1 Şubat 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

1 Şubat 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Amcanın ük Okuyucularım, ütüm isteklerinizi kendinde! toplamak için çalışan küçük er yaptığını, masil çalıştıklarını, ma. #ilendiklerini merak etmemek o.|dı. Canı her şeyden,her yerden si. mu hiç? Moktebinizde öğrendiği) kılırdı. Onun güldüğünü gören ol - yerleri gözününzün önline getirin bir kere. Dünya ne büyülk. Bu büyük “dünyanın her köşesinde izin gibi kendi yaşayışmızı daha güzel göste, Bu resimlere bakarak hem eğ. ecek, hem de farkma varmadan bircok yeyler öğreneksiniz. gorukdar hem temiz hava ve gü. — 245 alırlar hem de oynayıp eğlenirler. En büyüğü on üç yaşlarımdadır. Bir kışın gilneşi nekadar az görürüz, de. Kil mi çocuklar, Soğuktan kaçıp scak odalara saklanırız. Evlerimizin hava: sa nekadar temiz olsa açık hava gibi değildir. Halbuki günes, hava bizie o sağlığımz için nekadar Kâzmdır, dü. günün. Altı ay kaş biz bar tkisinden de © mahrum gibiyiz. Karın içinde sevinç le oymuyan bu çocuklara bakıp ta içi sizde “Ah ben de bunlar gibi oğlene. bilsem,” demeyen bulunur mu? ANCA Küçük bir okuyacumuza cevap Lâleli Ordu caddesi türbe karşısın da 289 Numarada Bayan Semahat B. Akkırcıoğluna: Küçük okuyucuların götderdikleri| yası ve bilmecelerden seçtiklerimiz | koyuyoruz. Bilmecelerin gözülmüş se, killeri de beraber gönderilmelidir. İs terseniz, siz de gönderebilirsiniz. Cocek — Arme saçları sz fd. © ak yu adamınkini rütgör uçurdu. İ gözbebeği gibi severdi. Ölürken tah- | timi da ona bırakuca; EE vi Türk bakanlarından biri nin biricik kızımdan başka hiç bir evlâdı yoktu. Hakan kısmı için onu pek iyi yetiştirmişti. Kız güzeldi, zekiydi. İyi okumuştu. Huyu da pek iyidi, Ha kanlığa lâyikt amma bir derdi var. mamıştı. Bir istediği iki olmuyor, bir yediğini, bir giydiğini bir daha yemiyor, giymiyordu fakat içi dur - mudan sıkılıyor, bir türlü neşelene - miyordu. Artık on sekiz. yaşını bulmuştu Bir gün babası onu yanma çağırdı “Kızım, dedi sen benim dünya yüzün | de biricik evlâdim ve en çok sevdiği İnsansın. Ben ölünce yerime geçecek sin. Fakat bir tahtı idare etmek ko- lay iş değildir. Seni ben daha sağken evlendireyim de öldüğüm zaman ko- ca bir tahtta yapayalnız kalma, Be- nim de gözüm arkada kalmasın. Hakanın zeki kızı düşündü, düşün. dü. Babasma hak verdi “Haklısın baba, dedi fakat evlene bilmek için ben de senden bir şey is- tiyeceğim. Biliyorsun ki, ben hiç bir, gün sevinç denen şeyi tatmadım. Yur, “dumuzun dört bucağına gunu ilân et: Beni eğlendirebilecek ilk genç sana damat ve banu eş olacak, Çünkül be- ni güllürmek için herhalde bir insa. nın pek, pek zeki olması lâzım, Hâkan bu sözleri beğendi. Kızının dediğini yaptı. Yurdun ber yanımdan genç kızı eğlendirebileceğini . uman binlerce delikanlı geldi. Kim hakanın kizile evlenmek istemez, değil mi7. Hele böyle güzel, akıllı ve iyi huylu bir kızla, İik gelen genç, genç kıza birçok Masal Müsabakamız No.8 Hakanın biricik kızı İp usanmışım.,, demiye başlamış - asl, Tay ve çok ksa bir memleket şarkısı okudu. Şarkı pek güzeldi, Genç kız biraz daha dinlemek istedi Ozan; “Hakanınımı tek kızı... Bu şar Kıyı asıl çağırıldığı yerde dinlemeli; siniz, Daha çok seveceksiniz. Ben kadar iyi söyliyemedim. Hem de bu- nu söyliyenler, siri görmeyi © kadar istiyorlar ki. Dedi, Genç kız şarkının söylendiği uzak Yerleri merak etti. Hemen babasile yola çıktı. Fakir, çok fakir bir köy - dü bu... Ozan köyde genç kiri evden eve gerdirdi. Her evde bin türlü dert ye açlık görünüyordu. Genç kız bun- lara pek acili, Gördüğü hastalara, açlara, paralar dağıttı. Onların 3â - yal yüzü güldükçe sanki genç kızm da içinde bir güneş doğuyor, bir fe-| rahlık başlıyordu. Bütün gün bu aç, ıplak insanları dolaşıp kendi sıcak, günel yatağına dönünce genç kızz) “Dünyada neler çekenler var. Ben na 81 olup ta sarayımdan, sazdetimden & Bir gün ozan ona: “Bugün dinle - kiniz çok yoruldunuz.,, diyecek oldu. Genç kız buna razı olamadı. Fakir - lere, öksüzlere yardım etmekten © kadar neşe duymaya başlamıştı ki, bir gün bile bundan geri kalmak is: temedi. Böylece .. sarayından uzakta, hep, kimsesizlere parasızlara yardım et - mekle haftalar, aylar geçiren Hâka- nın kızı başkalarının derdini dinliye, dinliye kendi derdini unuttu. Başka” larının derdine çare bulmak ona gim diye kadar hiç tatmadığı neşeyi tat- ardı. Sarayına ilk döndüğü gün babası- nin yanına çikti, “Ulu babam; dedi. Derdimi unut. güzel şiirler getirmişti. Bunları pek te güzel okuyordu. Kendi de güzeldi Hakanın kızı şiirleri bir iki gün din” ledi eğlenir gibi oldu, fakat hemen bakta. i İkinci genç beraberinde memleke- tin en güzel çalgı çalanlarını getir. mişti, Kendi sesi de Yiril gibi güzel. di. Çalınan havalar genç kızın boşu. na gitti. İlk gün seve seve dinledi. İkinci gün buna da doyar gibi oldu ve üçüncü gün usandı. Bundan sonra gelen yüzlerce genç ten her biri ya bir yığın hokkabaz, yahut bir yığın masul, yahut ta birta kun oyuncularla beraber geldi. Hâka nin kizi kimisinden bir günde, kimi- sinden üç günde, bazısından da bir #natfö bikıp usandı, bir türlü eğle - memed: Aylar geçti. Gelenlerin sayısı binle Fi buldu. Ve nihayet bir gün yurdun €n uzak bir köşesinden genç bir o- zanım geldiği haber verildi. Hâkan artık dünyada kimsenin kızmı eğlen diremiyeceğine inanmıştı. “Beyhude gelmesin... dedi. Fakat genç kız “ni. çin babacığım, dedi, şimdiye kadar binlerle genci dinlemedin mi? Bu ge lenin de bir hakkı “yar. Hem de bu kadar uzaklardan gelmiş.” Bunun fizerine gene ozen Hikanla jöikimca eskisi gibi yurdun her köşe tüm, Şimdiye kadar ben hep kendimi düşünmüşüm, Şimdi artık yürdumun zavallılarını > düşünmeyi öğrendim. Meğer asıl dert onların derdi imiş. Asrl saadet te onların derdine çare bulmakta imiş. Bana bu büyük saa deti öğreten akıllı genci sana damat seçtim. Buna razı musm 7 dedi, Hükan bundan çok memnun oldu. Kızma eş olacak insanm böyle zeki vö iyi iealbli bir insan olması zaten istediği en büyük şeydi. Nişan ve düğün yapıldı. Uzun yıl- lar hakana damat olan büyük ozan © öldükten sonra kızile beraber tahta. Sini dolaştı. Ve genç karısile beraber ber yanda dertlere çare'oldu. TAN Çocuk ivesi FAYDALI BILGİLER Çok yaşamak için Amerikanın en zengin adamların. dan 97 yaşında bir ihtiyar çok yaşa. mak için şunları tavsiye ediyor: Çok. çalışınız. Az, fakat muntazam yiyiniz. Çok uyuyumuz, Dünyada hiçbir şeye üzülmeyiniz, Elinizden geldiği kadar açik ava da yaşayınız. Hol bol süt içiniz. z Şimal kutbunda 1984 yılnda şimal kutpunu keyfe giden Çelyuskin heyeti yollarını kay bedip buzlar arasında kalmeştı.. Bir Sovyet tayyareci onları kurtarmıştı. Bu tayyareci şimdi de şimal kutpun- da bir tayyare istasiyonu kurmak is. tiyor. Bunun için kutpa doğru geçen yaz bazı yeni uçuşlar yapmış ve böy. le bir istasiyon kurulabileceğine ka » rar vermiştir. Bu suretle şimal kut. panda yolunu kaybedenlere tayyare. ler kolaylıkla yardım edebileceklerdir. Mattâ bu yol üzerinde bir Amerika Avrupa tayyare selerleri açmak ta düşünülüyor. Çinli bu, Amerika ile Avrupa arasında en kısa ve en tenha bir yol olacaktır. Kahkaha köşesi Afedersiniz Bayan Bir seyyah, otomobilini iyi idare İedemediği için bir kadına çarptı. Ka» dın yere düştü. Pek şişmandı. Ken- İdini toplamıya çalışiyondu. Seyyah yardımına koştu. Bayan ciddiyetle: — Kör gibi bana çarpıcağınızm etralımdan dolaşıp geçseniz olmaz mıydı? dedi, Seyyah: — Affedersiniz bayan, bu kadar geniş bir yeri dolaşacak kadar ben- İzinim yok sanmıştım, cevabını verdi, Karancın yolu Birinci çosuk — Babam * sokakta İtop oynıyayım diye” bana on kuruş İverdi. Topun sesi okumasma mâni oluyormuş. İkinci çocuk: — Desene kazancın yolunu bulmuşsun, Nasıl anlamış! Çocuk — Baba beş tane sinek öl- dürdüm. İkisi erkekti, üçü dişi. Baba — Olur gey değil. Sineklerin calarını yararak göndereeerini kızının önüne çıkarıldı. Sazını eline erkeğini, dişisini nasil anladın? Çocuk — Tkisi şarap giyesinin et. rafında uçuyordu. Uçü de aynanın üstüne konmuştu. 'TANın' Çocuk İlâvesi Hem Eğlence Bu (16) noktayı “7,, tane düz çiz giyle biribirine birleştiriniz. Her nok: tadan yalnız bir kere geçmenize ve çizgilerin yalnız bir defa karşılaşma" larına izin var, Fazlası yasak, Puvan: No:3 Bu bulmaca ne bir hesap, no de ş8- kil meselesidir yanız düşünme kabi liyetine dayanan bir bulmacadır. Bu türlüsünden size şimdiye kadar hiç sormamıştık. Bakalım hangileri: niz muvaffak olacaksınız. Görün - düğü kadar zor değil, Belki birçok bilmecelerden daha kolaydır. Ancak telâş etmeden düşünmek lâzım, Hem Bilmece | sında yol almaktadır. Tren yolu düz bir çizgi gibi uzanmaktadır. Makine santta en fazla (60) kilometre yapa biliyor. Yol ortasında makiniste birdenbire radyo ile şu haber verilir. Trenin ar. kasında kalan. çalılıklarda şiddetli bir yangın başlamıştır. Rüzgâr yan: Gini trene doğru sürmektedir. Ve sür rati trenin süratinden daha çok faz « İladır. Bununçün yangın çok geçme - don trene yetişebilecektir. Tehlike) hemen hemen muhakkak gibi “Acaba, makinist bu muhakkak teh) likeden kurtulabilir mi? Kurtulmak için ne yapmalı? Düşünüp bize yazınız. Puvan: 5 — Bu on sekizinci defa, Yine olmadı. Yeniden başlayınız. Te- z tüne değil, burnunuzun pes Bir tren sık, vahşi çalılıklar ara:| üzerine düşeceksiniz. Ez ems şka Mem'eketlerin Çocukları | | isin bir radyo merkezi konulmuştur. İ salatalığm çabucak “büyümesi kalsa iyi. Doğanın unutup açık bıraktı şan girmiş. Acaba şapka ile tavşanlar yazınız. Halledetilerden elli kişiye Yeni bir deniz feneri frikanm cenubunda yeni bir deniz feneri yapılmıştır. Bu fener vapurlara sisi haber vermek İşığı 9.500.000 mum kuvvetindedir. ve (35) kilometr uzaktan görülebi itecektir. Bu fener Afrikanın en kuvvetli de niz feneri olacaktır. Esasen bütün dünyada bundan daha kuvvetli pek 42 fener vardır. -. Garip bir'ödet iğ ulçar köylerinden birinde çok günlerinde köylüler bir meydana © dun yığıp büyük bir ateş yakarlar Nestinarki denilen bir kesım Köylü odunların çıkardığı alevlere ayakları ni uzatarak tuhaf bir dans yaparlar. Diğer köylüler de onların etrafında Çalman dans havasma uyup birlikte <l çrpıp oynarlar, Garibi şurası Nestinarkilerin ayak ları çırçıplak olduğu halde danstan sonra ayaklarında en ufak bir yanık izi görülmez. ., Elektrik salatalığı .. yanlış okumadınız. Elektrik seve seve yeriz. Bakınız nasıl yapılıyor. Bildiğimiz için toprağa elektrik cereyani verili — İ yor. Bu usulü İngiliz ziraatçileri bul- Duşlar. Cereyan salatalığı bol bol sıcaklık veriyor. Vaktinden evvel bü- yütüyor. Bu salatalığın bizimkinden tek farkı şu. Böcekler bu yapma &a- latalıktan hiç hoşlanmazlar, yemek için üşüşmüyorlarınış. Com devri Çin yapta geyler artık #rtiyor. Camm yapılışı gü - Küçük “Doğan, m isim günü, Arkadaşları onu gör Şan onları “geldiğinize ne kadar memnun oldum.., diye karşılıyor amma, aklı da hep şapkasında, Çünkü şapkasını İ Barip bir âdet vardır. Bayram | z | Salatalığı, İngilterede, Fraf sada yiyenler pek çok. Bizde de olsa niye geldiler. Do * kaybetmiş. Yalnız bu kadarla, ğı kapıdan içeriye iki Lane de tav « resmin neresinde gizli? Bulup bize muhtelif hediyeler vereceğiz. a elm gibi bükülüp krorıldığını ve bun dan olta yapıldığını yazmıştım. Cam oltadan sonra camdan şapka» ar da yapıldı. "Tıpkı hasır gibi örüle bilecek bir hale konulan camdan ea dınlarm hasır şapkalarına benzer şap kalar örüldü. Şimdi de bu camı elbise, kumaşlarında kullanmayı düşünenler var, Fena değil, cam kumaş yanmas, güve yemez ve yıpranmaz. (16) ımcı Sayımızdaki Bilme- cenin Halli 1 — hik bilmecenin hal şekli DE 2— “Saat, 3 — Mektepte 24 kız, 12 oğlan çor cuk var. Çünkü: Her kız kendinden başka bütüm kırlara selim veriyor. Yani her bi 23 defa selim veriyorlar 552 her oğr tan da bütün oğlanları selâmliyor. Demek ki, 12 erkekten her biri 11 de) fa selim veriyor 132. 24 kız, 12 oğlanı selâmlıyor.. Onlar da kırları selâmlıyorlar. Kızlarla ep» kekler bir arada müdürü selâmlıyam lar demek ki: 24 4 12 X 272/138) 1332 defa selâm verilmiş oluyor. zelleştikçe güzelleşiyor. Geçenlerde siz0 yeni bir cina camun tıpkı bir sir 4 — “Tren yolları, 5 — “Lik topu Dünyada Neler Oluyor? »