26 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

26 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Z onguldak Valisi ve Parti Baş kanı Bay Halit Aksoy Yeni yapılmış olan Parti binasmda ziya, ret ettim. Ve bir mlllâkat istedim. Bay Halit Aksoy, bu ricamı bü- yük bir nezaketle kabul etti. Ken, disine sordum: —Son senelerde Zonguldakta ne gibi çalışmalar olmuştur? Bir fikir edinmek için malâmat topladım. Son senelerde Zongul- dak vilâyetinde bir çok yeni şeyler rapılmış.. Otuz iki senesinden otuz senesine kadar vilâyetiniz da- hilinde 26 mektep ziyadeleşmiş, bir 'ü yollar açılmış, hastaneler, dis pılmış.. Bilhassa bura. Zonguldak şehrindeki değişikliklerden bahse- diliyor. Fırka binasının karşısı mezbele halinde imiş. Şimdi Zon. guldağın en güzel yeri olmuştur. O- ralarmı tamamen istimlâk etmiş, sonra da rıhtımı genişletmek için doldurmuşsunuz. Bütün bunları sağdan, soldan öğrendim. Fakat bir kere de yapılmış olan bu faaliyeti ve yapılması mutasavver olan müs takbel projeleri burada en salâhi, yettar (ağızdan işitmek isterdim. — İşittikleriniz yanlış değildir. 5 senedenberi vilâ- yetimizde mektep sdedi farkedil, cek bir şekilde artmıştır. Bütün kazalarda mu. hakkak hattâ hemen, hemen her - köyde bir mektebimiz vardır. E. reğli, Bartın, Devrek kazalarmda #on beş sene içinde mektep Açıl, mıştır. Vilâyet biri Bartında, bi- ri Zonguldakta iki orta mektep varır. — Ya lise? — Lisemiz yok. oğrusu bu kadar mühim bir izde lisenin bulun. af geldi. Fakat ko- nuşmakta olan Bay Aksoyun sözü- rl kesmemek için bir şey ilâve et. meden onu dinledim. — İş başıma geldiğim zaman vi- Yâyetimizin en fazla yola muhtaç olduğunu görmüştüm. O zaman şimdiye kadar Türkiyede yapılma. muş bir usul tat ettim. Üç sene- bütçesini birleştirdim. Üç #enenin varidatmı karşılık gi , rerek bir münakasa açtım. Yollar ön altı ayda bitecekti, fakat parası iç senede ödenecekti. Bu işi bir şir ket üzerine aldı ve arzu 'edilen müddet zarfmda taahhüt ettiği yolları yaptı, Bunlardan başlıcala- rı Zonguldak — Reşadiye yoludur. Bizim Ankara yol İu vilâyetine bağlıyan yol. tm — Safranbolu, Zonguldak — Ereğli, Zonguldak —Kozlu, Amas. ra — Bartın yolları on altı ay gibi kısa bir zamanda bitti. Ve halkımız istifade etmiye başladı. Kısmen de Zonguldak — Çayırcuma yolu ya- pıldı, Bu #uretle üç senelik yol programımızı tahakkuk ettirdik. Bundan sonra üç senelik bir prog. ram daha yaptık ve şimdi onun üs- tünde yürüyoruz. vvelâ yüzbin lira sarfiyle fırka binası yaptık. Binaya girerken, karşıda gördüğünüz bah. genin yeri bir harabe idi. Orada de- polar, anbarlar, kulübeler, küçük binalar vardı, teneke mahallesi gi. Onları birer, birer is- bina var, sahil sıhhiye ve gümrük binası.. Onlar da istimlâk edilecek,. İskeleden itibaren rıhtım yapıp dolduruyoruz. Orada Ankaradaki Hikimiyeti Milliye meydanında olduğu gibi yüz bin liralık bir âbide yaptırıla- cak. Bu âbideyi yaptırmak için bey. helmilel bir müsabaka hazıriryaca- ğız. Paramız bankada hazırdır. Bay Şükrü Kaya, beynelmilel bir mii. #sbaka yapılmssmı istedi, Abide- pin muazzam olmasmı arzu eği. yor. Şurada, hükümet binasının karşısmda da Cümhuriyet Meyda- Ri yapılıyor. Zonguldakta pansiyon ittihaz edilen eski ZONGULDAĞIN Bir Liseye İhtiyacı Var | © YAZAN: ; SUAT DERVİŞ 1... — Vilâyetiniz halkı asıl ne meşguldür? — Tabü ekseriyetle maden ame. lesidir. Fakat, zirâatle uğraşanlar da eksik değildir, başlıca istihsal ettiğimiz şeyler arpa, buğd , Fakat, asıl bizde en iyi yetişen şey meyvadır. Memlekette meyvacılı- en inkişaf etmesi için uğrı ruz. Bilhassa Devreğin elması, ranbolunun tanesi cevizden büyük üzümleri meşhurdur, Bütün mem. lekette tunılmamasınm sebebi yol- suzluktu. Fakat, trenin Karsbüke kadur geldikten sonra artıkbu mahzur kalktı sayılır. Şimdiden ile sonra meyvalarımız Ankaraya, İs , tanbula gidecektir. — Havzadan istihsal edilen kö. mür ne kadardır? — 1938 senesinde iki milyon dört yüz bin ton kömür istihsal edilmiş- tir. Kok kömürümüz de vardır. Şimdi kömür tozlarından briket te yapıyoruz. Eti Bank Ereğli Şirke- tini satın aldıktan sonra havzada ecnebi sermaye ile işliyen ocak kal. mamıştır. Ereğli Şirketi de tasfiye edildikten sonra havzada yalnız İ- talyanlar kalacaktır. Fakat onlar da imtiyazlı değildir. Kiracıdırlar. — Zonguldak aşağı yukarı bir işçi şehridir. Sekenesinin ekseriye- tini işçi sınıfı teşkil eder. Herhalde vilâyet asıl hemşehrilerinin istira. hatini, sıhhatini düşünecek şeyler de yapmıştır. H t Aksoy cevap veriyor- — Evet, Zonguldak şehrin- de smeleye büyük bir hastane ya- pılmıştır. Yüz yataklı bir hastane. Bu hastane, belki İstanbulda bir e. şine tesadüf edilemiyecek Okadar mükemmel ve moderndir. Bütün isçi mrntakalarında dispanserler vardır. Hastanenin müteaddit ope- ratörleri başhekimi ve amelelerin karıları için nisaiye kovuşlarr.. Bundan başka hususi (idarenin de bir hastanesi vardır. Bartm, Safranbolu ve Ereğlide dispanser. ler var. — Ocaklarda bir çok kazalar ol duğunu duyuyorum. Amele bu ka. zalara karşı sigortalı mıdır? — Hayır.. Kazalara karşı sigör- ta yoktur. Herhalde İş Kanunu mevki meriyete geçtikten sonra bu eksik te Ikmal edilecektir. undan sonra, bizzat Bay Va. HU, Dana fırka binasını gös- terdi, Bianm Higikevine tahsis et. mektep binası tiği muhtelif odaları gezdik. Kocs- man binanın denize bakan ince u - zun bir tarasası, müzesi, kütüpba- nesi, konferans, konser ve balo sa. lonu, sinema veya tiyatro olarak lonu var, Bina fevkalâde güzel. Hükümet konağma da gittik. Oda yeni ya. pılmıştır ve çok muntazamdır, vilâyetinde büyük es söylü- bir şeyden şikâ- yeti var. Lisesizlikten.. Herkesten in çok fena olduğunu işittim, Yalnız, bu.. üyeti işitti. ye yazımı şu sözle bitirmek istiyorum. Zonguldaklılar çocukları istiyorum: | mahrum birakmış, Silifkede İik arpa Mahsulü Silifke, (TAN) — Bulacalı Koyun cu köyünden Mustafa oğlu Mehmet Bazar, bu senenin ilk arpa mahsulünü yetiştirmiş ve bu taze arpayt Batıl- mak üzere mntakamızm bağlı bu - linduğu Mersin borsasına gönder * miştir, Mersin borsası, civar çiftçilerden dırdığı halde, Mehmet Bazarı bundan bunu duyan köy” lüler keyfiyetten müteessir olmuşlar- dir, Giresunda Atatürk Heykeli Giresun — Şehir Mecli da Atatürk anıtı dikilmesi için 40 bin lira sarfedilmesine ve bu maksatla bir müsabaka açılmasma karar ver- miştir, Birinci gelen heykeltraşs 500, ikinci gelen heykeltraşa da 200 lira verilecektir. Karabiga Göçmenle- rine Su Getirildi Karabiga, (TAN) — Buraya yer . anelik Uzunköprü ma- göçmenleri susuzluk yüzü: çok zahmet çekmekte ve araba- lar üzerinde fıçılarla su taşımakta iken, nahiye halkının ve belediy: himmetiyle mahallelerine güzel çeşme yaplırılmış, Yeldeğirmeni ci. varındaki 800 metrelik mesafeden çeşmeye tatlı su getirilmiştir. Göçmenler, bu gayretinden doleyı kamunbay Şevketle belediye başkanı Mehmede ve yörli halka teşekkür et- mektedirler. Kaman Nahiyesinde Çalışmalar İ Samsun, (TAN) — Vilâyetimiz dahilinde yeni teşkil edilen nahiye - lerden (Kaman) da geçen hafta ağaç dikme merasimi yapılmıştır. Az zamanda bütün yollarmı yap- muıya muvaffak olan Kaman nahiyesi bu şekilde çalışmalarına devam eder- se bir kaç sene sonra vilâyetimizin en mamür bir nahiyesi olacaktır. İzmir Fuarında .Yarım Milyonluk Yeni İnşaat ilk mahsulü idrak edene mükâfatlan. | İzmir çöpçüleri ziyafetten sonra Kültür Parkta eğleniyorlar İzmir, (TAN) — Belediye, Kültür Parkta, 937 Enternasyo- nal fuarında yeni inşaata büyük bir hızla başlamış bulunmakta- dır. Bu sene fuarda vücude geti- rilecek inşaat için yarım milyon İ lira sarfedilecektir. Bu meyanda Yeni Trakya pavyo- nü, İş Bankasının 60 bin lira sarfiyle viicude getireceği pavyon, pamuk, yün mensucat şirketleri Turan. yağ, Ruşen Mehmet ve Çolak Zade ler mensucat şirketlerinin birleşerek bir çatı altında yapacakları kırk bin liralık pavyon, İngiltere pavyonu, be- ton caddeler ve sergi saray tile turist köşesi pavyonu, bürolar da yapıla- caktır. Çöpçülere ziyafet Parkın bahçe işlerinde çalıştırıla. rak vücutlarından çok istifade edilen İlzmir çöpçülerine belediye tarafm- dan Kültür Parkta mükemmel bir zi. yafet verilmiştir. Bütün İzmir çöp. güleri, kendilerinin düşünülmüş ol « masından dolayı çok se.vinç duymuş lardır. VEYE AĞRILARINI KESER JUVANTIN Kumral ve siyah olarak iki cinsi vardır. Ter ve yıkanmakla oo kat'iyyen çıkmaz, tabii renk ve- ren tannmış yegâne «hhi saç O boyalarıdır. İNGİLİZ KANZUK ECZANESİ Beyoğlu - İstanbul k VATANDAŞ... Beynelmilel Kömür Sergisi 23 Nisan Cuma günü Ank& rada açıldı. Sergiyi görmek hem senin hem yurdun için faidelidir. O amman mama SANEM SELEK DA Mutta Buğday Fiyatı Yükseldi Mut (TAN) — Kuraklıktan çok müteessir olan çifteiler, iki gün yağ- müur yağması Üzerine sevinmiye baş- lamışlardır. Köylünün geçen seneden kalan buğdaymı, yağmur yağmadığı için, piyasadan çekmesi Üzerine, 3,5 — 4 kuruş olan buğday fiyatları 5,5 ku. ruşa fırlamıştır. Manisada Yeni Bir Mecmua Manisa (TAN) — Evvelce Halkevi tarafından çıkarılırken kapanan “Ye. ni Doğuş” dergisinin yerine “Gediz” adiyle yeni bir mecmua çıkarılmasına karar verilmiştir. “Gediz” in ilk sa-| N yası nda intişar edecektir. Belediye reis muavini ve fuar ko- | mitesi âzasmdan Bay Suat Yurtkoru, göpçülere hitaben bir söylev vermiş ve şehrin temizliğinde onlardan hal- kın ettiği büyük istifadeyi tebariiz ettirmiştir. Çöpçüler, ziyafetten sonra bir ara da fotoğrefiler çektirmişler, güreşler yapmışlar ve davul zurna çaldırarak milli oyunlar oynamak suretile geç vakte kadar eğlenmişlerdir. Samsunda Bir Tevkif E y Samsun (TAN) — Sırrı Beşi minde bir doktor, bir müddet ye başkalarmın tavassutiyle evli larak yanma aldığı Giresunlü kızı 9 yaşında Zekiyeyi evvelö * bayıltıp tecavüz etmek suçiyi? kif edilmiştir. Hüdise, askerlikten dönen Tİ kızını almak istemesi üzeri0© run buna muvafakat etmemesi müddelumumiliğin işe mü”, neticesinde meydana çıkmış, Bİ gg eti sıhhiye Zekiyenin tecav ruz kaldığmı tesbit etmiştir. Gemlikte Mahsul Vaziyeti Gemlik, (TAN) — Bir kac Bg ren soğuklar ve kırağı beğif tara sebep olmuştur. Buna Di zeytin mahsulünün bu sene © cağı anlaşılmaktadır Soğuk ve yağmurlar, mey$ larmı da biraz zedelemiştir. Urfada "Akgün Urfada “Akgin” isminde bir gazete çıkmağa başlamısti” rik ve muvaffakiyet temen5i