7 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

7 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 HAFTADA BIR DİNLENE! Yazan: K meydanlığa vardım. Aksam olmuş, güneş çekilmiş ve ortulığa #erin bir garipsilik çökmüştü. Kö. mürcüler hayvanlarım, yem veri. yorlar, çotukları arabaların kena. rında oturmuş ekmek hazırlıyorlar, Bütün bu kalabalıkta öküzler en kaygusuz, tasasız görlinmektedir. ler. Çenelerinin altımdan dolaşıp a. rabaya uzanan zincirlerle bağlı ol. dukları boyundurukla bir an bile 2. lâkalarını kesmeksizin geviş getir. mededirler, Lâkin, bu geviş getir. me, öküz ve emsali hayvanlar için ne büyük nimettir, Ağında avur. dunda birşey yokken evvelden ye. diği yemeği geri getirip tekrar çiğ. | nemek ve yutmak, böylece hiç yok. tan karın doyurmak az fayda mi, dır? Kömürcüler meydanında muta. dın hilâfı bir kalabalık var. Eli, altmış araba duruyor. Acaba neden satılmamış ? Şöyle sokuldum ve sor. dum. — Kömlir kaça? — Kilosu dört kuruş. — Amma yaptın? Yahu! Daha bir hafta evvel yüz para idi. — Efendi; artık kömür yakmak “yasak olacak. Anlaşıldı. Kömtir yakmak yasak oluyor diye havadis çıktı mı mesele yoktur. Bugün dört kuruş İsterler. se yarm mutlaka altı isterler. caba doğru mu? diye kendi kendime sordum. Derken o. Talarda benim gibi kömür fiyatları. ni anlamıya gelmiş bir tanış gözü. me ilişti. Selâmlaştık. — Ne yapacağız bilmem!.. dedi. — Neden? diye soracak oldum, aldı yürüdü: — Azizim! Pirzola, şiş kebabı, kılıç iskarası, şiş köfteler, külde pişmiş patlıcan salatası nihayet a. © Zir ateşte pişecek yemekler şimdi ne olacak? Kok kömürü küllenmez; Sömikok sert gelir, kavurur; kar. dif mangalda yanmaz; linyit yanın. €a kokudan yanına o yaklaşılmaz. “Ben şimdi pirzolayı, ari iskara. yüktür. Elbette kurumuş ağaçların Tallarını kestirmiye müsaade ede. ceklerdir, Bu suretle belki az mik. tarda birşey yapılabilir. Belki vesi. ka usulü ihdas ederler. Herhalde odun kömürünü yasak etmeden ev. © çel sizin gibi pirzola, kebap ve ıska.. © ra meraklılarını düşünürler, Bin ahbap teselliye gelir ta. krmından değilmiş meğer, Habire anlatıyor. — Dahası var, Ben nargile İçe. rim, Lülenin üstüne kok kömürü 'koyarsam söner, antrasit koysam Tüleyi eritir, linyit koysam tönbeği, pin kokusunu duyamam. — Dedimya! Elbette bir çaresini düşünürler. — Ya döner kebaplarıne ola. cak?.. Ha! Az kalsın unutuyordum. “Kahve ocakları? — Telâş etmeyin! Hepsi düşünü. lecek. Müsterih olun! Bekleyin! — Bekliyeyim amma, bekleme. den evvel şuradan 1000 kiloluk bir araba alayım da öyle bekliyeyim.. © Dedi ve hakikaten on dakika son. Ta bir çift öküzün çekmekte olduğu bir kömür arabasmın arkasından smnun bir tavırla gitmekte oldu. Bir taraftan kömürü ucuz ala. ğım için hayıflanırken, diğer raftan böyle odun kömürüne ka- hasis maddelerin pahalılaştığı. gördükçe umutlanıyorum. Gü. © nim birinde ben de pahalılanırım, 'beni de arıyan soran olur diye. B< gibi adamlar görüyorum. Köprüye yanaşmış şirket va. purlarınm arkaya ##: yatık, başı ha. 'vada, kalın ve Katı bacaları gibi a. damlar. Dimdik yürtiyor, baca gibi © duruyor ve lâf ederken baca gibi ses veriyor. Ne adamlar bunlar ya. hu! Adam üstüne doğru yürür. ler Ya maazallah, benim şu nasırlı serçe parmağıma bu baca çibin- mlar bassalar canım burnumdan çıkar. — Bunlarm bakışlarında da bir he. ömür arabaların toplandığı | DİNLENE! B. FELEK yulâlık var. Başını çeviriyor, göv. desiyle beraber dönliyor. Tükürmek için bile yere baktığı yok. Büktilme. mek için, Acelesiz, tasasız, hissiz ve hedefsiz birşey, Dedim ya! Baca gibi seyler. Ben böyle bacaya benziyen insan. lardan olmayı İstemem. Çünkü ba. ca güya atşeler saçar, ne münase. bet! O dumanlar, alttaki ocağın birşey gibi görünür. Lâkin çocukla. ra kadar herkes bilir ki; içi boştur ve nihayet bacanm üstünde gördü. purundur. Baca yeni vapurlarda gitgide bir süstür, Allah vere de baca gibi a. damlar da bari böyle bir ziynet işi. ne yarıyabilseler! B. FELEK Erzurumlu Kızların Güzel Bir Eseri Erzurum, 6 (A A) — Kiz Sanat mektebi sergisi dün vali tarafından açılmıştır. Sivil ve askeri erkân (İle memurlar ve halk bu törende hazir bulunmakta idiler. Kızlarımızın yaptıkları eserlerin teşhir edilmekte olduğu bu sergi şeh. rimizde büyük bir alfika uyandırmış. tır. mahsuliidür. Baca kalın ve geniş | günüz numara da kendinin değil va. | y , , TAN A İstanbul Eğlence Günlerinde. Hattın birleştiği Köy mektepleri Beş Sınıfa çıkarılıyor Maarif Vekâleti, köy mekteplerin- den beklenen gayenin, bu okulların Üçer sınıflı olmasından dolayı elde €- dilemediğini düşünerek önümüzdeki tedris yılında köy okullarında ıslahat yapmıya karar vermiştir. Ğ Vekâlet, köy okullarının beşer 81- nıfa çıkartılmasını prensip olarak kabul etmiştir. Ancak bu kararm memleketin her tarafında birden tat- biki imkânsız görülüyor. Bu itibarla Vekâlet, maarif müdürlükleri vasıta- sile vilâyetlerde tetkikler yaptırmak- tadır, Köy okulları evvel iktısadi ve coğ- rafi vaziyeti itibarile en mühim o- Janlardan başlamak üzere, en kalaba- rk köylerde bu yıl beş smıfa çıkarı lacaktır, Diğer köylerde de tedrici 0- larak gelecek seneler köy okulları ü- çer sınıftan beş smıfa çıkarılacaktır. Yalnız nüfusu çok az olan iki üç köy için beş smıflı tek mektep ihdas olu- nacaklır. Antrepo Ücretleri Liman işletmesi yeni asri antrepo- ları inşa ettikten sonra Ücret tarife- lerinde de tüccar lehine mühim ten- zilâtlar yapacaktır. Bunun için tallmatname hazırlanmaktadır. Malatya - Sıvas Demiryolu Bu Ayın On Beşinde Açılıyor Ankara, 6 (TAN muhabirin- den) — Sivas - Erzurum demir- yolu, tamamlanmış, bu suretle Malatya ile Çetinkaya istasyo- nunda birleşmiştir. Civar köy- lüler, hattın birleşmesini büyük bir coşkunlukla kutlamışlardır. Sıvas - Malatya hattı, 15 haziran- da büyük merasimle açılacaktır. Açi- ış merasiminde Başvekilimiz İsmet İnönünün, Nafıa Vekili B. Ali Çetin- kayanın da bulunmaları çok mühte- meldir, Mürebbiye Kursları Açılacak - Küçük yavrularımız çok defa eh- liyetsiz mürebbiyeler elinde bırakıldı. ğı, bu yüzden küçüklerin terbiye ve srhhatlerinin gün geçtikçe bozulduğu görülmektedir. Sıhhat Vekâleti, şimdiye kadar ih- mal edilmi şve düşünülmemiş olan bu işi kökünden helletmiye karar ver miştir. Aileler yanında ve alâkalı müessese lerde çocuk yetiştirmek Üzere çalışa- caklar için kurslar açacaktır, Bu kurs lara devam etmek İstiyen genç kız- lar kabul edilecek, muayyen bir tah- sil müddeti içinde kendilerine çocuk bakımı usulleri öğretilerek ehliyetna- meler verilecektir. 2 — Nuruosmaniye Kapalıfırm ha- Bında oturan 25 yaşlarında Mahmut oğlu Mustafa, dün saat 14 te Çakmak çılar yokuşundan giderken birdenbi- re düşmüş ve başından ağır surette yaralanmıştır. Hâdise yerine gelen polis, Mustafanın saralı olduğunu ve sare nöbeti esnasmda düştüğünü tes- bit etmiştir. Sasalı Corrahpaşa has- Sanemine heellimimeyte 3. — Solak Sinanda Ballrbakçede 0- turan Halilin 12 yaşındaki çocuğu Mahmut, dün sabah dut ağucına çik- mış, bastığı dal kirılmca yere düşe rek muhtelif yerlerinden yaralanmiş- tır. Yaralı çocuk, Cerrahpaşa hasta- nesine kaldırılmıştır. 4 — Bakırköyde Zeytinlik mahalle- sinde 23 numaralı evde oturan o 20 yaşlarında Sabahaddin, dün sabah bahçe kuyusundan su çekerken bir - denbire müvazebesini kaybederek ku yuya düşmüştür. Biraz sonra bahçeye çıkan Saba - haddinin annesi, Oğlunu göremeyince etraf ıaramıya başlamış ve kuyuya baktığı zaman içerde bir çift gözün parladığını görmüştür. Kadınm fer - yadı üzerine imdada koşan komşular Sabahaddini kuyudan çıkarmışlar, za vallı genci güçlükle kurtarmışlardır. Tarihi Âbideler Kurtuluyor Maarif Vekâleti, belediye ve müze- ler iâaresile birlikte çalışarak Istan- buldaki bütün eski, fakat tarihi kıy- meti haiz olan eserleri, yapıldıkları devirdeki mimari şekillerine göre, & gasir surette tamir ettirmiya karar | vermiştir. Bu Karara göre, ilk olarak | Tstanbuldaki bütün tarihi türbeler ta- ! mir olunacaktır. Alâkadar daireler mümessillerinden mürekkep bir heyet şu gürlerde şehrimizdeki türbeleri bi- rer birer gezecekler, bunlardan han- gilerinin ne şekilde tamire ihtiyaer ol- duklarını tesbit edecektir, Bu heyette mimarlar da bulunacaktır, Bu iş bi- | Dün Florya plâjı, su ve kum hasretlilerile dopdolu idi Bir Gün İçinde Facia İle Biten Dört Kaza Oldu Son yirmi dört saat içinde şehrimizde dört kaza olmuştur: 1 — Kozyatağında Can sokağında (2) numaralı evde oturan Ömer oğlu Yusuf, Göztepede Mektep sokağında arabacı Dursu- nun evinde kuyu kazarken kuyunun içinden çıkan bir kaya parça- sını dinamitle parçalamak istemiştir. Bir aralrk ateş alan dinamit, zavallı ameleyi ağırca yaralamıştır. Plâj arkadaşları Adaları Güzelleştirme çalışmaları Adaları Güzelleştirme Cemiyeti, dün saat 15 te Büyükadadaki mer - kezinde yıllık kongresini yapmış ve bazı mühim kararlar vermiştir. Önce geçen seneye &it idare heyeti raporla. ri okunmuş ve arkasından yeni inti. hap yapılmıştır. Evvelce istifa eden Kâzım Şinasi, avukat Ali Haydar ve Salâhaddinin yerlerine yeni- İeri seçilmiştir. Bundan sonra gizeşwnmede bazı değişiklikler yapılmış, Parti Başkanı ve Akay müdürü Cemilin cemiyeti ta- İbif aza olması kabul edilmiştir. Arka- smdan Adaları güzelleştirme Yolunda bu yıl yapılacak işler görüşülmüştür. Kendi Arabasının Altında , Öldü Izmir — Torbalınm Demirci kö yünden Ömer oğlu Osman, bir yaşm. daki çocuğuyla beraber kullandığı a- raba ile evinden tütün tarlasma gi- derken arabanı bir tekerleği tama- mile hendeğe girmiş, araba yuvar - ter bitmez tamir işine başlanacaktır. Bundan başka yine tarih! değerleri bulunan .$-ki medreseler de yavaş ya- vaş tamir edilecektir. Deniz Müsteşarı Tetkik Yapıyor Iktısat Vekâleti deniz müsteşarı B. Sadullah Güney dün Mersine varmış. tar, B. Sadullah Güney Mersin limanı hakkında tetkiklerde (bulunduktan #onra Payasa gidecektir. Haziran /031 PAZARTESİ Yeşilköy meteoroloji istasyonun - dan alınan malümata göre, bugün yurdumuzda gökyüzünün az bulutlu olması, rüzgürların şimal istikemetin den hafif kuvvette esmesi muhte - meldir. Dünkü Hava Dün, hava sçık geçmiş, rüzgârlar umumiyetle cenup istikametinden hafif esmiştir. Barometre 765,8 mili —> Tramvay İşçisi Sevinçte İş kanununun tatbik edilmesi göni win yaklaşması tramvay biletçi “© vatmanlarını sevindirmektedir, ÇÜ? cü bu kanun mucibince Tramvay Şir“ müstahdemlerini sigorta ettir ” mek mecburiyetinde olduğundan me“ cut ihtiyat sandığını kaldıracaktı” Bü sandıktâ bulunan paraların yekö” nu çok mühim bir miktara çıkmaktâ” dır, Çünkü sandık nizamnamesi mü” cibinee her &y ameleden ikişer Ur* mektedir. Beş yı fasılasız çil” şan ameleye beşinci yıl sonunda 488“ dıkta biriken parasının yarısı nisb€” tinde de şirket katmak mecburiyeti” ledir. Bu miktar, beş yıldan son!8 ber yıl yüze on zammedilerek onul” cu yılda yüzde yilze çıkmaktadır. Y8” İni on yıl fasılasız biletçilik eden bir kimsenin bu sandıkta, meselâ, 500 rası birikmiş ise buna 500 lira da şif” ketin katıp alâkadara bin lira verm#" si lâzımdır. Hattâ bu yüzdendir Ki irket eski amelelerini daha fazla 8 yik eder, bunlara daha ziyade © verir, Çünkü bu tazyikten bıkıp ta çe” kilen kimse yalnız sandığa verdiği parayı alır, fakat şirketten zam istö” miye hakkı kalmaz. Şimdi iş kanunu bütün bu pürü” leri tasfiye edecek ve bir çok bilet ve vatman kendilerine hiç olmazs$ üçük bir ev satn alabilecektir. Göçmenler İçin Yeni Liste Sıhhiye Vekdileti, bu sene memle * kete gelecek göçmenlerin yerleğtirile" cekleri yerleri tesbit etmiştir. Bütün hazırlıklar yapılmıştır. Göçmenler, sıhhi muayeneden geçirildikten sonrü tesbit edilen yerlere derhal gönderik- cekletdir. > a ye İİİ rene ye sa, Sıvas, Diyarbekir, Niğde; Ama ya, Bursa, Bilecik, vilâyetlerine yer” leştirileceklerdir. Izmir merkez kaza” sına 40, Foçaya 65, Menemene 28» ivrihisara 180, Kemalpağaya 60, Uf* laya 110, Bergamaya 85, Torbalıy& 200, İçeliye 50, Manisa merkez kaza” ına 35, Gördöse 24, Turgutluya 10, Alaşehire 20 Akköy nahiyesine 50 Ye nihisara 100, Doğanbekir 210, Sıvadı Sarıkışlaya 175, Zaraya 100, Burs merkez kazasına 35, Mudanyaya 24 3öğtüde 30, Bozöyüğe 5, Niğde mer “ kez kazasına 200, Nevgehire 75, A” masyanın Merzifon kazasına 30 ve yarbekire 300 ev yerleştirilecektir. Yollarda Gidiş, Geliş Düzelecek Eriniyet müdürü B. Salih Kılı şehrimizdeki seyrüsefer işlerinin tan zimi için rapor hazırlamış ve liye Vekâletine göndermiştir. Emni * yet müdürü, Avrupada yaptığı seyi” hatten elde ettiği neticelere göre şeb rimizdeki seyrüsefer işlerinin ne sW* retle İntizam altına alımabileceğini 18 porunda bildirmiştir, Buna göre cad delerde muhakkak surette sağ ti takip edilecektir. Yaya yolcular da bö karara dahil olacaklardır. Bunun içi de yollara renkli direkler dikilecek “9 aksi harekette bulunanlardan ceza * Imacaktır. lanmıştır. Altta kalan Osman ölmü$” TAKVİM ve HAV çocuğa hiçbir şey olmamıştır. ei ——— Av 6 meray OGün:30 Arabi 1356 Rebitilevvel: 27 Güneş: 4,49 — Öğle: Ikindi: 16,12 — Akşam: Yatsı: 21,37 — İmsik: metre, sühünet en çok 23,4, en “ 13 santigrad olarak kaydedilmiştir”