17 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

17 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

—— 176-026 TAN iş Kanunu Metini ,Kamutayca kabul edilen iş kanununun metnini bütün iş sahiplerini ve işçileri alâkadar ettiği için aynen neşrediyoruz Madde 29 — Iş veren, iş saatlerini| kendisinin hal ve hareketleri ve ça- Ye işçilerin tabi tutulacakları nzibat, | uşmasnın ne yolda olduğu da ayrı- Bağlık kortima ve iş emniyeti icapla-|ca yazılır. İş verenin Imzası mahalli mı gösterir bir dahili talimatname)| zabıtaca tasdik edilir. Beşinci mad- Yapmağa mecburdur. Bu talimatna-| dede yazılı tarz ile Devlet, Vilâyet Melerde bulunması lâzım gelen husus | veya belediyelerce veya menafli u- ti sonradan dahi meneder. Böylelik- le sonradan menetmeden dolayı ge- İrek iş veren ve gerek işçiler için her hangi zarar ve ziyan iddiası va- rid değildir. Madde 35 — A) Genel bakımdan lar, işbu kanunun meriyete girdiği ta|mumiyeye hadim cemiyetlerce işleti | iş müddetinin haftada 48 saat olma- tihten itibaren üç ay,içinde İktisat Vekâletince tesbit ve ilân olunur. Da- hili talimatnameler her işin bulundu- Fu vilâyette Iktisat vekfiletince işbu “ İkanımun tatbikine memur edilen ma “İkam tarafmdan tasdik olunmakla İmer'iyet kesbeder. Ancak askeri iş Yerlerinin dahili talimatnameleriMil İN müdafaa Vekületi tarafından; ve İ Devlet yahut vilâyet veya belediye- lerce gerek doğrudan doğruya; ge- rekdoğrudan doğruya, ge Pek mali yardımda bulunulmak su- Petile bilvasıta işletilen iş yerlerinin İalimatnamelerile bir vilâyetten faz- | olarak başka vilâyetler dahilinde da hi ayni iş verene ait ve ayni işe mah | 8us müteaddit iş yerelrinin hepsine birden şamil bulunan yeknesak tali- Matnameler İktisat vekleti tarafın- dan tasdik edilmekle meriyete girer. 2 - Birinci fıkraya tevfikan İktisat vekâletince yapılacak ilin tarihine kadar mevcud olan iş yerlerine aid talimatnameler, ilândan itibaren iki Ay içinde tasdika memur makama tevdi edilir, Işbu makam aldığı tali- matnameye mukabil iş verene bir makbuz vermeğe ve İki ay zarfında yahud red keyfiyeti bu mllddet için- de iş verene bildirilmediği takdirde talimatname kendiliğinden tasdik e dilmiş sayılarak meriyete girer. 3 - Birinci fıkraya göre İktisat ve- kâletinin yapacağı ilândan sonra açı- lan yeni iş yerlerine aid olup tasdik yahud red sebebleri iş verene bildiril İ İşçiler tarafından görülebilecek yer- lerine asılır ve istiyen işçilere birer J sureti verilir. 5 - Yukariki fıkralar hükmünce tanzim ve tasdik edilmiş olan dahili İnlimatname üzerinde iş veren tara- İmdan her hangi bir değişiklik yapı! mak istenildiği takdirde bu tadilâtm *sbabı mucibesinin izahile beraber, Aynile yeni bir talimatname yapar gi bi işbu maddede yazılı makamlara mü dahili talimatnamede tasrih edilmiş Vekfletinde bu kanunun tatbikine memur edilen makama vermeğe mecburdur, Bu paralar yardım veyâ tekatt gibi işçiler lehine sandikları bulunan işye rlerinde işbu sandıkla- Ya ve böyle sandıklar bulunmadığı İakdirde Iş verenin yapmakla mü- kellef olduğu hususlardan hariç ol- Mak şartile, ancak işçilerin menfa- atlerine yarayacak ve Iktisat vekü- letince tayin edilecek bir cihete hasr Ve sarfedilir. Madde 31 — İşinden her hangi bir o Buretle ayrılan işçiye, İş veren tara- Tndan işin nevini, mahiyet ve mlldde gösteren bir şahadetname veri- Bu şehadetnameye, işçi isterse, Jen iş yerlerinden çıkan işçinin aldı- ğı şehadetnamedeki imza (zabıta tasdikinden müstesnadır, İşçinin istediği şehadetnameyi ver- meklen işveren imtina ederse veya- but şehadetnameye isçi hakkında do- gru olmiyan yazılâr yazarsa, işçinin yahud yeni işine girdiği diğer bir iş verenin müracalti üzerine, mahalli zabıta tarafından yapılacak tahkika- tın neticesini gösteren bir rapor İşçi- İye veya Yeni iş verene verilir. Zabı- | ta tahkikatın bir haftada bitirilme- si lâzımdır. Devlet, vilâyet veya belediyelere aid iş yerlerinden çıkan igçilere şeha detname verilmekten imtina edilme- si yahut şehadetnameye doğru olm yan yazılar yazılması halinde tahki- kat icrası için ancak bu iş yerlerinin bağl: oldukları makamlara müraca- ru olmıyan yazılar bulunması sebe- bile mutazarrır olan işçi veyahut bu işçiyi işine alan yani iş veren eski iş verenden zarar ve ziyan İstiyebilir. Aylık ücret tutarı otuz lirayı geç meyen işçilere verilen şehadetname ler her türlü resim ve harçlardan maaftır. Madde 32 — Iktisadi ve içtimai zaruretler dolayisile Tktisat vekâle- tince teklif edilecek işlerde gerek saat başıma Veya gündelik, yahud haftalık veya aylık hesabile ve ge- rek parça başma, yahud yapılan iş miktarına göre ödenecek işçi ücret lerinin en aşağı hadleri bir nizam- name ile tesbit edilir, Madde 33 — İşçinin, parça basma yahud yapılan iş üzerinden (ücret »| larak çalıştığı işlerden lüzum görü- enleri için ücretin hesabımda *sas tutulacak çalışma veyâ mahsul mik termin nasıl ölçüleceğini gösteren usullerle bu usullerin çalışıştaki ve ya mahsuldeki şortlara ve vasıflara göre tatbik tarzları ve işçiye, hak- kettiği ücreti sağlamak tedbirleri ni #âmnamelerle tesbit edilir. Madde 34 — T) Bu kanunun mer iyeti tarihine kadar işçi ücretlerini gündelik, haftalık veya aylık hesa- açtıkları iş yerlerinde işçi ücretleri İsi esastır.Bu müddet, cumartesi gün | leri saat 18 te kapanması mecburi olan iş yerlerinde günde en çok do- kuz saati ve cumartesi günleri saat 15 ten sonra dahi işlemesi caiz İş yerlerinde ise günde en çok sekiz sa- ati geçmemek şartile, haftanın çalış ma günlerine taksim olunur. B) “A” fıkrasındaki hilkmün ne gibi iş yerlerine hangi tarihten itiba- ren ve ne suretle tatbik edileceği, İk- tsat vekâletinin teklifi üzerine çıka- rılacak nizamnamelerle zaman zaman tesbit olunur. Şu kadar ki, icab eden nizamnamelerin bu tarzda çıkarılma- si yolu ile “ A " frkrası hükmünün türlü işler için kesinleştirilmesi key- fiyeti, bu künun meriyete girdiği gin den itibaren Üç yıllık bir genel müh- iete bağlanmıştır. C) Türlü mahiyetlerdeki işler hak- at edilir. Şehadetnamenin vaktinde | kında “ B” fıkrası mucibince nizam- verilmesi yahut şehadetnamede doğ | nameler çıkarılmcaya kadarki geçid devreleri için tatbiki muktazi iş müd detlerinin bir sene içinde Iktisat ve- kâleti muvakkat genel emirlerle ta- yin eder, Madde 36 — Sağlık kaideleri bakı mından günde ancak sekiz saat veya daha az çalışılması icab eden işler, bu kanunun (omer'iyete (o girmesinden itibaren altı ay içerisinde, Iktisat ve- kâletile Sıhhat ve içtimai muavenet vekâletinin müştereken hazırlıyacak ları bir nizamname İle tesbit olunur. Madde 37 — Memleketin ekonomik menfaatleri bakımından yahut mahi- yetleri itibarile ve istihsal miktarla- rmı mutat olan seviyenin yukarısına çıkarmağa ihtiyaçları dolayısile, 35 inci maddenin a fıkrası hükmünün dışarısında Kalarak, günlük çalışma müddetlerini muvakkat zamanlar İ- gin o hükümden daha fazla hadlerde artırmalarma cevaz verilecek İşler hakkımda işbu kanunun meriyete gir mesi ilk yılı içinde bir nizamname ısdar olunur, İktisat vekâletince hazırlanacak olan bu nizamnameye konulacak hi- kümlere ait genel şartlar şunlardır; 1 - Muayyen haddin üzerine zamme dilecek fazla çalışma saatleri, günde en çok İlç saat olabilir; 2 - Fazla çalışma saatleri ile çalı- bile ödemekte bulunan yahud bu ka şüscak günlerin yekünu bir yılda en punün meriyete girmesinden #onra | çok doksan iş gününe varabilir; 3 - Her bir fazla saat için verile - 3i gündelik, haftalık veya aylık şek| cek ücret, normal çalışma ücretinin linde ödeyeceklerini dahili talimat-| saat başına düşen miktarın yüzde namelerinde yazılı İş şartları arasam | yirmi beşten yüzde elliye kadar yük- da tesbit etmiş olan İş verenler, iş-| seltilmesi suretile ödenir; bu muayyen ücret verme üsullerini| (4 - Fazla saatlerle çalışmaya işçi- saat hesabile veya PArÇa başına ya-| lerin muvafakati alınmak lâzımdır. hut yapılan iş miktariha göre ödeme | Bu muvafakat fazla çalışmanın tat- tarzlarından birine çevirmek istedik | biki zamanmda alınabileceği gibi, iş leri takdirde, 20uncn madde muci- | Yerlerinin 29 uncu maddeye yazılı da bince talimatnameleri tasdika me, | bili talimatnamelerinde veyahut iş - mur makama müracaat ederek bu suretle ücret ödeme tarzının deği; rilmesindeki zaruri ekonomik sebep- İeri önceden bildirmek mecburiyetin dedirler. Bu sebeplerin her halde işbu kanunun işçi ücretlerine mijte- allik hükümlerinin tatbiki neticele- vine istinad etmemesi ve işin istih- çilerin iş akitlerinde, esasen oişte fazla çalışma imkân ve ihtimalinin mevcut olduğu ve bu takdirde ücret- lerinin ne yolda hesap ve tesviye &- dileceği tesbit edilmiş bulunmakla önceden dahi temin olunabilir; 5 - 36 ıncı maddede yazılı olduğu eçhile sihhi sebeplere müstenit kı- $a veya mahdut çalışma müddetli İş- isal ve sürüm vaziyet ve şartlarile pi i yasa icapları gibi İş verenin tâbi ol- mak ıztırarında bulunduğu haller den mütevellit olması lâzımdır. 2 - Yukariki fıkrada Yazılı olduğu Üzere her hangi bir müracaata mu- hatab olan makam, bu ihbara ittila eltiği günden itibaren on iş gü- ve tarzları ıyalndırılması nü içinde keyfiyeti İN Dele Tab eder. Mi tursrak ücret ödeme tarzının değiş| oMadde38â- Gerek bir arıza vu- tirilmesinde bu kanun bükümleri- | kuunda, gerek vuku bulmasınm nin ruh ve gayesine uygun düşmi-| varit görülmesi halinde, yahut maki. yen salikler veya neticeler görecek | neler alât ve edevat için hemen ya- olursa bu yolda bir değişiklik yapıl. | pılması lâzım acele işlerde, yahut masına izin vermediğini İş verene ya | mücbir sebepler hudusunda ancak iş 3i ile bildirir. Postada geçen günler| yerinin normal çalışmasma halel gel sayılmıyarak 15 İŞ gününden son- | memesinin teminini icab ettirecek ra resmen menedilmemiş yeni ücret | dereceyi aşmamak kaydile, İşlerin ödeme tarzmı iş verenin tatbika baş | hepsinin veya bir kısmınm 35 ve 36 laması caizdir. Şu kadar ki, değiş- | ıncı maddeler mucibince muayyen 0- tirilen ödeme tarzının, tatbikat ne-)| lan günlük calışma müddetlerinden ticesinde, iş düzeni ve işçi hayatı) fazla çalıştırılmalarına cevaz vardır. bakımından yahud başka işlere fe- | Şu kadar ki, bu suretle vaki istinai nâ tesirler yapmak gibi ekonomik | çalışmadan yalnız bir saati günlük iş ve sosyal mazarratları görülmek iti- | Ücretinin içinde sayılıp ondan fazla barile yersiz ve lüzumsuz olduğu te- | süren çalışmalarla geçecek saatlerin beyyün ederse ilğili makam keyfiye- | her biri için normal ücretin mukan- mâkamına müracaat olunarak fazla çalışma nen saatlere nisbeti miktarında ayrt- ca nisbet ödenir. Bu gibi haller vuku bulunca, 24 sa- at içinde mahalli hükümetin alâka- dar makamma hâdisenin mahiyetile başladığı ve bittiği saatlerin bildi - rilmesi mecburidir, Madde 39 — Seferberliğe hazırlık ve seferberlik esnasında Icra Vekil- leri Heyeti, memleket müidafaasmın ihtiyaçlarını temin eden iş yerlerine fazla çalışmaya lüzum görürse izle- rin cinsine ve ihtiyaem şiddetine gö- re günlük iş milddetini işçinin azami çalışma kabiliyetine çıkarabilir. Bu suretle fazla çalıştırılan işçile- re, Milli Müdafaa vekâletine bağlı iş | yerlerinde, fazla çalıştıkları saatler için, kanuni çalışma müddetine ait ücretin her saatine tekabül eden mik / tarı nisbetinde, fazla ücret verili; Diğer iş yerlerindeki işçilere her bi: fazla saat için verilecek ücret hak - kında 37 nci madde hükmü tatbik o- Junur. Madde 40 — A) Madenlerde, taş- ocaklarında, yahut her ne tfirlü o- lursa olsun yer altında veya sualtm- da çalışılacak işlerde işçilerin kuyu lara, dehlizlere veya asıl çalışma yerlerine inmeleri veya girmelerile bu yerlerden çıkmaları için geçen zamanlar; A) Demiryollarının veya sair yol lar ve köprülerin yapılması, muba - fazası, yahut tamir veya tadili gibi işlerde vâki olduğu veçhile işçilerin, ikamet ettikleri mevkilerden uzak bir mesafede bulunan iş yerlerine hep birlikte nakledilmeleri icap eden her türlü işlerde bunların toplu ve mükannen sürette görülüp getiril - meleri esnâsında geçen zamanlar; C) Ilgçinin,işinde ve iş verenin heran emrine hazır bir halde bulunmakla beraber çalıştırılmaksızın ve çıka - cak işi bekliyerek boş geçirdiği za- manlar; Ç) Uhdesindeki işin asıl iş yerin de görülmesi icap eden işçinin, iş ve Ten tarafmdan başka bir yere gön- derilmesi veya iş verenin evinde meş gul edilmesi suretile asil İşini yap - maksızın geçen zamanlar; D) Emzikli kadın işçilerin çocuk larına süt vermek için tayin edilecek olan zamanlar; 35, 36 ve 37 nci maddeler mucibin ce tesbit edilmiş bulunan günlük ka- nuni çalışma müddetleri içinde sayı lir, ve bu sebeplerden dolayı işçi üc- retleri hiçbir türlü eksiltmeye uğra- tılmaz. Yukarıki, fıkranm her bir bendi- nin tatbikatma müteferri hükümle- ri havi olmak Üzere nizamnameler gikarılır. Birinci fıkrada yazılı bentlere da- bil bulunmakla beraber bu madde - nin şümulü içine sokulmasma lü- zum görülecek haller nizamnameler le tesbit edilir. Madde 41 — Çalışma saatleri, iş yerlerinin bulundukları memleket - teki “umumi saat,, e göre ayar ve tayin edilir, “Umumi memleket saati, olma - yan yerlerdeki iş yerleri için demir yolu istasyonu veya gemi iskelesi saatleri gibi umumi hizmetlere sit kontrollü saatler ve yahut mülki ve- ya askeri makamların saatleri miyar ş | tutulur, Iş yerlerinin yukarıki fıkralar hük münce tesbit edilecek çalışma saat - leri dahili talimatnamelerde göste - rilmiş ve iş yerlerinde levhalarla ilân edilmiş bulunur. Madde 42 — 1 - Çalışma müddeti nin ortalama'bir zamanda mahalli Adete ve işin Icabma göre vaktı ta- yin edilmek üzere işçilere! A) Sekiz saatten az müddetli işler de yarım saatlik; , b) Sekiz saat veya daha fazla müd detli işlerde bir saatlik bir dinlenme 2 - Beş sant ve daha az müddeti İşlerde dinlenme vermek mecburiye- ti yoktur. 3 — Dinlenmeler, bir iş yerinin ay ni şubedeki bütün işçileri hakkm - da mukannen olarak ayni saâlte tat bik edilir. 4 - Yukardaki yazılı dinlenmeler çalışma müddeti içinde değildir. Madde 43 — 1 - İş hayatmda “ge ce,, tâbiri, en geç saat 20 de haşlıya rak en erken sabah saat 6 ya kadar geçen ve herhalde en fazla on bir saat süren gün devresidir. 2 - Bazı İşlerin mahiyet ve icapla- rın& göre yahut yurdun bazi mınta- kalarının iklim ve âdet farkları bakı: mından, iş hayatma ait “gece” baş- langıcının daha geriye almması veya yaz ve kış saatlerinin ayrılması ya - hut türlü işler için erkek, kadın ve çocuk işçiler hakkında “gece” tabi- rinin masruf olacağı gün devresinin başlama ve bitme saatlerinin tayin edilmesi suretile “1” numaralı fıkra- daki genel hükmün tatbik tarzlarını tesbit eylemek yahut bazı gece çalış- malarına her hangi bir nisbetle faz- İn ücret tesviyesi usülünü ihdas et- | mek veyahut gece işletilmelerinde €- konomik bir zaruret bulunmıyan İş- lerde işçilerin gece çalıştırılmalarmı meneylemek üzere, Iktisat vekâleti- nin teklifile nizamnameler çıkarılır. 3 - İşçilerin gece çalışmaları, işin ortalama bir zamanındaki dinlenme müddeti sayılmıyarak, sekiz saatten fazla süremez, 4 - Gece ve gündüz işletilen ve nö- betleşe “işçi postaları” kullanmlan işlerde, en fazla iki iş haftası gece çalıştırılan işçilerin, ondan sonra ge- len iki iş haftası gündüz çalıştırılma ları suretile postaların sıraya kon - ması lâzımdır. Işbu gece ve gündüz çalışma nö- betlerinde, zaruret hissolunan her hangi bir iş için, İktosat vekâleti is- tisnaen birer aylık münavebeye de izin verebilir, Madde 44 — Hafta tatili ve ulusal bayramlar kanunlarının tatbik edil- mediği on binden az nüfuslu meb)- lerde bulunan iş yerlerinden Iktisat vekâletince lüzum görülenler hak- kında, işbu kanunlar tatbik edilir. Madde 45 — Cumartesi günleri saat 13 ten itibaren tatil edilmek mecburiyeti olan işlerde gündelik işlerde çalışan , İşçilerin cumartesi gününe aid ücretleri, haftanm diğer iş günlerinde olduğu gibi, tam ola- rak ödenir. Cumartesi günleri tati- le tabi tutulmak mecburiyeti, işçile- rin günlük, haftalık veya aylık üc- retleri üzerinde eksiltme yapılması- n& da sebeb tutulamaz. Madde 46 — 1 - “2739 numaralı “ ulusal bayram ve genel tatiller ” kanunu mucibince cumhuriyet bay- rammda bilumum iş yerleri için ka- panma mecburiyeti bulunan 29 İlk- teşrin gününde: 5 &) Gündelikle çalışan işçilerin olarak bir gündelikleri, b) Sast hesabile veya parça ba- şina veyahud o yaptığı İş miktarma göre ücret alarak çalışan İşçilerin, 29 ilkteşrin gününden önceki iş haf- tasında kazanmış oldukları ücret- ler tutarının altı iş gününe taksimi suretile elde edilecek vasati miktar nisbetinde bayram günü ücretleri, hiç bir iş karşılığı olmaksızın, ta- tilden önce ödenir, 2 - Bulundukları işin mahiyeti do Tayisile 29 ilkteşrin gününde de çalı. şen İşçilerin o güne aid ücretleri iki misli olarak ödenir. 3 - “2139” numaralı kanun muci- bince işleri tatil etmek mecburiyeti bulunmayan bayram ve tatil günle- rinde kendiliklerinden iş yerlerini ka patmak tarzımı tutan iş verenler, iş- bu ihtiyari kapanmalı günler için gündelik veya sair şekillerde teret- lerin ödenmesi veya ödenmemesi keyfiyetlerini iş yerlerinin dahili ta- Mimatnamelerinde tesbit ederler. Madde 47 — A) Her hangi bir iş yerinde genel olarak muayyen çalış ma saatlerinden önce veya sonra dan ilk mektebe devam edenlerin, iş saatleri mektep saatlerine mani olmıyacak şekilde tanzim olunur ve ders saatleri sekiz saatlik çalışma müddetinin içinde sayılır. Madde 49 — Maden ocakları işçi leri, kablo döşenmesi, kanalizasyon ve tünel inşaatı gibi yer ultinda ve ya su altında çalışacak işlerde, 18 yaşi doldurmamış erkek (çocukları veya istisnasız her yaştaki kız kadın larm çalıtırmaları yasaktır. Madde 50 — 1 - Sanayie ait işler de 18 yaşını doldurmamış erkek ç0- cuklarla her yaştaki kız ve kadınla rın gece çalıştırmaları yasaktır. 2 - Bu kanunun meriyete girme sinden itibaren dört yıl müddetle, sosyal ve ekonomik bakımdan görülecek lüzuma dayanarak, İkti- sat vekâleti, bazı sanayi işlerinde, istisnai ve muvakkat mahiyette ol mak üzere, 16 dan yukarı yaştaki kiz ve erkek çocuklarla daha büyük kadın işçilerin gece çalıştırılmaları« na izin verebilir. Bu takdirde işçi kadmlarm veya kız ve erkek çocuklarm ne gibi şart lar altında ve ne yolda gece çalıştırı labileceklerinin tayin ve tesbiti de aynı vekâlete aiddir. 3 - Bir iş yerinde önceden tahmin edilmiyen veya önüne geçilemiyen ve muayyen vakitlerde vuku bulmak mahiyetini göstermiyen bir arızanın çıkması gibi mücbir sebebirein buğu su takdirinde, (1) numaralı fıkra- daki gece çalişma yasağı, 16 dân yukarı yaştaki kız ve erkek çocuk- larla daha büyük kadın işçiler hak- kında, o hâdiseye münhasır olmak üzere, varid olmıyabilir. Şu kadar ki, böyle bir hâdisenin zuhurunda iş veren, bu hâdisenin mahiyetini, başlama ve bitme anlarmı, 24 saat içinde, mahalli Hükumetin alâkadar makama bildirmeğe mecburdur. Madde 51 — Her iş veren, iş yes rinde çalıştırdığı İşçilerden; A) 12 - 16 yaşlar arasmdaki ç0- cukların; B) 16 dan yukarı ve 18 yaşı he« nüz doldurmamış çocukların; C) 1S yaşı doldurmuş ve daha bü yük yaştaki kadın işçilerin; Ç ) 18 yaşı doldurmuş ve daha bü- yük yaştaki erkek işçilerin ayrı ays rt eçdvellerini yapmağa ve bu cet- vellerde işçilerden her birinin isim- leri ile doğum tarihlerini, hergün işe başlama ve bitme saatlerini, din lenme zamanlarını, emzikli kadınlar için çocuk emzirme zamanları, ge- be kadınların vaziyetlerini kaydet- meğe ve Hükümetin alâkadar ma kamca vuku bulacak her isteyişte bu cetvelleri ibraz eylemeğe mecbur dur, Madde 52 — İktisat vekületi ta- rafından vaki olacak teklif üzerine A) 35 inci madde mucibince mu- ayyen çalışma müddetinin bir haf- talık iş günlerine tevzli süretile yü- rütülmesine mahiyetleri icabr olarâk imkân bulunmıyan işlere aid istisnai hallere münhasır kalmak oşartile çalışma müddetlerini haftadan daha uzun bir devreye göre tanzim eder ve fakat o devreye konulan top ye- kün müddetin her bir iş Kaftasma düşen vasatisi, kanuni çalışma müd- detini aşmamak kaydı altında tat biki icab eden usuller; B) Daimi mahiyetleri odolayısile günün hiç bir devresinde durmak- sızın birbiri ardınca işçi postalar ça lıştırılarak işletilen yahud nöbetle- $e İşçi postaları ile yapılan işler için çalışma müddetlerine, hafta tatille rine ve gece çalışma şart ve tarzla- Tile çalışma: ortasmdaki mecburi dinlenmelere sid hususi kaideler, nizanınamelerle tesbit olunur. Madde 53 — İşbu kanunun meri- tat yete girmesine kadar türlü işlerde olunacağı bir'nizamname İle tesbit olunur. Madde 48 *— On altı yaşı doldur- mamış olan çocukların, her hangi iş- te olursa olsun, günde sekiz saatten fazla çalıştırmaları yasaktır. Bunlar tatbik edile gelmekte olan günlük çalışma müddetlerinin, yukarıda yâ zılı o htikümler mucibince, daha a- şağı hadlere indirilmesi keyfiyeti, iş- çi ücretlerinin eksiltilmesine sebeb tutulamaz. (Arkası varl N