2 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

2 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TA ma 2.4.1 | — Mısırda Kapitülâsyon)| Rejimine Karşı ipa Kadm, dünyanı her tarafında, iş hayatın- da baş rolleri almış, bu yolda hayli mesa. feler yürümüş balu « nuyor, Kadının iş ha. yatında nasırlanma - sı, ona erkekleştir - MÜTTEHİT CEPHE * Kahire, 1 (A, A.) — Başvekil, Nahas Paşa, Parlâmentoda, Mısırın, 16 asırdanberi kapitü- lâsyonlar rejiminin kaldırılması bir cephe teşkil et Tunmuştur. Gerek âyan, gerek m göyliyen bütün hatipler, şanm bu talebine hararetli lunmuşlardır. .. İtalya Montröde 1 (A.A) — Mısır kapitülâsyonlarınm ilga dar olarak Montröde yakında toplana feransa Jtalyanm da iştirak edeceği haberi li an mahafili Şu izahatı ” Roma, gası ile alâka etrafında iyi haber alan Italy: vermel Italya, nkü Halyanm mmiyeti ile hiçbir al ler cemi vetler Side vakaların mesel i İtalya, Cenevre toplantılarına iştirak etmiyecektir. Diğer taraftan İtalya, Misirin haklı taleplerine müzaheret etmiye ümadedir Yalnız, Mısırda ya akta olan büyük mıkyastaki talyan tebaasının menaflinin muha- faza edileceği hakkmda lâzümgelen teminatm verilmesi şarttır. İngiliz Bütçesi 5 Milyon Açık Verdi Londra, 1 (A-A.) — Maji sene, dün; 55074191 İngiliz lirası açıkla nihaye- te ermistir. Masarif umumi yekünu, borçların amortismana tahsis edilen 18 mil-| yon 127 bin İngiliz lirası da dahil ol- nak üzere, 902,193,385 İngiliz lirs- gıdır. Umum varidat yekünu İse &96,506,194 İngiliz lirasıdır. Müdafaa işlerine, bütçe yn 7.821,00 İngiliz Tirası olarak, 188,07: Ne liz lirası sarfedilmiştir, a al 300 Kışi Ölüm Yolunda Londra, 1 (A.A) — Hongkong'dan| bildiriliyor: İçinde 300 Çinli bulunan! İngiliz vapuru Kongking tehlikededir. Bir Çin vapuru yolcuları almakla meş güldür. Lindberg Atinada Atina, 1 (Hüsust) — Dün akşam karısı ile birlikte tayyaresile Rodos- tan buraya gelen maruf tayyareci Lindberg askeri ve sivil tayyarecileri ile Atx” hava klübü tarufındam bar şlanm.btir Filistinde Bir Yahudi Polisi Mevkuf Kudüs, 1 (TAN) — Arap mahalle- | lerinden birine ateş açan bir Yahudi | polisi tevkif edilmiştir. Arap komitesi bir beyanname mesrederek Filistine alt meselelerin yakında hallolunaca- ğini bildirmiştir. Üniversite Rektörü İzmirde Konferanslar Veriyor İzmir, 1 (Tan muhabirinden) — İs- tanbul üniversitesi rektörü Bay Ce Pil Bilsel, bugün ticaret mahkemesi onunda, vali ile hâkim ve avukat” hukuk miştir, feti r bulunduğu halde devletler mevzulu bir konferans ver- Rektör şerefine bir çay 3İY8- ib olunmuştur. Yarın da halk Boğazlar anlaşması mevzulu *mesi hakkında talepte bu- ebusan meclisinde söz müttefikan Nahas Pa- ie müzaherette bu- , Montrö konferansına iştirak edecektir. fikri, bu konferans milletler ce Jâkası olmadığı merkezindedir, Mil yetine gelince, bu müessese, Habeşistan çizdiği, sahaya girmedikçe, için müttehit miştir. Şu resimlere dikkat ediniz; Söv- yet Rusyada İş haya. tnda rol ka dımlardan iki tipi gö rüyoruz. Üstte bir pilot kadın var. Ya - nmda da bir erkek pilot bulumayor. İkisi arasında hiç fsrk kal mamıştır. Altta da, er kek gibi çalışan bir kadm fabrika direk - törü görülüyer. Dünya kadınlığı tah sil hayatında da çok hint yel almakta. Bugün İngiltere: niversiteli kadınların adedi, bütün nüfusa sisbetle yüzde 257. İtalyada yüzde 14, A izde 13. Sovyet Rusyada yüz- de 38 dir. Yalnır Sov yet Ruxyada 82 bin kadm mühendis ve telmik unyaru işbaşım da erkek gibi çalışı yor, » KÜÇÜK HARİCİ HABERLER irkaç gün önce Yugos- lâvyada Zağrepte fa- şistlik aleyhinde nümayişler yapılmıştır. ai ngiliz kralınm taç giy me günü yapılacak o- lan deniz geçit resmine İtalya donanması iştirak etmiyecek- vi. » ransada kırk saatlik İş haftası tatbik edilin - ce memurlar haftada beş gün çalışacaklardır. K » Iman » Fransız ticaret Körüşmelerine gele - cek hafta devam edilecektir. Orman Nizamnamesi Hazırlandı Ankara, (TAN) — Orman Umum Müdürlüğü, Yeni Orman kanununun tatbik şeklini gösterir nizamnameyi hazırlamış ve Devlet Şürasina ver- miştir. ———— aponya deniz toplarınm 14 J pusa indirilmesi için vuku bulan teklifi kabul etmemiş bulu- nuyor, Deniz devletleri, bu kara » rı, büyük bir ehemmiyetle karşi il , Deniz devletleri ara - sındaki Vaşington muahedesi ke » miyet bakımından deniz. teslihatı- nı tahdit etmis, tonaj miktarmı in dirmiş ve deniz devletleri arasın - daki rökabeti 14 sene durdurmuş- tu, 1936 da münhede bozuldu. Lon dra muahedesi, kemiyet tahdidatı yerine keyfiyet tahdidatmı esas tuttu. Harp arhlılarmın 35 bin tondan ve toplarının 14 pustan faz a olmamasını kabul etti. Amerika, Fransa ve İngiltere bu muahede- yi imzaladılar, İtalyada muahede - yi İmzalamıya hazırlanmakta idi. Fakat Londra muahedesinin yap - tığı tahdidat, ancak en belli başlı deniz devletlerinin kâbulüne bağ - 4 idi. Japonya bu en belli başlı devletlerden biri olduğu için deniz toplarınm 14 pus olmasını kabul et memekle muahedenin bir kısmını ilgaya sebebiyet vermiş oluyor. İngiltere İtalya - Arasında Londra, 1 (A, A.) — Bugünkü gâ- zeteler, Kont Ciano ile İngiltere bü- yük elçisi arasında Romada yapılan görüşmelerden memnuniyetlerini. (2 har etmeztedir. Gazetelerin Roma muhabilerinin telgraflar, müttehi- İden, bu görüşmenin çok dostane bir İ bildirildiğine göre, yeni Hint Kanunu İ panmıstır. Nümayiş sıralarda SONMEZ. Hindistanda Kanunu Esasi Al Grevler dan ayrılmış ve imparatorluk içi lini almıştır. Yeni kanuna göre, Bermanyanm da Hindistandan ayrılışı, umumi bir ta- tille tesit edilmiştir. PROTESTOLAR Londra, 1 (TAN) — Kalküteden| Esasisi aleyhinde bir protesto grevi ve büyük bir niimayiş yapılmıştır. Bu gün, Hindistanm dini, matöm günü- dür. Yeni Kanunu Esasiye göre eyalet | mubtariyeti bugün teessüs etmiştir. Bombaydacı bildirildiğine göre, ma- tem günü minasebetile yapılan teza- hiirat esnasında yolları kapamak #u- gile 6 kişi tevkif edilmiştir. Delhide! yakalananlar 25 kişidir. Bir çok ma- aza, ticarethane ve fabrikalar ka-| iş mahallesinden geçen kafileler, bazı Avrupalılarm mağazaları önünde du- rarak “Kanunu Wsasivi boykot edi- İ niz, diye bağırmışlardır. Adliye Vekâleti Memurları Yeni Teşkilât Lâyihasına| Göre Maaşlar Artacak Ankara, 1 (Tan muhabirinden) — Adliye vekâletinin merkez teşkilât ve vazkfelerine ait kanun lâyihası Baş- vekâlete gönderilmiştir. Yakında Mee- Yise sunulacak ve müstaceliyet kara» rile müzakere edilecektir. Yeni lâyihada bugünkü teşkilâtm bilhassa hapisaneler kısmında tadilât yapılmaktadır. Şimdiki hapisaneler müdürlüğü umum vaüdürlük halin? ge “iriimekte ve memur ve mr. “İfettiş sa- yısartır İmaktadır: Merkez teşkilâtmde çalışan memur” İkrin maaşı enaz 20'ira ola"aktır. Yalniz birkaç tana 17,50 liralık ki. tiplik vardır. Başmümeyyizlerin ma- ogı da 35 liradan 10 liraya çıkarı - maktadır. Müdür iuavinleri 55, haş- müavinler 70 lira al scakiardır. Eld»- hava içinde cereyan ettiğini. bildir- mektedir. Tapu Memurları Bu Ay Maaşlarını Geç Alacaklar Ankara, 1 (Tan muhabirinden) — "Tapu ve Kadastro Umum Müdürlüğü memurları ayın onuna kadar maaj &- İlamıyacaklardır. Sebebi, memurlarm mesken bedeli tahsisatının yeni teşki- 14t için sarfedilmiş olmasıdır. Diğer cihetlerden münakale yapılmak üze. ee bir proje hazırlanmış ve Divanı İmuhasebata gönderilmiştir. ki teşkilât kanunu bu hususta bircok güçlüklere sebep olmaktadır. Terfi yüzünden maaşı axttı.ılamıyan bir Şok emektar başmunvirler, ayni teş- kilât için başka Kuğola; yi meebar kalıyorlar ve bu yüzden dat Telerde hakikaten başlıbaşına birer kıymet clan elemanlar sik sık yer de- giştiriyorlerdi. Bu ka'iro bütün ediyecilerimizi se- vindireeek mükemmeliyettedir. Ba *meki sâliye bütçesinin 190 bin fira- ya yakın bir kısmı bu kadronun tat- bikine hesredilmiştir. Önümüzdeki yıl geniş nikyasta bir ad'iye teşkilâlı ve vezaifi Xanunu hasriunacağı ve vilâ» İ yet sdliye kadrolarına. da ehermi | yetti tadiller yapılacağı söylenmekte eyhinde Başladı. Londra, 1 (TAN) — Hindistanm yeni anayasası, bugün mer'- iyete girmiştir. Anayasanın ilk neticesi olarak, Aden Hindistan- nde müstakil bir müstemleke ha- Amerika Grevleri Nevyork, 1 (A, A.) —Bir taraf tan Mişigan valisi B, Murpiy, Lau-! sing'de Chrysler kumpanyası mümes- silleri ve amele sendikası mümeasil- leri ile yaptığı görüşmelerle 24 bin amelenin grevi meselesini halle çalı» şırken, diğer taraftan general Mo- tors fabrikasının flint, pontiac, Mi- şigan ve Clevland'daki dört * imalât- hanesinde 18 bin 400 ameleyi alâka- dâr eden yeni grevler ilân edilmiştir. i Japonyada Seçim Faaliyeti Başladı Londra, 1 (FAN) — Japonyada umumi seçim 30 nisanda yapılacak - tır. Bütün fırkalar faaliyete geçmiş. tir. Başvekil general Hayaşi yeni bir fırka ile intihabata iştirak edece. ğini bildirmiştir . Defterdarlar Arasında Ankara, 1 (TAN) — Açık bu'unan| Çorum defterdarlığna Fatih maliye) şubesi tahakkuk şefi Salih, Maraş def | *erdarlığına Manisa varidat kortrol memuru Adil ve Zonguldak defterar- lığına da Tunceli vilâyeti defterdarı Nüfiz tayin edilmişlerdir. Başvekilimizin Sofya- ya Uğrıycağı Haberi Sevniçle Karşılandı Sofya, 1 (Hususi) — Türkiye Baş- ikili İsmet İnönünün Belgrat dönü- şü, Sofyaya uğrayacağı haberleri, bü- yük bir memnuniyet uyandırmıştır. "Tahsilini İstanbul Üniversitesinde ik- maj etmiş olan bir Bulgar genci, yaz- dığı bir makalede, bugünkü Türkiye- nin sultanlar devrinden büsbütün farklı olduğunu tebarüz ettirerek Ka. mâl Atatlirk rejiminin cehalete karşı harp ilân ettiğini, Türk kadınının ge- niş mikyasta ileri yürüdüğünü ve Tür kiyede gençliğin büyük bir himaye gördüğünü söylemekter" Iki Tayin Ankara, 1 (TAN) — Muğla kültür direktörlüğüne Çanakkale ilk tedri- sat müfettişlerinden Davut tayin edil- miştir, Antalya vilâyet! Nafın müdürü Hrf- 31, İçel Nafıs müdürlüğüne naklen ta- dır, Japonyanın Deniz Siyaseti. YAZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL Bu yüzden, toplar 16 pusa yüksel. tilecek, harp zırhlıları da 85 bin tonu aşacak ve deniz teslihatm . da yarış alabildiğine ilerliyecek » tir. Deniz teslihatında yarma giriş « mek, pek büyük külfetlere dayan- mıya salk olur. Belki de teslihatın en külfetlisi, deniz inşaatıdır. Ya - rış neticesinde her devlet olduğu yerde kalacak, yalnız büyük kül. fetler yüzünden hırpalanmış ve e- zilmiş olacaktır. Japonyann 14 pusluk topları geçmemek için vukubulan teklifi kabul etmemesi üzerine her dev - letten evvel Amerika gelecek yaz mevsiminde insaya başlıyacağı iki aarhlıyı 16 pusluk toplarla teçhize karar vermis#ir. Fakat İngiltere bu sene zarfında İnşa edeceği beş harp zırhlısmn toplarını 14 pusluk yapacak, daha sonra yapacağı zırhı 5 Ular için bu kaydı tanımıyacak « tar. Hindistanda umumi matem: ün, Hindistanda yeni Ka » nunu Esasinin tatbik saha» sma girmesinin ilk günü idi. Hin - distan milliyetçileri bu kanundan hoşnut olmadıkları ve bu kanunu ilga edip daha müsait ve Hindis - tanm willi hukukunu temin bakı. mından daha elverişli bir kanıma sahip olmayı istediklerinden, umüu- mi matem İlân etmişlerdir. Gelen haberlere göre milli mateme her yerde saygı gösterilmiş, mektep - lerde imtihan veren talebe dahi mateme iştirak etmişlerdir , Kanunu Faasinin tatbikatı, Hin. distanı bir çıkmaza suptırmış bu- lunuyor. Milliyetçiler, ekseriyet ka zandıkları yerlerde İsbaşma geç — medikleri için, ekalliyete istinat eden hükümetler itimat yin olunmuştur. yacaklar, düşecekler ve yerlerine gelen hükümetler de ayni akıbete uğriyacaklardır. Arada milli kongre kararımı ta- dil edip hükümet başına geçip geç miyeceği belli değildir. Fakat mil- liyetçiler tarafmdan tutulan yo- lan yeni Kanunu Esasiyi yıkması İhtimali de henüz çok zayıftır. Lon dra gazetelerinden bir kısmınm anlatışına göre bu vaziyet, belki de kongredeki müfritlerle mutedille » rin ayrılmalarma sak olacak, ve mutediller iş başma geçerek müf. İ veriyorlar, Siz hangisine 3 ——2 ELEK i ji Çabuk Kokmasın $ Diye! j Efendim! Malüm ya! Et denilen şey kışın üç dört gün dayanır amma Ya | an ikinci gün ağırlaşmıya başlar. Bundan da bizim kasaplar ziyane- der . çi Bunu gören salhane etlerin kokma- ması için Avrupada kullanılan bir sulün bizde de tatbikini faydalı bul- muş ve hemen buna alt teşebbüse gir risip icap eden ilâçları falan getirt - miş, # Etleri kokmaktan muhafaza eden İ bu usul, hayvan kesilip te derisi yü- zülürken bir nevi ilâç şırmgasından ibaret imiş, Bu şırınga yapıldıktan. sonra etin bir sy dursa bile kokması na İmkân yokmuş. O kadar ki, et çür | rüyüp döklllüyor, fakat kokmuyor mus, Bu ilâca bazıları etleri koruyan ilâç diyorlar, bazıları etleri tazeliğini muhafaza ettiren ilâç Inanmız muhakkak şu ki; esidden üç günlük et yemiye imkân yok iken - eğer bu söylenen şey hakikat İse « şimdi on beş günlük bir eti yiyebile ceğiz. Bu da bir terakkidir. da Yeni Zelândadan veya Brezilya - dan gelmiş üç aylık etler vardır. zimki on beş günlük olursa ne gam Et ne kadar bayatlarsa o kadar buk hazmedildiğine göre ben bundan şikâyetçi değilim. Kasaplar da şek - vacı olmazlar. Aşçılara gelince; di rm arayıp ta bulamadıkları şey. halde böyle herkesi memnun eden asulün bulunuşu çok sevinilecek Yalnız benim merakım şu: Acaba bü şırınga yalnız ki etlerin tazeliğini mi muhafaza yor?! Fikirlerin, havadislerin, proj romanların, hikâyelerin, nü cilvelerin ve nihayet insanların da ti zeliğini muhafazaya yaramaz (m? © Bir kere deneseler hiç fena © : Muvaffalayet hâsıl olursa ortağa baynt fikir, ne bayat havadis, ne de yaşlı insan kalır. d B. FELEK Beş Yolcu Yaralandı Ankara, 1 (Tan muhabirinden) Aktaş mahallesinde asfalttan Sür ve geçen bir otomobil, virajı dön ke yolun sağındaki uçuruma yuvarlar : mış ve parçalanmıştır. Şoför ve deki beş yolcu muhtelif yerleri yaralanmış ve hastaneye kald lardır, ya rin, m, &“ Fuat Köprülü Kaza Atlattı Ankara, 1 (TAN) — Kars m Profesör B. Fuat Köprülü iki vel ufak bir kaza atlatmıştır. nin sebebi bir taraftan diğer geçerken bir otomobil çarpmış V disini yere düşürmüştür. B. beli incinmiş, fakat bugün iyile ei tir, Muhasebelerde Birleşti Ankara, 1 (TAN) — Belediy hususi idareler muhasebe birleştirilmesine çalışılmaktadır. Halk Partisi de İdare Heyeti Âzalıkları Ankara, 1 (Tan muhabi C. H. Partisinde umumi idare hey Azast iken siyasi müsteşarl yin edilen mebusların yerine yen nin tayini, Genbaşkurca karar alınmak üzeredir. “Tahmin edil göre, Salâh Yargıdan ritlerin kendi yollarında çalışma « larma saik olacaktır, Şimdilik Hint milli kongresinde böyle bir ayrılmanm vuku bulaca- ğını gösteren bir emare yoktur, Hattâ mutedillere destek olan Gan adliye işleri bürosu şefliğine mebusu Refet Karadeniz, Matbuat! Tosu şefliğine Tokat mebusu Nâz İzzet Toray, ziraat işleri bürosu liğine Manisa mebusu Yaşar Üz kültür İşleri bürosu şefliğine de H di bile, bundan böyle İngiltere ile li 5 Hin ii > san Ali Yücel gelem lçla hallolunacağımı söylediğine Meşhur Bir Operet göre bu ayrılmayı beklemek yer « Artisti Öldü. siz olur . Roma, 1 (A.A.) — Barı 0 Fakat Hindistanda buhran de - (ra ve balet direktörü Pau vam ediyor ve mühim hâdiselerin | Pamicsmin 87 yaşında b 5 vukuu bekleniyor. haber veriliyor. RE