9 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

9 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

ez 10 Hariciye Vekili bugün Partide izahat verecek (Başı 1 incide) dönmesi yaklaşan Başvekil Blumun Sancak meselesinde her iki tarafı tatmin edebilecek bir çarel tesviyeyi telkin için Fransa hariciye nezaretin ce hazırlanan proje ile hükümetimiz den da teklifimizin daha otraflı bir ifadesini muhtevi olarak istediği pro Jeyi bizzat tedarik edeceğini beyan ve doktor Arasa Blumun bu husus ta vâki olan vâdini teyit etmiştir. Hükümetimiz tarafından verilecek proje hariciye vekâletince hazırlan - rüş olup Parise gönderilmek Üzere » dir, Müzakere kesilmedi Paris, 8 (A.A.) — Alman istihba-| Tat ajanar bildiriyor: Dışişleri Ba - kanlığı müsteşarı, dün, yakm şark - taki Fransız kuvvetleri kumandanı General Oesinger ile müzakerede bu- Yunmuş, bilâhara Türkiye büyük el - çisi ile iki saat konuşmuştur. Türk matbuatının Sancak mesele sindeki şiddetli neşriyatımın, müzake relere devam için havayı çok güçleş- tirdiği tebarüz ettirilmektedir. Sanıl- dığma göre, Fransa ve Türkiye hü - 'kümetleri, bilâhara doğrudan doğ - ruya müzakerelere başlamak Üzere. müzakereleri Milletler Cemiyeti Kon seyinin ietimama kadar talik etmek hususunda mutabik kalmışlardır. Fa kat herhalde müzakereler katedilme miştir. Iki taraflı tekzip yapıldı Londra, 8 (A.A.) — Röyter bildi- riyor: Türkiyenin İskenderun meselesin- den dolayı Milletler Cemiyetinden çe Xileceği veya asker tahşit etmekte olduğu hakkımdaki haberlere İngiliz mahafilinde itimat edilmemektedi, Paris, 8 (A.A.) — İyi malümat a. lan Fransız mahafilinde İskenderun | Sancağında asker tahşidatı yapıldı- ğına dair çıkan haberlerin kat'iyyen esassız olduğu ve ne Türkler tara - İmdan ve ne de Fransızlar tarafın - dan askeri tedabir ittihazı asla dü » şünülmediği beyan edilmektedir. Havas Ajansı Hataydeki istiklâl ha- #eketini nasıl fevil ediyor? Antakya, 8 (A.A) — Havas A- Jansi bildiriyor Türk akalliyetinden bir dsmının tahrik teşebbiüslerine rağmen, şehir, normal vaziyetini muhafaza etmiştir. Bazı unsurlar, tezahürat yapmı ra ve grev İlân etmeğe teşebbüs etmişlerse de bu husustaki gayret leri muvaffak olmamıştır. Çarşılar umumiyetle mutat ( faaliyetlerini muhafaza etmişlerdir. | Milletler Cemiyeti (o tarafmdan gönderilen komisyon, tetkikatma devam ederek Türkiye - Suriye hu- dut mmtakasmı gezmiştir. Lâzkiye, 3 (Hususi) — Antakya - da yeniden ihdas edilen sebeplerle birçok Tüikler mahkemeye s:vke.| dilmişlerdir. 'Türkler hakkındaki takibat devam ediyor. Cenevreye göre Cenevre, 8 (A.A.) — Havas Ajan- #1 bildiriyor: Milletler Cemiyeti ma- hafili, Iskenderun meselesinin Millet- ler Cemiyeti Konseyinin müzakere * lerinde sıraya konulmasından evvel, Türkiyenin Cemiyetten çekilmesini veyahut enerjik siyasi ve askeri ka- rarlar almasını gayrimuhtemel te - Mikki etmektedir. Maamafih, eğer tatmin edilmezse, Türkiyenin kendi battı hareketini tamamen değiştir - mesi muhtemeldir, : Türk mahafili, Reisicümhur Ata - türkün Sancak Türk ahalisinin Su - riyeye ve umumiyetle Araplara bağlı kalmasını menetmiye azmeylemiş bulunduğunu bildirmektedir. Türk murahhas heyeti, muhtemel olarak Sancağın gayriaskeri bir hale getirilerek, 'Türkiye ve Fransa tara - fından birlikte garanti edilmiş bir “Suriye - Lübnan - Iskenderun muh- tar devletleri federasyonu” teşkil e- dilmesini ileri sürecektir. Fransa, Sancak meselesini itina ile tetkik ediyormuş Paris, 8 (A.A.) — Havas Ajansı bildiriyor: Dış Isleri Bakanlığı müs teşarı Vionot, dün, saat 18 den 20 ye kadar dış işleri bakanlığında Türkiye Büyük Elçisi Suat Davaz ile görüş - müştür. Salâhiyettar bir membadan öğre - nildiğime göre, Vienot, Türkiye bil » yük elçisinin nazarı dikkatini, Türk matbuatmda görülen bazı makale- lerin, Sancak hakkında bir Türk - Fransız anlaşmasına mâni olabilecek mahiyetinin şiddeti üzerine çekmiş - tir, Fransız hükümetinin bu meseleyi, itina İle tetkik etmekte olduğu © ve' Türkiyenin de ayni tarzda bir tet - olacağı bildirilmektedir, Vienot ve Davaz, müzakerelere de vam edilmesi hususunda mutabık kalmışlardır. Fransız hükümeti, e - İmütemayil ise, Cenevreye 18 Kânu - nusanide toplanacak konser içtimar- nm taliki hususunda müracaatte bu- Yunulmasını kabul etmektedir. Londraya göre Londra, 8 (A.A.) — Havas mu - habiri bildiriyor: İyi haber alan bir membadan (öğrenildiğine göre, Tür- kiyenin Londra Büyük Elçiliği müs- teşarı, Sancak meselesinin çabuk bir sürette halli için İngilterenin Fran- sız hükümeti nezdinde tesir etmesi - ni talep zımnında, bir kere geçen hafta, bir kene de dün, dış işleri ba- kanlığı ile temasa gelmiştir, Öğrenildiğine göre, Ingiltere hü - kümeti, Paristeki Ingiliz büyük elçi- 8i Georges Clerek'e, Tüarkiye büyük Türk noktal nazarmın Fransa dış elçisi müsteşarmm bildirdiği tarzda işleri bakanlığına bildirilmesi için ta- Nimet vermiş, faket Türk eshabı mu- cibesini kendisine mal etmemiştir. Söylendiğine göre, Ingiltere oODış İşleri Bakanlığı, Türkiye büyük liği müsteşarma, Türkiyenin endişe. lerinim mübalâğalı olduğunu bildir - miştir. Resmi mahafil Türkiyenin, mese - lenin bu derece çabuk bir surette hal linde ısrar etmesini sürpriz ile karşı- lamaktadır. Zira, Türkiyenin itiraz ettiği Fransa - Suriye muahedesi, tatbik mevkiine üç seneden evvel gir miyecektir, Pariste büyük bir telâş uyanmış Roma, 8 (A.A.) — Paris gazete - leri İskenderun mıntakasmda Türk kuvvetlerinin tahşit edildiğini mu - habirlerinin Iş'aratına atfen yazmak tadırlar, Ayni zamanda refsicümhu- run riyasetlerinde Vekiller Heyeti - nin de fevkalâde olarak toplandığına dair haberlerin ve işgali askeri sure- tile bir emrivaki yapmak ihtimalinin Pariste büyük telâş uyundırdığını bil dirmekte ve bu haberler üzerine he- men İngiltere hükümetinin istimza - cına teşebblis edildiği Ove (İngiliz mandalarmın yakınlığı hasebile İn - gilterenin o hâdiseye lâkayt kalamı- yacağının ümit olunduğu da zikredil mektedir. Giornale d'ltalia gazetesi bu ba- Pari gazetesinin Türkiye tarafından İskenderüna verilen o ehemmiyetin Fransız mandası Suriyeden kulktık- tan sonra bu havalinin İtalya tara - fından İşgal edilmesi endişesinden ileri geldiği hakkındaki yazısından behisle bunu mezkür güzetenin fena niyetine atf ve reddetmektedir. Fransanın Düşman Fransa Diplomasisi (Başı 1 incide) dinlemiye ve anlamıya çalışırlar, bi- m hakiki maksadımızın Fransız milleti tarafından duyulmasma im. kân verirler ve kendi kendilerini bil- tin dünya karşısında bu şekilde teş hir etmezlerdi. Fransız willetine en büyük dostluk lomasisi hakkındaki açık ve samimi tenkitlerile Fransız milletine kaildirler. Çünkü, zaten Fransada da bütün aklı başmda insanlar, eski dip lomasi usullerinin ıslahı ihtiyacına tamamile inanmışlardır. Franas diplomasisinin eski Babıâ- li) ye mahsus (oyalayıcı) ve (stirlin. dürileti) üsüllerden kurtulması, dün- ya sulhü ve istikrarı ir çok okıy- metli bir değişiklik olacaktır. Biz, 'bu diplomasiyi çok yakından tanıyo- kikte bulunmasını görmekle bahtiyari ğer Türkiye de böyle bir teşebbüse| berleri naklettikten sonra Eko dö| ürk gazetecileri, Fransız dip »| en büyük bir dostluk gösterdiklerine | TAN Yakında i Amerikada ormanlar içinde (yeni bir kabile keşfedilmiştir. Bugüne ka- dar dünyanm meçhulü olan bu kabi- lenin adı Aparal'dir. Bu kabilede hiç alışılmamış bir güzellik tipi vardır. gör- hesabıma Bir sinema giriketi, şu resmini düğünüz kızı kumpanya göreceğiniz bir yüz Sinemada ! angaje etmek istemiş, fakat kabile relsi buna muvafakat etmemişti Bununla beraber şirket yüksek bir para ortaya koyduğu için bu Aparai güzelini yakmda beyaz perdede göre- | ceğimiz muhakkaktır. lagilizlerin gemisi kala Fransızların yaptıkları dünyanın en büyük ve seri transatlentiğine karşı İngilizlerin denize indirdikleri meşhur Kuin Meri gemisi havuza konmuştur. İngiliz gemisi, Fransız gemisinin kazandığı “mavi kurdelâ,, yı almıştı. Malümdur ki, “mavi kurdelâ,, Atlan tik denizini en çabuk geçen seyyah İ vapuruna verilen şampiyonluk elâ - metidir, İngiliz gemisi şampiyonluk kurde- lâsını kazanmak Üzere makinelerini ve kazanlarını hayli zorlamıştı. Faz« 1s olarak geçende İngiltere sahilleri- ni altüst eden büyük fırtınada açık denizde bulunan Kuin Merinin maki ne tertibatı ve bazı iç kısımları yer- lerinden oynadığı için havuzda di > zeltmek zarureti hâsrl olmuştur. Kazanları yerlerinden çıkarılıp, tamir edilen İngiliz gemisinin tami - ratı bitmiş ve tekrar seferlerine baş lamak üzere olduğu bildirilmiştir. “Geminin bu havuzdan sonra biraz daha sürat kazanacağı mütehassıs - larca iddia edilmektedir. şampiyon fata sildi Kuin Meri son sür'atle Okyanusu aşıyor Maarif Vekiletinin Bir Tedbiri Ankara, 8 (Tan Muhabirinden) — İ Bazı orta mekteplerle liselerde müf- redat programının tamamen tatbik ve ikmal edilemediği görülmüş, birler almmıştır. Bundan sonra, mu | ailimler, programı sirasile takip ve İtamamen tedris edeceklerdir. Üniversitede Stenoğrafi Kursu Galatasaray lisesi stenografi mu- allimi Benaroya, Üniversite Rektör- Hiğüne müracaat ederek | talebeye bildirmiştir. Lâtin harflerinin kabulü sekiz seneyi geçtiğine göre, o bügün Üniversite talebeleri arasnda Arap harflerini tamamen unutmuş olanlar | çektur, ve bunlar derste not tutmak | hususunda müşkülât çekmektedirler. İ Mösyö Benaroya haftada iki ders yapacak, dört ay sonunda İmtihan- larda muvaffak olan talebeye bir ser- tifika verecektir. Kurslara devam e. decek talebe ilk ay için iki, diğer ay- lar için de birer Jira vereceklerdir. Rektörlük tarafından esas itibarile kabul edilen bu teklif bütün fakilte- lere tamim edilmiştir. — —— ———— ruz. Karşımızda kat'i ve sarih bir teklif görmedikçe, Fransa ile müsbet ve Ümit verici bir müzakere yolunda olduğumuza İnanamıyacağız. Ahmet Emin YALMAN ted- | l stenografi dersleri vermek İstediğini ye aa Pedagoji Enstitüsünde Hazırlık Pedagoji Enstitüsü profesörlüğü - ne tayin edilen Sadrettin Celâlin asis- tanlığına Refin Uğur tayin olunmuş” tur. Enstitilde okutulacak derslerle AV rupadan getirtilerek profesörlerin sayısı tesbit edilmektedir. Su Basmaması İçin.. basmaması için Eyüple ve Akss- rayda olduğu gibi Usküdar mıntaka- | sında da kanalizasyon tesisatma #et-| ler ilâve edilecektir. Maltepe Kanalizasyonü Maltepe belediyesi kanalizasyon yaptırmıya Karar vermiş, buna &it İ hazırlıkların yapılması için belediye" Pİ ler bankasından - beş bin lira ödünç İpara istemiştir. Sıvas Postacıları Arasında Değişiklik Sıvas, (Tan) — Posta ve Telgraf Başmüdür Munvini Hamdi Hsdi Öz- ay Isparta posta ve telgraf müdür - lüğüne, posta ve telgraf müdürü Hay ri Sadef Çanakkaleye, telefon baş - memuru Edip Erdem Erzincan mü- dürlüğüne, Musmelât müfettişi Fah ri Kutluay Maraş müdürlüğüne, pos ta haşkâtibi Ahmet Başara Sıvas posta ve telgraf müdür muavinliği- ne, müfettiş Ali Rıza Ünsal Sivas posta ve telgraf merkez müdürlüğü fen mifettişliğine terflan teyin edil mişlerdir. Fazla yağmur yağdığı zaman 84| Müşahitler Hataylı kardeş- lerimizden şu Cevabı aldılar (Başı 1 incide) ni red ve cerhetmişler ve: “Biz, | Türkleri istiyoruz.” demişlerdir. Reyhaniyeden geçerken yollarda | sal rastgeldikleri bir köylüye müşahit - Adana civarın- da çok mühim Eti eserleri Bulundu (Başı 1 incide) şimdiye kadar Torosun cenubundâ keşfolunabilen biricik eserdir. Heykel ke'iıdır. sırtımda togsya benr'yen bir elbise vardır. Ellerinin :rini ibâ- ler, Reyhaniye ahalisinin hangi soy- | det halinle imiş gibi kaldırmış bulu- İdan olduğunu sormuşlardır. Köylü İ ahalinin Türk olduğunu söylemiştir. Kumandan Bono burada da işe mü- dahale etmiştir. VERGİ IŞKENCESİ Halep, 8 (Hususi) — Müşahitler heyeti, Kırıkhan yolu üzerinde Ağa köyüne muvasalat ettikleri zaman istihbarat zabiti tarafından karşılan. mışlardır. Heyet köydeki ahaliye: “— Bu sazlardan yapılmış evlerde nasıl yaşamaktasmız? Rutubetten müteessir olmuyor musunuz? Hükü. met, sizin Sihhatiniz için tedbir al maz gibi bir takım sualler sor. rwışlardır. Verilen cevaplar şunlar. dır; “ Hükümetten hiçbir yardım görmedik. Bizden ancak (fezlasile âşar vergisi slmlar, Onun için bu hale düştük. Ev yaptıracak halimiz kalmadı. Hükümet Kır'khandaki Ermenile - re kinin tevzi eder, bize böyle bir yardımda bulunmaz.,, demişlerdir. ANTAKYA BELEDİYE HEYETININ MENFİ PROPAGANDASI Hama, 8 (Hususi) — Müşahitler Iskenderunda bulundukları zaman ellerinde Suriye bayrağı ile (o heyeti karşılıyan Helepli Alâeddin, Salâ haddin Baki ve avenelerini kabul et- mişlerdir. Heyet, bunlarla birkaç sa at kadar görüşmüştür. Bundan sonra Rum Jiy.. Rasat, Bazil Balit ve Er- meni Hayik Balyandan müteşekkil belediye heyeti, müşahitleri ziyaret etmişlerdir. Bunlar müşahitlere Şa- ma tâbi olmamak ve müstakil San - cakta Fransız mandasının devam &t- mesini “İstediklerini bildirmişlerdir. Bu sözleri işiten” Şamlı mutasarrıf, vaziyetten çok müteessir olmuş, Ha - Tepli Alâeddin ve Bakiyi heyetin ya» nma sevketmiş, belediye heyetinin sözlerini tekzip ettirmek İstemistir. SURİYELİ JANDARMALARIN YAPTIĞI CEBRİ İŞLER Lâskiye, 8 (Hususi) — İskende - run civarındaki köylüler, müşahitle rin şehre geldiklerini işittikleri za - man şikâyetlerini anlatmak İçin ka- fileler halinde yola çıkmışlardır. Yol başlarmı tutan jandarmalar köylü- leri, şehre birakmamıslardır. Halkla jandarmalar arasındaki mücadele sa bahtan akşama kadar sürmüştür. Halk mümessilleri telgrafla vaziyeti | müşahitlere anlatmışlar Ve davala - rm: İzah etmişlerdir. TEHDİT, TEDHIŞ Lâzkiye, 8 (Hususi) — Müşahit- ler Antakyaya geldikleri zaman me- salihi hassa zabiti Abdülgani Türk « men ile Avukat Hayri, halka Sanca- gm Suriyenin parçası olmadığı hak- kında tezahliratta bulunulduğu tak - dirde en ağır cezaların tatbik edile - eeğini bildirmiştir. MÜŞAHİTLER ANTAKYADA Halep, 8 (Hususi) — Müşahitler Antakyada iken yalnız belediye rei- si Ethem ve mahalli hükümet reisi- İni ziyaret etmişlerdir. HALKIN TEZAHURATI Hama, 8 (Hususf) — Müşahitler heyetinin sadece mandater memur lara ve mahalli hükümet erkânı ile temaslarını temin etmek İçin uzun zamandanberi alınan tedbirlere rağ- met yeryer halk, tezahürlerde bulun muktadır. Bu tezahürlere mâni ol - mak için müsellâh kuvvetler yeniden faaliyete geçmişlerdir. Sırf bu mak- satla Kânunusaninin üçüncü günü Antakyaya kuvvetli bir jandarma müfrezesi gönderilmiştir. Sancak meselesi Milletler Cemiye- finde tekrar görüşülecek Ankara, 8 (A.A) — Anadolu a - İsnsmm istihbarma göre, Türk hü - kümeti, Fransız hükümetiyle bilitti- fak İskenderun meselesinin Milletler Cemiyeti Konseyinin 21 İkincikânun Tüznamesine kounlması için icabe den teşebbtslerde bulunmasını ra » portör Sandlerden rica etmiştir. nuyor. Fakat onun bir ilâh heykeli karşısında durduğunu gösteren — bir iz keşfedilememiş bulunuyor. Heyke- lin kafası arasında bir ana ilâhenin remzi görülmektedir. Hiyeroglifik birtakım yazılar, hllkümdarın ismini tesbit ediyor ve bu yazıların (halli bekleniyor. Milâftan on üç asır evvel Nehrin taşması yüzünden bu yazı- larm ancak tam olmıyan birtakım kopyeleri almabilmiştir.: Şimdiye ka dar alman neticelere göre bu hüküm- darm adı Urkhi - Te uıp'tur. Ve Mi lâttan on üç asır evvel hüküm sür- müştür. Fakat isim, şimdiye kadar malüm olan hükümdarlar arasında görülmemektedir. Büyük bir şehir Bu İz üzerinde bir hayli taharriyat yapılmış ve neticede Etilerin en eski devirlerine ait son derece büyük bir şehir meydana çıkmıys başlamıştır. Profesör Gastrang's göre burası, Ar- zova şehridir. Vaktile bir cenup dev- letinin merkezi olan bu şehrin mev» kil şimdiye kadar tayin olunamamış« ti. Fakat bu cenup devleti Etilere karşı meydan okuyor ve onlara re » kabet ediyordu. Burada abidenin, ya . İbi ittifek, yahut bir tabiiyet devri» ne sit olduğu anlaşılıyor. Kayseriye kadar Bu keşfiyatın yapıldığı saha yakm zamana kadar Yarsuvat adımı taşı « yordu. Klâsiklerin Anazarba şehri « nin enkazı içinde olan Anavarza kö- yü şimale doğru bir günlük mesafe » dedir. Eski bir araba yolu Feke ts- rikile Tarsus geçidinden Kayseriye ve Eti devletinin merkezine uzan - maktadır. Bu suretle, Etiler devle * tinin, Suriyeyi almak için Misirla çarpıştığı sıralara ait askeri ve #i « yasi teşkilât bir hayli aydınlanmış oluyor. Tarsusun eski limanında facliyet Kış mevsimi dolayısile şark ova « sındaki faaliyet tatil edilmiş bulu- nuyor. Fakat heyet Anchiale ile meşgul olmaktadır. Burası Tarsusun eski limanı idi. Taymis bu münasebetle yazdığı bir başmakalede sarfolunan emeklerin verdiği şayanı takdir neticeleri kay « detmekte ve tarihin bu emekler sa yesinde aydınlandığını anlatmakta « dır. Liman İdaresi Teşkilâtında Kolaylıklar Iktısat Vekâletine geçen Liman işletme Idaresi İstanbul tüccarlarına birer sirküler göndermiştir. Işletme idaresi tüccara her türlü kolaylıkla” rı gösterecektir. İstanbul ve Gala» tada ayrı ayrı yerlerde yapılan mu- amelât bundan sonra Gelata rıhtı - mında muamelât bürosunda yapıla » caktır. Şubat ayı içinde bütün idari bürolar Merkez Rıhtım hanma nak - ledilecektir. Yalnız iç ticaret mua melâtma ait büro gümrük ticareti dahiliye müdürlüğü büroları gibi 1s- tanbulda kalacaktır. Galatada çalı - şacak büronun ismi “İşletme Servisi Muamelât Gigesi” ve Istanbulda ça- lışacak büronun ismi de “İç Ticaret Muamelât Gişesi” olacaktır. Husu - si antrepolar, balı bölmeleri gibi yer lerin icar bedelleri de bundan böyle idarenin merkez veznesine yatırıla « caktır. İdare Amirleri Hakkmda Bir Tamim Dahiliye Vekâletinden vilâyete gö len bir emirde, idare Amirlerinin eV- lerde dahi poker ve mümasil oyunlar oynamamaları, bu gibi eğlenceleri cereyan ettiği toplantılarda bulun” mamaları bildirilmiştir.