14 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

14 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

eme Londra Mektubu Yeni feribotlarla Av- rupadan Londraya aktarmasız yolcu .nakliyatı Feribotlardan b: ondra, 9 İlkteşrin den) — Senelerdenberi İngiltere ile Fransa ara- | başlıyor. (Londra muhabirimiz - sında konuşulan ve halledilemiyen bir mesele vardı: Fran- | sadan İngiltereye bir tünel yapılması Avrupa bunu daima istedi. Çünkü dünyanın münaka- lesi en bol bir sahasına gitmek için yolcunun ve eşyanın Fransa sahilinden trenden inmesi, bir vapura binmesi, İngiltere sahilinde tekrar karaya inmesi, bir defa dala trene binmesi cidden müğlâk, zahmetli ve pahalı bir yoldu. Tünelden ümit kesilince e ngilizler buna karşı durdular. 1 Niçin? İngilterenin emniyeti ve müdafaası bakımından buna tür- dü türlü sebepler gösteriliyordu. Fa- kat hiçbirinde kâfi derecede kuvvet yoktu. Asıl sebep şuydu: İngilizler, bir ada halinde, Avrupadan tecerrüt etmiş bir vaziyette kalmıya hissen kiymet veriyorlardı. “Tünel yapı lırsa İngiltere adalıktan çıkar!” 8ö- zünde bir İngiliz için başka her fay- dayı unutturan bir kuvvet vardı, İngilterenin cenubi şimendifer i - daresi, tünelden ümidini kesince Av. rupaxket'asile feribotlar ;:vasrtasile irtibat kurmak teşebbüsüne atılmış- tır, Bu idare zaten çok canlı, dalma yenilik arkasında koşar bir teşek - küldür. İngiltere ile Avrupa arasmda yol- cular ve yol vagonlarmı taşımak ve aktarmaya nihayet vermek maksadi. le üç büylük feribot yaptırmıştır. Bu feribotların saatte on altı buçuk net sür'ati vardır. Vapur katlarm- dan birinde bütün bir tren yerleşe- bilir. Yukarı katta yirmi beş otömo- bil nakledilir. Diğer katlarda da ka- maralar, yersek salonları, diğer sa- lonlar vardır. Rahat yolculuk ondra - Paris yolu kısa ol - makla berabe rbu şehirlerden birinden diğerine gitmek için bütün bir gün kaybedilir ve zahmetli bir seyahat yapılmdı. Gece seyahati çok zahmetliydi. Halbuki şimdi bir yol- cu Pariste akşam ona on kala bu hat için hususi yapılmış, rahat ya- taklı vagonlara girecek, ertesi sa - bah sekiz buçukta Londrada tren - den inecektir. Londradan akşam onda trene binilecek, ertesi aabah dokuza beş kala Parise çıkılacaktır. Pasaport, gümrük muameleleri sa» bah Londra ve Parise yaklaşırken yapılacağı için yolcular rahat rahat uyuyabileceklerdir. Avrupanm her tarafile Ingiltere arasında bu tarikle eşya nakledilme- | si çok büyük tasarrufları mucip o- lacaktır. “İki defalık aktarma ove tahmil, tahliye masrafı tasarruf edi- lecektir. 15 İlkteşrinde feribotlar işlemiye başlıyacaktır. Bu hat Ingilterenin a- dalığını ve o tecerrüdünü bozmıya- caktır. Fakat her halde İngiltereyi maddeten ve manen Avrupaya biraz daha yaklaştıracaktır. Parise gece seyahati yapmak “için 4 ün Istanbula dönecek bir ar- kâdaşı teşyi için istasiyona gitmiştim. Yeni feribotlar için ya - pilan son sistem yataklı vagonlardan biri istasiyonda teşhir ediliyordu. Halk sıraya girmiş, sırası gelince vagonu geziyordu. Ben de sıraya ka- riştim. Vagonlar cidden rahattır, in- san bu kadarını kendi evinde bula- maz. Vagonu ziyaretlen sonra biraz ilerledim. Istasiyonun içinde üç met re uzunluğunda bir cam içinde ye- ni feribotlarm mücessem bir modeli konulmuş. Etrafına halk toplanmış. Ben de sokuldum. Mükemmel o bir vapur... Içinde elektrikli tertibatla mütemadi bir faaliyet var. Trenler feribota giriyor, çıkıyor, gene giri - yor. Bütün bu tertibat reklâmeılık san'ati bakımından bir harika. Hiç şüphem yok ki cebinde parası 0- lan her İnsan. bu vagonları ve feri- botu gördükten sonra Parise bir ge- ce seyahati yapmak hevesine düşe- cektir. Bilhassa İngilizler Fransaya pasaportsuz kabul edilmektedirler. Yalnız İngiliz olduklarmı gösteren bir hüviyet varakası seyahat İçin kâfi addedilmekteğir. AN RİZA Fethiye Halkevinde İki Tören Öğretmen Kerime ile Fethinin nişan törenlerinden bir intiba Öğretmen Kadriye ile Ali Kemalin evlenme, öğretmen Kerime ile Fet- « hinin de nişanlanma cemiyetleri Fethiye Halkevinde büyilk törenle ya- Dr. ŞAHT Yakında İstan- bula ve Anka- raya gelecek Alman İktisat Nazırı Dr. Şaht yakinda şehrimize gele- cektir. Dr. Şaht, birkaç gün İstanbulda kaldıktan sonra doğruca Ankaraya gidecek - tir. Alâkadar mahafilden aldı - ğımız malümata göre, Nazır, İktisat Vekâleti ile temaslara girişerek Almanya ile aramız da yapılacak satışların fiatle- iespit edecektir. Bu mÜ- nasebetle, her iki memleketin ticaretini yakından alâkadar eden mevzular üzerinde zö - rüşmeler olması çok muhte - meldir. rini — HÜViYETi MEÇHUL BiR CESET BULUNDU Evvelki gece, (o Arnavutköyilnde Feyziâti lisesi önünde denizde hüvi- yeti meçhul bir ceset bulunmustur. Üzerinde siyah bir elbise vardır. Tah- minen 60 yaşlarında kadardır. Hiç bir yerinde yara ve bere görülmediği için belediye doktoru defnine izin ver- miştir. Tahkikata devam edilmekte- İdir. LİMANDA BİR KAZA Dün limanda bir kaza olmuştur. Li- !man şirketine alt 8 numaralı vincin kazanını elektrikle delmeye uğraşan Reşat isminde bir işçi, elektrik çarp- ması neticesinde ifade veremiyecek kadar ağır bir Halde yere yuvarlan- mıştır. Reşat, Haydarpaşa haslane- sine kaldırılmıştır, ESRAR ÇEKEN BİR am KARILI.., ie Kumkapıda odun iskelesinde Gem- likli Mehimöt Alinin ötekine berikine esrar içirdiğini haber alan gilmrük Jarı dün gece yaptıkları bir baskında Mehmet Aliyi 13 arkadaşiyle birlik- te, kabaklariyle esrar çekerken cür- mü meşhut halinde yakalamışlardır. Polisçe tahkikat yapılmış, hepsi mah kemeye verilmiştir . i o Edebiyat fakültesi talebe İ cemiyetinde “Edebiyat fakilitesi talebe ceniye- ti başkanlığından: Idare heyeti ekseriyetinin İstifa et mesi dolayısile umumi heyetin 18-10- 1936 cuma günü saat 14 te Üniversi te konferans salonunda yapılacak fevkalâde kongreye gelmesi. | miştir. dan Ferit, Sait ve Emin kazai ne devam edeceklerdir. Gelecek sene bu üç genç Almanya ve Amerikaya gönderilecekler, dört den sonra yurda döneceklerdir. Bu sek resim ve iş mekteplerinde tahsil göreceklerdir. Gençler tahsillerini bitirdikten son- ra, müze ve kütüphanelerimizde çü- rümeye yüztutan kıymetli ciltleri tezhip ve minyatürleri tamir edecek- lerdir, Bu milyonluk eserler. bu suretle yok olmaktan kurtarılacak- tır. Maarif Vekâleti, gelecek sene de Avrupaya eski Türk san'atınm başka şubelerinde yetisecek gençler gönde- recektir. muhafaza memurlariyle polis memur | senelik bir tetkik ve tahsil devresin- ? gençler, bilhassa Almanyada en ytik- | AKIL VE Si LARI T tir. Bu istatistikten dikkate yoruz: rahi kliniğinde 670 hasta ya 1800 kişi müracaat etmistir, Efgan Harbiye Günü Geliyor Efgan Harbiye Veziri Mi Şah Mahmut Han Hazretleri, metimizin misafiri olarak cuma sa - bahı ekspresle Avrupadan şehrimize gelecektir, Bfgan Harbiye Veziri a - lâkadar zatlar tarafından karşılana- caktır . Mareşal Şah Mahmut Han, şehri - mizde iki gün kalacak, müzeleri, ca « mileri gezecek, sonra Ankaraya gide- cektir , Efgan Harbiye Veziri, bir sy kadar evvel Rusyaya gitmiştir. Memleketi - mize, Lehistan yoliyle gelmektedir . DONANMAMIZIN MALTA ZİYARETİ PROGRAMI TESBIT EDİLİYOR Btyory ismindeki Ingiliz karakol gemisi ile şehrimize gelen Akdeniz filosu kumandanı Amiral Sir Dudiy Paund'un mümessili Yüzbaşı Scott, filomuzun Malta, ziyareti programi |etrafında dün alkkadarlarla görüş 7 Maltayi .ve dörüişte bazı Yunan ii manlarmı ziyaret edecek olan filo muz, 16 Ikinciteşrinde hareket İcektir. Filo kumandanı Amiral Şük Okan'dır. Yüzbaşı Seott, bugün ayni gemiyle Maltaya hareket edecektir. Balkanlı doktorlar dönüyorlar Dördüncü Balkanlar arası tıb baf- tası İçİn gehrimize gelen ecnebi mu- rahhaslar, Bursadan şehrimize dö müşlerdir, Misafir doktorlara Bursa- da vali ve oradaki doktorlar tarafın- dan ziyafetler verilmiş, şehrin. muhte. lif yerleri gezdirilmiştir. Doktorlar bu arada Bursa ve Yalova su ve kap- eaları hakkında tetkikatta bulun- mi 8 Minyatürcülük, il © Ciliçiik İhya Ediliyor Milyon'uk Eserler Harabiden Kurtarılacak aarif Vekâleti, ciltçilik, minyatürcülük ve tezhip- çilik gibi eski Türk san'atlerini ihyaya karar ver. Yüksek tahsil gençliği arasında bu maksatla açılan müsa baka neticelenmis ve Ankara Gazi enstitüsü mezunların nmışlardır. Gençler bu ay - dan itibaren Devlet Basrmevinde bir senelik staj görecek ler ve ayni zamanda da Şark Tezyini San'atler mektebi- Veziri Cuma | NiR HASTA- GÜNDEN GÜNE ÇOGALIYOR MU? ıp fakültesi klinik ve polikliniklerinin bir senelik mesaisi hakkında bir istatistik vücuda getirilmiş değer rakamları aynen alı -| Birinci cerrahiye kliniğinde 1600. tedavi, 1200 ameli- yat yapılmıştır. 8100 müracaat vâki olmuştur. İkinci cer- tmış, 510 ameliyat yapılmış, Birinei dakiliye « kıliniğinde 1265! kişi tedavi edilmiş, 4797 kişi müraca- at etmiştir. İkinci dahiliye kıliniğin. de 1000 kişi yatmış, 6000 ayakta te- davi edilmiştir. Göz kıliniğine 2500 müracaat vaki olmuş, 50 ameliyat yapılmıştır. Göz polikliniğinde 7000 kişiye ayakta tedavi yapılmıştır. Çocuk cerrahi kıliniğinde 263 a- yak tedavisi 437 ameliyat yapılmış: tır. Çoruk kıliniğinde 365 kişi o yat- mış, 3707 ayakta tedavi görmüştür. Üroloji kıllniğinde 14 ameliyat ya- pılmış, 156 kişi yatmış, 245 kişia- yakta tâdavi edilmiştir. Akliye kıll- niğinde 308 kişi yatmış, 510 müra- eaat vaki olmuştur. Radyoloji kilini. ğinde 6500 kişi tedavi olmuştur. Sinir kıliniğinde 161 kişi yatmış, 468 kişi tedavi görmüştür. Doğum ve kadın kiliniğinde 2790 ameliyat İyapılmiş, 3205 kişi yatmış, 8199 a- iyakta tedavi görmüştür. Umumi yekün şudur: Kiliniklerde 14851 kişi yatmış. 1852 ayak tedavisi yapılmış, 5038 ki- şi ameliyat görmüştür. Yükarıki rakamlara | göre, bir se ne içerisinde en çok sinir ve akliye kıliniklerine müracaat yapıldığı laşılmiaktadır. JBu'iki şubeye tedavi müracaat çdenlerin..tedavi . gö- renlerin yekümi âki, bine, yaklaşmış» e Tarih aim nun Bastırdığı Eserler Maarif Vekâleti ve Türk Tarih Ku- rumu bu sene çok kiymetli tarihi ve an» ilmi eserlerin basılmasına kara" ver- miş ve işe de başlamıştır. İlmi eser- lerin başında Alacahüyük hafriyatı hakkındaki muazzam eser gelmekte- dir. Dün bu eserin omüsveddeleri Devlet Basimevine gelmiştir. Bu eser İ hafriyatı idare eden heyet tarafından İ yazılmıştır. Reşidettinin (Camiitta- rih) i de Topkapı saraymdaki kıy- metli aslıma göre Faksimile olarak barrlasaktır. Kıymetli ilim eserle - rinden siyasetname de Mehmet Ali İayninin tercümesiyle beraber bası maya başlamıştır. Viyana elçisi Ce-| vat tarafından yazılan (Viyana mu-| hasarası) eserinin tabi emredilmiştir. | Reifstal tarafından (Anadolunun ce- nubu garbisinde Türk mimarlığı) a- diyle yazılan eseri türkçeye çevrirt- miş ve bastırmaya başlamıştır. Bu e- serde Antalya, Berki ve Alâiye ha- valisindeki Türk eserleri tetkik edil- mektedir. Hüseyin Kâzımm Türk 'ügetiyle Ata merhumun Hammer tercümeleri- nin basılmayan ciltlerinin de tabı de- vam etmektedir. | canik" | Bugünkü Hava : Kapalı, Yağmurlu hava kapalı ve yağmurlu gtir. Saki derecesi de düşmüştür, Sizi ün de kapalı ve Yağmurlu ge: ie, Ücmlekette umumi heva vaziyetihe ge ince: Gökyüzü bulutu olarık geçecektir. Rüzgârlar şimali istikametten orta küvvet- le eşecektir. Dünkü hava Dün hava tazyiki 763,0, sıcaklık 16, ba 10 uncu ay o Gün:288 Hizir: 162 1355 Heri 1334 arm Recep: 27 1 Birinciteşrin Güneş: o 6,10 — Öğle İkindi: 15, 6 — Akşam: 433 Yatar: 19,03 — Imağik: LA. Rüzgârlar yıldısdan saatte 20 kilometre bar tazyiki 10.5, rutubet yüzde 190 kayde-| esmişfir. Dün yağan yağmurun miktarı 8 dilmiştir. slimetredir. Maarif Vekâleti, Amerikalı müsteğrik | | 14-10-0936 Siyaset âlemi Mısırda Coşkun Tezahürler M sırdan gelen haberlere görm Ingiltere-Mısır muahedesi içi” | Londraya giden, daha sonra Avrup” da kısa bir seyahat yapan Veft Par“ tisi Lideri ve Mısır Başvekili Nal Paşa ile arkadaşları bugün İskeni riyeye müvasalat etmiş ve coşk tezahürlerle karşılanmışlardır. Na * has Paşaya Mısırın bütün siyasi pı tilerini temsil eden liderler. refaki bütün Mısır halkının merasimine iştirak etti şüphe götürmez, Nahas Paşa ile arkadaşlarını Kı hirede daha muhteşem, ve daha kun tezahürler beklemekte ve Misif” halkı, elli dört yıl geciken Ingiltere İ Misir meselesinin halini, milli lidere İleri selâmlamak münasebetile kut * amaktadır. Ingiltere « Mısır muahedesinin im“ zasından bir iki sy geçtiği halde Mı“ sır halkının hararet ve heyağanını mi hafaza ederek bu şekilde izhar et! si, Misir halkının muahede ile yük * lendiği yeni milli vazifeleri seve | ve karşıladığını gösterdiğinden, Mı sır liderlerine büyük bir ümit ve gay! ret ile çalışmak imkânını verecektir. Hakikaten Mısır halkı İngiltere Mısır muahedesi İle çok mühim var! zifeleri üzerine almış bulunuyor. Bun ların en birincisi Mısırda hüküm sü“ ren kapitülisyonların ilgasını ta « istiklâlini kurtarmaktır. Ehemmiyeti ayni derecede büyük olan diğer bir vazife Mısırın müdas faası işinin Mısırlılara geçmesidir. | Mısır hükümetinin Mısırı tamamis! İle muasırlaştıracak birçok yenilikler" ri başarmasına yol açan bu vazife leri yapmak, ancak Mısır halkının tam itimadını haiz olmaya bağlıdır. Çünkü bu yenilikler içinde, halkın tiyatlarına uygun gelmemesi, muh temel olanlar da vardır. Halkın yenilikleti alışması ve iyiliklerini af laması az çok zamana mühtaç oldü” Zundan, anğâk' sarsılmaz bir İtimadi” ate ulan Bir müKüMET BUMKARI, mik “öeüaretini gösterebilir. Müstafi Nahas Paşanın, Mısır halkının iti: dini bu şekilde haiz olduğu ise, şüpheden üstündür. Birçok tecrüi ler, Misir halkının milli lider ile yi rümeye karar verdiğini ve bü kars* rından dönmemek azminde 2 göstermiştir. İ Bugün İskenderiyede bütün Misi halkını temsil eden hâyetlerin Naha#i Paşa ile arkadaşlarını karşılıyara* milli itimadı yeniden izhar etmelesi” hükümetin yeni ve pek mühim vasi” i kullanarak girmesini temin edecek” tir. d Mısırda başlıyan milli tezahürle: bunu ifade etmesi Mısir için hayırlı bir alâmettir. ş Ömer Riza DOĞRUL ——— ——— ML LL LL Şİ BIRKAÇ SATIRLA # hracst tacirlerine verilecek” İ olan ruhsatname işleri 20 teşrine kadar kat'i olarak bitirilecek” tir. Şimdiye kadar müracaat etmif olan 120 firmanm muameleleri görül müştür, 20 teşrinevvelden sonra mü” racaat kabul edilmiyecektir . ... snaf Cemiyetleri, idare hey lerini seçmeğe başlamışlar" dır, Dün Şekerciler Cemiyeti intihs! yapılmıştır. Bugünde Cemiyetinin intihabı yapılacaktır « ve ümrük ambarlarmm fi devri işleri bir aya kadar bi” tirilecek, bundan sonra da yolcu #W Ionunum devrine başlanacaktır, ... iman Şirketi Umum Rauf Manyasi cumartesi A şamı Ankaraya gidecektir . “aviş ramvay Amelesi Cemiyeti yeni idare heyeti ve mursi hası intihahmı yapmıştır , smile öm inni gili, eği