17 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

17 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

—eramenaeeze YAZAN: 5. $. ; Yıldızdan San Remoya No, 59 Damat Feridin Fikirleri Vahdettine Uygun Geldi (Ziyareti şâhânenize geldiğim z8 man, pek ümütsizdim. Hattâ bu ü- mitsizliğim buraya uvdetimden son ra da bir müddet devam etti. Fa- kat, son günlerde tebdili hava mak sadile buraya gelen, bazı mühim siyasi dostlarımla temas ettim, Vâ- ksâ bunlar, hiç bir şey hakkında ba- na kati fikir vermediler. Hatt muvaffakıyetinizin ne şekilde min edilebileceğine dair de birşey söylemediler. Ancak; — Türklerde, büyük intibah eser leri başladı. Artık gözleri açılan Türkler, hilâfet kuvvetine zerre ka © dar ehemmiyet vermiyeceklerdir. Bundan sona, hilâfetin manevi nü- fuzu, sadece Arabistan, birazda Hindistan üzerinde kalacaktır. Maa mafih Hintliler, hilâfet makamı na mms birçok dolandırıcılıklara ma- Yuz kaldıkları için, onlar da Halife- ye eski merbutiyeti göstermiyecek- Ier.. Belki de yavaş yavaş, Türkler gibi alâkalarını keseceklerdir... Fa- “kat nisbeten daha cahil ve basit dü günceli Arabistanda, Halifenin ro- © Mi, biraz daha devam edecektir. Diye, bendenizi ikaz ve irşat et- Dostlarımın bu fikirleri eiğ- den kıymettardır. Ve, zatı şahane- “lerinin büyük menfaatlerile de alâ- kadardır. Bendenizin fikrime kalırsa, artık “Türkiyeye avdetten ümidi kesmek, © ve yeni muhitler tedarik etmek el- © zemdir. Bu husustaki dilşünceleri- izden ve teşebbilslerinizden vak - tinde haberdar olursam, bendeniz de İngiltere ricali siyasiyesinden 0- lan dostlarıma müracaat eder ve zatı hümayunlarına faydalı olmıya "gâyret ederim.) Diyordu. © Damat Ferit Paşanm bu mektu- “bu Vahdettinin düşüncelerine pek “ Uygun gelmişti. Hüdisatm sersem- letici sürati içinde kafasının bütün “kuvvetlerini kaybetmiş olan bu a- m, Damat Ferit siyasi cstlür) in miütalenirmdaki de. tikli sözlerin ineeliğini” hizsedeme- işti. Derhal büyük bir hayale ka- 'pılarak Zeki Beyi çağırtmış, onun. İs istişereye girişmişti — Ne dersin?. Hilâfet merkezini bistanda bir yere nakledip o- rada yeniden işe başlıyabiliriz, de ğü mi Zeki Bey, Vahdettinin bu sözle. Time taaccüp etmişti, Ve büyük bir le sormak mecburiyetini his seylemişti: — Nereye?.. — Meselâ. Halifelerin tarihi “ beldesi olan (Bağdet) a, o —Ne münasebet, efendim?7. Hiç İngilizler buna razı olurlar mı?. o — Ek, pekâlâ, (Mer) a gide — Bu da mümkün değil, — Niçin?., — Hiç, Kral razı olur mu .. O- da bir hilâfet merkezi tesis et- *k, kralın nüfuz ve küdretini laşmak demektir. Bu da olmaz. — Şu halre, Hicaza gideriz. Zeki Bey, âdeta hiddetlenmişti. defa olarak efendisine sert bir n ile hitap etmek mecburiyeti hissetmişti. — Anlamıyorum ki efendim, ni- çin böyle sakat düşünüyorsunuz. “Hicaz Kralı, esasen (Şerif) tir. Ve “benim bildiğime göre, bu sülâle, Hilâteti ele geçirmiye son derece- de haristir. Kalplerinde bu hursı ve meli taşıyanlar, sizin, Hicaz top- 3 ma. yerleşip t Mife) sıfatiyle İslim imenize tahammül ?.. Bendenize ünsüz, — Öyle ise, bir çare kalıyor. O Uygun şerait dahilinde İngiliz- rle uyuşarak Pilistine gitmek... Ve orada yerleşmek. O anda Zeki Beye dahiyane bir fikir gelmişti: © — Hah. Bu düşünceniz. bana da biraz mülâyim geliyor. Bahusuş “bunda, başka hir menfaatimiz de bilir. Aklıma, © kadar iyi birsey ldi ki Mi | > hı edebilirler kalırsa, bu da > — Ne geldi?. — Musevilerle anlaşmak... — Anlamadım — Museviler, orada dalma Arap larm izacatma maruz bulunuyor. lar, Rahat ytizli görmediklerini id- dia ediyorlar. Halbuki, bir taraf- tan bu iddiada bulunurlarken, di- Zer taraftan da dünyanın dört kö- sesinden oraya hicret ederek 8€s3İZ #adesız bütün Filistini istilâya ça hşıyorlar... Şimdi biz, Musevilere le bir teklifte bulunabiliriz, ve deriz ki; “siz bize maddi yardım- lardn bulununuz. Hattâ bize, Hilâ- fet merkezini kuracak minasip bir yer gösteriniz. Biz, işe başlıyalım. Musevileri izaç eden unsurlara, hilâfet namına nasihatlerde bulu - nalım. Adeta size hâmi olalım. Mu- kabil menfaatlerimizi temine çalı- şalım, Madâl yardım.. ve mukabil men- faat... Bunlar, Vahdeddine cazip gelmişti. Fakat Musevilerle bu giz- 4 ittifakı yapabilmek haylıca mü- him bir cesaret meselesi idi. Şa; bu mesele duyulacak olursa, hiç şiiphesiz ki, bütün İslâm #lemi bu hareketi müthiş bir skandal telâk- ki edecek. Artık kendisinden ya- bancılar bile yüz çevirecekti, Maamafih, Vahdeddin Zeki Be- ye bu düşüncesini söylememi Belki de buna kulp takacak birş bulacağı zannetmişti: — Fena fikir değil Düşünelim. Fakat bunu düşününceye kadar, Mısırdakilerin mektuplarına cevap verelim. Demişti. Vahdeddinı Mustafa Sabri Efen- dinin mektubuna cevap gönderm ti, Ve bu cevapta da: (Bugünkü vaziyetimiz istikrar bulmadığı için, istikbal hakkmda henüz hiçbir ta- savvur ve teşebbüsümüz Maamafih, sizin tarafmızdan dü. şlinülen bazı şeyler varsa, bunu bildirmeniz faydalı olacaktır... Bil hassa, Arabistan beldelerinin birin- de, bir hilâfet merkezi tesisi hak- 'kındaki mütaleanız! öğrenmek iste rim. Ve bu hususta cevabınızı bek- deriz) Demişti. Müstdtâ Sabri” Efendi; Validet- tinden bu cevabı alınca, oradaki- lerden bazılarını davet ederek bu mesele etrafında mlizakereye giriş mek istemişti. Halbuki davet etti- ği adamlar, o aralık kendi dertle- rine düştükleri için; sebep ve ma hiyetini bilmedikleri bu davete i- cabet etmemişlerdi. Bunların dertleri, mühimdi. Ba- zılarınm paraları tükenmişti. Otel- ci, mütemadiyen para istiyordu. Lo- kantacı, arlık veresiye yemek ver miyordu. Mısırm hamiyetli geneleri, her- gün otelin önüne toplanıyorlar, nümayişler yapıyorlar: — Kahrolsun, hainler. bağırıyorlardı. Bir gün otelciye müracaat et- — Ya, bu herifleri buradan ko- varsın.. Veyahut, otelini altüst e- deriz. Her tarafma ateş veririz. Demişlerdi. lükle teselli edebilmişti, Ve derhal oteli terketmeleri için de, bu men- fur misafirlere emir vermişti. Onlardan, parası olanlar, şuraya buraya nakletmişlerdi. Fakat ba- zıları; sokak kapısından çıkacak halde bile değillerdi. Başta Rıza Tevfik Bey olmak ü- zere bütün züğürtler bir araya top- lanmışlar; pretslere ve zenginlere firaklı mektuplar yazarak (ihsan ve atıfet) niyazında bulunmuşlar. dı. Gönderdikleri mektuplar, birer birer geri gelmişti. Eliç bir prens ve hiç bir zengin, bu mülevves s- damların mektuplarmı kabul etme- mişti, Züğlürtlükten en ziyade şikâyet eden, Rıza Tevfik Bay idi. Hayatı nm hiçbir devrinde, hiçbir idare- den, hiçbir kimseden, hiçbir siya» setten, hiçbir sistemden memnun olmıyan, dalma menfast pesinde gezdiği halde, bir tiirlü doya doya emellerine kavuşamıyan bu zat; şu #on dört sene zarfında eline geçen hatsiz hesapsız paranm kıymetini bilmiverek, tahsisatı mestureden aldığı avug avuç parayı Char vu rup harman savurduğu için) bizzat kendi kendini takbih etmetke idi. (Arkasr var) yoktur. BULMACA Dünkü bulmacanın haf edilmiş şekir 12345671649 9 EMİMADIN INBMEYİ'LE RBAĞİYARDAK MERKENGA'T İNKARMAMİL MAALBAHANİ BUGUNKU BULMACA 123456789 10 saçşamneyH SAGDAN SOLA : 1 — Cesur. 2 — Içine su konur. 3 — Dokuyamam 4 — Hayvanlarda bulunur — Seb- 2. 5 — Kasaba 6 — Erkek ismi — Taacelip T (Akan)ın tersi — Yunan. 8 — Tahtayr keserek hesap tutan. 9 — Renk — Esbap içine koyarlar. 10 — Bir nevi tatlı satan. © YUKARDAN AŞAG 1 — Geri git! — Meşhur bir yessa- İmımızım kasabası, 2 — Pis mahlük. 3 — Kesip biçme, 4 — Teli olur — Deri 5 — Telâş — Ateş. 6 — Kan yolu — Güz rengi 7 — Zaman — Telâşlama 8 — Tokat yiyen yer — Nisbet. 9 — Yuva — Emir, 10 — Balıkçı takımı. EE EANLAN ANI ça Çektiği Istırabla- rın me$'ulü kendisidir NEVROZİN Kaşelerini tecrübe etmiş olsaydı ona cehennem hayatı yaşatan bu muannid baş ağrısmdan eser kalmıyacaktı. NEVROZİN Bütün ıstırapları dindirir, baş ve diş ağrılarile üşütmekten müte- vellid ağrı, sız1 ve sancılara karşı bilhassa müessirdir. NEVROZİN Mideyi bozmaz, kalbi ve böbrekleri yormaz icabında günde 3 kaşe alınabilir. Isim ve Markeya Dıkkat Taklıtlerınden $: kınınız. e kkk le İ DE ELE A rma LÜZUMLU" Ve her evin demirbaş ilâcı olan KARDOL bayıina - lara asabi Oöksürüklere, sinir bulıranlarma, o meraklanmalara ve asabi titremelere karşı ye - güne devadır. TAN Radyo Günün prozramı — Istanbul ÖĞLE NEŞRİYATI: Saat 12,30 Plâkla Türk mus 2,50 Havadis, 13,00 Beyoğlu Halkevi yüsterit kolu tarafmdan bir temsil, 14.30 Son. AKŞAM NEŞRİYATI: Sant 18,30 Plik'a dans musikisi, 19,00 Türkçe şan; İnci tarafmdan, Piyano ve keman refakatile, 30 Konferans: Ordu saylavı Selim Sevi Tarcan tarafından Şişmanlar! hasbihal, 20,00 Müzeyyen ve Şarkadaşları taraimdan Türk musikisi ve balk şarkıları, 20,30 Örer Rıza tara- fmdan arapça söyler, 20,45 Bay Muzaf- fer ve arkadaşları tarafından türk musi- kisi ve halk şarkıları (Szat ayarı), 2115 Orkestra, 22,00 Ajans ve borsa hnberleri, 22,10 piyano konseri, Atina Milli konser» vatuvarından Bayan Zafiropule, 1 — Mozart (Sonate â La Turpue), 2 — Chopin (Ballade sol Mineer), 3 — Chepin (Etudes), # — Lisst (Canpanella), $ — Albeniz (Leguidil $ — Chopin (Vals). Saat 22.45 Plikla sololar, opera ve ©- petet parçaları. 24.00 Son. * Günün Proğram zl SENFONİLER 18,15 Prag: Çek fiharmonisi (Sehes- ber, Engel, Richter). 22 Lâypzig: Sento- Dile örkestru, şarkı, piyano, 22 Milâno - Torino vesaire: Senfonik kanser (Selvac- cinin idaresinde). HAFİF KONSERLER 7/10 Berlin kma dalçan, Masikili pa- zar selimları (8.15: Devamı), 9.2) Paris ksa dalçasız Plâk; 10:30: Plâk; 11.45 Ber lin kına dalgası: Bando konseri, 11.50 : Paris ona dalgası: Hafif eğlenceli konser (1415: Devamı). 13,19 Bükreş: Sibiccano orkestrası (14,25: Devamı). 14,15 Paris i Keza, 1 Peşte Macar bestekârları ve halk bavaları, 16.30: Berlin kna dalgası: Cho- pinin hayatı ve musikisine ait program. 1630 Paris kısa dalga: (Askerleri “| Yüksek Ehliyetnameli Kısa Hizmetliler Beyoğlu Askerlik şubesinden: 333 doğumlu ve bu doğumlularia muame- leye tâbi muhtelif doğumlu erattan tahsilini bitirmiş olan ve yüksek as- keri ehliyetnameyi haiz bulunanlar 1 ikinciteşrin 937 günü yedek subay okulu ile müessesata sevkedilecekle- rinden şubeye müracaatiz o güne ka- dör muamelesi «skeriyelerini ikmel ettirmeleri, Beyoğlu As, pesinden: 332 ve mezunu olup daha yüksek mektebe devam etmemiş ve henüz askere sev» kedilmemiş olanların 21 birineiteşrin 98T günil sevkedilmek © Üzere sabah sant 9 da şubede bulunmaları, ———— kasa dalgası: Tiyatro mus'kisi konseri, 19 10: Peste: Radyo salon orkestrası. İ9AS Berlin kısa dalgası: Bando musika. 20 : Pazar oneri, 20,10 Bratislava, Prag * Karışık orkestra konseri. 20,25 Bükreş : Plâk mesikisi, 20,35 Varşova: Virtuor piik musikisi. 25 Kolonya: Çocuk koro- $u ve orkestra. 21 Lâypzig: Çocuk koro- su, 21,10 Brarisisva, Prag: Orkestra, 21 20 Bikreş: Küçük radyo orkestrası. 21,40 Prag ka dalgası: Küçük akşam eğlence leri. 22 Varşova, Eğlenceli program 22. 25 Prag kıa dalgası: Slav dansı (Dvo- rak İ - 8). 2230 Roma: Hafif meniki Olascammi, Licari, Sensen, Lehar ve.) 22. 35 Bükres: Hafif pik musikisi. “23,10 Peştei Orkestra. 23,30 Peng: Piâk musi kisi. OPERALAR, OPERETLER 1,35: Roma kısa dalgası: Bir perdelik operet. 20.55 Paste; Çigan isimli stüdyo o pereti. 23 Varşova: Leh operalarından sah Beler DANS MUSİKİSİ 19: Bükreş. 28.05 Prag kısa dalgası, 23,30: Lâypsim, Viyana, Kolonya. 23,3$ : Müilâno, Florant vessire, 21,40: Roma. ULUS ULUS caktır. 29 ilk teşrin Cumhuriyet bayramında yeni makinesinde 28 büyük sayfa çıkıyor gündelik bütün fikir ve havadis ihtiyaçlarmızı “tatmin eden-gazete olacaktır. Hâdiseleri "dai ina yerinde tahkik edecek, size en doğru habe. ri en çabuk bir şekilde verecektir. hergün 12 sayfa çıkacak ve size hergün bir Magazin Sayfası, bir küçük hikâye, günün en canlı hâdiseleri etrafında muhtelif makaleler verecektir, Spor hareketleriyle yakından alâ- kadar olacak, bütün memleket sporunun ve dünya spor âleminin en sadık bir aynası ola. zengin memleket röportajları verecektir. Bir. çok muharrirleri bu maksadla yurdun mühim bir kısmını karış karış dolaşmışlar ve güzel re- simlerle süslenmiş enteresan bir röportaj silsi- lesi hazırlamışlardır. 29 ilkteşrinden itibaren bu röportajları neşre başlıyoruz. da hergün göreceğiniz sütunlardan bazılarının isimlerini sayıyoruz: Ankara: güzel başşehi- rimiz - Günün içinden « Dr peşinden - Komşu memleketlerde - Ankara rö- portajları - İstanbul röportajları - Gazete ulâ- rı - Sıhhatimiz - Spor - Kamutay içinden - Dilimizi düzeltelim .. icmal - Hâdiseler | >. > Ka İT Lİ he İİİ ; 17-10. —— "Bu sırı hiçbir vakit zevcime ifşa etmedim, “Şimdi, eskisinden dsha fazla sevi- şiyoruz. Halbuki bir enüddet, habbeti ve sevgisi azalmıştı. Sebebini mu- İ de biliyordum, Buruşukluklarım, be- İni 60 yaşlarında ve âdeta ihtiyarla- daha evvelki doğumlu sanat okulu! miş gibi gösterivordu. Bugün ise 30 İdan nöksan görünüyorum. Zevcint İbunun sırrma vâkıf değildir. Pakat, bunu da yegâne cild unsuru olan Tokalon kremine medyunum. Kul lanmağa başladığım günden bir gün #onra no kadar genç vene kadar taze görünüyorum.,, Tokalon kremi- ni, cildin hüceyrelerini gençlik faali- yetine irca için yegine vasıtadır. Terkibinde Viyanada yapılan şayaar hayret fenni keşfin cevheri olan “Biocel,, mevcuttur. Ve cevher, genç ve sağlam cilt hüceyrelerini besii- yerek ikaz ve ihya eder. Siz de bu kadınm yaptığını yapabilirsiniz, Siz de yegâne cild unsuru olar To- kalon kremini kullanmız. Akşamlia- rı yatmazdan evvel (pembe rengin- deki) Tokalon kremini ve sabahları (beyaz rengindeki) Tokalon kremini kullanmız. Mukavvi, besleyici ve be- yazlatıcıdır. Sesler birbiri takıp ediyor ve hâla ehehileyin Baze bur hevemfim kalkabimek içim beam elan skin bir eyluya bır ürik lawaamıyo: İşte burada VALIDOL imdedımıze yetişir! Om ir kare tecrübe edinir, Zoramız ve sininleri elin delici ane iss ilâç epbaerleğe dor ermalmaz ir devğder YAMDOL: emin, iabiel ve VEp belirda ber ectonede bulmur Konya asliye hukuk hâkimliğin « den: Konyada Çifyemerdiven mahalle sinde Şemis sokağında 8 No. evde Murat kızı ve İbrahim OVafi karısı Aslı Mansır vekili avukat Ömer Bay sal arzuhal ile mahkemeye müracaat ederek müvekkilesinin kocası mez- Kür mahallen 121 No. hanesinde Mir- 22 oğlu İbrahim Vafi 9290 senesin- den itibaren tegayyüp edip elyevm hayat ve nicmati ve nerede olduğu meçhul olduğundan bahisle gaipli- ğine hükülm verilmesini bilvekâle is- temesi üzerine mumaileyh İbrahim Vafinin sekiz senedenberi gâip olup Ikametgâhmin meçhul O bulunduğu namıns, könderilen ve tebliğsiz ola- rak geri çevrilen dava arzuhali sa- retine ilişik: tebliğ ilmlihaberi altın- daki mübaşir meşruhatından. anlaşıl masına mebni kanını medeninin 32 inel maddesi mucibince mumalleyh Ibrahim Vafinin sağ veya diri oldü- Zundan ve merede bulunduğundan huber ve malümatr olanların işbu ilân tarihinden itibaren bir ay için de bu baptaki bilgilerinin şifahen ve ya tabrrein Konya Asliye hukuk mahkemesine bildirmeleri lüzumu ilân olunur. 13, 10, 937 İhtira İlân “Yüksek tekâstiflü ooleumlarm & meline mahsus usul ve cihaz. bak- kında alınmış olan 21, 11, 1944 gü- lü ve 1STT sayılı ihtira beratı bu de fa mevkii fiile konmak üzere ahere devrü ferağ veya icar edileceğinden talip olanların, Galatadar İktisat ha- nında, Robert Ferri'ye müracaatleri Hân olunur. İhtira İlânı “Dokuma fitiller içi çekme diha- zi,, hakkında alınmış elan 20, 8, 1086 günlü ve 2149 sayılı ihtira bes ralı bu defa mevkii fiile konmak Ü- zere ahere devriferağ veya İcar e- Hleceğinden talip olanların, Gülata- 'da, İktisat hanmda, Robert Ferriye müracaatları ilân olunur.