6 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

6 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

—— 2 GÜNAŞIRI Ah, köşki anayurda kavaşan bu kardeşlere yalnız sevinç gözyaşları dök- türmek kabil olsa! Göçmenliğin acı hatıralarmı biz pek iyi biliriz. Eski dini tarihimiz, bir güç vak'asından başlar, Bin üç yüz bu kadar senedenberi hâlâ hâfızamız- IN Göşmen; kökleri toprağından çıkarılmış bir ağaç gibidir. Kolları sar kık, yüzü soluk durur, Nerede tutacağı pek iyi bilitmez, çök fazla ve şefkat ister, Yuvalarım bozup, yurtlarını bırakan bu Öztürk çocukları için anava - tandan başka açılacak hangi kucak vardır? Göçmen, hakiki gurbet acısı tadan adamdır. En hazini kendi vatanında da bir müddet bu garipliği duyar. 93 harbinde göçenleri hâli bu adla aniyoruz. Göçmen ürkek olur, alıngan olur. Sokak bu ea n köşelerine büzülüşlerinde 6000 göçmen geliyormuş. Sayımıza 6000 kisi dah; katıyoruz, demektir. Ama hiçbirimiz bunları solda srfir saymamak sartile! Orhan SEYFİ Muhtelis veznedar Duvarın içine saklanan 4000lirameydana çıktı Çorlu Ziraat Bankasmdan ihtilâs ettiği 25 bin lirayı, Beyoğlu barların da, birtakım kadınlarla yediği sıra- da yakalanan Veznedar Kâmilin ai- le dostlarından Vehbi Hüseyin ismin de biri dün, zabıtaca yakalanarak Adliyeye verilmiştir. Vehbi Hüseyi- nin yakalanmasına sebep şudur: Veznedar Kümilin karisi Calibe, bundan birkaç gün evvel kocası ta- rafından evinin iç duvarında saklan müş olan 4000 lira para bulmuş ve kocası hakkında tahkikat yapıldığı- nı bildiği için bu parayı, polise tes lim etmeği düşünmüştür. Tam Bu s1 rada, veznedarın aile dostlarından Vehbi Hüseyin, işe karışmış: Parayı bana verin, polise tes- Ne dersiniz ? Neden gelmiyor ? İç Söylene söylene-anlaşıldı ki İstan- | bul ya bir seyyah şehridir, yahut bir seyyah şehri olmalıdır. Hangisi olur- | sa olgun muhakkak olan birsey varsa o de bize seyyah gelmerdesidir. Son günlerde İstanbula gelen ve Atinanın en büyük otelinin sahibi olan bir zat İstanbulda turizm ile çok alâkadar bir dostuna sormuş: — Atinada seyyahları oturtarak yer kalmadı. O kadar çok rağbet var. Halbuki Atinada ne var ki bu kadar seyyah çekiyor, İstanbulda ta» biat güzel, iklim lâtif ve antikn bah- sl ise çok zengin. Acaba neden gel- miyorlar?.. İşte İstanbulu bir seyyah şehri ha- line getirmeden evvel büylik hir eid- diyetle yapılacak işlerden biri bu | (neden gelmiyorlar?) sualihin ce- lim edeyim! demiştir. Celibe de bu | vaplarını hazırlamaktır. Bu cevapla- eski gile dostunun yardımma teşek- | rr buradan değil, muhtelif memle- kür ederek 4000 lirayı, karakola gö- | ketlerin seyahat acentalarından, ga- türmek ilzere kendisina vermiştir. | zetelerinden ve turizm ofislerinden Aradan birkaç gün geçtiği helde,| sorarak yorulmadan toplamalı ve Mektepli şaraplar Gulatadr bir Fransız mektebinin deposunda beş bin kilo kaçak şarap bulunmuş. Birisi buna şaştyordu. Arkadaşı dedi ki: — Ben bunda şaşılacak bir sey gör müyorum. “okutmak” maksadile şa- rapları “mektebe başlatmışlar”. Bun dan tabii ne olabilir ? Mesele çikaran kelime 19 haziranda güneş tutülacak: Bu, mühim bir meseledir. Zsten tutmak ve tutulmakla alâ - kalı ne varsa hepsi birer meseledir: Veznodar çaldığı para ile tutulur: Mesele, Haile Selâsie'ye köşk tutulur: Me- le, sele, İngilizler Italyanlarm yaptıklarma tutulur: Mesele, Olimpiyada. gidecek sporculara o - tel tutulur: Mesele. Çin ikiye ayrılır, biribirile harbe tu tuşur: Mesele, Verilen sözler, yaplan muahedeler tutulmaz: Mesele, Belediyenin sokaklarda geçilecek yerlere sürdüğü boya tutmaz: Me-| sele, Istanbul caddelerinde nasıl yürü - neceği rivayetleri biribirini tutmaz: mesele: Filistinde karışıklık çıkar, yahudi - ler taşa tutulur: Mesele. Toros ekspresi yağmura tutulur: Mesele, Uzatmıyalım. Bir gazete almız ve birinei sayfasmdan başlıyarak her meseleyi tetkik ediniz. Göreceksiniz ki, içinde mutlaka bir “tutmak,, , “tur tulmak,, vardır. Rahat etmek için bu iki kelimeyi ortadan kaldırsak nasıl olur acaba? Alafranga ve serbest Muhakkak ki, serbest güreşin Gre- korromenden daha cazip birtarafı var ve yine muhakkak ki, bizim güreşçi - lerin -en acemilerinde bile. serbeste istidatları Greko-romene istidatlarm dan çok fazla. N Nitekim, biribirine pek denk iki gü Teşçinin can sıkacak kadar hareket - 8iz Grekö-römen müsabakası sırasm- da seyircilerden biri: — Iki el bir belle bu iş olmuyor. Tki de ayak karışmalı ki, güreş güre- ge benzesin, dedi, oyunlarında -belki biraz da kara kucak ve alatür- ka güreşlerimiz dolayısile- gerçekten istidatlı ve usta oluyorlar. Bu serbest güreş istidadını inkişaf ettirmeğe çalışmalıyız. Bu da güzel! Finlândiyal güreşçilerin sportmen tebarüz ettirmiştik. Sırası geldikçe kendi ve halkımızm temiz ve dürüst hareketlerini de kay- detmekten büyük bir iftihar duyarız: Evvelki akşam büyük Mustafa has mını yendi, fakat Finlândiyalı güreş- çinin. yenik düşerken, kolu çıktı. Fin. lândiyalmın yenildiğini gören, fakat kolumun çıktığından haberi olmiyan halk, Mustafayı şiddetle alkışlamak medi. Mustafa bir taraftan hasmma yardıma kogarken bir taraftan da halka doğru elini kaldırarak vaziyeti c “şesında ölmek silmeniz endkön Bilginizi Yoklayınız Sorular — Kaç türlü karabiber vardır? — “Harp etmek san'atinde üstatlar rımız olanlarm sıhhatine içiyorum, sözünü kim ve ne münasebetle söyle- miştir? — Portekizin en başta gelen Ihra- cat malı nedir? — “Beynelmilel posta ittihadı,, han $İ tarihte ve nerede > — Potemkin kimdir? Dünkü soruların cevapları S$ — Fotofobi nedir * C — Gözlerin şiddetli ışıktan kor- kusu, 5 — Hem suda, hem karada va şayan memeli hayvanlardan, suda yaşamağa en uygun hayvan han gisidir ? € — Fok. $ — Ayn ışığı, güneşin in kaç defa dahâ zayıftır ? eee” C — Uç yüz bin defa, $ — Osmanlı devleti, Sırbistanın Pasaroviç kasabasında hangi mua- hedeleri imzalamıştır ? € — Ayni zamanda Avusturya ve Venedik cümhuriyeti ile iki muahede imzalamıştır. # — “ Korkan , ür arasında ne fark vardık ? .orkan,, ani bir tehlike kar korku geçirendir. “Korkak,, ise her zaman mevhum korkusu içinde yaşayandır. TER İN e kalk ke “Korkak” Galibiyeti alkışlamağı, bir sskatlı. ğa hürmete feda ettiler: Bu da sport- mence bir jesttir. Brig közü eden profesörler Kadıköyünde Rızapaşada oturan Üniversite profesörlerinden Nev - mark, Hirş, Rüşto, Röpke, buh ve Fuat karşılarındaki kahve- de mütemadiyen çalan bir gramofon derslerini hazırlayama- dıklarını ileri sürmüşler ve bu çal- ginm devamlı surette çalmasmın menedilmesi için Kadıköy kayma kamlığma müracaat etmislerdir, Kay makamlık, bunu salâhiyeti haricin- de gördüğü için © alâkadarlar sulh mahkemesine (omürnenat etmişler ve mahkeme kararile işgal ettikleri binalara ait konturatların feshedil- mesini istemişlerdir. Mahkeme he- nüz bu davayı rüyet etmemiştir. i Vehbi Hüseyinin bir daha eve uğra- | maması kadının şüphesini uyandır - mış ve yaptığı araştırmadan Vehbi- nin ne Karakola, ne de Emniyet Mü dürlüğüne gitmediğini öğrenmiştir. Calibe, bunun Üzerine, Vehbi Hilse- yini zabıtaya haber vermiştir. İkin- ci şube kısım memurları, Vehbi Hü- #eyini kısa bir zaman zarfında, vaka lamağa muvaffak olmuşlardır. Suç- lu. dün akşam geç vakit, Sultanah- met birinci sulh ceza mahkemesine verilmiş ve Hâkim Reşit tarafından sorguya çekilerek tevkifine karar verilmiştir. Veznodar Kümilin, ayrı. onları tasnif edip sonra izaleleri ça- resini düşünmeli, İzsle edilebilirse İstanbulu seyyah şehri haline getir- mek mümkün olur. Yoksa beyhud emek sarfedilmiş olur. Biz böyle düşünüyoruz, Siz ne dersiniz ? * Berlin ticaret mümessili — Ber. lin ticaret mümessili Avni, Türkiye - Almanya ticari minasebetlerini tet- | Yeni bir karar Sürati 10 milden aşağı gemi çalıştırılmıyacak Sürati on milden aşağı gemilerin kabotaj hatlarımızda çelıştırılmama is hakkında Ekonomi Bakanlığından İ alâkadarlara bir tamim gönderilmiş i fir. Denizyolları idaresinin halen ça lıştırdığı vapurlardan bazıları kabul edilen asgari sürati yapamamakta- dır, Bunun için bu gemilerin kadro- dan çikarılmaları ve satılmaları za- rureti hâsıl olmuştur. Diğer taraftan Ayvalık, “Bandırma, Müdanya ve Gemlik hatlarmda çalışan küçük va- gür hemen ekserisinin de sü- rati on milden aşağıdır. Bakanlığın emri mucibince bu gemiler seferden menedlldiği takdirde elde yerlerine konulacak gemi bulunmamaktadır. Denizyolları idaresi, keyfiyeti Ba- kanlığa bildirecek ve küçük hatlarda ve b aim için daha az bir sü- rat esası kabul edilmesini isteyecek- tir. Satılmaları ka; gemi lerin satış şekilleri henüz kat'i bir karara bağlanmış değildir. Bu gemi- lerden bazıları parçalanarak hurda halinde bazıları da haliyle satılacak- tr. Hurda halinde elden çikarılma- sma İmkân olmadığı takdirde tadil edilerek Şilep halimde kullanılmaları da mevzuu bahistir. İstanbulda mektep ŞEHİRDE OLANLAR 4 -6-900 > sazzuzi Küçük Andlaşma Bükreş toplantısı Bugün Çekoslovak Cümhurreisi Beneş, Yugoslây kral naibi Prens Pol Romanya kralı Karol ile arsmlusal vaziyeti görüşmek üzere Bükreşe ye" Biyorlar. Lah ds bakanı Albay Beckin Belgradı ziyaretinden sonra küçük andlaşma devletlerinin bu yeni top - lantısı bliyük bir ehemmiyet kazan - mış oluyor. Çünkü Yuzoslavyanm Alman - Leh anlaşmasına gireceğine dair olan sayiaların asılsız olduğuna ve harp nihayetindenberi teşriki me- sai etmiş bulunan bu üç devletin ayni politikayı gütmeye devam edecekleri» ni gösteriyor, Diğer taraftan müza - kere proğramına Habsburglar mese- lesi ile küçük andlaşmanm Sovyet İ Rusyaya karşı alacağı durumun it - hal edilmiş bulunması, Alman silâh - lanmasından sonra Belgrat, Bükreş ve Prag arasında bir ihtilâf doğduğu- na Imananların bu yoldaki kanaatini kuvvetlendirmiyor değildir. Hudutlarınm böyük kısmı Alman - ya ve Avusturya tarafından sarılmış. olan Çekoslovakya memleket dahilin- de nüfusun büyük bir yüzdesini teşkil eden Almanları da nazarı itibare ala- rak “ , siyasetini gü- den Hitler Almanyası karşısmda yük endişe duymaktadır. Bilhassa Berlinin Viyanayı ilhakından korkup buma mâni olmak için Hababurgların Avusturya tahtına iade olunmasına razı olur gibi oluyor. Ayni zamanda Sovyet Rusya ile Alman taarruzuna akdetmiş bulunuyor. Halbuki Yugoslâvya Har beburglarm Viyanada tahta oturma» larma katiyyen muarızdır. Yugos - Lu ve talebe adedi İ Kaza ve köyler de dahil olduğu balde, İstanbul vilâyeti dahilindeki! lâvyanm endişesi bugün oenubi şar- ki hudutlarındadır, ve Yugoslüvlar Habsburg hanedinmm Avusturya devletini ele aldığı taktirde Italya ve ça kız kardeşi Müeyyet namma, Em | kik etmek üzere, İzmire hareket et - Bivet sandığma 6 bin lira para yatır. | miştir. dığı, ve fakat yakalarımadar bir gün | * Dün 300 seyyah geldi — İngiliz evvel, parayı geri aldığı anlaşılmış » | bandıralı Comsey vapuru limanımıza tar. |300 kadar seyyah getirmiştir. yabancı ve arlık mektepleri İle ilk Macaristan ile teşriki mesai ederek mektepler ve meoburi lahsil çağn- | harp sonu muahedelerinden büyük is- da bulunan çocuklar hakkmda yeni | tifadeler temin etmiş olan Belgratm bir istatistik yapılmıştır. Bu istatis- | karşısıma dikileceğini biliyorlar ve bu liğe nazaran, vilâyetimiz içerisinde endiyelerinde de haklıdırlar. Hahs - Maarifte Yeniden jimnastik muallimi yetiştirilecek Çapa Muallim Mektebinden 924 - 930 seneleri arasmdan mezun olan- lardan jimnastik hocası yetiştirilme- si kararlaştırılmıştır. Bu şartı ha- İz olup ta hoca olmak isteyenler Ga- zi Terbiye Enstitüsünde ders göre- ceklerdir. * Muallimsiz köylere muailim ye- tiştirmek için bir kurs açılması ka- rarlaştırımıştır. * Mekteplerin tatil edilmesi hase- bile ilkmektöplerde bulunan hademe- lerden beş yüzüne tatil devam et- tiği müddetçe mecburi mezuniyet verilmistir. Her mektepte helen bir veya iki hademe bırakılmıştır. Ka- lanlar tatil müddetince maaslarını alacaklar, diğerleri alamıyacaklar - dır. Bu yüzden Maarif Müdürlüğü, bütçesinde bir mikdar tasarruf te- min etmiş olacaktır. Belediyede Unkapanı köprüsünün tamirinden vazgeçildi Unkapanında köprü başmdaki meydanlığn etrafı kapatılmış ve bu meydanlığa halkm girmesi menedil- miştir. Yeni yapılacak Gazi köprü- #ünün inşaatma bu cihetten başlana cağı için bu tedbirlere lüzum görül- müştür. Unkapanı köprüsünün tami rinden vazgeçilmiştir. Gazi köprüsü bitinceye kadar İstanbulda münaka Je tek köprü ile temin edilecektir. * Bazı yerlerde köy, belediye ve hususi idareleri alâkadar eden müşterek işlerin bir veya birkaçmn yapılması için birlikler kurulmuş ve bu birliklerde yeni teşkilât vücude İ getirilmiştir. Dahiliye Vekâleti bu dirmiştir. * Yürükeli plâjında bu sene yapı- lacak tesisat münakasaya konul- muş, bu suretle bu plâjn imarına ait biriftci kısım bitmişti, Fakat be- İediye plânın ikinci kısmmı da mü- nakasaya koymaya ve bunuda bu yil yaptırmaya karar vermiştir. Mü nakasa yakında açılacaktır. Birinci kısım dahilinde olan gazino İle #0- yunma yerleri İnşaatı bitmek üzere olup on beş gün sonra müteahhit tarafından belediyeye teslim edile - cektir. Soyunma yerlerinde bin kişi | birden soyunabilecektir. | birlikleri veni masrafları mücip ol- | mıyacak şekilde kabul edeceğini bil | * Maliye teşkilât kamumu — Maji ye Vekâleti yeni maliye teşkilât kanu | nunun tatbiki için bir nizamname ha - yırlamaktadır. Kanunun nizamname ile birlikte tebliğ edileceği anlaşıl - maktadır. “ İthalât gümrüğündeki Trrsızlık — Gümrük baş müdürlüğü, iki mumaralı #halât gilmrüğünde yapılan hirsizlik meselesi etrafındaki tahkikata devam etmektedir. Bu anbarda, daha başka 429 ik mektep vardır. Bu mektep- lerde 469 şube mevcuttur. 37,297 er- kek, 32.579 kız talebe okumaktadır. Istanbulda mecburi tahsil çağındaki çocukların sayısı 69.872 dir. Bu he- 4 gale re gr eği SAĞIMİR > "dir. Bundan başka, Istanbulda 4 hu. susi Türk mektebi vardır. Bunlar da 128 erkek, 120 kız ki, ceman 246 ta- lebe okumaktadır. Şehrimizdeki ya- sandıkların de açılmış olması ihtima- line biriken, dün mal sahiplerinden bir çokları kendilerine sit eşyayı kontrol etmişlerdir. » Kâzım Dirik'in tetkikleri Trakya umumi müfettişi - General Kâzım Dirik, dün, yanmda Istanbul ziraat müdürü Tahsin olduğu halde Büyükdere ve Beykoz fidanlıklarını gezmiş, tetkikler yapmıştır. Trakya - nm yeni köylerinde yemiş veren fi- danlıklar tesis edileçektir. k yıl iikbaharda buradan Trakyaya fi- dan gönderilmesi muhtemeldir. General Kâzım Dirik, dünkü tet - kikleri arasında müzeler mlidürü A- #zl de ziyaret etmiştir. müze haline Müze haline getirilmesi Maarif Vekâleti, Ayasofyadaki Çif tehamamlarda bir müze açılması hakkında Müzeler İdaresine bir © mir göndermiştir. Dün, Müzeler U- mum müdürle mimarı Çiftehamam- lara giderek tetkikler yapmışlardır. Şimdiye kadar bir benzin deposu olarak kullanılan oÇiftehamamlar, Türk hamamları müzesi haline ko- banet İlk mekteplerin adedi ise 13 tür. Talebe sayısı, 354 erkek zy kız olmak üzere 553 tür. 84 ekal- liyet mektebi vardir. 13,074 talebe devam etmektedir. Bünün 6225 | er-| kek, 6849 zü kızdır. Bomba hâdisesinin mahi- yeti tamamen anlaşıldı Polis, Galatadaki Ermeni kilise- sinde bulunan bomba hâdisesini ta- mameri tesbit etmiş ve hâdiseyi ay- dınlatmıştır. Tahkikatm vâsıl oldu- Eu neticeye göre bu bomba, bundan 12-15 sene kadar evvel o mahzene atılmıştır. Yapılan muayenede bu bombanm infilâk kabiliyetini kaybet tiği teabit edilmiştir. Türk hamamları müzesi Çifte hamamlar güzel bir getiriliyor FERRE SE teens ği elimi takarrür eden Çiftehamâamlar nacaktır. Türk hamamlarınm şimdiye kadar geçirdi ği değişiklikler, ayrı höcreler ha- linde canlandırılacaktır. Kuralar, akar vaziyette bulundurulacak, bu- rada hamam takımları ve her devre ait hamam eşyaları teşhir olunacak tır. Tesis hazırlıklarma yakında baş- lenacaktır. burg hanadanmın tahta geçmesine A- vusturyanm Almanyaya ilhakmı ter- cih eder gibi görünmektedirler. Bu itibarla Belgrat ve Prağ arasm da bir mutavassıt rol oyniyabilecek olan Romanyeda küçükandlaşma dev nalıdır. Ve'bu devletler aralarmda uz Taşabilmeleri için en kolay çareyi SÜp- hesiz her ne pahasma olursa olsun statükonun muhafazasmda bulacak- lardır. N. M. Belediyede yeniden iki direktörlük kuruldu Bina ve arazi vergilerinin husus! idareye verilmesi dolayısile bu ver- gilere ait müamele evrakı ile dosya ve eşyaların belediyeye devri bügün bitirilecektir... Devir münasebetile merkezde belediye varidat müdürlü. ğüne bağlı olmak üzere bir tahakkuk ve bir tahsil müdürlüğü ihdas olun- müş, vergi işlerinin idaresi için 27 Belediye tahsil şubesi takviye edil « miştir. Tahsil müdürlüğüne Vek. dar Maliye Tahsil müdürü Hüsnü ta. yin edilmiştir. Henliz tahakkuk mü- dürlüğü münheldir. Belediye muha» sebe müdürü Kemal ile ii mü fi leriddün belediye Şubes ME üni başlamışlardır. Bu tef- tişler oenasında Kadro,esya,Kırtasiye ve saire itibarile mevcut noksanlar tesbit edilmektedir. Tahakkuk kıs- mının devri hakkmda Maliye Vekâ- letinin tanzim eylediği talimatname dün belediyeye gönderilmiştir. Tah- sil kısmına ait olan talimatname de birkaç güne kadar gelecektir. Bina | vergileri için beş istinaf, beş te ta- İdilât komisyonu kurulmuştur. Bu komisyonlar pazartesinden itibâren faaliyete geçeceklerdir. Denizyolları mütehas- sısı çalışmağa başladı Denizyolları umum müdürlüğünün mütehassıs müşaviri Kip şehrimize gelmiş ve dün çalışmaya başlamış - tr. Kip, denizyolları idaresinde ge tiş salâhiyetle çalışacak ve bu mü- esseseyi modern bir şekle koymak için icap eden herşeyi Yapacaktır. Yeni mütehassıs, umum müdürlüğün elinde bulunan vesait ve malzeme- nin tetkikiyle İşe başlayacaktır. On- dan sonra kahotaj hatlarımızn İk- tisadi şartları gözönünde bulundu” rularak bu vasıtaların daha geniş bir şekilde takviyesi için bir prog- ram hazırlanacaktır .