20 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

20 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Bir İngiliz kaynağından elde ettiğimiz bu resim Japon zabitlerinin vatan müdafaasında ölen Çin askerleri üzerinde silâh deneyişlerini göstermektedir. Bir Çin Ordusu Imha Edilmiş Japonların Honan'da İlerlemeleri Çinle Rusya Arasındaki Muvasalayı Güçleştirdi Nevyork, 19 (TAN) — Uzak Şark harbine dair gelen en son ha- berlere göre Şimali Çinin Garp kısmında Japonlar tarafından çev- rilen bir Çin ordusunun en müessir ateş altına alınarak imhasın- dan bahsolunmaktadır. Bu habere ait tafsilât henüz alınmamıştır. Jnponlar Honan eyaletinde İlerle —— —— miye devam ediyorlar, Japon kuvvet | lerinin yarm Şang. te'ye varmaları bekleniyor, Diğer taraftan Patov'un Japonlar tarafmdan işgali, Çin de | Bovyet Rusya arasmdaki muvasala- | Yı müşkülleştirmiş bulunuyor. Js- ponlar, Şantona asker ihracma uğ - raşmaktadırlar, Burada iyi karşılan- mayı İlmit eden Japonlarm nasıl bir vaziyetle karşılaşacakları heniiz bel- Ai | Yeni hava bombardımanları Japonlar, Hankeu'yu bombardıman ederek 30 Çin tayyaresini tahrip »- tiklerini bildiriyor. Japon tayyareleri Nankin şehrini bugün beş kere bom- bardıman etmişlerdir. Bombardıma- nm neticesi henüz malüm değildir. Yalnız bombaların hava meydanı tılmaktadır. Şanghayda Japon tayyareleri Çin #emti olan Chapei'yi bombardıman etmiş, bir rivayete göre, bombardı - man, 1700 maktul ve 1800 meer b & le neticelenmiştir. 3 Japon tayyaresi Liutçiang üze- Yinde uçmuş ve sivil halk Üzerine mit Talyöz ateşi açmıştır. Japonlar, bu- Tadaki Çin kıtalarının Japon kıtaları. da düşmüş olduğu anlaşılmaktadır. İddia ediyorlar. Bir Hollanda tayyaresi Japonlara ateş açmış Diğer taraftan Japonlar bir Ho- landa harp gemisine mensup bir tay: Yarenin iki Japon balıkçı gemisine a- tep açtığını, bu yüzden iki Japon ba- Ukçismın öldüğünü, Lâhey sefiri va #tasile Holanda hükümetine bildir - Miştir, Şanghaym şimalinde Çinlilerle Ja- Ponlar arasında şiddetli muharebeler “vam ettiği, Japonların bazı s-ha - da ilerledikleri haber veriliyor. Çekoslovakya Almanları Muhtariyet İstiyor Londra, 19 (TAN) — Çekoslovak- hi aki #kalliyetlerin şefi olan Hen- e Cilmhurreisi Doktor Beneşe Çeşin Yazdığı bir mektup bütün K ; Matbuatmda şiddetli neşriyat i- tabu amştar. Henlâyn bu mek - Binde, 'a Alman ekalliyetinin dertle - b bahsetmekte ve Almanlara Kinay, iyet verilmesini istemektedir. LU Kazeteleri, bütün Almanya - Tet; *oalovakyadaki Alman ekalli- i muharebelerin devam ettiğini, en ni. Mta” bernber olduğunu yazmakta. İspanya Harbi Şiddetle Devam Ediyor Londra, 19 (TAN) — Ispanyadan gelen en son haberlere göre, âsiler si-| mal cephesinde İlerlemiye devâm e- diyorlar, Bunların simaldii iki hedef. siler, bu hedefe bir an evvel varmak | için uğraşmaktadırlar. Aragonda İki taraf arasında muha- rebeler devam ediyor. Hükümet, cüm huriyet kuvvetlerinin 686 rakımlı te. peyi zaptetmek üzere olduğunu, 682 ve 684 rakımlı tepelerin zaptı için hayet bu tepelerin hükümet eline geç tiğini bildiriyor. Ceniip cephesinde de Iki taraf ara- sında şiddetli muharebeler vukubul. muştur. likteşrinin 17 inci günü Ispanya â. silerinin bir kruvazörü Bayonnx'a maden nakletmekte olan bir Fransız| gemisini araştırmış, Fransiz torpito muhriplerinin müdahalesi (Üzerine kruvazör, Fransız gemisini Serbest bırakmıştır. TAN Filistin Hükümeti Şehirlere Ceza Kesiyor Kudüs Müftüsü, Arabistan | LP | | Kralı İbnissuud'a Sığınıyor Hintten ve Amerikadan İngiliz Hükümetine Protestolar Geliyor Londra, 19 (TAN) — Kudüsten Şama kaçan Fi- listin Araplığı Lideri Başmüftü Hacı Emin Elhüsey- ni Şamdan meçhul bir semte doğru hareket etmiştir. nün maksadı Bağdada git Bir rivayete göre müf mektir. Fakat diğer bir rivayete halktan nakdi cezalar toplamaktadır. Bugün Kudüste bu gekilde bir ta. kım evler yıkılmış bulunuyor. Daha miştir, Evler patlatılacak | Kudüsün cenubunda bir Yahudi | çiftliğine ateş açılmıştır. silâh teati.| si kırk dakika devam etmiş, güdise polisin müdahalesile bertaraf edil - | miştir, Hükümet, yeni bir liste neşre- derek kargaşalıklarm devamı takdi- rinde Kudüs, Hebron ve Lidda da di- namitle berhava edilecek evleri tes bit ettiğini bildirmiştir. Bir şehire ceza verildi Lidda ahalisi, tayyare maydanının yangınla tahribi neticesinde nakit ce zasma mahküm edilmiş ve halk bu ce zarın 22 saat evlerinden çıkamamışlardır. Nevs Chroniele e<—*- 4-1 ietikbire. » göre Aram hükümdarları Ingiltere nan Arap liderlerinin geri getirilme- sİ için müzakereye başlamışlardır. Bir rivayete göre, İngiltere hükü- meti Filistin ile Suriye arasmdak' hududu kapayacak, daha sonra Fi- Ustin ile Trak, ve filistin ile Suudi A- rabistan arasında hududu kapayarak Filistin ile Arap âlemi arasındaki bütün teması kesecektir, Vaziyet gerginliğini muhafaza etmekte ve yeni İnkişaflar beklenmektedir. Yüzlerce tevkifat Filistinin muhtelif yerlerinde yüz- lerce tevkifat yapıldığı haber verilis yor. Bilhassa, muhafızlar tarafından gösterilen bütün dikkate rağmen Al lenby köprüsünün berhava edilmesi hayretle karşılanmıştır. İ Habeş müslümanları ve Arapları, Filistin Hâdisoleri ve Arap demi Müdahale komitesi dün akşam toplanarak Fran. sız teklifine karşı alman cevapları tetkik ederek mesaisine müspet ve ya menfi bir istikamet verecekti. Bu satırları yazdığımız dakikaya kadar toplantınm ne netice verdi. Zi anlaşılmamıştı. Biz de fırsat. tan istifade ederek Akdeniz kıyıla- rında başgösteren yeni ve mühim bir gaileyi mevzuubahis etmek İsti- yoruz, Bu galle Filistin meselesidir ve Filistinin taksimine doğru gili mesi yüzünden başgöstermistir. Mngiltere hükümeti, Filistini Araplar ve Yahudiler arasında tak sim ederek ve mukaddes makam- ları ihtiva eden yerleri kendi man- dası altında tutarak bu meseleyi halletmek istemiş, daha sonra bu hal çaresini Milletler Cemiyeti man dalar komisyonuna sunmuştu. da- rada verilen karar, yeni bir he- yetin vaziyeti yeniden tetkik et - mesi ve taksim projesinin yeniye hazırlanması idi. Memleketlerinin üç parçaya ay- rılmak üzere olduğunu amlıyan Fi- listim Arapları, bu vaziyetle mü - cadele icin kalkmdılar ve bütün A- ....... YAZAN: ÖMER RIZA DOĞRUL | İ Tap dünyasının müzaheretimlen İs tifade ederek, yurtlarını kurtar - mak istediler, ücadele son günlerde şid * detli bir mahiyet almış, D- giltere hiikümeti bir taraflan AÂ- Taplara ait teşkilâtı feshetmis, A” Tap liderlerinden birkaçmı yakalı” yarak memleketten uzaklaştırmış, daha sonra Filistin Araplığınm li- deri olan Emin Elhiiseyni”yi de deve kif etmek istemiş ise de bu Arsp lideri bir yolunu bularak Şams kaçmıştır. Filistinden kaçmak mecburiye - tinde kalan Arapların çoğu Şam da toplanmıya başladıktan sonra Filistinin dahilinde de tecavüz har Teketleri sıklaştı ve memleketin her tarafında katil ve çete hareketleri göze çarpar bir mahiyet aldı. Fi- listinin ötesinde berisinde otomo- biler, otobüsler, şimendiferler te cavüze uğruyor, zabita kuvvetle * rine pusu kuruluyor, halk, evlerin- doğrudan doğruya Kral İbnissuudun memleketine iltica edecek ve oradan teşebbüslere girişecektir. Kondra, 19 (TAN) — Filistin bugün nisbeten sakin bir gin geçirmekle beraber ötede beride hâdiseler de eksik olmamıştır. Bazı yerlerde geceleri sokağa çıkmamak İçin verilen emir tadil olunmuştur Hükümet, halk tarafından vukubulan her hâdiseye mukabele etmekteğir, Kudüste ve sair yerlerde polis karakollarından çalınan her silâh m kabillade hükümet halktan birine alt bir ev yıkmakla ve Avrupa üniversitelerine» doktorluk tehşli eden Ya, bakılırsa müftü #4 hudi kızları Filistinde reneberlik yapıyorlar Pilistinde tâkip olunan siyaseti tak- başka yerlerde ayni ceza tatbik edil |bih eden protesto telgraflarını Mil. İletler Cemiyetine ve İngiltere buşve- kiline ge göndermişler ve bu #iyase- bir son verilmesini istemişlerdir. Fakat İngiltere hükümetinin şi diki siyaset üzerinde israr edeceği anlaşılıyor. Hint ve Amerikadan protestolar Hindistan müslümanları Filistin hâdiselerile $on derece âlâkadar ol- maktadırlar. Hindistan müslüman - ları cemiyeti bugün bir kararla İn; terenin Filistinde takip ettiği siyase ti takbih etmiş ve Filistine, vaziyeti yakından tetkik edecek bir heyet gön dermeyi kararlaştırmıştır. Cenubi Amerikada yerleşen ve $a- te ik taksiti ödeninceye kadar) yarı (400,000) e varan Arap kolo- nilerinin mümessilleri' buğün toplan- uymaz We ellaileka balsimi projesini protesto İle Karşılamağa kürar ver- lilümeti ile Seyşli adasma nefyolu- İ mişlerdir. Müftü kanan harici ilân edildi Pariste intişar eden Journal ga- zetesinde Saint - Brice, Fransanm Kudüs müftüsü hakkında ne muame- le yapacağını düşünerek şöyle yazı- yor: “Büyük dini gef, İngiltere tarafın- dan kanun harici ilân edilmiştir. Bu devlet, Müftüyü bizden istiyecek 0- lursa onu teslim etmekten başka ça- re yoktur. Fakat bu hâdise Londra için olduğu kadar Paris için de müş- külâtı müciptir. Her şeyden evvel müftüyü bir kurban şekline koyma- mak lâzımdır, l Bayramını Kutladı Ankara, 19 (A.A.) — Çin milli bay ramı münasebetile Reisicümhur Ata- türk ile Çin Reisiciimhuru arasmda aşağıdaki telgraflar teati edilmiştir: Ekselâns Lin Sen Çin cümhuriyeti hükümeti Reisi Nankin Cümhuriyetin ilânı yıldönümü mü- İnasebetile Ekselânsmızın gerek şahsi saadetleri, gerek Çin milletinin saa- deti hakkındaki en iyi temennilerimi bildiririm, K. ATATÜRK Tkselâns Kemal Atatlirk Türkiye Relsicimhuru Ankara Mimi bayram münasebetile tebrik- lerinizden derin surette mütehassis olarak Ekselânsmıza Çin milleti na- mma samimi teşekkürlerimi bildir - mekle kesbi şeref ederim. LIN SEN Adana Türkkuşu Talebeleri Ankaraya Gidiyor Adana, 19 (TAN) — Adana Türk- kuşundan dört bayan ve dokuz erkek tayyarecimiz yarın (bugün) Ankarâ Bundan sonra da bu müthiş tabri- İya hareket edeceklerdir. Bütün kaza- memleketinin — yukadderatından yelse dilşem, ve yelsin seykile didi- şen bir halk kütlesi; diğer tarafta emniyet ve asayişi yoluna koymak için uğraşan zabıta kuvvetleri bi- ribirile uğraşmakta ve bu yüzden kanlar dökülmektedir, Neticede Ingiltere hilkümetinin, bu teşevvüşlerin o önüne geçmesi beklenir. Fakat meselenin de o ka- darla bitmiyeceği apasikârdir. Çün kü Filistin meselesi, yalnız Filistin Araplarını alâkadar eden bir me- sele değildir. Filistinin komşusu o- Ian milliyetçi Suriye de bu mese- leyi benimsemiş bulunuyor. Sonra Irak, Mısır, Suudi Arabistan gibi müstakil Arap memleketleri de Fi- listinin mukadderatı ile alâkaları- nı apaçık göstermişler ve bu nlâ- kanın son derece kuvvetli olduğunu isbat etmişlerdir. wudi Arabistan kuvvetleri - nin Filistine bağlı olan Ma- kât âmilinden başkalarının istifade İların iştirakile yakmda şehrimizde etmesine meydan vermemelidir.,, bir hava kongresi toplanacaktır. lık Alemi verayı Ürdün hududu üzerinde 26- keri merkezler vücude getirmesi, ve bir takım tedbirler alması Fi lstinin mukadderatı meselesile 2- lâkadar olduğu gibi Şam şehrinin Filistin Araplığı için bir hareket merkezi olmak istidat ve mahiye- tini alması da ayni alâkanın ikinci bir tezahürüdür. Ingiltere hüküme- ti bu yüzden Frama hükümetinin Suriyedeki makamatı nezdinde te- şebbüste bulunarak Şamın İngiliz düşmanlığı merkezi olmamasını te- min için tedbir alınmasını İstemiş- tir. Çünkü Ingiltere hükümeti, Fi- listin Arapların Suriye milliyet- çileri nezdinde ancak iyi karşılana- caklarma ve her kolaylığı görecek- lerine emindir. Bütün bu hâdiseler İngiltere ile Araplar arasında bir uçurumun 8- çılmakta olduğumu gösteriyor. Bu- nu ancak lngilterenin taksim proje sinden vazgeçmesi ve Araplık file- mi İle iyi münasebetler tesis et - mesi bertaraf eder. | Fakat bu devrenin ne zaman hu- Mil edeceği heniz belli değildir. iğ YE m ŞA 3 Güzel Bir Eser! Güzel bir eseri övmek, bir taraftan sanat zevkinin icabıdır, diğer taraf. tan da memleket kültürüne karşı bir propaganda hizmetidir. Matbuat Umum Müdürlüğü (Fo- toğrafla Türkiye) isminde çok güzel bir eser vücude getirmiş. Istanbul, Bursa gibi güzel şehirleri. mizin, fabrika, mektep, tarla ve ta- rihi öbidelerimizin resimlerinden mü- rekkep olan bu zengin albim Türki- yenin ne olduğuna anlamak, hattâ an lamamak istiyenlere karşı o kadar kuvvetli bir propagandadır ki, bun- ları gördükten sonra bilâ ihtiyar: — Ne giizel yer! Dememek kabil değildir. Ben şahsen eski bir fotoğrafi a- matörü olduğum için albilmdeki re- #imlerin Siijelerinin ehemmiyetinden ayrı olarak bilâ istisna bütün fotoğ- rafilerin birer tablo denecek kadar güzel şeyler olduğunu burada söyle- meden kendimi alamadım. Senelerden beri çalıştığım, birkaç eser bile yaz: dığım fotoğrafide, varmak istediğim gaye işte bu albümdeki resimler gibi fotoğrafi yapabilmekti, Bir şeyin arz edilişinim propaganda yönünden pek büyük ehemmiyeti olduğunu burada izaha lüzum görmem. Hepimizin gö- rüp te yüzüne bakmadığımız üç tane Himonun, sefil sergerdan ve müptezel yerlerde yatan beş on karpuzun ve su İçen bir sürü sığırın artist bir göz- le nasıl görülüp gösterildiğini bu al- bümde bulursunuz. Ben, meşhur ca- miler, Boğaziçi manzaraları veya E- değil, böyle ifade kudreti mefkut 0- lan karpuz, limon gibi mevzuların ar- zedilişindeki hüneri görerek bunu ya” pan sanatkarı ve o sanatkârı mem- leket propagandası gibi çok faydalı İbir işte kullanan Matbuat Umum Müdürlüğünü tebrik etmeyi vazife bilirim, Basılışı, ciltlenişi, tasnifi söz gö- türmiyecek kadar zevk ve isabetle ya pılmış olan bu güzel eserin kaç ku- ruşa satılabileceğini ve nerede bulun- duğunu bilmediğim İçin satın almala- rını tavsiye edemiyeceğim amma bir propaganda eseri olduğuna nazaran İher halde umumi kütüpaneler veya halkevlerinde bulunabileceğini düşü- merek mutlaka bu nefis albümü ora- da görmelerini karilerime ısrarla tav siye ederim. Umuyorum ki, bu güzel eseri vi- cude getiren Matbuat Umum Müdür- lüğü, onu, bütün dilnya konsolusane- lerine, seyahat acentelerine, büyük o. tellere ve gazinolara, üniversitelere göndermeyi ve Türkiyeyi güzel çeh- resinin bü iyi seçilmiş zariyesinden göstermeyi de hatırlar, B. FELEK Fransa Kabinesini Toplanışı Paris 19 (TAN) — Fransa kabine. si bugün M. Chawtemps'ın riyaseti al tında toplanmış, M. Delbos, harici vas ziyeti tavzih etmiş ve M, Chautemps, Sovyet elçisi ile yaptığı mülükat hak kında malümat vermiştir. M. Sarro'. nun Şimali Afrika işlerile meşgul ol. mak üzere tayini kabul edilmiş bulu. nuyor. Maliye Nazırı B, Bonnet 938 bütçesinin denk olduğunu, kendisinin üstelik küçük maaş sahiplerini hoş « nut edecek zamlar yapacağını da ap- latmıştır. Amerika Bütçesinde 695 Milyon Açık Vaşington, 19 (A.A.) — B. Roose- velt, 1938 senesi bütçesinin 418 mik. yon dolar tahmin olunan açığının 695 milyon dolar olacağını söylemiştir. Son bir tahmine göre, hükümetin varidatında geçen nisan aymda tes. bit edilen miktara nazaran 256 mil. yon tenakus vardır. Mali sene varidatının altı milyar 650 milyon dolara ve masarifir 'ej,, mal yedi milyar 345 milyon dolara baliğ olacağı zannedilmektedir Hergün Ordular Gönderiliyor Napoli, 19 (A.A) — Ligurin vat puru, 2.000 askeri hamll olduğu hek de Libyaya hareket etmiğtir, Bu kuvvetler, yirmi mevcüdunu ikmal edecektir kolordu