7 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

7 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

1-6 - 936 Ankarada Güzel San'atlar Birliği resim sergisi açıldı Kültür Bakanı Güzel San'atlara yardımda bulunacağını söyledi Ankara, 8 (A. A.) — Güzel sanat- lar birliği resim sergisi bugün açıl mıştır. Açılma töreninde kamutay başkanı Abdülhalik Renda ve sergi- yi himayelerine alan kültür bakanı Baffet Arıkan ile bakanlar, saylav - lar, bakanlıklar ileri gelenleri, gaze- teciler ve diğer birçok zevat hazır bu | lunmuşlardır. Güzel sanatlar birliği resim şube- si başkanı ve Konya saylavı ressam Sevket Dağ törene iştiraklerinden |! dolayı hazır bulunanlara karşı birli- ğin şükran ve minnet hislerini ifade ederek birliğin 30 yılı geçen varlığı irem çalışması ve bunun verimle- vermiş ve söz ri hakkımda izahat lerini bitirirken eümhuriyet hükü-|! metinin ve balk partisinin her zaman ve ber Vesile ile « gösterdiği büyük himaye ve yardımı kaydetmiştir. Kültür Bakanı Saffet Arıkan, bü- yük Önder Atatürkün güzel sanatlar hakkındaki yüksek direktiflerini işa- ret ederek bu hususta her türlü yar dım dün olduğu gibi yarm da esir- genmiyeceğini söylemiş ve ressamla- rmuzm eserleri arasında millt inkrlâ. bı yaşatacak daha çok eger görmek temennisinde bulunmuştur. Saffet Arıkan bu sözlerinin sonun da sergiyi açmalarını kamutay baş- kanı Abdülhalik Rende'dan rica ey- emiş ve müşarünileyh o kurdelâyı kesmek suretiyle sergiyi açmıştır. Bugtin açılışı yapılan bu sergi gü- xel sanatlar birtiğinin Ankarada aç- tığı sergilerin 13 üncüsü ve birliğin kuruluşundanberi açmış olduğu ser- gilerin de 35 incisidir. Yugoslavya Nazırı Behmen Ankarada “Ahkara, 6 (A. A.) — Yugoslavya bazırlarından M. Behmen refikasiyle birlikte bu sabah suat 9,50 de şehri- mize gelmiştir, Nazır istasyonda Ha- riciye vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras Dafja vekili Ali Çetinkaya, ve refika- #1, Ankara valisi, nafıa müsteşarı, devlet demiryolları umum müdürü, hariciye protokol dairesi şefi, harici | ikinci daire şefi ve hususi kalem mü- dürü, Ankara emniyet direktörü ve pafıs kalemi mahsus mildürü tara - fımda: karşılanmıştır. Misafirler Ankara palas oteline İnmişlerdir. M. Behmen sast İl de nafıa ve daha sonra hariciye vekil lerini makamlarmda ziyaret etmiş- tir. Madam Behmen de saat İl'de Beyan Çetinkayayı ziyaret etmiştir. Ali Çetinkaya ile refikası saat 13te misafir nazırla refikasına ziyaretle- Rüştü fir nazırla refikası şerefine Çanka yada hariciye köşkünde bir öğle yeafeti vermistir. Ziyafette misafir- lerden başka, nafıa vekili Ali Çetin- kaya ile refikası, nafıa ve hariciye vekâletleri erkânı, Yugoslavya sefi- Fi ve sefaret erkânı hazır bulunmuş- lardır, Ziyafetler ve ziyaretler kii 6 (4.4) ya Bu sabah şehrimize gelmiş olan (o Yugoslavya devlet nazırlarından Behmen, bugün saat 16 da başbakan İsmet İnönü. nü ve Bayan Behmen de Bayan İs. met İnönünü ziyaret etmişler ve baş- bakanımızla refikası nazırla refika. sma iadei ziyarette bulunmuşlardır, #nm umumi içtimaları konsey ve a- samble toplantılarma nazaran tan. Sim olunacaktır. Anverste Grevler gittikçe daha genişliyor Brüksel, 6 (A.A.) — Anvers- teki grev vahim bir hal almış- Hayfa sokaklarında ki | kif edilen Arapların sevkedilmiş ol- dukları polis mevkiine bir bomba atılmış ve taşlarla hücum edilmiştir. Birçok tüfenk ateşi olmuştur. Polis ve asker kuvvetleri bunlara muka - İl üzerinde bocaladığı anlaşılmıştır. Filistin hâdiseleri günden güne şiddetleniyor Hayfa sokaklarında yine kanlı bir müsademe oldu Karadenizde Batum kıyılarında bir Türk motörü Kaptanı ve iki tayfası Rus romorkörü tarafından kurtarıldı Moskova, 6. (A.A.) — Dün sabah Batum kıyılarında şiddetli bir fırtı- na esnasında tehlike balinde bir va- pur görülmüş ve bunun Felengiderya ismindeki Türk motörü olduğu anla- şılmıştır. Imdada gönderilen bir Sov» yet romörkörü, Türk motörünü ve mürettebatını kurtarmıştır. Motörlin şiddetli rüzgürm tesiri- yle Hopa limanından Batüm kıyıla- rma sürüklendiği ve iki saat deniz Kral Mısır komiserini kabul etti Londra, 6 (A, A.) — Kral, Misir fevkalâde komişeri Sir Miles Lamp- i sonu kabul etmiştir. “tel örgüleri Hayfa, 6 (A. A.) — Bu sabah tev- bele etmeğe mecbur kalmışlardır. Bir nümayişçi ölmüş, diğer nüma - yişçilerden bazıları yaralanmıştır. Şehirde sükünet vardır. Sokaklar TAN bir kaptanla iki tayfadan mürekkep | Yeni Fransız kabinesi Leon Blum Meclisinde BAŞI 1 Hükümet, bir program da çizmi- yecektir. Onun programı halkçılar cephesine dahil bulunan bütün par- tilerin kabul ettiği programdır. Ye: güne mesele bu programı filiyat sa» basma çıkarmaktır. Filiyat süratle tecelli edecektir. Çünkü hükümet maddi ve manevi değişiklikleri bu fi- liyatm temerküzünden beklemekte- dir, Meclis, büyük bir ekseriyetle Blum kabinesine itimat beyan etmiştir. Hükümetin beyannamesi Saylav - lar kurulunda #ol cenah ekseriyeti tarafından sıksık alkışlarla kesilmiş ve sağ cenah partileri ise teessüf ni- duları çıkarmakla iktifa etmişlerdir. Bu nidalardan biri arasmda sollar, “mağlüplar ağızlarmı kapasınlar, diye bağırmışlardır. Alkışlarn sonu geldikten $onra meclis reisi Herriot uzun istizah tak- rirleri listesini okumuştur. Hükümet derhal siyasi istizahla - rm müzakeresini kabul ettiğini bil dirmiştir. Sür'atle hareket Londra, 6 (A.A.) — İngiliz gaze- teleri, Blum hükümetinin tabii vazi. yeti iade için süratle harekete ka- rar verdiğini yazıyorlar. Blum muvaffakıyetsizliğe uğrarsa netice faşizmdir Nebyork, 6 (AA) — Nevyork Taymis gazetesi, Fransadaki siyasi vaziyetei tahlile hasrettiği başyazı- smda diyor kiz “Eğer, bi sol cenah hükfmeti, balk kütlelerinin dileklerini tahak - kuk ettirmezse ve umumi nizamı muhafazaya muktedir olamazsa ya- pacağı iflâs, demokrasi düşmanı bir rejimin iktidar mevkiine gelmesini kolaylaştıracaktır.. Bu Leon Blu- İ mun demokrasi için yapmakta oldu- Zu büyük bir harptir.,, Nevyork Herald Tribün, Blum hü- kümetinin uğruyacağı muvaffakı - yetsizliğin Fransada faşizme yol a- gacağını kaydediyor: Grevsükün içinde cereyan ediyor Paris, 6 (A. A.) — Bütün gaze teler amele (hareketine makaleler hasretmekte devam ediyorlar, Mat- buat birçok yerlerde, bilhassa Paris mntakasımın inşesini temin eden hallerde işlerin tekrar başladığını dün Fransız itimat aldı INCIDE yazıyorlar, Gazetelerin lisanı bugün daha nikbinanedir. Populer diyor ki: “Amelenin dilekleri istihsal edile- cektir, Ve bu sükün intizam ve di- siplin içinde olacaktır, Sendikalar teşkilâtıyle tam bir İtilâf dairesinde olan hükümet, milletin hayati işle « rini temin edeceklerdir. Pütronler da, gayri memnun değillerdir. Çün- kü hiçbir kargaşalık olmamıştır ve olmuyacaktır, Halkın arzusu açıktır. O amelenin hayat şartlarının ıslehi- ni istiyor... Eko dö Pari şunları yazıyor Tamiri kabil olmıyan hadiseler vukubulmadıkça kaybolmuş bir şey yoktur. Disiplini ve otoriteyi tesis elmek icap eder. Paristeki grevciler Paris, 6 (A.A.) — Yalnız Paris bölgesindeki ogrevcilerin sayısı dün sabah 210 bini bulmuştur. Şimal e- yaletinde grevcilerin sayısı dün ak- şam 90 bin idi, Bütün büyük mağazalar kapalı Paris, 6 (A. A.) — Mevaddı trbbi- ye yapan ekseri fabrikaların ame. lesi de grev ilân etmiştir. Bütün bi- yük mağazalar kapalıdır. Versayda fabrika ve otobüs şir. ketleri amelesi greve iştirak etmiş- lerdir. Fransanm şimalinde © grev hareketi mensucata ve madenlere de sirayet eylemektedir. Şimendiferler kısmen durmuştur. Grev bitiyor mu? Paris, 6 (A. A.) — Umumiyetle bâkim olan kanaate göre, grevin hi- Se ermesi bir İki günlük mesele. Mecliste tasdik edilen mazbatalar Paris, 6 (A. A.) — Meclis, eski reis Fernad Buyison da dahil ol. duğu halde, 31 i komünist ve 9 nda diğer partilere menslp “cem'an 40 imebusun mazbatalarını" tasdik et - miştir. Şimdi, intihapları gene böy- le mucibi münakaşa olan yirmi ka- dar mebüz daha kalmıştır ki, bun - lar hakkındaki karar da ilerde veri lecektir. Bugün Blum kabinesi meclisi hü- suruna çıkıp beyannamesini okuya- cak ve istizahlara cevap verecektir. Samvel Hor kabinede (Başı 1 ncide) le bir meseleyi şart koştuğu şayi ol- muştur. Parimanter mahafil, Sir Samuel | Hor'un kabineye alınmasını İtalya- süngülü askerler tarafından işgal e- dilmiştir. Yunanistanda İsyan mahkümlarına umumi af veriliyor Atina, 6 (Tan) — ha kadar devam eden müzakereden sonra teşrii encümen cezaları tecil edilen. mart İsyanı mahıkümlarma Tükiye - Yugoslavya dostluğu (Başı 1 incidej sek bir mânevi ideal ile tarsin ettik. ten sonra, onu büsbütlin tahkim eden Üçüncü bir âmil olarak ta, şu müs- tesna ve asil nokta bilhassa dikkati selbetmektedir: İki milletin, biribir. Dün gece saba- | lerine verdikleri sözde ve ahitlerine umumi af verilmesini esas itibariyle | ma samimi bir iş birliği politikası kabul etmiştir. Encümende o bulunan komünist saylavlar, bu umumi affın partileri» ne mensup olan mahkümlar ile teh- cir edilenlere de teşmilini istemiş - lerse de bu teklif encümenin ek$e - riyeti tarafından kabul edilmemiş - tir. Diğer taraftan Kondilis kabinesi zamanında tekaiide sevkedilen ge - nerallerden Kateniotis, Mazarakis, Petridis, Panayotakos, Tarsulisin müracaatları Üzerine tetkikatta bu- lunan devlet “şürası tekaütlükleri hakkımdaki kararı refeylemiştir. Bu karardan sonra başbakan Metâksas generallerin hükümetçe artık fili hizmette addedilmekte olduklarmı söylemiştir. Bu generaller e menİklamli en büyük askeri hizmetlerinde ve erkâ» sek erkâni askeriyesindendirler. Ge- | m ve araların- da hiçbir görüş ve düşünüş farkına imkân bırakmamaktadır. Ali Naci KARACAN Maksim Gorki hasta Moskova, 6 (A.A) — Maksim ii nıharbiye riyasetinde bulunmuş yük | Gorgi bu ay başındanberi gripten muztariptir. Hastalık, ciğerlerde neral Panayotakiş elyevm Epir vâli- | nezle ve kalbin zayıflaması yüzün - si bulunmaktadır. e ek ski e İH İLİĞİ İZ 111 İLİ LL İİİ MİMİ den vahimleşmiştir. ya karşı takip edilen sert politika ile kabili telif görmemekte ve bunu. başvekilin Roma ile uzlaşmak arzu- sunda bulunduğuna delil saymakt: dır. Bununla beraber, yine aynı mi hafilin kanaatine göre böyle bir yasetin bu yüzden ihtilâfat çıksa ve ezciimle İtalya milletler cemiyetin - dan çekilse bile, İtalyanm mutlaka Cenevre andlaşmasına riayet etme- sini istiyon bir kısım nazırların hoş- nutsuzluğunu mucip olacaktır. Samvel Hor ve İngiliz İtalyan anlaşması Roma, 6 (A. A.) — İtalyan mat- buatının Londra muhabirleri, vazi- yetin inkişafı hakkında nikbinlik göstermekte ve bunu Samuel Horun kabineye avdetine istinat ettirmek - tedirler, 'Tribuna gazetesi muhabiri diyor kiz alya ile bir anlaşmaya varmak temayülleri artmaktadır. İngiliz do- nanmasınm Akdenizden geri çekil - mesi hakkında Samuel Hor'un izhar ettiği arzu artık eskisi gibi diğer hü- kümet azası nezdinde büyük birmu- halefete uğramaktadır. İngilterenin Akdeniz hakkmda is- tediği teminat Kızıldenize de teşmil edilebilir ve gerek Dumerrah adası- nım tahkim edilmemesi ve Italya ta- rafmdan bir zenci ordusu vücuda getirilmemesi keyfiyetleri de bir an- laşmaya mâni olacak mahiyette gö- rülmemektedir. Şuşnig döndü Roma, 6 (Tan) — Dün Mussolini a solar eri ya Başv uşnig, bugün Viyanaya vâsıl olmuştur. Küçük Antant toplantısı (Başı 1 incide) tasyons vâsıl olarak, bizzat kral Karol, veliaht Prens Mişel, kralın kardeşi prens Nikola ve hükümet er. kânı tarafından büyük merasimle karşılanmışlar, iki (o devletin mili marşları çalınmış ve muhtelif kıt'a. lar tarafından askeri resmi selâni ifa edilmiştir. Kral Karol yüksek misafirile sa- raya gittikten sonra, ikinci defa ola- rak tekrar istasyona gelmiş ve bu kere Yugoslav saltanat naibi prens Polü karşılamıştır. Kral ve prens Pol, bir taraftan mill marş çalmırken, biribirlerini ku caklamış ve öpmüşlerdir. Prens Pol istasyon dışında Bilk- reş belediye reisi tarafından karşı- lanmış, kıymetli bir tepside ekndisi- De tuz ve ekmek takdim edilerek be- yanı hoşamedi edilmiştir. Prens, bilâhare müteveffa Kral Aleksandrın ismiyle — anılan 9 uncu avcı taburunu teftiş etmiş ve kral Karolla birlikte saraya gitmiştir. Üç devlet reisleri bir müddet sarayda istirahat ettikten sonra, Kalea Vik- torya caddesinde yapılan muazzam askeri reşmigeçitte hazır bulunmuş- lardır. Öğlede, kral"Karol tarafmdan mi- bir ziyafet verilmiş ve mütekabil nu- tuklar söylenmiştir. Gece tekrar zi- yafet verilecek ve bunu müteakiben resmi kabul yapilacaktir. Prens Pol ve Beneş bugün ayrı ayrı başvekil Tatareskoyu kabul et- mişlerdir. Küçlik Antanat Devlet reislerinin Bükreşte toplantısı milnasebetile bü- tün gazeteler gayet sitayiskâr yazı- lar yazmaktadırlar. Kral Karol “U- niversul” gazetesinde, hariciye nazı- rı Titulesku ise “Diminiaza"” gazete- geni birer beyanname neşretmişler- ir. Devlet relslerinin Konusmaları ya- 2 Nedir bu? Herkes, her taraf, her daire, her cemiyet bütün dikkatini bir yere has- nie ve bir kaygu ile tasnlan- maktadır. Hileye, tuzağa düşmemek. Dün gazetelerde (Evkaf)m Taşde- len suyu içenlere karşı verdiği ilânı okudum da hayran oldum. Bu suyu damacana, yahut galon- larla alacaksınız ve bunların ağım- daki mühüre bakacaksınız. Evkafm mührü ise İçeceksiniz. Yoksa içmiye- ceksiniz. Kurşun mühürleri de imha edeceksiniz. Evkafm bu ilânı neden verdiğini biliyorum. Lâkin nedir bu bizdeki hi- lebazlık? Nedir biribirimizi aldatmak hususundaki dehsetli ve şayanı hay- ret gayretimiz?.. Bir bardak su İç- mek için bu kadar kontrol yapınıya mecbür olursak hayat bizim İçin 20- hir olmaz mı? Yağ karısıktır, süt suludur, su saf değidir, ekmek hamurdur, et keçidir, balık bayattır, diye endise içindeyiz. Lâkin bu endişelerden evvel hiçbiri- mize şu endişe gelmiyor mu? Nedir bu alış veriş ve yasayıştaki dalavere iştahımız? Neden doğru a- hs veristen hoslanmayız. Husnsi ti- enarette böyle olan mütekabil itimat- sızlığımız, umumi hizmetlerde de baş- ka türlü değildir. Her taraf derece derece kontrol memurları, müfettiş- ler, başmifettislerle doludur. Rir tramvay biletini üç kişi kontrol eder, bir tiyatro kapısmda dör kişi bileti. nizi didikler. Nedir bu saklambaç ©- yunu? Neden helâl ekmeğe karşı rağbetimiz azdır? Ne zaman bizde durulmuş Lir ti- caret ahlâkı yerleşecek te böyle her lokmamızda bin bir hileden kurtul manm yollarını aramaktan vareste kalacağız bilmem ki?! B. FELEK m a Denizyolları mütahassısının dünkü tetkikleri Denizyolları idaresinin teknik mü- şaviri Kip, dün idarenin limanda levazım ambarlarını ve tamir yerlerini tetkik etmiştir; Mütehassıs, gördüğü intizam; tak- dirle karşılamıştır. Kip, tetkiklerini bitirdikten sonra mufassal bir rapor hazırlayacak, bunu idareye ve Ve kilete veretektir. rm başlayacaktır. Kralın bir yazısı Bükreş, 6. (A.A) Gazeteler Küçük Antant Devlet reisilrenin top lantısma birinci derecede siyasi bir ehemmiyet atfetmektedirler. Universul gazetesi, Kralm el ya- siyle aşağıdaki yazıyı neşretmek- tetâir : “Küçük Antant devlet reisleri nin ziyareti, o memleketlerimiz ara» sında mevcut tesanidü teyit ve gâ- ya ba lan yelerimizin gayesi olan sulh uğrun- da teşriki mesal için güzel bir vesile teşkil etmektedir. Bütün memleketin benimle beraber sevineceğine ve Ro- manyanm misafirlerini bütün kal biyle selâmlıyacağına kaniim.,, Marbsburglara karşı - Bükreş, 6. (A.A) — Dün akşam- ki ve bu sabahki gazetelerin igaret ettiğine göre, yarın yapılacak olan Küğük Antant deylet reisleri içtima, üç devletin tam ittifakmı ve gerek Avusturyada gerek Macaristanda Babsburgların yeniden tesisi hakkım- daki bütün teşebbüslere karşı kati &leyhtarlıklarmı teyit edecektir. Erkânı harbiye reisleri toplantısı Bükrş, 6. (A.A.) — Resmi mhs- filin teyit ettiğine göre, Küçük An- tant devlet şeflerinin toplantısından Muhtemel bir tagruzo karşı set Prağ, 6. (A.A.) — Bükreş toplan. tasını mevzuu bahis eden Âzet gaze tesi, bunun mayısda Belgradda yapı- lan Küçük Antant İçtimamm resmen muvaffak oluşu diye telâkki etmek- tedir, Zi Bu gazeteye göre, Bükreş toplan- tısmı, merkezi Avrupada muhtemel bir taarruza set çemek maksadiyle üç devlet arasındaki bağları kuvvet- lendirmek maksadını takip etmekte- dir,