7 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

7 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

4 SALTANATI) No, 155 Ziya ŞAKIR Müdafaai hukuk cemiyeti kongresi Balıkesirde içtima halinde idi Sözleri, bütün ruhları o büyük ha- lâskarın ruhuna rabtediyor; ve bü- tün bu ruhlardan, dünyanın ve tari- hin en büyük mucizesi syhür etmek istidadını gösteriyordu. Konya, Elâziz, Diyarbekir, Trab - zon, Malatya gibi muayyen ve sancak merkezlerinde daha hâlâ gaflet uyukusundan uyanamı; daha hâlâ Istanbulun padişahmdan ve Babiâlisinden medet uman beş on koyun kafalı memur istisna edilirse; bütün Anadolunun büyük ve küçük idare memurları, Istanbul idaresile slâkalarını kesmişlerdi. Mustafa Ke- mal paşanm telgrafından aldıkları ilham üzerine bazı kumandanlar da idare kuvvetini bizzat deruhde etmiş lerdi. Hassas bir mevkide ve bir istilâ ordusu karşısında bulunan 6l inci fırka kumandanı Miralay (Köprülü- lü) Kâzım Bey, (Balrkesir) de der - hal bir beyanname neşretmişti. Bu beyanname şu mealde idi. Olntakam dahilindeki teşkilâtı res miyenin, Istanbul hükümetine olan tabiiyet ve rabıtası, kesilmiştir. As- keri ve mülki bütün hükümet idare- #i, uhdeme geçmiştir. Mıntakam da hilinde, mercisiz kalan bütün maka- mat, tarafımdan emir alacaklardır. Kanunlarımız, eskisi gibi tatbik edi- lecektir. Mıntakam dahilinde olan, fakat teşkilât itibarile Karesi san- cağma tâbi olmayan kaza ve nahi- yelerde doğrudan doğruya Karesi mutasarrıflığına raptedilmiştir.| O sırada Balıkesirde, Müdafaai Hu kuk cemiy mgresi, içtima ha - linde idi. Ankarada Bi Meclisi açılmcaya kadar, efradı mil- leti mercisiz bırakmamak İçin neşre- dilen bu beyanna i derhal bu kon gre âs tasdik etmiş.. Hattâ, bu tasdi- k: havi beyannamenin sonuna, (Tür kün büyüklüğü ve uluvvücenabi) BI gösteren şu cümleler de ilâve edil - mişti : Bütün Anadi bu tehlikei vatan karşısında, vahdeti temin eğil miştir. Herkesin istirahati mutlaka ile işine gücüne devamını, ve bugün“ kü vaziyet karşısında azimkâr ve metein olfalarını, (ve ayni zamanda, memleketimiz dahilinde bulunan 4- nasırı gayrimüslimeye karşı göster- diğimiz. hüsnü müsmeleden daha fazla şefkat alicenaplıkla mua- mele edilmesini) tavsiye ederim.) Şu son cümle; mütarekenin İlk günündenberi sefil mahiyetlerini ortaya atan; ve resmen işgal daki- kasımdan itibaren de şımarıklıklari- ni arttırdıkça arttıran bir kısım va» tandaşlara — ve bilhassa adaletten hoşlanan İtilâf Devletleri erkânı - na — İyi bir ibret ve intibah dersi olmak lâzımgelirdi. Fakat maalesef bu hakikat görülememiş; Türk mil- letinin ruhundaki azamet ve ulüvvü cenap, takdir edilememişti * Istanbulda, Anadoluya karşı bir- çok teşebbiislere girişildiği hissedil- mekte idi. Bu teşebbüsler, hiç şüp- hesiz ki, kanlı hâdiselerle neticele - necekti. Istanbul işgalinin ertesi günü; Bi- gada bulunan Ahmet Anzavura sa- raym gizli talimatmı tebliğ etmek icin Bandırmaya adam gönderilmiş- ti. Ayni zamanda, Adapazarı, Düz- ce, Hendek, Bolu taraflarında da bir isyan hareketi vücuda getirilmek için miralay mütekaidi çerkez İbra» him Bey memur edilmişti. Ibrahim Bey, İzmite kadar gel miş.. oradan, Düzcede Hürriyet ve İtilâf Fırkası erkânmdan (Abdülva- hap Efendiye hususi talimstı havi bir mektup göndermişti. Bu gizli talimatm muhteviyatı, (derhal hazır lığa geçilerek, son emre intizar) edil mesinden ibaretti. Düzce halkının büyük bir kısmı, böyle bir talimatın geldiğinden ha- bârdar değildi. İstanbula her türlü slâka ve rabıta kesildiği için, bir - çok kimseler, endişe içindelerdi. Her kesin gözleri, yollara çevrilmişti. İs- tanbulda olan biten hâdiseleri anla- mak için, sabirsızlıkla beklemekte - erdi. Mart 26 ıncı pazar günü vakit, Ikindiye talamrrüp etmişti. Bü sıra- da bazıları yayan, bazıları atla ge-| len beş yolcunun kasabaya gelerek (Antepli Oteli) ne indikleri işitil - mişti. Müdafaai Hukuk mensupları ile bazı meraklılar, İstanbuldan haber vilâyet | J almak için otele gitmişler; en ev» İbu yolcuların kimler olduklarını öğ- İ tenmek istemişlerdi... Bu beş yolcu, şu zatlardan mürekkepti 1 — Erkânmharp Mirala Bey (1) 2 — Meclisi Meb'usan İlâlettin Arif Bey İ 3 — Yozgat Meb'usu Tsm» Paşa 4 5 Reisi, Ce- Saffet Bey (2) Şeyh Ata Efendi İ Bu bes zat, yorgun ve perişan halde b ar; Istanbuldan bu raya kadar kısmen atla ve kısmen de yaya geldikleri için hırpalanan ve şişen ayaklarma pansıman yap- makla meşgul oluyorlardı. Bunâ rağmen, ziyaretlerme gelen Müdafasi Hukuk erkânile Düzcenin gençlerini kabul etmişler: İstanbu - İn vaziyeti ile istikbalde yapılması lâzımgelecek işler hakkımda lüzumu kadar izahat yermislerdi. Fakat bu misafirlerin ahval vaziyetinde tam bir ahenk mevcut değildi. İsmet Bey Bey, İs - mail Fazıl Paşa ve hattâ Şeyh Ata Efendi: ağır yol yorgumluklarma rağmen yine ruhlarmdaki zindegi ve eneriyi muhafaza ettikleri hal - de, Celâlettin Arif Bev dalem ve dü- şünceli idi. Bunun sebebi de, Adapa- zarmdan geçerken, telerafhaneye uğrıyarak makine başında, Bursa - daki 56 ıncı Fırka Kumandanı Mi- ralay Bekir Sami Bevle yaptığı bir telgraf: muhaberesi idi O tarihte, Bekir Sami Beyin yave- ri Yüzbasr Salâhaddin Bey (3) tara: fmdan not edilen ve bazı mühim sikalar meyanmda bize hediye edi - len bu enteresan telgraf muhabere- sini aynen aşağıya kaydediyoruz Bursada, 56 mcı Fırka Kumanda- tı Miralav Bekir Sami Beye: Meclisi Meb'usan Reisi, Nasılsımız ?.. Vazi- Çok meraktayım. beni tenvir-ediniz.) Bekir Sami Beyden, Celâlettin A- rif Beye: (Meclis icin aza intihabma baş - landı. Ankarada bu meclis açılma- sm müteakıp. meclisin vereceği ka- rara tebaani hareket edilecek, Ve artık, İstanbul ve İstanbul hüküme- ti ile münasebetin idamesine lü - »um görülmiyecek. zaten buna da ve İ imkân kalmamıştır. Celâlettin Arif Beyden, Bekir Sa- in içtimsa daveti, hüküm- darın hakkıdır. Kanunu Esasimiz - de, bu cihet musarrahtır. İrade se- niyesi almmadıkça, böyle bir mec - Usin toplanmasma cevazı kanun! ol- madığı gibi toplandığı takdirde ise, bu nameşru meclisin bir karar ver- mesine, kanunen imkân voktur.| Miralay Bekir Sami Beyin son ce vabı: (Kanunu Esasinin verditi mem- leketi, halk meri nimsöa uğraşıvor. Bizce; ne padişah. ne Kanunu Esasi vardır... İİaate mecbur olduğumuz bir tek kanun vardır. Türki i titelini temin etmek.) Mirslav Rorir Sami deyip kesmişti. B: (Arkası var el) İsmet İnönü), (2) Simdi Arikan) 3) Salâhattin Bev, simdi Cenup hudut Pösumat muhafaza idaresi şeflerin Muhterem © Başbakanımız Kültür Bakanımız (Saffet İstanbul Harici Ask Kıtaatı İlânları Tümen birlikleri ihti- yacı için 180000 kilo sığır palı zarfla alınâcaktır. Mu- hammen bedeli 38700 lira ilk teminatı 2903 liradır. Teklif mektupları saat 14 e kadar. kabul edilir. Şart- namesi 194 kuruş mukabi linde Komisyondan alına- bilir, İstekliler. eksiltmeye iştirâk için belli gün ve saat- te teklif mektuplarını ve ka- nunun 2, 3 maddelerindeki vesikalarla o Lüleburgazda Tüm satınalma komisyo- nunda bulunmaları. (10) İ kune bir gürültüyle bize de İtiyen bir yük (3099) | KUŞBAKIŞI Kahraman Esrarengiz polis romanları yaz- makla geçinen dostumun son eserin- deki kahramana uzun ömürler dili- yordum. Çünkü onun kahramanları her sayfada bir ölüm tehlikesi atla tayorlardı. Muharrire takılmak Için: — Bari kahramanını bir kere de yalancıktan öldürüver, dedim. Hoş, bu da para ile değil ya. Öldür de, sonra bu ölüme tahammill edemiyen kariler çıkarsa yine Bu vesile ile de kahramanınm kariler üzerinde nekadar müessir olduğunu da anlamış olursun. dedim, — Hakikaten! dedi, Bu benim de İ aklımdan geçmiyor değildi. Fakat İ ben onu sahiden adamakıllı öldür meğe karar vermiş ve onun İçin mü. | nasip bir ölüm arayıp duruyordum. Bir aralık.. Muharrir dostumun söz Pazıl | mü kor- ru iler- -abası giğneyip geçti. Demir tekerleklerin tas yola kökün- den sarsarea carpısı, arabanın bütlin iskeletinin, ve taşıdığı yükün bir soydan oldukları için biribirlerine katılarak çıkardıkları gürültü ara- sında, ben arkadaşımın kahramanı unutmuş ve bu gürültü senfonisini arasıra vahşi bir kırbaç şakırdata- rak idare eden arabacınn arkasin- dan bakakalmıştım. Arabaet ilikleri- ne kadar sarsılan arabasınm içerisim- de bir “kahraman, gibi dimdik du- ruyordu. Bacakları, gövdesine bir müsellesin İki dır gibi kaskatı sap- lanmışlardı. Kulaklarını bu bizim ya- rım dakika tahanımti! edemediğimiz. gürültü cehennemine nasıl dayandık- larını düşündüğüm arabacının bütün çizgilerinde meşhur “Roma, at ya- rışlarını muvaffakıyetle bitireceğine emin olan bir “kahraman, vardı. O artık tekerleklerinin gürültüsü * İle, gündelik hayatm bütün patırdılarını ciğneyip geciyor. Yolda yaya giden insan oğullarını kim bilir sür'atin verdiği sarhoşlukla ne garip kılıklı e yığnlarma benretiyordu? Be nim gibi bu “taş yollar kahramanı, nın arkasından bakakalan muharrir dostüm esrarengiz bir gülüşle: Oldürdüm!. dedi. — Hayrola? Kimi öldürdün derken aklıma geldi. — Ha! Şu ölmez oğluna! Bravo Nasıl? Nerede öldürdün? Muharrir yolun öbür ucunu toza dumana katarak giden yük arabasını göstererek: — Şu arabanm yanımızdan geçtiği yerde, dedi, Tasavyur et dostum, kahramanımı ölmeden evvel sokt ğum evde tıklım tıklım keşifler, sır- lar, ipuçları ile dolduruyorum — ve sonra onu suracıkta bir “kalp, ya- kalıyor, düşüyor. Yanma © gelenlere “sır,larnı boşaltan deminki araha Kahramanımn herbirisi bir yeni roman mevzuu olabilecek sözlerini karalayıp gidiyor. o Yani kimsecikler o patırdıda bu sözleri an lıyamıyorlar, Mükemmel değil mi dostum? dedi iyorsun!, de Harikn- 77 İTEAL BULUŞ Yaz gelince paltoların yerine par- desiler gelir. Yeni pardesü yaptır. mak için çok para lâzım, Fakat işini bilen eski pardesüyü F istim BO- YA fabrikası Akif Lâtifte hemen yeniye tahvil eder. Merkezi: Fatih tramvay durağı. Şubel Kadıköy Muvakkıthane Sultanhamam Mesadet han No. 2 Istanbul Asliye Üçüncü Hukuk Mahkemesinden: Fatma Saadet ve- kili Avukat Yusuf Kenan tarafmdan eti 24-6-936 saat 15 de ka-| Beşiktaş Serencebey çıkmazda 4 No, da Ahmet Hayri aleyhine 934 - 978 No. lı dosyasile açılan boşanma davasından dolayı müddesaleyhin yazılı adresi terketmesi ve ikamet- gâhı meçhul bulunmesı hasabile 4-6- 36 tarihli celse için ilânen vâki teb- ligata rağmen mahkemede isbatı vü- cut etmediği cihetle hakkında gıysp kararı ittihazile ilânen tebliğine ve tahkikatın 9-7-1986 saat 14 de ta- likine karar terilmiş olmakla tarihi tebliğden itibaren beş gün zarfında Kiraz etmediği takdirde mahkemeye kabul olunamıyacağı tebliğ makamı- na kaim olmak Üzere ilân olunur. (23577) | canlandırırsın. | İzmir tramvayları için yeni temaslar yapılıyor İzmir, (Tan) — Birinci kordonla Basmahane ve Tepeciğe işletilecek 0- lan tramvay hakkında temaslar devam etmektedir. Şirket merkezinden gelen bir emirde gerek buradaki toplantıda, gerek Ankarada cereyan ede- cek müzakerelerde şirket müdürü Gormezano'nun hissedarları temsil etmesi bildirilmiştir. Yapılan teklifler üzerinde etle yakında müzake- relere başlanacaktır. Şirket bu şartları kabul ettiği takdirde, tramvay iş- liyen hatlarda otobüs seferlerine asla müsaade &dilmiyecektir. Muhtarı çifte ile yaraladılar Balıkesir, (Tan) — Sındırgı Çorum kamununa bağlı İzzettin köyü Muh- tarı Sadığı ir kavga sonunda çifte ile yaralamışlardır. Demireinin Mehmetler köyünden Gökçe oğlu Ali, Muhtar Sadık ile otu- rurlarken aralarında nasılsa bir kavga çıkmış ve Ali eline geçirdiği çifte ile Muhtar Sadığı ol kolundan ağır surette yaralamış ve kaçmıştır. Suçlu aranmaktadır. Bedri RAHMİ| “amana. Tekirdağında son seneler içinde .büyük imar faaliyeti görülüyor Tekirdağında yeni yapıl an Cümhuriyet meydanı Tekirdağ, (Tan) — "Tekirdağ, ik tısadi bakımdan Trakyanm çok iler- de bir mıntakası olduğu gibi, bütün Trakya şehirleri için mühim bir mahreç olmak itibarile de ayrı bir ehemmiyeti haizdir, Tekirdağ, son bir iki sene zarfında birçok saha - lerda yeni inkişaflar kozatmıştır. Bunların en mühimlerini şöylece sı- ralıyabiliriz Hükümet dairesi önündeki cüm - huriyet alanı tamamlanmış, civarı ağaçlar ve çiçeklerle süslenerek tan zim edilmiştir. Şehrin denize kim bir yerinde bulunan şehir par- kı, esssli gekilde ıslah edilmiş, etra- fma demir parmaklık gevrilmesi in siparişlerde bulunulmüğtur. Şe- hir saatlerinin ayarında ve yangin vukuunda kullanılmak üzere bir ca- navar düdüğü mubayaa edilmiştir. Şehrin dar caddeleri genişletilmekte, buralarda birçok istimlâkler yapıl” | maktadır, Yeni ve modern bina in - şaatı hararetli bir şekilde devam et- mektedir. Tekirdağ - Muratlı yolunun baş - langıcındaki mezarlık temizlenerek şehir korusu haline konulmuştur. Bu koruya 6 binden fazla ağaç dikile - cek, kenarındaki şosenin köprüye kadar olan kısmı parke ile döşene - cektir. Ayrıca, şehrin diğer bozuk kaldırımlarınm tamirine de başlan - mıştır. Şarap fabrikasma kadar O- lan şose tamamlanmak Üzeredir. Husul muhasebe ve urayın iştira- kile modern bir çocuk bahçesi inşa- st için harekete geçilmiştir. Hususi | muhasebe ve belediye tarafmdan bir çok çiçek tohumları ve fideleri ge tirtilmiş, hastane bahçesinde İkinci bir fidanlık yeri hazırlanmağa baş - lanmıştır. Liseler Satınalma komisyonundan Komisyonumuza bağlı yatılı lise ve kız erkek öğret- ' men okullarının 5-6-936 gününde kapalı zarf suretiyle eksiltmesi yapılan 41225 lira muhammen bedel içinde bulunan 48500 kilo sade yağına verilen fiat yüksek gö- rüldüğünden pazarlığı 10-6-1936 çarşamba günü saat| 16,30 da İstanbul Liseler mühasebeciliğinde toplanan! komisyonda yapılacaktır. İlk teminat olan 3091,88 ku- ruşun vaktinden evvel komisyon başkanlığından alına-| cak yazı ile Liseler muhasebecili, ne yatırılması, şart- nameyi görmek veya almak üzere komisyon sekreterli ğine müracaatları ilân olunur. (3134) MEMLEKETTE “TAN, MEMLEKE T MANZARALARINDA N: Dinar Üç Mustafa birleşip kızı kaçırmışlar Balıkesir, (Tan) — Sındırgı Iica köyünden Emin kızı Fatmayı âyni Xöy ahalisinden Mehmet oğlu Mus - tafa, Hüseyin oğlu Mustafa ve Mus- tafa zorla kaçırmışlardır. Cür'etkâr- lar hemen yakalanmış ve adliyeye evraklarile teslim edilmistir. Fatma ailesine yollanmıştır. İzmir madencileri Ankaraya çağrıldılar İzmir, 6 (Tan) — İktisat Vekâle- ti Izmir madencilerini telgrafla da- vet etmiştir. 9 Eylül vapurunun şaftı kırıldı İzmir, 6 (Tan) Karşıyaka ile İzmir arasmda işl 9 Eyiti vapu- ruhun bir sefer esnasında şaftı kı - rılmış, manevra yapamıyân vapur Al sancak iskelesine çarpârak bir metre yara almıştır. Yolcular heyecana düş müş, feryat etmişlerse de Çankaya vapuru imdada yetişmiş ve hepsini ertarmtetur, — — 1 ' Kürü sk L. ——————— * Aydm, (Tan) — Halkevimiz gösterit kolu, Halkevi bandosile be- raber evvelki gin Karüpmar kemü- nuna giderek (İkizler) piyesini bir perdelik komedi temsil etmiştir. Temsil aralarmda Şefi! kemanla parçalar çaldığı gibi, bandomuz dâ parkta halka konser vermistir. Halk Rösterite büyük ilgi göstermiştir. Sa lon tamamen dolmuştu. Germencik tende başta kamunbay ve Parti başkanı olduğu halde birçok gençler gelmiştir. Karapmarlılar Aydm Halkevlile - rine bilyük misafirperverlik göster « mişlerdir. * Turgutlu, (Tan) — Tütün mah sulü diğer senelere nisbetle fazla e- kilmiş ve gayet nefis bir surette ye- tişmeğe başlamıştır. * M. Kemalpaşa (Tan) — Bursa Defterdarı Remzi Kaya Alp şehrimi- 26 gelerek maliye işlerini sıki bir İ teftişten geçirmiş, muhtelif maliye İ işleri üzerinde incelemelerde bulun- muş ve maliye memurlarmın mesleki bilgilerini kontrol etmiştir. Defter - dar, bürada iki hafta kadar kaldık- tan sonra şehrimizden ayrılmıştır. İİ 48ONE VE ILAN ŞARTLARI Sigortah Türkiye için tm Normal Dışarı Yek ı | 4 , 4 ayık valiz Min için Münciik Şirketlerine m scaat edilmelidir. Kücük iânlar doğrudan doğruy. Aaremirce almabilir. Küçük dünlarm 5 satırlığı bir Geta se 30 kuruştur. $ antardan fazlam içi satır başma 5 İrureş alm Bir defs #sm tazla için yektindan “5 10 kuru Memleket harıras slgortah ahan arala