28 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

28 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 | BELGRAD MEKTUBU Balkanlardaki Son Yağmurlar Mühim Tahribat Yaptı YALNIZ YUGOSLAVYADAKİ ZARAR, MİLYONLARCA elgrad, 25 (TAN muhabi. B DİNARI AŞIYOR ri bildiriyor) — Bu sene Balkan! memleketlerine mevsimsiz olarak yağan karlar, Yugoslav- yada Sava, Morava ve Drin. nehirlerinin taşmalarına sebep oldu. Taşma neticesinde, yüzlerce evi, Bu yüzden Yugoslavyanm 28- yarı çok büyüktür. Fakat, bu yet- miyormuş gibi, üç gün evvel, Yu- goslavyada çok şiddetli yağmur- lar yağmıya başladı. Büyük sey- lâp her tarafı altüst ederken ne- hirler, dereler taştı. Zoznitsa köylinde Ştira suyu, 20 dakika içinde 6 metre kabardı ve kı. Yılardaki evleri süpürüp götürdü, köp | Tüleri yıktı, bağ, bahçe, tarla bırak- Badr. eçen gece buraya yağan giddetli ve yumurta büyüklüğündeki $ dolu, uyku halinde bulunan (şehirde ballı paniğe uğrattı. Düne kadar, Belgrat sokaklarmda henliz erimiyen 2 metre yükseklikteki dolu yığınları Münakalâtın durmasma sebep oldu. Doluyu takip eden sürekli yağ mwur, Belgrada bir seylâp felâke, U getirdi. Caddeler, sokaklar seller yüzünden geçilemez oldu. Evlerin alt katlarını dolduran su, 5 fabrikanın büyük makine dairelerini bastı. Fabrikalar zararı, on milyon dinar tahmin ediliyor. Mülhakattan alman haberler, köy- lerdeki zararm daha büyük olduğunu İ gösterdi. İhtiyarlar, Yugoslavyada şimdiye kadar böyle bir âfet görül Mmediğini temin ediyorlar. seşteden gelen telgraflara göre, orada kopan yağmurlu ve şid. detli fırtına, ayni mikyasta Macaris- Bİ banda da büyük zararlar yapmıştır. Polonyanm Kilçe havalisinde beliren milthiş fırtınada 100 kişi ölmüştür. Binlerce ev yıkılmış, birçok kâgir ev- | İer hasara uğramıştır. Fırtmanın Sofyadaki tahribatı, Sey Mp felâketi hiç unutulabilecek gibi değildir, gazeteler, 1897 senesinden beri Bulgaristann böyle bir Afet ve felâket görmediğini kaydetmektedir. ler. Dinmek bilmiyen yağmurlar, birkaç #aat içerisinde memleketin her ta. rafm: suya boğmuş, dereler, nehirler, trmaklar, düz araziyi kaplamıştır. Bir ki dakika gibi kisa bir zaman içinde Sofya meydanlar; göl halini almış, Brelina Zivade, Üçpmar, İv. Vazof, Sttrelişte ve Zozenets mahalleleri sü- Jar altımda kalmıştır. Şe uğrıyan mahallelerde halkı kurtarmak için Sofya itfaiyesi, 2 saat içinde 350 yere çağ- Tılmıştır. Münakalât durmuştur. Halk, evlerin üstüne çıkmıslardır. Hacı Dİ. mitar mahallesinde 50 evsu içinde kalmış, büytik küçük hayvanlar boğu larak ölmüştür. > 'Nadejde köytinde su, çekilme. miştir. Yeni mahsul tamamen mahvolmuştur. Fabrikalar, ©. saklar, harmanlar, arı kovanları harap bir vaziyet almışlardır. Orlandovtsi köytindeki tuğla fab. rikasmda çocuklarile beraber yalnız başma kalan bir bedbaht ana, Iki yav. Tusünu fabrikanm damma çıkarmış, fabrika bacasma sarılarak onları güç. Tükle ölümden kurtarmıştır. Bu köy. de evlerinden çıkamıyan ihtiyarlar, genç köylüler tarafmdan atılan tip. lerle kurtarılmışlardır. O İşime dolu yağmuru bağla- rin yüzde 80 nini mahvetmiş. tr. Doludan sonra bağlarma koşan köylüler, bu acıklı felâket karşısında saatlerce ağlamışlardır. Meriç nehrinin taşması netice. sinde Tatar Pazarcık kasabasın. da 100 ev, yıkılmış, kasabanm sokaklarmı su basmıştır. Cepi. no vadisinde bir amele boğul. Vrag tandere, bir çobanla 50 koyun. , binlerce dekar araziyi su bastı, Kapalıçarşıda | Yeni Bir Müze Kapalı çarşıdaki “Cevahir bedes- İteni,, mllze haline konulması karar- laştırılmıştır. Bu işe haziranın birin- de başlanacaktır. “Cevahir bedesteni,, Fatihin Istanbulu zaptından sonra yapılmış ilk resmi dairelerden biri- dir. Burası bütün Fatih devrinde ger'i mahkeme binasi olarak kullanılmış- tır Kadıların oturup hüküm tebliğ et- İtikleri oda, o vakittenberi kapalı dur- maktadır. Burası belediyece tıpkı Fa- tih devrindeki vaziyete sokulacak, lâ- İzm geldiği şekilde tamir ettirilecek- tir. Kazanç Vergisi Hakkında Bir Karar Belediyeye ait müesseselerden han- gisinin kazanç vergisi vereceği Şüra- yı Devletin son kararı ile katf olarak belli olmuştur. Bu karara göre: 1 — Mezbaha, halkın sıhhati bakı. mından lüzumlu olduğu için kazanç vergisi vermiyecektir. Yalnız soğuk hava depoları ile buz fabrikasından vergi almacaktır. 2 — Belediyeye bağlı mezat idaresi vergi vörhiyedektif” “* 3 — Şehir Tiyatrosu ve Konserva- tunrdan kazanç vergisi alınmıyacak- tar. Muhtelit Komisyon Kararlarını Hazırladı Evkafla belediye arasında ihtilğfl noktaları tetkik ederek bir karara bağlayan komisyon kararları hakkin- daki raporu dün bitirmiştir. Hakem komisyonunun raporu bu - günlerde ilgili makamlara resmi $€- kilde tebliğ edilecektir. Gizli Falcılık Yapıyormuş Taksimde Bekâr sokağında Sürpik adında bir kadının evinde gizlice fa cılık ettiği anlaşılmış, dün yapılan bir cürmü meşhutta kadın, müşteri- lerile birlikte iş üstünde yakalanmış- tır. Çocuk Islahhanesi Anadoluda Kurulacak Adliye Vekâletinin İstanbulda mah kım çocuklar için bir ıslahhane yap- tıracağı, hattâ mlidöslumumi B. Hik- met Onatım da iwlehhanenin yerini tesbite çalıştığı hakkında bir gazete nin verdiği haber, doğru değildir. Adliye Vekâleti, bir çocuk ıslah - hanesi için bütçesine 20 bin liralık tahsisat koymuştur.Ancak, bu tahsi sat, letanbulda değil, Orta Anadolu vilâyetlerinden birinde yapılacak o- lan ıslahhaneye sarfedilecektir. Balkondan Düştüler Fenerde oturan Feridunun 6 yaşın- daki oğlu Şükrü ile yine 5.6 yaşlarm- da Rahmi, dün evin balkonunda oy- narlarken aşağıya düşmüşlerdir. Şük- rü ağırca, Rahmi hafif yaralanmıştır. lak bir sürüyü sürükleyip götür. müştür. Bulgar memleketlerinde yalnız yıl dırın çarpmasiyle ölenlerin sayısı 15 tir, Gazeteler seylâp felâketi hakkm. da çok uzum yazılar yazmakta ve â- fetin bilânçosunu çizmektedirler. Bul. garistandaki zarar ve ziyan, milyon. larca levadır. "Elbet sefil olursa kadın, 28-5. 037 sz İş Kanunu, 20 Gün Sonrd Tatbik Ediliyor Nizamnameler Bugünlerde Tebliğ Edilecek |Ö Buna ait büt sat Vekâletinin daveti üzerine Ankaraya giden İ İş Dairesi âmiri B. Halük, dün şehrimize dön- B. Halük, kendisile görüşen bir mu- İ harririmize son vaziyet hakkında şu izahatı İ müştü vermiştir: rınin kırk bini alçalır beşer,, ürk Eserleri Birliği İçin Dün Bir Toplantı Yapıldı Faik Reşidin reli ye Şehirde TELİN $ İlk Asfalt Cadde / # elediye, o şehrimizde # ilk olarak İstiklâl * caddesini asfalt döşemiye £ karar vermiştir. Asfalt yapı. lacak olan yol, iünet başın. 4 dan Taksimde Cümhuriyet 4 âbidesine kadar olar kısım- İ| dır. Galatasaray - Tepebaşı * yolile İstiklâl caddesine a- lik parke olarak kalacaktır. 4 İstiklâl caddesine asfalt Ç döşenme işine yeni bütçe & gelir gelmez başlanacaktır. MARA N , , , , , | , , , | , , , , Muammer Eriş Dün geldi İktısadi ve mali temaslarda bulun. mak fzere Londraya giden İş Banka» | s4 Umum Müdürü B, Muammer Eriş, İdün öğleden sonra Iş Bankası İstan- bul şubesinde meşgul olmuştur. Mu - s«mmer Eriş, kendisi ile görüşen bir muharririmize o seyahati etrafında şunları söylemiştir: “— Londraya, Iş Bankasının ora- da açmak tasavvurunda olduğu şube için tetkikler yapmak üzere gittim. Temaslarımı bitirerek dönüyorum. rek yüksek makamlara arzödeceğim. Ancak bundan sonra bu iş etrafında kati bir karar verilecektir. Şimdilik tesbit edilmiş bir şey yoktur.,, B. Muammer Eris, pazartesi günü Ankaraya gidecektir. ! Kadıköy Su Şirketi Fesih Kararı Verdi Hükümetçe satın almmış olan Ka- dıköy Su şirketinin hissedarları dün fevkalâde iki toplantı yapmışlardır. Bu toplantılarda hissedarlara ne şe - kilde tevziat yapılacağı görüşülmüş. ve satış mukavelesi tasdik eğilerek girketin feshi kararlaşmıştır. Ücretli Muallimlerin Aylıkları Veriliyor Orta mekteplerde, Hselerde tç ay- lik maaşlarmı henüz alamıyan üc - retli muallim ve memurlara ait tah- ir. Biriken aylıklar, 1 ar istihkak sahiplerine dağıtılacaktır. mut olan diğer yollar şimdi- 5 | Vardığım neticeleri Ankaraya gide - Pİ Eylâl başlangıcında Dolmabahçe Sarayında açılacak olan “Türk eserleri,, sergisi için hazırlıklar başlamıştır. Sergiyi hazırlamak için Maarif Vekâleti Neşriyat Müdürü B. inde bir komite kurulmuştur. Komitede Istanbul müzeler müdü- İri Aziz, Topkapı Sarayı müzesi mü- dürü Tahsin Öz, Ankara Etnografya müzesi müdürü Osman Ferit, Sağlam, Eski Türk ve İslâm eserleri müzesi müdürü Abdülkadir Erdoğan, Maarif Vekâleti ilk tedrisat şube müdürü Hayrullah ta azâ olarak iş almışlar- Jdır. Komite, dün Dolmabahçe Sa. yemle #aptanamalı sasrinim aa lacağı salonu tetkik etmiş ve ha. yırlıkları bâşlamıştır. Komite â- yası ayrı ayrı Türk devletlerinin eserlerini hazırlama İşini üstlerine almak suretile bölümü yapmış. lardır. Bu #ergi ile Türkün en kıymetli sa- nat eserleri dünyaya tanıtılacaktır. Etilerden başlıyarak muhtelif çağ- larda hâki; t süren büyük 'Türk İ devletlerinin bize kadar gelmiş kıy - İmetli eserleri bir araya toplanmış 0- lacaktır. Çöp Fırınları için Hazırlık Belediye temizlik işleri müdürlüğü, yeni yapacak çöp fırınlarının ge! leri ve yerleri etrafında Imar Müşa- viri B. Vagnerle birlikte tetkiklerine başlamıştır. Çöplerin denize döktilmesi hakkm- da verilen karar muvakkat olduğu i- çin fırınların bir an evvel kurulması icap etmektedir. Ancak, bu tesisat için mühim bir raya ihtiyaç olduğu anlaşılmıştır. İTemiziik işler! müdürü, önümüzdeki aylarda Berlin, Viyana ve Romada İhir tetkik seyahati yapacak, fırmla - İrın inşa tarzmı, çöp işinin nasil yo- İluna konduğunu gözden geçirecektir. öp fırınları işi, her halde yakın zamanda halledilmiş olacaktır. Esa - gen çöplerin uzun zaman denize dö- İtilmesi de mahzurlu görülmektedir. Istanbulun bir günlük umum çöpleri hesap edilmektedir. Bir günlük çöp- lere göre. yeni yapılacak fırınların yer ve miktarı tesbit edilecektir. Şarki Erden Emiri Pazar Günü Geliyor İngiltere Kralt Altıncı George'un taç giyme merasiminde bulunmak (- zere Londraya gitmiş olan Maverayı Şarki Erden Emiri Abdullah bu pa- zar günkü ekspresle Avrupadan şeh- rimize gelecektir, Emir Abdullah, Istanbulda birkaç gün kaldıktan sonra Ankaraya ve o- rağan da Suriye yolu ile memleketine dönecektir. nümüzdeki ayın on beşinden itibaren İş; Kanununun tatbikatına geçilecektir. Hazranın 15 nide İş kanununun tatbikat saf - hasına geçeceğiz. Istanbulda tesbit edilen işçi mikta-! rt ayrı mukavele yapmak mecburiyetinde oldukları yolundaki neşriyat doğru değildir, Kanunun bü hu - sustaki maddesi çok ün hazırlıklar bitmiş gibidir. İktı- geçtiği ve iş verenlerin bu işçilerle ay- ıktır. Müddeti bir sene veya daha fazla olan muayyen iş akitleri ile birtakım mukavelelerinin yazı ile yapılması lâzımdır. Fakat, bunundışın da kalan akitler için yazı ile muka - | vele yapmak mecburiyeti yoktur. Yeni nizamnameler hazırlandı Vekâlet, kanun! ihtiyaçlara cevap verecek nizamnameler hazırlamıştır. Ty üreten meemmasani Suçla Gülizar Gülizar Kadın Adliyede Bu nizamnameler, tatbikatta Fastla. | nacak pürüzlerin hallini kolaylaştır. | caktır, Bu arada yeni iş teşkilâtmın esas. ları da hazırlanmıştır. Bu teşkilât, ig | yerlerinin kesafeti ile mütenasip bü- yüklükte olacaktır. Bütün tedbirler alınacak İş yerleri çok kesif olan bölgemiz hakkında vekâlete etraflı malümat verdim. Bölgemize dahil vilâyetlerde- ki iş yerleri ile işçi miktarmı göste- ren bir kısım cetvelleri de götürdüm. Nizamnamelerin bugünlerde tebliğini Pileli e anane ark katta zorluk çekilmemesi için tedbir. ler alacağız. İş evlerinin ve işçilerin maamelelerini kolaylaştırmak için alâ kadarlara lâzımgelen malümat veri- lecektir. BiR Ki » ktısat Vekâleti teftiş heyeti İ Reisi Bay Hüsnü Yaman, dün Anakaraya dönmüştür. o B elediyeye bağlı hastanelerde a. yakta tedavi edileceklerden a. Imacak ücretlere ait tarife ve tali, matname Dahiliye Vekâletine gönde. rilmiştir, Talimatname ve tarife büt. çe ile beraber tatbik edilecektir. snaf cüzdanlarınm değiştiri mesine birleşik esnaf cemiyetle ri merkezinde başlanmıştır. Haziran sonuna kadar devam . $ nelitere sefareti Başkâtibi Bay İ Dikson, dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. “ M üskirat satan yerlerin daha geç kapanmaları için yapılan tet, kikler bitmiştir. Dün vilâyette topla. nan bir komisyon yeni listeleri hazır. lamıya başlamıştar.. . ? nhisarlar idaresinin yeni kad. İ roları tasdik için Ankaraya Hemşehrisi Klzımı Galatada tab#$ ca kurşunu ile öldüren Gülizar, Te“ kifanenin kadmlar koğuşunda bir mevkufu yaraladığı için dün #di” yeye verilmiğtir. Iddiaya göre, Gİ zar, Anoş isminde diğer bir me kadınla kavga etmiş ve onu çölü muhtelif yerlerinden yaralamıştı” Suçlu kadın, dün Sultanahmet birinci ceza mahkemesinde sorgu çekilmiştir. Gülizar, hâkim Resi sorduğu suallere gu cevapları verm tir: “.— Bay hâkim. Ben boynumu > van kurtarmak İçin yor Gi” yamdan bile vazgeçtim. Bu bali” elâlemin karısmı nasıl yaralıyab0” rim. Tevkifanede kadmlar arasınd bir kavga oldu. Bütün kadmlar bi birine girdiler. Arada takunya ile Bim başımı de yardılar. O kari arasmda Anoş ta çakı ile yara fakat ben yaralamadım.,, Anoş, Tevkifaneden serbest vw kıldığı için mahkemeye gelmemi Hâkim, davacının çağırılması İmuhakemeyi başka güne tar. Gülizerm katl) suçundan dolay? * ğır ceza mahkemesinde bakılmakt * lan davası son safhaya gelmiştir... , Mahkeme, yakında kararmı büdi recektir, Türk - Yugoslav Turizm Cemiyeti Türk - Yugoslav Turizm cer isminde yeni bir cemiyet kurul tur, Bu cemiyet, iki milet arasi” turistik ziyaretlerin çoğaltılması. çalışacaktır. Turing klüp bu ig ISİN cap eden yardımları yapacaktır. yet miyet, ayri zamanda iki meml€ halkın biribirlerini daha iyi larını temine çalışacaktır. Morfinler Bozuk Değil |, Geçen hafta Sen Jorj hastan pp yakalanan morfinler hakkmda m , adli kimyahanesi raporunu yara Raporda bu morfinlerin !ge ge bir halde olduğu kaydedilmiştir. noktadan tahkikatın derinlesi gönderilmiştir. Yeşilköy meteoroloji istasyonun » dan alman malümata göre, havanın umumiyetle, bulutlu, Orta Anadolu - da ve Cenup vilâyetlerinde mevzli ya ğışlı geçmesi, rüzgârların şimal isti- kametinden orta kuvvette esmesi muhtemeldir. Dünkü Hava Dün hava sabahtan akşama kadar hafif bulutlu geçmiş, rüzgârlar şimal istikametinden saatte 15 kilometre #ine başlanmıştır. : Rebiülevvel: 16 Güneş: 4,34 — Öğle: İkindi: 16,10 — Akşam: Yatar: 21,25 — İmsa e süratle esmiştir. Barometre resi metre, hararet en çok 28, 81 İsantigrat olarak kaydedilmisti