13 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

13 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

? YAZAN: KEKE MİN Zöy4 BEYAZ RUSA, Efendileri Nikola Romamof te- pelendikten sonra nah taban kaça- — bilen beyaz Rusların içinde İyisi, Adamı var mıydı, yok muydu? Bil © mem. Fukat başı bitlisi, dili fitlisi, > koltuğu itlisi çoktu. Her gittikleri yeri iki saat içinde “uyuza döndüren, zevkini söndüren © bumahlüklar bir numara aşağısına — da tenezzül etmezlerdi, hani şöyle © yok mu ya, konteslik, kaymakam- ik filân küçük şeylerdi, mendebur- ların ellisi prenses idi, ellisi ültra generali Ve Galataya ayak bastıklarn - — dan 24 saat sonra Beyoğlunun ya- > rısa aşevine, yarısını Haneşevine çevirivermişlerdi. Biz Beyoğlunda Abanozu, Baya- o sıtta Kuru Naciyeyi, Kadıköylinde — Parisi çoğumsarken, bir de ve gö- relim? Her prenses başlıbaşına bir rahmetli Sürpiğin evi olmuş ta — €addeleri, yan sokakları, çıkmazla- om tıka basa doldurmuş! Kumar yeri olarak bir Şehzade- de çaycmm üstü, bir Kadıköyünde Hasırcınn ora, bir Beyoğlunda Kör Eminin klübü vardı. Yarı gün geçmedi bitirim yeri olmadık bir Ayasofya camli, bir Panaya kilise- bir de Balattaki Sinagok kaldı! © Haftasına sürmedi, doktorların — Yüzde doksan dokuzu üç çeyreği ulaşık hastalıklar mütehassıs ke- — Altin diş Hayriye, Leblebi Fat- “ maya, Ayı Vasile, Çolak Vartana N karmanyolana — Katmerlisini sonalteslerde gördük. Gördük te şaşakaldık. Koca Istan- © bula bir hal olmuştu: Rehin, haraç, haciz, lera... Sövlşme, dalaşma, hırlaşma, dö boşanma... Nevrol, Nevro- zin, neosalvarsan... Küllü kepazeliğe karşı da mer- hamet, şefkat, himaye, insaniyet, misafirperverlik... Bunlara karsı da, yine ve hâlâ Türk düşmanlığı! Bütün bunların arslarma birer toplama (<*-) koyunuz, sonma da — bir müsavi (—) çekiniz. bulunacak netler bg a Rus. KARA KASİDE Bir gece Franbuvaz gazinosunun kapısından içeri şöyle bir baktım da kendi kendime: — Bre Lenin Efendi! dedim. yük ihtilâli ben yaptım, diye övünüp durma! Onu doğuran Şu Beyaz Rusun tâ kendisidir! Bu Beyaz Rus denilen kara be Tâ, nereye girdise Hügo'nun me$- hur romandaki serseri gibi kole ra halinde girdi. Koyun memesine yapışan kara yılan hersile 15 yıl Sırbiyayı em- di, sümtrdü. Kurtulabildikleri gü- sü niçin milli bayram saymadıkla. rna şaşarım. Bulgaryayı yıllarca kana boyayan on parmaksa doku- zu bunun ellerindedir. Fransada çevirdiği rolleri ne kırk Brian, ne seksen Şotan temiz- liyemez. Tokyodan Bordoya kadar zayıfı kuvvetliye, ufağı iriye, dosta dos- ta, düşmanı düşmana, insanı insa- na fitliyen, gammazlıyan, casuslı- yan, mlzevvirliyen odur. Bilmem hangi sene, hilmem han. gi generali bilmem Parisin meresin- den kaçırmışmışlar... Yalan! Men- deburu kendi mendebur arkadaşin- rı öldürmüştür. Ya birikmiş parn- sı vardı, ya kıvama gelmiş haraso- su, Baska kim kaçıracak? Sanki TAN Kız Talebeye Askerlik Dersi Başlıyor Yalnız Alncilkyuflardi Bu ders yilt başmdan itibaren orta okullarla lise yüksek mektepler ve U- hiversitedeki Türkiye vatandaşı olan kız talebeye askerlik dersi gösteril mesi hakkındaki kararların tatbikine geçilmiştir. Yalnız, ortaokulların 6 ncı sınıfla” rında askerlik dersleri gösterilmi; ceği gibi bu yıl askerlik dersleri için muvakkat bir program takip edilecek tir, Gelecek ders yılından itibaren er kek talebelerde olduğu gibi, okul ve Sınıf derecelerine göre, orta, tam, yük |sek ehliyetname karşılığı olan prog- ramlar hazırlanacaktır. Yüksek, ertik, teknik okullarile li- selerde bu yıl ortalarm yedi ve seki- zinci sınıfları için yapılan program bir arada gösterilecektir, Bütün kız talebe için bu yıl asker-| lik derslerine devam, smıf geçme, © kuldan mezun olma hususlarında © keklere yükletilmiş olan mecburiyet | ler kizlar için de tamamile tatbik ©- ilecektir. Ders saatleri yalnız bu se- neye mahsus olmak Üzere tekil s- nıflarda bir saat olacaktır. müsübet incili boroştur da aşırılıp basa takılacak! Geçende hir yenisini daha güya kaçırmışlarmış... Elimle enselökü- nü şamarlamış gibi bilirim, bu da yalan! Kakavanı, kendi kakavan arkadaşları yok etmişlerdir. Ya- hut ahırın birine kapayıp sakla - mışlardır da kaçırıldı diye ortalığı yaygaraya veriyorlar. Kaçıracak. lar da ne olacak? Ciğerini Paris sergisinde satılığa çıkarsalar, düs- kün frangın sentimini veren bu- tunmaz. Bir sey değil, ben bizim arkadaş lara şaşıyorum; dünyada olsun, memleket içinde olsun yazılacak başka mühim mevzular yokmuş gi- bi eşin kuyruğuna yapışmışlar. | matah geymişcesine hergün orta- ya sürüklüyorlar. Hos.. Benim de hurada yaptığım başka bir şey deği ya, uçlu Noter va Oldu Salâhattin 1 Sene 2 iy Hapiste Yatacak Zimmet ve ibtilâstan suçlu bulu- yan Beyoğlu birinci noteri B, Salâ - muhakemesi, dün ağır ceza iahkemesinde neticelenmiştir. Müd- de'umumi, geçen celsede suçlunun i zimmet, hem de ihtilâstan mah- İyetini istemiş, dün karar bildiril. karara göre, hazineye ait 3631 “belediyeye mit 4710 lirayı zimme- & geçirdiği neticesine varıldığı için İF Sene hapsine karar verilmiş, c€- nın altıda biri o artırılmıştir. B. tin bir sene iki ay hapiste ya ve zimmetine geçirdiği 8301 li- da ödeyecektir. Fatih Noterinin k Muhakemesi Dün ağır ceza mahkemesinde Fa - “noteri Şükrü ile daktilosu Münev ve başkâtibi Fevzinin muhakeme de devam (edilmiştir. Noter İlrü, vaktile bir buhran nöbeti ge- fini iddia ettiği için mahkeme 1123 İki 30 kupona mukabil bir Almanyadan Alacaklılar Anadolu Tacirlerinin Hepsine Paraları Veri'di A'manvaya ihraç ettiğimiz muhte- Şehrimizdeki Sefirler Ankaraya Dönüyorlar Yazı geçirmek üzere İstanbula ge miş olan bütün sefirler, Cümhuriyet Bayrammda bulunmak Üzere bugün lerde Ankaraya dönmiye başlıyacak» lardır. Mezünen memleketinde bulunan İn xiltere büvük elcisi Sir Persi Lorenin de bugünlerde. Türkiyeye. dönmesi beklenmektedir. — > Avusturya Milli! Bankası Reisi- nin Konferansı Üniversitede her yıl olduğu gibi bu sene de gerbest konferanslar serisi ” İ hazırlanmıştır. Bu serinin ilk konf ransı, dün akşam Saat 18 de Avus. turya Mili bankası reisi Dr. Victor Kienböck tarafından verilmiştir. Konferansçınn bankacılık ve malı. yecilik sahasında beynelmilel bir şöh. ret ve salâhiyet sahibi bulunması ü- niversite konferans salonuna birkaç bin dinleyici toplamıştır. Bu arada Avusturya sefareti erkânı, üniversi. tedeki Türk ve ecnebi profesörleri, şehrimizin maruf bankacılar! ve üni. versite talebesi hazır bulunmuşlar - dır. 8 Türk mallarının henüz ödenme - miş olan © bedellerinin Cümhur'yet Merkez Bankası tarafından alacaklı tacirlerimize tesviye edilmeğe başlar dığı yazmıştık. On yedi milyon ti - ra tutan bu alacakların bugüne ka dar ehemmiytli hir miktarı ödenmiş- tir. Merkez Bankasına müracaat © den tacirler hesaplarına ait evrakı göstererek paralarmı alıyorlar. Bu güne kader vanılan muamelelerde İs tanbul tacirlerinden bir çoğuna, A- nadolu ihracatcrlarının hemen hepsi: ne alacakları ödenmiştir. Dün akşa - | ma kadar tediyeye devam olunarak | İm'r, Adana, Mersin, o Samsun. Trabzon, ve sair yerler tüccarlarının bütün alacakları verilerek hesapları kapatılmıştır. bu husustaki rapora göre Şükrünün vazifeye devamında bir mahzur bulu nup bulunmadığının Trbbradli mües- sesesinden sorulmasına karar vermiş ve duruşma başka güne bırakılmış - eml 27 10 kupona mukabil bir sik (300) kuruştur. | cüz 7i$ kuruştur. Dr. Kienböck, “Beynelmilel tedi. yat siyaseti, mevzulu konferansına bugünkü beynelmilel tediyat şartları. nı ve müşküllerini anlatmakla baş lamıştır. Profeşör, artık tamamile Ji. beralizme dönmenin imkânsız bulun. duğunu, her memileketin tediyat mu- vazenesini bulmak için tedbir ara: nı söyled'kten sonra konferansını bil. hasas şu mühim esaslara bağlamış - tır: 1 — Altın mikyasına dönmek Zaro. ridir. 2 — Bu yolda beynelmilel #nlaş- malar yapmak icap eder 3 — Bunlar yapılıncıya kadar hü- kümetlerin spekülâsyonu murakabe etmeleri lâzımdır. 4 — Her memleket altın mikyasmı gelmek için münasip zamanı seçiue- İşçilerine Yüzde 50 Kırk sekiz saatlik haftanın tatbi - ki üzerine dün de birçok sanayi mü- esseseleri, işçiler, iş verenler iş dai- resine başvurmuş İş dairesi, her müracaatı ayrı ayrı tetkik ede- anunen © yapılması şeyleri tavsiye #tmetkedir, Müracast larm bazısı da mektupla yapılmak - tadır, Bu arada, tramvay işçilerinden | bazıları da 48 saatlik haftanın tram- vaylarda niçin tatbik © edilmediğ uşlardır. Kırk sekiz saatlik haftadan sna edilenler Iş kanununun üçüncü maddesi hü kümlerine göre, 48 sastlik iş hafta- smdân simdilik istima edilenler gun lardır: Maden işçileri ve toprak al - maddeler crkarar jar ocaklarında . İşi ,yol iş ri, demiryolla ri, otobüs, tram vay, tünel arabalarında çalışanlar, ektrik, muharrik kuvvetler ve em- kullanlar, telefon, telgraf, tel. işçileri, kara ve deniz nakliyeci Fakat, bu istisna muvakkat hir za r, Bu hususta, ayrıca bir karar verilecektir, Emrin dışında kalanların vaziyetleri Yalnız, yukarıya yazdığımız nakli- ye vasıtalarının ve müesseselerin doğ rudan doğruya atelyelerinde çölkian bütün işçiler 48 saatlik baftadan is- tifade edeceklerdir. Bankalarda, si - gorta şirketlerinde, toptancılar ve caret komisyoncuları yanında çalışan lar da 48 saatlik haftaya dahildir. Yalnız perakendetiler, bakkallar, ber berler, lokantacılar, oteller, ve müma li yerlerde çalışanlar da şimdilik bu emrin dışında bırakılmıştır. Tleride ai » İon dokuza ka 48 SAATLIK HAFTA Bazı Fabrikalara Fazla Çalışma İzni Verildi Bu Bere e İniyacak | Bu Muvakkat Müsaadeyi Alan Müesseseler, Fazla Verecekler Fazla çalışma izni alan trikotaj fabrikalarından biri. gibilere dair bir kurar verilecektir. İşçilerini fazla çalıştırmak istiyenler Diğer taraftan, muumele vergisi. den kurtulmak maksadile işçi ade ni ondan aşağıya indirmek suretile işçi çalıştıran yerlerden bir çokları da iş dairesine müracaat ederek İş - çilerini fazla saat çatştırmak zarure- nde bulunduklarını iddia etmişler - dir, iş dairesi, bu gibilere fazla me- sai için müsaade etmemiştir. Bilâ - kis, işçisinin adedini o az göstererek hâzineye vergi vermemek için İşçi miktarmı azaltmış olmaları nazarı dikkati celbetmiştir. Bunlara sadece birkaç işçi fi kullanı ye edilmiştir. Te minsk Hammiin anat TA Ân muntazaman teftiy- lere başlamığlardır. Teftiş sırasında bazı iş yerlerinin kanına aykırı ola- rak ecnebi tebaasından bazı kimse - lere iş verdikleri anlaşılmış ve bu gi biler müddetumumiliğe bildirilmiştir. Trikotaj fabrikalarına izin verildi Trikotaj fabrikaları, ramazan ve bayram hazırlıkları dolayısile hafta: da 45 saatlik çalışmanm kâfi gelemi- yeeğini iddia etmişlerdir. Bu fabrika ların ber aylık istihsalâtı tetkik edile rek haklı oldukları görülmüş. fazla çalıştırma müsaadesi verilmiştir. An- cak bu müsaade £ yalnız bir ay İçin muteber olâcak ve fazla (çalıştıran müesseseler işçilerine gündelikleri - nin Yüzde ellisi kadar fazla para ö- deyeceklerdir. Fabrikatörler iş dai-| resinin bu teklifini kabul ettikleri gibi İnhisar idarelerinde çalıştırılan işçilere de ayni suretle muamele ya- pılması temin Mele Apartımanları Soyan Bir Hırsız Ele Geçti Emniyet direktörlüğü ikinci şube memurları, Uzun zamandanberi ara- nan azılı bir hırsızı ve ona yataklık edenleri yakalamışlardır. Bu, Şişanede Aybaşı da oturan Hanri ismnide biridir. Han ri, şimdiye kadar (Beyoğlunda ve Pangaltıda on beşe yakın apartıma- nı çok mahirane bir şekilde ve hiçbir iz bırakmadan soymuştur. Bu adam, hırsızlıkları Yalnız pazar günleri her kesin gezmelerde olduğu sıralarda yapmış ve yalnız mücevherat ve pa- ra çalmıştır. Tidir. 5 — Maliyeciler fikir sahasında ya pacakları tetkiklerle hükümetlerine rehber olmalıdırlar. 6 — Bugünkü şartlar altında müm kiin olan kambiyo serbestisi yolları âranmalıdır. Avusturya Milf bankası reisi, bu esasları söyledikten sonra sözü Tür. kiyeye nakletmiş ve Türkiyenin ta -| kip ettiği kambiyo siyasetinden tak. dirle bahsederek Cümhuriyet Merkez Bankasının kambiyomuzün İstikrarı meselesinde çok büyük hizmetlerde Hanri, bütün yaptıklarmı itiraf etmiştir. Çalınan mücevheratın bir kısmı Kalyoncuda O kahvecilik eden sabıkalı hırsızlardan o Arap Cemalin evinde bulunmuş, bir kısmı da satıl. dikları yerlerden toplanmıştır. — ———. Fazla Yolcu Almış Liman memurları, evvelki gün Şir keti Hayriyenin 56 numaralı vapuru nu Beşiktaş iskelesinde ansızın kon- trol etmişler ve istiap haddinden faz Is olarak 30 yolcu bulmuşlardır. Ge- sokağında | Zayko apartımanmın 4 numarasın -| Hususi Otomobillerin Plâkaları Değiştiriliyor Hususi otomobillerin kullandıkları plâkaların değiştirilmesi kararlaştırıl mıştır. Yeni plâkalar, müstatil şek - linde olacak ve İstanbulu göstermek üzere “İ,, , hususi olduğunu anlatmak için de bir “FL, harfinden sonra oto- mobilin sira numarası bulunacaktır. A Mavnaya Çarpan Haliç Vapuru Şirketinin 9 numarali vapı- ru, evvelki akşam Haliçte Ahmet ve Hamdinin idaresindeki bir mavnaya çarparak hasara uğratmıştır. naları tavsi- | 18 - 10 - 937 General Metaksas'ın Ziyareti ça Ziyarete Ait Program Hazırlandı Gelecek hafta memleketimizi ziya- ret edecek olan dost ve müttefik dev let Başvekili General Metaksasın kar şilanma programı dün vilâyete gönde rilmiştir. Bu programa före, Gene - ral Metaksas bu aym 16 sında Ave- rof zırhlısile Pireden hareket edecek, 18 in nü saat 16 da limanımıza gelecektir. Averof Marmara adası a- çıklarında Zafer ve Tinaztepe muh- riplerimiz tarafından karşılanacak - ter. Vali Muhiddin Üstündağ ile misa- firimizin mihmandarları bir motörle Averofu Moda açıklarmda karşılı - yacaklar ve gemiye geçerek misa - fir Başvekile “Hoş geldiniz, diyecek- lerdir, Averof Selimiye açıklarına geldiği zaman 31 pare topla şehri selâmlıya- cak, buna Selimiyeden mukabele edi- lecektir. Ayerof, Dolmabahçe (açıklarında demirliyecektir. Misafirimiz, denizyol ları rıhtımda merasimle karşılana- cak ve Perapalasa misafir edilecek- tir. General Metaksas, o akşam Anka- ra trenine bağlanacak hususi bir va- gonla Ankaraya hareket edecektir. Ayni gün saat 17 de deniz komuta- nr Averafa giderek zırhlı kumanda- nmı ziyaret edecektir. Diğer günlerde ziyaretler yapıla - cak, Vali tarafından Perapalasta A- verof kumandanı şerefine 45 kişilik bir akşam ziyafeti verilecektir. Ave- rof zabitleri, bu arada şehri, müzele- ri gezeceklerdir. Bu ziyaretler için vilâyet tarafın - dan bir program hazırlanmıştır. 22 Birinciteşrin sabahı General Me taksas Ankaradan şehrimize döne - cektir. Vm o gün saat 12de Teheimyapi merasimle. Geleni ieriöize eee Cumartei Sabâki' AVEİlE İlmanımtiz!" dan ayrılacaktır. ————— Balıkhaneye Kadar Rıhtım Eminönünde bir meydanlik açıldığı takğirde Gazi köprüsüne kadar rıh- tım yapılması İcap edecektir. Beledi ye, mali vaziyeti gözönüne alarak, Nafia Vekâletine göndereceği istim- lâk projesinde şimdilik hiç olmazsa Balrkhane binasının önüne kadar rıh- tm inşasma lüzum gösterecektir. GR ; # BİRKAÇ SATIRLA , mrs loryanın ağaçlanma ve 7 rilmesi işi Orman mektebi müdür ve profesörlerinden mürekkep bir heyete berakılmıştır. Ecnebi profesörlerden seçi Jen ve rektör Mazhar başkanlığında bülü- nan bu heyet dün vali Üc görüşmüştür. Florya için hazırlanan açağlama ve çiçek- eme programını tetkik eylemişlerdir. . pa yeni İstanbul konsolosu dün Romanya vapurile şehrimize gelmiştir. . twat o Vekâleti, deniz müsteşam İ Sadulah Güney, İstanbuldaki de- niz müesseselerinde tetkiklerde bulunmak üzere şehrimize gelmiştir. . anakkale vapuru, dün sabah saat onda İskenderuna gitmiştir. . ge Beşiktaş, Usküder, Patih semtlerinde derhal birer çocuk bahçesi kurmağa karar vermiştir. . K» Çekmecedeki Soğuksu çiftliği oradaki köylüye satılmıştır. Yurtta Bugünkü Hava Yeşilköy meteoroloji istasyonun. , dan alman malümata re, bugün havanın yurdumuzun şarki ve şimali Anadolu ile Karadeniz kıyılarında çok bultlu ve yağışlı, Orta Anadolu ile Ege mıntakalarmda az bulutlu, diğer yerlerde kısmen bulutlu geç - mesi ve rüzgârların umumiyetle €0- nubi istikametten hafif kuvvette es- mesi muhtemeldir. bulunduğunu tebartiz ettirmiştir. mıştır. mi kaptanı hakkında tak'bata başla | DUNKU HAVA Dün, hava umumiyetle bulutlu geç bl 937 To uncu'ay Gün: 31 ani Ka aban: & İ Arabi 1356 Rak Güneş: 6,08 — Öğle: || 1200 | İ İkindi: 16,08 — Akşam; - 17,34 | Yatsı: 19,09 — İmafk: 7 | nn miş, rüzgâr cenubu garkiden saniye- de iki metro olarak esmiştir. Baro- metre 758,1 milimetre, hararet en çok 20 ve en'az 14 santigrat olarak kaydedilmiştir. kilmişi ialan ve n Rus us kor lmemisl ıyarı 8 koru ede lmuşt Japoni