7 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

7 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

My pie, TA PAZAR 7 Gasatecilik, Matbaacılık, Klişecilik TELEFON : TELGRAF : HAZİRAN | 1936 s K İKİNCİ YIL — Ne. N EVI 24315, 24319, 24310, TAN, İSTANBUL 401, URUŞ SUYASAK GÜN Necaşi Romayâ mı gidiyor ? Haile Selâsiye'nin Musolini ile görüşmek istediği söyleniyor! 5 ei Türkiye Yugoslavya dostluğu Yugoslavya nazırlsrmdan saym| Şevki Behmenin Türkiyeyi ziyareti ve bu ziyaret münasebetile yaptığı be- | yanatta memleketimize karşı Yugos- lavyada beslenen yüksek dostluk ve bağlılık duygularmı tebarüz ettir mesi, bize, bu sevimli mevzus tek- Tar gelmek için zevkli bir vesile ver- di. Daha bundan hir ay evvel Bel gratta, Balkan Antantı Konseyinin müzakereleri sırasında, (o Yugosla topluluğunun, gerek millet olarak, gerek hükümet olarak Türkiyeye karşı gösterdiği dostluk ve birlik ru- bunun sayısız tezahürlerini müşahade etmek saadetine erenlerden olduğu- muz için, aziz misafirin güzel sözle- rile memleketinin fikir ve hislerine tercüman olmakta hakikaten tam bir sadakat derecesine erdiğini hayran- hkla müşahade etmekteyiz. Filvaki, memleketlerimiz arasmda, Yüce Şe- fimiz Atatürkle mlteveffa Kral A- leksandrm Dolmabahçe sarayındaki tarihi mülâkatlarndan sonra başlı- pa dostluk ve iyi anlaşma havası, tahkim edici kuvveti ve hâ- dinelerin çetin tecrübeleri ile öyle çelikten kırılmaz bir bağ ve öyle Iç- ten bir bağlılık havası husule getir- miştir ki, Türkiye hududundan İçeri giren her Yugoslavm bu temiz rüz- gürm derhal yüzline çarptığını his- setmesi gibi, Yugoslav hududundan İçeri giren her Türkün de, gerek Yu- goslavm devlet adamile konuşurken, gerek sokağmdaki halkının yüzünde, gerek gazetelerini okurken, ayhi bağlılık duygusunun yüksek ifadesi- ni hemen farketmemesi kabil değil- dir. Türkiye - Yugoslavya dostluk ve anlaşması, hükümetlerin resmi ve munheğelerin hukuki o çerçevelerini aşarak, bu derece Iki millete mal ol- muş bir hakikattir. Memleketler, zaman zaman, müs- terek ihtiyaç ve menfaatlerine göre, biribirlerile anlaşırlar, ittifak eder- ler. Fakat büyük müttefikimiz ve| dostumuz Yugoslavya İle #ramızda- ki birliğin mahiyeeti, tahlil edilince görülür ki, yalnız kendi- sine böyle bir siyasi karakteristik atfedilerek geçilebilecek bir keyfiyet arıetmex. Müşterek menfaatlere da- yanan siyasi anlaşmanın zamana dahi tahakkilm eden âmillerle tak- xiye edilmiş olmasıdır ki, her iki memleketin gerek doğrudan doğruya münasebetlerinde, gerek yakmdan ür oldukları — Balkanlarda, sebep olmuş ve olmaktadır. Yugoslavya ie dostluğumuzun te- meli evvelâ müşterek menfaatlerimi- xe dayanmaktadır. Denebilir ki, bu memleketie memleketimiz. srasında bugün en küçük bir menfaat teze dı kalmamıştır, 933, dostluk misakı ve bunu takip eden Balkan Antantı, iki kuvveteli memleketi, Antanta dahil diğer dostlarımızla beraber, en sağlam ahitlerle biribirine kenet- liyerek büyük bir kuvvet ve ittifak manzumesi meydana (çıkarmıştır. Yakat, Türkiye - Yugoslavya ittifa- kmın bu siyasi mânasını güzelleşti- ren ve ona büyük kuvvet ve asalet veren asıl mânevi âmil, bu ittifakm. yalnız sulhperver esaslardan ilham almış ve kimseye müteveccih bulun- mamış o olmasındadır. Bu suretle her Iki memleketin politik anlaşma- sı, milli hürriyet ve istiklâllerinin müdafaası gibi en ulvi esaslara, kül- tür ve imar sahasında rahat çalığ- mak gibi en haklı kaygularma de yandığı içindir ki, bilhâssa sağlam- hik kazanmaktadır. Her şeyden ev- vel bilyük bir İnsan olan Büyük Mustafa Kemalin müteveffa Kral Aleksandr ile temelini attıkları ve milletlerine malettikleri esasm bu muhkemliğidir ki, iki milleti bu de- rece biribirine bağlamıştır. Siyasi ittifakımızı bu derece yük- LArkası 3 üncüde) Ali Naci KARACAN Habeş İmparatoru Eden'le i mülâkattan memnun olmamış Londra, 6 (A. A.) — De; graf yazıyor: “ Eden'in dün Habeş o imparsta- runu ziyareti esnasında . hiçbi is yasi mesele mevzubahsedilmemiş - tir, İmparatorun müşavirleri İliz hükümetinin fikrini deği diğini ve Negüsün Londradaki mi firliği resmi değil de bususi mahi- yette addedilmekte olduğunu Tel» Ingi- İ mekle az çok sukutu ha mışlardır. Esasen diplomasi mah filinde ekseriyetin fikri de bu mer- kezdedir.,, | Necaşi Romaya mı gidiyor ? Londra, 6 (A. Ay — Henüz teey- yüt etmiyen sayialara göre Habeş imparatoru Londrada gördüğü ka - bulden ve Eden ile aralarda ge- çen konuşmalardan memnun olma - yıp, Mussolini ile pazarlığa giriş- mek için Romaya gitmek imkânmı araştirmiştır. Habeş İmparatoru bu taht Üzerine TArkası 5 ba) tekrar oturabilecek mi? Küçük Antant toplantısı. Beneş, Prens Pol Bükreşte büyük törenle karşılandı Küçük Antantın devlet reisleri arasında bugün Bükreşte çok mühim müzakereler yapılacak Eral Karol, Bene Prens Bükreş, 8 (Tan) — Bütün şebir baştan başa Rumen, Çekoslovak ve Yugoslav bayraklar: ile donanmış- tar, ve Pol Küçük antant devlet reisleri buğün Bükreşe vâsıl olmuşlardır. Sabat sünt 10 da Çekoslovakya , | cümhurreisi Beneş ve maiyyeti Günlerdenberi heyecanla beklenen * (Arkası $ üncüd. — mmm Samvel Hor kabinede İngiliz filosu Akdenizden çekileceğe benziyor Londra, 6 (Tan) —Sir Samuel ne birinci Jordu Sir Bolton Eyres Monselle'in yerine tayin edildiği ves- men bildirilmektedir. Bu tayin, İngilterenin İtalya ile bilhassa Akdeniz meselesinde bir anlaşma temayülü gösterdiğine bir delil addedilmektedir. Malümdur ki, Samuel Hor, geçen künunusani aymda Lavslle birlikte Hubeşistana ve İtalyaya bir sulh plânı teklif etmiş ve bu plânı ile İtal yanm çok lehinde harekette bulun- muştu. Baldvinden habersiz hazırla- nan bu plân İngilterede büyük bir dedikodu uyandırmış ve Samuel Hor Dış Bakanlığından istifa ederek ye- rini Eden'e birakmıştı. Eski dış bakanm şimdi tersine lortluğuna tayin edilmesi, Akdeniz geselesini ve İngiliz donanmasmın buradan geri çekilmesi keyfiyetini ileri atmaktadır. Sir Samus! Horun | Baldvin kabinesine girmek için böy- (Arkası 3 üncüde) Baldvin kabinesinde tersane Lortluğuna tayin edilen Samuel Hor Hor'un geçenlerde istifa eden tersa- | AN DELİK GAZETE ATATÜRK | Mudanya veBursayı şereflendirdiler Bursa, 6 (Tan) — Atatürk, bugün saat 19 da Kocaeli vapu- rile ve mâiyetleri ile birlikte halkım coşkun tezahüratı ara- smda Mudanyayı sereflendir- mişlerdir. Atatirk, oradan Bursaya ha- | reket etmişler ve ilkönce, Çe- | lik palasa ihmişlerdir. Burada || Halk Partisi erkân: ile, bütün || partililer, Belediye Reis ve er- | karşılanmış | İ kânı tarafmdan lardır. Büyük Önderin teşriflerini haber alan Bursalılar coşkun | tezahüratta bulunmuşlardır. i Kendilerine Recep Peker de refakat etmektedir. ' Bir sey yapmadan Berline dönüyor İ Londra, 6 (A.A) — Havas Ajan- İ sından İ Fon Ribentrop bugün Berli necektir. Siyasi mahafil, hi Anversteki grev de gittikçe büyüyor Yeni Fransız kabinesi Leon Blum dün Fransız Meclisinde itimat aldı Meclise amelenin lehinde kanunlar veriliyor bu yüzden grevlerin biteceği umuluyor Yeni Fransız mec lisi toplantı halinde Paris, 6 (A.A) — Başbakan 1#- on Blum Saylavlar kurulunda ve Başbakan muavini Daladier Sena- atlik hafta mesaisi, İ veleler, ücre İenmiyen bu dönüşün, Fon Ribentro- pun ne Eden ve ne de başka herhan- gi bir nazır tarafından kabul edilme- | miş lomasımdan doğma sukutu hayal İ ve hoşmutsuzluktan ileri geldiği fik- Tindedir. İngiltere hükümetinin bu tarzda davranmış olması, Ingiiz suallerine Almanyanın henüz cevap vermeme- sinden di ır. Esasen, siyasi ma- hafil, bu cevabm menfi. olacağını tahmin ediyorlar, İh Viyana iki İ Dün saat 10,35 te izmirli Musta- fanm idaresi altımda İstanbul-An » kara muhtelitleri karşılaştılar. Yeşil formalı Anküra takımı: Natık - Ali Riza, Saffet - Halit, Semih, Nazmi- Selim, İskender, Yaşar, Fahri, Ham- di, kırmizi formalı İstanbul takımı da; Safa - Faruk, Hüsnü » Mehmet Reşat, Rıza, Esat - Niyazi, Ali, Sa- lâhaddin, Şeref, Fikretten müteşek- kilâi, Oyunun ilk devresi tamamen bir üçüncü küme maçı zevksizliği içinde geçti ve kırk beş dakika zarfında, ne heyecanlı bir hücum, ne de kuvvet- li bir şüt görmek mümkün olmadı. Devrenin alâka uyandıran en mühim hadiselerinden biri, eönlı oyunu ile temayüz “eden Ankara muhtellti merkez muhacimi Yaşarın İstanbul Kalesine savurduğu güzel kafa vu- rüşu, İkincisi de İstanbul muhteliti LArkası 5 incide) İzmirlilerin yü toda, bugün hükümetein beyarname- sini okumuşlardır. Beyannamede, Fransız milletinin demokratik hür riyetleri her türlü şiddet veya fitne Leobbüslerinden korumak kararını vermiş olduğu kaydedilmekte, buh- | rana mak ve faal, temiz ve itimatlı Bı tn ihyası yolunda azimle çalışa beyan olunmakta, memleketin emeli ilân edilmekte, bı resinde müzakere: ed nafıa işle, lunacağı bildirilmektedir. iyor ki: Hükümet ekseriyeti mış bulunmaktadır. a dev» üzere ö-| bafaza etmektir. Arkası yüksek oyunu karşısında ncisi 4-1 mağlüp oldu İstanbul muhteliti Ankara muhtelitini bire karşı üçle mağlüp etti Dün İzmir muhtelitinden o 4 gol yiyen Viyana kalecisi Vahabın sert bir şutunu tutarken nlümüzdeki hafta, af kanunu, 4Ö sa- kollektif muka- i mezuniyetler, büyük arp imalâtınm millileş- rilmesi hakkında lâyihalar tevdi 0- Bundan sonra beyannamede deni- aramıyacak- çare bulmak, ıztırapları azelt- | tır. Çünkü bu ekseriyet mevcuttur, Hükümet, daha evvelden İtimat al Yegine mesele sulh | bu itimada lâyık olmak ve bunu mu. 3 üncüdel Dün İzmirin ikişer ikişer dört golün ü yapan izmirin Güzide oyuncuları: Vehapla o Fuat