26 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

26 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

Abdülaziz, Islahata İki dik Mi AY kadar siren sö. Me Oda by şayatndan son. Biderek, i ayattan göçüp le) gyzy 0 bin Abdül - Msi Yvelce : ç E Tai dez ttiğimiz gibi bir ası olmak hasebi- Belmişken — (Omer Uzak, KAbdiyayı, “de bir yaşayış. Işte; m) Oğlu Omer) in evsaf ve Un; ze de bir eml üve ede- tina <2» Ve katilâne gid- balifesinin ha, yatı; kan. Yesil ve ten Siler Ortasında, yem- bir vâbaya benzi. kaynıyan ka- » Emevi hanedarımın Uzatia.. AViye) biatini ka Y mazırma ideler satılarak be yatırıla- Klin küsen ne, Yeşil sarayın Sig ahat , an bütün zi. İt. Yayı Yakma da teşmil Merâsim sal, Kar mann yatak şahsi fazilet. toprak altından çi. i diz kabuk - hâsıl olan in. : Sadece kendile- » Eğer sen de, le şeref bul » bütün zinet eşya. ları.” .t.. Onlarm bedelini, sayesin de yaşadığın millet ve hükümeti kuvvetlendirmek için, hazineye gönde! bemişti... Fazileti cidden takdir eden bu kadın, kocasının bu te - miz ve yüksek maksadına derhal iş tirak etmiş. Babasından, anasın - dan intikal etmiş olan mücevhera- tmı hemen sattırarak bedellerini. millet hazinesine göndermişti. Sarayın arem Dairesinden Başladı Örer, bütün varlı 'Zı ile işlere sa- rılmıştı. Selefleri zamanında yapı- lan zulüm ve haksızlıklardan dola yı vâki olan şikâyetleri birer birer kaldırmıya başlamıştı. Hapisane - lerde garez ve ihtiras yüzünden zin cirlere vurülan masumları, kâmi - len tahliye ettirmişti. Mürtekip ve muhteris memurları baştan başa de | Biştirmişti. (Emevi) lerle (Hâşimi) ler ara- #indaki münafereti kaldırarak, ar- tık kanlı hâdiselere nihayet ver - mek için esasli tedbirler ittihazı- na girişmişti, Her şeyden evvel, (İmamı Ali) ile evlâtlarma (Seb) edilmeyi yasak etmişti. Evvelce de #rretmiştik ki, Emevilerin hüküm sürdükleri şehir ve beldelerin - ve bilhassa Suriyenin - camilerinde her zamandan sohra, namaz ile dua arasmda: (Arkası var) OGÜTLERİ Çok Derde Deva Bir Çiçek İlkbahar gelince, kırlarda gez . meği severseniz çayırlarda yeşillik. lerin arasında biten sari renkte çuha çiçeğini elbette bilirsiniz. O. nun çıktığı mevsimde Kuku kuşu da ağaçlıklar arasmda guğukçuk, gugukçuk, diye haykırmıyn başla. dığı için hazı yerlerde ona guğuk . cuk çiçeği derler. Nebatat ilmi a - damları arasında adı primula oldu. Zundan bizim eski kitaplar babar eiçeği diye tercüme etmişlerdir. En doğrusu turfanda çiçek demektir, çünkü baharda ilk yetişen cicek o. dur, Güzelliğinden dolayı cuha çiçeği. ni bahçelerde de mahsus yetiştirir. ler. Bu suretle, çayırlarda gördüğü, müx o küçük sarı çiçeğin, hemen her renkte yüz yirmi kadar sun'i çeşitleri yetiştirilmiştir. İri çiçekli cinsi İngilizlerce pek makbul olduğundan orada Prime- rase League adıyla bir de siyasi ce miyet vardır. Nisanm on dokuzun. cu glnü cemiyetin azaları yakala. rma birer çuha çiçeği takarak bir. birlerini bulurlar . Böyle, bahçelerde süs olarak ye. tiştirilen çuha çiçeğinin büyük bir kabahati vardır. Bazı cinsleri insa. nm derisinde, İlkin yılancık Eibi #iddetli, sonra da ekzema gibi müz min, bir hastalık yapar - Onun için bahçelerde yetistirilen çuha çiçeği hoşumuza gitse bile ona uzaktan bakınız ve odanıza onu hiç getirmeyiniz. Fakat onu çoyularda gördüğünüz vakit yanma yaklaş - maktan çekinmeyiniz. Çayırlarda onun bir hususiyeti, toplu olarak bir yerde yetişmemesidir. Hemen dalma dağınık yerlerde, birer birer çıkar ve insan çuha çiçeği toplya- Tak ondan bir büket yapmak iste - diği vakit bütün bir çayırlığı dolaş. mağa mecbur olduğundan, bahar mevsiminde, haylice yol yürümüş olur . Bu güzel çiçeğin kokusu da gü « zel ve kuvvetlidir. Buna güvenerek bazıları çuha çiçeğinden esans çi - karırirr. Fakat o zaman anason gi. bi kokar. O kokuyu da ancak raki meraklıları ararlar. Çuha çiçeğinin yakm vakte çe - linciye kadar hekimlikte mühim bir yeri vardı. İlkin felç hastalığına karşı ilâç diye tanınmıştı. Bir çok meşhur hekimler bu hastalığa ta - tulanlara onun suyumu içirirler ve göylece felci gecirdiklerini iddia e - derlerdi. Bu kadar mühim bir tesiri olan çiçeğin dalın başka ha 4 'üda. ra da iyi gelmesi arzu edilecek bir sey olduğundan bir müddet sonra sar'a o hastalığına, baygınlıklara, çırpınmayla gelen sinir nöbetleri. ne, sözün kısası, bütün sinir hasta. lıllarına da ilâç olmuştu . Duha sonra böbrek hastalıkları - na, en ziyade mesanedeki kumlara karşı ilâç oldu. Romatizma ağrı - ları çekenler kıskanmasınlar diye olacak, onlara da tavsiye edildi. Romatizmaya iyi gelince, çıkıklara, berelere karşı merhem halinde kul. lanıldı. Baş ağrısının her türlüsüne çuha çiçeğinin lâpası iyi gelirdi, İs. pazmozlara, başdönmelerine karsi da suyu içirilirdi. Şarap içerisine katılarak içilince kuvvet liâcı olur. du. Bir zaman beyni, bütün sinirleri ve mafsalları o kuvvetlendirmek, yani yeniden gençleşmek icin me$- hur bir ilâç oldu. Kanserlilerin ve karınları şişen hastalarm hatırı kalmasın diye onlara da ayı yağına karıştırılarak, merhemi sürüldü. Şimdi bunların hepsi unutuldu. Fakat çuha çiçeği öksürüğe karsi, balgam söktürmek için hâlâ iyi bir ilâçtır. Bu tesiri için çiçeklerini de. gil, kökünü kaynatarak içmelidir. Çuha çiçeğinin kökünde bulanan, Primverin ve primülaverin adında iki madde balgam söktürürler ve İnsanm göğsünü temizler. Bu da kışın nezleden dolmuş olan göğüs- ler için, bahar mevsiminde, büyük bir iyiliktir . KN KÖ Görmeden | u'at tab re için yere iniş büyük E bu yeni buluşa ait tafsilât ve--rr: eslekten olmıyanlar içi: reciler bunu bilirler. Tayyareci, te Kendisine bu iş anlar, Bu haber ulaş tıktan sonra, hu. susi kaidelere İsti- jaat eden teknik bir uçuşn o başla mak tizumu da İlmi derhal kendini gös terir. Havaaim i& na olması, hava İŞ Jenmesine bir en - gel ti edemiye. ceğinden uçuşa de vam eder, Çünkü, hava yol culuğu ancak, gör iyerek uçuşlarla ds yola devam et- İmek şartiyle O ko- İnaktan konağa u. laştığından sonr: İ dır ki bir ehem yet kazanmıştır. Bu ehemmiyeti #1. fıra düşürmek doğ ru olur mu?.. Görmiyerek uçu- şa, kör uç diyorlar. Kör u - guş, tayyarecilerin yetinde oldukları son tekâmül safhasıdır, Yıllardan- beridir bu iş üzerinde âzemi dik. kat ve mesaisini harcıyan Lüfthan- za, nihayet en salim kör uçuş sis- temlerini ortaya koymıya muvaf- fak olmuştur. B ugün artık, görmiyerek u. çuş mudil bir iş olmaktan çıkarak bütün tevazuuyla basit kaldeler arasina yerleşmiştir. Kör uçuş bir âlet uçuşudur. Tayyare- nin görmiyerek uçuşu için pilota yardım eden vasıtalar o çoğalmiş- tır. Bu sayede bem siste, hem de Bisin daha kesif bir çeşidi olan bu. lutlar arasında uçmak, İmkân da- hiline girmiştir. Pilot bir karış ilerisini dahi göremidiği hava şe raiti içinde karşısındaki âletlere bir göz atmak suretiyle nerede, ne vaziyette olduğunu hemen kesti. rebilir. Bir tayyare kendi vaziyetini u- zunlamasma, mail ve amudi mih- verlere nazaran değiştirir. Baş. ka türlü bir vaziyet alamaz. Han- gi vaziyete girerse girsin o vaziye- rı üstünde uçan bir tayya- & iyük güçlüklere y.| açar, Bulutların arasından inilecek yeri görme: & bazan hiç mümkün olamaz, bunun neti, kazalar, ölümler başgösterir. Halbuki her gün biraz daha yol alan fen, buna da çare bulmuştur. bunler da tıpkı S.. O.. S gibi ifadesi derin hı ANN EE e “UCUŞ, KOR İNİŞ Tayyarelerdeki Cihazlar Uçmayı da Çok Kolaylaştırdı si de | Aşağıki satırlarda, havacılıkta 1 olmıyan birkaç harf. Fakat rflerdir. Tayya- ulaşmak mecburi, Tayyarelerin inişini temin eden hava zabıta- sına mensup tarassut kulesi Gi işaret etmiye mahsus olan âle, tin müş'iri (uzunlamasına yahut mailen, yahut amuden) pilota nor- mal vaziyetten ne kâdar inhiraf etmiş olduğunu sadakatle haber verir. Bu âletler içinde en mühim- lerinden birisi, inhiraf müş'iridir. Bu müş'ir takip edilmesi lâzım ge. len rotadan ne kadar ayrıldığını göstermek suretiyle pilotu ikaz €- der. Bundan başka ufki müvazene pusulası da çok değerlidir. Mailen veya tulen olan yatmaları kayde- der, Ayrıca bir de çıkış ve düşüş saatlerini gösteren variametr var. dır, Sür'at ve irtifa saatleri ise bu u- çuş vasıtalarını tamamlamış olur- lar. Zamanı bildiren saat ise, tay. yarecilerin bir an gözünden ayrıl maması icap eden bir vasıtadır. ütün bunları, bu saydığımız Alet ve vasıtalârı atmami. le istifade edilebilir bif varlık ha- line sokan şey, telsiz Yaygraftır. Pİ, lot, çevresi kalın bul tarla kapal olduğu zamanlarda, İ, anmak bü RE Bulutların arasındaki tayyaren Ç nin inişini yerden idare eden V merkez EMMA SASA LA -—— lunduğu hava limanından aldığı telsiz telgraflarla bu limanla irti. batını Yapar. Kendilerine icap e den şeyleri bildirir, onlardan lâ, zım gelen talimatı alır, ayni za manda tayyaresinin nerede bulun» duğunu da onların yardımiyle an lar, Vakıa etrafını görmiyerek uç. makta olan bir pilot, takip etmekte olduğu rotanın doğru olup olmadı- ğını anlar, hangi irtifada olduğus nu da kestirebilir. Fakat, karşi dan gelen rüzgürların sür'atini ek- silteceğine, arkadan gelen sağanak- larm sür'atini artıracağına naza» ran üstelik yeri de göremeyince, nereye geldiğini, nerelerde bulun- duğunu anlıyamaz. Bu sırada kendisiyle irtibatta bu. Junduğu hava limanmın yardımmı ister. Bu tayyare limanının bir ve- ya birkaç telsizinin birlikte çalış- ması sayesinde tayyareci olduğu yeri tayin eder. Telsizler vasıtasi, le kendisine hedefin bildirilmesi Sayesinde tayyare meydana doğru celbedilir. Yani telsizler, tayyare Ah (o ye takip etmesi lâzım gelen rotay zaman zaman işaret etmek sureti» le yukarıya verirler. ir grup halinde ve O BI şek- linde yazılan herfler, tays yareciler için beynelmilel işaretler» dir. Havada bulutlar içinde uçan tayyarenin hangi milletin tayyare. si olduğu kestirilemiyeceğinden bu işsret takarrür ettirilmiştir. Ayni zamanda muhtelif milletle re mensup tayyareler, havada ol- salar ve meydanı görmeseler bu müşterek işaret sayesinde hiç zor» luğa uğramadan rotaları tayin ve tashih edebilirler. Bir meydana doğru syni zaman. da uçan ve biribirini görmiyen muh telif tayyarelerin çarpışma tehi- kesini de önlemek lâzımdır. Bu se- beple verilen işaretler yalnız müs ayyen ufki irtifalara göre değil, ayni zamanda yüksekliğe olan ma, safe farklarma nazaran da verilir. Takip ettikleri yollar biribirlerini karşılıyan tayyareler, yerle müte- madiyen telsiz irtibatında bulun- mak suretiyle, hangi rotalarda, hangi tayyarelerin ne kadar irti- fada olduklarını öğrenirler. Yere sordukları bu sorgular sayesinde bir çarpışma tehlikesinden kurtul. muş olurlar. Yerle havadaki tel- siz merkezleri arasında böylece sü- rüp giden devamlı irtibat, sis ove bulut denizinde uçan tayyarelere k bir emniyet rülmiye değer bir şey olmamakla beraber, tayyarelerin görünmiyen bir meydana selâmetle inmeleri İs çin yapılan yardımın yanmda ok dukça küçük kalır. “ZZ inişi,, denilen ve görünmi. yen bir meydana inmekle nihayet bulan uçuşta da, meydana inmeği, yine görmiyerek uçuş âletlerile tel, #iz telgraf müşterek bir. çalışma sayesinde başarırlar. Bu da şöyle olur: Görmiyerek uçan tayyare, yer İs şaretiyle meydana doğru celbedilir, 'Tam meydanın üstüne geldiği zâ man “Meydan,, işareti olmak üze re G F G harflerinkduyar ve ha, ber hattı denilen muayyen bir hat- ta doğru 180 derecelik bir kavis çizmek suretiyle uçar, ZZ işaretini aldığı zaman pilot motör sesinin duyulduğunu ve ine- bileceğini anlar, tayyaresini mütes madiyen bu esas hst Üzerinde her dakika aldığı işaretler vasıtasiyle, alçalta slçalta tam muayyen nok. tasında meydana oturur.