20 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

20 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

—— 20.6.0987 Rl imi ASİLER BİLBAO İCİNDE Şehir Karanlığa Boğuldu, Her Tarafta Sular Kesildi, Halk Aç Kaldı Bir Alman » Londra, 19 (TAN) — Muhtelif membalar ya âsilerinin bugün Bilbao sokaklarına #irdiklerini haber vermektedir. Paristen gelen Malümata göre, âsiler bugün saat 13,30 da şeh- Ye girmişlerdir. İşgali kolaylaştıran en mühim âmil, Bilbao'nun sudan, elektrikten ve gıdadan kesilmiş olmasıdır. Âsiler şehri kâmilen ihata *tmekle onu bu üç zaruri maddeden mahrum etmişler, ve şehri teslim olmıya mecbur et- mişlerdir, Asiler her şeyden evvel kışlaları| Ve askeri mahiyette bulunan binaları | etmiş bulunuyorlar. İtalyan Mâtbuatı, İtalyan motörlü fırkaları- Min bu zaferle Guadelhara intikamı rmı ve bütün zaferin İtalyan Şikerlerine ait olduğunu, motörlü bütün engelleri aştıklarını Mütadırlar. Ale gebe gir Bekten çekinmiye sevkeden âmil, Bilbaoda her taraftan, hattâ her © VİR penceresinden karşılaşacakları yöz ateşi idi. Bunun için ya kâmilen borbardıman ederek İha etmek, yahut açlığa maruz br- Yıkmak gerekleşiyordu. Asiler şehri Mata etmekle ve şehre su ve ışık te- Min eden tesisat merkezlerini ele ge- ie bunu temin etmişler, ve bihüyet şehir fazla mukavemetin lü- olduğuna inanarak teslim ol- Muştur, BIR ALMAN GEMİSİ j TORPİLLENMİŞ! “ "Alman menabii tarafmdan resmen bildirildiğine göre 15 haziran günü Almanyanın Lâyipçig zırhlısma Ce. Hayir sularında ve Oran'm şimalinde torpil atıldığı görülmüş, torpille. mahreki hususi âletlerle takip e- , fakat gemiye isabet vaki ol- iştı. 18 haziranda vukubulan bir İse vakayı teyit etmiş bulunuyor. Yipçig zırhlısı bir denizaltı gemisi rafından saat 15,37 de dördüncü de- bi torpillenmiş ve bu suretle mesele dör devletin tetkik sahasına girmiş- © Almanyanın Londra Büyük elçisi bbentrop, bugün üç devleti vaziyet. ta daberdar etmiş, Her Hitler, Ren indeki Godesbergocn'den gece tayyare ile dönmüş ve Alman İle hâdise hakkında görüşmüş- » ricali tür, vu iensiya hükümeti, Almanyanın İtamlarile istihza etmekte ve öö min kâmilen uydurma olduğunu ktedir, ROMA GAZETELERİ ÇOK ; HIDDETLİ İtalyan gazeteleri Madda vapuru- dan bombardımanı ile meğgul ale. Mü Bunlara göre, Ispanyol' hükü- Be tayyareleri gemiye yağmur gibi üne Yağdırmışlar ve otuz kadar İsa atmışlardır. Jurnale Ditalya di, tesi bugün yazdığı bir makalede Yor ki; Talya ile Almanya, Ispenyada ee saflarında çarpışan gönülü b İ Beri çağırmıya hazırdırlar. Bu- abla beraber Italya siyasi ecnebi turlarının da ayni zamanda geri dur ası ve mali yardımlarm dur. edilerek yarı Günlerce karadan ve havadan bombardıman harabe haline gelen betbaht Bilbao'dan harap bir sokak İmparatorluk Konferansında Londra, 19 (TAN) — Kapanan İn- giltere, İmparatorluk Konferansı, bir çok mühim kararlar almıştır. Bunlar ârnamde kilkmsan havin givaseta ve müdafaaya temas edenleri ayanı kattir. Fakat bu kararlar ancak Par. lâmentolarda tasdik edildikten sonra bir kıymeti haiz olacaklardır.Karar. ların başında, bütün dominyonlarn, sulhü korumak hususunda, Milletler Cemiyeti çerçevesinde el birliği etme- leri ve silâhlanmalarınm tecavüzi ol- madığmı açıkça söylemeleri gelenekte dir, Bütün murahhaslar, Milletler Ce, miyetini daha ziyade kuvvetlendirmi. ye taraftar olmuşlardır. Avustralya murahbasinn mıntakavi bir pâsifik paktı hakkındaki fikri kabul edilmiş ve alâkadar hükümetler tarafindan tetkiki kararlaştırılmıştır. Siyasi va- ziyetin bugünkü karışıklığının daha ziyade iktisadi sebeplerden doğduğu görülmüş ve murahhaslar evvelâ iktr- | sadi çareler bulunmasını kararlaştır. | mada el birliği etmişlerdir. İngiltere Franco'yu Tanıyor İngilterenin Franco hükümetini mubarip taraf olarak tanımak fi&rin- > KISA DIŞ HABERLER ski Fransız Reisicüminu. ru Donmergue'in cena- ze merasimi Salı günü Aigves, Vives'te vanılacaktır. . | ngiltere hilkümeti, silâh. ları artırma için şimdi. ye kadar kırk iki milyonluk si- pariş yapmıstır. . apon hükümeti, Ameri: kanm, zarlı toplarmı ufaltma hakkında yaptığı tek. life ret cevabı vermiştir. . unan hükümeti, tütlin to humu, bakır, tunç ve çinkonun memleketten çıkarı) masını menetmiştir. Hariciye Vekâleti Vekilliği Ankara, 19 (A.A) — Hariciye Ve. kili Doktor Rüştü Arasm Bağdat, Tahran ve Moskova seyahati dolayı. sile Ankaradan gaybubeti esnasında Hariciye vekâleti vekilliğinin siyasi müsteşar"Numan Menemencioğlu ta- raftmdan idare edilmesi Reisicümhu- de olduğu haber veriliyor. Fon Noyratın. Londra Seyahati on günlerde Belgrat, Sofya ve Peşteyi ziyaret eden Al man Dışbakanı Fon Neurath bir- kaç gün sonra, yani Hasiranın 23 ünde Londraya gidecek ve iki gün kalarak İngiltere ile Alınnnyayı 8- likadar eden meseleleri görüşecek- tir. Bu görüşmelerin müzakere ma- hiyetinde olmıyacağı peşinden söy* lenmiş ve fikir taatisinden ileri git- miyeceği de anlatılmış, bilhusssa Ispanya meselesinin iki tarafı meş. gul edeceği tasrih edilmişti. O gündenberi alâkadar siyasi mahfiller, bu ziyaretle meşgul ol. makta ve metlcesi hakkında tah- minler yürütmektedirler. Muhakkak olan nokta, ziyaretin beynelmilel bakımdan büyük bir e- hemmiyeti haiz olduğudur. Fon Neurath'ın şahsiyeti ve mevkii, zi. yarete pek büyük birdeğer ver. mekte ve netice itibariyle verimli bir ziyaret olması ümidini kuvvet- lendirmektedir. Fon Neurath, Romada sekiz yıl memleketini temsil ettikten sonra “nan 2. atamanın Vana safir. Yun tasdikine Iktiran etmiştir. geramanan ; ; ; aaaaeeaşeerereriee ra Hariciye Nazırlığıns getirilmişti. Bu itibarla Fon Nenrath İtalya ve İngiltereyi çok iyi tanıyan, İngilte, re ve İtalya hakkında ihtesas sahi- bi olan bir diplomattır. Bir Londra gazetesine göre Ge- meral Göring ile Doktor Göbek 1. tulya ile askeri ittifak yapmıya çok büyük kıymet verdikleri halde Fon Neurath, ayni mevzu üzerinde mübalâğalı bir itimat sahibi değil dir ve Alman ordusu rilesasi da o- nun b fikrine iştirak etmektedir. Hattâ Mareşal Blombergin İngilte- Teyi, taçlanma merasimi dolayısiy.. le ziyareti, bu düşünceyi kuvvetlen. dirmiş, ve Roma — Berlin mihveri- ne münhasıran dayanmanım İngi- liz — Alman dostluğunu bozmama... sılâzım geldiği hissini Almanya. da sağlamlamıya başlamıştır ondruda bilhassa iki mesele- nin eörüsüleceği üzerinde itti AA a Ankara, 19 (Tan) —Başvekâ- , ? let Türk Bayrağına karşı göste- ( çekilme tarzı şöyle ifade edil. mektedir: ( Bayrak, vatan ve milletin Ç istiklülinin şerefli bir timsali olmük itibariyle bütün vatan daşların bu kıymetli vediaya lâ. V | yık olduğu heyecan ve hassasi- yetle saygı göstermesi milli ve # vatani bir borçtur. Bu itibarla bilümum o mekteplerde ve Hal, kevlerinde buna daha fazla e ş hemmiyet verilerek esaslı ders. ve köylerde de halkın bilgi ve $ saygılarını yükseletecek tedbir- # ler almması lüzumlu ve fayda. kdır. Bayrağın çekilişinde ve * indirilişinde ona gösterilecek * milli sevgi tebarüz ettrilmeli- * dir.,, TT TA çip Moskova-Sanfransisko Yola Çıktı Londra, 19 (Tan) — Rus tayyare cileri muazzam bir sefere çıkmış bu- tunuyorlar, Şimal Kutbu yolu ile Mos kuvadan, Sanfrunsiskoya hareket et- mişlerdir. * Katedecekleri yol şimdiye kadar fasılasız uçuşta alınmağa teşeb 'büs edilen yolların en uzunudur. Çün kü bu tarikle Moskova Sanfransisko arası 9600 kilometredir. O 15 - USSR markalı Sovyet tayyaresi bu sabah (dün sabah) saat 5,10 de şimal kut- bu üzerinden uçmuştur, Gece suat on ikide pilottan alman bir telsiz ise, teyyarenin o saatte kutuptan aşağıya doğru inmekte olduğunu ve 6 üncü arz ve 124 üncü tul derecesine vardı. ğını göstermekte idi, Bu mevki Ka. nada toprakları üzerindedir. Şu halde son dakikada bir kaza olmazsa, Sov, yet tayyaresi, akıllara durgunluk ve, ren bu seferi takriben sabah saat 5 rağdelerinde Sanfransiskoya varmak suretile bitirecektir, Alman Erkânharbiye Reisi Mareşal Peta'n'le Konuştu Paris, 19 (A-A.) — Alman erkânı harbiye reisi General Beck bugün Mareşal Potain'i ziyaret etmiştir. YAZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL m #emseasanaaeem Garp paktı, ikincisi İspanyadan ya. bancı gönüllülerin çıkarılması me- selesidir, , Garp paktı bahsine gelince İn- gilterenin bu paktı başarmayı, bü. Hin Avrupa meselelerini tesviye için bir başlangıç saydığı ve bir gin bu paktm Lokarno paktı yerini tut- masını umduğu temin olunuyor. Mülâkatın bu ümidi takviye edip etmiyeceği henliz belli değildir, İspanyadaki gönüllüleri çekmek bahsine gelince bir Londra güzete- 8i tarafından verilen malümata gö. re Almanya ordusu ve Almanya hariciyesi, Alman gönllülerini, fa- kat İtalyaya hıyanet etmemek şar. tile çekmek lehindedirler. Bu ba- kımdan Londra konuşmalarının bu nokta üzerinde müsbet bir netice Yermesi ümit edilmektedir. Bilbao muharebeleri: ecen hafta içinde sukutu bek. ler ve konferanslar tertibi şehir $ | Bir Rus Tayyaresi | Fransız Âyan Medlisi Hükümete Mali Diktatörlük Vermemiye Azmetti Paris, 19 (TAN) — Ayan Meclisi finans komitesinin dünkü kararı ile, hükümet tarafından istenilen mali sa lâhiyetleri reddetmesi üzerine ortalı- ğı gerginlik kapladı. Ayan Meclisi bu gün finans komitesinin verdiği rapo.| ru müzakere etti ve sonunda hüküme te istediği selâhiyeti vermedi, M. Blum Ayan Meclisinde hükümetin tek| liflerini müdafaa etmiş, hükümetin ancak bu Sayede memleketin maliye- sini düzelteceğini anlatmış ve senato tarafından hazırlanan mukabil tekli- fin vaziyeti kurtarmıya kâfi gelmedi- İ ğini izah etmiştir. Bir aralık atmosfer İ hükümetin lehinde idi. Fakat sonun- da Ayan Meclisi hükümete muhale fet, azminde olduğunu göstermiş ve hükümetin tekliflerini kabul etme- miştir. Hükmet; meselenin bir itimat me- selesi olmadığı ve Mebusan Meclisi | ile Ayan Meclisi arasmda salâhiyet| mücadelesi meselesi olduğun kanan. tindedir. Hükümet İstediği salâhiyet- leri almadığı takdirde istifa etmek &z minde bulunuyor, r taraftan Ayan Meclisinin| de hükümetin mali diktatörlüğüne s0. nuna kadar mukavemet azminde oldu | Zu görülmektedir. Neticenin ne ola- cağını kestirmek şimdilik mümkün değildir. Küçük İtilâf Devletleri İstikbal Hakkında Kararlar Aldılar Belgrat, 19 (TAN) — Küçük İti » lâf hükümet reislerinin mülâkatı hak kında yazı yazan Samouprava ga- zetesi bu mülâkat neticesinde Küçük Itilâfın daha fazla kuvvetlendiğini, üç hükümet reisinin müstakbel hâdi- #eleri nasıl karşılayacaklarma dair lâzımgelen kararları vermiş oldukla rmı yazmaktadır. Kız Enstitüsü Sergisi Açıldı Ankara, 19 (TAN) — Ismetpaşa Kız Enstitüsü sergisi bugün mera- simle açıldı. Sergiyi bir çok büyükle- rin kordiplomasiye mensup zevat ve davetli halk ziyaret etti, Bu eks- İpozisyon çok muvaffak bir eser ol- muştur. kut ettiği söylenen Bilbao şehri mu. kavemete devam ediyor. İtalyan guzetelerinin neşriyatına bakılırsa, Bilbao cephesinde, Frankonun a5- kerleri değil, fakat İtalyanın mo- törlü fırkaları muvaffak olmuş ve Bask müdafilerini faik vasıtalarile ezmiştir. Roma radyosu, dünkü haftalık | icmalinde bunu açıktan açığa an. Tatmış ve Gundelharada ricate mec- bür kalan İtalyan askerlerinin BİL. baoda bu ricatin adeta intikamı | aldıklarını Mâve etmiştir. Deyli Ekspres gazetesi bir baş yazısında bu hâdise münasebetiyle şunları yazmaktadır: Ki FİEK. | Benzin ve Plâka Parası Otomobiller, İstanbulda plâka pax Tasi namiyle ayda on lira vergi verir. ler. Bu para motörü çok ufak araba- larda sanırım yedi liraya iniyor. Lâ- kin normal boydaki bütün taksiler ve hususi arabalar ayda on lira veriyor. lar, Ayda on lira senede 120 lira eder ki; bizim memleket için pek hafif sa“ yılmıyacak bir vergidir. Bütün nisbe. ti biraz ağır vergilerde olduğu gibi bunun da tahsilinde güçlük çekilir, Bakaya kalır, Belediye bu yüzden masrafa girer. Otomobil sahibi birikmiş vergiyi ö- diyemez. Arubası işten menedilir, ba Yüzden plâkasını terkeder, otomobil garajda dürur, fakat belediye vergi alamaz. Hem o hem öteki ziyan eder, Bunun önüne geçmenin Şu sıralar- da bir imkânı hasıl oldu. Hükümetin petrol, benzin ve müştakatından aldı. ğı vergiyi yarıya indirmesi üzerine benzinin perakende galon fiyatı olan 120 kuruşun 80 kuruşa ineceği tah- min edilebilir. Bu suretle benzin fi. yatlarmda en aşağı bir tahminle üçte bir ucuzluk olacaktır. Bir taksimetre» nin günde vasati 80 kilometre çalış | tığı ve bunun için de yeni ve eski a, Tabalar nazarı itibara alınıp dört gar lonla 100 kilometre yapılmak hesabi. le 16 litre benzin yakıldığı düşünü Hürse bu 10 lira plâka parasınm ucuz. | Uyan benzinin litresine ? ve galonma 10 kuruş gibi bir para ilâvesile hem daha kolay tahsil edilir bir hale geti. rilmesi hemdeçok çalışanm çok, az çalışanm az vergi vermesi gibi da- ha âdilâne şekle sokulması çok müm. | kün ve kolaydır. Henüz benzin fiyat. ları piyasada düşürülmeden belediye» nin buna teşebbüsü, herkes için kolay. lık olacaktır. Belediyenin ve halkın hayrına olan bu şeklin Türkiye Turing ve Otomobil klübünce de düşünülüp karara beğ. landığını haber aldım. İş sucede İs, tanbul belediyesinin harekete geçme" sine kaldı demektir. Bunu da beledik yemizden bekliyebiliriz. B, FELEK “Alman Dış Bakanının 3 Londra Seyahati Hak- kında İngiliz Gazetele- | rinin Fikirleri Ş Londra, 19 (TAN) — Gazeteler, iman Diş Bakanı Baron Von Ney- rath'ın, 23 haziranda yapacağı iki günlük ziyaretten bahsederek şayanı dikkat makaleler neşrediyorlar. Dale Iy Telegraph'ın diplomat muhabiri bü ziyaret esnasında yapılacak konuşma, larda bilhassa garp paktnm ve İs- | panya meselesinin mevzubahis ola. cağını yazmaktadır. Alman Dış Ba. kanınm şahsi temaslarının iyi metis celer vereceği o umulmaktadır. Son günlerde İngiltere ile Fransa temnse larda bulunmaktadırlar. Çünkü Pa» ris; merkezi Avrupa ve bilhasân Ce- nevre ile Londra arasındaki yol üze rinde bulunmaktadır, Dsily Express ise, Von Neurath'm Italyan işleri üzerinde bilgi sahib ol duğunu binaenaleyh Italyanm askeri | kuvveti hakkında mütmlâğalı bir Ür. mide kapılarak, memleketi Ingiltere- © den uzaklaştıramıyacağını yazmakta © dır. Bu gazeteye göre, Almanya, esü. | sen İspanya işinden bıkmıştır ve he doğru samimi bir elbirliğine tem yül etmektedir. i Lübnan Dahiliye Nazırı Oldü | Kudüs, 19 (A.A.) — Lübnan Das hiliye Nazırı B. Mişel Zakur dün kalp durmasından ölmüştür. Zonguldağın Tarihi Günü Yarın Zonguldak (TAN) — 21 Hazlı Zonguldağın on beş yıl evvel yaban “İtalya, Adisabadada kazandığı gibi Bilbaoda da kazanabilir, Fakat bu zaferimizi sağlamlamanm paha- 8 çok ağır olacaktır. Roma ile Adi. sababa ve Roma İle Bilbao arasın- daki mesafe uzaktır ve aradaki mu. vasala hatları, İtalyaya ait olmıyan yerlerden geçmektedir. Süveyş İn- renin elindedir. Fransanm kuv. cılardan kurtularak mili bütünlüğe kavuştuğu günün devir senesidir. Bü | münasebetle Halkevi tarafından bü yük kutlama uroğramı hazırlanmış» 21 Haziranda Halkevi Başkanı A» kın Karaoğuz, Şair Necip Fazıl sö söyliyeceklerdir. O gün, büyük Türk filozofu İbni Sinayı anma gününe de tesadüf eylediğinden ayrı bir ehem-