1 Şubat 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

1 Şubat 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

— ya ar ağ Zr KİT Sinemaya Dair Sevgili dinleyicilerim; Bugün size biraz da eğlenceli o- lan bi sinema yıldızlarından ve filmler- den bahsedeceğim. Unutmayınız ki sinema karanlıkta görülür ve eğer size birisi karanlıkta ne görülür derse hemen “—Sinema görülür! diyebilirsiniz. Ulama se: — Cenab, virmesin! — Amin! Sinama karagözün a- lafrangasıdır. Yalnız & karagözde hayal perdenin ardındadır. Sina - mada önünden gelir. Sinemada ar tistler değişir. Karagözde değiş - imez. Karagözde de, sinemada da artistler dağneğe takılır. Şu farkla ki sinama artistleri bunun pek far- kına varmazlar. Film: denilen şey bir nevi şerit- tir, — Ne şeridi? — Yani şerit gibi uzun bir kur- deledir. Bunu bir makineye takar, sinoma oynatırlar, Herkes karagözde perdenin ya - kımına oturur, sinemada uzağına. Bana sörarsanız perdeden ne uzak, hak ulemaya zeval ne yakın bulununuz. İkisinin or - | tası en muvafık yerdir. Birtakım ma - ıklılar sinema - a perdenin ardın ia bir şeyler va: anırlar, / Bu bir gaflettir. Ardında bir şeyler olmadığı için perde koy muşlardır. e Boşluğu görülmesin diye! Sinemaların hepsi eskiden sessizdi. Halk sessizlikten bıktı. Sesli film yaptılar. Şimdi perdede gördüğünüz hayal ayni zamanda lâf da eder. Sanmayın ki bu ses o adamların ağzından çıkar, Hayır! | Bu ses, perdenin İki yanına sak - | lanmış (hoparlör) lerden çıkar. Sinema seyretmenin de kendine mahsus edep, erkân vardır. Evvelâ unutmayın ki sinemada yanınızda» kinin ne yaptığına - velev ki gözün kuyruğile de olsa - bakmak ayıp- tir. Bundan başka sinemada Ame- rikan fıstığı, Şam fıstığı, fındık, kabakçekirdeği yemek, sakız çiğ - | nemek doğru değildir. Sucuk, pastirma, fasulya pilâki- sl, teretor gibi sarmısaklı yemek » ler yiyip te sinemaya gidilmi Şişman Ermeni madamı: — Ah! Ağzını seveyim! Bayılı - rım pilâkiyel.. Kısık sesli kaptan: — Al benden de o kadar, Felek: — Sinemaya pek baskin sarhoş | olarak ta gitmek İyi değildir. in » | gân sızar. Bir de önündekinin ensesine ök ürmek ve aksırmak, bağırarak #önemek te adaba mugayirdir. Ayağı, ağzı ve kunduraları ko - kanların mümkün tenha yerlerine oturmalarını insa- hiyet namına rica ederim. Birtakım münasebetsiz adamlar bilirim, sinemada lâf ederler. Soh- bet edecek adam sinemaya gitmez. evinde oturur, yahut kahveye gi- der. Sinemada yanlışlıkla yanında- kinin cebinden fıstık alıp yemek, kendi mendilini dalgınlıkla yanın- 'dakinin cabine koymak, karanlıkta sinemaya girip boş diye birinin ku cağınn veya bir şapkanın üzerine Durmak, sıra aralarından yerine gi Tip çıkarken başkalarının ayakla - Fipi çiğnemek, karanlıktır diye aya» ginızı sıkan kunduralarınızı çikar- mak, ayakkaplarnızı önünüzdeki koltuğun oturak yerlerine dayayıp oturanın elbisesini berbat etmek, gönzini çekip (Hark!!i dive vere tükürmek, program verenle para pazarlığı etmek, dolğun mide ile sinemaya gidip uyumak va bilhas- sa horlamak, dalgınlıkla solda bu- İnan eşini sağında zannedip sağ- daki yabancı bayanla hoşbeş et - © miye kalkmak, türkçe (duble) © — dilmis bir filmde (Moris Şövalye) ise sinemanın mevzu seçtim. Sinemadan | yi türkçe söylüyor gö de öyle konuştuğunu zannetmek, Greta Garhoya âşık olmak, (Janet Mak Donald) « perdede görünce İ aşkı kabarıp tabanca çekmek © ve tabanca yoksa içini çekmek; film İ lerin altındaki yazıları nutuk söy- İ ler gibi yüksek sesle okumak, si- nemada görülen her bıyık biçimini kendi dudaklarına, her saç biçimini kendi başına ve her kaş şeklini kendi kaşına tatbika kalkmak ha- le yasak olduğu halde sinemada cıgara içmek yakışık alır şeyler | değildir. Yaşlı kadın: — Yaşa, evlâdım!. Oh olsun! Söyledin de içim boşaldı, Aman ne iyi ettin vallahit Genç bayan: — Bu söylediğiniz sözlere hiç lüzum yoktu. Biz sinemanın da, fil min de, artistin de ne olduğunu biliriz. Ermeni madamı: — Mamzel! Çok biloorsanız ba- na (Moris Şövalye) nin adresini verirsiniz? » — Siz ne münasebetsiz kadınsı- nız? Ne bileyim ben Moris Şöval- yenin adresini ?.. — Zoo, ne kıziyorsunüz. Bir kö- tü JAf ettim? — Daha ne söyliyeceksiniz? Felek: — Gürlültü etmeyiniz rica ede - rim. Bir şey soracaksanız benden sorunuz. Bir sea: — Greta Garbo nerelidir? Kısık sesli kaptan: — Samatyalı. — Hayır, LAngada oturur. sütbesüt Arnavut tur? — Ya Moris Şö valye! — Moris Şövalye bir rivayete de Kırımlı. İ Bu esnada konferans salonunda İ bir feryat kopar: — Yangın var. Yetişin yanıyor. Herkes 668 olan tarafa koşarlar lan zatın konferans salonunda giz li cıgara içerken fitilli çakımağını söndürmeden cebine koyduğu ve İ pantalonunun cebini yaktığı anla- İ şılır ve bu patırdı osnasında Felek konferans salonunu terkeder. iran i Veliahtı Türkiyede Iran veliahtı Mehmet Rıza hazret. lerinin ilkbaharda memleketimizi zi. yaretinin şimdilik mevzuubahs olma dığı şehrimiz İran konsolosluğundan öğrenilmiştir. Bir müsabaka Modern Mısır mimarisi üzerinde tetkikler yapmak üzere Misir hükü- meti beynelmilel bir müsabaka aç » mıştır. Bu müsabakayı ka Misırn tarihi eserlerini edecektir. Türk mimarlar birliği bu keyfiyet- İten bütün mimarlarımız haberdar Tetmek istemektedir. nan mimar modernize her yer: | göre Maltızdır, bir rivayete göre | we heyecan arasında ulemadan ©- | Z TA N t Niçin Pahalı Satılıyor? Bir kilo Et 70 kuruşa fırladı Et fiyatlarında bir haftadanberi devam eden pahalılık ve selme devam etmektedir. Mahal saplarda et fiyatları kilo başına le aralarmdaki petakendeci ka- İ yetmiş kuruşa kadar fırlamıştır. | Bazı alâkadarlar bu pahalılıkta biraz da gayritabiilik görüyorlar. | Ancak hâyvan miktarının son müessir Olduğu şüphesiz say Londra Elçimiz Londra büyük elçimiz Fethi Okyar, bugünlerde İngiltere kralı Samajeste Altıncı Jorj tarafından kabul edilecektir Loudradan gelen haberlere göre, önümlüzdeki hafta, İngil. tere ile diplomatik münasebet- te bulunan devletlerin Londra daki büyük ve orta e'çileri, ye. ni krala itimatnamelerini tak- dim edeceklerdir İ Yeni Kâğıt Paralar İ 50 ve bin liralık yeni kâğıt parala “İra kar günlerdeki azlığının da bunda yor. Fakat Karadenizden beklenen Üç vapur koyundan birisi şehrimize gel diği halde fiyatlarda bir değişme ol. mamış, bilâkis yükselme devam et -| miştir. Et işiyle alâkadar olan baz: kimselerin iddialarına göre et mesele sinin yalnız Karadenizden gelecek ko yunlarla halleğileceğini zannetmek doğru değildir. İstanbul ihtiyacını karşılayan yal! nız Erzurum hayvanları değildir. İz. mir havalisinden dağlıç, Seyhandan beyaz karaman, Trakyadan kıvırcık, Kayseri ve Ankaradan da bol iktarda koyun ve Keçi getirilmekte 1.2.0387 - İstanbulda gözlerimizin gok alışık olduğu sulu manzaralardan ük İdi alak Halicin bilhassa Yemiş sahilleri, yağmurlu havalarda Venedik mans zarası alir. Evvelki gün yağan şiddetli yağmurlar, Yemiş ve civarı so- kaklarını sellere “gömdü. yağmurun mutat hediyesidir. Bi Resimde gördü mirasy iz sulu manzara, son —- — edi, kız kardeşinin evini soydu, yakalandı Talât adıhda hapisten yeni çıkmış bir sabıkalı evvelki gece | Maçkada Güzel Yuva apartımanmda oturan kızkardeşinin evine dir, Kuzu miktarı da artmış olmasma girerek 360 lira kıymetinde bir gerdanlık ve birçok mücevherat ve Istanbulda birkaç günlük et ve bir haftalık ihtiyaca kâfi gelecek kadar hayvan bulunduğu halde pabalılığın sebeplerini biraz da başka noktalar. da aramak lâzımgelir. Karaman eti kıvırcık olur mu? Et cinsleri mezbuhadan kasap dük | kânlarma gelinceye kadar, kıvırcık! en kasap dükünmda dağlı çalarak kaçmıştır. İş kanunu Içın hazırlık | Iş Idaresi Başmüfettişi Halük Zabitanın sıkı takibatı neticesinde Talât evvelki giin Çarşıda çaldığı mü cevherleri satmak İsterken yakalan « mıştır. Telâtın evvelce de para ver mediği için ağabeyisini bıçakladığı ve neticede hapse girdiği anlaşıj » mıştır. Serseri bir hayat süren bu ve hat. Bursadan şehrimize dönmüştür. Buş- | çocuğun bir kız ve bir de erkek kar « tâ alâmetli kısımları satıldıktan son. | müfettiş, Haziranda mer'iyete gire-İdeşi vardır, Babaları Beşiktaşlı pa. n etleri bile kı' luyor. İ » diğer kâğıt paralar İç kikata başlanmıştır. Macarristan ve Romanyaya Tohum nümuneleri gönderilecek İlk defa olmak üzere memleketi « mizde yetiştirilen pamuk tohumların İdan te be edilmek üzere Macaris - tan ve Romanyaya nümuneler gör - derilmiştir. pamuk to , hari başla - muk ziraatinin inkişaf et labilir. | İpamuk tohumu göhdermiye | MAZ Ege ve Ad ziraatine büyük bir ehemmiyet veril! mektedir. Ziraat Vekâletinin pamuk siratini makineleştirmek için dışar - dan 400 makine getirmiye karar ver- mesi haberi pamuk immtakalarında İ bilhassa Ege ve Adana havalisinde İ memnuniyetle karşılanmıştır, Pamuk ziraâtile uğraşanlar, tevzi | | edilecek sü makineleriğ İşe başladık- İtan sonra verim misbetinin bir kat| daha artacağını temin etmektedirler. i toplantısı indatı toplanamı Senayi birli Ekseriyet olmad | yan milli sanayi iti on sonra toplantıya çağırıla » caktır. Birlik umumi heyetine ârzet mek ilzene muamele vergisinin ne şe kilde tadil edilmesile öanayicilerin arzularının yerine getirilmiş olacağı hakkında bir rapor hazırlanmıştır. Bu rapor nda okunacaktır. Ankaraya gönderilecek olan mufas sal muamele vergisi Tâporunun ha - zırlatıması da bitmek Üzeredir, Birlik muamele vergisinin gümrük tesmile birlikte ve yalnız bir vergi namı al- tında alınmasına taraftardır. Dobriçe Türkleri Anavatanda Dobriçe Türklerinin ana vatana! nakli hakkınd muksveleyi yakm da Rumen parlimentosu da tasdik e. decektir. Sıhhat Vekâleti, bü muka- İ velenameye göre Hazirandan itibaren gelecek muhacirlerin İskânı için esas. Bunun biricik sebebi etler Üzerine evvelce cinslerini göstermek için moz | gözden Eg: bahada vurulan ci dırılı artık damga vurulmama sıdır, Kasap dükkânlarında kilo nok| Bantli Tamalmlalikak” Içi. HAVE TANCU parçalar da ayni cins et değildir, Kı 8 damgasnm ka vırcık bedeline alınan dağlıç ve kara man etlerinin surülmesi teammür etmiş bir haldedir. Bu nokta hiçbir kontrola tabi değildir. Hele dişi kı - vırcik (marya) erkek kıvreiktan Kilo başina 8 . 10 kuruş noksan kıymette datmaktadır. Halbukl marya kıvırerk, dağlıç fi. |tep komutan, muallim ve zabitleri bu) ktep ko -| yatına toptan satılmaktadır. Esasen adiyle ya dağlıç vı kasaplarında karaman etleri tutmak tadır. i Dostunu Yaraladı “Evvelki akşam Beyoğlunda Ali is. minde birisi, dostu Haticenin evire gitmiş, hazırlanan içki masası başın da dostunu altı yerinden bıçakla ya- ralamıştır, Yaralı hastaneye kaldırı | mıştır. Ali yakalanmıştır. Esnaf Cemiyetlerinde Dokumacılar Cemiyeti idare heyeti Ticaret odasi esnaf şubesine müra at ederek cemiyetin müşterek büro. dan ayrılmış olduğunu bildirmiştir. Bu suretle, müşterek büroya bağlı on dört eshaf cemiyeti kalmıştır. Büro merkez heyeti reisi Ferban istifa etmiştir. ve yağışlı geçecektir. Rüzgârı yıldız- dan esecektir. Kar yağması da muh. temeldir. . Dünkü hava hüraret en çok (3), en az (—3) ola.| hü tedbirler almaktadır. Ayrıca bir iskân programı hazırlanmaktadır. yak kaydedilmiştir. Rüzgür yıldız is» İtikametinden saatte 20 kilometre hız. Yatsı Dün hava tazyiki 768 milimetre,/| k eti o.İ cek olan İş Kanununun tatbikatı üze. rinde meşgul olmuştur. Hulük, Istanbuldaki İş teşkilâtmı it ve ha da. ikten sonra Izi valisine gidecektir. İş mmta toplanması Şubat içinde biti menem Lp Yedek Subay Mektebinde Atatürk Heykeli Harbiyede Yedek Subay Mektebinin |, İiken kasaplar maryayı erkek kıvırcık | kapusu önüne dikilecek olan Büyük fiyatma toptan satmakta ve halkı al| Atatürk heykelinin temel atma me.| rasimi yapılmıştır. Merasimde mek - Vurmuş. bu münasebetle me! havalisinde pamuk | erkek kıvırcık az geldiğinden bu etin |mutan; Behzat bir nutuk sö Hevkelin kalıbı hazırlandıktan 801: ra dökülmesine başlanacaktır. Hava Kurumu Vergisi Kesilmiyecek Ordudaki mecburi hizmetleri sira. sında yetiştirilen gedikli erbaş ve ça vuşlarla leyli ve meccani mektep tale besine verilmekte olan ücretler hava kuvvetlerine yandım vergisine tabi tu tulmuyacaktır, Gümrük muhafaza teşkilâına ayrılan ve on altı ay hiz metten sonra, beş, on, on beş Lira me aş alah er, erbaş ve çavuşlar da mec buri hizmetlerinin ifası müddetince ayni muafiyetten istifade edecekler. dir. Darüşşafakanın 64 üncü Yıldönümü Darüşşafakanm 64 üncü kurulus yıldönümünü kutlamak üzere Fransız Tiyatrosunda ( yapılacak toplantı, 9 Şubat gecesine bırakılmıştır. ei | ünkü : IŞLI EM Bugünkü Hava: YAĞIŞ Bugünkü hava umumiyetle kapalı |Tindi ay Gün: 75 Kasım: 56 1352 Rum 19 Birineikânun 12.21 1734 530 1358 Hicr Zilkade: 19 üneş: 7,12 — OZ! i 08 — Akşam: — Imslki la esmiştir. Hava kapalı ve yağışlı geçmiştir. muk tüccarı namile anılan zengin bir zatti, Bundan bir müddet evvel baba» ları ve anneleri ölünce üç kardeş kül liyetli bir mirasa konmuşlardır. Fax hilindeki iş beyannamelerinin dağıtı. | kat küçüktenberi haylaz alar Talât hissesine düşen “m meh te ye.» İni GE NE yaplan Parisi elikle i da bitirerek serseri bir hayata başlar Talât nihayet son zaman » larda kardeğlerine müracaât ederek para İstemeğe başlamış ve bir gün ağabeyisinden para alamaymca biçâ- ğini çekerek ağır surette yaralamış» muştir, tr. İşte bu suretle hapse girerek çi- kan Talât dün gece de kızkardeşi, nin evini soymuş ve yakalanmış bu lurtuyor, Vekâlet Emrine Alınan Memurlara Açık Maaşı Vekâlet emrine alman memurlar « dân hizmet müddetleri 15 seneye ka. dar olanlara 2 sene, 15 seneden yuka rı olanlara 3 sene müddetle vekâlet emri maaşı verilecektir. Bu müddetler, memurlara vekâlet emrine alındığı tarihten başlıyacak ur. — BİRKAÇ SATIRLA eriköyde Sular İdaresi fabri - kasından itibaren Feriköy mesarlığına kadar uzayan yolun kat. ranlı şöse haline getirilmesi kararlaş- tırılmıştır. - ün şehrimize Fransız bandı. ral Ralians ismindeki büyük Transailântik vapuriyle dört yüs seyyah gelmiştir , 1 ktısat Vekâleti, su baskınla. ! rına karşı yapılacak sigorta İ etrafında tetkikatia meşguldür. . . zerinde tramvay hattı bulu « nan tamire muhtaç caddeler tesbit edilmektedir , . Ukümetçe satın alman Ereğli Fransız şirketinin idaresi, muhtelit komisyona geçmiştir . - ehrimizdeki o Mekçiler, Süt Müstahsilleri adiyle bir «e miyet kuracaklardır.