13 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

13 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

13-10. 486 SON HABER Asilerin Madride taarruzları gecikti Rusya Mü dahale Ederse — İtalyanın da 3 Asilere Yardım Edeceği İleri Sürülüyor Hâk ile yeksan edilen Alkazar kışlasından kurtulan birkaç is- yancı ve kışlanın harap manzarası Radyo) — İspanyada son vaziyet şu merkezdedir: Dün silen se va Bü bütün gün yağan yağmura rağmen San Martinde gidiletl muharebeler olmuştur. Bilhassa top ve mitralyöz faaliyeti pek kuvvetleri ciddi fazla idi, Hükümet toprak vermemeğe çalışmıştır. Asile, hükümet tarafına iltihak ettiler. Hükümet tayyareleri ve bataryala- rı Hueskayı bombardıman etti. Ha-| vanm bozması ve müthiş bir yağınur! ve kar başlaması âsilerin Madrite karşt hazırladıkları taarruzu gecik - tirmiştir . i Oviedoda hükümet kuvvetleri şeh- ri sür'atle ele geçirmek için uğra - vor A Cebelüttarık . Boğazı z hükümet eli baflka > rını haber'veriyorlar , Bugün Kristof Kolombun Ameri - kayı keşfetmesi yıldönümü münase-| betiyle bütün İspanyada bayram) yapılmıştır. Bilbaoda ilk defa olarak iki taraf rehine tutulan kadınları mtü- | badele ettiler . Ademi müdahale Londra, 12 (Radyo) -——- Ademi müdahale komitesinipitalya ve Por- tekize gönderdiği notalara bir-haffa- dan evvel cevap alamıyacağı anlaşı - lıyor:. İspanya âsilerinin hükümet geflerindet General dö Lano demiştir ki: '— Şayet Sovyet Küxya Marksist- lere yardım edecek olursa, İalyanm da Nasyonalistlere yardım etmek! mecburiyetinde kalacağını bildirdiği- hi haber verecek mevkideyim.,, Sovyet matbuatı Moskova, 12 (A.A,) — İzvestiya gazetesi ademi müdahale komitesi hakkında YAZĞIĞI uzun bir yazıda Bowyet Rusyanm İspanya âsilerine yapılan yardımları ifşa etmekle ha- Kikat perdesini araladığını söylemek- te, Pravda gazetesi de İspanya isya - nmın derhal durdurulması lâzım geldi gini yazmaktadır Göynükte Atatürk Anıtı öynük, 12 (A.A.) — Atatürkün aba istirahat buyundukları ye İ de hir anıtm yapılmasına karar veril. miş ve anıtın Cumhuriyet bayramı: na kadar yetiştirilmesi için ilçebayın başkanlığında teşekkül eden komite fasliyete geçmiştir « Yeni Macar Kabinesi Peşte, 12 (AA) — Kesi ei nin başlıca erkânı: Darany! > in şi ve Ziraat Nazırı, De Kanya Harlciy Nazırı, Fabinyi Maliye Nazırı, Gene- ral Vilhelm Roeder Harbiye Nazırı, asi mahafil, yeni kabinenin ha. Pici siyasetinin eski hükümetinkinin Biyni olacağını beyan etmetke mütte- | mukavemet göstermiş ve bir karış re süt vermek istemiyen çobanlar Çarpışmalar Oluyor Patiy 610 TAA Dönel alan sının bildirdiğine göre ,Sovyet Man- çu hududunda yeni bir hadise cere * yan etmiş ve Japon - Mançu hudut muhafızları ile Sovyet kıtalar arasın da tüfek a teati olunmuştur. Ja- pon - Mançu muhafızlarından 4 kişi ölmüş, 5 kişi yaralanmıştır. Diğer taraftan Duantung ordusu tarafın - dan verilen bir habere göre, 50 kişi - lik bir Japon müfrezesiyle (Sovyet müfrezeleri arasında bir çarpışma ol- muştur. Bu hâdiselerin cereyan etti- | Bi-mıntakaya Japon yardım kuvvet lerigönderilmiştir. © Filisiinde Grev Bitti Fakat. Son Gün Br Petrol Forusü”Patladı Kudüs, 12 (A.A.) — Umum! gre vin son günü olan dün, Irakı Hayfa bağlıyan petrol borusu kesilmiştir. Fışkıran petrol alev almış ve bütün gece yanmıştır. Bir kişi ölmüş, bir çok kişi yaralanmıştır - Kudüs, 12 (A.A) — Pilistinde bir hüzür ve silkün havası eser gibidir. altı aylık bir grevden sonra takriben iki yüz bin Arap, tekrar işe başlama- ğa hazırlanmaktadırlar . B usabah Kudüs, Hayfa ve Nat - lüsta büyük bir faaliyet görülmüstür. Mağazaların bir çoğu şimdiden açıl- mıştır. Amele, neş'e ve şetaret içinde İşleri başıma gitmektedirler. Maamafih dün akşam bazı hâdise- ler olmuştur. Bir Yahudi polis memu- ru, Akkâ yakmında öldürülmüştür. Efgan Harbiye Nazırı Geliyor Ankara, 12 (TAN muhabirin. den) — Efganistan Harbiye Nazırı yakında buraya gelerek o sıralarda yapılacak olan askeri tatbikatta ba- zır bulunacak, sonra İzmir ve İstan- bula da giderek tetkikler yapacak - tır. Nazirın cuma .günü şehrimize gelmiş bulunması muhtemeldir , “aşveki Patro» hakim .' fail ka: KÜÇÜK HARİCİ HABERLER İsi komünistleri o Pa. Zar günü faşistlere karşı bir nümayiş yapmışlardır. Dört bin kadar vardılar, Sim Avına motosikletle | © saatte 272 kilometre ü. zerinden bir dünya rekoru te. | sis edilmiştir, | Vie || miştir, pe günü İtalyada genç İ : iyanada sahte pasaportlu on komünist tevkif edil. .. faşistler Mussolininin 5. nünde harp tezahüratı, mışlardır. yap- *. gı 12 — Dün Cenuhi İ Balkan | demir yolunun bir imtidadı g. | lan Mikailov - Rakovski de. | | miryolu Kral tarafından açıl. | mıştır. Bulgaristanda Fransada Sağ ve Sol Kavgası yetinin Ebediyen ilga Edildiğini söylüyor Paris, 12 (Radyo) — Fransız Baş. vekili Leon Blum yeni bir hutuk söy. liyereke, yeni sene bütçesinde yeni içtimai ıslâhata ve amele sınıfınm a. zami refahıma çok geniş bir yer veril. diğini anlatmış ve amele ile köylüle- rin arasın açacak şekilde | Yapılan propagandaları protesto et: N Blum, patronluk haikmiyet en ilga edilmiş olduğ miştir. Paris, 12 (A.A.) — Bu sabah çıkan oumaria- si Göleli e dad top- lantılarla, komünist partisi, Alsas - Lörendeki azasınm azlığını meydana koymuş bulunmaktadır. FAŞİSTLER Paris, 12 (Radyo) — Fransız fa- sistleri Valânsiyende 1500 kişilik bir. toplantı yapmışlar, faşistlerin Tide- ri miralay dö Larok bir nutuk söyli- yerek demiştir ki: ”— Firkamiz erkâinmm harekete geçmesi zamanı gelmiştir. Halk cep” hesinde bozgun alâmetleri belirmiş” tir. Muzafferiyetimiz muhakkakür.» de söyle Tevfik Paşa Hakkında Taymis'in Makalesi 'Taymis gazetesi, Tevfik Paş#nmn vefatı hakkında İstanbul muhabirin» aldığı uzun bir telgrafı neşret miş ve kendi tarafındaki a4 wevmuni hakkmda bir sütunluk bir makele yazmıştır. Taymis makalesinde diyor ki: “Tevfik Paşa, son derecede dürüst bir adam olması ve her vaziyette gösterdiği sükün ve metanet dolay? *| siyle çok hürmet kazanmıştı . Londrada sefir olduğu sıralarda İngiliz Hariciye Nezareti kendisine büyük teveccüh ve hürmet bağlamıs- tı. Ozamanki bütün ecnebi şefirleri, Tevfik Paşanın kıymetli bir devlet â- damı olduğunda müttefik bulunuyor lardi. Istanbuldan sert ibareli bir telgraf geldikçe Tevfik Paşa bunun İngiltere hükümeti üzerinde yaptığı tesiri ha- fifletmeğe muvaffak oluyordu. Ne Kâmil Paşa; ne de İttihat ve Terakki Cemiyeti kendisine yardım gösteriyorlardı. Eskiden Tevfik Pa -| şaya Alman taraftarı diyen Ittihatçı - | lar, Londrada bulunduğu sırada da| (İngiliz taraftarı) yaftasını taktılar. | Tevfik Paşa Cevat Beyin, Balkar | sulh müzakereleri sırasında müsteşar olürak Londrada kalmasma kıymet veriyordu. Halbuki İttihatçılar ona rağmen Cevat Beyi Vaşingtona kal - dırmışlardır., Taymis, Tevfik Paşanın Tondrada —— a TAN | duğunu biliyordum. icinde bövle eerçekten İ kat'i hir karartmız yok. küçük Güngörü elinden tutarak ya- çıkmış, üniformalı bir resmini nesret- miştir « GÜNÜN. RÖPORTAJI şam 5 AŞAN ŞAMAN VW muş “FELE Yeni zenginler neler | Rusya Seyahati anlatıyorlar ? Peynirci çırağının söyledikleri 20,000 lira,. leceği zevki düşünerek, Beyazıtta Bakırcılarda, Huriyenin evini arıyorum. Birkaç mahalle devrettikten sonra evi buldum. Bayan Huriye ile kotası Necdet, salonda, yanyana oturmuş, konuşuyorlardı. Necdet beni, biraz hayretle karşiladı; ve ilk sözü: — Adresi nereden öğrendiniz? di - ye sormak oldu, Gazetecilerden hiçbir şey avkiana. mıyacağını, kendisine hatırlattım Zaten o da bizim Ankara caddesinin pek yabancısı değil: İsmail Müştak Mayakonla kardeş çocukları imisler. — Doğrusu talihiniz varmış. diye başladım. Ciddi bir hareketle cevap verdi: | — Ben talihe inanmam!,, — Nesil olur, dedim, talihiniz ol- masaydı, 20 bin lirayı kazanabilir miydiniz? — Sadece bir tesadüf... diye gü. lümseği, ben ilk günden beri tayyare piyangosunu alırım. Şimdiye kadar, pek &z amorti cıktı. Fakat meyus ol. madım. Daha doğrusu ümide düşme. dim ki meyus olayım. Talihe inanma. ! dığım İcin bunun bir tesadüf işi ol. 20 bin ra kazanan "üçük bahtivur Güngör — Fakat, yirmi bin Jira.. Bu za - manda az para değil, — Evet!.. — Bu parayla ne yapacakamız? Meselâ, bir apartıman.. — Bir kere şurasmt söylivevim ki, biz karı koca, bileti cocuklarımız Metin ile Güngör'ün namlarıma aldık Güngör, hentiz 26 aylık! Metin de sekiz yazımda...» Kendi kendime di vel - anlar gün görenler Ünmör de çıkabiliyor!, Bav Necdet anlatıvordu : — Bakalım, belki iki copuğtemuz iin, bir apartıman satın alırız. Belki de baska işlere girişiriz. simdiki halde — İlk mütdeyi nasıl aldınız? — Baviin adamı gelin haber verdi" Fakat dediğim £İbi, ben hiç Ummu. yordum, 20 bin lira çıktığını duyunca | da, büvük bir helecan gecirdim. Ha- Yâttn herşeyin bir tesadüften iha - ret olduğuna inandığım için.. Kücil - Zin adını ne koyalım? diye düşünür. ken, benim aklıma geldi ; — Güngör! koyalım, dedim, belki! ilerde iyi gün görür.. Bay Nerdete sordum: — Vazifenizi terkedlecek misiniz?... — Hayır, dedi, mesleğimden avr) - mıyacağım. Fakat çocuklarımın hesa bina bir takım işlere girişmek niya - tindeyim?., — Borcunuz var mı idi? — Hayr, iktrent KAtesTEFİNİ adamlar borç etmezler, — Artık dostlarınıza ziyafet filân | çekersiniz, tabil... | — Bunu düşünmedim. Lüzum da görmüyorum. Bütün © arzum, kendi mesleğimde yükselmek ve on para israf etmemektir . Biraz sonra annesi Bayan Huriye. | Günün yeni zengini: 209 bin lira talihlisi Marko servete kavuşuyor yordu. Ben bunların: kın ha! Ağzından birşey ka- Sırma! mânasına geldiğini anlamı - yor değildim, zaten peynirci çırağı Marko, şu dakikada, kendinde değil. di. Belli ki sevinç delisi olmuştu. So. racağım şeylere üstünkörü cevaplar alacağımı anladığım için dilkkânda daha fazla kalmadım. H Dönüşte baktım: Piyango bayileri nin gişeleri önlü hımeahınçtı, Herkes biletine çarpan ikramiyeyi bir an ev. vel cebine atmak için sabırsızlanı - yordu. bilen Salâhattin Güngör Eden Çekiliyor mu? Hoare İngiltere Hariciye Nazırı Olacakmış | İngiltere Bahriye Nazırı Sir Samu. el Hoare Hariciye Nazaretini kabule Bimiza getirdi. Çocukcağız, başma nasıl bir devlet kuşu konduğunu fark etmiş gibi, tatlı tatlı gülüyordu , 26 ay içinde, 780 gilin gören kiiçük Güngöre, çok daha iyi günler görme- 8ini dileyerek, yeni zenginlerin evin. de çıktım, hazır olup olmadığı sorulmuş, çünkü P, Mei z i Edenin sıhhati sarsılmış, hariciyenin eynirci çırağı Marko ile yükünü taşmağa kâfi değilmiş. E karşı karşıya den, yükü daha az diye Bahriye na- Zindan kapısındaki peynirci çırağı Markoyu, kirli önlüğü ile, basık ta - Vanlı dükkânda dolaşırken buldum: — Ne haber Marko? — İyilik sağlık... — 2 bin lirayı ne yapacaksın ba- kayım?, Güldü: zırı olacakmış. Bu haberleri İntema. tionâl News Service veriyor ve mev. suk olduğunu temin ediyor, İngiliz Donanması Yunan Sularında Atina, 12 (Hususi) — Perşembe — Para ne yapıır.. yeniri. . günü Faler limanma gelecek olan İn. — Apartıman, filân, , giliz filosu beş büyük zırhlıdan mi - — Yok, yok.. Biz peynirciyiz, bel « rekkep olacaktır. Aralarında Akde - ki kendime bir dükkân açarım... niz amiralının bindiği Keen Elizabet. Ustası, tezgâh başmdan çırağıma| de vardır. a... Bir tahtada, hiç umulmadık yerden, u- | mulmadık bir saatte cebe giren yirmi bin liranın verebi- Bayan | durmadan bir takım işaretler veri-İy ı ,, Deki (ipek böceği olmadıkları Bizde spor seyahatleri iki evidir. Birisi Senei Kebise gihi dört senede bir olur. Ona Olimpiyat seyahati de- riz, Spor teşekkülümüzlün temeli atd- dığı 923 tarihindenberi bunun ancak üç tanesini gördük. Her birinde, gidi- iirken türlü türlü ümitler, çeşit çesit vaat ve vaitler. Dönüşte kimsede 505 sada yok. İkinci nevi spor seyahatlerine gelin ce; bunlar Şeker Bayramı ve Kurban Bayramı gibi senede bir gelirler, Bak kan oyunları ve Rusya seyahati bu bir takım vaat ve vaitler olur. Avdette samur İ kürk gibi bir mes'uliyet dolaşır dole- İ sır kimsenin sırtına uymaz , Fakat bütün bu seyahatlerde ke - harda dolaşan ve muvaffakıyetlerden hemen kendilerine bir ufak sehim İ yıran ve mağlühiyet olunca derh: İ tenkide geçen bir şerzime vardır İ bim amire tahammül edemem. Bir adam bir işin yükünü sırma yükle. İ nince şerefi ve utancı ona aittir; dışa- İrdan gazel pek dinlenmez « | Bu sefer de Rusya seyahatinden ve Balkan müsabakalarından avdet edildi. Giderken söylenen Sözlerle Javdette edilen lâkırdılar okadar biri- birine zıtlır. ki eğef avdetie böyle sözler söyleneceğini bir “kâhin, çılup da bu kafileler giderken haber ver - seydi onu muhakkak taşa tutarlardı. Rusyadaki mütevali mağlübiyetle- rin mersiyesini dinledim. Ralkan 0- yunlarmın da son neticelerini alarak dönenlerin anlattıklarını öğrendim . ; Aklıma Nasrettin Hocanın şu fıkra- !s1 geldi : Toca bir gece evinin bahçesinde İbir gürültü işitmiş; bakmış. bir ka - raltı var, Hemen yayımı çeki tıya bir ok atmış ve di : men şamdamı alıp bahçeye çıkmış, / bakmış ki ok atıp düşürdüğü karaltı gündüzün ağaca astığı kendi cübhesi İlimiz. Bunu görünce hemen içer “rip iki rek'ât namaz kılarak Allaha şük. jretmiş. Kars Hocayı vakitsiz na - | maz kılarken görünce sormuş? i — Efendi! Nedir bu vakitsiz pa / maz. — Yahut Aliaha kazadan kurtuldum. — Ne kazası? — Ya ok attığım eüibbemin içinde olaydım!, $tikrediyorum, Türklükten gaspediten san'aturdan birisi de ipek ve ipekçiliktir. — Rıza, TAN, İT - 10 19 çi “Gençler yerine lüzumu yokken, “Kadmlar, 'kençlilk,, demeyi, hi aklerden aldik, “sonra yerine “kadınlık, : “Türkler, yerine "Türklük, demeye başladık, Fakat böyle şeylere “gaspetmek.. denemez, cak “almak, öğrenmek, takli lebilir; bunun Gibi “İpekçilik sane, g Türklerden “gavpedilmeri “öğren mi Biri, bir kelimesinin mize! Şeke ir şi, menin mesi oluyor? (Fazaç bu yanlış, ik dilinden geldiği içi . faa olunabilir.) “İpekçilik bi egri ma, “ipek,, bir san'at Makalenin ismi yar: ili defa Türkler icat et Viği icat etmişlerdi: in, deği, ancak “keyf, etmişlerdir. . İngiliz konsolosu me rhümun (Tey. fik Paşanın) ailesini teselli Gil, AÇIK SÖZ, 10 « - 10 - 1936, Başın sağ olsuna gitmek, teselli değildir; ona taziye denir. Bütün yazı yek munca anlaşılıyor ki Açık Sör'ün kon, dediği de meğer maslahatgüzarmış. . Bu mülâkatın Sancak mesetesine git Türk notasının bahis mevzu teşkil ettiği tahmin edilebiğir, TAN, 18 - 10. 1936, Bu cümledeki yanlışlı pıştırmaya değmez; güze çarmtyor. » katta. (bu, bir terti, kend denek mu nee ak mundan; kunurmuz maa Günl sar bakı türkçe olmaz: Fakat yine Bahis mevzuu. v buram bee tam üme © koku okuyor, ” kul ia yatana Beliyor. “Mersan bal TE lee o kader alayı KE Gear pk onu bırakmaya razı olm orlar. Bu, pek dg yon DİR lir, kat buna da hacet yok; 4 sedildiği,, demek te ş Fas « Dotakindan bah, iran transit yolu çalışmayı, yor. — CUMHURİYET, 19 Gazetenin birinci ga, genin hallini yedinci Tenbzon'dan İran hı götürecek otobüsler, işlemeye başlıyacakmış. Yi müjde, türkceyi bozmadan ge açılı. - 101536 yfasmdaki bu Silme.