25 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ANKARA MEKTUBU Polis Teşkilât Kanununun Mühim Esasları nkara, 22 (TAN muhabiri yazıyor) — Yeni Polis Teşkilât Kanunu Meclis umumi heyetinde görüşülmek üzeredir. | Hükümetin teklif ettiği lâyiha üzerinde Dahiliye ve Bütçe Encü- menleri tetkiklerini bitirmiş ve lâyihanın birçok yerlerine yeni hü- kümler ilâvesine lüzum görmüşlerdir. Bu kanunun teklifini icap ettiren sebepler hakkında hükümetin mütaleasını ve esas hükümlerini bildiriyorum: Polis Kanununun değiştirilme- sine zaruret var ugün tatbik edilmekte olan Polis teşkilâtı kanunun kabul ettiği esaslar ve polis kadrosu memle- ketin göstermekte olduğu inkişaflar karşısında zamanın icap ettirdiği in. sibati vazifelere kifayet etmemekte - dir. Mevcut kadro, on sene evvel tat- bik edilen polis kadrosundan bile da. ba aşağı derecededir. Diğer taraftan bu on sene içinde her sahada geniş i- lerlemeler olmuş, içtimai, iktısadi ve Sınai muhit tamamile değişmiştir. Bugün istisnasız bütün vilâyetleri- mizde polis teşkilâtı lüzumundan az. dır. Veliler kadrolarm takviyesini musırran istemektedirler, Ayrıca Bü- yük Erkânharbiye de zaman zaman askeri ehemmiyeti haiz olan bazı İs- tikamet ve yerlerde polis teşkilâtı Yapılmasına lüzum göstermektedir. Halbuki Emniyeti umumiye müdür Yüğü bütün bu ihtiyaçlara mukabele edemiyecek vaziyettedir. Bazı vilâyetlerin bugünkü polis mevcutları şudur: Afyon Karahisar 17, Amasya 10, Aydın 21, Ağrı 16, Bilecik 10, Bolu | 10, Burdur 12, Çankırı 10, Çorum 10, Denizli 10, Elâziz 15, Erzincan 10, Giresun 17, Gümüşhane 13, İs. parta 12, Kırşehir 10, Malatya 18.| Maraş 14, Muş 10, Ordu 10, Rize 15, Siirt 10, Sinop 13, Tokat 14, Van 6, Yozgat 13... Diğer vilâyet- lerin mevcutları da 15 İle 60 arasın. dadır, Hattâ Apkara, İstanbul, İz. ; mir gibi polise en çok ihtiyacı olan vilâyetlerimizde bile mevcut ihti yacm çok aşağısında kalmakta. dır. Bu kadar zayıf bir kadro ile çalı. yan bir vilâyette inzibat türlü hâdise İlerle ihlâl edilmiyorsa, bunu Zabıta kuvvetinin maddi kudretinden çok halkın kanuna karşı olan saygısmde Aramak lâzım gelmektedir. | Polisin işi çok, maaşı azdır ok defa 24 saatin 18 saatini iş ve ayakta geçiren polis me- murumun bir de aym 26 gününü aile dan uzakta ve karakolda ge. girdiğini düşünürseniz devlet memu- riyetleri arasında bundan daha ağır ir memür sinifinin bulunmadığı, bu- nünla beraber yine devlet memurlar! arasmda refah bakımından bu sınsf. tan daha az gelirli bir sınıf olmadığı anlaşılır. Bütün bu işler karşılığında bir po- Ms memuru ayda 42 lira 80 kuruş pa- ra alır. Ankarada bu miktar ikrami. yesile 54 liradır. Üst dertcelerde 2-5 lira arasmda yükselmektedir. Bir merkez memuru 6i lira para alır. Meş rutiyette bir merkez memurunun al dığı para buğünkü para ile tam 165 Yira idi, Yeni kanun, bu mesele üzerinde a. Tâka ile durmuş ve polis memurlarının maaşını 20 liraya çıkarmıştır. 4 Polis memurlarının tahsili lâyihanm mak fzere 6000 polis vardır. Bu 6090 polisten ancak onda birinin ilk mek- t#p mezunu olduğunu söylemek acı bir geydir. Ordu ve inzıbat Ayıhanın Dahiliye encümenin- de müzakeresi sırasında mü him bir nokta üzerinde durulmuştur. O da memleketin emniyet işlerinden İmesul olan Dahiliye Vekâletinin me- tinde sarahaten ifadesidir, Bu mak- satla Dahiliye encümeni birinci mad. denin ilk fıkrasmı: “Memleketin umumi emniyet (ve asayiş işlerinden Dahiliye Vekili me- suldür,, şeklinde değiştirmiştir. Dahiliye Vekili, memleketin emni- yet ve asayişini vekâletine bağlı em. niyet umum müdürlüğü ile jandarma umum kumandanlığı teşkilâtı vasıta- sile temin edecektir. Ancak lâyıhaya göre, Vekilin icabında daha bir çok sahalardan istifade edebilmiye hakkı vardır. Bu süretle ordu ile zabrtanm sıkı bir temas hâline getirilmesine im - kân verilmiş oluyor. Eğer Dahiliye Vekili, memleket menfaati için lüzum görüyorsa zabıta kuvvetlerini, Vekli. ler heyetinden bir karar almak sure- tile, ordu kuvvetile takviye edebile - cektir. L Ayıhanm getirdiği yenilikler - den biri de, Dahiliye Vekilinin reisliği'altında Mer sene bir emniyet komleyonu kurmaktır. Bu komisyon- da jandarma umfim “kumandanı ile emniyet umum müğüründen başka Büyük Erkânıharbiye ile gümrük mu hafaza umum kumandanlığından bi- Ter mümessil bulunacaktır. Komisyon Ankarada bulunan aza. ları ile her ay ve umumi müfettiş ve valilerin iştirakile de en az bir sene- de bir defa Ankarada içtima edecek- tir. Toplantı zamanını Dahiliye Veki. li tesbit edecektir. Komisyon, mem- leketin umumi emniyet ve asayiş Mme- selelerini konuşacak ve azalar istişari mütalealarmı bildireceklerdir. Emni - yet umum müdürü komisyonun ra - portörlüğünü yapacaktır. Dah*fTpe Vekili Kizum gördüğü za- manlarda diğer vekâletlerden de bi. rer mümessil Istiyebilecektir. Emniyet Teşkilâtının meslek dereceleri H ükümetin liyıhasında emniyet teşkilâtı 14 derece üzerinden tanzim edilmiştir, Encümenlerde bu kısım da tadile uğramıştır. Dahiliye Encümeni bir çok noktalarında deği- şiklik yapmakla beraber 14 dereceyi kabul etmiş, fakat bütçe encümeni bu nu 12 dertceye indirmiştir. Bütçe en- cümeninin kaldırdığı derecelerden bi. ri ikinci sınıf polis memurlarıdır. Eneümende değişen lâyıha polis mesleğine gireceklerin vasıfları ara- #ında şu şartlar vardır: Otuz yaşından yukarı olmamak, süfli işlerle iştigal etmiş olmamak, 8- gır hapis veya altı aydan fazla ba. B ugün polise ancak millet mek- teplerinde okuyup yazmak öğ enebilen insanlar gelmektedir. İlk tahsilliler bile, başka sahalarda İş bulamazlarsa, bu mesleğe girmiye ra» xr olmaktadırlar. Orta tahsilli mem. leket çocukları, polis mesleğini cazip bulmamaktadır. Bu itibarla bu mes- lek mensupları arasında göz yumula- cak kadar açık bir tahsil düşüklüğü vardır. Bu polisler kendilerine verilen vazifeyi hazmedemedikleri Için mu. vaffak olamamakta, bele siyasi bir vazifede endişe verici sakatlıklara s8- bep olmaktadırlar, Bu vaziyet karşısmda hedef, polis memurluğuna asgari lise mezunu o- lanları almaktır. Fakat buna da, ya. pan tahminlere göre ancak cümhu. riyetin üçüncü on yılımda, yani daha on beş sene sonra muvaffak olunabi- lecektir. Bugün Türkiyede sivil ve resmi ol. pis cezasile cezalandırılmış bir suç işlemiş olmamak, ecnebi kız veya ka- dmlara evli olmamak veya yaşâmış veya yaşar bulunmamak, Bu kanunun meriyeti tarihinde kad rolarda bulunup mektep görmemiş polis memurları ve komiserler kıdem sırası ile polis mektebine veya polis enstitüsüne gönderileceklerdir. Polis enstitüsünün ilk kısmını veya polis mektebin! bitiren memurlar ve staj- yerler üç sene hizmet etmedikçe İsti, fa sdemiyeceklerdir. Maaş dereceleri ütçe encümeninin kabul ettiği son şekle göre teşkilât men - suplarınm maaşları şöyledir: Polis memurları 20 lira, üniforma. hı ve sivil başkomiserlerin maaşı 35. komiserlerin 30, muavinlerin 25, Is. tanbul polis mektebi müdürünün ma- 1,64 santimden kısa boylu olmamak, | Evvelki akşam kendi: yecek kadar sarhoş olan iki kişi, bir polis memurunu vazife ba- şında bıçakladılar, ağır surette yaraladılar, Hâdisenin tafsilâtı şudur: Nevzat ve Kenan isminde iki kafa” dar, diğer iki arkadaşların: yanlarma İslarak evvelki akşam, saat 19,30 su- İlarında Tepebaşmda bir bara gitmiş. lerdir, Nevzat ve Kenan burada rahat İdurmamışlar, etrafındakileri rahatsız etmiye başlamışlardır. Işin bir reza- letle neticeleneceğini anlıyan barcr, Tepebaşı polis nokta memuru Galibe gitmiş ve vaziyeti anlatmıştır. Biraz sonra bara gelen Galip, iki gürültücüyü bardan dışarı çıkarmış, Tepebaşı tramvay durağına kadar gö türmüş, ve ayrılmıştır, Sarhoşlar, © sırada durakta tramvay bekliyen Ah- met adında birisinin yanındaki kadı. na takılmıya başlamışlardır. Bunlar « dan birisinin kadının üzerine yikti - zgası, yeni bir gürültüye Yol açmiş, polis Galip tekrar işe müdahale et « mek mecburiyetini duyârak Yaka ye- rine gelmiştir. Galip, bunlari Vİ üe- fa, sokak ortaşmda biç kadına, teca. vüzöe bulunmak suçu ile götürmek istemiştir. Tam bu sirada dört arkadaştan he- nüz isimleri tesbit edilemiyen İkisi memurun ellerini arkadan tutmuşlar, Nevzat ta sustalı çakisile polisi altı yerinden ağır asurette yaralamıştır. Kaçan suçlular tutuldu Polis Galip, yarasma rağmen, silâh kullanmak mecburiyetini duymuş,fa- kat etrafa biriken halkın çokluğu, bu na imkân vermemiştir. Biraz sonra kaçmayı ihtiyar eden sarhoşlar, polisi serbest bırakmışlar. dır. Galip, yarak: bir halde nokta te. lelonunun başına gelerek Beyoğlu imdat istemiştir. Hakikaten üç dakika sonra Tepe - başına gelen motörlü polisler, Kasım. paşaya doğru kaçmakta olan Kenan yakslamışlardır. Polis Galip hastaneye kaldırılmış - tır, Kenan, polisi vuranm kendisi ol- madığını,'onu Nevzadım bıçakladığını ve evinin de Hürriyettepesinde oldu. ğunu söylemiştir. Polis, o gece Nev- zadın evini bulmuş ve kendisini ya- kalamıştır. Galibin kollarını tutarak arkadaşlarma yardım eden suç ortak larından Hiyri dedün tutulmuştur. İ Dördüncü meçhul suçlunun bugün yâ kalanacağı tahmin edilmektedir. Dün, hastaneden öğrendiğimize gö- re, polis Gelibin karnından aldığı bi- çak yarası biraz tehlikelidir. Maama- fih, yara, herhangi bir şekilde ihtilât yapmazsa hastanm &ıhhi vaziyeti ça- bucak düzelebilecektir. Diğer yaralar hafiftir, Mecidiyeköyündeki hâdisenin tahkikatı Mecidiyeköyünde kumar oynarken polis Feridunu ağır surette yaralıyan Ali, Sami ve Mahmut hakkındaki tah kikat ilerlemiştir. Aranmakta olan üçüncü suçlu Mahmut ta yakalanmış- tır. Bu üç suçlu, suçu biribirlerinin üzerine atmaktadırlar. Bütün aramâ- lara rağmen, polise sit tabanca bulu. namamıştır. Suçluların istlevaplarına bugünde devam edilecektir. aşı da 70 liradır. Bütçe encümeni kânunun meriyote gireceği tarihi 1 uğustos olarak tes - bit etmiştir. Polis memurları ve âmir. leri 1 ağustos maaşlarını yeni dere - celeri Uzerinden alacaklardır. ! Bu resimde, iş bulmak için Anadoludan şehrimize gelen ve bi yerlere başvuran köylüleri görüyorsunuz. Iki Serhoş Bir Polis Memurunu Ağır Yaraladılar bilmi- merkezine güçlükle vaziyeti anlatmış, / İKestmpaşadaki havuzlar sahasında Ekspres i Havuzlarda 600 Kişilik Kilis li rçok Kanlı Had:seye Sebep Olan Suçlular > || ! | Emniyet Direktörlüğüne götürülüyorlar / Yaralı polis memuru hastanede Çok Gecikti Fugoslavyada yağan sürekli ve şiddetli fazla yağmurlar yüzünden dün sabah saat 7,35 te Sirkeciye var ması icap eden Semplon ekspresi, 19 saat rötarla bu sabah saat 4 de İs - tanbula gelmiştir. Bir İşçi Lokantası Fabrika ve Havuzlar müdürlüğü, 600 kişi alacak büyüklükte bir amele lokantası İnşa etmiştir. Lokanta ya- kında üçılacaktır. Burada amelelere çok ucuz yemek verilecektir. Zavallı İhtiyar Kandillide otufan 65 yaşmde' -Za. ber, gül koparmak üzere bahçe duva- rına çıkmış, müvazenesin! kaybederek sokağa düşmüştür. Iki kolu ve ayağı kırılan ihtiyar kadın, baygın bir hal- de Nümune hastanesine kaldırılmış. tır. Sirkecide yangın Dün gece, Sirkecide tren garı ya- nımdaki tüccar Kontopolüsa alt pey- nir deposundan bir yangın çıkmış, fa. kat büyümeden söndürülmüştür. Se- bebi, elektrik kablosundaki bir kon - idükkünma gitmiş, Yaşar da göz yaş- İrar ağız kavgasma başlamışlardır. İmüiş ve hâdiseye de polis el koyarak Bunlar da küçük işsizler. Yemiş iskelesi önünde balik tutanlart seyretmekle vakit geçiriyorlar miri 2 NN Bir Karı ve Koca Ayni Saatte Ayrı Yerlerde Dövüldü Sultanahmet Sulh Üçüncü Ceza mahkemesinde, dün çok gariP bir tesadüften doğan iki dövme davasına bakılmıştır. Karı v9 koca bir aile ayni günde, ayni saatte hattâ ayni dakikada başk# başka yerlerde dayak yemişlerdir. İkisini de döven komşularıdıf- Hattâ dövme vasıtalarmda bile bir benzeyiş vardır: Birisi süpür” ge sopasile, öteki de kürek sapı ile dövülmüştür. Yalnız kadını8 dövülmesi tekerrür etmiştir. Yeni Haliç Tersanesi Kuruluyor Van gölüne gönderilen vapur“ montajı için şarka giden Hs müdürü Cemil, yakında şehrimize İğ necektir, Cemil, bir mühlet Anks?€ > sne çe da kalarak ap "Yekiletine bir 1 por verecektir. Bu arada Haliçte # incnk tersanelerin ingaat projelİ şile de meşgul olacaktır. rol Projeler kati şeklini almak üzer, dir.Yakında bir heyet metrük Vel? kızağı tesisatı Üzerinde tetkikler yw pacak ve inşant hazırlıklarına yacaktır. Bu tetkiklerde mevcut tesisat istifade İmkânları araştırılac8 Kızak sahilinde batmış olan gemi çıkarılmasına devam edilmekte? Bundan sonra deniz temizlenecek rıhtım inşasma başlanacaktır. gimdk lik taş kızağın ıslah edilmesi ve İ” nında diğer bir kızak inşası karaf Komşu hakkına tecavüz Hâdiseyi anlatalım: Beyazttta Çiftesaraylar arkasında Nargile sokağında 5 numaralı evde Demirle karısı Yaşar oturmaktadır. Nafia isminde de bir komşuları ver- dır, Dün sabah, Nafia, Demire ses. lenmiş: — Demir, bu hafta Eylibe gitsek. Yaşar, Nafianmı kocasına lâübalice yaptığı bu tekliften hoşlanmamış: — Sen, ne salâhiyetle benim koca» ma gezme teklif ediyorsun? demiştir. Demir, karısına hu nahoş müda - bhalesini komşu hakkına, bir tecavüz seklinde tefsir etmiş ve Demeu 3-- »| den bir odun kaparak Yaşarı döv - müştür. Yaşar: “Bu bir aile cilvesi - dir, elâleme karşı mahkemelere düş- miyelim,, diyerek odasına çekilmiş ve kocasına: “İnşallah seni de bir döven olur,, şeklinde inkisar etmiştir. I — Nafıa ile Yaşar Bundan sonra, Demir, Yemişteki ye larını dindirdikten sonra bahçeye çık- mıştır, Fakat, bu arada Nafia ile tek. | Bu defa da Nafia süpürge #Opasmı ka pınca kırılmeıya kadar Yaşarı döv - mıştır. Diğer mühim tesisat ilerd? # suçluyu beş şahitle beraber meşhut suçlar müddelumumiliğine gitmek ü- zere yola çıkarmıştır. 2 — Demir'le Vasil Demir, evden ayrıldıktan sonra dük iştir, Komşusu kuru ye. mişçi Vas ötedenberi bir duvar ihtilâfları varmış. Demir, eline aldığı bir demir parçasile duvardan su yolu fi açmıya çalışırken Vasil kızmış, ve lr Beğ WELİN küreğin sapını alınca üstüne yürüye- | © İ a e SON rek ba sapı demirin sırtımda kırmış» | Ank araya gitmiştir. tır, Buna da polis el koymuş ve beş o j w İşahldile beraber meşhut suçlar müd. dirne gümrük müdürü delumumiliğine getirmiştir. gümrükleri müdürlüğün? Yirmi beşer lira ceza yin edilmiştir. Demir ve suçlusu Vasil Yeniposta- . yi adde ve sokakların nenin bir tarafından gelirken, Yaşar- ayla la Nafia da Ankara caddesinden, ad. işine Haziran birde cakttır. liyenin önüne inmişlerdir. Karşılaşma adliye kapısının önünde olmuştur. De mir, evvelâ Karısmın kendi aleyhinde bir dava açtığına kani olmuş, fakat biraz sonra Nafiadan dayak yediğini öğrenmiştir. Hâkim Kâmil, bunları ayrı ayrı mu hakeme etmiş, her iki davanın şahit. . niversitede inkılâp dersleri U tihanma başlanılmıştır. etmişlerdir. gi Tesadüfün garabetine beki” ber iki vakanın suçluları d& yeri 4 ger lira para cezasına mahkü Hızır: Rumi 5 inci ay Arabi 1356 Rebiülevvel; 14 Güneş: 4,35 — Öğle: İkindi: 18,10 — Akşam: Yata: 21,22 — İmsak: gün: 31 yurdumuzda havanın umumiyetle bulutlu geçmesi, rüzgârlarn şimal is tikametinden hafif kuvvette esmesi muhtemeldir. Dünkü Hava Dün hava, öğleye kadar kapalı geç miş, öğleden sonra açılmıştır. Rüz taktır. gür, şimalden saatte 10 kilometre sti | e, hararet en çok 23, en 82, ratle esmis. barometre 76$ milimet -' grat olarak kaydedilmiştir. #