14 Şubat 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

14 Şubat 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Manisanın toprak . Mahsullerinden Temin ettiği gelir 23,062,031 lira Yalnız Tütün Mahsulü Bu Yıl Manisaya 8,5 M yon Lira Getirdi, Çiftçi Borcur.dan Kurtuldu Manisada Borsa binası Manisa, (TAN) — 935 tenb Manisanm iktmadi vaziyetinde görük mekte olan kalkınma hareketleri, geçen yıl inkişaf ederek verimli ve is- tifadeli neticeler doğurmuştur. Bütün mahsul değer fiyatlarla satılmış, harpten evvelki senelerde bile çok görülmemiş derecede yüksek randıman temin edilmiştir. Elde bu Junan rakamlara göre, ilimizin son İhracat kıymeti, harpten evvelkine nis- betle yüzde 15 kadar artmıştır. Bilhassa 36 yılı üzüm ve tütün pi- yasası bütün müstahsillerin yüzünü güldürdüğü gibi senelerdenberi bi. rikmiş olan birçok ağır borçları da silip “üpürmüştür. İstihaal edilen 11,5 milyon kilo tü: tün, çok kısa bir zâman içinde © ve değer fiyatla tamamen elden çika - rimiş, bundan ilimize 85 milyon lira girmiş! UZUM Dünyanın en nefis çekirdeksiz ku- Fu üzümlerini yetiştirmekte (olan Manisa; 41088 hektarlık geniş bir yer kaplamaktadır. Bu sene Bğede 65 bin ton olarak idrâk edilen rekol- tenin 40718 tonu Manisa ilinde istih- hal edilmiş ve kilosu 7 ile 24 kuruş arasında satılmıştır, Elde çok az stok mal vardır. Bu- nun da pek yakında tamamen sat Iscağı muhakkaktır. Yürütülen hesaplara göre, Manisa ve havalisi bağcıları bu yıl üzümden 4 milyon 861 bin 890 lira almışlar. dir PAMUK Yen! mensucat fabrikalarımız için i cins pamuk yetiştirmek hususunda iki yıldanberi ziraat direk törlüğünün bakımı altında (burada yapılmakta olan tecrübeler, müsbet getice vermiştir. Bu sebeple pamuk ekimi gittikçe artarak bazı kazalar balkınm âdeta belli başlı kazanç kay —— nağı haline gelmiştir. kağaç ve Turgutlu pamukları; te itibariyle Çukurova ve Met havzalarında yetiştirilen çinele: daha yilksektir. Bunun için vilâyelimiz pamu'da rı her tarafta aranmaktadır. Bu yıl, 18 bin 378 hektarlık araziden is- sal edilen 6159 ton safi pamuk İve 11 bin 923 ton pamuk çekirdeği. nin 2 milyon 196 bin 520 lira getire Bilhassa Kır- ki den İceği tahmin edilmektedir. DİĞER MAHSULLER 2846 ton palamut, 5298 ton meyankökü, beş ton afyon Bu suretle, sakızı ve 503 ton afyon tohumunun kıymeti olan bir milyon 116 bin 123 lira ile beraber bü sene yabancı Ul kelerden ilimize giren paranm tuta- r 16 milyon 452 bin 821 liraya baliğ olmaktadır. Bu yeküna dahilde satılan diğer ürünlerin kıymetleri dahil / değildir. Bunlar da katılınca 936 yılında Ma- nisa vilâyetinde İstihsal edilen top- rak masullerinin umum geliri 23 mil. yon 62 bin 31 liraya çıkmış olur. Bu neticeden bütün tüccar, müs- halk çok memnundur. Haj- kım istiblâk kudreti artmış ve seneler. denberi sönük gitmekte olan imar ve inşaat işleri de yoluna girmiş - tir. Fabrika inşaatından bir görünüş Gemlik, (TAN) — Sümer Bankın rikası tamamlanmak üzeredir, Gelen yaptırmakta olduğu sun't ipek fab- işçiler, kasabada alış verişi çoğalt- mış, kazancı arttırmıştır. Ilıcak suda fabrika için tuğla yapan ocaklarda büyük bir faaliyet görülüyor. Bir Alman şirketi tarafında; rika binasının idari işlerini mitekait zabitlerden Nafiz, yapılan fab- teknik işlerini Mühendis Mehmet Ali, umumi kontrolü de Mühendis Nâzım görmek- tedir. LEKETTE Bilecik belediyes çalışıyor | İ İ Bilecik (TAN) — Havaların inden istifade eden çalışmalarını arttır; İdar kaldırımsızlık: çülmez bir halde hamam, eczane, yeti sokaklarına kaldırım yaptırılmış, kasabanın en İşlek yerlerinden olan| Dedeoğlu cardesinin kaldırımı yeni İden tanzim edilmiş ve noksan olan | kanalizasyon işi tamamlanmıştır. İ Geçen sene açılmış olan Vali Os- " kay caddesinin iki tarafına ve kasa- banın münasip olan bütün caddeleri ine iki sıralı ağaç dikilmiştir. Müstakbel mesire mahalli oOolan Kırklar tepesinde tarhlar yapılaca ve burası | müntehi ol meydanı el tir. 1 Cümhuriy da ağaç dikilmiş » İ je Esirgeme Kurumunda.. M. Kemalpaşa, (TAN) — İlçemiz Çocuk Esirgeme Kurumu yıllık kon- gresi Parti salonunda yapılmıştır. Yıllık çalışma raporu okunduktan sonra yeni idare heyetine şunlar se - Edremidin guzel bir manzara'ı Edremit köyleri için yapı'an beş yıllık : çalışma programı Kasaba, Bu İçme Suyuna Kavaşacak Edremit, (TAN muhabirinden) — Edremitte ki LR Yıl İçinde erin iman için canl bir çalışma yöze çarpmaktadır. Köylerin en mühim ihti. yaçları inceden inceye tekik edilmek suretile hazırlanan beş sene- gilmişlerdir; Büşkan:; Manifaturacı Mustafa Bü ke, Sekreter; Öğretmen Sadiye Yas- rı, Veznedar. Halil Gündüz. Üye: Öğretmen Muhterem Demren, Mü- İnevver Kiper, Mes'ut Başik ve Tev- İfik Tokel, | “| İzmit Sokaklarına Bakılmıyor | İzmit, (TAN) — Burada sokak- 5 | Mermi temizliğine pek:o kadar'dikkat | eöülmemektedir. Yalnız demiryolu. İmun temizliğine itina olunuyor. rma, mahalle aralarma ve bilhassa yukarı Pazar mahallesinin tâmizli: ğine biraz gayret sarfetmesi isten - mektedir. | Akhisarda Bir Öküzün Cinayeti) » | İzmir, (TAN) — Akhisarın Çift. lik köyünde çok feci bir kaza olmuş, Ömer adında 22 yaşlarında bir de. kanlı öküz tarsimdan sörük İmiş, zavallınım husyeleri parçalan - mıştır. Ömer, şehrimiz memleket hastanesine getirilerek kendisine a - meliyat yapılmış ve İâyatı kurtarıl- | maştar Urladaki . cinayetin . tahkikatı Urlada Mehmet isminde bir gencin ölümü ile neticelenen cinayetin tah- kikatma devam edilmektedir. Hâdise- de adı geçen doktor Nebil, bize gön. derdiği bir mektupta cinayetin sar - haşluk neticesi olarek işlenmediğini yazarak diyor k “.— Mehmet, Urlanm tanmmış ve sevilmiş bir çocuğudur. İnhisar mad. | deleri bayiidir. Tatlı dilli olduğu için hemen hergün pek çok Kimseler dük. kânına uğrar, kâh alışveriş, kâh has, bihal ederler, Hâdise günü de memleketin temiz tanınmış ve sevilmiş o memurları ile iktan birçok kimseler burada top- lanmışlardı. Bu arada ben de var. dım. Bu sırada Ali de dükkâna geldi. AL Mehmedin teveccüh ve itimadmı kazanmış genç bir rehberdir, oto. | mobile binerek gezinti yapmağa ka . | Otomobil hareket ettiği sırada Ali birdenbire dönerek Mehmede bir el ateş etti, Belediye reisi, Alinin üzeri: | ne atılarak silâhınt aldı ve hemen ad. liye işe vaz ıyet etti. Adliye doktoru, muayene netice » sinde sarhoşluğun âmil olmadı tesbit etti, Binaenaleyh, mesele alelâ.. de bir katl! hâdisesidir. Sarhoşluk ve niza neticesi tahaddüs etmiş değil - dir.,, lik çalışma programı yılbaşından itibaren tatbik sahasına girmiş- tir. Bunların ep mühimlerini bildiriyorum: Kasabadan itibaren Tahta köyüne kadar yapılan ve Araplar - Zeytinli « Kızılkeçili, Göre - Tahta köylerini yekdiğerine birleşti- ren 25 kilometrelik yolun tesviyei turabiyesi ikmal edilmiş ve bu İyol üzerinde 9 ehemmiyetli köprü yaptırılmıştır. Çamcı köyü köprüsü de köylülerin ve kısmen evkafın yardımile yeniden inşa (olunmuştur. Edirnede Hâmit gecesi Edirne (TAN) — Büyük Şair Ab dülhak Hâmidin 86 yaşına girmesi münasebetiyle Edirne lisesi son gif talebesi erkek muallim mektebi sa” lonunda bir toplar yapmışlardır. Edebiyat severlerin iştirak ettiği DU toplantıda büyük şairin hayatından ve eserlerinden bahsedilmi allimi Ziya Somer almış, millet ve gençler Üzerinde yaptıklar! tesirden ve onlarm unutulmaması İl. zumundan bahsederek şimdiye kadar bizde ihmal edilen büyüklerin anıl edebileceğini söylemiştir. Bundan sonra Galip söz almış, gençliğin büyükleri unutmıyacağıni söylemiş; Mehmet te Şair Hâmidin hayatını en ince teförrüatına kadar anlatmıştır. Kemal ile Rıza, büyük şairin şab- siyet ve eserlerini tahlil etmişlerdir. Tarık ve Feriha, Hâmidin vatani iki şiirini okumuşlar, Sırrı da Abdülhak Hâmidin eserlerindeki yüksekliği an latmıştır. Muammer ile Fatma “Eşber, den İbir pazça oynamışlar, Yavuz "Male ber,, den birkaç satır okumuştur. Tokatta Feci Bir Kaza Tokat, (TAN) — Halit mahalle * sinde oturan İshak oğlu Avrahamn j »eli katından soks Geçenlerde teftiş için kazamı-| za gelen Vali İbrahim Aykut i yollar ve köprüler üzerindeki ça- ilışmaları memnuniyetle tetkik jetmiştir. İ On. beş bin gibi birçok kaza belediyelerine nasip olmıyan bir büt- çe ile idare olunan Zeytinli köyü ken di bütçesinden 12 bin bedeli keşifli büyük bir mektep inşasını ikmal et- üzeredir, Vali, teftiş sırasında bu köye de uğramış, binayı gözden | geçirerek, muhasebei hususiye tah. sisatından 1000 liralık bir yardım va- İri » İdinde bulunmuştur. Kadı ve çıkrıkçı köylerinden plâna uygun olarak başlanan köy odaları ve meydanları da yakında bitecek- tir. Edremldin en büyük ve bellibaşlı Jihtiyacı sudur. ok arızalardan sonra nihayet tabii mecrasına giren bu su isale işi bir aya kadar müna- kasaya konulacaktır. Kasabanm bu İsene içinde suya kavuşması kuvvet- le mümkündür, | Helkevimiz mühim faaliyetlere İ sahne olmaktadır. Gösterit kolu tar rafından temsil edilen “Bir Kavuk İ Devrildi,, piyesi büyük muvaffakıyet İ kazanmış ve 3 defa tekrar edilmiştir İ Bulunduğu bina bütün kolların #er- beslçe çalışmasına imkân veremeği" ginden yeni bir Halkevi binası inşss” na karar verilmiş ve yeri tayin edi” miştir. Keşif bedeli 13 bin lira olan binanın inşasma yakında başlanaâk” tr. Gemlik Sinemasında Kemlik, (TAN) — Buradaki #8Y- yar sinema halka epey istifadeii Ol maktadır. Çarşamba günleri ef ye beş kuruş mukabilinde öğreti” filmler gösterilmekte, bu paranm bir kuruşu fakir talebe için ayrılmakta on kişiye mukabil bir fakir yer İda parasız sinema seyrettirilmekte. men - ir, ak Kinlay Yakımda sinemada eriği fsatine bir müsamere veril rar verdik, en i —— di Bartmda Yıkılan Kir za Bartın — Amasra yolu üzerinde Göçkün ile Cumaya e rasındaki iki ahşap köprüyü Seher yıkmıştır. Çaycuma nahiye merkezi. ni istasyona bağlayan ahşap köprü İde sellerden geçilemiyecek bir hale gelmiştir. Münakalât sallarla tadır. temin olunmak. Keskin elektriğinin . bu yıl'için sine ça Keskin belediye de bitme- lışılacak sinin bulunduğu bina Keskin, (TAN) — 1150 rakımlı bir yaylâ üzerine kurulmuş, 1000 haneli ve 6000 nüfuslu olan kazamızın havası ve suyu çok güzeldir, ÜĞ senedenberi kasabamızda € anlı bir faaliyet göze çarpmakta, bu yolda Belediye Reisimizin himmetleri görülmektedir. Mİ evvel belediyenin otuz dö- nümlük arazide açmış olduğu fidan- lıkla buğün tohumdan yetiştirilme, aşılı VE aşısız, meyvali ve meyvesiz) belki Yüz bin tane ağaç büyümüş bu lunmaktadır. Şimdiye kadar “halka ve kaza, köy mekteplerine buradan o binden fazla fidan dağıtılmıştır. Kasabada bir Akasya ormant, beledi yenin önlinde de, fiskiyeli güzel bir havuzla Süslenmiş asri bir park vi- <uda getirilmiş bulunuyor. Bu sene içinde kasabanın elektrik le tenviri için belediyece teşebbiisle- ve Eirişilmiştir.. Keskinin çalışkan Kaymakamı belediyeye her türlü yar- dımda bulunmakta, böylece güzel ka #abamizm, imarına çalışılmaktadır. Biga Çocuk Esirgeme Kurumu , Biğa (TAN) — Çocuk esirgeme Surumu senelik kongresi toplanmış. yeni yapılan intihapta başkanlığı müftü Mehmet Hamdi Erdem, âzalık lara da Noter Hikmet Serimle mani- faturacı Kâzım Ünver seçilmiştir. Hikmet Serim, ayni zamanda vezne- darlık vazifesine de bakacaktır. © Bigada numaralı bir kuş Biga (TAN) — Kasabamızın ars” ba alanı muhtarı Emin tarafından sağ ayağına takılı ufak bir mad halka üzerinde 17773 rakamları Yy &ılı bir sığırcık kuşu avlanmıştır. BU balkanın bir yanında Sofya - Bu” garya, diğer yanmdada PALANİ harfleri yazılıdır. Kuşun halkalı olan bacağı ekim İf leri memurluğuna! gösterilmiş ve #V“ lıyana bir kutu av cephanesi mükâ” fat verilmiştir. Bu halka, Sofya raat direktörlüğüne gönderilmiştir. | Adanada Parke Taşı Yok Adana — Belediyemiz yollara di İşemek üzere 200 bin adet parke t8* almak istiyoru da satıcı bulam İ tadır,