14 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

14 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

4 TAN Çocuk Hüvesi Binbir Çeşit Ayakkabı Şimal Kutbunu Eğlenceli Oyun SİHİRLİ DÜĞÜM 1908 yılında bütün dünyaya fev - 'kaliâde bir haber yayıldı : Kuzey Ne Kutbu keşfolunmuştu. O sıralarda Z İtelsiz yoktu. Bu mühim keşfin nasıl yapıldığını anlamak için kâyşiflerin dönmesini beklemek lâzrmdı. di Kuzey Kutbunu keşfettiğini ilk ha- ber veren adam “Peary,, adında bir ) Amerikalı idi. Pakat ayni günlerde Doktor “Kuk,, adında bir başka Ame rikalı bu kutbu “Peary, den evvel keşfettiğini iddia etmiyo başladı. Bu adam 16 dönmek üzere “Groenland,, dan küçük bir gemiye #lelminiz var mr? Tamam. Başka şey | binmiş Danimarka'ya çıkmış, orada Bitemez. Bu sicimi yüzüğün üstüne) genç (kral “Frederik, tarafın - Fesimdeki ibi ilmik yaparak geçiri- Biz. Sonra sicimin bir ucunu bir ar- kadaşmızm, ötekini de başka bir ar wn eline veriniz: “ Siz bu uçları sıkıca tuturken ben bu ilmiği çözeceğim, deyiniz. Ve çözünüz. (2 Ve 3) numaralı resimlerde sicimin "nasıl çözüleceğini görüyorsunuz. Bu, pek kolay bir şeydir amma ilk defa İnsana olmaz gibi görünür. İsterseniz nasıl yapılacağını öğret- meden arkadaşlarmıza sorup dene- İyiniz. İçlerinden belki hiçbiri yapa” mıyacaktır. |İ—TAN— ÇOCUK KLÜBÜ kordu. Bu kadar Şimale giden olma- mamıştı. Ondan ancak dört yıl öon- ra bu rekoru Nansen kırabildi, O da- ha Şimale çıktı. Doktor Kuk bundan sonra" “A - mündsen,, le beraber yine ayni keşif yolculuğuna çıkmış, bu sefer de bü-) yük bir cesaret göstermişti. Fakat acaba hakikaten “Peary, den evvel Şimal Kutbunu keşfetmiş! miydi? Bunu “Peary,, katiyyen kabul et- miyordu. Tabii etmezdi de. Peary Peary Kutup yolculuğuna üç kere çıkmış, boş dönmüş, tam yirmi sene bu uğurda çalışmıştı. Nihayet ancak dördüncü defasında buzları, soğuğu, karı, mesafeyi Kutba varıp oraya eliyle Amerikan. bayrağını dikmişti. Fakat . tam memleketine (döndüğü yaman karşısma eski arka- daşı “Kuk,, bir rakip olarak çıkmış, “Ben Şimal kutbuna senden evvel vardım. Diye iddia etmiyo başla - maş. Doktor Kuk ondan evvel Kutba vardığını iddi ediyordu. Pekâlâ... Fakat hangi yoldan. Kimlerle ve na- #1? Şahitleri, ispatı nerede? gü oyunu yapınız. aldatacaksınız. dan kabul edilmişti. Halk bu büyük kâşifin şerefine şenlikler yapmıştı. Amerikaya gelinciye kadar nereye TİSETLİLE- MAKİNELER RİN AYAK ZA GALİIB e BU HERİF GİR OYUN OYMAMIŞ uğradıysa hep ayni şerefli şekilde is ikbal edildi. “Kuk,, yanında birkaç “Eskimo,, dan “Peary,, ye rakip çıkan bu adam kimdi? başka kimsenin bulunmadığını söy- Yüyordu, Peary de: Doktor “Kuk,, esasan tanınmamış , biri. biri arkasma istenilen kelimeler çı bir adam değildi. TA “1892, de “Pe- aryı, nin idare ettiği bir heyet Şimal Kutbuna giderken “Kuk., ta beraber gitmişti. Ve bütün yoleuluk sırasın- da hem iyi bir doktor, hem de cesur tün heyete sevdirmişti. Onun büyük cesaret ve iyiliklerini o zaman her - kes gibi, hattâ belki herkesten evwwl “Pearyi, de söylemişti. Bu heyet Şi- malde 84 üncü arz dairesine kadar çıkabilmiş, oradan geriyo dönmiye, mecbur kalmıştı. Fakat bu bir re ve iyi bir arkadaş olarak kendini tü. Vük: anlattığı şeylerin birçoğu hakikate pek uygundu. Bunu “Pe - 'ary,, de tasdik ediyordu amma yol culuğun bazi kısımları atlıyordu. Hem de onun gidiş gelişinden kimse- lerin haberi yoktu. Birdenbire orta- ya çıkmıştı, neden? Bunun Üzerine iki dost müthiş bir rakip gibi ortaya çıktılar, Gazeteler de bir münakaşadır başladı. Kuk; — Ben 1907 yılı 21 Nisanda ya- ni “Peary,, den çok evvel Şimal Kut- — Sen olsa olsa yâ “Groenlana,, ta yahut ta başka bir yerde idin Pax kat dünyada Kutba ayak basmış de- ilsin. Sen ancak 84 derece şimale çıkabildin, O da bir defacık ve benim. b. Diyordu. Nihayet coğrafya heveti toplandı ;Tetkikler yapıldı. “Kuk, un bu yolculuğu uydurduğu meyda» na çıkarılamadı amma başka bir des fa hakikste uymıyan şeyler söyledir ği meydana çıktı. KİM BİLİRNİ 35 Numaralı Bilmecemiz den Hediye 35 Numaralı o mecmusmızdaki « Bulmaca, mızz doğru hal- Kazananlar: san oğlu Nazmi Ersoy, İstanbul Şeh Temini Saraymeydanı 55 numarada Hayriye Nuri Çetin, Bilecik Bayın- dirlik Başsekreteri Mehmet kızi Pe- rihan Eren, Adana posta tevsi me- muru B. Ramazandan malül tayya- reci Enver oğlu Yavuz, Ankara Ana fartalar caddesinde 72 numarâda Kâzım, Eskişehir Meyvehoş komis - yoncu Salih oğlu Y. Serger, Eğir- dir tahsilder İzzet oğlu Ali Rıza, E- renköy Fırın sokak 17 numarada Se viye Ahmet Gülgun, Ayvalıkta bele- diye karşımda berber çırağı Zihni Yücel, Yozgat 8 uncu B. LK, Ko mutanı O. F. Ergör oğlu B. Kurt, Ankara Yenişehir Meşrutiyet cadde- $i Sitkı Bey apartımanı 15 numarada Himit Pars, Maraş Berirgân çarşı sında Bay Ali Deligönül eliyle Meh- met Deligönül, Ankara Öksüzce mas hallesi Öğünç sokak 3 numarada Doğan Sunar, Konya Zıvarık Ka miünbayı eliyle İlhan, berk, Beylerbeyi Küylüce Tefarik sokak 7 numarada Sabiha Gürsoy, Bursa Setbaşı Emek apartımanı al- tında Uğur gişesinde H. Yenikan An- İkara Yenişehir Eski eczahane arkası numara 3. A, da Kocabay kızı, Balı- kesir askeri hastanesinde jandarma sıhhiye koğuşunda onbaşı Veli Ya - vaş, İzmir Karşıyaka Dilâver sokak 24 numaralı hane, Uşakta topçu ta- bur doktoru binbaşı Mustafa Alp kı # Hüsniye, Bakırköy akşam kız sa- nat okulunda 960 N. Tuncel, Birer büyük oyuncak kazananlar: Usküdar Paşalimanı Suşirketi 80- kağı 21 numarada Julide Mazhar, Ankara Cebeci Kutlugün sokak Ün sal apartımanı 6 numarada Bülent Yüce, Konya Rroğisinde İsmet Pa- şa okulunda 247 Hasan Balk, Ada- na Icadiye mahallesinde 36 numara da Cihat Vural, Urfa Hacı Kâmil banmda Selim oğlu Zeki Anter. İstanbul Beyazıt Dibekçicami 80 - kağı 16 numarada Ahmet Salim, E- renköy İstasyon enddesi 42 numara- da Esen Ögelman, Zile Necmimuam- mer ilkokulunda 55 Suavi Ünver, Bursa Hacılar mahallesi Rakım 80- kak 7 numarada Naci Güney, Anka- ra askeri fabrikalarda sanat gd. staj yerlerinden 52 Kemal, Birer kart kazananlar: İstanbul Çarşıkapı Hüseyinağa ma hallesi Medrese sokağı 4 numarada Burhanettin, İstanbul Karağümrük Dilmaç sokak 68 numarada Neclâ Sü er, Ankara Adliye Vekâleti merkez bürosu memurlarından Hıfzı Metin oğlu Galip, Eliziz komisyoncu Mus- tafa kızı Mesrure Ünlü, Beşiktaş Köyiçi Küçükhamam karşısı 36 nu - marada Cemile, Ankara Yenişehir Karanfil sokak 29 numarada Erol A lagün, İstanbul kızorta okulunda 202 Semahat, Afyon Karahisar Tapu mü dürü oğlu Necdet Çorbacıoğlu, İz - Karagümrük 47 inci ilkokulda 647 Adnan, Şişli Hasa sokak 2 numarada Neriman, Gelenbevi orta okulunda 53 Burhan Aköz, Üsküdar İkiz sünat mektebi 125 Salme Özkök, Vezneciler Derunimehmetefendi 8 kak 12 numarada Yaşar Saymer. Birer saç tarağı kazananlar: 44 üncü ilkokulda 43 Yaşar, Üskü 'dar 20 inci ilkokulda 210 Muhlis Yur İ dagi, Eyüp Rami mahallesi Çmar Sokağı 30 numarada Seyyare Eruz, Gelenbevi ortaokulunda 426 Mesrür Öniz, Karagümrük 27 inci okulda 70 Muallâ Kurç. Birer albiim kazananlar: Istanbul Fatih Otlukçu yokuşu B. MİNG İLE ÖTEKİ, LER. TAHTELBAHII ŞİMDİ NE VARA umL (EANDIŞASINA BE KAPTAN) m VŞŞLIM <