30 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

SON HABER? Mussolini Almanyada Hitler'le görüşecek Bolşevizme karşı bir Orta Avrupa bloku teşkili meselesi konuşulacak Berlin, 20 (A. A.) — Havas ajan- 81 muhabirinden; Berlin siyasi mahfellerinin bazı- Smda dolaşan rivayetlere göre, Mus- *olini eylülde Almanyaya gelecek ve Hitlerin 1933 te Venediğe yaptığı #iyareti iade edecektir. Bu mahfeiler, bu ziyaretin Hitler Ce Horti arasındaki mülâkatlarn mevzuunu teşkil ettiğini söylemekte ve Mussolininin Hitlere ve Almanya- Ya, zecri tedbirlerin devam ettiği müdetçe Almanya tarafından alman durumdan dolayı teşekkür etmek is- todiğini ilâve eylemektedirler. Bazı siyasi müşahitler İtalya ile Almanyanın, Bolşevik devletlere kar Rumen kabinesi istifa etti Hariciye nazırı Titüles- ko'nun da değişeceği söyleniyor Bükreş, 20 (Tan) — Başvekil Ta- İâretkunun, Sinaya şatosunda krala, kâbinenin istifasını tekdim ettiği ve kralın mumaileyhi yeni kabineyi teş- küle memur ettiği söylenmektedir. Başvekil Tatareskunun (kuracağı Yeni kabinede bazı mühim değişiklik- er olacağı muhakkak görülmekte - dir, Dahiliye ve adilye nazırlarnm de- Bişeceği gibi, maliye ve hariciye ne- Zavetlerine de başka şahmlar tayin söylenmektedir. 4 mai varr EEEME US YE ME Yerliğmı da deruhte etmesi çok muh- temeldir. Titüleskonun halefi olarak #imdiki maliye nazırı Antoneskunun İsmi zikredilmektedir. Milt banka umuma müdürü ise bunun yerini ala» taktır. Fevzi Çakmak Giresunda yapılan harp tatbikatında bulundu Giresın, (Hususi O muhabirimiz- Ökn) — Bu sabah saat yedi buçuk. ta Ordudan hareket eden Genel Kur May başkanı Mareşal Fevzi Çakmak Orgeneral Kâzım ve di- Br zevat olduğu halde saat onda Bulancık ilçesini geçmişler, tayyare Alama, gelerek orada mevki almiş Piyade alaynın yaptığı hârp nezaret ettikten sonra Mat on dörtte şehrimizi şereflendir . Mareşal büyük merasimle : bir halk kütlesi tarafm Gün alkışlanmıştır. Karşılamada bu iltifatta bulunan Mareşal kıtasını de teftiş ettikten Böhra döğrucs vali konağına gide - İk öğle yemeğini husus! olarak ye- Negüs yakında . Habeşistana $1 bir orta Avrupa bloku teşkiline te- şebbüs edeceklerini ve İspanya hadi- selerinin İtalya - Almanya siyaseti- nin inkişafı tesri eylediğini söyle- mektadirler. Mevzuubahs ittifaka Al manya, İtalya, Avusturya, Lehistan, Macaristan ve belki de Bulgaristan dahil olacaklardır. Şuşnig tekzip ediyor Viyana, 29 (A. A) — Şuşning, Avusturya hlikümetinin orta Avrupa devletlerinin tegkil edecekleri yeni bir bloka iştirak edeceği hakkındaki rivayetleri tekzip etmiş ve: “Avus- turyanm siyaseti Roma protokolü ü- perine müesses kalmaktadır. demiş- tir. Doktor Şaht'ın Paris. seyahati Alman Bakanı Fransız - Sovyet paktının feshini istememiş Berlin, 20 VALA.) — Sehacht Ber Yine dönmliştür. Mumaileyh, Fransız nazırlariyle yaptığı (görüşmelerin münhasıran ekonomik mahiyette ol- duğunu söylemiş ve Fransaya Fran siz - Sovyet paktını feshetmek hu - susunda teklifte bulunduğu rivayet- lerini gülünç tabiriyle izah etmiş - tir, Fransız gazeteleri nikbin Paris, 20 (A.A.) — Paris matbua- tı Sehaeht'm mül&katları ve beyana» ek my ia lar yürütmekte ve Alman bakanının memnuniyetini tebarliz ettirmekte - dir. Joumal'in Berlin muhabiri diyor ki: “itlerin, Schacht'n seyahatine belki Vilhelmstrasse'den ziyade müs tesna bir ehemmiyet atfettiği mu - hakkaktır. Almanlar, Schacht'ın se- yahati neticesinden ve devlet adam- larımızın vaziyetinden Samimi suret te memhüniyet beyan ediyorlar, Excelslor diyor ki: “Ticari mübadeleler ve finansal tedsvül meseleleri hakkmda Sehacht m başladığı müzakereler hiç şüphe- siz devam edecektir.,, Komünistlerin bir b * Paris, 20 (A.A.) — Komünist par tisinin siyasi bilrosu neşrettiği bir tebliğde, İspanyanın abluka edilme #ini Fransiz milletinin tasvip etmedi ğini bildirerek İspanya ile silâh ta da hil olmak Üzere ticaretin serbest bi- rakılmasinı İstemekte, Fransanm im hasmı derpiş eden Hitlerin “milcade- lem., adlı kitabmm bütün Fransiz mekteplerinde okutulmasını talep ey lemekte ve nihayet Thorez'i Blum'a gönderdiği mektuptan dolayı tebrik eylemektedir. Tebliğde, Fransız Ba- Kanlârı Cümhuriyetçi İspanya lehin de yapılan halk tezahüratından istin kâf ettikleri bir sirada Şahta gösteri len kabule teessüf edilmektedir. TA Gensral Naci nutuk söylüyor Edirnekapı şehitliğinde Memleket şehitliklerini . ziyarete memur edilen Kamutay azalarından General Naci (Cebelibereket), Mü « kerrem Ünsal (İsparta), Hikmet 1 - şık (Erzincan , General Kâzim (İz mir), İsmail Kemal (Çoruh), ve Şük rü (Kastamonu) dan mürekkep he- yet, dün saat Ti de Edirnekapı dışım daki şehitliğe giderek merasimle çe- lenk koymuştur. Heyetle beraber İs- tanbul saylavı Cevdet Kerim, Anka- ra saylavı Sattı Kadın, Orgeneral Fahrettin, İstanbul valisi ve parti başkanı Muhiddin Üstündağ, Fatih kaymakama Rauf ve Halk Partisi mensupları hazır bulunmuşlardır. Şehitlikte OGeneral Naci ateşli bir hitabe söylemiş ve demiştir ki: « — Şimdi aziz gehitlerin manevi huzurunda bulunuyoruz. Burada bü tün yurdun şehitleri bir nevi mezeol muştur, Memleketin halâsmı çok e- saslı bir zaferle temin eden Lozan muahedesinin mühim bir noktası ge ri kalmıştı, Geri kalmış olan nokta Boğazların emniyeti meselesi idi. Boğazlarm her iki tarafı da silâhtan teerit edilmiş, ecnebi gemilerinin ŞA mişti. Reislerimiz hüdisenin ve zama ntn osreyanmı gayet güzel takip et- mişler, müsait bir zamanda milletin kalbini senelerce cerihadar eden bu saplı oku da çıkarmışlardır. Bu da Montröde olmuştur. Boğazlar gayri askeri halden çıkarılmış, birtakım kayıtlar konulmuş, hükümetimizin Boğazları dilediği gibi idare etmesi imkânı temin edilmiştir. Bu muahe- delerin ehemmiyetini bizler gibi. bü- tün dünya da takdir etmiştir. İşte bize bu huzuru temin eden şüheda- mıza şilkranlarımızı, minnetlerimizi arzetmemiz lâzımdı. Bunu da bugün yapıyoruz. Aziz şehitlerimiz, ruhu - taarruza Biriatu, 29 (A.A.) — İrun muhare besi, âsilerin bu gece saat 23 de yap tıkları yeni bir taarruzla tekrar baş- lamıştır. Lejyon etranjer askerlerin- den birkaçı firar etmiştir. Bunlardan biri, Havas Ajanası muhabirine, âsi - lerin çok fazla zayiat verdiklerini söylemiştir. Bu firarinin mensup ol- duğu 135 mevcutlu bölükten yalnız İ dünkü gin zarfında 107 nefer yaralı ve ölü vardır, Firariler amirleri tara fından aldatıldıklarını söylemekte ve Halkçı Cephe saflarmda harbet- mek arzusunu izhar etmektedirler. Âsiler İrun'u bombardıman ediyorlar Hendaye, 20 (A.A.) — Revter bil diriyor: Hükümet kuvvetleri, San MarciaPi hâlâ ellerinde muhafaza e- diyorlar. Asiler, görünüşe göre hiç bir ilerleme hareketi yapamamışlar. dir. Asi kuvvetlerin İrun'u ele geçir- mek Üzere yaptıkları teşebbüs bunla Ya o kadar İnsan hayatma msl olmuş tur ki, şimdi şehri teslim oluncaya kadar bombardımana tutmağı düşün mektedirler. Üç âsi tayyaresi bu sa- bah İrun'u tekrar bombardıman et- miştir, Hükümet, Toledoda zayiat verdi Hendaye, 29 (A.A.) — Harbiye Bakanı, hükümet kuvvetlerinin - tün cephelerde ilerlediklerini ve ez» cümle şimal cephesinde âsileri püs- kürterek 300 kişi zayiat verdirdikle rini bildirmektedir. Aragon vilâyetin | de, hükümet kuvvetleri mütsaddit şe birleri zaptetmişlerdir.General de La no, bir asi kolunun Toledoda hükü- met kuvvetlerini inhizama uğrattığı nı, 200 nefer zayiat verdirdiğini, kamyonlar, mitralyözler, üç havan topu, iki seyyar hastane, bir tank, müteaddit tüfenk ve cephane iğti - nam ettiğini bildirmektedir. Hü met kuvvetlerine mensup birkaç Mik tamemen imha edilmistir. Madrit'te tehlike mi var? Madrit, 29 (Tan) — Portekiz mas lahatgüzarı hükümetten aldığı emir üzerine Madritte asayiş bulunmadı - ından elçilik servislerini Alicanteye nakletmiştir. Toplanan ecnebi mü - messiller de bu meseleyi tetkik et - mişlerse de Alicanteye hareketlerini tehir etmişlerdir. İhtilâlciler karargâhının bir tebliği Rabat, 29 (A.A.) — Seville radyo su dün akşam şu tebliği neşretmiş- tir: Askerl vaziyette büyük bir deği nuz şadolsun, vatan selâmet yolun- dadır.,, Tunçtan bir levha üzerinde “Ka- mutay karar tarihi 31-7.036” yazıl çelenk bırakıldıktan sonra heyet $€- hitlikten ayrılmıştır. Ayni heyet, Çe nakkale gehitliğini de ziyaret etmek üzere dün saat 15 te Galata rıhtımın dan kalkan vapurla Çanakkaleye git miştir. Eski Rif Emiri Abdülkerimin Ale Paris, 20 (A. A.) — Eski Rif e- miri Abdülkerim menfi bulunduğu Reunion adasmdan miistemilekât ba- kanlığna bir istida göndererek Ak- denizde bir yere nakledilmesini istö- miştir. Bakanlık bu istidayr müsait bir şekilde tetkik etmektedir. Abdül kerimin talebinin sene nihayetinden evvel is'af edileceği zannolunmak - tadır. şilik yoktur. Millici tayyarelerin Ge- tafe tayyare İstasyonunu, 'Tolede ve San Sebastien mühimmat fabrikala- rını bombardıman etmiş olmaları mükemmel surette organize ve disip line edilmiş olan hava teşkilâtımızm ezici Üstünlüğünü isbat etmektedir. Şu sondört gün zarimdaon bir Marksist tayyare (düşürülmüştür. Miliei hava kuvvetleri bir hükümet denizaltı gemisini bombardıman et- mişler ve Akdenizde bir Marksist tayyaresine taarruzda bulunmuşlar. dır. Bu tayyare kaçmak suretiyle kurtulabilmiştir. Harbi daha insani hale koymak Londra, 29 (Tan) — İngiliz hükü metinin, İspanyayı kana boyayan da- hili harbe nihayet vermek için ta - vassutla bulunmak üzere Madrit hü kümeti nezdinde bir teşebbilete bu- lunduğu haber verilmektedir Britan Fresimli rmakale 4205,4/$ 106,645 İrun şehri bomibardıman ediliyor! ,..... Ademi müdahale için konferans Londradaki konferansa Türkiye iştirak edecek Londra, 29 (Tan) — Madritteki bütün eenebi mitmessliler, hilkümet- lerinin muvafakatini elde etmiş o- larak, İlk evvel meşru İspanyol hü- kümeti ve bilâhare asiler nezdinde tesebbüsatta bulunarak, dahili mu- harebenin daha insani şartlar altın- İ da ve merhametli olarak yapılmasını | temine çalışacaklardır. Yapılacak ta- vassutum başlıca gâyesi esirlerin mi- badelesi olacaktır. İspanya işlerine ademi müdahale prensipini kabul etmiş olan bütün devletler, Londrada toplanacaklar - dır, Danimarka, Belcika ve Türkiye dahi, buzün toplantıya iştirak için muvafakat cevabı vermişlerdir. İN A ya hükümeti, gayri resmi surette aşağıdaki tedbirleri teklif etmiştir: 1 — Harbin insanileştirilmesi, toptan idamlara nihayet verilmesi ve esirlerin mübadelesi 2 — Siyasi partiye mensup olma- yan bitaraf teknisyenlerden mürek- kep bir nevi direktuar tesisi 3 — Askeri bir mütareke ilânı Bu teşebbüsün bazı 8ol cenah sulh çu teşekküllerin tazyik üzerine ya- pıldığı, fakat Madrit hükümeti tara- fından kat'i bip red cevaiı İle karşı- laştığı ve rit hükümetinin bu teklifin kabulünü, isyanım kabulüne muadil telâkki ettiği söyleniyor. Di- ğer taraftan, Madridin bu teklifi rod detmesinin başlıca sebeplerinden bi- ri, is; n akamete mahküm olduğu | kanaatini beslemesi ve müfrit solla- rim, her türlü müsaadekârlığa, muha lefet etmek hususunda hükümet ze rinde gitgide artan bir nüfuz icra et meleridir. İngiliz işçi partisinin bir beyannamesi Londra, 29 (Tan) — Dün Trad-in ion lar ve İşçi partisi icra genel kon seyi tarafından matbuata bir beyan- name verilmiştir. Bu beyannamede İspanyol âsilerine silâh verilmesi nin beynelmilel hukuku ihlâl ettiği, Feçist İtalyanm âsilere silâh ver - mekle yeni bir harp tehlikesi yarat. tığı, Portekizin isyana müzaheret e- derek topraklarınm âsiler tarafın - dan üssülhareke olarak kullanıldığı tasrih edilmiştir. Beyannamede bu vaziyetten tevellüt edecek harp teh likesinden dolayı İspanyaya yapıla- cak silâh ihracatma ambargo vaz'ı hususunda Avrupa devletleri arasın da anlaşmalar akdinin muvafık gö- rülmesine ve bü suretle hükümetin ve âsilerin müsavi telâkki edilmesi- ne teessüf olunmaktadır. Beyanna- menin sonunda Faşist devletlerin günden güne daha cüretkâr ve müte- caviz bir tavır takmmağa başladıkla- rı beyan edilmektedir. Kudüste kıtal devam ediyor Kudüs, 29 (A.A.) — Birkaç gün- denberi vaziyet yine müphemdir. Ve mütemadiyen Araplarla Yahudiler katlâdilmektedir. Arap yüksek şürası bugün grev hakkında nihai kararlar verecektir. 2 ea İspanyol asileri yine “FELF geçtiler Hug .. .. Gittim, gördüm, . geldim defadır ki olimpiyat oyun- larmda hazır bulunuyorum. Bunu kendim için bir mazhariyet saya- rm. Gerçi bu sefer geçen ikisi kadar mes'uliyetli ve yüklü değildim. Bu sefer Berline serbest bir gazeteci olâ- rak gittiğim halde 974 Paris, 973 Amsterdam olimpiyatlarma kafile şefi olarak gitmiştim. Buna rağmen bu sefer iki evvelkinden fazla yorul. dum. Çünkü; çalışma sistemimiz sa- kat ve yanlışiz. Gerçi Almanlar ge“ zeteciler için her türlü kolaylığı gös- terdiler ama tikiz ve “kolusal” bir programı takibe mecbur olan bir ga- zetecl için rahat etmiye imkân yok- tu. Bütün bu yorgunluğun yegâne mükâfatı gördüğümlzü olduğu gibi size — yanl okuyucularımıza — vak- tinde yetiştirebilmiş olmak zevkidir. Gazetecilik yapmış olanlar bilirler ki, bu da hayli tatlıdır. Bu zevk, burada size tekrar kavuşmuş olmak hoşnutluğu ile katmerleşiyor. * $ * İstanbula gelen bir seyyahın başı» ns ne gelebilir?.. Bunu bundan bir kaç zaman evvel bir fantezi halinde yazmıştım. İki gün evvel Romanya vapurundan Galata rıhtımma sevinç- le ayak bastığım zaman Ilk tesiri si- tında kaldığım unsur, “hamal” oldu, Hani şu kaldırıldı denilen hamal! Bu seyahatimde muhtelif memle- ketlerin muhtelif şehirlerinde ha» mallarla ister istemez işim oldu. Bunların içinde bizimkiler kadar pa» halı, bizimkiler kadar ölçüsüz ve bi- zimkiler kadar anut yoktur. Nispeti anlamak icin size bu muh- telif memleketlerde bagajlarıma ver» diğim paralara bakınız: Almanyada ? mark — 100 kuruş. Viyannda 8 şilin — 75 kuruş. Peştede 2 pengö — 52 kuruş, Bükreşte 60 ley — 60 kuruş, İstanbulda 250 kuruş. Diyoruz ki tarife vardır. Polise şi- kâyet etmeli“ Yoldan gölmiş bir adam tasavvur ediniz. İşi gücü var. cak? Benim gibi parayı verip çıkıp gidiyor. Bu işi kökünden halletmek için: 1 — Hamalların eline yolcunun ba / gajlarına mukabil vermek üzere de. i mir numara fişleri vermeli, 2 — Hamal parayı alırken kontrol altımda bulunmalı. 3 — Rir defa fazia alanı hemen atmalı. Bunlar düzelmezse İstanbul ha- malları bizim turizm hareketimiz için başlıbaşına bir cageldir. B. FELEK ———-- —-———— İrakBaşvekili bekleniyor İrak Başvekili Nuri Paşam mem- lek yakm bir istikbalde ziya- ret beklenmektedir. Bu ziya” ret te memleketimizde büyük bir alâ. ka ve mömnuniyetle karşılanacak ve İrak hakkında dostluk hislerinin izharına vesile olacaktır. Hariciye Vekilimiz gelecek sene Tahranı ziyaret edecek Haber aldığımıza göre, Hariciye Vekilimiz Tevfik Rüştü Aras gele. cek senenin ilk kısmmda Tahran ziyaret edecektir. İçişler Bakanının gaze- tecilere verdiği ziyafet Içişler Bakanı Şükrü Kaya dün akşam sast altıda telinde ge zeteciler için bir çay eti vermiş tir. Ziyafette Dışişleri Bâkanı Tev - fik Rüştü Arasia Türk ve ecnebi gâzetecilerinin ve matbuat erkânmm mühim bir kısmı hazır bulunmuştur. Ziyafet samimi hasbihellerle geç vak te kadar devam etmiştir, Belgrada gidecek gazetecilerimiz Yugöslavya milli bayramı müna - sebetile altı Türk gazetecisi dest Yuğoslavyaya davet edilmiştir. Gide cek gazeteciler Ulus başmuharriri Falih Rıfkı Atay, Cümhuriyet baş - muharririri Yunus Nadi, Ercüment