18 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

18 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

YLİRCNS Sanatkâr - Pastırma Bizim rejim güzel sanate önem, sanatkâra değer verir. Bunu kolla mak, ilerletmek, yaymak için de resim - heykel - mimari . süsleme akademisi açar; temsil ve opera a- kademisi kurar; konservatuyar besler; sergiler tertip ettirir mü- sabakalarda kazananlara hatırı sa Yılır imükâfatlar verir; azımsanmı yacak hattâ çoğumsanacak bedel- lerle eserler satm alır. Kısacası milli kültürümüzü medeni dünya kültürü seviyesinin üstüne çıkar. mak için elinin ve gi in yetti. Zinden fazlasını yapar. Ben öyle tablolar oilirim ki mu © şambasınm fiyatma alınması bile © çok pahalı olduğu halde avuç do- © lusu ile ödenmiştir. Tek, sanatkâ. Fı biraz ferahlasın, çalışma huzı artsm, daha iyilerini yapmıya ça- Mışsn diye, Oyle entipüften müzik notaları dinledik ki davul, bombort dolusu paralarla almarak sanatkârlarının sevkleri, çalışma güçleri arttırıd- mıştır. Eh.. Mademki bu güzel fikirde geniş adımla yürüyoruz. Bu işi yal nız devlete bırakmıyalım, biz de' halimizce ve ülkümüzee destekle. me ödevimizi ödiyelim, Anma ns- sıl ödüyel Şu Mini okurmaan nasıl ödiyelimi anlarsınız: “..Şeh- rinin dört yol ağzma muazzam bir Abide dikilmesi kararluştırılmıştır. Bu âbide için Güzel Sanatlar Aka © demisinden mezun olan yalnız Türk sanatkârları arasmda bir proje müsabakası açılmıştır. Bo projeler bu ayın - Boyacı küpüne sokup çıkarma kabilinden - ...ct- © gününe kadar teslim edilmiş ola- caktır. Jüri heyetinin (999) beğe- neceği ve ait olduğu yerdeki husü- si “âbideler komisyonu” nun tas. dik edeceği projelerden birlaci ge- Tene...” Uç bin.. Iki bin, Bin beşyüz. Bin. Yedi yüz elli. Beşyüz Vira mu bek- ilyorsunuz? Aldanırsınız. Birinciye 450, ikinciye 150, üçüncüye 50 li- rah? irak şey muazram, sırtlar Râzi'nin Resmi Kilisede Nevyork muhabirimiz bildiriyor; © Birkaç gün evvel hris öle "minde hiç görülmemiş biz hâdise ol-| muştur: Prinsten Üniversi Sesine İyi bir hristyanın hürmet et esi sâzimgelen büyük sdamlardan ri afatile Müslüman Trp âür den Rüâzinin bir resmi asılmıştır #im, renkli em üzerine bir sanat e- geri şeklinde işlenmiş ve kilisenir pen 'cerelerinden birine “miştir, Ki- söylediği nu- Râzi müslüman Re 'rüşlüsüdür, Çiçek ve kıza Yoları arasındaki farkı fenni vun aldım. KOSE Dilimi - Şatafat mutantan, fakat mükâfat; bir di- lim sinirli pastırma! Koca bir şehre, bir defaya mahe Sus olmak tizere yapılacak bir gil zel sanat eserine - hele böyle beş bin bile verebilecek kudrete oldu - Zu halde - dört yüz elli lira verilme, sine bir dilim i, küflü pastır. madan başka bir nd verilemez. Çünkü bizde devletten basler, he nliz bu gibi mlikâfatları (sokağa atılmış para) sayanlar epey ol- dur, Şavulu çarpık, hendesesi kırpık kalfa dururken mimara mükâfatı! proje mi yaptırılır? Yalama çimento dururken ana vatan mermerini heykeltıraşa İş letmekte ne kâr var? Ben Akademiden diplomalı bir mimar veya heykeltraş olsaydım hem kendim bu müsabakaya gir- mezdim, hem meslektaslarımı gir- memeleri için teşvik ederdim, Bu aa “vatandaşları isyana teşvik” denmez, buna “sanatkârları mesle ki haysiyete, şerefe, değer tamıtır- Niğa teşvik,, denilir. Ne çare ki buna girmiye birçok yönden mecburdur- lar. Bir dilim pastırma, bir dilim pastırmadır da ondan, Bir heykel olur ki bir karış bo- yundadır, Omu yarım karış eninde bir kaideye ücylüz kurus masrafla | oturtabiliriz. Fakat bu heykelin sa | nat değeri beş bin, on bin liradır Biz stle yapı masrafmı düşünü ruz, sanat değerini vız geçi Defin parsası ile işin şatafatı bize yeter. TAN ,/Ekmek Meselesi için Yeni Teklif Ticaret | Filomuzda Yeni Gemi Almanyada inşa edilen yeni gemi- İler gel , Denizyolları idaresinin gemi kadrosunda bazı değişiklikler yapılacaktır. İdarede bugün çalıştırı- İlanların çoğu 40 yaşını aşmış gemi- lerdir. Bünler kadro dışmda bırakı- lacak, bu süretle gemilerin eskiliğin- den doğan tamir masrafları topyekün kazanılacaktır. Diğer taraftan, inşa halinde bulu- nanisr teslim alındıktan sonra, on İmilyon liralık tehsisat ayrılarak bir- kaç gemi siparişi daha verilmesi muh temeldir. Bü da tahakkuk ederse, İ-| darenin bütün gemileri yenilenmiş o- lacaktır. İktısat Vekâleti, yeni gelecek £© - milerde çalıştırılmak üzere altı maki- nistin staj için Almanyaya gönderik mesine karar vermistir, Bu makinist. yakında yola çıkacaklardır. Karaköy Meydanı Belediye şehir plânmın tatbikini| beklemeden önce Karaköy meydanını kısmen genişletmiye karar vermistir. Ancak bu meydanın genişletilmesi n paraya bağlı işler plâna bırakıla- caktır. Bu arada belediyeye ait olan eaki Borsa hanı epey geriye almacak- tır. Belediye, fen ve imar büroları bu hususta mütehassım Prostun fikrini almışlar ve bu yolda çalışmıya DAŞ lamışlardır. İffaiyede Çalışanlar Falih Rıfkı Atay vaktile yaz- dığı bir fıkra aklıma geldi. Atayj o fıkrada bir teklif ortaya atmış- tı. Diyordu ki bu gibi işlerde yine devletin yardımını istiyelim, Dev- let bu işlerin maliyeti üzerine yüz» | de birsey koysun. Koyncağı bu yilzde birşey proje sahiplerine ka- Buni hak olarak verilsin, pastırma | düllmi diye verilmi Bir t iiberalizma olan bu çar- pık gidişi de yine ve ancak devlet öğendiresi yola sokabilseektir. Nasılsa | Şeytana Uymuş! Şöhremininde Hasansezai s0i js 4 numaralı evde oturan © lu Süleyman evvelki gün bir mikdar kavun almış, semte giderken rakı iç tiği için gök # aakarmiş ve polis E iki gün m rhog olarak rezalet ine de hakare etmiştir. shut suç müddeiumun İman, kendisini iliğine get üley. söyle müdafa Li Bir mikdar ka e kendime elbise — Havalar se Ticaret yaptırayım, dedim. Arabamla semte İdoğru çıkarken bir arkadaşın teşvi- - İkile biraz içtim. Çoktanberi içmedi. ler yapa: lığa fay dalı olmak için zekâsmı yetle kullanan sdam, başka bir di 'den bile olsa kendisine hürmet mek bir hristiyan için v ün için Râzinin resmini du Kil- seye astık. Prinsten kilisesi, büyük bir müsli resmini rürmet ma- kurama asan ilk kilise olduğundan do yı saadet duyar.,, © Amerika dini hayatında yakm va- tere kadar ne gibi dar fikirler hü “küm sürdüğünü bilenler, bir müslü- n âliminin resminin bir kiliseye #- - sılmasmın nekadar dikkate değer bir ise olduğunu takdir ederler. Bu âdise, dini tesamlih cereyanlarınm güzel bir zafer elde ettiğme delâlet *İya kavum diye “İcuz diye başıma ğim için m olmuşum. Yüz para- ırıyordum. Halk w- cümden de İrakı tes için ne yaptı fa şeytana uydum. Hiç sabıkam Eğer beni affederseniz bir daha gel mem ve esasen ömrümde mahkeme huzuruna çıkmış değilim. daha fazla mi bilmiyorum. Bir de yok Suçlu, asliye ceza mahkemesine ve- | rilmiştir. Şahitler dinlendikten son- İra suçlu midafaasmı £ tekrarlamış, Mahkeme suçunu sabit görerek ken- disini bir ay hapse mahküm etmiş- tr. Sabıkası olmadığı için cezası te- Yeni Çocuk Ansiklopedisi | 128 Kutnu 30 kupona mukabil bir cilt (300) kuruştur. — — Mali 278! İ 10 kupona mukabil bir cüz 704, kuruştur. cil edilmişti: Terfih Edilecek Alevler arasında bir itfaiye neferi Belediye reisi Muhittin Üstündağ, İstanbulu vakit vakif liyen büyük O yankınları oönliyen çok fedakârlıklarla çü- ifaiye (o mensuplarmın bu vaziyette — bırakılmaları: gö: bunlarm müm- kün mertebe terfih edilmelerine ka-| Muhittin. Üstündağ, şehir ve şehirliler İçin canlarmı bile iatihkar eden ve bü teşkilâtta çalı - gan âmir, memur, onbaşı, şoför ve heferler için şehir bütçesinden daha ziyade fedakârlık yapılmasını doğru görmüş ve bu hususta bir proje ha- zırlamıya başlamıştır. 938 mali yılı başından itibaren tat- ik edilecek olan bu projeye göre, it- iyecilerin hem maaşlarma zam ya- pılacak, hem de giyme, yeme ve iç- me hususlarında kendilerine yardım olunacaktır. ————— Şıra İçmiş, Sarhoş Olmuş Sarhoş olarak Aksarayda nara at- tığmdan dolayı #abıta tarafından mahkemeye verilen Niyâzi isminde bir gencin dün cürmü meşhut mah- kemesinde muhakemesine bâkılmış- tur, Dinlenen şahitlerin ifadesi neti- cesinde sarhoş olduğu sabit olan Ni- yazi, kendini şöyle müdafaaya ça- İlaştu: — Annem, babam çok ihtiyardır- lar, Kardeşim de askerdir. Kederim- den ve parasızlıktan üç bardak şıra içtim, sarhoş oldum.,, Fakat ortada suç görmiyen hâkim, kendisine biraz nasihat vererek bersetine hükmetti, | sl nin deh bağ dik a Bir fırın önünde Belediye, fırmlarda temizliğe ria-| yet edilmediği zaman, ekmekler nok- san ve bozuk olduğu takdirde firme. ları cezaya çarptırmaktadır. Bu ceza bazı firmerlar haklımda srk sık tatbik edilmektedir. Fakat belediyenin tef- tişlerine ve bu cezalara rağmen bu işin bir türlü kökünden önüne geçi- iememektedir. Bir kısım fırmerlar, bu gibi teftiş ler neticesinde ceza verilmesile dü - rüst çalışmaktadır. Diğer bir kısım tırmcilar ise, halk hazarçda şüpheli bir mevkie düşmektedirler, Bu vazi- yeti arzu etmiyen ve esasen bugünkü fırmların ıslahı için belediye ile elele vererek hareket etmek istiyen fırm- ! cılar, fırmlardak! hilelerin önüne geç- mek için bir proje hazırlamışlardır. Bunlarm yakında belediyeye vere cekleri bu proje, belediye-tarafından kabül edildiği takdirde ek ekmek mese- Amerikada Japonyaya karşı şid- detli bir bokyot hareketi var. Japoi yadan gelen eşyanın yerine baska ne- vi eşya geçirmek için çareler düşü- nülüyor. Bu arada bilhassa ipek çö- rap Üzerinde durulmuştur, Amerika- nın ipek çorapları meşhurdur. Bütün Amerika kadınları bunları giydikten başka dışarıya da pek çok ihracat yapılıyor. Bu çorapların ipeği de Je ponyadan geliyor. Eğer Amerika ka- miye ra2t olurlarsa Japonyadan A- merikaya yapılan milyonlarca dolar- lık ipek ihracatı, bir kalemde yarıya inermiş... Bu haber bize eski Amerikan Ge- dınları ipek yerine pamuk çorap giy-| İstanbul Frıncıları Bir Proje Hazırladılar Bu Proje Tatbik Edildiği Takdirde Hileli ve Bozuk Ekmek Satılmasına İmkân Kalmazmış! ekmek alışverişi lesi diye ortada bir mesele kalmıya- çakmış. Bu projede hamurkâr, yardımcı, pi- şirici ve çırakların üçer smıfa ayrıl maları, hepsinin imtihana tâbi tu- tulmalarını, muvaffak olanlara sinıf- larmı ve ihtisaslarını gösteren birer ehliyetname verilmesini ve bütün bu işçilerin kahvelerden değil, ekmek ya- pıcıları cemiyetinin delâletile işe alın- ması teklif edilmektedir. Bu takdir- de fırın sahibi noksan ekmek yapıl. masinı veya harman esnasında ikinci nevi un katıştırılmasını emerttiği za- man hamurkürlarla yardımcılarn bu dileği yerine getirmemeleri imkânı «de edilecek ve ekmekler de bozuk ve ekalik çıkmıyacaktır. Bu proje hakkında belediyenin ne e ire tabii şimdiden. -kes- İpek “Çoraba raba Boykot! Amerikaya İpek Satamaz mıyız ? şebbüslerini hatırlattı. Senelerce İs- tanbulda yaşıyan ve memleketimizi çok seven bu General Konsolos, Lr rikaya giden Japon !peğinin , Türk ipeğini koymak için pelin uğraştı, Risaleler neşreldi. Amerika sindikalarını alâkadar etmiye çalış- tı. Bu teşebbüsleri mütareke devrine düştüğü için netice vermedi, Amerikaya ipek ihracatı bu boy- kot vesilesile düşünülecek bir mese- ledir. Fakat bunun İçİn kozacılığı memleketin müsait kısımlarında tâli bir !ş diya köy evine sokmak ve ma- Biyet masrafını ucuzlatmak lâzımdır. Bugünkü koza fiyatları, ihracatı mümkün kılmak şöyle dursun, halis ipek sanayiini öldürecek kadar yük- sektir, neral Konsolosu B. Ravenal'in te- © Şehir İçindeki Mezarlar Müstakbel şehir plânmın tatbikine başlanır başlanmaz İstanbul şehir ai- sırlari İçindeki bütün mezariıklarn kaldırılmasına karar verilmiştir. Eyüp, Karacaahmet, Maçka gibi büyük mezarlıklarla şehir arasındaki di küçük mezarlıklar da kaldırıla. cak olanlar arasında buluymaktadır. Ancak tarih! değeri olanlar, dışar - dan, içerileri görülmiyecek surette kapatılacaktır. Bunlar da şimdiden ayrılmaktadır. Yalnız kaldırılacak me zarlıklar arasmda mevcut bazı tarihi mezarlar başka bir yere taşmacaktır. Belediye şehrin ihtiyacı nisbetinde, fakat şehirden çok uzak yerlerde ye- niden mezarlıklar tesis edecektir, Bu mezarlıkların nerelerde yapılacağı da şehir plânında gösterilmektedir. | Dört Kumarbaz Osman, Hüseyin, Hüsnü ve Adem isminde dört kumarbaz Göztepe is- tasyonunda Cavidin kahvesi üstünde. ki odada kumar oynarlarken çcürmü meşhut halinde yakalanmışlardır. İ sınm orada bulunduğu: 18 -10937 Elektrik Santralları —aç-— Akan Sulardan da İstifade Edilecek Yurdun elektrikle aydınlatılması ve İsanayide kullanılması için yapılmakta olan etütler hayli ilerlemiştir. Ve- rilecek enerjiyi temin için Zonguldak ve Kütahyada kurulacak santrallerin projeleri hazırlanmıştır. Zonguldak santrali 45 bin kilovat kudretinde 6- lacak ve Zonguldağn kömür süpü- rüntüleri yakılarak meydana gelecek. tir. Bu suretle senede 100 milyı lovatlık enerji istihsal edilece! tahya santrali ise 60 bin kilovatlık 6 lacaktır. Bu sântral senede 350 mil- yon kilovat istihsal edecektir. Yur - dun bazı yerlerinde akan sulardan da istifade edilmesi kararlaşmıştır. Bun dan dolayı Sakarya, Adana — Kay. seri mmtakası suları, Ege suları, Fi- rat nehri, Kızılırmak gibi nehirleri - miz üzerinde tetkikler yapılmaktadır. Garip Bir Cürmü Meşhut Meşhut Suçlar müddelumumiliği bir zina davasının tahkikine el koy - muştur, Tahtakalede yangın yerinde bir evde oturan izçi Salih, bir aydan- beri refikası Samiyeden şüpheleniyor muş. Onun ara sıra o civarda bir ku- Mübede oturan arabacı Sadettinle bu- luştuğunu işitiyormuz. Sa! wvel akşam evine gelmiş. Karısı evde bulamaymea Sadettinin kulü » besine gitmiş. Kulübede ışık yokmuş. Bir kibrit yakarak pencereden içeri- ye bakmak istemiş. Birinci kibrit sön müş, ikinci kibriti çakmış, bu defa pencereden Sadettinin başı uzanmış ve kibriti söndürmüştür. Salih kari- hükmetmiş, karakola giderken Sadettin kendisini İtakip etmiş ve korkutmuş, fakst bi- raz sonra bekçiler rastlamışlar, Salih şikâyetini anlatmış, bunun üzerine de Polisler Sadettinin kulübesine gelmiş- ler, Samiyeyi aramışlar ve odanım al- tındakl bir kapağı açınca Samiyeyi 0- rada bulmuşlar, Sadettinle . beraber Samiye kendisini müdafaa fer - ken: — Kocam beni tehdit etti, Korku- dan Sadettinin evine kaçtım. Oraya geldiğini görünce bodruma saklan - dım, demiştir. Müddelumum! suçluları asliye dör- düncü ceza mahkemesine vermiş ve muhakeme şahitlerin çağırılması için talik miş Hatay Heyeti Ankaraya Gitti Yakmda başlıyacak olun Hatay milli meclis azalarınn seçimi işine nezaret etmek Üzere Uluslar Kuru- mu tarafından seçilen yedi kişilik he- yet dün sabahki ekspresle şehrimize İ gelmişler ve Perapalas oteline inmiş- lerdir. Heyet, muhtelif milletlere men up diplomatlardan terekküp etmek- tedir ve dün akşamki ekspresle An- karaya hareket etmiştir. Heyet, Ankarada bir gün kalacak ve oradan Hataya gidecektir. 0— Kaşbaşı Köyünde Bir Cinayet Bartın, (TAN) —Kasbaşı köyün « de bir cinsyet olmuştur. İsmali oğlu Mehmet kahvede otururken dışar « dan atılan kurşunla öldürülmüştür. Cinayeti, Mehmet Kabukçu oğlu- dun tertip ve teşvikile Kara Mustafa ile taşçı Alinin işledikleri anlaşılmış, üçü de yakalanmıştır. Maktulle mü- İşevvik arasında bir aile kini bulun- İduğu da tesbit olunmuştur. Yurtta Bugünkü Hava Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alı- nan malümata göre, bugün bava yurdumu- zun şimal mentakalarile Karadeniz kıyıla- kitmen bulutlu geçmesi ve rürgârlarm w- #wumiyetle şimal istikametinden o kuvvetli esmesi muhtemeldir. Karadenizde fırtına- #m devam etmekte ve bir devam etmesi muhtemel DUNKU HAVA Dün hava akşama kadar kapalı geçmiş rı çok bulutlu ve yağışiı diğer yerlerde TS Tikteşrin 037 PAZARTESİ pa e 10 uncu ay Şaban: U Arabi 1356 Güneş: o 6,14 — Öğle: İkindi: 15/02 — Akşam: | 1727 İ atsiz — 1859 — İmei: 435 İkinciteşrin $ Rumi 1353 11,58 ve rüzgâr şimali şarkiden saniyede 6 met re olarık ösmiştir. Barometre 7688 miz Uimetre, hararet en çok 124, en az 102 santigrat olarak kaydedilmiştir, mem meze asama a