16 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

16 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Saz 2 Kömür ve Salâhiyetli Tedbirleri Gün geçmiyor ki kömür ve odun kıtlığı hakkında Anadolunun muhte- | Mf yerlerinden şikâyet mektupları al- © muyalım. Bezi yerde odun, kömür bu- * lunmuyor, Bazı yerlerde el sürülmiye © cek kadar pahalı, Yemek ve ekmek pi i Şirmek, bulgur haşlamak, pekmez kay v ibi ihtiyaçlardan başka kısın acı da bu meseleyi nün keyati bit işi haline koyuyor. Zirast Vekâletinin orman işlerin- İde en salâhiyetli bir maka “Yurduk. Vaziyetin ne olduğun leştirmek için ne tedbir düştünüldüğ 'nİ sorduk ve şu cevapları aldık: “— Anadolunun muhtelif yerlerin- de odun ve kömür yüzünden sıkıntı çekildiği hakkında (şikâyetler aldık. hun üzerine orman kanununun ba- zi hükümlerinin yanlış anlaşıldığını © Ve yanlış tatbik edildiğini düşünerek ayrı syrı tamimlerle, vaziyeti bildir- dik. Bu tamimlerin birer sureti hem msn teşkilâtıma, hem de vilâyetlere ti. Talimatnamelerin yanlış tatbik “edilmemesi, raçların karşılanması içim ayrıca 4 - 5 müfettiş yola çıkar- Bu müfettişler her yerde vezi- ti tetkik ediyorlar. Bu suretle hal- “kin ihtiyacın bir an evvel önü alm- na çalışılmış, orman kantınınun hükümleri dairesinde ne yapmak !â- ozmen yapılmıştır. Sıkıntının önün almak maksadile tarifeler de in hiştir. Şurasını gözönünde tutmak lâzm- dır ki intikal devrinde birçok yanlış kirler yayılmıştır. “Kanun odun ke- “silmesine, kömür yakılmasına mâni cak” diye yapilan propagandalar Üzerine muhtekirler kömürlerini sak- lamışlardır. Bu kısa devre esnasında gok sıkıntı çekmiştir. Vaziyet an iüdiktan sonra normal şartlar âv- te başlamıştır” 1300 kolcu yerine 5000 asker mah kanununun tatbikatı iyi bir “ şekilde ilerliyor, Ormanları korumak rifesi 1300 kolcü tarafmdan görü- rdu. Bügün onun yerine 5000 ka disiplinli asker vardır Koleular- 1 ik Li Ni aa mma baş-! Odun Derdi Daire Yeni Anlatıyor dan bin kadarı yalnız mesaha hizmet lerinde kullanılmaktadır, Orman işletmesi on sene içinde dev lete geçmiş bulunacaktır. Iki, üç yer- lde bu sene işletmeye başlıyoruz. Bu İ başlangıç küçük bir ölçüde oluyor. İHlerşeyden evvel teknik unsurları te- darike çalışıyoruz. Bu maksatla Yu- İgoslavyanın o Sloven ( ormancıları arasmdan bazı ustalar getirti- İyoruz. Bunlar hep işletme iş lerinde bulunmuş adamlardır. Maksat ormandan sğuç kesmenin mutlaka devletin eliyle olmasıdır. Hu susi menfaat düşüncesile hareket e- denler, memleketin orman serveti ba kımından el sürülmemesi lâzım gelen hir ağacı kesmiye, kesilmesi lâzımge- len ihtiyar ağaçları kesmemeye mey- ledebilirler. Fakat devlet ormanları korumaktan başka hiç bir gaye “le hareket edemez. Bunun için devlet İg- letmesi, ormancılığımız için yeni bir devre açacaktır. Ormana yabancı hiç bir el giremiyecek, amenejman plân- ları aynen tatbik edilecektir, Fakat devletlerin ormanları işlet- mesi, orman sanayiinin devletleresi demek değildir. Orman sanayii ayrı bir program içinde inkişaf edecek, bunda hususi teşebbüslerden de istifa de edilecektir, Orman servetimiz Doğrusunu söylemek lâzımgelirse, bügün memleketin orman servetini ta nimiyoruz, Saha ölçülmediği gibi, or- maniarımızda ne gibi ağaçlar bulun- duğuna dair de tam bir fenni tetkik İ yapılmış değildir. Orman kadastrosu Yapmak ihtiyacmı söyle duyuyoru; Bu maksatla Harita Umum Müdürlü ğü ile temastayız. Teyyareledet hu- İsusi âletlerle ormanların kadastrosu- Bu almak hususun 'a iki ihtimal var. dır, Biri bire on bin, diğeri bire yirmi beş bin mikyasına göri Ki mikvasta hudut ayrılmak vs saha & gükmenle beraber eğaçların sirsi ay. rılamıyor, diğerl a3 ayrılıyor. Fakat masraf ta ona gö:elir. İlk tesrübeler (muvaffak olmuştur, Yakında bu teşeb İhüse de girişeceğiz.” Akdeniz için Son Söz A (Başı 1 incide) diklerini izah etmiş ve taahhütleri bozmaktan zevk duymak zihniyeti - nin zararlarını anlatmıştır. Fransanın karan “ Paristen alman haberlere göre, nsanın “Ademi Müdahale, komi- tesindeki milmessili, Ispanyada çar. "pışan tebans: bulunan her devletin prensip itibarile gönüllüleri geri çek- me talebini kabul etmesini istiyecek- Gerçi iki devlet, verdikleri Sözü tutmadıklarına müsbet deliller | İstiyecektir, fakat meselenin artık faz İs söze tahammülü olmadığı için sui- Diy izbarı Üzerinde ısrar edilecektir. vaziyet temin olunduğu takdirde nüllülerin geri alınması için kontrol 8 icra mekanizmasını tesbit etmek mkânı hâsıl olacaktır. Maksat iki ta- 'Taf nezdinde bulunan gönüllülerin ay- bi zamanda çekilmiş olmalarıdır. Geri ime &meliyesi bitaraflardın mü- #şekkil beynelmilel bir komisyonun Dezareti altında yapılacaktır, — Şimdilik işi olmıyan beynelmilel “kontrol memurlarından bu İşte istifa- “dö olmaması mümkün görülüyor. Gazete mütaleaları © Paris gazeteleri Ingiltere ile Fran- arasında tam bir anlaşmanm hil küm sürdüğünü haber vermektedir. ler, Bazı gazeteler Chawtempa ve Del- bosun yakında Londraya gideceğini haber vermişlerse de bu haberlerin olmadığı anlaşılıyor. Echo de Pa- *ye göre İngiltere ile Fransa gönlü. n çekmesi işi başladıktan son- ri Ispanyada dövüşen iki taraf için iharip hakkını tanıyacaktır. Ademi müdahale komitesi toplantı. "spin akamete uğraması takdirinde 'peler yapılacağı meselesi de şimdi- den mevzuu bahsolmaktadır. ; Balear adaları — Düşünülen tedbirlerden biri de İn- giltere ile Fransanın Balear adaların- n Minorkayı işgal etmeleridir. Ba- ansiz gazeteleri ve birkaç İngiliz gazetesi bilhassa bu tedbiri ileri sür İmekte ve tavsiye etmektedir. Italya» nın en salâhiyettar muharriri sayılan Sinyor Gayda Giornale Od'ltalia Razetesinde bü meseleyi mevzuubah- sederek Minorkanın işgalini Gente- man ağrımana muhalif görmekte ve böyle bir hareketin Akdenizde istra- tejik statükoyu ihlâl etmemek için İngiltere ile Franss tarafından veri - len sözün ihlâl edileceğini söylemekte dir, İtalyaya gelince: Diğer taraftan İtalyan mahafili, İs panyada döğüşen iki muharip tara- fın muhariplik hakkını tanrnadan gönlüllüleri çekmek (işinin başarıla- cağını anmanın mânasız olacağımı İ- zah etmektedirler. . Konferans toplanması arifesin- de vaziyet çok karışık ve hiç ümit ve recek mahiyette değildir. Bununla beraber “Ademi mildahale” nin top- lantısı sırasında akli selimin hüküm sürmesinden henüz ümit kesilmemiş tir. Kurtuluş Savaşında (Başı 9 uncuda) zatını soyup bırakmak kararını ve riyor, Bunun Üzerine işe yarar ki- smlar çıkarılıyor. Bundan sonra binbir maceranın kahramanı bah- riyeliler, kendilerine her hususta lütufkârlikler gösteren İnesil hal- kıma teşekktirler ederek komutan- larile beraber Trabzona dönüyor- iar. Onları fırka istikbal ediyor ve kurtuluş savaşı için ölümle pen- çeleşerek vazifelerini ikmale ça- kşan denizcileri alkışlıyorlar Şimdi hâlâ Rüsumat No, 4, Ke- radenizin haşin dalgalarını göğsü- nf vermiş İnesil önünde wmiteva- zi yatıyor. (Arkası var) TAN (BAŞMAKALEDEN MABAAT) Üniversite Ecnebi Profesörleri (Başı 1 inci sayfada) ret mukabilinde tedavi faaliyetinde bulunmalarma cevaz birakmamskta- dır. Eğer mukavelenin bu esasları. nın haricine çıkanlar varsa yapıla - nin icabını tatbik etmektir. Tıp Fakültesindeki ecnebi profe- sörler hakkmda bazı doktorlarımızın başlıca şikâyet sebebi, Cerrahpaşa hastanesindeki klinik faaliyetleridir. Bu noktada şahsi menfaatler, umu- İmi menfaate çok aykırı düşmekte - dir. Halkın her tabakası Cerrahpaşa hastanesindeki klinikten hoşnut ve | minnettardır. Burada içtimai fark gö zetilmeksizin her hasta sırasında ka- | bul edilmekte ve herkes büyük bir i- İtina ile muamele görmektedir. Şah- 3i menfaat sevkile ortaya atılan de- dikodular çok haksızdir. Tıp Fakülte sinin eski klinik faaliyetlerile bugün- vaziyet arasında halkın, talebenin ve mesleğin lehine olarak pek büyük bir fark bulunduğunu itiraf etmek lâ zımdır. Dp fakültelere gelince (o fen ve edebiyat gibi az talebesi olan ve lâhoratuvar çalışmalarıma Ve- ya vesikalar üzerinde tetebbulara ih- tiyaç gösteren fakülteler ecnebi pro fesörlerinden çok istifade etmişlerdir. Buralarda ©ski talebe arasından çok kıymetli asistanlar da yetişebil- miştir, İ Hukuk ve İktisat fakültelerinde vaziyet çok başkadır. Buralarda €e© nebi profesörlere tercüme yolile tak- rir yaptırmak usulü tutulmuştur. Bu| usul çok Yanlıştır. Evvelâ ecnebi Ji- sanile, sonfa türkçe olarak ocümle| cümle tekrar edilen fasılalı takrir -| Yerden talebenin istifadesi çok azdır. | Ecnebi profesörlerden, ihtisas der#- lerinde ilerlemiş talebe ile o meşgul folmak ve bilhassa doçent ve muavin yetiştirmek için istifade etmek lâ - zimdı. Bu iki fakültede bu nokta çok | ihmal edilmiştir. H suretile varacağımız ometice şudur: Ecnebi profesörlerin çoğu kıy- metli âblimlerdir. Yine çoğu, Üniver- siteye ve memlekete faydalı olmak için büyük bir hüsnüniyet besledikle- rini her suretle göstermişlerdir, Bu - na rağmen kendilerinden tam verim alınmamıştır. Çünkü profesörlerin ye ni Üniversiteyi kurmakta reylerine pek az ehemmiyet verilmiş, kendi bildiğimiz ve alıştığımız yollarda yü- rünmüş ve bilhassa ekser profesörle rin yanma, yetişecek Seviyede mun- vin verilmemiş, verilenler de maddi surette Üniversiteye bağlanamıya - rak bir müddet sonra çekilmelerine meydan bırakılmıştır. Yani iş gördü- rülmek üzere dışarıdan getirilen bir- takım makinelerden tam verim alı! nacak şekilde tertibat, vasıta ve im- kân bazırlanmamıştır. Bundan dola- | yı profesörleri mesul tutmıya hakkı miz yoktur. Bundan sonrasi İçİn şu noktayı gö- #Bnünde tutmak lâzımdır ki, profe - görlerin verim imkânı buğün dört ge ne evvelkinden çok Ziyadedir. Büyük bir kısmı dilimizi öğrenmişlerdir. Bir kısmı türkçe takrir veriyor ve tale. besile vasıtasız temasta bulunuyor. Memleketi de tanımışlar ve kendi sa haları dahilinde tetkiklere girişmiş. lerdir, Eğer, bu profesörlerin kıyme- ti dört sene evvel memleket için gü- müş ise bugün altmdır. Kendilerini mbmlekete bağlamak için her gayreti sarfetmek lazımdır. Çünkü oz ye! rim içinde geçen dört senenin aeg ge| lecek seneler içinde ç'kartlacaktır. | Bunu yapacak yerde haksız ve e. sassız dedikodulara kapılarak dili - mizi öğrenmiş ve çok faydalı olmuya hazırlanmış bir âlim zümresini gü- cendirmek ve kaçırmak, memleket he sabma çok yanlış ve zararlı bir hare. ket olur. Şurasma şüphemiz yoktur ki, arkadaşımız da meseleyi derinleş. | tirecek olursa çok heksızca hareket | ettiğinin farkma varacaktır. Ahmet Emin YALMAN ———ğ- mma. Brezilyada Komünistler ! Tevkif Ediliyor Rio-de-Janciro, 15 (A.A) — Hali harp ilân edildiği gündenberi birçok komünistler tevkif edilmiştir. Bazı haberlere göre, şüpheli şahıs lardan birçoğu, Fransız ve Meksika elçiliklerine itica etmişlerdir. cak şey, bünlar hakkında mukavele» | Ege Manevrasından Sonra.. (Başı 1 inci sahifede) öğle vakti geldiği halde, hâlâ devam ediyordu. , İzmir, Aydın, Nazilli ve Denizliden resmi geçit sahasma (tahrik edilen bususi trenler halkı taşmıya kâfi gelmemiş, ayrıca otoraylar, otobüs- ler, kamyonlar, otomobiller ve ara - balar durmadan işlemiş; İnovasına bağlanan bütün şoseler ve yollar na- kil vasıtaları ve yayalarla dolmuş - tur. Saat 11 de İngiliz, Fransız, Sovyet, Yugoslav ve Yunan ataşemiliterleri, saat 12 de İzmirde bulunan ecnebi konsolaslar ve İzmir valisi Germenci- ğe gelmiş bulunuyorlardı. Kalabalık ve heyecan saat 14e doğru son haddini bulmuştu. Bu sırada Genel Kurmay Başka nrmız Mareşal Fevzi Çakmak ve di- ğer generaller merasim locasina gel- miş bulunuyorlardı. Geçit resmi tam 1i te başladı. Birkaç dakika süren de rin bir süküttan sonra yürekleri 00$- turan gür bir ses duyuldu. Evvel manevraya iştirak eden ha va kuvvetleri görlindü, Memleket mü dafaasında her biri birer kale olan çelik kartallar çok alçaktan uçtular. Bu sırada yüz binlerce kişinin kalbi milli bir heyecan İçinde çalkanıyordu. Hava kuvvetlerinden sonra piyü- de kuvvetleri bölük kolunda geçmiye başladılar. Başlar o kadar dik, ayak- lar o kadar sert ki, hiç kimse bu â8- İkerin günlerdenberi dere, tepe aştı er ciheti gözönünde, tutmak |gını iddia edemezdi. Tunç yüzlerde en ufak bir yorgunluk izi yoktu. Piya. delerin geçit resmi saatlerce sürdü. Halk bu zevkli manzaraya bir türlü doyamıyor. Bilhassa alay sancakları geçerken halkım tâ içinden gelen te. zahürat ve heyecan alkış tufanları ha inde ordunun yürüyüş sesine karış yor, bandonun sesi âdeta duyulmu - yordu. Resmi geçit alayı kilometrelerce u- zunlukta bir sahaya yayılmış bulu - nuyordu. —— Küçük Bir Kıza Tecavüz Etmişler Evvelki gün Şile de çok çirkin bir hâdise olmuş, kik çük bir kızı berbat etmekten suçlu 0- larak beş genç yakalanmıştır: Şilenin Erenler köyünden birkaç köylü, © civardan geçerlerken, 6 yaş- larında kâdar küçük bir kızın yerde baygın ve perişan bir halde yattığını görmüşler ve kızı tanıyarak ayni köy den babası Şükriye ve jandarmalara haber vermişlerdir. Tahkikâta başlıyan jandarma kara kol kumandanı, küçük Fahriyenin beş genç tarafından şeker vermek sureti- le aldatılarak misir tarlalarına götü. rüldüğünü ve orada tecavüze uğradı- Zını tesbit etmiştir. Kemal, Ali, Na- zım, Hasan ve Hüsamettin adındaki mütecavizler, Adliyeye verilmişlerdir. Bu çirkin hâdise köyde teessür uyan. dırmıştır. — —— Kabzımallar Yine Eski Unvanlarını Aldılar Belediye Kerestecilerdeki hali kur: duğu zaman kabzımallarm adlarmı tüccar ve komisyoncuya çevirmiş ve kayde bu suretle geçirmiştir. Maliye de buna deyanarak evvelce 200,, 300 lira vergi veren kabzımallara 1000 1200 lira lem Halde çal altmış kabzımal bu kadar vergi veremiyetekleri için va- ziyetleri düzeltilmediği takdirde işle. rini bırakacaklarnı ileri sürerek dün belediyeye de başvurmuşlardır. Belediye Iktısat Müdürlüğü, bu si- kâyetleri haklı bularak adlarınm de- Biştirilmesine ve bu cihetin maliyeye bildirilmesine karar vermiştir. va "Ege manevralarını takip edenle.den bir grap 16 - 10.937 Fil'stinde Yeni Kanlı Kâdiseler (Başı 1 inci sahifede) mast emrinin verilmiş olmasından iba rettir. Filistinin muhtelif yerlerinde daha başka hâdiseler vuku bulmuş, Yata yolunda birkaç otobüse tanrruz edil. miştir. Bü yüzden memleketin birçok yer- lerinde tevkifat yapılmış ve mevkuf- lir Akâ üsera karargâhina sevkedil- mişlerdir. Geçenki cinayet Adana, 15 (TAN) — Bundan hir | müddet evvel Kudüste İngiliz bâki- mile yaverini vurup kaçan Sulkastçi nihayet yakalanmıştır. Bu, bir Erme. İnt | Müftü Kaçmış İ Kudüs, 15 (A.A) — Sabahtanberi burada dolaşan sayialara göre Filis- tin müftüsü kıyafetini değiştirerek Su riyeye kaçmıya muvaffak olmuştur. İ Simdiye kadar tesbit edilen bir şey | varsa o da müflünün cuma namazın yeni sedyeler İ Piyadelerden sonra süvari alayları göründü. Kahraman süvarilerimizin at üstünde dolu dizgin geçmeleri her kesi coşturuyor, ibtiyarlara sevinç gözyaşları döktürüyordu. Süvarile - rin geçişi bir saat kadar sürdü, Motörlü kuvvetler | Bunları motörlü kuvvetler takip e- | diyordu . Türk ordusunun motör kuv veti hayranlıkla ve iftiharla seyredil di ve sürekli bir şekilde alkışlandı. İMotörlü kuvvetlerden #onra bir dağ ası ve yine süvarilerimiz geçtiler. Şimdiye kadar bu derece muazzam ve muhteşem bir geçit resmi görme- miş olan Egeliler tam üç büçük saat mutlak bir mili heyecan içinde çal - kandılar ve belki de ömürlerinin en mutlu saatlerinden birkaçını yaşa - dılar, 14 te başlıyan geçitresmi 1730 a İ kadar ayni canlılıkla devam ederek bitti, Mareşal Ankarada Germencik, 15 (Tan muhabirin - den) — Büyük geçit resmini mütes- kip Mareaal Fevzi Çakinak tirene bi- herek doğruca Ankaraya gitti. Ataşe. militerler de İzmire rareket ettiler. Şehrimizde Grip Vakaları Görüldü ğışlı Hava, dün de fırtınalı Ve | geçmiştir. Yağmur, bütlün gün fasıla- z ölarak devam etmiştir. Havaların İdeğişik gitmesi, yüzünden şehirde tek tük grip v rı görülmektedir. Erik şe Karadenize kalkan “Aksu” il» Bartina Eidecek olan “Mersin” yapuru fırunann şiddetin. den Büyükderede kalmışlar ve dışarı çıkamamışlardır. Firtmadan odun yükü ile gelen bir kayık ta Anadolukavağı önünde dev- rilmiştir. Hasan, Ismail, Hüseyin ve Hasan isminde dört tayfa boğulmuş- tur, Havanm bugün de kaptlı ve yağışlı | geçmesi muhtemeldir. ——— Beyoğlu Birinci Sulh Hukuk Ha. kimliğinden: Elektiron Şirketinin Ci. hangir, Feruzağı camli altmda 1 N. kahvede Şuban ile kefil Feruzağada 15 No, da Ensari aleyhlerine açtığı alacak davasından dolayı milddela- Teyhler namına gönderilen davetiye. nin mumaileyhimanin bulunamadı. | ları ve ikametgâhlarmın meçhul bu- Tunduğu şerhile bilâ tebliğ İade kılın. ması tizerine bittelep hukuk usulü mu bakemeleri kanununun 141 ve müte. akıp maddeleri mucibince yirmi gün müddetle Mânen tebligat icrasma ka- rar verilmiş olduğundan muhakeme günü olan 8-11-1937 tarihine müsadif pazartesi günü saat 10 da müddela- leyhlerin bizzat veya bilvekâle mah- Kemede bulunmaları İtzumu tebliğ ma da bulunmadığı, aile: evvel Filistinden nin de İ kamma kaim olmak üzere İlân olu. nur, (864). birkaç gün 1 ve müfti i gündür edi BULMACA Dünkü bulmacanın hal edilmiş şekli 123456789 10 15 Cnma 1937 12345678910 8 — Vakitsiz — İleri 9 — Milerimlerin silâhr — Sebep 10 — Hülâsa — Nerede © YUKARDAN AŞAGI: 1 — Hep giyeriz — Ek 2 — Haltolan Rumca sayı 3 — Bayan — Geri 4 — Derunum — Gitme! 5 — Atla adamin arasmda 8 — Eskimiye başlıyan 7 — Kaza — Hnsret 8 — Pırldama 9 — Vüendümüzün göremediğimis bir tarafı — Irk 10 — Yere kakılmış. PARİS MODASI İSTANBULDA Bundan bir müddet evvel son Ba- har mevsiminin yeniliklerini getir - mek üzere Parise hareket eden meg- hur DİM moda mağazasının sahibi Bay Konstantin Dimadis evvelki gün şehrimize avdet ettiğini memnunj - yetle haber aldık, Parisin en maruf moda evleri olan REBU, ALFONSİN, ROZ VALLA, ROZ DESKA vesair yüksek ve kiymetli modelleri her tür ii fedakârlıklarla elde ederek İstan. bulumuzun en kibar ve şık Bayanları teşhir ettiği şapkalarm eksantrik ve güzelliği itibarile hayrette bırakaca. ğgma şüphe yoktur. Bu vesile ile ken disine samimi tebriklerimi arz ede « Zührevi ve cilt hastalıkları »r Hayri Öme Öğleden sonra Beyoğlu Ağacamı karşısında No 133 Telefon:43560