5 Ağustos 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

5 Ağustos 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Genç Japon Zabitleri Abideye Çelenk Kayda Filo kumandanı âbide defterini imzalıyor (Başı 1 incide) Vice "Amiral Minelehi Koga'nın kumandasındaki Yakumo ve İwate kruvazörlerinden mürekkep olarak uzun bir seyahate çıkan Japon mek- tep gemileri filosu dün sabah saat dokuzdan sonra limanmıza gelmiş- tir. Filo limana girerken şehri top. larla selâmlamış, Selimiye kışlası. daki bataryalarımız buna cevap Ver- miştir. Japon mektep gemileri de bi- raz sonra Dolmabahçe önünde demir Jemişlerdir. Bu sırada, Amira! Koga- ya mihmandar seçilen deniz binbaşı- si Bay Süreyya, motörle İwate kru- vazörüne gitmiş, Amirali resmen s6-| lâmlamıştır, Saat 10,30 da da misa- fir amiral gemiden ayrılmış, karaya | çıkarak önce Vilâyette Vali muav'ni- | ni, sonra da Istanbul Kumandanmı ziyaret etmiştir. Sant 11 de Japon bahriyelilerinden mürekkep bir imlifreze Dolmabahçe rıhtımına çıktı, Önlerinde bandoları olduğu halde muntazam bir yürüyüş- le Topane — Yeniçarşı — Galatasa- ray yoluyla Taksime gittiler. Deniz Harp Okulu talebemizden bir grup- la bir müfreze deniz askerimiz de muzikalarile birlikte daha evvel Tak- sim âbidesinin yanında yer almış bu- Tunuyorlardı. Vali Vekili, Istanbul Kumandanı, Deniz Kumandanı da Taksime gelmişlerdi. Mızıka, Türk| ve Japon milli marşlarını çaldıktan sonra Amirai Koga, âbideye bir çe- lenk koydu. Bundan sonra, Japon ve Türk ku- mandanlarının önünde iki dost mem- Jeket denizcileri güzel bir geçit resmi yaptılar. de iki millet mâneviyatınm biribiri. ne benzemesdir, 1890 tarihinde, memleketimizi ziya ret eden Ertuğrul gemisi, Japonyada büyük bir Türk sevgisi uyandırmış- tır, Aradan geçen 48 sene bu dostlu- ğu derinleştirmiş bulunuyor. Türk deniz yüzbaşılarından Zeki ve Şeref adında iki subayınız, Japon- yada Japon askeri teşkilâtı hakknda «saslı tetkiklerde bulunuyorlar, Türk sübayları, bütün Japon tekiziyalileri. nin itimat ve sevgisini Kazan, ir dır. Türkiyeyi ziyaretim münüdebetile burada gerek resmi zevattan ve ge- rek halktan gördüğümüz samimiyet İve hüsmükabule teşekkürlerimi iblâğ | etmenizi gazetelerinizden rica ede- Ziyafet Vali Vekili dün gece Japon Ami. ral ve sübaylarr şerefine Tarabya daki Tokatliyan otelinde 250 kişilik bir akşam ziyafeti vermiştir. im. ir Japonya Hedefine Vardı (Başı 1 incide) edeceklerdir. Dün Çin keşif kollar; Pekin . Han kov hattı üzerinde bir Japon tayya- resi düşürdüler, ve ricat eden bir Ja- pon kıtasının bir tangmı ele geçirdi. ler, Harp plânı Misafir bahriyeliler, öğ'eden sonra şehri gezdiler, Vali vekili, sanat 16 da ve Istanbul kumandanı da saat 16,30 da Iwate gemisine giderek Ami ale ziyaretini iade ettiler, gemiye girer ve çıkarken top atılarak selâm- Jandılar, Amiralin sözleri Akşam saat 17,30 da Amiral Ko- gi, Istanbul gazete mümessillerini E Wate mektep gemisinde kabul etti ve | gü boyanatta bulundu: '— İwate ve Yakumo gemileri le memleketinizi ziyaretle onun çok gü; zel manzaraların; görerek hayran ol- duk. Türk ve Japon milletleri ara - smda doğrudan doğruya temaslarda bulunmak fırsatını elde ettik. Türki- yede yeni doğan terakki ruhu ile mil U şerefinizi yüseltmekte olduğunuzu gözümle gördüğümden dolayı bahti- yarım, Akdeniz memleketlerini ge - zörken evvelâ Türkiyeyi ziyaret et- tik. Memleketiniz, genç zabit vekil lerimiz üzerinde çok derin intibalar bırakmıştır. Asya kıtasının gerbinde ve şarkın- da bulunan Japon ve Türk milletleri, aradaki uzak mesafeye rağmen yekdi Şanghay ve Nankinden gelön ha- berlere göre, Çin askeri makamatı Paotingfu'da yapılacak bir muharebe nin plânlarını hazırlamakla meşgul dürler, Fakat General Şang . Kay - Şek ecnebi müdahaleyi daveti, Av. rupaya İsmarlanan tayyarelerin ve Amerikali o pilotların müvasalatını beklemeyi tercih etmektedir. Pekinde vaziyet normaldir, Fakat inliler endişe içindedirler. Mühim Japon kıtaları Çinin şimaline sevko- lunuyor. Japon tayyareleri Paoting şehrinin üstünde uçarak vaziyeti ta- rassut ediyor. Pekinde bulunan son iki Çin alayı Kalgam istikametinde hareket etmişlerdir. Tiençinde sulhü muhafaza için bir komite teşekkül etmiş ve nakli. yat işlerinin ıslahı için zaruri tedbir. leri almıya karar vermiştir. Japonyada yeni vergiler Japonya hükümeti evvelce Diex ta- rafından kabul edilmiş olan 97 mil yon pene ilâveten meclisten 410 mil. yonluk munzam tahsisat istemiye ka- rar vermiştir. Hükümet Şimali Çin ihtilâfı yüzün- den yeni vergiler ihdas etmiş ve irat gerine karşı samimi yakmlık duygu- lerile mütehassistirler. Bunun sebebi vergisinin artırdmasını meclisten is temiye karar vermiştir: Bu da hü- TAN Londra - Roma Anlaşıyor (Başı 1 incide) Centlemens Agreemen'de tespit edi- len vaziyet ve haklar sistemini değiş- tirecek hiç bir şey yapmak arzusun- da değildir.,, Gazete, centlemens agreementerin teşmil edilebilece; ve fakat İngi - liz — Italyan teşriki mesaisinin di - ğer milletlerin hayati menfaatlerine muhalif direktiflerle inkişaf veremi- yeceğini yazarak devam ediyor: Bu teşriki mesai Berlin — Roma mihverini ne tagyir ve ne de tenkis etmiyecektir. Keza bu teşriki mesai Fransayı tecride de matuf değildir. İngiltereye göre İngiliz mahafiline göre, görüşmele. tin hedefi eski dostluklar zararına yeni dostluklar vücude getirmek de- ğil, ortadaki. gerginliği izale etmek. tir. İki taraf arasmda Habeşistanda- ki İtalyan hâkimiyetini tanımak için pazarlığa girişilmemiştir. Hedef, Mil letler Cemiyeti gerek bugün, gerek yarım nâmna kuvvetlendirmektir. Chamberlain - Mussolini arasmda teati edilen mektupların metni he- nüz gizli tutulmaktadır. Fakat bu mektuplaşma samimiyet (devrinin başlangıcı (o sayılıyor. Grandi, ile Chamberlain arasmdaki konuşmala. ta büyük ehemmiyet verilmekte ve bunların müzakere için esas teşkil et. tiği tahmin olunmaktadır. İtalya Hariciye Nazırı diyor ki Roma, 4 (TAN) — Universal Servis muhabiri bugün İ- talya harlelye nazırı Kont Cisno İle bir mülâkat yapmıştır. Kont Ciano İngiltere — Italya (o münasebetleri hakkında sorulan suale cevap olarak gu sözleri söylemiştir: — Iki taraf arasında hava tama. mile düzelmiş ve itimatsızlık kalk- mağa başlamıştır. Mister Eden ile Mister Duffcooper'in son beyanatın- dan hognuttür. İki memleket Başve. killeri arasında teati edilen mektup- larda münasebetlerimizde yeni bir devir açacak ve İngiltere İle İtalya arasında ananevi dostluğu canlandı. — O halde centlemens”agresmen iki meleket arasında meri midir? Kont Ciano bu suale şöyle cevap vermiştir; — Ben de Mister Eden gibi onun tamamile meri olduğuna kaniim. Ye- niden yapılacak bir Iş varsa, iki mem rini izale etmektir. — Bunların izale (edileceğine | kani misiniz? — Zaten iki taraf arasında ihtilg- fa sebep olan esaslı bir şey Yoktur. Yalniz mütekabil itimat ve emniyeti sağlamlamak Vizımdır. Sonra İtalya — Ingiltere münasebatını bozacak maddi sebep te yoktur. Sebepler ru- hidir ve bu nokta daima mazarı dik. kate almalıdır. Esasen İki taraf tam bir samimiyet le anlaşmayı arzu ettikten sonra me sele yoktur. İki memleketin menafii ne Akdenizde, ne de buşka bir saha- da çarpışmıyor. Bilâkis biribirini ta. mamlryor. Siirtte “Marmara Havuzu,, Siirt, (TAN) — Şehrimizin imarı için galışmalar devam ediyor. Hükü met caddesi inşaatı tamamen bitiril- miştir. Kezer çayi kenarında da bir “Marmara havuzu” yapılmıştır. me kümete 100 milyon pen temin ede. cektir. Müzakereler Bütün bu haberlere ilâve edilecek bir nokta, iki taraf arasmda müzaka. re zemininin hazırlanması için de mamiyetin temini ve hâkimiyetinin tanınması şartile müzakereye hazır- dır. Büna mukabil Japonya, Pekin — Tiençin hattım gayri askeri hale ifrağı ve Mançuri vaziyetinin tanın- ması takdirinde müzakereye başlıya- cağı anlaşılıyor, Hopey tamamen Japonyaya geçti New-York, 4 (TAN) — Bugün Ja- ponya hükümeti Şimalı Çindeki Şar- ki Hopey ülkesinin tamamile işgal &- dilmiş ve buradaki hedeflerin kâmi- len tahakkuk ettirilmiş olduğunu !- lân etmiştir, Bu Japon tebliğine gö- re Japon askeri hareketleri Sonuna ermiş ve ancak Çin hükümeti tara. fından alınacak vaziyeti beklemekten başka bir şey kalmâmış bulunuyor. çalışıldığıdır. Çin hükümeti mülki ta- | leket arasındaki gerginliğin sebeple Aka Gündüz .« .. . Fıratötesi,,nde (Başı birincide) toprak, kum, çamur, çakıl kasırgala” rı içinde buldum. Hele sabahları tay- yareci gözlüğü olmazsa kasabalara, şehirlere zor giriliyor. i — Demek belediyeler bakmıy: ar. — Bakmak meselesi ayrı. Bu ka- sırgalar yalnız belediye işi değil, kay- makamların işi, vilâyetlerin işi, par- tinin işi. Size tarif edemem. Nasıl anlatayım bilmem ki, eye sormuyorsunuz? Birdenbi re afallamayınız. Sözlerimi kötüye değilse bile yanlışa yorduğunuzu an- Lyorum. Fakat inanınız ki, hiç yanlış yalan söylemiyorum; Açık söylüyo- rum. Meselâ Diyarbekir istasyonun» de indiniz, şehre gitmek için faytona bindiniz. Aman Allah! Bir gürültü, bir toz, bir kasırga. Meselâ sabah, 38 bah Şimal sırtını tırmanarak Mardi- ne çıktınız, bir karış toza bulanma- dan belediyenin önüne gelemezsiniz. Urfanm ortası da böyle. (o Bireciğin, Sivereğin kenarı da böyle. Bir taraf tan belediye, bir taraftan vilâyet, bir taraftan kaza, bir taraftan parti ve Halkevi, Allahın günü akşamlara ka- dar ortalığı toza, çamura, çakıla bo- Zuyorlar, — İnsanm “geldiğime geleceği me tövbe!,, demesine meydan kalma- Idan ortalık sulanıyor, biz iki fırça, İbir soğuk duş, bir sade kahve. Göz Amerikanm | ler açılıyor. Trk bir hava içinde geç“ tiğiniz yerleri görebiliyorsunuz. He- men anliyorsunuz ki, bütün bu kum, çakıl kasırgası bir bakımsızlıktan değil, bir durmamacasına yapıcılık- tanmış! Acele edip te tenkide, şikâye te, mırıltıya başlamışsanız utanıyor- sunuz. Çünkü bu toz duman vaktile Ankarayı da bürüyen toz dumandav başka bir şey değil, Meğer caddeler açılıyor, mağazalar, binalar yapılıyor, Halkevleri kuruluyor, hususi muha sebe yapıları işliyormuş ta toz duman | ondanmış. Sulanmea İşi anlıyorsu- Duz, Bayındırlık işinin bu kadar geni- şini, bu kadar yorulmazını, ne öm- rumde gördüm, ne tarihte. İşte Fr ret , Ötesini böyle buldum, Herkes | Ankaraya, Taksim talimanesine (Ça- buk şenlendi) diyor. Bir de her sene Fırat - Ötesi'ne gidip görmeli. Çabuk şenlenmenin ne demek olduğu asıl o zaman anlaşılır. Mardini, Amidi, bü- tün o bölgeyi dün görenler yarın tanı yamıyacaklardır. Yapı, elektrik, ge- nişleme, su, yol. Ne bileyim ben, mü hendis olsaydım daha güzel anlatır- öm. Amma notlarımı tasnif ettim. Bir seri yazı hazırladım. Neşredece- gim. — Asayiş meselesi? — Anlamadım, Oralarda ne âsı- Yiş var, ne de meselesi, — Yine yanlışa, kötüye çekme. A- sayiş Abdülhamit devrinde vardı, Bir şehirde kan gövdeyi götürürdü, vali yine saraya (saye! şâhanede âsayiş berkemaldir!) diye telgraf raporu verirdi. Halbuki bugün oralarda meş- | hur akrepler bile (o medenileşmiştir, hiç kimseyi sokmuyorlar. Nasil olur da Asayiş var derim. Asayiş kötü ke- Timedir, Ters münslr kelimedir. Asa- BAŞMAKALEDEN MABAAT (Başı 1 incide) inle büyük ölçüde bir harp başlarsa Japonya, Elâzize bağlıyan Fırat ibol memnundur, a iktisadi | garlarımızın da bu Yıl bol — 5.8. 937 AGIN KÖPRÜSÜ Ağın, (TAN) — Arapkir şik köprü inşaatı bitmek üzeri AGINDA MAHSUL Hİ Ağın (TAN) — Bu sene olduğundan kasaba Tanesi bir KÜ dakımdan verimli bir iş yapmadığını | anlaşılıyor. az zamanda farkedecektir, Japonya 1931 Mançuri hareketle rini, iktisadi dertlerini hafifletmek için yaptı. Mahçuride saklı servetle- rin Japonyaya birdenbire bolluk ge- tireceği ve börçlar içindeki Japon köylüsünün yüzünü güldüreceği ilân edildi, Çin tarafından ciddi bir mukave- met gösterilmeden ve Amerika ile a- Vikadar Avrupa devletleri müdahale etmeden otuz beş milyon nüfuslu ko- caman Mançu lokması yutuldu. Fakat Japonyanmn iktısadi vaziye- ti bu yüzden düzelmedi. Mançurinin | inkişafı için büyük sermayelere ihti- | yaç vardır ki Japonya bunları bula- | cak vaziyette değildir. Mançuri ser-| güzeşti iktisadi yükü azaltacak yer- İ de çoğaltmıştır. Şimdi çivi çiviyi söker nazariyesile | yeni bir maceraya girişilmiştir. 35! milyon nüfuslu Mançu kıtasma ay- ni şekilde diğer arazi ilâve edilirse yükün ortadan kalkacağı yolunda bir | vehim arkasında gidilmiş olur. İ apon askeri kuvvetinin Çinli- | lere çok falk olduğu münaka- şa kabul etmez bir hakikattir, Fakat | Çin de son senelerde çok değişmiştir Buglinkü vaziyet 1931 senesinden çok başkadır. Çinde hudutsuz nüfus kay- nakları ve aşılmaz mesafeler vardır. | Sovyetlerin Asyadaki geniş techizat fabrikalarını ve depolarını da herhal- de hesaba katmak Jâzimdir. Biz öyle ümit ediyoruz ki Japonya, Uzuk Şarkta bir harp kopsrmanın mesuliyetini ve âkıbetlerini göze &8i- mıyacak ve #ulhun korunması İçin herhalde bir yol bulıfhacaktır. İ Ahmet Emin YALMAN BORULAR DEĞİŞTİRİLİYOR Cerrahpaşa, Aksaray ve civarında, ki terkos borularının kuturları fena halde daraldığından hem bu civarda- ki binalar su sikıntisi çekmekte, hem de bir yangın vukuunda tehlike gö- rülmüştür. Bunun Üzerine dünden İ- tibaren borular geniş kuturlu boru- larla değiştirilmiye başlarmış, Koca- mustafapaşa otobüslerinin güzergâhı da muvakkaten değiştirilmiştir yiş var demek yok demektir; Yok de mek te adamakıllı var demektir. İşte ben haftalarca tek başıma gezmedi- ğim dağ, dere, çöl kalmadı. Altın pa- ram olsaydı tepsiye doldurup başım- da taşıyacaktım. Anlıyorum, tepele- nen şeyhleri sormak istiyorsun. Ce- vap kısadır: dediklerim doğru olma- saydı onlar tepelenmezlerdi. Mesele- ye gelince, ben oralarda mesele de- nilen bir meseleye rastlamağım. İnti- balarımın hülâsası şudur: Oralara her sene, her fırsatta seve sevine gi- | deceğim, TAka Gündüz'ün seyahat notları bir, iki güne kadar gazetemizde çıkmıya baş- lıyacaktır.)| KANZUK NASIR İLACI e G7 | DOKTOR JEMS UZUN © 0 BULDUĞU BİR DÜR. KANZUK NASIB CI en eski nasırları bile ten çıkarır, Ciddi ve mat bir nasır ilâcıdır. © İLİZ KANZUK şair BEYOĞLU — İSTA' . e a Satılık Motör “© 100 voltluk bir küçük, Dİ dinamo ile biri üç beygir, © beygir kuvvetinde ufki vE müteharrik iki motör, yirmi © kümlülütör, bir adet tablo W€ jarla Ingiliz mamulâtından ucuz fiyatla. satılıktır. “TAN” gazetesinde ( caatları, asi ri ; f j L fi ÇARPINTI ve HAFAK Bulantı ve baş dö” hırçınlık ve neş'esizlik” İLAN Abdülehat Genç'eri zil ettim. Alâkadarın mâl üzere İlân ederim, Florya Solaryom piâjt Mehmet Uygunca. EE Tifo ve paratifo il tulmamak için tesiri kat'i veti pek emin taze ayıdır nede bulunur, Kutususö*” Istanbul Gayrimübadiller Komisyonundar), D. No, Semti ve mahallesi 449 Oo Tarabya Büyükçarşı Acı Çeşme Ayvansaray Atik Mustafa Paşa Tarabya Ayakiryaki Beyoğlu Yenişehir Yedikule İmrahor Tiyas B. 3619 O Bakırköy Cevizlik 3859 Kadıköy Osmanığa 5758 o Bostancı 6227 , Anadolu Hisarı Sokağı Emlik No, E: 174921 Y: 1517 Mahallen 13/1.1517 E: ve Y:22 Y: Bostan ve Beyoğlu Cad. Çuhacılar Cinsi ve hissesi Altında dükkünr olan 2420 ahşap iki hane Kâgir dükkünin 3/24 His, Bostan E:4 Y: 468 Ayazma mevki! E: 65-127 3674,68 metre arsa 4674,68 metre bostan Demirhane ve Dericiler E: Terzi XY: Dikici 'E: Yeniyol XY: Çekirge Söğütlü Çeşme ve Karadut 19.21-8 hi 100 metre arsa 32,40 metre arsa 126 metre arsa Harap ve Ahşap bir ane ve İki bahçenin 2/10 His. Çatalçeşme Yozgat Tariki Çavuşbaşı ve Göksu mevkli 179 metre arsa Küçük Armutlu Bab- çesi demekle arif bir kıt'a bostan maa Ahır. Yukarıda evsaft yazıl: gayrimenküller on gün milddetle satışa çıkarıl mıştır. İhaleleri 168997 düşen Pazartesi günü saat 14 dedir. Satış münhasıran gayrimübadil bonosiladır.