istatistiklere dayanarak 2139 senesinde bütün insanların deli olacağını hesap etmiş. Doktorun hesab: şudur: 1838 da 535 kişide bir kişi deli idi, 1897 de bu nisbet 312 kişide bir kişiye indi. 1928 yılmân 150 kişide bir-kişi deli Adi. 1077 senesinde hiisbetle yüz akıl Ida bir deli olacaktır. Ayni hesapla 2139 senesinde insanların hepsi deli- recektir, Bize kalırsa, İngiliz doktor dünya pin haline şöyle keskin bir göz atsa, va bu işin 203 sene sürmiyeceğine İnanır, yahut ta kendisinin pek akıllı olmadığına hükmeder. Hem deli sanılanların akıllı, akıllı geçinenlerin de deli olmadıkları, kı- #acası bütün dünyanın daha şimdi- den deli olmadığı ve akıllılar timar hanelerde sürünmediği ne malüm !. Ne olmalıydı? Bir Amerika gazetesi garip bir a- ğaçtan bahsediyor: “Floridada Orlando kasabası dün- yada eşi olmayan bir ağaça sahip ol- makla mağrurdur: Bu ağaç 17 tür lü meyve vermektedir. Ard isminde birisi, bu ağaça başka On altı ağaç aşılamak maharetini göstermiştir. Bu adam bu suretlele en muhtelif meyveler almakta ve ağacına “mey ve salatası,, ismini vermektedir.,, Her meyvesi başka tat ve başka renkte olan böyle bir ağaçâ, her aza» sı başka dil konuşan ve başka türlü düşünen Uluslar Kurumunu telmi « han “Uluslar Kurumu Ağacı, de - mek daha orijinal olmaz mı? Ne kadar benziyor! Bir trende bir yolcu yanmdakine soruyor: — Affedersiniz. Saatin kaç oldu- ğunu söyler misiniz? Öteki sigara tabakasını çıkarıyor ve cevap veriyor : — Bugün salı, Haziranm ikisi. Uçüncü bir yolcu: — Tamam, ben de burada inecek- tim, diyor ve kapıyı açarak atlıyor. Bu hikâye, her biri başka şey dü- şünen ve biribirinin söylediklerini anlamıyan dünya politikacılarınm hallerine ne kadar da uygun bir hi- kâye!. değil mi? Nasıl çalışmış Diyorlar ki senelerden beri Alman yanın Ekonomi Diktatörü olan Dr. Şaht, gözden düşmeğe ve Göring'in şaşaası yanında sönük kalmağa baş- lamış. Dr. Şaht geçenlerde bu halden do layı arkadaşlarına derd yanmış: — Ne nankörlük! Ne haksızlık! "Almanyanın iyiliği için İki elle çalı- şan adama bu yapılır mı? 2? — Evet, tici elle! İçeride, böyle ya- pryordum (Şaht sağ elini kaldırarak Bilginizi Yoklayınız Sorular | —daponyanm nüfusu nekadardır? — Lüksemburg büyük dükalığı ne- rededir? — Trayan sütunu nerededir ve kaç seneliktir? — reuların kullandıkları işaret ve renklerin başlangıcı nedir? — “Ya çok erken, ya çok geç doğ- dum. Yirminci asrı önümde balun- durmak için 1900 da doğmak ister- dim” diyen kimdir? Dünkü soruların cevapları 5 — Gayzer nedir ? C — Volkanik arazide zaman za- mna metrelerce yükseğe fışkıran s- cak sulara bu İsim verilir. Geyzerle- riyle meşhur yerlerden biri İzlanda adasıdır. 8 — Gaznevilerin saltanatı hangi tarihten hangi tarihe sürmüştür? © — 995 ten 1145 yılına kadar. S — Avrupa ile Amerika arasın- da ük telgraf kablosu hangi tarihte konulmuştur ve bu işi hangi gemi yapmıştır ? C — 1838 de Blakvol'de Inşa edilen 110 metre uzunluğunda yirmi bes bin tonluk Gret Istern © gemisi 1865 - 1866 senelerinde Avrupa - Amerika arasında ilk telgra* kablosunun ko- nulmasında kullanılmıştır. $ — Aynom nedir ? C — Ayaklardaki serçe parmakla- rnm dişmesini İntaç eden zencilere has bir hastalıktır. $ — Bir günlük çocuk 24 saatte ne kadar süt emer ? C — Yirmi ile otuz gram arası, Dİ Bitler Selâmı vermiş)... Dışarıda da şöyle yapıyordüm (Şaht para ister gibi sol avucunu ileri uzatmış) Sofra köşesi Pirinç salatası: — Yüz gram prin- ci sade suda pişirmeli. Bir domates soymalı, çıkarmalı ve parça parça kesmeli. Yüz gram sala talığı ufak ufak çentmeli, İki ançuez almalı ve bir hazırlop yumurtayı doğramalı, . salçalamalı, tatlı kaşığı İngiliz salçası da ilâve etmeli ve İyi karıştırmelı. Çok lezzetli bir salata yapılmış o- lar. Paraşüt kulesi Türk Hava Kurumu tarafmdan Sultanahmet meydanmda inşası ka- rarlaşan paraşüt kulesi etrafındaki tetkikat devam etmektedir. Kuru - mun bu teklifine belediye fen heye- ti çarşamba günü cevap verecektir. İŞEHİ Sağdan yürünecek Kararın tatbiki birkaç. gün tehir edildi | Kazaların önüne geçmek maksadi le yayaların münhasıran yolların sağ taraflarını takip etmeleri hakkında- ki kararm tatbikı iki üç gün tehir e- dilmiştir. Bunun sebebi, halkın han- gi noktalarda karşıdan karşıya geçe bileceğini gösteren işaretlerin sokak | lara henüz konulmamış olması ve emrin tatbik tara hakkında zabıta memurlarına icap eden talimatın | verilememiş bulunmasıdır. Yoksa dünkü sabah gazetelerin - den birinin yazdığı gibi, bu haber a- sılsız değildir. Esasen bu havadisimi zi tekzip eden gazete de dahil ol - mak Üzere belediyenin bu kararı 20 Mayıs tarihli bütün gazetelerin ilân sayfalarında belediyece halka ilân edilmiştir. Belediye, halkm yalnız yolların sağ cihetini takip edebilme- leri ve muayyen yerlerde karşıdan karşıya geçmeleri için icap eden ta- Umatnameyi ve tebligatı hazırlamak tadır. Bu tamim bütün kazalara gön derildikten ve zabıta memurlerma bunun tatbik tarzı öğretildikten son ra kararm tatbikma geçilecektir. Bu müddet zarfmda da yollerin işeret- lenme meselesi hakkında da kat'i bir karar verilecektir. Birçok yerlerde tecrübe edilen boyamak usulü iyi hetice vermediği cihetle son bir tec- rübe daha yapılacak, bu da müsbet surette bitmezse karşıdan karşıya geçilebilecek noktalara çivi kakıla - caktır. Avrupanm bazı şehirlerinde de bu osul cari olduğu cihetle bu sek lin en muvafık bir tarz olacağı zan- edilmektedir. Evvelce de yazdığımız gibi emrin tatbikma geçildikten sonra bu usule riayet etmiyenlerden elli lira nakdi ceza almacaktır. Darüşşaftakada Osmanbey matbaası zarar değil kâr ediyor Dünkü sayımızda (o Darlişşafaka kongresinin tafsilâtı yazılırken, muh- birimizin bir yanlışlığı yüzünden, ba- ma noktalar yanlış geçmiştir. Bu hu- susta kurum müdüründen aldığımız bir mektubu aşağıya aynen koyuyo- ruz: Saym gazetenizin i Haziran 836 tarih ve 401 numaralı nüshasında ve “Türk Okutma Kurumu Kongresi" başlığı altmda yazılan yazıda “Bun- dan bir müddet evvel Nudiye isimli bir hayır sever tarafından mektebe hibe edilen (Osmanbey matbaası) Darüşşafaka bütçesinden de tahsisat almıştır. Konuşmalarda müesseseye kâr yerine zarar getiren bu hibenin vaziyeti etraflıca görüşülmüş ve red- dine de İmkân görülememiştir. Şim- diye kadar Darüşşafaka bütçesinden 20 bin liralık muazzam bir tahsisat alan matbaanm bizzarur idaresine karar verilmiştir.” tarzında bazı fık- ralar görülmüştür. Halbuki Sabık Berlin Sefiri merhum Tevfik Paşa haremi merhum Bayan Nudiye ile! Sabık Başmabeyinci merhum Osman Bey nahdumu merhum Bay Saim ta- raflarından Dariişsafakaya vakıf ve tesis edilmiş olan Osmanbey matbaa. sının dün hitama eren 935 - 936 se- nesi bütçesine 12146 lira tahsisat ko- nulmuş iken işlerin sene içindeki In- kişafı dolayısiyle bu miktara iki de- fada tekrar 10 bin küsur liralık tah- sisat ilâve edilmiş ve dünkü kongre- de talep olunan 1000 liralık yeni tah- sisatla beraber tahsisatı üumümiye ye- künü (23) bin küsur liraya çıktığı gibi buna mukabil varidatı umumiye 30 bin küsur lirayı bulmuştur. Bina-| enaleyh, şu vaziyete göre bir senelik çalışma neticesinde zarar değil, bilâ- kis oldukça mühim bir kâr getiren matbaanm bugünkü vaziyetinin Ku- rum icin pek ümit verici olduğunu ve Bina vergileri Soyadları Şubeler yeniden (Dünden itibaren hususi takviye edilecek idareye devredildi Soyadı seçmek ve kütüğe tesçil et trmek için kanunun tayin ettiği müd | Bina ve arazi vergileri dünden iti- det 2 Temmuzda bitecektir. İşlerin | baren Maliyeden Vilâyet hususi ida- o vakte kadar bitirilmesi hakkında | resine devrolunmuştur. Bu vergiler dün Dahiliye Vekili Şükrü Kaya, vi- | Maliye tarafımdan tahsil edildiği st lâyete yeni bir tebliğ yaymıştır. Da-| rada Maliye de bu İşlere bakan âmir hiliye Vekili, halkın dikkat ve alâka | ve memurlardan 297 si de belediyeye sının uyandırılması, bu sahada plân- | devredilmiştir. Ancak bir tahakkuk W hareket edilmesini bildirmektedir. | ve bir tahsil müdürü henüz tayin e- Buna göre, Halk Partisi teşkiltınm, | dilmemistir. Dün yalnız üç tahakkuk Halkevlerinin meşir vasıtalarından | üç tahsil müfettişi ile diğer memur, istifade edilecek, parti, nahiye ve ma | şef ve hademeler şahıslandırılmıştır. halle ocaklarile halkevlerinde devam | Bu 297 memur belediyenin varidat U konferanslar verilecektir. subesine bağlanmıştır. Belediye de 2 Temmuz 938 tarihine kadar 80y| yalnız bu şube müdürünün emrinde adı seçip teşçil ettirmeyenler kanu- | bir tahakkuk ve bir de tahsil müdü- nun 12 inci maddesi hükmüne tev-İrü bulunacak, diğer memurlar mev- fikan 5 liradan 15 liraya kadar para | cut 27 belediye tahsil şubesi arasın- cezasma çarpılacaklardır. Vatandaş|da bu ehemmiyetin Irn bü vaziyete düşmemeleri için lâ | göre taksim edilecektir. Yeniden şu- zmgelen bütün tertibat alınacak, | be açılmayacağı cihetle bu 27 şube- çok esaslı çalışılacaktır. den binaları müsait olmayanlar de- Vilâyet, Dahiliye Vekâletinin teb- | giştirilmektedir. Belediye 297 memu Uği lâzımgelen yerlere tamim et «| run Haziran maaşlarmı derhal vere- miştir. Ancak İstanbul nüfus şübe- | bilmek için hazırlıklara girişmiştir. lerinde memurlar az olduğundan ve| Bina ve afâzi vergisi İstanbul vi- son günlerde de müracatalar pek ço | âyetinde 2.5 milyon lira tutmakta- galdığından gerek memurlar ve ge - | dır, Bu vergilerin tahakkuk kısmına rek halk sıkıntı çekmektedir. Bu İti- | sit evrak ve defterlerin belediyeye barla şubelerin başka memurlarla | devri iki Üç güne kadar bitirilecek- takviyesi Jüzumlu o görülmektedir. | tir, Fakat tahsilât kısmın devri bir Duyduğumuza göre ilkmektepler ka | buçuk ay kadar sürecektir. Bu vergi pandığmdan bir kısım muallimlerin |lerin idarei hususiyeye devri hasebi- yardımları temin edilmek suretile/fe vergilerin geçen senelere alt ve işlere hız verilecektir. İ yüzde yirmi nisbetindeki bakayaları — ——— da bu az Meg Mali- i : ye şubelerindeki eşyaların da devri Yeniden iki posta ela den gölmiştz” şubesi açıldı olmak Üzere açılan bu şubelerden bi İstanbul Posta ve Telgraf Başmü- | ri Ermtnönünde, diğeri de Topkapı- dürlüğü yeniden iki şube daha aç» | dadır. Kadıköy şubesi de iki gün son | mıştır. Hissedilen ihtiyaçlara cevap | ra veni binasına nakledecektir. 2.6-06 ece Küçük Haberler * Kanalizasyon kapaklarını çalan- lar — Istanbulun”bazı semtlerindeki kanalizasyon kapaklarmın bir takım serseriler tarafmdan çalmmakta ol - duğu anlaşılmıştır. Belediye bunun önüne geçmek için tedbir aramakta- dır, * Denizyolları müdürü gitti — De- niz yolları umumi müdürü Sadettin, Yarın toplanacak olan deniz yolları umumi heyetine iştirak etmek üzere, dün akşam Ankaraya gitmiştir. Sa- dettinle birlikte, idarenin yeni işletme mütehassısı da vekâletle temas et- mek İlzere Ankaraya gitmiştir. * Olçüler müfettişliği kadrosu — Marmerg mmtakası ölçü ve âyar baş- müfettişliğine münhal olan bir mü - fettişliğe üniversite kimya şubesi me- sunlarmdan Mithat tayin olunmuş ve başmifettişlik kadrosu bu suretle ta- mamlanmıştır. * Belediye memurlarma avans — Belediye memurin kooperatifi geçen © İsene 25 bin Jira istikraz ederek bu parayı belediye memurlarından isti. yenlere muayyen vade ile borç ola « rak dağıtmıştı. Bu yıl da mömurlar ayni talepte bulundukları cihetle ko- operatif Ziraat Bankasmdan 50 bin liralık bir istikraz talebinde bulün- muş, banka 30 bin liraya muvafakat cevabı vermiştir. Borç alma muame- lesi biter bitmez memurlara avans tevzi edilecektir. * Esnafm tescili — Hanaf cemi. yetleri murakabe bürosu, dünden İti- baren küçük esnafın tescil muamele- sine başlamıştır. Yarın gelecek göçmenler Yeniden göçmen getirmek Üzere Köstence ve Varnaya gönderilen Hi- sar ve Nâzım vapurları, her biri 1800 göçmen yüklü oldukları halde yarm gelecekler ve doğruca Tuzlaya gide- rek göçmenleri çıkaracaklardır. Bu göçmenler de Orta Anadoluda iskân edileceklerdir. Tabelâ ve ilânlardan alınan resim Belediyede : teşkil edilen tahkıkar heyeti dün şikâyetçileri dinledi srriğr Sağl ISTANBUL BELEDİYESİ y Bin ve Afiş İşeri 212 resmi ve teşhir Ücretine ait ihbarname Belediye Hân. — ço z Yukarıda yazılı me il n lem akal takdirde Belediye üncü maddesine & sapılmakla beraber ilâmenin da menedileceği bildirilir.” Gr” Y ği Hire Belediyeye ait imtiyazın belediye» ye bahşettiği hak ve sslâhiyet harici teşhir ücreti alındığı veya istenilmek. te olduğu hakkındaki şikâyetler üze rine tahkikata devam edilmektedir. Bu işle uğraşan ve muhasebe mü- dür muavini Nailin beka da bu- iyetçilerin nezd- gazetenize verilen malümatm haki- kati hale hiç de muvafık bulunmadı- gmı bildirir ve matbuat kanununun Darüşgafaka Müdürü Ali Kâmi de bize telefon «de- rek kongre zabıt kâtibi olmak sıfati- le, bütçe müzakeresi sırasında filha- AM e masarifatnın görüşüldüğünü, matbaanm bizzarur idaresi hakkında münakaşa olmadığını söylemiştir. barnameye göre tenis kordu tabelâsmdan ilân ve teşhir ücreti diye ayrı ayrr istenmiştir. Bu teşhir Ücreti 18 tutmaktadır. Metre murabbamdan vEğİ lira teşhir ücreti alındığma göre ta- lep edilen miktar haddinden çok faz la görülmektedir. Ne dersiniz ? Denize girmeli mi ? girmemeli mi 2. “Lokman Hekim” in işine karışıp da sağlık öğütleri vereceğiz sanma” Burası kadar tentene gibi oyulmu$ ve oirafına su çevrilmiş şehir dünya” ; mama