8 Şubat 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Şubat 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Tavuklar Horoz oluyormuş! Sevgili dinleyicilerim: I — Bugün size mühim bir mese-| leden bansetmiye ve her birerleri- nizin fikirlerini almıya geldim. Yalnız söze başlamadan evvel bü- tün mutat dinleyicilerimin burada | olup olmadıklarını anlamak ister-| dum. Kaptanı göremiyorum. | Arka saflardan kısık bir ses: — Buradayım gözüm! Biraz ü- şütmüşüm de kaloriferin yanına oturdum (öksürükler) - Geçmiş olsun. Aman dikkat ediniz. Havalar pek ittiratsız, ya| genç bayan nerede? | (Bu esnada hızla içeri giren genç bayan) — Buradayım işte! Şimdi de yoklama mı başladı? Size do üs - tat üstat! dedikçe kendinizi ger * çekten üstat sanıyorsunuz; bizi de mektepli. Felek; — Hayır efe! dim ne müna sebet! Yalnı bugün o mühir bir mevzua te mas edeceğim € herkesin bura da bulunması! istedim. Sizide göremeyince sor- dum: — Vapuru kaçırdım da geciktim. Felek: — Efendim! Size şaşılacak bir haber vereceğim: Yaşlı kadın: — Aa! Hayırdır inşanah. Aman evlâdım yüreğimi oynatın! — Yook! Telâş edecek bir şey değil: Fakat çok enteresan. i Üleima sesi: b — Bu kelime Arabiyül'asıldır? Fölek — Müsaade buyurun da sözü - mü bitireyim; Efendim! Paris ma- lüm., Ermeni madamı: — Helbette malum! miyen... Sesi kısık kaptan: — Madam rahmetli peder bilir! miydi , — Afedersiniz. Ben sizilen etmoorum. — Ya! Vah vah! Etse idiniz ne olurdu! Genç bayan: — Usulü müzakereye dair söz İsterim: Felek: — Ben lâfımı bitirmeden kimse ye söz vermem. — Pariste meşhur Pastör enstitiisünde.. Yaşlı kadın: — Aman evlâdım! Kusura bak- ma anlıyamadım. ondan Parisi bil - 1 — Teyze ha- nım! Kuduzun Acını bulan me: ur bir Fransız doktoru vardır. Adıma (Pastör) | erler. İşte 0 - un nâmina açıl nış bir enstitü sardır. hastalığa, ilüğa| dair araştırmalar yaparlar. Yaşlı kadın: : — Hay Allah senden razı vwsun evlâdım, Şunun adresini ver de ben de gideyim şu romatizmama... — Teyze hanımcığım! Burada değil, Pariste... — Ya! vah vah! Acaba şubesi yok mu? — Yok. Dinleyin efendim. İşte bu enstitüde bir Rus kadın profs- sörü ne yapmış biliyor musu ipa Je na sals pas). Kısık sesli kaptan: — Madam! sıpa lâfı etme! Alı nan olur. : — Pardon sizilen lâfım yok! Dı dim ya! Jönösipa! Kısık ses; — Sevsinler. — Sani şevsinler! * de. Sen kanunu cezayı Felek: — Hâlâ şunun şurasında lâf na sıl dinlenir. Öğrenemediniz. gitti. Madam! Siz de fransızca görüşme yiniz! İşte bu Rus kadın profesör ta vuklara bir ilâç şiringa ediyor, hep sini horoz yapıyormuş. Salonda bir vaveylâ: Kadın sesleri: — Nasıl na sıl? İyi işite. medik. Bir di he söyler mi siniz?. — Rica ed riml Sükünet muhafaza edi niz! Evet! Tavuk lara bu İlâç şiringa edilince bir hafta sonra şâ hane bir ibik ve muhteşem bir kuyruk sürüyor ve tavuk başlıyor dünkü hemşirelerine göz atmıya. Yaşlı kadın: — Amanın daha meler görece- AN Ülema sesi: — Bunun avâmilde yeri vardır. Bazı müennes kelimeler müzek - ker olabilirler. Kısık sesli kaptan: — Hocam kelime değil, tavuk- lar horos oluyormuş. Siz gibi tahsili kıt kimselerle ülfet etmek | İtiyadım değildir. Kısık ses: —Çatlat no- “am ayını çatlat! Ermeni mada - —Hangi ayıyı atlatacak! ! Şişman avu -| atı — Madam lâf derken bana bak mal — Göze yasak vardır? — Göze de yasak vardır. söze! okudun | mu? — Ben Jamanaktan başka kaze ta okumam. Felek: — Acele etmeyin anlatacağım. Teyze hanım: — Anlat evlâdım anlat! Sen on- lara bakma! Adamın lâfını ke: ler, Bugüne bugün ben.. Felek: — Ben. Ne diyordum. Ha! Ta vuklardan sonra bir dişi domuza du ayni ilâcı şiringa etmiş... Bütün ka - dınlar hep bi ağızdan: — Erkek muş mu? Felek: — Olmuş. Salonda: — Ooh! Ne iyi. Sesleri.. Felek: — Şimdi bu profesör işi insanla ra da tatbik etmiye çalışıyormuş. Eğer muvaffak olursa... Kısık sesli kaptan: — Hapı yuttuk demektir. Kekeme genç: — Neden hapı yut, yut, yut, yut. ” Yaşlı kadın: — Aman yavrum yut şunu yut! Üstüme hafakanlar geliyor. Kekeme genç: — Neden hapı hapı hapı, yuta - Um ! Kaptan: — Bizim gibi a ıadan doğma eklerin © yanına adından dönme- er gelecek. Sizin alıyacağınız mah öt erkekler pey - la olacak. Genç bayan: — Ya kadına dönen erkek olmı yacak mı?. Kaptan: İlara ba: İngiliz Lirası Ingiltere İle Yeni İktısadi Münase- bet İhtimalleri Bir ü in evvel Röy- ter Ajansı, İngiliz mali müesseselerinin Türkiye- de beş milyon İngiliz lira- lık işlere atılmağa hazır- landıklarını yazmıştı. İstanbul İngiliz maha- filinde bu noktada fikri- ni sorduğumuz bir zat bi- ze şu malümatı verdi: “— Karabük 2.700.000 Ingiliz liralık bir yekün tutuyor. Demir ve çelik i- malât programının ge nişlemesi hakkındaki yeni konuşmalar sonuna varınca bu yekün epeyce habaracaktır. Bundan baş ka İngiliz müesseselerinir liman inşaatına ciddi su- rette alâkadar olacakları- nı zannediyorum. Ingilterenin en büyük mühendislik — teşkilâtın - dan birini temsil eden Sir Gibb, Türkiyede esaslı tetkikler yaptıktan sonra İngiltereye o dönmüştür. Bu zatin sözüne İngiltere. de çok kiymet verilir, Li- man inşaatı için sermaye bulmağa niyet ettiğine- göre maksadına her halde marn. Sanayi İşlerinin Teknik Kontrolü Sanayi işlerinin teknik ve iktısadi kontrolleri bundan sonra devlet ta rafından yapılacaktır. Bu suretle se nayi mallarınm hem iyi olması ve hem de ucuz satılması temin edil cektir. Bu müesseselerde devlet mü essöbölerinde tatbik edilen usullerie çalıştırılacaktır. Iktısat Vekâleti bu iş için hazırlık- miştir, Bunun için bir sa. nayi projesi tanzim ediliyor. Japon Elçisi Japonyanın yeni Ankara elçiliğine tayin edilen 'Toshihika, bu ayın 23 ünde İskenderiyeden hareketle şeh- rimize gelecektir. — Orasını siz düşünün! Yaşlı kadın: — İnsan ne zaman isterse yine tersine dönecek Mİ acaba evlâ - dım? Genç bayan: — Dünyada kadınlıktan vaz geç mem. Ermeni madamı: — Ben de, Kadının inceliği er « kekte ne gezer! Bir feryat: — Aman mâdam., Ayağımı ez - din dikkat et. Of. Bittim yahu! Sen kaç kilosun! — Senin ne üstüne vazife? Kısık sesli kaptan: — Öyle ya Sen kasap Mm sın? Hayır kantar mem ruyum! Kısık sas li kaptan: —0O senin bildiğin kantar, Rusyada kestane tartar.. Kekeme genç: — Kestane tartartartartartar.. Tartar tar. Bu arada Felek saatine bakar: — Vay benim saatim durmuş. İçinizde saati olan yok mu?, Yaşlı kadın: — Vallah evlâdım! Benim bu yeni saatlere aklım ermiyor, Ulema sesi: — Ezani mi? Vasati mi? — Saat yahu! Basbayağı saat işte! Bir ses: —Yediye beş var, Felek: — Vay! Geç kaldım. Allahaıs- marladık haftaya inşallah yine gö- rüşürüz. B. FELEK En faz temin bütçesi tamamile ikmal edilmiş 415 bin lira bina ve arazi vergile ri, 265 bin lira kazanç vergisinden belediye hissesi, 720 bin lira oktrova yerine kaim olan yüzde on günirük munzam rasmi, 380 bin lira tanzi fat, 220 bin lira tenvirst, 100 bin Ji ra lübiyat, 100 bin lira tente ve si. per, 35 bin lira pazar yerlerini işgal edenlerden alınan harç, 40 bin lira levha ve ilân resmi, 130 bin lira kon- trat, 15 bin lira kantar, 27 bin lira ihtisap, 68 bin Jira tellâliye, 65 bin lira kara nakil ve 15 bin lira deniz nakil vasıtalarından alınan resim, 1 milyon 100 milyon lira nakil vasıta- larına munzam köprü resmi, (150 bin lira müşteil maddeler, 42 bin Ji- ra memba suyu, 20 bin lira inşaat ruhsatiyeleri, 70 bin lira hafta tatili ruhsatiyeleri harcı, 70 bin lira bele- diyeye ajt bina kiraları, 210 bin lira İhal varidatı, 70 bin lira sigorta şir- ketlerinin itfaiye hissesi olarak be- lediyeye verdikleri resim, 16 bin lira ve resmi, 425 bin lira İmtiyazlı şir. ketlerin belediyeye vermeğe mecbur oldukları şehir hissesi ve 85 bin lira da müteferrik varidattır. Bittâbi bunlardan gâyri belediye gelirlerini teşkli eden birçok'madde- ler varsa da bunlar on beş bin lira- dan noksan oldukları için ayrı ayrı yazmadık. | iktisat vekili geliyor Burada Liman İşlerile Meşgul Olacak Iktısat Veki". Celâl Bayarm bu- gün veya yar şehrimize gelmesi bek lenmektedir. Celâl Bayar bilhassa li- man İşleri ile bizzat meşgul olacak ve alâkadarlârdan Jâzım gelen iza - hatı alacaktır. Limana alt tesisat iş- lerinin inşasına talip olan İngiliz Giless müeasesesinin mühendis ve murahhasları da şehrimizde Celâl İ Baydrla temaslarda bulunacaklar « dır. Bugün İngiliz müessesesinin mu- rahbaslarile liman idaresinde bir top lantı yapılacak ve limanın müstak- bel şekli hakkında görüşülecektir. Celâl Bayar, bugün şehrimize gel diği takdirde bu toplantıya riyaset edecektir. Limanda ilk olarak Gslata mınm Güzel Sanatler Akademi- ve Sirkeci rıhtımmın da Saray” burnuna kadar uzatılması işine bAŞ- lanacaktır. Lüks Otolu Bir bayan Dün öğleden sonra Bayaart kara İ kolunun önünde bir otomobil kazası İ olmuştur. Lüks bir otomobil Kula” nar bir bayan 10 yaşındaki bir 60 tır. Polis otomobilin numarasını als mış, fakat akşama kadar bu otomo- bili bulamamıştır. , kine müddelumumi muavinlerinden Hikmet Sonel elkoymuştur. İki Parmağı Makinede Kesildi Ansdoluhisarında halat sında çalışan 19 yaşında Ss minde bir kız: » iki parmağını maki neya kaptırmıştır. Yaralı Usküdar nü İ mune hastanesine kaldırılmıstır. köprü resminden Daimi Enciimen Belediye bütçesini hazırlamaktadır. bitirilecek ve Şehir Meclisine dağıtılacaktır. İridat bütçesinde göze çarpan belediye gelirleri şunlardır: afişaj, 85 bin lira gaz depolari ârdi-| cuğa çarpmış ve yaraladıktan sonra da süratle hâdise yerinden kaçmış” iyenin tahki » t fabrika - übeylâ is- la gelir ediliyor olup masraf bütçesi de bu hafta Yeni Belediye va- | Denizbank Projesi Hazır Denizbank teşkilâtmın kurulma - 8: için uzun müddettir yapılan tet- kikler nihayet bulmuştur. Bu husus- la İktisat Vekâleti tarafından hazır. lanan Kanun projesi" Başvekâlete gönderilmiştir. Proje yakında Baş - vekâletten Millet Meclisine sevkedi- lecektir. Maliye Vekâleti de mülâha- zasını bildirmek üzere proje üzerin- de tetkikler yapmakladır. Deniz Bank teşkilâtı ile Deniz Yolları, A- 8.2.8037 m Belediyenin Varidat Bütçesinde Rakamlar Kimsesiz Talebe için yeni yuri 300 Talebe Bedavd İstifade Edecek Universite tahsili yapmak istiyef birçok kimsesiz, veya fakir gençleri hem tahsil heveslerini kırmamak hem de vatana daha faydalı bire” unsur haline getirmek için yeni v€ mühim bir karar verilmiştir. BU karara göre Üniversitenin Süleyms#” niye kısmı cihetindeki boş kısmı üz€“ rine bu yez yeni ve büyük bir bin& yapılacaktır. Bu bina şimdilik 300 talebeyi alabilecek bir halde yapıl&" caksa da ilerde burası kolaylıkla 500 talebeyi istiap edebilecek bir (hale kalbedilebilecektir. Bu binanın inşaatı gelecek tedri# yılına kadar bitirilmiş olacak ve ge lecek sene buraya kimsesiz veya f8“ kir olan Üç yüz talebe kabul edile” cektir, Bunlar bu yurtta parasız ol&" rak yatıp kalkacaklar ve laşe edile ceklerdir. İlerde, Avrupada olduğu gibi, b& zı zengin ve hamiyetli zevat Üniver” kay, Fabrika Havuzlar, Kılavuzluk ve Tahlisiye müdürlüklerile İstanbul | ve İzmir liman idarelerinin bir elden İidaresi temin edilmiş olacaktır. De- nizbank için ilk olarak elli milyon lira sermaye konulacaktır. Kanun projesinin tatbikinden sonra idarele- rin bugünkü müdürleri yine yerlerin. de kalacaklar, yalnız Denizbankın başında bulunacak umum müdüre tAbi olacakları Deniz idarelerinin mali ciheti de Denizbank tarafından idare edilecektir, Balıkhane Nerede Yapılmalı? Yeni balıkhane İnşası hakkında| semt gösterilmek suretile ortaya &-| tlan fikirler üzerine 32 sene balık- gılık işlerile bizzat meşgul olan mü- tehassıs bir zat diyor ki: — Yeni bir balıkhane yapılması İs tanbul için en mühim bir ihtiyacı karşılayacaktır. Balık ihracatımız özönündeğir, Balıkhane kolunu sal lamadan mühim bir irat temin et - mektedir, Torik, palamut, ton balık» larının ne ehemmiyetli bir ihraç mad desi olduğu anlaşıldıktan sonra, a8- ri tesisat ilg mükemmel bir balıkha- nehin, vapurların, motörlerin yan&- şabileceği ve dı zak, mikropsuz yerde kurulması şarttır. Bunun için en müsait yer ile Sirkeci iskelesi ara- sındaki kısımdır. Buraya içine 4—9 metre derinliğinde deniz suyu gire- bilecek havuzlar yaparak motür ve kayıkların girmesi kolaylaştırılacağı gibi ayrı ve temiz deniz suyu doldu- rulmuş havuzlarda da satılıncaya kadar daima taze balık muhafaza etmek mümkün olabilecektir. o Bu mütehaseıs balıkçınm (o mütaleasma Virçok. balıkçılar da iştirak etmekte- dirler, Bozulan Tramvay Tünelden Şişliye giden birinci mevki bir tramvay arabası evvelki gere Hamam önünde bozulmuş ve seferlerin intizammı bozmuştur. Bügün hava, umumiyetle yağışlı ve ka- Pali geçecektir. Bçe mıntakasiyle Marmara mıntakâsı yağışlıdır. Karadeniz sahil mın- takasında hafif bir furuna görülmesi mub- temeldir. Rüzyâg, şimal istikametinden €se- cektir. Dünkü Hava Dün, kava tazyiki 745 milimetre, hararet en çök 11, en az 8 santigrat olarak kayde. İdilmiştir. Rüzgür cenup istikametinden saat te 10 kilometre sür'atle esmistir. 8 milimet. i lâğımlardan w-| siteye teberruda bulunurlarsa . bu yurt genişletilecek ve ayni zamandâ bakım şekilleri de ıslah edilecektir. Şoför Cemiyetinde Yeni İdare Heyeti Seçilecek Srförlan aamisatinin ietlte ann b dare heyeti yerine yenisinin seçilme” sine 15 şubatta başlanacaktır. Şoför» ler bundan evvel namzetlerini seç * mek için Beyoğlunun büyük sinema larından birinde bir toplantı yapmak istemektedirler. Bunun için resmi makamlardan izin istenecektir. Toplantı yapıldığı takdirde bu mür nasebetle şoförler senelerdir devam «den dertleri için de aralarında gö“ rüşecekler ve bunlar için de resral makamlar nezdinde yeni teşebbüs * lerde bulunacaklardı Türk - Yunan Turizm Faaliyetleri Türk - Yunan Turist. İdare Heye ti, Yunan general konsolosu Gafo sun riyasetinde toplanmış, iki mem leket arasındaki turistik o fanliyetin inkişafı yolunda bazı esaslar karar * laştırmışlardır. Bu kararlar meyi nmda, vize harçlarının tenkisi Ove İtransit vizesinin lâğvı gibi temenni” ler vardır, Bunların tahakkuku için Belediye Turizm şubesi. direktörü Kemal Ragıp, Şükrü, Fufas, Stekidis den müteşekkil bir heyet çalışacak” tır. 75 Lira Çalımmış Memil isminde 53 yaşlarmda bir adam evvelki gün Sirkecide Uzun * köprü oteline inmiş ve gece odasın» daki paltosunun cebinden 75 lirasi çalınmıştır. Cemil odasında berabef yatan Adille otel kâtibi Mehmetten şüphelendiğini söylemiştir. Polis tah İkikat yapmaktadır. Znciay Gün:28 Kasım: 935 1858 Hicr 1352 Rum Zilkade: 26 26 Ikincikânun Güneş: 7,05 — Oğle: 12,28 Ikindi: 14.15 — Akşam: 1737 Yatsı: 19,04 — Imsik: o 5.24 —— ce yağmur yağmıştır