16 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

16 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

L TA İstanbul TELEFON : TELGRAF ; PAZAR. 16 AGUSTOS 1936 N EVI Ankara caddesi 24318, 24319, 24310. TAN, İSTANBUL İKİNCİ YIL — Ne. 7 S5 KURUŞ BAŞMUHARRIRİ: AHMET EMİN YALMAN Sovvet Rusyada suikast sebekesi tutuldu iz Binekle 1 3 üncüde £ 4 üneüde » Muhabir mektubu — Takvim — Siyaset âlemi. Son Haberler — Resimli makale — Felek. Acı Hakikatler » Sağlık Öğütleri - Hayat içinden Günün meseleleri — Günün içinden. : Spor — Yesarinin romanı, ; Radyo haberleri, haftalık radyo programı Mektep milşkülleri — Üç İstanbul Suncuda : İzlandaya Türk akını — Meri Antuvanet Bir haftalık tarih İ spanya işlerine karışmamak prensipini kabul ediyor musunuz? Bu sual diplomasi muamelele- rine mahsus yavaşlıkla alâkadar hükümetlere birer birer soruldu. Hepsi prensipe taraftar görün. düler. Kimi açıkça evet dedi, ki-| mi ihtiraz kayıtları ileri sürdü. w Bir dakika için öyle zannedil. di ki Fransanın düşündüğü ted- bir, teskin edici bir tesir (O yapa- cak ve hastalığın ihtilâtlarına set çekecek... Avutucu tedbir oğrusu aranırsa (Fransanın düşlindüğü ilâç çok sathidir. Çok ta geç kalmıştır. Olsa olsa Fransa ve aynl tarafta bulunan di- ğer devletler, böyle birşey yupmak-İşa la, kendi kendilerini avutmuş olu- yorlar, Son zamanlarda datma görüldüğü gibi, sulkçil Avrupa devletleri, orta- deki dertle gözgöze gelmeye cesaret edemiyorlar, çünkü böyle yapmca| harp ihtimalini göze almak icap e- der, Sulhçü devletler, bu tehlikeden kaçınmak istiyorlar ve bundan dola- Yıda tereddütten, Kararsızlıktar kurtulamıyorlar. Sulh bakımından yegâne samimi çıkar yol, İspanya vaziyetine o dos- tane bir tavassut yaparak İspanya- da mutedil bir uzlaşma idaresi kurul- Mâsına yardım etmektir. Bir rivaye- te göre İspanya hükümeti, harici â- den tavâssut istemiştir. Ne çare Yiböyle bir tavassutun #amimi sa kü halinde beklenemez. İspanyada — senelerden beri ifrat İfrati takip etmiştir. Avrupa âlemi tamamile seyirci bile kalsa ifratlar devam edecektir. Sol taraf iş başma geçince tasar-| Fuf hakkını kaldırmak, arazi sahip- lerini ezmek yolunu tutamıştur. Aha- Mi bu ifrattan bıkıp sağ tarafa reyini Verince bu taraf ta ameleyi himaye eden bütün makul kanunları bir hamlede kaldırmış ve diğer ifrata Bitmiştir. Fakat böyle bir yıkıcr Yasetile mevkfini tutamadığı için y Pe amele tarafı iş başıma dönebilmiş- ir. g , Simdi âsiler Faslılardan ve ecne-| erden mürekkep muntazam Okuv- Vetlerine ve harici yardıma dayana- Tak iş başına gelirlerse hiç şüphesiz Yine bir ifrat idaresi kuracaklar, is-| ktarsiz vaziyet devam edip gide- “ektir, Sonra hoşnutsuzluğuh ve istikrar. Sızlığın başlıca sebebi açlıktır. İspan- Ya zaten fakir bir memleketi, Spanyollar iki taraf olup kendi Memleketlerini yıktıktan ve mevcut M3 miktarda altınlarını, biribirini da- * çok öldürmek maksadile, baska Memleketlerin hizmet haricine çıka-| h , tsyyare ve silâh döküntüleri- | © kâpattıktan sonra elbette daha fa- T, düha aç, daha İstikrarsız, ifrat daha müsait bir hale düşecek ir, Sonsuz ihtilâtlar #sele sırf bir İspahya meselesi be, Olsuydı, Avrupa çaresizlik Glam vaziyetini kabul eder ve İş- Yolları kendi hallerine bırakmu- pi olabilirdi. Fakat bugün O İs- a, ların kardeş kerdeşe boğuş- Hn ancak bir perdedir. Hakikatte iy panım bütün zıt cereyanları bi- in mücadeleye tutuşmuştur. İs- fa, > Pördesi arkasmda (Avrupanın Dini Ve demokrat kuvvetleri çar. Yay Ayni zamanda Akdeniz mi- oyunu hararetle oynanıyor. ara bütün tatmin edilmemiş | Baray İştahlar, diğer tarafta | Ya ge lü Muhafaza etmek ve dünye- Aney ünetl bir yer halinde bulun. düşü k hususundaki bütün arzu ve i, eler bu mesele etrafında a- Miş bulunuyor. Yag, 290 âsileri kazanırsa İspan- Moskova, 15 (A.A) — Sovyet ler birliği dahili okomiserliği tedhişçiler grupu meydana çıkar mıştır. Bu grup, hariçte bulun- makta olan Troçkinin doğrudan doğruya talimatı ile hareket et mekte ve devlet ve parti reisleri aleyhine suikastler hazırlamak- Kaplan tahkikatta sabit olmuştur ki, bu grup 1932 de Troçki ve Zinovi- ef'in talimatı üzerine ve Zi f, Kamanef, Evdokimof, Bakaef, irs nof, Mırıçkovski ve diğer bazıların - dan teşekkill etmiş ve Leningrad'da 1 likkânun 1984 de öldürülen Kirofun katli de Troçki, Zinovief ve bu gru- pun merkez komitesi tarafından ter- tip olunmuştur. İttihamname, Sov - yet müddeiumumisi tarafından tas dik olunmuş ve âli mahkemenin a3 - keri kollejine tevdi olunmuştur. Tet- hişçilerin muhakemesi 19 Ağustosta başlayacaktır, Troçki bu işe ne diyor? Londra, 15 (Tan) — Uçüncü Ko - winist Ehterhasvonalin en tanmmış Çek dışbakanı Erofta Belg | Küçük itilâf devletleri hariciye nazırları eylülde to Belgrat, 15 (Tan) — Küçük İtilâf devletlerinin Hariciye Nazırları Eylü lün 12 - 14 arasında Çekoslovakyada Bratislava şehrinde içtima yapacak- lardır. Kongrede, Avusturya - Alman nüfuzu altında bir hükümet peyda 0- lacaktır, Milletler Cemiyeti cephesi bir uzuv kaybedecek, Akdeniz mü vazenesi İngiltere ve Fransanın aley- hine olarak bozulacaktır. Bu yüzden Avrupada husule gelebilecek ihtilât- lara son yoktur. İstifade eden de var ünyanm karışık halinden Mr sır istifade etmiştir. İngilte- re Akdenizdeki mevkiini kuvvetlen- dirmek ihtiyacını duyunca Mısırlr- larla İyice anlaşmaya ve müsaade kârlıklar göstermeye mecbur kal mıştır. Londrada imza edilecek umumi mushedeye esas olarak Mısırda bir müddettenberi birtakım anlaşmalar yapılmaktadır. İlk hamlede Mısır or- dusunun Yaziyeti kuvvetlendirilmiş ve Mısır istiklâl sahasında yeni a- dımlar atmıştı. Bundan sonra Sudan meselesinde bir uzlaşma yapıldı. Sa- danda Mısırm güya tasarruf hakkı kabul edilmekle beraber hakikatte 'manya ve İlalyanm tesir ve burası 1889 senesinden beri İngiliz- Troçki ve Zinoviyef taraftarı bir eski azalarından Zinovlef ile Kame- | İbir içtimaa çağrılacak ve kanitülüs- Muhakeme Çarşambaya başlıyor Tethişçiler Stalin de dahil olmak üzere şefleri öldüreceklermiş! Sulkasdin elebaşlarından ol duğu anlaşılan Troçki Jnefin duruşması önümüzdeki çarşam ba güni Moskovada başlayacaktır. Takriben bir sene evvel, mevkii iti - bardan düşmüş olan bu sayılı bolge vikler, şimdi de Alman Nazilerle teg- riki mesai yapmak ve Slaline karşi suikast hazırlamakla ittiham edilmiş lerdir. Zinovlef mevkuf bulunmakta - neon beri Norveğte ikamet etmekte olan Troçki dahi ayni cürümls ites ratta Stoyadinoviçle beraber planıyorlar ittihadı, Yugoslavya ile Sovyet'mü - nasebatı ve Orta Avrupa statlikösu Bibi ve saim meseleler görüşülecek- tir. Bu-'an sonra Beneş hariciye pa- | armi kabul edecektir. | in elinde idi. 1930 da yapılmak İs- tenilen anlaşmaya Sudan meselesi mâni olmuştu. Bu defa İngilizler, Sudan meselesinde Mısırlılar, mem nun edecek bir şekil kabul ettikten başka kapitülâsyonlar © meselesinde de uzlaşmaya yahâştılar, Kapitülüs- yonların kalkması bu hafta içinde esas İtibarile kabul edilmiştir İlk adım olarak ecnebilere ait ci- nayet davalarma konsoloshan& mah- kemeleri yerine mühtelit mahkeme- i ler bakacaklardır. Gelecek sene İpti- dalarmdr bütün devletler Kahirede | yonların gönül hoşluğu İle ilgası İs- teneçektir. Eğer devletler buna razı olmazlarsa Mısır bir taraflı olarak kapitülâsyonları kaldıracak ve'bu- nun ilânindan bir sene sonrada muhtelit mahkemeler kaldırılarak vazifeleri Mısır adliyesine geçecek- tir. İngiltere, Mıstem bütün bu te- şebblislerine zahir olmayı taahhüt etmiştir. Totduğunu #lâve etmiştir, Kamenefle Zinovief yakalandılar, Troçkinin bu işi | Norveçten idare ettiği anlaşılmaktadır ham edilmiştir. Norveç gazeteleri Troçkiyi müdafaa ederek, onun siya- si faaliyette bulunmadığını ve yalnız birkeç makale yazmış olduğunu kay- detmektedirler, Diğer taraftan Troç- ki hazırlanmış olduğu iddia edilen komploda hiç bir alâkası olmadığını söylemiş ve bunu isbat için de ayrıca, çilerden teşekkül etmiş bir komite önünde hesap vermeğe hazır Amerika harp istemiyor Ruzvelt harbin önüne geçmek için son gay - retini sarfedecek Amerika Reisicüümhuru Ruzvelt İ Nevyork, 15 (AA) — Ruzvelt, dün Chautsugua'da söylediği bir nu- | tukta, harbe karşı duyduğu nefreti ilân etmiş. ve Birleşik Amerikanm her yerde ve her türlü ahvalde, har- bin patlak vermesine mâni olmak Üzere bütün gayretini sarfedeceğini ilâve eylemiştir. İngiltere kralı Yugoslavyada İngiliz harbiye nazırile buluştu Futbol şampiyonluğu İtalya Avusturyayı 2-1 yendi ve şampiyon oldu (Berlindeki arkadaşımız Felek telefonla bildiriyor.) Berlin, 15 — Olimpiyatlar futbol dünya birinciliği için bugün İtalya- Avusturya takımları karşılaştılar. Oyun çok sert oldu ve ilk devre (0 - 0) berabere bitti. Ikinci devrede Italyan takımı İlk golünü yaptı, Avusturya takımı da bir golle (1 - 1) beraberliği temin etti, oyun yarım saat daha temdit olundu. Bu temdit devresinde ilk çeyrek saatte İtal yanlar bir gol daha atarak (2 « 1) Avusturya takımını mağlüp ettiler. Italyap takımı, olimpiyat dünya birincisi oldu. Olüme karşı zafer Dr. Carrelin Lindbergle beraber | yaptığı sun'i kalb hayatı uzatacak | neticeler verebilir | Fakat Dr. Carrel, tabii ömrün 100 yaşına çıkmasından medeniyet namına endişe duyuyor Amerikada Rokfeller müesse- sesinde bulunan doktor Carrel Lindberg ile beraber çalışarak ölüme karşı çare bulmak husü- sunda ileri bir adım atmıştır. Doktor Carrel kauçuktan bir kalp imal etmiştir. Şimdi Ko- penhag'da tıp kongresinde bu | kalbin tecrübeleri yapılmakta - dır. Doktor Carrel yakın bir. is- tikbalde ölüme ameli çareler bu- lunacağına ve hiç olmazsa va- sati insan ömrünün 100 yaşıma çıkarmanın mümkün olacağına inanmaktadır. Doktorun keşfine ait esaslı Dr. Carrel'in keşjinde büyük yardımı malâmat 9 uncu sayfamızdadır. olan Tayyareci Lândberg İspanya işlerine ademi müdahale! Fransa ile İngiltere silâh satmıyacaklar Bodagos âsiler tarafından alındı. Madritin teslim olması bekleniyor Delikanlılar yaral bir Ispanyol kızımı hasfaneye götürüyorlar Son haberlere göre İspanyol; dahale edilmemesi için devletler a- âsilerinin ilerlemesine mukabil, | rasında bir itilâf aktine dair Fransa hükümet kıtaatı da irili ufaklı | tarafından sarfediler gayretlere mü- bazı şehirleri almışlardır. Bada. | saheret etmekte olduğunu bildirmek» dajoz âsilerin eline düşmüş, son-| tedir. İngiltere hükümeti ikindi bir Belgrat 15 (Tan), — Ingiliz Kralı bu sabah Spilt limanma gelmiş ve büyük tezahürle karşılanmıştır. rada yangın çıkmıştır. tebliğ daha neşrederek İspanyaya Âsiler mehafili Madridin ya. | her türlü mühimmat ve silâh ihraç İngiliz harbiye nazırı Duf Kupper ie ve in bu sebep: | sdilmemesi | hususunda Fransayia de Spilte gelmiş ve Kral tarafmdan | le bu şehire yeniden taarruz et. düny vk 4 sabul edilmiştir. meye lüzum olmadığını bildir.) ©” 9 meyi eme emerek Ahmet Emin YALMAN Müstemlekât nazırı Ormsbi Gor i- | mektedir. m ei $e Dubrovnikte Kralı intizar etmek-| İngiltere hükümeti neşrettiği res-| Buna ait tafsilât 10 uncu sayfa - tedir. mi bir tebliğde İspanya islerine mü. | mızda,